eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik محمد رسولی: براساس پژوهش‌های متعدد و مختلفی که صورت گرفته، به طور قطع به یقین ثابت شده شاهنامه کاملاً تاریخ محض است و در تاریخ بودنش هیچ شک و تردیدی نمی‌توان داشت. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13838
@sokhanetarik حجت الاسلام رسول جعفریان: سید جمال، در میان روحانیون سنتی، مقبولیتی نداشت و کسی چندان به وی توجهی نکرد، درست به عکس جریان روشنفکری مذهبی در تهران و شهرهای دیگر مثل تبریز که اعتنای زیادی به او داشتند. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13842
@sokhanetarik مقام ابراهیم(ع) کجاست و تاریخچه آن چیست؟ سخن تاریخ: مقام ابراهیم سنگی است در نزدیکی کعبه، که نشان پای حضرت ابراهیم(ع) روی آن قرار دارد. گفته‌اند ابراهیم(ع) هنگام ساختن کعبه یا وقت دعوت از مردم برای انجام حج، روی سنگی ایستاده و جای قدم‌های او، به معجزه الهی، در آن نقش بسته است. در قرآن در دو آیه به مقام ابراهیم اشاره شده است. مشهور مفسران مقصود را همان سنگ مخصوصی دانسته‌اند که اثر پای حضرت ابراهیم(ع) بر آن نمایان است. برخی معتقدند تمام حج یا حرم مکه، مقام ابراهیم بوده است. برخی کتاب‌های سیره و تاریخ درباره موقعیت مکانی سنگ گفته‌اند که از مکان کنونی‌اش به کعبه نزدیک‌تر یا حتی چسبیده بوده است. جایگاه فعلی مقام ابراهیم ۱۳ متر از کعبه فاصله دارد. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13846
@sokhanetarik نقش منصب وکیل الدوله در حکومت‌های افشاریه و زندیه نویسنده: مهدی دهقانی مقام وکالت در ساختار حکومتی و اجتماعی ایران عصر صفوی جایگاه خاصی داشت. با فروپاشی حکومت صفویه، مدعیان مختلف سلطنت، مقام منسوخ‌شدۀ وکالت دولت را احیا کردند و این مقام به‌تدریج با کسب اختیارات گسترده در سایر مشاغل دیوانی، حکومتی و نظامی رواج یافت. در پژوهش کنونی به این سوال پاسخ داده می‌شود که کدام مناسبات سیاسی ـ نظامی در دوره‌های افشاریه و زندیه، موجب افزایش نقش‌ منصب وکیل‌الدوله شد؟ در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق تاریخی و طبقه‌بندی تحولات سیاسی ـ نظامی حکومت‌های افشاریه و زندیه، این ویژگی‌ها و آثار آن بر منصب وکیل الدوله را تحلیل و بررسی می‌کنیم. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مقام وکالت دولت نقش مهمی در تضعیف فرمانروایی شاهزادگان و همچنین نظام دیوان‌سالاری صفویه داشت و در مقابل، به اقتدار روزافزون مدعیان مختلف سلطنت یاری رسانید. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13854
@sokhanetarik دکتر شریف لک‌زایی:پاسخ مشروع و متقابل نیمه شب یکشنبه ایران به رژیم صهیونسیتی با توجه به نگاه امام موسی صدر می تواند یک پاسخ تمام عیار تمدنی به شمار آید. این پاسخ صرفاً پاسخی به رژیم نیست و بلکه پاسخی به تمدن غرب و آمریکا است که حامی و بنیانگذار رژیم در منطقه هستند. به نظر صدر، اسرائیل، نتیجه و محصول تمدن غرب است برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13858
@sokhanetarik آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی: منابع ما در مورد رویداد تخریب بقیع بسیار زیاد است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13862
@sokhanetarik همایش بین المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین» ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ می باشد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13866
@sokhanetarik تاریخچه اجمالی گنبد ائمه بقیع (علیهم السلام) نویسنده: احمد خامه یار زیارتگاه ائمه بقیع (علیهم السلام) که قبور مطهر چهار تن از امامان معصوم شیعه (شامل امام حسن مجتبی، امام زین العابدین، امام محمد باقر و امام جعفر صادق) را در بر دارد، از مهم ترین مقاصد زیارتی عموم مسلمانان در مدینه منوّره به شمار می آید. تا کمتر از یکصد سال پیش، روی این قبور ساختمان و گنبد بزرگی وجود داشته که از بناهای معماری شاخص در مدینه بوده است. در این نوشتار، با استناد به منابع تاریخی و جغرافیایی اصیل و دست اول، تاریخچه اجمالی گنبد ائمه بقیع:، شامل تعیین زمان ساخت و تحولات و بازسازی های آن در دوره های بعدی، بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد قبور ائمه بقیع: تا قرن پنجم هجری فاقد ساختمان بوده و نخستین گنبد روی این قبور، در اواخر این قرن، به دستور مجدالملک براوستانی قمی (د ۴۹۲ق) ساخته شده است. مهم ترین تحولات معماری این بنا در دوره های بعدی نیز تخریب اول و دوم آن به دست وهابی ها و بازسازی آن در دوره عثمانی پس از تخریب اول بوده است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13869
@sokhanetarik اساتید مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی حضور موثری در همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب داشتند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13883
@sokhanetarik سه کمیسیون علمی-تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» با عناوین «مطالعات دینی»، «مطالعات معاصر بقیع» و «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع» امروز چهارشنبه در نوبت صبح در ساختمان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و‌ زیارت در شهر قم کار خود را آغاز کر‌د. کمیسیون‌های علمی این همایش به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی امروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار گردید. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13886
@sokhanetarik سلسله نشست های در برابر طوفان با ارائه دکتر محمد بیطرفان از ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ دوشنبه ها برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13889
@sokhanetarik ضرورت احیای بقیع و آثار اسلامی تخریب شده نویسنده: محمدسعید نجاتی نوشته حاضر، پژوهشی است پیرامون «کارنامه تکفیریان در تخریب آثار اسلامی»؛ به ویژه حرمین شریفین با رهیافت اهمیت تاریخی و دینی، « لزوم پیشگیری از تخریب‌های جدید» و «وجوب تعظیم شعائر و مودّت ذی القربی با مطالبه بازسازی و احیای آثار اسلامی تخریب شده به‌ دست تکفیریان»؛ به ویژه بقعه بقیع که از میراث‌های مشترک میان مذاهب مختلف اسلامی است و شخصیت‌های مورد احترام همه مسلمانان را در خود جای داده است، و در پایان راهکارهای عملی مقابله با پدیده تخریب در شرایط فعلی جامعه اسلامی را مرور می‌کنیم. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13892
@sokhanetarik مجموعه آثار ۱۵جلدی همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب و همچنین کتاب «بقیع در آینه نگاره‌های هنری» با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رونمایی شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13900
@sokhanetarik کمیسیون «مطالعات معاصر بقیع» با ارائه چهار مقاله با عناوین «بازپژوهی انعکاس تخریب بقیع در عراق و ایران»، «نقش جنبش خلافت هندوستان در تحولات حجاز و تخریب دوم بقیع»، «انتقال و‌ نصب ضریح فولادی حرم ائمه بقیع در دوران قاجار به روایت اسناد» و «درآمدی بر دیدگاه مردم اندونزی در مورد جایگاه شریف بقیع در اندیشه اسلامی» اشاره کرد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13904
@sokhanetarik نشست «بررسی اندیشه‌های تمدنی صاحب‌نظران معاصر جهان اسلام» 2 اردیبهشت 1403 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13907
@sokhanetarik جایگاهِ تاریخیِ رساله تقدیرالمقاییس در بحث اصلاح مقیاس ها در دوره قاجاریه نویسنده: غلامعلی پاشازاده رساله تقدیرالمقاییس نوشته محمدحسن خان اعتمادالسلطنه و اثری در مورد اصلاحِ مقیاس ها در ایران عصر ناصری است که در آن اعتمادالسلطنه به شکل گیریِ مقیاس های مختلف اندازه گیری در میان جوامع مختلف، وجود مقیاس های گوناگون در ایران و ضرورت سامان دهی آن، توصیف نظامِ متریک فرانسه و ارائه طرحی برای یکسان سازی مقیاس ها در ایران با الگوبرداری از نظامِ متریک فرانسه پرداخته است. رساله، علی رغم بازخوانی و چاپ در نشریه پیام بهارستان ، مورد توجه محققان قرار نگرفته و زمان تألیف و ارزش تاریخیِ آن مغفول مانده است. بنابراین، مقاله حاضر قصد دارد زمان تألیف و ارزش تاریخیِ رساله را به عنوان یک مسئله مورد بررسی قرار دهد و به این پرسش پاسخ دهد که رساله در بحثِ اصلاحِ مقیاس ها چه جایگاهی دارد؟ نتیجه تحقیق حکایت از آن دارد که رساله در سه سال آخر دوره ناصری و با الهام از بحث های منورالفکران ایرانیِ معتقد به اصلاح مقیاس ها و مقادیر و در پاسخ به نیازهای اقتصادی آن زمان نوشته شده است و می توان آن را اولین طرحِ جامع برای تأسیس یک نظام واحد در مقیاس ها و مقادیر کشور دانست. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13910
@sokhanetarik نشست «پژوهشی پیرامون روابط خارجی ایران در روزگار صفویان» ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13941
سخن تاریخ
@sokhanetarik کتاب «سفرنامه ژنرال آویوتان اسکوبلف» با تصحیح سیدمرتضی آل داود از سوی انتشارات مگستان منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده خاطرات اسکوبلف است که از ۱۸۸۰ میلادی آغاز و تا سال ۱۸۸۱ میلادی خاتمه یافته است. اسکوبلف، رهبر ارتش روسیه در ۲۳ دسامبر ۱۸۴۳ در سن‌پترزبورگ متولد شد. او از کودکی توسط پدربزرگش بزرگ شد. او پس از طی مراحل تحصیلی مقدماتی وارد دانشگاه سن‌پترزبورگ برای طی مراحل تحصیلات نظامی شد. در جنگ‌های بسیاری شرکت کرد و روس‌ها او را در جایگاه فرمانده محبوب می‌شناسند؛ اما تاریخ غیر از روس او را تالی چنگیزخان و … می‌شناسد؛ یعنی کسی که در وحشی‌گری و خون‌ریختن دست کمی از دیگر خونخواران نداشت. وی در سن ۳۸ سالگی در شرایطی مرموز درگذشت. در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار روسیه احساس کرد که ناصرالدین شاه مایل است با کمک دول اروپایی عهدنامۀ ترکمن‌چای را که در سال ۱۸۲۸ نیلادی مطابق با ۱۲۰۷ شمسی به تصویب رسیده بود، لغو کند؛ به همین دلیل به تقویت نیروهای نظامی‌اش در قفقاز کوشید. بعد از شکست محمدامین‌خان خان محلی خوارزم از سپاه ایران و متلاشی‌شدن سپاه خوارزم، راه دست‌اندازی به مرزهای شمال شرقی ایران برای دولت روسیه کاملاً باز و مانع برداشته شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13945
سخن تاریخ
@sokhanetarik عملکرد واحد توپخانه نادرشاه افشار نویسنده: مهدی دهقانی بی توجهی به واحد توپخانه در اواخر حکومت صفویه موجب ضعف کارآیی عملیاتی آن شد. به نحوی که توپچیان ایرانی مهارت و تجربه چندانی در فرایند توپ ریزی و نشانه گیری نداشتند. گسترش و پیچیدگی دامنه درگیری نادرشاه با دشمنان داخلی و خارجی موجب اهتمام روزافزون وی برای تشکیل و تقویت واحد توپخانه شد. بر این مبنا، پژوهش حاضر درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است: واحد توپخانه نادرشاه افشار چه کارکردی داشت؟ برای پاسخگویی، به این برآورد می رسیم که توپخانه فرمانروای افشار به تدریج در زمینه های مختلف همچون تجهیزات، استخدام و آموزش توپچیان و ارتقای مناصب و جایگاه فرماندهان بهبود چشمگیری یافت. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13948
@sokhanetarik حجت‌الاسلام سیدمجتبی اوصیا، دبیرهمایش بین المللی حضرت جعفر بن ابیطالب در گفتگوی اختصاصی با پرتو سخن: همایش باشکوه و عالمانه ای را برگزار خواهیم کرد. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13957
@sokhanetarik نشست معرفی و بررسی کتاب «تاریخ طب در ایران» 2 اردیبهشت ۱۴۰۳ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. برای مشاهده متن کامل خبربه آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13960
@sokhanetarik می‌گویند پخت نان سنگک قبل از ورود اسلام در ایران رواج داشته و در واقع ایده پخت آن را پزشک یکی از سلاطین ساسانی می‌دهد. او برای سلطان که بیماری سختی دچار شده بود تجویز می‌کند که نانی بخورد که روی ریگ (سنگ ریزه) پخته شده باشد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13965
@sokhanetarik نویسندگان: سعید قربانی، محمد فکری و محمدجواد فتحی هدف در پژوهش حاضر بررسی مسئله ی فلسطین در منظومه ی فکری آیت الله بروجردی (ره) و امام خمینی (ره) با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی است. سؤال پژوهش این است که چه تفاوتی در رویکرد آیت الله بروجردی و امام خمینی نسبت به فلسطین وجود داشته است؟ دولت فلسطین در سال ۱۹۴۸ میلادی با رأی سازمان ملل متحد و نفوذ قدرت های بزرگ جهانی به دو دولت مجزا تقسیم شد که دولت فلسطین و رژیم اسرائیل حاصل این تصمیم بود. در مقابل این روند ایجادشده، اعتراض های گسترده ای از جمله حوزه های علمیه و مراجع در بازه های زمانی مختلف شکل گرفت. آیت الله بروجردی در زمان رژیم پهلوی دوم نسبت به این حادثه تلخ واکنش نشان داد که در اعلامیه ی ایشان آمده است و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نحوه ی برخورد با مسئله ی فلسطین قوت بیشتری گرفت و فضا جهت حمایت از فلسطین بازتر شد. یافته پژوهش نشان می دهد، آیت الله بروجردی و امام خمینی در چگونگی برخورد با مسئله فلسطین رویکرد متفاوتی داشتند. نگاه امام خمینی و آیت الله بروجردی در باب مسئله ی فلسطین بر اساس نگاه دو مرجع به بحث دین و سیاست و نحوه ی فعالیت آن ها در حوزه های دینی و سیاسی برمی گردد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13969