سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
دوسوگرایی جامعهشناختی در دوران ناصرالدین شاه قاجار از منظر سفرنامهی «ایران و قیضهی ایران» لرد کرزن با رویکرد شرقشناسی
نویسندگان: فاطمه جمیلی کهنه شهری و زینب نادی
«خود» و «دیگری» یک مفهوم دائمی است که همواره «خود» برای درک پیرامون با ایجاد یک «دیگری» سعی دارد که «هستی» را معنی کند؛ با چنین منظری در این مقاله میکوشیم به ناسازگاری انتظارات هنجاری در قالب مفهوم دوسوگرایی جامعهشناختی بپردازیم که منشاء بسیاری از مشکلات اجتماعی است و ریشه در شرایط تاریخی جامعه دارد.
به رغم دیدگاههای استعماری سفرنامهنویسان و شرقشناسان انگلیسی از دوران قاجار، شناسایی و دستهبندی رفتارهای اجتماعی از منظر یک بیگانه، زمینهی نسبتاً مناسبی برای دریافت خاستگاه اجتماعی ناسازگاریهای هنجاری در اختیار پژوهشهای جامعهشناسی- تاریخی قرار میدهد.در این میان از نگاه یک شرقشناس و سفرنامهنویس به نام جورج کرزن به ریشهیابی این مسئله در دورهای از سلطنت ناصرالدین شاه قاجار میپردازیم.
جامعهی آماری مشتمل بر ده سفرنامهی انگلیسی است که در دوره ناصرالدین شاه قاجار به نگارش درآمده است.در این میان سفرنامهی جورج کرزن با نام ایران و قضیهی ایران برای نمونه بررسی شده است.
بر اساس دیدگاه مرتون و با بهرهبرداری از رویکرد روشی نوعشناسی و فنون بررسی تاریخی و تحلیل محتوای کیفی، انواع دوسوگرایی جامعهشناسی و روانشناسی در سفرنامهی مذکور مورد شناسایی قرار گرفته و بستر اجتماعی آن بررسی شده است.
نتایج بیانگر آن است که رفتار منحرفانه (دو سوگرایی روانشناختی) که برخاسته از نوع پنجم دوسوگرایی جامعهشناختی(تعارض میان ساختار فرهنگی و اجتماعی) است، بیشتر از انواع دیگر آن در سفرنامه کرزن مورد اشاره قرار گرفته است.
همچنین، شیوع رفتار مقلدانه، به ویژه از سبک زندگی غربی که به نوع ششم دوسوگرایی جامعه شناختی نسبت داده میشود، بیشتر در میان طبقات بالا و در عرصهی فرهنگی- سیاسی، در این سفرنامه دیده شده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/b66854
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «تبیین و تحلیل زمینه های تغییر گفتمان علمای شیعه از سلطنت معموله به سلطنت مشروطه» با ارائه حسین شیر محمدی بابا شیخعلی 21 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#همایش «تاریخ شناسی در بحران؛ واقعیت یا توهم؟!» 31 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
حکومت بنیحسنویه از ظهور تا سقوط (۳۳۰ تا 406 ق/۹۴۱ تا 1015م)
نویسنده: نظام علی دهنوی
در سال 330ق/941م، امیرحسین کُرد حکومت بنیحسنویه را در شهر زور و مناطق اطراف آن بنیان گذاشت که این همزمان با آلبویه بود. پس از وی فرزندش، حسنویه، به قدرت رسید که دوره حاکمیت او را میتوان عصر شکلیابی و گسترش قلمرو و استحکام و ثبات این سلسله به شمار آورد.
بعد از مرگ حسنویه، فرزندش بدر توانست قدرت را به دست گیرد. او با درایت خود، قلمرو و اقتدار بنیحسنویه را به اوج رساند. ایام پایانی حکومت بدر و نیز در دوره جانشینان وی، آلحسنویه با شورشهای داخلی مواجه و سرانجام این سلسله، با قتل طاهربنهلال در سال 406ق/1015م، منقرض شد.
روش این پژوهش به صورت توصیفیتحلیلی و از نوع کتابخانهای است و تلاش کلی، برآن است که به جای توصیف صرف تاریخی، به تحلیل وقایع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بنیحسنویه پرداخته شود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/g95508
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست « تاثیر مشروطه ایرانی بر عمارت گری ایرانیان» با ارائه با شهرام یاری21 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
عباس قدیمی قیداری، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز: طبیعی است که رشته تاریخ نمیتواند از چالشها برکنار باشد. تاریخ راهنمای حقیقت است.
دانش تاریخ بنا بر ملاحظات ریشه در سنت دارد. واقعیت این است که تاریخ دانش کثیرالمنبعی است. منبع سرشار از خرد و عقلانیت. رشته تاریخ مهارت زندگی است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/n06209
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «اهمیت تبار نامه های توصیفی در مطالعات تاریخی» با حضور علیرضا ملائی توانی، مهدی انصاری و محمد خدایی 14 تیر 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «نقد و بررسی مقالات و پژوهش های بیماری های دوره قاجار (1175 تا 1304)» با ارائه قباد منصور بخت و سید علیرضا گلشنی 23 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
علل و مراحل تعریب و اصلاح مسکوکات اسلامی با تاکید بر دوره عبدالملک بن مروان اموی (65-86 ه . ق/684-705م)
نویسندگان: بهادر قیم و محسن صدیق
با گسترش فتوحات، انبوهی از سکه های فارسی، قبطی و یونانی وارد سرزمین های اسلامی شدند.این مسکوکات، از نظر وزن و عیار و نقوش و تصاویر، متفاوت بودند. برخی ازخلفا و حکام مسلمان تلاش های به منظورتعریب و ساماندهی این مسکوکات انجام دادند.
اما اوج این اقدامات در عهد عبدالملک بن مروان (65-86ه.ق/684-705م) بوده است. در این دوره مسکوکات دینار و درهم و فلس تعریب واصلاح شدند. یکنواختی در ضرب سکه و تعریب آن نتیجه این حرکت اصلاحی به شمار می آید.
این روند تابع عوامل مالی و اقتصادی جهت درآمدزایی دولتی و صیانت از جعل سکه طلا، سیاسی بمنظور رفع وابستگی جامعه اسلامی به سکه های ایرانی و بیزانسی وعامل دینی پرداخت سکه سالم و غیرمغشوش در بخش های شرعی نظیر زکات و خمس و دیه بوده است. در این پژوهش سعی می گردد به سیر تعریب و علل و عوامل موثر و نیز نتایج مترتب برآن پرداخته شود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/h20633
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «مشروطیت اصفهان» با حضور دکتر علیرضا ابطحی فروشانی 24 خرداد و 14 مرداد 1402 در مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل برگزار می گردد..
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh