eitaa logo
سخن تاریخ
980 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik چگونگی مواجهه متوکل عباسی با نحله‌های کلامی (بررسی موردی معتزله و اهل حدیث) نویسنده: سجاد جمشیدیان و حسین مفتخری با روی کار آمدن عباسیان و آغاز نهضت علمی، فرقه های کلامی بسیاری در جهان اسلام به وجود آمدند. مهمترین این فرقه در دوره اول عباسی معتزله بود که خلافت عباسی به کمک آنها و با اتکاء به آرا و استدلالات عقلی آنها به مقابله با شبهات و تشکیکات وارده بر دین برآمدند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی بر پایه منابع کتابخانه‌ای به تبیین زمینه‌های قدرت‌یابی و افول این نحله فکری و همچنین مناسبات میان معتزلیان و اهل حدیث پرداخته شده­است. سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به خدمات معتزله در تبیین فکری جامعه اسلامی چه عواملی موجب شد تا متوکل عباسی معتزلیان را سرکوب کند و بار دیگر به اهل حدیث روی آورد؟ دستاورد تحقیق بر این نکته استوار است که مأمون پس از غلبه بر امین برای مقابله با جناح پر قدرت قشری اعراب با تمایلات فکری حشویه، که مامون را نماینده واقعی اعراب اهل سنت نمی‌دانستند سبب نزدیکی خلیفه به معتزله شد. در حالی‌که متوکل به سبب علایق عرب‌گرایانه و تمایل به بازگرداندن خلافت عباسی به روزگار پیش از مأمون، تلاش کرد تا با سرکوب معتزلیان بار دیگر به اهل حدیث نزدیک شود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11228 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik به چه علت ابوبکر در حج عمل قربانی را انجام نمی‌داد؟ سخن تاریخ: بسیاری از کتب روایی اهل‌سنت به قربانی نکردن ابوبکر در حج اشاره کرده‌اند و عده‌ای از آنها شخصیت‌های ناقل این خبر را مورد اطمینان دانسته‌اند. در برخی گزارش‌ها دلیل قربانی نکردن ابوبکر و همچنین عمر را ترس از واجب شمرده شدن آن عمل، نزد مردم عنوان کرده‌اند؛ چنان‌که گفته شده است که چون قربانی کردن در مناسک حج عمل واجبی نیست، ممکن است با انجام این عمل توسط خلیفه مسلمین، مردم گمان کنند، عمل واجبی است. برخی در رد این نظریه، به اتفاق همه مسلمانان در واجب دانستن قربانی در مناسک حج اشاره کرده و معتقدند که حتی اگر این عمل مستحب باشد، نباید با این توجیه، آن را ترک کرد؛ چرا که بر این اساس می‌بایست همه مستحبات ترک می‌شد، در حالی که در مستحبات، انجام آن عمل بر ترک آن ترجیح دارد. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11246 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik علی‌محمد طرفداری، پژوهشگر تاریخ: امیرکبیر جز معدود شخصیت‌های تاریخی است که میان اکثر مورخان جایگاهی خاص و متمایز دارد. کمتر شخصیتی را داریم که چنین باشد. دلیل این امر به فعالیت‌های امیرکبیر برمی‌گردد. البته استثنایی در زمینه تاریخ‌نگاری این شخصیت نیز دارد و آن نیز مورخان بهایی هستند که به دلیل تعلق خاطری که به جنبش باب داشتند، به صورت غیرمستقیم نگاهی غیرانتقادی و غیرمنصفانه داشته‌اند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11253 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik جلسه دفاع از رساله دکتری دانش پژوه حسین علی صادقی با عنوان «تحلیل انسان شناسی تمدنی علامه محمد تقی جعفری» با راهنمایی دکتر علی الهی تبار و مشاوره دکتر سید ضیاء الدین میر محمدی و داوری دکتر سید رضا مهدی نژاد، دکتر سید علیرضا عالمی و دکتر سید محمد رضا عالمی ۲۶ دی ۱۴۰۲ در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11257 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik آسیب شناسی تمدن های بشری مبتنی بر دیدگاه علامه طباطبایی نویسنده: سید محسن شریفی و غلامحسن محرمی تبیین کارآمدی دین در تمام بخش های زندگی بشری نیازمند بازشناسی مفاهیم مرتبط با ساختارها و سیستم های اثرگذار در اداره جامعه مانند مفهوم تمدن می باشد که باید از منابع دین استنباط شود. از اینرو شناخت آسیب شناسی تمدنی از منظرِ قرآن کریم نیازمند بازخوانی آراء و نظرات مفسران در این باره است. نگاه تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در زمینه آسیب شناسی تمدنی نوآوری و جامعیت ویژ ه ای دارد که با تلفیق نگاه فلسفی بر تمدن و تاریخ صورت گرفته است. در مقاله حاضر، آسیب شناسی تمدنی در اندیشه علامه واکاوی گردیده است و با روش توصیفی – تحلیلی دیدگاه ایشان بیان شده است. این مفسر شهیر معاصر در ذیل آیات مربوط به سرنوشت و اقوام و ملل گذشته به بیان دیدگاه قرآن درباره انحطاط جوامع از جایگاه والای انسانی و صراط مستقیم و خط سیر الهی پرداخته و متمدن بودن جوامع را تنها در پیشرفت مادی ندانسته و انحطاط اخلاقی و معنوی را سقوط حقیقی آنها می داند و علل آن را در فساد، انحراف از مسیر فطرت، کفران نعمت، ظلم و ستم، اسراف و تبذیر، خیانت، ترک امر به معروف و نهی از منکر، تکذیب آیات خدا معرفی می کند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11262 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik مناظره علمی «نقش نظریه‌ها در مطالعات و پژوهش‌های تاریخی» با حضور دکتر نعمت الله صفری فروشانی و حجت الاسلام دکتر محسن الویری 23 دی 1402 در انجمن های علمی حوزه برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11266 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ۲۶ دی ۱۴۰۲ در تهران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11270 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik بررسی دلایل ناکامی محمدشاه قاجار در اعاده حاکمیت ایران بر شهر هرات (۱۲۵۵ – ۱۲۵۱ ه/ ۱۸۳۹ – ۱۸۳۵ م) نویسندگان: محمد حسن رازنهان و امیر آهنگران سرپیچی کامران میرزا حاکم هرات از انجام تعهد اتی چون پرداخت خراج سالیانه، تهاجم به خراسان و تلاش برای تصرف سیستان، از جمله عواملی بود که محمد شاه را واداشت تا با لشکرکشی به هرات، هم کامران میرزا را تنبیه کند و هم این شهر را که وی در زمان حیات پدر تا چند قدمی فتح آن پیش رفته بود، مفتوح نماید. در این زمان از یک سو دولت روسیه تلاش می کرد تا شاه قاجار را برای حمله به هرات تحریک و تشجیع نماید و در صورت فتح آن، نفوذ خود را در آسیای میانه و افغانستان گسترش دهد. از دیگر سوی دولت انگلستان نیز برآن بود تا شاه قاجار را از لشکرکشی به هرات باز دارد و از هرات به عنوان سدی در مقابل حملات احتمالی ایران و روسیه به هندوستان استفاده کند. سرانجام در حالی که لشکرکشی محمد شاه به هرات می رفت تا منتج به فتح این شهر شود، تهدیدات مک نیل و حمله ناوگان انگلستان به جزیره خارک و جنوب ایران سبب شد تا شاه قاجار بدون نیل به مقاصد خود مجبور به ترک محاصره هرات شود. نگارنده بر آن است تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی ضمن بیان علل لشکرکشی محمدشاه به هرات و نتایج حاصل از آن، به این سوال پاسخ دهد که چه عواملی سبب شد تا شاه قاجار در اعاده کردن حاکمیت ایران بر این شهر ناکام بماند؟ برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11274 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik سرانجام سرهای شهیدان کربلا، از جمله سر مبارک امام حسین(علیه السلام) چه شد؟ سخن تاریخ: سر همه شهدای کربلا (جز علی‌اصغر(علیه السلام) و حر بن یزید ریاحی) از تن جدا گشته و به‌همراه کاروان اسیران کربلا به کوفه و شام برده شد. بیشتر علمای شیعه معتقدند سر امام حسین(علیه السلام) پس از کوفه و شام به کربلا بازگردانده شد و در کنار بدن ایشان دفن گردید. قول‌های دیگری نیز بر دفن سر امام حسین(علیه السلام) در دمشق و مصر وجود دارد. همچنین برخی قول‌ها بر دفن سر امام در مدینه و یا نجف دلالت دارد که البته پس از مدتی به کربلا بازگردانده و در آن‌جا دفن شد. در مورد سر دیگر شهدای کربلا نیز قول مشهور، بازگشت به کربلا و دفن در آنجا است؛ البته مقبره‌ای در قبرستان باب صغیر شام منسوب به سرهای شهدای کربلا وجود دارد. برای مشاهده ادامه پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11278 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik حجت‌الاسلام سیدقاسم رزاقی موسوی؛ عضو هیئت علمی گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: اگر امام باقر (علیه السلام) دست به قیام می‌زدند و حتی به پیروزی ظاهری هم می‌رسیدند، چون جامعه آشنایی لازم و درست را با احکام اسلامی و معارف اهل بیت(علیهم السلام) نداشتند، چه بسا در مقام اجرا با مشکلات مواجه شده و ثمره چندانی نداشت ولی اقدامات ایشان در سایه تقیه صورت گرفت و امام باقر(علیه السلام)، کارهای فرهنگی و علمی مناسبی انجام دادند و یک وجه از مبارزه ایشان در واقع از مجرای علمی و فرهنگی بود. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11284 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik جلد دوم از مجموعه «تاریخ شفاهی ماجرای علامه و انقلاب» نوشته رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. این کتاب تحقیقی به شبهات مطرح شده پاسخ می‌دهد و رابطه علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی را به درستی و بر مبنای اسناد روایت می‌کند. رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب نویسندگان این مجموعه، در دفتر دوم تلاش کردند به بخش دیگری از شبهاتی که در سال‌های اخیر درباره علامه طباطبایی به وجود آمده، به وسیله مستندات و گفت‌وگو با نزدیکان علامه پاسخ دهند. گفتوگو با افرادی چون منصوره روزبه همسر علامه، آیات ارجمند علی‌اکبر مسعودی خمینی، هادی دوست‌محمدی، حسن رمضانی، صدرالدین حائری شیرازی و حجج‌اسلام سید محمدصادق قاضی طبابایی، سید حمید روحانی، مرتضی آخوندی، روحااله خائری شیرازی، هادی غفاری و حمیدرضا نقاشیان. در بخشی از کتاب به سابقه مخالفت حکمت‌آموزی در حوزات علمیه، پیشینه تدریس فلسفه توسط علامه و امام اشاره شده است. در بخشی دیگر از کتاب، چهار روایت از علامه طهرانی، آیتالله مصباح یزدی، آیت‌الله منتظری و حجت‌الاسلام علی دوانی را مشاهده میکنیم. مؤلفان علت سردشدن رابطه امام با آیت‌الله بروجردی و در نهایت جمع‌بندی و نتیجه‌گیری موضوعات موجود در کتاب را در صفحات پایانی بیان کردند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11288 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik علی محمد بشارتی، مولف کتاب «همگام با انقلاب اسلامی»: مردم ما مردم بسیار خوب، هوشمند و موقعیت‌شناسی هستند. در اندیشه و افکار کم‌نظیرند. بسیار بااستعدادند. بسیار صاحب‌نظر هستند. اگر ذهنیت‌شان را از واقعیت‌های زمان شاه و دودمان پهلوی پر نکنیم، سلطنت‌طلب‌ها، منافقین، مخالفین، جبهه ملی، نهضت آزادی و مخالفان انقلاب پر می‌کنند. مردم حق دارند که از واقعیت‌ها مطلع بشوند و ما باید این حق را تامین کنیم. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11292 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik جایگاه امام محمد باقر (علیه السلام) در تبیین نظریه امامت نویسنده: محمدحسن احمدی در بیان نقش امام محمد باقر (علیه السلام) در القاء تعالیم تشیع و از جمله مسئله «امامت»، به «تاسیسی» یا «تبیینی» بودن این نقش اشاره شده است. از سویی دیگر، برخی شبهه «تکامل تدریجی مذهب تشیع» را طرح کرده اند. «تفکیک بین مفهوم و اندیشه» در تحلیل تاریخ تشیع، «توجه به حساسیت مسئله امامت» و«تکامل فهم مخاطبان»، از جمله مواردی است که عدم توجه به آن ها موجب این شبهه شده است. «مفهوم» را در قالبی بشری و اندیشه را در ساحتی قدسی معرفی می کنیم و بر آنیم تا نظریه تدریج را متوجه «مفهوم» و اصرار بر اصالت را متوجه «اندیشه» و در نهایت، آسیب را ناشی از خلط این دو بدانیم. اساسا نه مفهوم امامت و ولایت از آن مفاهیم چندان ساده ای است که توانسته باشد در قالب الفاظ و متون تاریخی، هویت یابد و نه هر تاریخ نگاری می توانسته حقایق مربوط به امامت را در تاریخ خود ثبت کند. نتیجه آنکه نقش امام باقر (علیه السلام)، در قالب کارکردی تبیینی قرار می گیرد؛ اگر چه نوع واکنش محافل مخالف امام، کارکردی تمایزساز برای آن حضرت ایجاد کرده بود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11296 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik آیین رونمایی از کتاب «فرانسه و اعلامیه بالفور» با حضور لاله افتخاری، غلامرضا عزیزی، رضا مختاری اصفهانی، مطهره مرادیان سرخی مترجم 25 دی 1402 در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار می‌شود. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11338 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik کتاب «تاریخ فشرده اتحاد شوروی» نوشته شیلا فیتس پاتریک به‌تازگی با ترجمه حسن افشار توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد. مولف «تاریخ فشرده اتحاد شوروی» می‌گوید تاریخ‌نگاران معمولا گرایش به ناگزیر نمایاندن رخدادها دارند و هرچه بهتر توضیح داده شوند، خواننده بیشتر احساس می‌کند پیامد دیگری امکان وقوع نداشته است. فبتس پاتریک می‌گوید اما او نمی‌خواهد در تاریخ فشرده‌اش از آن‌ها پیروی کند. چون باور دارد ناگزیری‌ها در تاریخ بشر به همان‌اندازه کم‌شمارند که در زندگی انسان‌های رقم‌زننده تاریخ بشر. رخدادها همیشه می‌توانند به گونه دیگری رخ بدهند، جز در برخوردهای تصادفی و بلادهای طبیعی، مرگ‌ها، طلاق‌ها و واگیری‌ها. فیتس پاتریک معتقد است در مورد شوروی، مخاطب با انقلابی روبروست که به پیروی از کارل مارکس، تاریخ را بسته‌بندی‌شده می‌دیدند و می‌دانستند به‌طور کلی در هر مرحله تاریخی باید انتظار چه‌چیزی را داشته باشند. در ادبیات شوروی «تصادفی» و «خودبه‌خودی»‌ واژه‌های زشتی محسوب می‌شدند و دال بر چیزهای بودند که طبق «برنامه» نباید رخ می‌دادند. اما این‌واژه‌ها در عین‌حال از عادی‌ترین واژه‌ها در قاموس شوروی بودند. همان‌انقلاب‌های مارکسیست که معتقد بودند در برنامه‌ریزی باید محیط طبیعی و شرایط اقتصادی را به خدمت بگیرند،‌ خلاف انتظار خود و به عکس تحلیل نظری خود از موقعیت، در اکتبر ۱۹۱۷ تقریبا تصادفی به قدرت رسیدند. تاریخ اتحاد شوروی از دید نگارنده کتاب پیش‌رو پر از تناقض است و او در کتاب خود به آن‌ها پرداخته است. کتاب پیش‌رو ۷ بخش دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «ایجاد اتحاد»، «سال‌های رهبری لنین و کشمکش جانشینی»، «استالینیسم»، «جنگ و پیامدش»، «از رهبری اشتراکی تا نیکیتا خروشچوف»، «دوره برژنف» و «سقوط». برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11342 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik نشست «تبارشناسی نسبت علمای شیعه و صفویه» با حضور محمدعلی فتح‌الهی، یعقوب توکلی و عبدالمجید مبلغی 25 دی 1402 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11350 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik نشست «جغرافیای تاریخی شهرهای استان گیلان و نواحی تات‌نشین همسایه با رویکرد گردشگری» با حضور دکتر محمدتقی رهنمایی، دکتر شهرام امیر انتخابی و دکتر بهناز پورخداداد 2 بهمن 1402 در تهران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11354 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik چرایی کنیززادگی و کنیزداری امام هادی (علیه السلام) نویسنده: محمدسعید نجاتی این مقاله،برای پاسخ به این سؤال که: چرا امامی مانند حضرت هادی(علیه السلام) کنیززاده است و با یک کنیز ازدواج کرده؛ در حالی که قرآن ازدواج با کنیزان را در صورت ناتوانی ازدواج با زنان آزاد، روا شمرده است؟ پس از بررسی این دستور قرآنی، به مدد دانش های مختلف از جمله کلام و تاریخ اسلام، نه پاسخ ارائه شده که عبارت اند از: مقابله با برده داری؛ مبارزه با تبعیض نژادی؛ آزادی و ازدواج غیرعلنی؛ تلاش برای تکثیر نسل اهل بیت؛ کم هزینه بودن و بی تکلفی ازدواج با کنیزان؛ دستیابی به پیوند نژادی با قومیت های مختلف؛ جلوگیری از به خطر انداختن همسران رسمی و خاندان هایشان؛ مشکلات شدید امنیتی و اقتصادی خاندان های علوی در این عصر؛پسندیده بودن لذت بری جنسی. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11358 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik گزارش تصویری نشست علمی معرفی و نقد کتاب «امام علی امیرالمؤمنین‌ (علیه السلام)» منتشر شد. برای مشاهده تصاویر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11374 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik گزارش نشست علمی نقد کتاب «امیر المومنین امام علی (علیه السلام)» منتشر شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11380 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik یعقوب توکلی در نشست « تبار شناسی نسبت علمای شیعه و صفویه»: در طول تاریخ، پادشاهان و مخصوصا آنانی که قدرت سیاسی را به ضرب شمشیر و بسیج منابع انسانی و جنگیدن به دست آورده‌اند به آسانی حاضر نبودند برای خودشان شریکی در قدرت بسازند. حتی پادشاهان صفوی، اگر صدر اعظم آنها تخلفی می‌کرد وی را به راحتی سر به نیست می‌کردند اما با وجود چنین رفتاری، شاهد هستیم در برابر علما، تواضع، همکاری و اطاعت‌پذیری دارند. مخصوصاً در دوران شاه تهماسب، چنین چیزی اوج می‌گیرد مخصوصا اینکه وی بیانیه‌ای معروف صادر کرده و حکومت را متعلق به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مرحوم محقق کرکی را جانشین امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌داند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11383 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik محمدعلی فتح‌اللهی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: در قرن یازدهم دعوای بین اصولیون و اخباریون حالت اجتماعی پیدا کرد و به اقشار عمومی جامعه کشیده شد. در قرن دوازدهم هم می‌بینیم در یک شهر که رودخانه‌ای از وسط آن رد می‌شود یک طرف رودخانه طرفدار اخباریون و یک سمت آن طرفدار اصولیون هستند. اما در قرن دهم شاهد چنین چیزی نیستیم و مثلا نمی‌توان گفت علامه بهابادی از اصولیون یا اخباریون است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11389 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
@sokhanetarik بایسته های تمدنی در حکومت اسلامی از دیدگاه فداییان اسلام نویسندگان: احمد عسگری و عبدالله همتی گلیان فداییان اسلام، به عنوان جنبشی مردمی-مذهبی در اوایل دهه بیست، به منظور دفاع از اسلام و اجرای احکام اسلامی، وارد فعالیت های اجتماعی و سیاسی ایران شدند و اقداماتی به منظور ساخت جامعه و حکومت اسلامی انجام دادند. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که فداییان اسلام در مبانی نظری و عملی چه بایسته های تمدنی را برای حکومت اسلامی آرمانی شان لحاظ داشته اند؟ نگارندگان با روش تحلیل محتوا، و بررسی کتاب راهنمای حقایق و پرونده های بازجویی فداییان اسلام(چاپ شده در مجموعه چهارجلدی فداییان اسلام در آئینه اسناد) بایسته های تمدنی مورد توجه فداییان و گزاره های مرتبط با این بایسته ها را استخراج کرده و به تحلیل آنها پرداخته اند. یافته های تحقیق حاکی از این است که اسلام خواهی، اتحاد جوامع اسلامی، حمایت از تولید داخلی، اشتغال زایی، عدالت خواهی، مبارزه با مظاهر فساد و استعمار، تبلیغ فرهنگ دینی و ملی و علم آموزی بایسته های برجسته تمدن سازی اسلامی از دیدگاه فداییان اسلام است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11393 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/