#آموزش_و_روش_سخنرانی
#030
علم و توانايى، شفاف سازى
قالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَۀً فِى الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ... (بقره، ٢٤٧)
قوم بني اسرائيل به پيامبرشان گفتند: فرماندهاى براى ما مشخص كن تا به جنگ حاكم ستمگر برويم. پيامبرشان گفت: خداوند، طالوت را به فرماندهى شما برگزيد زيرا توان علمى و جسمى لازم براى اين مسؤوليت را دارد.
١٤. قدرت علمى و توانايى جسمى براى انجام مأموريت، دو شرط لازم براى مديران است.
١٥. داشتن توانايى علمى مهمتر از توانايى جسمى است. (ابتدا كلمه علم آمده سپس جسم)
١٦. اعلم بودن، در گزينش مديران يك اولويت مهم است.
١٧. رهبر و مدير بايد زير دستان خود را توجيه كند و ابهامات را برطرف
١٨. سازد. (چنانچه پيامبر بنىاسرائيل دليل انتخاب طالوت به فرماندهى را به وضوح بيان كرد.)
#نکات_مدیریتی
#نکات_قرآنی
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
🔴حساب کشی از نفس
🌹 آیت الله مجتهدی تهرانی (ره):
گاهی انسان باید بنشیند و با نفس خود حساب و کتاب کند. پدر ما را این نفس در می آورد. به نفس خود بگوید: «تاکی؟ چقدر؟ بس است دیگر! به فکر خودت باش!» نفس که به فکر ما نیست، به فکر خودش است. مثَل نفس، مثل اسب سرکش است. اگر سوار اسب سرکش شوی، اسب فرار می کند. اگر وارد باشی، دهنه ی اسب را محکم می گیری، ولی باز هم زورت نمی رسد و اسب فرار می کند تا برود سرآخور جو بخورد. سر صاحب خود را به سر در طویله می زند و او را به زمین می اندازد و در خون غوطه ور می کند. اما خودش سر آخور رفته و مشغول خوردن جو می شود، به فکر لذت خودش است و فکر صاحبش نیست. نفس ما هم همین طور است. به فکر لذت خودش است، فکر این نیست که ما جهنمی می شویم؛ لذا گاهی لازم است به نفس خود بگوییم که دیگر بس است! ما را جهنمی نکن! تا حالا که گذشت، از این به بعد ما را اذیت نکن!
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
1131940864_-210201.mp3
28.1M
#مشاوره_و_فن_سخنرانی
#استادـپناهیان
#جلسه_دوم
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
خداوند، #حاکم_مطلق (شرح توحید ربوبی)
#031
حجت الاسلام #میر_باقری
اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَی الْقَیومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ. [1]
در این آیه شریفه، سخن از توحید و حاکمیت مطلقه خداوند نسبت به همه عوالم خلقت و سخن از این است که حقیقت و ذات غیبی (مقام الوهیت) تنها الله هست و هیچ الهی غیر از او نیست. یعنی واقعاً در عالم غیر از او، معبود حقیقی ای که مخلوقات فقیر او بوده و او اداره کننده این مخلوقات باشد، وجود ندارد.
هُوَ الَّذی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَ فِی الْأَرْضِ إِلهٌ [2] الوهیت در آسمان و زمین و در همه عوالم از آن اوست. اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَی الْقَیومُ [3] او هم اله عالم است و هم موجودی است حقیقی که حقیقت حیات از اوست و بقیه موجودات به نام او، حی و زنده هستند. اوست که قیوم همه مخلوقات است؛ زیرا قوام همه مخلوقات به حفظ و صیانت و نگهداری اوست. بنابراین، اگر لحظه ای عنایت و لطف خودش را از عالم بردارد، همه عالم از هم می پاشد و به هم می ریزد و نابود می شود. لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ [4] این خدایی که اداره کننده عالم است، هیچ سنه و نومی به او نمی رسد؛ چون قیوم عالم اوست
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
توضیح چند واژه
#032
حجت الاسلام #میر_باقری
«سنه» یعنی آن حالت خستگی که خواب (چرت) بر انسان عارض می شود و نوم همان حالتی است که قوای ظاهری انسان تعطیل می شود که به این حالت نوم می گویند.
بنابراین، خدایی که قیوم عالم است این خدا هرگز غفلت، خستگی، خواب و امثال اینها بر او عارض نمی شود؛ چون اگر این ها بر او عارض می شد، نظم همه عالم به هم می خورد. حقیقت هر آنچه در آسمان ها و زمین است، ملک او و برای اوست.
معنی لفظ «له» در مورد خدای متعال با ما متفاوت است؛ زیرا درباره ما به معنای همین مالکیت های اعتباری و اجتماعی است که همه مالکیت های ما نیز از این دست است. ما مالک خانه هستیم، مالک امکانات هستیم، واقعاً هم برای مدتی نوعی از مالکیت برای ما وجود دارد. خدای متعال هم این مالکیت را محترم شمرده است. ولی مالکیت خدای متعال از این مقوله نیست؛ زیرا خدا مالک حقیقی است؛ یعنی قرار شده که عالم ملک خدا و سندش هم به نام خدای متعال باشد.
انسان وقتی عالم را می بینید، حقیقتاً در می یابید که حکومت و سلطنت در اختیار خدای متعال است و مُلک و مَلِک عالم از اوست.
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
#طرح_یک_مسأله
#033
حجت الاسلام #میر_باقری
آیةالکرسی فوق العاده است. بیان توحید است و بعد از آن، بیان این که همه عالم ملک خدای متعال و او قیوم، نگهبان و اله عالم است.
ممکن است این پرسش طرح شود که اگر همه عالم ملک او و تحت سلطه اوست و او قیوم عالم است، پس این وسایط چه کاره هستند؟ پس خورشید چه کاره هست؟ ماه چه کاره است؟ انسان ها چه کاره هستند؟ عوامل طبیعی چه کاره هستند؟ بالاتر از این، ملکوت عالم که دارد کار می کند، و فوق ملکوت، این ها چه کاره هستند؟ اگر او قیوم است، پس این وسایط چه می کنند؟
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
1149832451_-210202.mp3
31.61M
#مشاوره_و_فن_سخنرانی
#استادـپناهیان
#جلسه_سوم
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
1130564608_-210210.mp3
20.51M
#روش_ذکر_مصیبت
#جلسه_چهاردهم
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت
تحقق شفاعت به اذن خدای متعال
#034
حجت الاسلام #میر_باقری
خداوند می فرماید: مَنْ ذَا الَّذی یشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ، [5] یعنی هیچ حقیقتی، هیچ موجودی، هیچ شخصی، حق شفاعت در این عالم را ندارد، مگر به اذن خدای متعال. بنابراین، اگر او قیوم عالم، مالک عالم و اله عالم است، هیچ موجودی حقیقتاً حق تصرف در عالم را ندارد.
به عبارت دیگر شفیع، یعنی آن کسی که کنار دیگری قرار می گیرد، همراه اوست و به او خیر می رساند. کسی نمی تواند خیری به کسی برساند یا مانع شری از کسی شود مگر به اذن الهی إِلاَّ بِإِذْنِهِ. [6]
👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2267480097Ce2afebaf0d
#کانال_سخنرانی_متنی_و_صوت