@sokhanetarikh
#فراخوان
#همایش
همایش «دورهبندی در تاریخ» ۳۰ آبان و ۱ آذر ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 15 آبان 1403 می باشد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18921
@sokhanetarikh
#نشست
نشست «آموزش و پژوهش در زمینه تاریخ مشترک ایران و افغانستان؛ مسائل، رویکردهای هم گرایانه» 27 آبان 1403 برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18924
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست
نشست «سفرنامه ابن بطوطه» با ارائه دکتر ابوالحسن فیاض ۲۷ آبان ۱۴۰۳ برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18927
@sokhanetarikh
#مقاله
حضور تاریخی یهودیان عصر امام رضا (علیه السلام) در خراسان
نویسندگان: محسن رجبی قدس و سید علی بلند نژاد
خراسان به عنوان منطقه ای بزرگ و با اهمیت، پذیرای بسیاری از ادیان و مکاتب بوده است. یکی از مهمترین رویدادهایی که در عصر امام رضا (علیه السلام) در خراسان رخ داده است، بحث مناظره های آن حضرت با بزرگان زردشتی، یهودی، مسیحی و صابئین است.
دین یهود هم با پیشینۀ تاریخی ای که دارد، از جمله ادیانی است که در دوره های تاریخی مختلف وارد ایران و سپس خراسان شد. حضور یهودیان در خراسان در عصر امام رضا (علیه السلام) در روایات و احادیث به جای مانده مسلّم فرض شده است. اما وثاقت تاریخی حضور آنان در این منطقه آنچنان که باید و شاید بررسی نشده است. از این رو، ما در این مقاله بر آنیم تا با رویکرد تاریخی- تحلیلی، وثاقت حضور یهودیان در این منطقه را همراه با ذکر محله ها و بزرگان یهودی بررسی کنیم.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=14802
@sokhanetarikh
#با_همایش
جناب جعفر طیار از نگاه فرزانگان(15)
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: جناب جعفر، سال هفتم [هجرت] برگشته به مدینه؛ چرا؟ این هفت سال، ایشان چرا در حبشه معطّل مانده؟ در حالی که قبلاً یک وقت شایع شد که مکّهایها اسلام آوردند، تعدادی از این مهاجرینِ به حبشه برگشتند؛ منتها به مکّه که نزدیک شدند، فهمیدند دروغ است، دوباره آمدند حبشه؛ یعنی رفتوآمد برایشان کار مشکلی نبود؛ و کمااینکه وقتی بنا شد بیایند مدینه بعد از هجرت، نجاشی برای اینها کشتی گرفت و عرضِ دریای سرخ از حبشه به [سمت] مدینه را طی کردند ــ حالا مدینه که ساحل نیست؛ [آمدند] تا دم ساحل و از آنجا هم آمدند مدینه ــ یعنی کار آسانی بود آمدن از حبشه به مدینه. ایشان چرا هفت سال معطّل شده؟ دلیلش چیست؟
با توجّه به شخصیّت جناب جعفر، باید یک دلیل قابل قبول و منطقی برایش پیدا کرد. البتّه مطالعات من در این مسئلهی جناب جعفر خیلی وسیع هم نیست، به قدر آقایان نیست؛ لکن همان مقداری که نگاه کردم، دلیلی برای این معنا من نیافتم. به نظرم میرسد فقط برای «تبلیغ» بوده(است).
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18934
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
مجتمع تاریخ ، سیره و تمدن اسلامی از میان طلاب ایرانی و غیر ایرانی در رشته های زیر برای آزمون آذر ماه ۱۴۰۳ دانش پژوه می پذیرد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18940
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست
نشست معرفی و نقد جلد اول «دانش نامه اهل بیت (علیهم السلام)» 1 آذر 1403 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18943
@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی تاریخی پیدایش رژیم صهیونیستی و تأثیرپذیری مبارزان فلسطینی از انقلاب اسلامی ایران
نویسنده: فیروز نجفی
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تمامی معادلات شرق و غرب آن روزگار به هم ریخت. پایههای دو قطبی بودن جهان سست و لرزان شد، آمریکا یکی از پایگاههای اصلی و با ثبات خود در خاورمیانه که منطقهای پر از آشوب و درگیری و تنش بود را از دست داد.
رژیم شاه که نقش ژاندارم خلیج فارس را در این منطقه ایفا میکرد و یکی از بزرگترین و معروفترین ارتش های جهان را داشت و از حمایت بیدریغ و بیچون و چرای آمریکا برخوردار بود، از هستی ساقط شد. شعار نابودی رژیم خودساخته اسرائیل در ایران و بلکه جهان اسلام رواج پیدا کرد.
پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) روح تازهای به مقاومت مسلمانان فلسطین داد، و جان تازهای گرفتند و در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کردند. سردمداران این رژیم با پیروزی انقلاب اسلامی همه اهداف خشن و بلند مدت خود را نقش بر آب و آرزوهای خود را دست نیافتنی میبینند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=8499
@sokhanetarikh
#کتاب
کتاب «آفاق دانایی در سپهر تمدن اسلامی» که شامل مصاحبه حامد زارع با رسول جعفریان است به همت انتشارات روزنه منتشر شد.
این اثر در سه فصل مجزا با عناوین زندگینامه، نقدنامه و کارنامه به بررسی آثار و آرا استاد تاریخ دانشگاه تهران در شش دهه عمر او پرداخته است. کتاب تلاش دارد تا از طریق سوال و جواب و مصاحبه، آئینهای در برابر کوششهای رسول جعفریان در عرصههای متنوع تاریخ تشیع، تاریخ اندیشه دینی، تاریخ تطور علم در تمدن اسلامی و همچنین تولید علم قرار دهد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18976
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست
نشست «بررسی ظرفیت سفرنامه های خارجی در پژوهش های مذهبی و آیینی» با ارائه دکتر کامران محمدحسینی29 آبان 1403 در دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18980
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست
نشست «نقش دادههای تاریخی در فرآیند استنباط فقهی» با ارائه حجت الاسلام دکتر محمد کرمانی کجور 30 آبان 1403 در دانشگاه باقرالعلوم (ععلیه السلام) برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18984
@sokhanetarikh
#مقاله
نویسنده: عبدالله نصری
بروز تمدن و اعتلاء و زوال آن، از قانون پیوستگی – یعنی از ساده به پیچیده – پیروی نمی کند. برای بروز تمدن ها نمی توان عللی مشخص ذکر کرد و آنگاه به بررسی کمیت و کیفیت آن تمدن از جنبه های علمی، فلسفی، هنری و اجتماعی پرداخت.
اگر تمدن ها پدیده هایی بودند که از نظر هویت و مختصات و علل پیدایش و اهداف، قابل شناسایی بودند، هرگز در تحلیل آنها در میان اندیشمندان اختلاف نظر وجود نداشت. بعلاوه، پیدایش هیچ تمدنی را از قبل نمی توان پیش بینی کرد.
برخی از اندیشمندان، علت تمدن ها را نیاز انسان دانسته اند، در حالی که سرگذشت تمدن ها را نمی توان در مسأله نیاز خلاصه کرد، زیرا در موارد بسیاری بارقه ها و جهش های مغزی از عناصر مهم تمدن به شمار می روند. احساس لزوم جبران ضعف در مقابل رقیبان را نیز باید از دیگر عوامل بروز تمدن ها و فرهنگ ها دانست.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18993
@sokhanetarikh
#نشست
گزارش نشست پنجم «تاریخ اقتصادی ایران (اقتصاد ارضی و زمینداری)» منتشر شد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19041
@sokhanetarikh
#مصاحبه
دکتر غلامرضا عزیزی: چهار نوع تدوین در تاریخ شفاهی قابل ارائه است.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19045
@sokhanetarikh
#پرسمان
جریان سیلی خوردن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چه بود؟ آیا در حضور فرزندانشان بود؟
سخن تاریخ: ماجرای سیلی خوردن حضرت زهرا (سلام الله علیها) به دو گونه نقل شده است. شیخ صدوق از امام صادق (علیه السلام) نقل میکند که در جریان غصب فدک، حضرت زهرا (سلام الله علیها) نزد ابوبکر رفتند، و از او ورقهای که دستور برگرداندن فدک در آن نوشته شده بود را دریافت کردند، در مسیر برگشت به منزل با عمر بن خطاب روبرو شد و او برای دریافت برگه، به حضرت زهرا (سلام الله علیها) سیلی زد.
نقل دیگری هم ذکر شده که در جریان هجوم به خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، عمر به ایشان سیلی زد. در هر دو نقل، ذکری از حضور فرزند یا فرزندانی از حضرت زهرا نشده است، اما احتمال مشاهده این صحنه توسط فرزندان در جریان هجوم به خانه، وجود دارد.
برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19049
@sokhanetarikh
#یادداشت
حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان: انتشار کتابی مستقل از حاکم نیشابوری (م ۴۰۵) عالم برجسته قرن چهارم – پنجم هجری در فضائل فاطمه زهرا (ص) یکی از شگفتی های نشر در سال گذشته است، چیزی شبیه به یافت شدن کتاب شمس الدین ذهبی در باره حدیث غدیر. می باشد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19017
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست
نشست «موضع آیت الله سید علی طباطبائی در مورد حمله وهابیان به شهر کربلا در سال ۱۲۱۶، ۱۸۰۱م» با ارائه آیت الله محمد هادی یوسفی غروی ۳ آذر ۱۴۰۳ در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19072
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست
نشست «شب برآمدن قاجار» 4 آذر 1403 در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19075
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#نشست
نشست «شوروی و غائلهٔ آذربایجان در سال های ۲۶-۱۳۲۵» 5 آذر 1403 در دانشگاه تهران برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19079
@sokhanetarikh
#مقاله
بازشناسی کتاب «مقاتل الطالبیین»، انگیزهها و منابع مؤلف در تدوین آن»
نویسندگان: محسن رنجبر، مریم میدانی و مهدی یعقوبی
«مقاتل الطالبیین»، تألیف ابوالفرج اصفهانی (م ۳۵۶ق) از منابع متقدم است. هدف کتاب معرفی قیامکنندگان از نسل ابوطالب در ایام حکومت امویان و عباسیان بوده است. قدمت این منبع در تاریخ تشیع و مؤلف اموینسب آن، توجه مورخان را به خود برانگیخته است.
مسئله این است که آیا وی گرایشهای مذهبی و خانوادگی را در نگارش کتاب دخالت داده و قابل اعتماد است؟ نیز مؤلف در نقل اخبار، از چه افراد و منابعی بهره برده است؟
تحقیق پیش رو با مطالعه منابع کتابخانهای و تحلیل آنها سامان یافته است. نتیجه آنکه ابوالفرج اصفهانی شخصی با علایق شیعی و پیرو مذهب زیدیه بوده است. نقش مذهب وی در کتاب مشهود است. کتاب به سبب نقل اخباری که منابع اصلی آنها امروزه از بین رفته، اهمیت ویژه دارد. نیز توجه مؤلف به نقل دقیق و ذکر بیشتر اسناد و استفاده از منابع و استادان متعدد در تألیف این کتاب، آن را به اثری قابل اعتماد تبدیل کرده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19082
@sokhanetarikh
#با_همایش
حضرت آیت الله العظمی سبحانی: قرآن مجيد نخستين گروندگان آيين مقدس اسلام را به عنوان (والسابقون السابقون اولئك المقربون) ياد مى كند و از نظر تقرب به مقام ربوبى برتر از «اصحاب اليمین» مى داند.
خوشبختانه جناب جعفر از گروه نخستين است كه به گواه تاريخ: روزگارى در خانه هاى مكه فقط دو نفر به آيين اسلام مشرف شده بودند و همراه رسول خدا نماز مى گزاردند اميرمؤمنان وضع آن روز را چنين توصيف مى كند «لم يجمع بيت واحد يومئذ في الإسلام غير رسول اللّه وخديجة وأنا» يعنى در سراسر مكه فقط يك خانه بود كه اسلام بر سر آنها سايه افكنده بود و در آن سه نفر جز رسول خدا و من و خديجه كسى نبود; در چنين شرايط ابوطالب به فرزندش جعفر چنين گفت «صلّ جناح ابن عمّك وصلّ معه» در كنار پسر عمويت «نبىّ مكرم» نماز بگزار. بنابراين اميرمؤمنان در سمت راست و حضرت جعفر سمت چپ و حضرت خديجه پشت سر آنها قرار مى گرفت.
اين حديث گواه روشن بر اين است كه وى از جمله افراد السابقون السابقون هستند.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19104
@sokhanetarikh
#نشست
بهرام امیراحمدیان در نشست رونمایی از کتاب «اشتهارد؛ تاریخ، طبیعت و فرهنگ مردم»: تاریخ بدون جغرافیا مانند یک روح سرگردان است.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19110
@sokhanetarikh
#فراخوان
دومین کنگره بینالمللی «راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهجالبلاغه» برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 فروردین 1404 می باشد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19113
@sokhanetarikh
#مقاله
محرک تاریخ از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان: یحیی عبداللهی، احمد رهدار
بحث درباره عامل اصلی حرکت در تاریخ، از مهمترین مباحث فلسفه نظری تاریخ است که چگونگی حرکت تاریخ را مورد توجه قرار میدهد. بررسی این موضوع از دیدگاه عالمان معاصر شیعی میتواند گامی مؤثر برای تبیین رویکرد دینی به این مقوله باشد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی اندیشه علامه طباطبایی (ره) درباره کیفیت حرکت تاریخ است. علامه طباطبایی (ره) تاریخ را سیر حرکت از وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت دانسته است. انسانها برای استخدام یکدیگر تلاش میکنند و این گونه به یکدیگر پیوند مییابند و جامعه ابتدایی را تشکیل میدهند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=18969
@sokhanetarikh
#با_همایش
مادر بزرگوار جناب جعفر طیار، فاطمه دختر اسد فرزند هاشم فرزند عبدمناف است که تمام فرزندان ابوطالب از همین زن بوده اند و آنها چهار پسر بودند به نام های طالب، عقیل، جعفر و علی (علیه السلام) که میان هر یک با دیگری ده سال فاصله بوده است، یعنی جعفر ده سال بزرگتر از علی (علیه السلام) و عقیل ده سال بزرگتر از جعفر و طالب ده سال بزرگتر از عقیل بوده است(الاستیعاب،ج۱، ص۲۴۳) و یک دختر هم به نام فاخته معروف به ام هانی داشت.
فاطمه بنت اسد نسبت به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بسیار علاقهمند بود. پس از آنکه اسلام آورد به مدینه مهاجرت کرد و در مدینه از دنیا رفت، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) او را در پیراهن خود کفن کرد و در قبرش خوابید و برای او طلب آمرزش فرمود؛ پرسیدند: یا رسولالله! شما درباره این زن عملی انجام دادید که هرگز ندیدهایم درباره کسی انجام داده باشید؟ فرمود: برای آنکه جز ابوطالب کسی به اندازه این زن به من محبت نکرد، لذا جامهام را به او پوشاندم تا از جامهای بهشتی بر او بپوشانند، و در قبرش خوابیدم تا عذاب قبر را از او بردارند.(اعیان الشیعه، ج۴، ص۱۱۹)
ادامه دارد
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=19154