eitaa logo
سخن تاریخ
979 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik مُغَیرة بن شُعبه کیست؟ سخن تاریخ: او در سال پنجم هجری اسلام آورد، پس از آن‌که گروهی از قبیله خویش (ثقیف) را به قتل رسانده بود و فراری بود. وی در آغاز خلافت عمر، از سوی او، زمامدار بحرین «بحرین، سرزمینی میان ساحل جنوبی خلیج فارس و کرانه‌های شمالی صحرای بزرگ عربستان، شامل: اَحسا (لحسا)، هَجَر، هَفوف، جزیرة اُوال (بحرین امروزی) و….» [۱] شد سپس عمر، او را به زمامداری بصره گمارد و [پس از مدّتی] او را به خاطر ارتکاب زنا، از آن‌جا برکنار ساخت و استاندار کوفه کرد. به قول یکی از نکته‌سنجان: یکی به دیگری می‌گفت: خداوند چنان بر تو خشم گیرد که امیر مؤمنان عمر بر مغیره گرفت (او را از حکومت بصره کنار نهاد و زمامدار کوفه ساخت) هنگامی که برای خلافت با علی (علیه‌السّلام) بیعت شد، مغیره نیز با ایشان بیعت نمود. به علی (علیه‌السّلام) پیشنهاد داد که استانداران عثمان را کنار ننهد و طلحه و زبیر را به زمامداری برخی از مناطق، منصوب کند؛ امّا امام (علیه‌السّلام) پیشنهاد وی را نپذیرفت. برای مشاهده ادامه پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11170 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik بررسی تشکیلات و ارکان حکومتی دولت بنی رستم نویسندگان: سیده لیلا تقوی سنگدهی و سمیه آقا محمدی شمال آفریقا در نیمه سده دوم هجری، شاهد شکل گیری حکومت بنی رستم در مغرب میانه به پایتختی تاهرت براساس عقاید اباضیه بود که تا پایان سده سوم هجری، حضور نیرومند خود را حفظ کرد. پژوهش حاضر با استناد به منابع تاریخی دست اول و با روشی توصیفی تحلیلی درصدد بررسی چگونگی انتخاب، ویژگی ها و وظایف ارکان دولت بنی رستم؛ یعنی امامان، قضات، اصحاب شرطه، والیان، عاملان زکات و محتسبان و چگونگی نظارت و اهتمام آنها نسبت به امور رعایا است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در رأس نظام سیاسی رستمیان، امام قرار داشت که با داشتن ویژگی های خاصی مانند علم، عدالت، وصیت و عدم وابستگی به قبایل بزرگ به وسیله شورا انتخاب می شد. تشکیلات حکومتی و مناصب زیر نظر امامان رستمی، تفاوت زیادی با دیگر حکومت ها نداشت، اما در انتخاب متصدیان امر و نظارت بر فعالیت آنها فرایند، معیار و دقت نظرهایی وجود داشت که آنها را متمایز می ساخت و این امر از عوامل موفقیت رستمیان به شمار می رود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11170 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت (علیهم السلام) مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی توسط دانش پژوه «کوفاراوی ناسیت» از کشور کامبوج با عنوان «نقش امام علی (علیه السلام) در جنگ های بدر و احد و احزاب در کتاب های سیره ابن هشام، تاریخ طبری،الارشاد و بحارالانوار»دفاع گردیده و با نمره عالی(۱۹/۲۵) پذیرفته شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11177 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik صوت نشست علمی «حوثیان از آغاز تا کنون» با ارائه دکتر سیدعلی موسوی نژاد و دکتر نعمت الله صفری فروشانی(17 دی 1402) منتشر شد. برای دریافت به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11180 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik نشست «مطالعات تیموری در ایران» با حضور دانیار انوروف، گودرز رشتیانی و غلامرضا امیرخانی ۲۰ دی ۱۴۰۲ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11185 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش بین المللی حضرت ابوطالب (علیه السلام) حامی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) ۳۳ جلد با سخنرانی آیت الله رمضانی و پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله نوری همدانی (مدظله العالی) ۲۱ دی ۱۴۰۲ در مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11189 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik بررسی جایگاه امیرکبیر در مبارزه با انحرافات فرقه بابیت و بهائیت نویسندگان: رضا تاج آبادی و سمیه شعبانی امیرکبیر صدراعظم باتجربه، کاردان و قدرتمند ایران در دوره ناصرالدین شاه، قهرمان مبارزه با استعمار، استبداد و نیز اصلاحگر امور سیاسی، دینی و فرهنگی بود. وی با ورود به دربار قاجار، به امور مهمی چون تثبیت قدرت مرکزی از طریق برخورد با عوامل تهدیدکننده داخلی و خارجی پرداخت. مهم ترین اقدام وی در زمینه داخلی، علاوه بر برخورد با شورش های داخلی، سرکوب شورش بابیه بود که با اقدامات مقتدرانه و البته روش های متفاوت امیر صورت گرفت. به گونه ای که بعد از برخورد امیر و سرکوب شورش، آن ها دیگر جرأت نکردند امنیت سیاسی کشور را با تهدید مواجه سازند. اقدامی شجاعانه که در نهایت در کنار سایر اقدامات اصلاح گرایانه اش، موجبات قتل او را فراهم کرد. با این توضیحات به نحوه برخورد امیر با فرقه بابیه و بهائیت و نیز دلایل او در سرکوب این شورش پرداخته می شود. هدف از ارائه این مقاله بررسی تلاش ها، خدمات و مبارزات امیرکبیر در مبارزه با فرقه ضاله بابیه و بهائیت می باشد. این مقاله به صورت مروری و کتابخانه ای انجام شده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11193 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik نشست علمی «بررسی انتقادی نواصب از دیدگاه ذهبی» با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدحسین موسوی بیرجندی 20 دی 1402 در سالن شهید عارف الحسینی (ره) برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11197 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik دومین همایش «تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» ۲۴ دی ۱۴۰۲ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11218 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik نشست نقد و بررسی کتاب «گسست تاریخی و شرق‌شناسی، اثر دکتر رضا داوری» 26 دی 1402 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11221 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik همایش «بررسی اندیشه‌های شیخ بهاء الدین عاملی» 21 دی 1402 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11225 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik چگونگی مواجهه متوکل عباسی با نحله‌های کلامی (بررسی موردی معتزله و اهل حدیث) نویسنده: سجاد جمشیدیان و حسین مفتخری با روی کار آمدن عباسیان و آغاز نهضت علمی، فرقه های کلامی بسیاری در جهان اسلام به وجود آمدند. مهمترین این فرقه در دوره اول عباسی معتزله بود که خلافت عباسی به کمک آنها و با اتکاء به آرا و استدلالات عقلی آنها به مقابله با شبهات و تشکیکات وارده بر دین برآمدند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی بر پایه منابع کتابخانه‌ای به تبیین زمینه‌های قدرت‌یابی و افول این نحله فکری و همچنین مناسبات میان معتزلیان و اهل حدیث پرداخته شده­است. سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به خدمات معتزله در تبیین فکری جامعه اسلامی چه عواملی موجب شد تا متوکل عباسی معتزلیان را سرکوب کند و بار دیگر به اهل حدیث روی آورد؟ دستاورد تحقیق بر این نکته استوار است که مأمون پس از غلبه بر امین برای مقابله با جناح پر قدرت قشری اعراب با تمایلات فکری حشویه، که مامون را نماینده واقعی اعراب اهل سنت نمی‌دانستند سبب نزدیکی خلیفه به معتزله شد. در حالی‌که متوکل به سبب علایق عرب‌گرایانه و تمایل به بازگرداندن خلافت عباسی به روزگار پیش از مأمون، تلاش کرد تا با سرکوب معتزلیان بار دیگر به اهل حدیث نزدیک شود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11228 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik به چه علت ابوبکر در حج عمل قربانی را انجام نمی‌داد؟ سخن تاریخ: بسیاری از کتب روایی اهل‌سنت به قربانی نکردن ابوبکر در حج اشاره کرده‌اند و عده‌ای از آنها شخصیت‌های ناقل این خبر را مورد اطمینان دانسته‌اند. در برخی گزارش‌ها دلیل قربانی نکردن ابوبکر و همچنین عمر را ترس از واجب شمرده شدن آن عمل، نزد مردم عنوان کرده‌اند؛ چنان‌که گفته شده است که چون قربانی کردن در مناسک حج عمل واجبی نیست، ممکن است با انجام این عمل توسط خلیفه مسلمین، مردم گمان کنند، عمل واجبی است. برخی در رد این نظریه، به اتفاق همه مسلمانان در واجب دانستن قربانی در مناسک حج اشاره کرده و معتقدند که حتی اگر این عمل مستحب باشد، نباید با این توجیه، آن را ترک کرد؛ چرا که بر این اساس می‌بایست همه مستحبات ترک می‌شد، در حالی که در مستحبات، انجام آن عمل بر ترک آن ترجیح دارد. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11246 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik علی‌محمد طرفداری، پژوهشگر تاریخ: امیرکبیر جز معدود شخصیت‌های تاریخی است که میان اکثر مورخان جایگاهی خاص و متمایز دارد. کمتر شخصیتی را داریم که چنین باشد. دلیل این امر به فعالیت‌های امیرکبیر برمی‌گردد. البته استثنایی در زمینه تاریخ‌نگاری این شخصیت نیز دارد و آن نیز مورخان بهایی هستند که به دلیل تعلق خاطری که به جنبش باب داشتند، به صورت غیرمستقیم نگاهی غیرانتقادی و غیرمنصفانه داشته‌اند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11253 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik جلسه دفاع از رساله دکتری دانش پژوه حسین علی صادقی با عنوان «تحلیل انسان شناسی تمدنی علامه محمد تقی جعفری» با راهنمایی دکتر علی الهی تبار و مشاوره دکتر سید ضیاء الدین میر محمدی و داوری دکتر سید رضا مهدی نژاد، دکتر سید علیرضا عالمی و دکتر سید محمد رضا عالمی ۲۶ دی ۱۴۰۲ در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11257 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik آسیب شناسی تمدن های بشری مبتنی بر دیدگاه علامه طباطبایی نویسنده: سید محسن شریفی و غلامحسن محرمی تبیین کارآمدی دین در تمام بخش های زندگی بشری نیازمند بازشناسی مفاهیم مرتبط با ساختارها و سیستم های اثرگذار در اداره جامعه مانند مفهوم تمدن می باشد که باید از منابع دین استنباط شود. از اینرو شناخت آسیب شناسی تمدنی از منظرِ قرآن کریم نیازمند بازخوانی آراء و نظرات مفسران در این باره است. نگاه تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در زمینه آسیب شناسی تمدنی نوآوری و جامعیت ویژ ه ای دارد که با تلفیق نگاه فلسفی بر تمدن و تاریخ صورت گرفته است. در مقاله حاضر، آسیب شناسی تمدنی در اندیشه علامه واکاوی گردیده است و با روش توصیفی – تحلیلی دیدگاه ایشان بیان شده است. این مفسر شهیر معاصر در ذیل آیات مربوط به سرنوشت و اقوام و ملل گذشته به بیان دیدگاه قرآن درباره انحطاط جوامع از جایگاه والای انسانی و صراط مستقیم و خط سیر الهی پرداخته و متمدن بودن جوامع را تنها در پیشرفت مادی ندانسته و انحطاط اخلاقی و معنوی را سقوط حقیقی آنها می داند و علل آن را در فساد، انحراف از مسیر فطرت، کفران نعمت، ظلم و ستم، اسراف و تبذیر، خیانت، ترک امر به معروف و نهی از منکر، تکذیب آیات خدا معرفی می کند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11262 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik مناظره علمی «نقش نظریه‌ها در مطالعات و پژوهش‌های تاریخی» با حضور دکتر نعمت الله صفری فروشانی و حجت الاسلام دکتر محسن الویری 23 دی 1402 در انجمن های علمی حوزه برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11266 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ۲۶ دی ۱۴۰۲ در تهران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11270 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik بررسی دلایل ناکامی محمدشاه قاجار در اعاده حاکمیت ایران بر شهر هرات (۱۲۵۵ – ۱۲۵۱ ه/ ۱۸۳۹ – ۱۸۳۵ م) نویسندگان: محمد حسن رازنهان و امیر آهنگران سرپیچی کامران میرزا حاکم هرات از انجام تعهد اتی چون پرداخت خراج سالیانه، تهاجم به خراسان و تلاش برای تصرف سیستان، از جمله عواملی بود که محمد شاه را واداشت تا با لشکرکشی به هرات، هم کامران میرزا را تنبیه کند و هم این شهر را که وی در زمان حیات پدر تا چند قدمی فتح آن پیش رفته بود، مفتوح نماید. در این زمان از یک سو دولت روسیه تلاش می کرد تا شاه قاجار را برای حمله به هرات تحریک و تشجیع نماید و در صورت فتح آن، نفوذ خود را در آسیای میانه و افغانستان گسترش دهد. از دیگر سوی دولت انگلستان نیز برآن بود تا شاه قاجار را از لشکرکشی به هرات باز دارد و از هرات به عنوان سدی در مقابل حملات احتمالی ایران و روسیه به هندوستان استفاده کند. سرانجام در حالی که لشکرکشی محمد شاه به هرات می رفت تا منتج به فتح این شهر شود، تهدیدات مک نیل و حمله ناوگان انگلستان به جزیره خارک و جنوب ایران سبب شد تا شاه قاجار بدون نیل به مقاصد خود مجبور به ترک محاصره هرات شود. نگارنده بر آن است تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی ضمن بیان علل لشکرکشی محمدشاه به هرات و نتایج حاصل از آن، به این سوال پاسخ دهد که چه عواملی سبب شد تا شاه قاجار در اعاده کردن حاکمیت ایران بر این شهر ناکام بماند؟ برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11274 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik سرانجام سرهای شهیدان کربلا، از جمله سر مبارک امام حسین(علیه السلام) چه شد؟ سخن تاریخ: سر همه شهدای کربلا (جز علی‌اصغر(علیه السلام) و حر بن یزید ریاحی) از تن جدا گشته و به‌همراه کاروان اسیران کربلا به کوفه و شام برده شد. بیشتر علمای شیعه معتقدند سر امام حسین(علیه السلام) پس از کوفه و شام به کربلا بازگردانده شد و در کنار بدن ایشان دفن گردید. قول‌های دیگری نیز بر دفن سر امام حسین(علیه السلام) در دمشق و مصر وجود دارد. همچنین برخی قول‌ها بر دفن سر امام در مدینه و یا نجف دلالت دارد که البته پس از مدتی به کربلا بازگردانده و در آن‌جا دفن شد. در مورد سر دیگر شهدای کربلا نیز قول مشهور، بازگشت به کربلا و دفن در آنجا است؛ البته مقبره‌ای در قبرستان باب صغیر شام منسوب به سرهای شهدای کربلا وجود دارد. برای مشاهده ادامه پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11278 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik حجت‌الاسلام سیدقاسم رزاقی موسوی؛ عضو هیئت علمی گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: اگر امام باقر (علیه السلام) دست به قیام می‌زدند و حتی به پیروزی ظاهری هم می‌رسیدند، چون جامعه آشنایی لازم و درست را با احکام اسلامی و معارف اهل بیت(علیهم السلام) نداشتند، چه بسا در مقام اجرا با مشکلات مواجه شده و ثمره چندانی نداشت ولی اقدامات ایشان در سایه تقیه صورت گرفت و امام باقر(علیه السلام)، کارهای فرهنگی و علمی مناسبی انجام دادند و یک وجه از مبارزه ایشان در واقع از مجرای علمی و فرهنگی بود. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11284 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik جلد دوم از مجموعه «تاریخ شفاهی ماجرای علامه و انقلاب» نوشته رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. این کتاب تحقیقی به شبهات مطرح شده پاسخ می‌دهد و رابطه علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی را به درستی و بر مبنای اسناد روایت می‌کند. رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب نویسندگان این مجموعه، در دفتر دوم تلاش کردند به بخش دیگری از شبهاتی که در سال‌های اخیر درباره علامه طباطبایی به وجود آمده، به وسیله مستندات و گفت‌وگو با نزدیکان علامه پاسخ دهند. گفتوگو با افرادی چون منصوره روزبه همسر علامه، آیات ارجمند علی‌اکبر مسعودی خمینی، هادی دوست‌محمدی، حسن رمضانی، صدرالدین حائری شیرازی و حجج‌اسلام سید محمدصادق قاضی طبابایی، سید حمید روحانی، مرتضی آخوندی، روحااله خائری شیرازی، هادی غفاری و حمیدرضا نقاشیان. در بخشی از کتاب به سابقه مخالفت حکمت‌آموزی در حوزات علمیه، پیشینه تدریس فلسفه توسط علامه و امام اشاره شده است. در بخشی دیگر از کتاب، چهار روایت از علامه طهرانی، آیتالله مصباح یزدی، آیت‌الله منتظری و حجت‌الاسلام علی دوانی را مشاهده میکنیم. مؤلفان علت سردشدن رابطه امام با آیت‌الله بروجردی و در نهایت جمع‌بندی و نتیجه‌گیری موضوعات موجود در کتاب را در صفحات پایانی بیان کردند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11288 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik علی محمد بشارتی، مولف کتاب «همگام با انقلاب اسلامی»: مردم ما مردم بسیار خوب، هوشمند و موقعیت‌شناسی هستند. در اندیشه و افکار کم‌نظیرند. بسیار بااستعدادند. بسیار صاحب‌نظر هستند. اگر ذهنیت‌شان را از واقعیت‌های زمان شاه و دودمان پهلوی پر نکنیم، سلطنت‌طلب‌ها، منافقین، مخالفین، جبهه ملی، نهضت آزادی و مخالفان انقلاب پر می‌کنند. مردم حق دارند که از واقعیت‌ها مطلع بشوند و ما باید این حق را تامین کنیم. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11292 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik جایگاه امام محمد باقر (علیه السلام) در تبیین نظریه امامت نویسنده: محمدحسن احمدی در بیان نقش امام محمد باقر (علیه السلام) در القاء تعالیم تشیع و از جمله مسئله «امامت»، به «تاسیسی» یا «تبیینی» بودن این نقش اشاره شده است. از سویی دیگر، برخی شبهه «تکامل تدریجی مذهب تشیع» را طرح کرده اند. «تفکیک بین مفهوم و اندیشه» در تحلیل تاریخ تشیع، «توجه به حساسیت مسئله امامت» و«تکامل فهم مخاطبان»، از جمله مواردی است که عدم توجه به آن ها موجب این شبهه شده است. «مفهوم» را در قالبی بشری و اندیشه را در ساحتی قدسی معرفی می کنیم و بر آنیم تا نظریه تدریج را متوجه «مفهوم» و اصرار بر اصالت را متوجه «اندیشه» و در نهایت، آسیب را ناشی از خلط این دو بدانیم. اساسا نه مفهوم امامت و ولایت از آن مفاهیم چندان ساده ای است که توانسته باشد در قالب الفاظ و متون تاریخی، هویت یابد و نه هر تاریخ نگاری می توانسته حقایق مربوط به امامت را در تاریخ خود ثبت کند. نتیجه آنکه نقش امام باقر (علیه السلام)، در قالب کارکردی تبیینی قرار می گیرد؛ اگر چه نوع واکنش محافل مخالف امام، کارکردی تمایزساز برای آن حضرت ایجاد کرده بود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11296 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/