eitaa logo
سخن تاریخ
976 دنبال‌کننده
6هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik کتاب «تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی (دفتر اول) نوشته گروهی از نویسندگان به کوشش محمدحسین افراخت و حمیدرضا آذری‌نیا از سوی انتشارات نگاه معاصر منتشر شد. برای بررسی تاریخ تشیع در ایران پیشاصفوی، می‌توان از روش‌های جدید تاریخ‌نگاری استفاده کرد. بر این اساس یکی از بهترین روش‌ها، مطالعه فرهنگ مادی به‌جای‌مانده از شیعیان در این دوران است که می‌تواند جنبه‌های ناشناخته رشد تشیع در ایران را آشکار کند. در واقع بررسی «تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی» به دنبال این مطلب است که به جای مراجعه اولیه به منابع مکتوب، آنچه را که از شیعیان در دوران پیشاصفوی باقی مانده است، مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس گستره جغرافیایی حضور شیعیان، میزان قدرت اجتماعی، ارزش‌ها و باورهای شیعیان و موضوعاتی مشابه را می‌توان از این طریق به دست آورد. در این کتاب با اصل قراردادن فرهنگ مادی شیعه در ایران پیشاصفوی، تلاش بر آن است که پیشینه تاریخی ایران در این دوره مورد بررسی قرار گیرد. آنچه در این روش به عنوان منبع اصلی به شمار می‌آید، اشیایی است که در زمره فرهنگ مادی تشیع در ایران پیشاصفوی به شمار می‌روند و در کنار آنها از گزارش‌های منابع مکتوب تاریخی یاری گرفته می‌شود. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14037
@sokhanetarik نشست نقد و بررسی کتاب «فلان و فلانه» با حضور مراد دولتیاری 10 اردیبهشت 1402 در دانشگاه رازی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14041
@sokhanetarik صفین در تاریخ نگاری ابن ابی الحدید نویسنده: علی ناظمیان‏ فرد رویداد صفین به مثابه یکی از عمده ترین چالش های فرا روی حکومت امام علی، از دیر باز موضوع تأملات مورخان و تاریخ پژوهان بوده است. این واقعه که در زمره «فتن» شمرده شده، در تاریخ نگاری اسلامی- بویژه مکتب شام و عراق- بازتاب های متفاوت یافته است. این که ابن ابی الحدید چگونه به این حادثه پرداخته و زمینه ها و فرایند آن را چگونه مورد کاوش قرار داده، عمده ترین پرسشی است که این مقاله می کوشد با تکیه بر شرح نهج البلاغه و رجوع به سایر منابع تاریخی در جهت تایید و تطبیق مدعیات ابن ابی الحدید،برای آن پاسخی جستجو کند. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که ابن ابی الحدید،انگشت اتهام را متوجه معاویه نموده و او را عامل بحران در روابط شام و عراق به شمار آورده است.او حتی در یک موضع گیری ایدئولوژیک،معاویه را به سبب تمرد از فرمان امام مسلمین و به هدر دادن خون مسلمانان،زندیق و مخلّد در آتش می داند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14044
@sokhanetarik نشست بزرگداشت «روز ملی خلیج‌فارس و رونمایی از ارج‌نامه محمدباقر وثوقی» 10 اردیبهشت 1403 در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14048
@sokhanetarik کنگره «روز ملی خلیج فارس و بزرگداشت امامقلی خان» 10 اردیبهشت 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14051
@sokhanetarik نشست «خلیج فارس با محوریت کتاب شناسی و مطالعات جدید خلیج فارس و دریای عمان» با ارائه دکتر محمد جعفر چمنکار 10 اردیبهشت 1403 در دانشگاه ارومیه برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14055
@sokhanetarik نمایش و تحلیل مستند فتح اندلس 10 اردیبهشت 1403 در دانشگاه رازی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14059
@sokhanetarik افق های تجربه گرایانه در تاریخ نگاری اسلامی؛ تاریخ نگاری ابوریحان بیرونی نویسنده: امیرحسین حاتمی یکی از مشخصه های اصلی سنت تاریخنگاری اسلامی تعدد و تنوع اشکال، انواع، روش ها، موضوعات، و مکاتب آن است. باوجوداین، امروزه تاریخنگاری اسلامی بیشتر به روش ها و مکاتب صرفاً نقلی و روایی آن، که تنها بخشی از این سنت گسترده را دربرمی گیرد، شناخته می شود. به دیگرسخن، جنبه نقلی و روایی تاریخنگاری اسلامی دیگر جنبه های آن را تحت الشعاع قرار داده است. ازهمین رو، پژوهشگران این عرصه نیز عمدتاً در توصیف تاریخنگاری اسلامی تنها بر همین جنبه تأکید می کنند. مقاله پیشِ رو، ضمن تأکید بر وجود انواع، روش ها، و مکاتب غیر نقلی-روایی، و با تأکید بر تاریخنگاری ابوریحان بیرونی، در جستجوی افق های تجربه گرایانه در تاریخنگاری اسلامی است. پرسش اصلی تحقیق این است که آیا گرایش ها و روش های تجربه گرایانه و مشاهده گرانه در سنت تاریخنگاری اسلامی وجود داشته است. پیش فرض اصلی تحقیق نیز آن است که با بررسی سنت تاریخنگاری اسلامی و تدقیق در آن می توان به افق های تجربه گرایانه (به معنای رویکردهای مبتنی بر مشاهده، معاینه، و انتقاد تاریخی) در آثار برخی از بزرگ ترین مورخان مسلمان، که از برجسته ترین آن ها ابوریحان بیرونی است، دست یافت. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14062
@sokhanetarik کرسی علمی ترویجی «تحلیل اصول حاکم بر روابط خارجی در حکومت نبوی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدقاسم احمدی و نقد دکتر غلامحسن مقیمی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر عالمیان 12 اردیبهشت 1403 در مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vce.miu.ac.ir/tarikh برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14066
@sokhanetarik کتاب «نخستین دولت‌های ایرانی پس از اسلام؛ طاهریان تا آل بویه» نوشته محسن جعفری توسط انتشارات ققنوس منتشر شد. این اثر نه فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «ایران‌زمین در قلمرو خلافت»، «طاهریان، نخستین دولت ایرانی پس از اسلام»، «صفاریان، رویگرزادگان سیستانی»، «سامانیان و رنسانس فرهنگی ایران‌زمین»، «زیاریان، جنگاوران ناکام»، «آل بویه، شیعیانی از دیلم»، «زبان فارسی نو (دَری)، از پیدایش تا شکوفایی»، «فرهنگ و تمدن ایرانی در دوره نخستین دولت‌های ایرانی» و «معماری و هنر در دوره نخستین دولت‌های ایرانی». برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14070
@sokhanetarik نشست «بزرگداشت روز ملی خلیج فارس» ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14074