@sokhanetarikh
#نشست «سیر تطور هیأتهای عزاداری در ایران پس از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار» با ارائه حجتالاسلام دکتر یدالله حاجیزاده و نشست «سیر تاریخی آیینهای عزاداری منطقه فراهان» با ارائه دکتر حبیب زمانی محجوب 25 آبان 1402 در مرکز پژوهشی تمدن اسلامی برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
سيرة علما و انديشمندان اهلسنت در زيارت قبور اهلبيت پيامبر(صلی الله علیه و آله)؛ مطالعة موردي، زيارت امام رضا(علیه السلام) توسط بزرگان اهلسنت افغانستان تا ظهور صفويه
نویسندگان: حسین عبدالمحمدی و محمد رضا ضیائی
سيرة عملي بزرگان اهلسنت افغانستان در زيارت مزار مطهر امام رضا(علیه السلام)، مهر بطلاني است بر ديدگاه وهابيت که ضمن تخريب مزارات و اهانت به آنها، مردم مسلمان را از توسل و تبرک به مزارات بزرگان ديني و مذهبي منع و نهي ميکنند.
مسئلة اين پژوهش بررسي و تحليل جايگاه زيارت امام رضا(علیه السلام) نزد بزرگان اهلسنت افغانستان تا ظهور صفويه است. اين پژوهش با انگيزة واکاوي سفر بزرگان اهلسنت افغانستان براي زيارت امام رضا(علیه السلام)و توسل به آن حضرت، با رويکرد نقد ديدگاه وهابيت که زيارت را منافات با توحيد ميدانند، انجام گرفته است. نيل به اين مقصد، در ساية توصيف و تبيين جايگاه و اهميت زيارت امام رضا(علیه السلام) نزد بزرگان اهلسنت با گردآوري دادههاي کتابخانهاي با روش توصيفي ـ تحليلي است.
برآيند اين پژوهش، تبيين حضور بزرگان اهلسنت افغانستان برای زيارت حرم امام رضا(علیه السلام) است که در قالب تشرف به حرم آن حضرت، زيارت آن امام معصوم(علیه السلام)، دعا و نيايش در کنار مضجع آن امام همام و توسل به آن حضرت تبلور يافته است.
حضور اين بزرگان برای زيارت امام رضا(علیه السلام) برخلاف ديدگاه وهابيت است که امروزه در کشورهاي اسلامي، ازجمله افغانستان، فعاليت دارند و مانع حضور مردم براي زيارت قبور امامزادگان و بزرگان ميشوند و سفر براي زيارت اهلبيت پيامبر(صلی الله علیه و آله) را امري ناروا ميدانند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
file:///C:/Users/User/Downloads/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87.pdf
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست_علمی «پیشینه انتشار تشیع در فلسطین تا پیش از جنگهای صلیبی» با ارائه دکتر احمد خامه یار 24 آبان 1402 در سالن شهید صدر (ره) برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
دکتر نصیب الله عمراف درنشست علمی «نخستین سفیر پیامبرو الگوی موفق در عرصه تبلیغ اسلام»: تعدادی از یاران رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در سال ۵ بعثت با انگیزه حفظ دین خویش به سمت حبشه هجرت نمودند. این نخستین هجرت مسلمانان در تاریخ اسلام بود و همچنین نخستین هجرت به سرزمین حبشه بود.
در میان مهاجران جعفر(علیه السلام) حضور داشت و رسول الله(صلی الله علیه و آله) نامه ای به دست جعفر(علیه السلام) داد و در آن نجاشی را مورد خطاب قرار داده و مطالبی را از مصدر وحی به وی یادآور گردید که نقش جعفر در ارائه مناسب این نامه و سرپرستی مهاجران از صفحات طلایی حیات جعفر بن ابیطالب بشمار میرود..
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/a12632
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست « ظلم ستیزی در غزه با تکیه بر تعالیم تمدنی امام رضا علیه السلام و راه کارهای تحقق عدالت» 25 آبان 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست معرفی و بررسی کتاب های «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» و «کوچک خانی که باید از نو شناخت» و «روایتی نو از زندگی و فعالیت سیاسی حیدر خان عمو اغلی» با حضور دکتر ناصر عظیمی دوبخشری 24 آبان 1402 در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
کرسی ترویجی «امام موسی صدر و علل ضعف تمدنی و عقب ماندگی جوامع اسلامی» با ارائه دکتر شریف لک زایی و نقد حجت الاسلام والمسلمين دکتر محمدعلی میرزایی و دکتر مرتضی شیرودی 24 آبان 1402 در مرکز پژوهشی تمدن اسلامی پیامبر اعظم (ص) برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
واکاوی عوامل مؤثر بر مناسبات سیاسی- نظامی سلجوقیان عراق با اتابکان زنگی موصل و شام
نویسندگان: رضا دریکوندی و سید ابوالقاسم فروزانی
حاکمیت همزمان اندیشههای ملکداری اسلامی– ایرانی و سنتهای اجتماعی ترکان در عرصۀ سیاسی ایران عصر سلجوقی، شرایطی را به وجود آورد که در کنار حکومت متمرکزی که توسط این خاندان پایهگذاری شد، به تدریج دودمانهای اتابکی نیز در گستره قلمرو سلجوقیان شکل گرفت. اتابکان زنگی موصل و شام (521 – 619 ق) از جمله زودپاترین این دودمانها بود که در سال 521 ق توسط عمادالدین زنگی (521 – 541 ق) در سرزمین جزیره و شام تأسیس شد.
در چنین ساختار سیاسی ضرورت برقراری مناسباتی میان حکومت مرکزی و دودمانهای اتابکی که تحت نظر سلاطین سلجوقی به صورت نیمهمستقل به حیات خویش ادامه میدادند، به وجود آمد. در دورۀ 69 ساله همزمانی میان حکومت سلجوقیان عراق و اتابکان زنگی، مناسباتی میان طرفین شکل گرفت که غالباً جنبه سیاسی داشت.
پژوهش حاضر تلاش دارد با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و بهرهگیری از منابع کتابخانهای عوامل مؤثر بر شکلگیری این مناسبات و شیوه تأثیرگذاری این عوامل بر روابط دو حکومت را مورد بررسی قرار دهد.
یافتهها نشان میدهد که عواملی همچون خلافت عباسی، جنگهای صلیبی و منازعات جانشینی سلجوقیان عراق موجب شکلگیری مناسبات میان سلجوقیان عراق و اتابکان زنگی شده بود. این عوامل موجبات تحول در مناسبات دو حکومت از مرحله واگرایی به همگرایی و بالعکس را فراهم آورده بود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/t39071
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست نقد و بررسی «سقوط ساسانیان و ورود اسلام به ایران» با ارائه دکتر فرهاد صبوری فر 29 آبان 1402 در دانشگاه اراک برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «سرگذشت قوم بنی اسرائیل در قرآن با نگاهی به تفسیر آیات چهارم تا هفتم سوره مبارکه اسراء» با ارائه آیت الله محمد هادی یوسفی غروی 1 آذر 1402 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
# نشست رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف؛ اندیشه ها، جریان ها و رخدادها» 25 آبان 1402 در قم برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
نشست «نگاهی به تحولات حاکمیتی و جابجایی های جمعیتی در قره باغ از دوران باستان تا انقلاب روسیه» 30 آبان 1402 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#فراخوان
اولین همایش علمی «زندگی و سیره امام حسین (علیه السلام) و نشاط معنوی» 25 بهمن 1402 در جیرفت برگزار می گردد.
محورهای همایش به شرح ذیل می باشد:
سیره امام حسین (علیه السلام) در اسناد و متون دینی و تاریخی، سیره امام حسین (علیه السلام) و سرمایه فرهنگی_ اجتماعی ، سیره امام حسین (علیه السلام) انقلاب اسلامی و انسجام ملی،سیره امام حسین (علیه السلام) میراث کربلا و روش های انتقال آن به نسل جوان، میلاد امام حسین (علیه السلام) و ائمه معصومین و نشاط اجتماعی از منظر قرآن و عترت ،الگوسازی سیره و مکتب حسینی و ارتباط آن با مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، راهکارهای تربیتی و آموزشی تبیین و گسترش سیره امام حسین (علیه السلام) و سیره امام حسین (علیه السلام) و مقدمه سازی ظهور
محققان و استادان و دانشجویان می توانند مقالات خود را تا پایان دیماه ۱۴۰۲ از طریق وب سایت این همایش به نشانی
sarvfestival.kerman.iau.ir
ارسال کنند.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست « جریان های فکری و علمی کوفه» با ارائه دکتر نعمت الله صفری فروشانی 27 آبان 1402 در انديشكده هيأت برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مجله
شماره جدید مجلهی علوم دینی «قم» در بلگراد، سال یازدهم، شمارهی نخست (دارای رتبهی علمی-پژوهشی در وزارت علوم جمهوری صربستان) منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره به شرح ذیل می باشد:
- «اسلام و غرب: اختلاف مبانی معرفتی»، دکتر شجاع علی میرزا (پژوهشگر کانادایی و رییس مدرسهی مطالعات اسلام و غرب به زبان انگلیسی، حوزهی علمیهی قم)، ربان مقاله: انگلیسی، صص ۱۸–۱.
- «وحدت نفس و قوای آن در فلسفهی اسلامی»، دکتر تهران خلیلویچ (مرکز علوم دینی قم در بلگراد)، زبان مقاله: صربی، صص ۳۴–۱۹.
- «درک هایدگر از فلسفه در منابع ثانوی در سه دورهی اندیشهی وی»، دکتر صفر گربیچ (دپارتمان فلسفهی دانشکدهی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه زاگرب، کرواسی)، زبان مقاله: انگلیسی، صص ۵۰–۳۳.
- «تطورات تاریخی شکلگیری فن مستقل عرفان نظری»، دکتر سعید خلیلویچ (مرکز علوم دینی قم در بلگراد)، زبان مقاله: صربی، صص ۷۱–۵۱.
متن کامل مقالات در نمایهی استنادی ملی صربستان:
http://scindeks.ceon.rs/issue.aspx?issue=16958&lang=en
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «معرفی کتاب بطاقة مُلکّیة» با ارائه دکتر ابوالفضل حسن آبادی و دکتر مهدی مجتهدی 27 آبان 1402 در کتابخانهٔ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
کاربست رازداری در سیره معاشرتی امام صادق(علیه السلام) در راستای حفظ شیعیان از آسیب های اجتماعی با تکیه به روایات کتاب وسائل الشیعه
نویسندگان: صفر علی قانونی و نعمت الله صفری فروشانی
یکی از ابعاد سیره امام صادق(علیه السلام)، سیره معاشرتی حضرت با شیعیان است. امام(علیه السلام) در سیره معاشرتی خود با شیعیان، به آسیب شناسی اجتماعی آنان پرداخت و در راستای حفظ شیعیان از چنین آسیب هایی، با کاربست رازداری و تقیه و کتمان سر، به بایسته ها و راهکارها و آثار و پیامدهای این آسیب ها اقدام نمود.
این نوشتار، عهده دار نقش رازداری در سیره معاشرتی امام صادق(علیه السلام) در جهت حفظ شیعیان از آسیب های اجتماعی با تکیه به روایات کتاب وسائل الشیعه است.
برای این هدف، با روش توصیفی تحلیلی و با ارجاع به منابع روایی تاریخی، به آسیب شناسی اجتماعی شیعیان پرداخته شده و سپس، به بایسته ها و راهکارها و پیامدها پرداخته ایم.
بررسی و تحلیل روایات باب تقیه، کتمان سر و اذاعه از کتاب وسائل الشیعه شیخ حر عاملی (۱۱۰۴ق)، نشان داد برخی از آسیب های اجتماعی شیعیان، عبارت است از: عدم وحدت و همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان، عدم ظرفیت اصحاب و عدم رازداری اصحاب که امام صادق(علیه السلام) با شناسایی این آسیب ها با راهبرد رازداری، به رفع و درمان در جهت حفظ شیعیان پرداخت.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/w15076
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#همایش
حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور در «همایش نقش سادات علوی در گسترش صلح» در تایلند: در تحقیقات تاریخی مربوط به ورود اسلام در منطقه، همواره از نقش سادات که از نوادگان اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) میباشند سخن رفته است. از این رو تاریخ ورود و گسترش اسلام در آسیای جنوب شرقی با سهم و نقش سادات پیوند و ارتباط تنگاتنگی داشته و از فرضیههای متعددی که درباره گسترش اسلام در این منطقه مطرح است، فرضیه مربوط به سهم سادات حضرمی که از نوادگان امام صادق (علیه السلام) بودند طرفداران بسیاری دارد.
هشت تن از نه نفر از اولیا و مبلغین اولیه اسلام در اندونزی از سادات بودند. این سادات که جزو اولین داعیان و مبلغان اسلام در این منطقه به شمار میرفتند با شیوههای صلح آمیز و انسانی و رفتارهای اخلاقی برگرفته از اسلام به معرفی و تبیین و ترویج ارزشهای دینی پرداختند. آنها با پیروی از اخلاق و سیره نبوی) صلی الله علیه و آله) و همچنین منش عارفانه خود توانستند، جامعه بومی این منطقه را ضمن آشنایی با ارزشهای متعالی اسلام در مسیر ساخت امت نمونه و همچنین پی ریزی تمدن اسلامی هدایت نمایند.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/s26018
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
ساسان طهماسبی، مترجم سفرنامهها: اهمیت سفرنامه در این است که یک سیاح اروپایی چیزهایی را میبیند و مینویسد که یک مورخ نمیبیند. وقتی زمان بگذرد چیزهایی در مورد غذا، لباس و زندگی عادی مردم فراموش میشود اما سفرنامه تاریخ مردم است و چیزهایی در آن ذکر میشود که سانسور است. اگر میخواهید تاریخ مردم را بدانید باید سفرنامهها را بخوانید.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/d98598
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب (سلام الله علیها)
نویسندگان: بهرام مرادی، فرزاد دیده باز و نرگس بهرامی
بررسی اوصاف و القاب اهل بیت علیهم السلام به صورت کامل در جامعه امروزى ضرورتى اجتناب ناپذیر است. به ویژه آنکه در طى سالها، همواره سعى دشمنان در تحریف و نابودى آن بوده است.
نگاهی به زندگانی، تربیت، اخلاق و صفات عالیه حضرت زینب(س) به خوبی می تواند شأن و عظمت بی نظیر و تحسین برانگیز ایشان را در اذهان زنده ساخته و بویژه برای زنان مسلمانی که قصد پیمودن راه ایشان را در مسیر زندگی و اعمالشان دارند، الگو و درس خوبی است که هزارنکته ی ارزنده در آن یافت شده و مستتر است، که با پرداختن به آن می توان برای جامعه ی مسلمان - بویژه زنان - بابی تازه از فضایل آن حضرت را گشود.
این مقاله بر آن است تا با بررسی شخصیت و اوصاف حضرت زینب (سلام الله علیها) با آیات قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم السلام) آن حضرت را معرفی نموده و به اثبات برساند که ایشان تجسم اخلاق راستین انسان کامل بوده و بهترین اسوه برای رهروان راه هدایت به شمار می آید.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/f00820
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#گزارش برگزاری «نشست پیشینه انتشار تشیع در فلسطین تا پیش از جنگهای صلیبی»
به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و با همکاری گروه تاریخ اسلام این مجتمع، نشست علمی «پیشینه تشیع در فلسطین تا پیش از جنگهای صلیبی»، برگزار شد. در ابتدا، حجت الاسلام والمسلمین صادقی پناه دبیر علمی این نشست با قدردانی از مسئولان برگزارکننده به خاطر ارائه نشست های علمی مسئله محور، از سخنران جلسه خواست تا به ارائه بحث خود بپردازد.
در ادامه،دکتر احمد خامهیار، عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت وپژوهشگر تاریخ تشیع و فرهنگ و تمدن اسلامی در حوزه شامات و حرمین شریفین و دیگر سرزمینهای عربی جهان اسلام به ارائه بحث پرداخت.
دکتر خامهیار در آغاز صحبتهای خود، پیشینه اولیه حضور تشیع در شام را متعلق به صحابهای همچون بلال حبشی و ابوذر غفاری دانست که حتی قبل از آغاز حکومت معاویه بر این سرزمین، در آنجا حضور داشتند؛ و از سوی دیگر تا کنون مزار دو تن از صحابه پیامبر (ص) به نامهای عبادة بن صامت و شدّاد بن اوس، در قبرستان «بابالرحمه» شهر بیتالمقدس، متصل به دیوار ضلع شرقی مسجدالاقصی باقیمانده است که در منابع روایی شیعه هر دوی آنها از صحابه دوستدار و هوادار امام علی (ع) معرفی شدهاند.
وی در ادامه، با اشاره به اینکه قاعدتاً در دوره خلافت امویان امکان رشد تشیع در شام وجود نداشته، ابراز نظر کرد که با براندازی امویان و روی کار آمدن عباسیان، به تدریج زمینههای برای گسترش تشیع در شام به وجود آمد؛ و از میان قبایل عربی که دارای گرایشهای شیعی بودند، در قرون دوم و سوم شخصیتهایی همچون دو شاعر برجسته شیعه، دیکالجنّ حمصی (د. 236ق) ـ زاده شهر حمص ـ و ابوتمّام طائی (د. 231ق) ـ زاده روستای جاسم در جنوب دمشق ـ از سرزمین شام برخاستند.
به عقیده این پژوهشگر تاریخ، یکی دیگر از عوامل احتمالی رشد و رونق تشیع در سرزمین شام، مهاجرتهای گسترده سادات علوی به این سرزمین بوده است. چراکه در منابع انساب سادات (همچون کتاب منتقلة الطالبیه ابن طباطبا) به ورود و سکونت بسیاری از سادات علوی به شهرهای مختلف شام همچون حرّان، حلب، حمص، دمشق و رقّه و برخی از شهرهای فلسطین همچون طبریه و رمله اشاره شده است و بسیاری از این سادات در این شهرها مناصب و مسئولیتهای دینی و سیاسی را عهدهدار میشدند.
دکتر خامه یار همچنین افزود: مهمترین سند تاریخی که دلالت بر نفوذ تشیع در برخی از شهرهای فلسطین دارد، سخن مقدسی جغرافیدان مشهور مسلمان است که در نیمه دوم قرن چهارم، در کتاب احسن التقاسیم خود نوشته است: «اهل طبریه و نیمی از اهل نابلس و قَدَس و بیشتر اهل عَمّان شیعه هستند.» همچنین ناصر خسرو که نیم قرن بعد از طبریه بازدید کرده، در سفرنامه خود به تشیّع مردم طبریه اشاره کرده است.
سخنران جلسه در ادامه، با تشریح ابعاد گسترش تشیع در شهر «طبریه» در شمال فلسطین کنونی، به مهاجرت سادات علوی به طبریه از نیمه دوم قرن سوم و حادثه کشته شدن یکی از آنها به نام ابوالطیب محمد بن حمزه علوی در سال 291ق به دست محمد بن طغج ملقّب به اخشید (مؤسس حکومت اخشیدیان مصر) اشاره کرد. او همچنین با اشاره به وجود زیارتگاه منسوب به سکینه دختر امام حسین (ع) و عبدالله بن عباس بن امام علی (ع) در طبریه، چنین شواهدی را قرینههایی بر نفوذ تشیع در این شهر دانست.
دکتر خامهیار همچنین با استناد به سخنی از ابن حزم اندلسی مبنی بر غلبه فرقه نصیریه (علویان کنونی سوریه) بر شهر طبریه، و برخاستن شخصیتهایی منسوب به این فرقه از شهر طبریه، همچون ابوسعید سرور بن قاسم طبرانی (د. 426ق) که از مهمترین رجال نصیریه و مؤلف کتاب مجموع الاعیاد ـ از متون دینی مهم این فرقه ـ بوده است، شهر طبریه را حوزه نفوذ نُصیریها (علویان) در قرون چهارم و پنجم دانست که نویسندگان معاصر علوی نیز بر این مسئله تأکید دارند.
عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت، در بخش دوم سخنان خود، به تشریح ابعاد حضور تشیّع در شهر «رمله» (نزدیک بیتالمقدس) پرداخت و با استناد به شواهد پراکنده در متون تاریخی و منابع انساب، همچون مهاجرت بسیاری از سادات علوی به این شهر، که مناصبی همچون خطیب، قاضی و رئیس شهر را عهدهدار بودند، این شهر را یکی دیگر از حوزههای شیعی مهم فلسطین دانست که در متون تاریخی، اشاره چندانی به این مسئله نشده است.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه شیخ کراجکی (د. 449ق) از محدّثان و فقهای برجسته شیعه شام و صاحب کتاب کنز الفوائد، مدتها در شهرهای شیعهنشین شام همچون طرابلس و صور به سیر و سفر پرداخته و مدتی نیز در دو شهر طبریه و رمله اقامت داشته و در این شهرها با برخی از رجال و محدّثان شیعه و سادات علوی دیدار داشته و برای برخی از امرا و دولتمردان این دو شهر، رسالههایی در فقه شیعه تألیف کرده، این مسئله را از دیگر شواهد نفوذ شیعیان
سخن تاریخ
در این
شهرها به شمار آورد.
دکتر خامهیار در پایان سخنان خود گفت: با اشغال بیشتر شهرهای فلسطین و سواحل شامات به دست صلیبیان، مردم این شهرها در مناطق دیگر آواره و پراکنده شدند، حملات صلیبیان را عامل مهمی برای رخت بستن تشیع از شهرهای فلسطین دانست. البته مهاجرت ساکنان شیعه این شهرها به مناطق کوهستانی مجاور به ویژه جبل عامل در جنوب لبنان، باعث شکلگیری حوزه شیعی جبل عامل گردید و در واقع میتوان گفت جامعه شیعی جبل عامل به نوعی ریشه در شهرهای شیعهنشین فلسطین دارد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh