eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh «رضاخان تا رضاشاه: چنگ به وزارت جنگ» به قلم هدایت‌الله بهبودی منتشر می‌شود. بهبودی در اثر تازه خود، به بررسی زندگی و کارنامه رضاخان پهلوی، سردارسپه فعلی، در دوره وزارت جنگ (۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲) پرداخته است. از آنجا که ریشه شکل‌پذیری زندگی رضاشاه در دوره وزارت جنگ صورت گرفت، این کتاب زمینه‌های فهم اقدامات بعدی رضاشاه در دوره رئیس‌الوزرایی و سپس پادشاهی را فراهم می‌کند. در این کتاب جدید، توضیح داده می‌شود که انگلستان پس از کودتای سوم اسفند، قرارداد ۱۹۱۹ را به شکل تازه‌ای به اجرا درآورد؛ «نه به‌دست مستشاران نظامی و مالی انگلوساکسون، بلکه با نقش‌پذیری عامل نظامی کودتای ۱۲۹۹، رضاخان سردارسپه، و از جیب پوده ملت ایران.» نماد این سیاست، در تأسیس ارتش یکپارچه دیده می‌شود؛ اما بنیان‌گذاری سازمان نظامی مستقل و متمرکز، این خواست ضروری و دیرین ایرانیان پس از جنگ‌های ایران و روس، دو روی آشکار و پنهان دارد. چهره آشکار در تلاش دولت‌های پساکودتا و حمایت مجلس چهارم مشاهده می‌دهد. رجال وطن‌خواه و سیاست‌ورزان استقلال‌طلب، تشکیل قشون متحدالشکل را زمینه رهایی ایران از دخالت‌های انگلیس و شوروی می‌دانستند؛ از این‌رو در تصویب قوانین، اختصاص بودجه، دریافت قرضه، تحدید رفتارهای غیرقانونی رضاخان و هرآنچه که می‌توانست به پایه‌گذاری و گسترش ارتش ملی بینجامد کوشیدند. نیتشان خیر بود. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh امام علی(ع) و دشمن جاهل ✍️حجت الاسلام مصطفی صادقی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امیرالمؤمنین علی(ع) در نبردهای سه‌گانه جمل، صفین و نهروان، تا آخرین لحظه برای بازگرداندن و متقاعد کردن مخالفان تلاش کرد و البته بسیاری از دشمنان را به دوستان تبدیل کرد. در این میان سخنی از آن‌حضرت گزارش شده که محل تأمل و بررسی است. ابوسلامه دالانی که پدر یکی از شهدای کربلاست (عمّار بن ابی‌سلامه) در جنگ جمل همراه امام بود و گویا ابهام و شبهه‌ای برای او وجود داشت. از امیرمؤمنان پرسید اگر این دشمنان تو که به دنبال انتقام از خون عثمان هستند واقعاً نیت خدایی داشته باشند آیا معذورند؟ فرمود آری! وقتی موضوعی قابل درک نباشد، باید با احتیاط و به سود همگان عمل کرد. دالانی پرسید اگر فردا مجبور به جنگ شدیم چطور؟ امیرمؤمنان فرمود امیدوارم هر که از ما و آنان کشته می‌شود و خالصانه خدا را در نظر دارد، بهشتی باشد. سپس خطبه خواند (سخنرانی کرد) و فرمود: مراقب باشید اینان برادران ما هستند. این گزارش از چند جهت قابل تأمل است. 1.نخست آنکه فقط در تاریخ طبری آمده و در منبع دیگری یافت نشد. هر چند طبری کارشناس مسائل تاریخی است و شیعه هم بسیاری از اخبار او را می‌پذیرد و حتی کتابی درباره حدیث غدیر داشته، اما روایات او مانند هر گزارش و خبری، محتمل صدق و کذب است و به لحاظ علمی قابل بررسی است. 2. دوم آنکه در سند این روایت، سیف بن عُمر وجود دارد که متهم به جعل است. هر چند او اخبار صحیحی هم درباره اهل‌بیت نقل می‌کند و حدود 900 گزارش در تاریخ طبری دارد که بسیاری از آن‌ها با اشکالی روبرو نیست. 3. سوم؛ این سخن با نظر متلکمان شیعه سازگار نیست که جنگندگان با امیرمؤمنان را در حکم کافر می‌دانند. شیخ مفید می‌گوید: نظر شیعه بر آن است که جنگ‌کنندگان با علی(ع) کافرند. از سوی دیگر شبیه این مطلب در روایات شیعه آمده است که امیرمؤمنان درباره مخالفان خود در جنگ جمل فرمود: إخواننا بَغَوا عَلينا؛ اینها برادران ما هستند که بر ما شورش کرده‌اند. اما از سوی دیگر این را هم باید لحاظ کرد که ممکن است این خبر برای تطهیر اهالی جمل ساخته یا تحریف شده باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh علم غیب امام علی در نهج البلاغه ✍️محمد عشایری منفرد علم امام از مسائل دیرین دانش کلام است. شریف رضی احادیثی درباره علم غیب امام علی(علیه السلام) و امامان شیعه را در کتاب «نهج‌البلاغه» گرد آورده است. در میان برخی فرقه‌های اسلامی از جمله معتزلیان، دیدگاه‌هایی وجود دارد که فقط برای شخص امام علی(علیه السلام) مقام عصمت و علم غیب را پذیرفته‌ است. ابن ابی‌الحدید به عنوان یکی از شارحان بسیار مهم، از معتزلیانی است که فقط درباره شخص امام علی(علیه السلام) علم غیب و مقام عصمت را پذیرفته‌اند. با این حال شارحان شیعی نهج‌البلاغه معتقدند در «نهج‌البلاغه» اشارات و تصریحاتی درباره نوعی بودن علم غیب وجود دارد. ابن ابی‌الحدید دست کم درباره مسائل سیاسی پس از پیامبر(صلوات الله علیه) در میان شیعیان به انصاف شناخته شده است. وی با این انصاف و آن دیدگاه کلامی به شرح کتابی پرداخته که در آن، سخن از نوعی بودن علم غیب امامان شیعه نیز به میان آمده است. همین امر موجب شده است وی در شرح بخش‌هایی از «نهج‌البلاغه» که درباره علم امامان است، در کشمکش احساس انصاف‌ورزی و اقتضائات این باور کلامی گرفتار شود و گاه به سوی این انصاف کشیده شود و گاه به سوی اقتضائات آن باور کلامی متمایل شود. شارحان شیعی نهج‌البلاغه نیز سعی کرده‌اند این رفتار دوسویه او را به چالش بکشند. مقاله حاضر دیدگاه‌های شارحان شیعی و ابن ابی‌الحدید را درباره نوعی یا شخصی بودن علم امام(علیه السلام) مقایسه کرده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/r96236 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh پیامدها و دستاوردهای حکومت امام علی (ع) ✍️ علی اکبر امینی و فرزانه دشتی پس از حکومت نبوی حکومت امام علی (ع) است که به رغم مدت زمان کوتاهش پیامدها و آثار فراوانی را برای جامعة بشری به همراه داشته است. رفتار و نگرش سیاسی ایشان به گونه ای بوده است که نه فقط برای مسلمانان بلکه برای تمام دوره ها و حکومت ها به مثابة الگویی به کار گرفته می شود تا بشر به واسطة آن مسیر سعادت و خوش بختی را طی کند. رفتارها و ویژگی هایی مانند صراحت، پاسخ گویی و حساب پس دهی، حاکمیت عامه، عدالت و برابری، انتخابات آزاد، شایسته سالاری، و حاکمیت قانون، که امروزه مورد توجه بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی قرار گرفته اند، در اندیشة سیاسی و حکومت آن امام جایگاه ویژه ای داشته اند. بنابراین، با توجه به اهمیت این مسئله، ضرورت بازنگری در اندیشه های امام علی (ع)، با توجه به نگرش الهی و انسان مدارانة آن حضرت احساس می شود؛ چراکه حکومت علوی در طی مدت کوتاه خویش، همة آن چه را بر عهده گرفته بود، محقق ساخت. ما می کوشیم که با درک آثار و پیامدهای حکومت امام علی (ع) فضای مناسب تری را برای رشد و بالندگی آحاد مردم در جامعه ترسیم و فراهم کنیم. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/y43928 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت الاسلام یدالله حاجی زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع): از دیدگاه امام (ع) حضور مردم در صحنه «وَ الْإِجَابَةُ حِینَ أَدْعُوکُمْ» از جمله حقوق حکومت بر مردم است. مردم در مقام دفاع از حکومت و جامعه اسلامی در برابر تجاوز بیگانگان در حمایت از امام حاضر شوند. به هنگامی که آنان را برای جهاد فرا می‌خواند بسیج شوند؛ زیرا در غیر این صورت دشمن بر آنها مسلط شده و در نهایت منافع بزرگی را از دست می‌دهند. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/d16150 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh دکتر محمد حسین رجبی دوانی: سحرگاه ۱۹ رمضان حجر بن عدی در مسجد جامع کوفه بود که ناگهان شنید اشعث بن قیس به عبدالرحمان بن ملجم مرادی میگوید ای پسر ملجم در کار خود شتاب کن که اگر صبح برسد رسوا خواهی شد. حجربن‌عدی متوجه توطئه آنها شد و به اشعث گفت: ای اعور یعنی ای یک چشم، میخواهی امیرالمومنین علیه‌السلام را به قتل برسانی؟ سپس با شتاب به سمت خانه امیرالمومنین علیه‌السلام آمد تا آن حضرت را از توطئه آگاه کند اما آن وجود مقدس خانه دختر خود ام کلثوم بود و ازراه دیگری به مسجد حرکت کرده بود. حجر وقتی از یافتن حضرت ناامید شد به سوی مسجد بازگشت اما دیگر دیر شده بود. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/d28233 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «رمضان و تمدن اسلامی» با ارائه دکتر اصغر منتظرالقائم 24 فروردین 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh واکاوی علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) نویسنده: یدالله حاجی زاده عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمانان (23-35 ﻫ) در شورشی که علیه وی در مدینه رخ داد، توسط عده‌ای از مسلمانان به قتل رسید. امام علی(ع) علی‌رغم مخالفت با چنین اقدامی، قاتلان او را مورد محاکمه قرار نداد و آنان را مجازات نکرد. بنابراین سوالی که در این جا هست این است که علت یا علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) چه بوده است؟ علی‌رغم پیچیده‌گی‌های خاص موضوع به جهت جواب‌های گوناگونی که در این خصوص مطرح شده، واکاوی این موضوع- با بهره‌گیری از روش توصیفی و تحلیلی- نشان می‌دهد، هر چند امیرالمومنین(ع) به دنبال رسیدگی به ماجرای قتل عثمان و مجازات قاتلان وی بوده، اما مشخص نبودن قاتلان مباشری عثمان و شرایط خاصی که حضرت در دوره زمامداری خویش با آنها مواجه شده، عملاً به آن حضرت اجازه نداده است در این زمینه کاری صورت دهد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/x19111 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh علمی_ترویجی «عصری سازی سیره و سبک زندگی معصومان» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی و نقد دکتر نعمت الله صفری فروشانی و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی 26 فروردین 1402 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید عارف الحسینی به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «جریان های فکری و فرهنگی ایران (دوره نخست مشروطه)» با ارائه استاد حسین آبادیان از 30 فروردین 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «سند شناسی»با ارائه دکتر امین محمدی از 19 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh شماره 58 فصلنامه «تاریخ پژوهی» منتشر شد. عناوین مطالب این شماره به شرح ذیل می باشد: - شکل گیری حزب دموکرات در نخستین تقابل سنت و مدرنیته در ایران - درآمدی بر روند و علل ناکامی تنظیمات در امپراتوری عثمانی - یازده ماه نبرد ناموفق یرای بازپس گیری تبریز (با تکیه بر نوشته های یک سرباز، 993 و 994 ق / 1585 و 1586م.) - مولفه های تحلیل گفتمان انتقادی در تاریخ جهانگشای جوینی بر اساس رویکرد نورمن فرکلاف - خاندان دانشور آیت الله شیخ محمد کوهستانی - پالمیرا و ساسانیان در قرن سوم میلادی کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh تأثیر باورهای یهود در بازتولید نگاه جاهلی به حیات اجتماعی زن در جامعه اسلامی نویسنده: فاطمه جعفرنیا قبـل از اسلام در منطقه جزیزﺓ العرب همانند سایر مناطق ، نگرش منفی به زن نگـاه غالب بوده است. اسلام این نگاه را متحول کرد. خلقت یکسان زن ومرد در گفتمان قرآن، تساوی آن ها را در کسب ارزش های معنوی وعدم تفاوت در مشارکت اجتماعی زن ومرد را به دنبـال داشت. این بینش در گفتمان نبوی با حضور زن در اجتماعات دینی و در عرصه ی علم آموزی و مشارکت در امور جنبه ی عینی و عملی به خود گرفت. با رحلت پیامبـر صلی الله علیه و آله اراده ی جامعه ی اسلامی بر این اندیشه استوار شد که گفتمان اسلام در باب زن در حاشیه قرار گیرد. نگارنده بر آن است که عناصر ادیان و اقوام دیگر از جمله عناصر فرهنگ یهود در تقویت این جریان و باز تولید نگاه جاهلی به زن تاثیر گذار بودند. فرهنگ یهود که در بر گیرنده ی شاخص های نگاه منفی به زن در بعد اجتماعی بود،بانگاه جاهلی در این زمینه هم سویی یافت. نتیجه مبین آن است که سیاست خلفا در فراهم کردن زمینه برای نفوذ و رواج عناصر فرهنگ یهود به وسیله احبار نو مسلمان و راویان آن ها منجر به ظهور احادیث و روایت های شدکه هر چند به نام احادیث اسلامی به فرهنگ اسلامی راه یافت ،اما در حقیقت چیزی جز بازتولید نگاه جاهلی به زن نبود. از این رو ،آگاهی از آموزه های اصیل اسلامی از آموزه های جاهلی بازتولید شده به نام اسلام از اهداف این پژوهش است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/p07614 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
📌👈 *هم اکنون در حال برگزاری است* رسانی با سلام 💠کرسی علمی ترویجی: 《عصری سازی سیره و سبک زندگی معصومان》 🔹با ارائه استاد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی 🔸با حضور اساتید ناقد: ◇حجت الاسلام والمسلمین دکترحسین عبدالمحمدی ◇دکتر نعمت الله صفری فروشانی ✅در سالن شهید عارف الحسینی ره مجتمع عالی امام خمینی ره به صورت حضوری و برخط در حال برگزاری است. 🌐لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh 🔰مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی - معاونت پژوهش
@sokhanetarikh «مواجهه امام علی (ع) با تنش های قومی – طبقاتی (با تاکید بر دوره خلافت امام)» با ارائه دکتر احمد پاکتچی 27 فروردین 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh نقد و بررسی کتاب «حکیم میرزا حسن کرمانشاهی» با ارائه اسدالله آژیر و روح الله بهرامی 28 فروردین 1402 در دانشگاه رازی برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «روش پژوهش و مقاله نویسی در تاریخ» با ارائه دکتر علیرضا ملائی توانی 27 و 29 فروردین و 5 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «وقایع مشروطه در تهران به روایت فروغ الدوله دختر ناصر الدین شاه» با ارائه فاطمه قاضیها 30 فروردین 1402 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh بررسی ابعاد تأثیر فرهنگی یهود بر جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: فاطمه جعفرنیا سابقه حضور یهود در جزیرة العرب به دوره پیش از اسلام بازمی گردد. ظاهراً یهودیان در ادوار مختلف به این منطقه مهاجرت کرده اند. عدم حضور جدی یهودیان این منطقه در میان مشاهیر فرهنگ و علم یهود، نشان از پایین بودن سطح دانش آنان در مقایسه با یهودیان سایر مناطق دارد. با این-حا یهودیان بر جامعه عرب تأثیرگذار بودند. در دوره اسلامی علمای یهود به دلیل عدم برخورداری از دانش، نتوانستند تعامل سازنده ای با پیامبر(ص) داشته باشند. بعد از رحلت پیامبر(ص)، مسلمانان در تعامل با یهودیان به ویژه احبار نومسلمان، عناصری از فرهنگ یهود عمدتاً با بار ارزشی منفی وارد فرهنگ اسلامی کردند. اما با آغاز شکل گیری تمدن اسلامی، مسلمانان با ساکنان مناطق مفتوحه از جمله علمای یهود تعامل دو سویه برقرار کردند. نگارنده بر آن است که تفاوت سطح دانش یهودیان جزیرةالعرب با مناطق دیگر، تأثیرگذاری دوگانه یهود در فرهنگ اسلامی را به همراه داشته است. نتیجه پژوهش حاضر مبین آن است که تأثیر گذاری یهودیان جزیرة العرب در سده های نخستین در جامعه اسلامی سبب نفوذ آن دسته از عناصر فرهنگ یهود درجامعه اسلامی شد که واژگونه شدن بخشی از آموزه-های اسلامی را به دنبال داشت؛ در حالی که با آغاز شکل گیری تمدن اسلامی تعامل دو سویه میان علمای مسلمان و یهود به وجود آمد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/h10771 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «واکاوی معیارهای پذیرش احادیث و اخبار کرامات اهل بیت (علیهم السلام)» با ارائه استاد آیت الله حسینی قزوینی 30 فروردین 1402 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید صدر(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh کنگره بین المللی «بقیع مدفن امامان و اصحاب» فروردین 1403 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 شهریور 1402 می باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh ملی «آموزش عالی در غرب کشور» 9 اردیبهشت 1402 در دانشگاه رازی برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh