@sokhanetarikh
✅#مقاله
نویسنده: حجت الاسلام رسول جعفریان؛
تعجب از شکست اصحاب امام حسین(ع) سبب شده است تا آمار کشته هاى دشمن رو به ازدیاد بگذارد. در این باره نگاهى به اسرار الشهادة ملاآقادربندى و حتى تذکرة الشهداء ملاحبیب الله کاشانى, این قبیل ارقام نجومى را که با هیچ ملاک تاریخى قابل اثبات نیست نشان مى دهد.
این قبیل آثار به قدرى دور از واقع بود که میرزاحسین نورى که خود عالمى اخبارى بود و بخش اعظم روایات ضعاف را در مستدرک الوسائل فراهم آورد, بر آن داشت تا با نوشتن کتاب لوٌلوٌ و مرجان به جنگ مقتل نویسان و مقتل خوانان برود...
👉 http://b2n.ir/48723
@sokhanetarikh
✅ جلسه پیش دفاع از رساله دکتری
عنوان رساله: دراسة تاریخیه اجتماعیه فی عوامل ثبات و التطبر العادات و التقالید الدینیه لقبائل محافظة میسان فی العراق
استاد راهنما: دکتر سید علیرضا واسعی
استاد مشاور: دکتر حاتم البخاتی
اساتید داور: دکتر نعمت الله صفری فروشانی، دکتر سید علیرضا عالمی و دکتر محمد العیدان العبادی
دانش پژوه: جاسم الساعدی
رشته تحصیلی: تاریخ تمدن اسلامی
زمان: پنج شنبه 97/7/12 ساعت14
مکان: مجتمع آموزشی امام خمینی (ره)، سالن شهید صدر.
👉 http://b2n.ir/72344
@sokhanetarikh
✅ جلسه پیش دفاع از رساله دکتری
عنوان رساله: بررسی تاریخ نگاری هزاره ها (ظهور، رویکرد و تحولات)
استاد راهنما: دکتر منصور صفت گل
استاد مشاور: دکتر سید عسکر موسوی
اساتید داور: حجت الاسلام محمد دشتی، حجت الاسلام سید علیرضا عالمی و دکتر نعمت الله صفری فروشانی
دانش پژوه: سید محمد جمال موسوی
رشته تحصیلی: تاریخ تمدن اسلامی
زمان: پنج شنبه 12/7/97 ساعت 15
مکان: مجتمع آموزشی امام خمینی (ره)، سالن شهید صدر.
👉 http://b2n.ir/94483
@sokhanetarikh
✅معرفی #کتاب «شهدای نینوا»
کتاب «شهدای نینوا» تألیف ابراهیم صالحی حاجی آبادی با تکیه بر منابع معتبر، متعدد و کهن به بیان و سرگذشت شهدای نینوا پرداخته است.
نویسنده به نقد بسیاری از نکات مشهور و مطالب نادرست یا ضعیفی که پیرامون آن ۷۲ شهید والامقام در کتب کهن، متاخرین و معاصرین نقل شده، پرداخته است، گزارشهایی همچون شیوهی شهادت حضرت عباس، نادرستی مقبرهي حربن یزید و حبیب بن مظاهر، نادرستی استناد زیارت ناحیه به امام زمان(عج)، نادرست بودن اینکه حضرت زینب مادر عون و محمد فرزندان عبدالله بن جعفر هست و...
👉 http://b2n.ir/73344
@sokhanetarikh
✅#مقاله
نویسنده: حجت الاسلام حمید رضا مطهری؛
یکی از سنت های عصر جاهلی که مورد تأیید و استفاده ی اسلام قرار گرفت بیعت است. شباهت ها و تفاوت هایی میان بیعت در عصر جاهلی و صدر اسلام وجود دارد. شباهت، بیش تر در شکل اجرا و برخی شرایط و خصوصیات و متولیان امر بیعت است؛ اما تفاوت مهم بیعت در عصر جاهلی با صدر اسلام، تفاوت کارکردی آن است که ریشه در نظام سیاسی و نوع حاکمیت موجود در آن دو عصر دارد.
در این نوشتار سعی شده ضمن بیان معنای بیعت و اشاره ی مختصری به نظام سیاسی و برخی سنت های عصر جاهلی و صدر اسلام، تفاوت کارکردی آن را در این دو عصر بیان شود....
👉 http://b2n.ir/47882
@sokhanetarikh
✅#مقاله
نویسندگان: محمدرضا جباري و سيدمحمد احساني؛
اقتصاد از ابعاد مهم زندگي بشر است به گونهاي كه در برخي مكاتب حتي زير بناي جامعه پنداشته شده است. اقتصاد در اسلام هرچند زير بنا نيست، اما به آن اهميت فراوان داده شده است، چرا كه در بهبود يا نابساماني ديگر شئون زندگي انسان تأثير شگرف دارد.
مقاله حاضر بر آن است تا با رويكرد تاريخي و تحليلي، وضعيت اقتصادي شيعيان عراق را در عصر صادقين(ع) با بهرهگيري از منابع تاريخي، حديثي و رجالي روشن سازد. در اين تحقيق ابتدا وضعيت اقتصادي عراق در دو قرن نخست بررسي شده و سپس به وضعيت اقتصادي شيعيان پرداخته شده است. طبق يافتههاي اين تحقيق، منابع اصلي ثروت در عراق، ابتدا زراعت و تجارت و سپس صنعت بوده است. شيعيان از زراعت اندك، اما از تجارت سهم بيشتر داشتند و به صنعت نيز كم و بيش اشتغال داشتند...
👉 http://b2n.ir/67949
@sokhanetarikh
✅#مقاله
نویسنده: محسن رنجبر؛
در عصر امامت امام زین العابدین علیه السلام (61- 95 ه) جامعه اسلامى در یک بحران فکرى و عقیدتى وحشتزا فرو رفته بود.
امام سجاد علیه السلام با فعالیت های گسترده در تبیین معارف بلند الهى و تعالیم اسلام ناب محمدى صلى الله علیه و آله و رفع شبهات و انحرافات اعتقادى و اخلاقى جامعه اسلامى، لحظه اى فروگذارى نکردند تا بالاخره در سال 95 هجرى به جوار حق شتافتند و امامت و وصایت را به فرزند برومندشان، امام باقر علیه السلام سپردند...
👉 http://b2n.ir/22458
@sokhanetarikh
✅#مقاله
نویسنده: محسن رنجبر؛
سید غلامحسین حسینی در این مقاله، مرحله دوم از نهضت کربلا که دوره پیام رسانى وتثبیت ارزشهاى نهضت، به رهبرى امام سجاد(ع) مىباشد، مورد بررسى قرار داده است.
از جمله صحنههاى فعالیت امام سجاد(ع)، تلاش اقتصادى براى تأمین معاش خاندانحسین(ع) بوده است. آن حضرت پس از بازگشت از اسارت، در مدینه به فعالیت کشاورزىپرداخت. نقل است که حسینبنعلى(ع) در جریان سفر طولانى مدینه به کربلا، هزینهاى بس سنگین را متحمل شد و از این باب بدهکار شده بود. امام سجاد(ع) چشمه جدیه (عینجدیه)که آبى جارى براى شرب و کشاورزى بود را فروخت و قرض امام حسین(ع) را پرداخت...
👉 http://b2n.ir/64796