eitaa logo
کانال سخنرانی دلنشین
17.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
83 فایل
😍تبلیغات ارزان😍👇 https://eitaa.com/joinchat/2208759919C9cd79a5ea3 کانال روبیکا 👇 https://rubika.ir/halkoobmanavi313 تبلیغات نه تایید و نه رد می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 سلسله بحث آفات 🌸 بهتان(قسمت سوم)بخش اول (۵): پیامدهاى زشت بهتان بهتان ، آثار و عواقب زشت و شومى را هم در دنیا و هم در سراى آخرت به بار مى آورد که دامن گیر بهتان زننده مى شود. الف – پیامدهاى زشت بهتان در دنیا آثار و عواقب زشت بهتان در دنیا، هم فرد و هم اجتماع را در بر مى گیرد. ۱ – پیامد فردى بهتان : کسى که به دیگرى بهتان مى زند، از مکر الاهى مصون و سالم مى ماند و سرانجام رسوا مى شود؛ چرا که خداوند آبروى مؤ من را حفظ مى کند و او را از آسیب بهتان دیگران مى رهاند. در روایات هم آمده است : خداوند، کسى را که به دنبال عیب هاى مسلمانان باشد حتى در داخل خانه اش رسوا مى کند. این فرد در اجتماع نیز به سرعت شناسایى ، و از ارزش و اعتبارش کاسته مى شود. ۲ – پیامد اجتماعى بهتان : بهتان بذر دشمنى را در جامعه بشرى پاشیده ، دوستى ها را به دشمنى تبدیل مى کند. بهتان ، حس اعتمادى را که محور تشکیل دهنده واحدهاى کوچک و بزرگ اجتماعى است از بین مى برد و مایه متلاشى شدن آن ها مى شود. این صفت ناپسند مى تواند همه روابط را تحت تاءثیر قرار دهد. ازدواج ها را تبدیل به طلاق ، روابط پدر و فرزند را تیره ، و در موارد حاد و شدید، موجب وقوع جنایاتى چون قتل شود. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان 🌸 بهتان (قسمت سوم )بخش دوم ب – پیامدهاى آخرتى بهتان در مورد آثار بهتان در سراى آخرت ، روایات بسیارى وجود دارد که از جمله مى توان به آن چه حضرت رضا (علیه السلام ) از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نقل فرموده است اشاره کرد: هر کس به مرد یا زن با ایمانى بهتان زند یا چیزى را به او نسبت دهد که در او نیست ، خداوند او را روز قیامت بر تلى از آتش به پا مى دارد تا از آن چه [درباره برادر یا خواهر مؤ منش ] گفته است خارج شود. امام صادق (علیه السلام ) نیز در این زمینه مى فرماید: بهتان زدن به شخصى که از آن [بهتان ] برى است ، از کوه هاى محکم و استوار هم سنگین تر است . (۶): راه هاى درمان بهتان اندیشه در پیامدهاى شوم بهتان ، و یاد آورى مستمر آن ها، نقش مهمى در باز داشتن انسان از این رفتار ناپسند دارد که سرانجام ریشه کن شدن این آفت از درون نفس انسانى را در پى خواهد داشت . شخص مبتلا به بهتان باید در صدد تقویت نیروى تقوا و بازدارندگى در خویش باشد؛ از این رو به ذکر همیشگى عواقب بیمارى خویش نیازمند است . دقت و تفکر در احادیثى که به بیان اهمیت فراوان آبروى افراد با ایمان پرداخته است نیز مایه تقویت نیروى تقوا در او شده ، وى را از ریختن آبروى دیگران باز مى دارد. از حضرت صادق (علیه السلام ) نقل شده است : حرمت مؤ من از کعبه عظیم تر است ؛ البته درمان حتمى و قطعى تمام بیمارى هاى رفتارى انسان به برطرف کردن ریشه هاى درونى آن ها بستگى دارد؛ از این رو باید در ابتدا بیمارى بهتان را ریشه یابى کرد و پس از یافتن آن ، به از بین بردنش پرداخت . اگر حسد سرچشمه این رفتار ناشایست است ، باید به نابود کردن آن پرداخت و اگر رذیله اى دیگر، ریشه این بیمارى است ، باید در زوال آن کوشید. پایان بحث بهتان کانال کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
✨﷽✨ 🔰در باره ي اخلاقيات قرآن بگوييم. 💬پاسخ - ما در مباحث اخلاقي، اجتماعي و معارف اسلامي نيازمند تكرار و مراجعه هستيم. چطور وقتي كه ما ظهر ناهار بخوريم باز دوباره هم غذا مي‌خوريم؟ روح ما هم اين طور است. چنين نيست كه كسي بگويد خوب ما يكبار به قرآن مراجعه كرديم، بالوالديناحسانا، تمام شد. از همديگر غيبت نكنيد، خوب فهميدم. مسائل اخلاقي آنقدر مهم است كه خود خدا هم در قرآن بعضي مواقع رو به تكرار مي‌آورد. در سوره الرحمن، بيش از سي مرتبه آيه فباي الاء ربكما تكذبان را مي‌آورد. بعضي مواقع داستان‌هايي را بصورت متعدد نقل مي‌كند البته با تفاوتهايي. ما براي چه پاي سخنراني‌ها مي‌روييم؟ مطالبي كه اين آقا مي‌گويد، شبيه مطالبي است كه سال گذشته هم شنيده ايد. ما وقتي دور هم مي‌نشينيم، بهم تذكراتي ميدهيم. در اصول تربيتي تكرار يك اصل است. ارتباط مستمر هم خيلي مهم است. قرآن غذاست. روايت داريم كه قرآن سفره گسترده ي الهي است. اين سفره اين طور نيست كه اگر كسي يك بار سر آن سفره نشست، بگويد: من سير شده ام. خير روح مثل جسم، نياز به استمرار و تكرار با قرآن را دارد. نكته ي ديگر اينكه آيات قرآن سطوح متعددي دارد كه با تكرار در مراجعه، به اين سطوح دست پيدا مي‌يابيم. دليلش هم اين است كه الان هر روز يك تفسير مي‌آيد و هر كدام يك رويكردي به قرآن دارد. كتاب‌هايي آمده كه آيات اجتماعي، اخلاقي و ديگر را از هم جدا كرده است. يكي از مهمترين مطالب در قرآن مباحث اخلاقي است. ما مي‌خواهيم درباره ي اخلاقيات قرآن توضيح بدهيم زيرا هدف اصلي تزكيه و آموزش قرآن است. كتاب اخلاق در قرآن زياد نوشته اند كه يكي از آنها كتاب آيت الله مكارم شيرازي است. مفصل تر آن پيام قرآن نام دارد. اين قلم بسيار ساده اي دارد، شبيه تفسير نمونه است. بيشتر از آيات قرآن است و كمي روايت هم درآن هست. آيه را تفسير كرده، دسته بندي كرده و جمع بندي كرده است، بيشتر هم به فضايل و رذايل مي‌پردازد. مثلا امانتداري بعنوان يك فضيلت و خيانت بعنوان يك رذيله اخلاقي معرفي شده است. اين يك منبع تفسيري قابل فهم است و معلمين مي‌توانند از اين استفاده كنند. براي انتخاب موضوع، ببينيم كه بيشترين گرفتاري در جامعه چيست؟ کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
♥️ (ع) فرمودند: 🌴 الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَير؛ 🍃 فرصت، مانند ابر(از افق زندگی) می‌گذرد، پس فرصت‌های خير را غنيمت بشماريد و از آنها استفاده كنيد. فرصت‌ها همچون ابـ☁️ـر مى‌گذرند 🌹 🌹 زندگی ما حکایت یخ‌ فروشیست که از او پرسیدند: فروختی؟ گفت: نه ! ولی تمام شد ! ! ! 📖 نهج البلاغه، حکمت20. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت : قسمت اول(بخش اول) (۱): تعریف تهمت ((تهمت )) از ریشه ((وهم ))، به معناى اظهار گمان بدى است که به دل انسان راه یافته است . هر رفتارى از مجموعه رفتارهاى انسان که در جامعه پدیدار مى شود، به دو گونه قابل تفسیر و برداشت است : برداشتى((خوب و مثبت ))، و برداشتى ((بد و منفى )). در تهمت ، انسان از رفتار، گفتار یا حالت دیگرى ، برداشت ((بد و منفى ))مى کند که البته این برداشت ، گاه به خود رفتار باز مى گردد به این معنا که خود رفتار، ناپسند و ناشایست تلقى مى شود، و گاه از آن رفتار، صفات درونى و ویژگى هاى ناپسند برداشت مى شود بى آن که خود رفتار بد و ناپسند باشد که در این صورت ، رفتار، فقط به منزله آینه و نماى آن صفت درونى گرفته مى شود؛ یعنى گاه ((تهمت )) درباره زشتى ذات عمل و خود رفتار است ، و گاه عمل و رفتار پلى قرار داده مى شود تا برخى از زشتى هاى درونى به شخص نسبت داده شود. تفاوت سوءظن با تهمت هر گاه کسى از رفتار، گفتار یا حالات دیگران برداشت بدى داشته باشد، ولى این برداشت ، فقط در درونش پنهان بماند و آشکار نشود، به ((سوءظن )) (بدگمانى ) مبتلا شده است ؛ ولى اگر برداشت ناشایستش را اظهار کرد، به رفتار او((تهمت )) گفته مى شود؛ پس ‍ تفاوت ((سوءظن )) و ((تهمت )) در آشکار کردن گمانى است که از رفتار دیگرى برداشت شده است. اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت : قسمت اول(بخش دوم) تفاوت بهتان با تهمت در ((بهتان )) انسان مى داند کسى که به او نسبت ناروا مى دهد، کار نادرستى انجام نداده است ؛ ولى از روى اغراض و خواسته هاى نفسانى ، همانند دشمنى ، کینه و حسد، صفت یا رفتار ناشایستى را به او نسبت مى دهد؛ اما در تهمت ، انسان برداشت خویش از رفتار دیگرى را مدنظر قرار مى دهد و او را متهم مى سازد؛ در حالى که نمى داند این رفتار از او سر نزده است ؛ براى نمونه اگر انسان ، شخصى را با سلاح گرم در کنار مقتولى مشاهده کند و به او نسبت قتل بدهد؛ در حالى که مى داند قاتل نیست ، رفتارش ((بهتان )) نامیده مى شود و اگر نداند او قاتل نیست ، به رفتار او((تهمت )) گفته مى شود. سرچشمه تهمت ، ((سوءظن )) است . بدگمانى به کردار، گفتار یا حالات دیگران ممکن است موجب شود شخص چه در حضور و چه در غیاب ایشان تهمت بزند؛ پس سوءظن مى تواند به تهمت بینجامد؛ به این گونه که در سوءظن ، برداشت انسان از عمل ، سخن یا حالت دیگرى ، برداشتى بد در درون خود او است و ممکن است به سبب عواملى از درون انسان به بیرون تراوش کند؛ یعنى به دیگران اظهار شود که در این صورت به تهمت تبدیل مى شود. اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
✍رسول‏ خدا (ص) فرمود : هر دو مسلمانی که از همدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حالت بمانند و با هم آشتی نکنند، هر دو از اسلام بیرون روند. میان آنان پیوند و دوستی دینی نباشد، پس هر کدام در دوستی سبقت بگیرند، در روز قیامت زودتر به بهشت خواهد رفت 📚الكافی ج ۲، ص ۳۴۵ ‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 شنیدنی و زیبا❣ 🎼 یکی از نشونه های کریم همینه ... 🎤 🌙 🌸 لطفا برای یک نفر ارسال کنید 🌸 کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
امام صادق عليه السلام : ثلاثةٌ مَكْسَبةٌ للبَغْضاءِ: النِّفاقُ، والظُّلمُ، والعُجْبُ سه چيز نفرت مى آورد: 1⃣🔹دورويى، 2⃣🔹ستمگرى 3⃣🔹و خودپسندى 📚تحف العقول ۳۱۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌ ‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد رفیعی 1⃣🔸محبت زبانی بدون قلب 2⃣🔸محبت قلبی بدون زبان 3⃣🔸محبت زبانی و قلبی باهم 👌 ‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
‌🌸 سلسه بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت دوم(بخش اول) اقسام تهمت آشکار کردن گمان نادرست و اظهار آن ، به دو صورت ممکن است : ۱ – اظهار حضورى گاه تهمت زننده ، رفتار یا ویژگى زشتى را در حضور خود متهم ، به او نسبت مى دهد و مدارک و اسناد این نسبت که مى تواند شامل عمل ، سخن یا حالتى از او باشد را نیز ارائه مى کند. ۲ – اظهار غیابى گاه تهمت زننده در حضور فرد چیزى بیان نمى کند؛ بلکه در غیابش به او رفتار یا صفت ناپسندى را نسبت مى دهد که این امر دو حالت دارد: الف . تهمت زننده فقط نتیجه برداشت خود را از رفتار شخص در غیابش به او نسبت مى دهد و از خود رفتار، سخنى به میان نمى آورد به این معنا که تهمت زننده نمى گوید به دلیل دیدن چه رفتارى از متهم ، چنین برداشتى از او داشته است ؛ البته تفاوتى نیست بین آن که برداشت او از رفتار متهم در برخورد با خود او باشد یا دیگران ؛ زیرا در هر دو صورت ، اظهار بدگمانى شده و حقیقت تهمت پدید آمده است . ب . خود آن رفتار، گفتار یا صفات را نقل مى کند؛ سپس برداشت خود از آن را به دیگران ارائه مى دهد. اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسه بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت دوم (بخش دوم) زشت ترین مصداق تهمت تهمت ، ابراز کردن گمان بد به دیگرى است که از زشت ترین مصادیق آن ، این است که انسان در آغاز کار، شخصى را امین و معتمد خود کند و کارى را به او واگذارد؛ سپس به او سوءظن یافته ، این بدگمانى را به شخص ‍ بگوید. امام جعفر صادق (علیه السلام ) از قول پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت کرده است : لیس لک ان تتهم من ائتمنته . حق ندارى به کسى که او را امین خویش ساخته اى ، تهمت بزنى . ((حال و ملکه ))زشت تهمت تهمت از رذایل نفسانى چون دشمنى ، حسد، شهوت یا غضب سرچشمه مى گیرد و در آغاز، رفتارى است که اتفاقى از انسان سر مى زند؛ ولى تکرار آن موجب مى شود که به صورت ملکه در نهاد شخص در آید و انجام آن برایش آسان شود. کسى که این صفت براى او ملکه نشده است ، شاید در اثر انجام این رفتار، تحت فشار مسائل اعتقادى و وجدانى خود قرار گرفته ، متاءثر و متاءلم شود؛ ولى اگر این عمل تکرار شده ، به صورت صفت پایدار نفسانى درآید، آن رفتار زشت را به آسانى انجام مى دهد و نه تنها برایش ناراحت کننده نیست ؛ بلکه سرور و شادمانى هم به همراه خواهد آورد و با رسیدن به این گمان باطل که با تهمت ، رقیبى از صحنه خارج شده است ، خشنود مى شود؛ بنابراین باید از تکرار این گناهان خوددارى کرد تا به ملکه اى زشت و ناپسند در روح انسان تبدیل نشوند. اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵سه عامل خسارت انسان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت سوم رد تهمت همان گونه که در بحث غیبت آمد، انسان نه تنها نباید شنونده غیبت باشد، بلکه اگر غیبت به شکل ناخواسته نیز به گوش او رسید، باید در رد آن بکوشد و فقط ذکر این نکته که ((غیبت نکنید)) کافى نیست ؛ زیرا شاید بیان همین جمله ، تاءییدى بر وجود عیب و نقص در غیبت شده باشد؛ پس باید در رد غیبت کوشید تا غیبت شده از اصل عیب مبرا شود. ((تهمت )) و ((بهتان )) نیز چنین است ، و آن کس را که مورد تهمت قرار گرفته باید از اتهام پاک سازد. گوینده تهمت فقط با تکیه بر قرائن موجود، نتیجه گیرى کرده و برداشت خود از آنچه واقع شده را به دیگرى نسبت مى دهد و در واقع بدگمانى خود را ابراز مى کند؛ از این رو باید در صدد نفى آن بر آمد و یادآور شد که نسبت دادن این کار نادرست به دیگرى – حتى اگر این نسبت درست هم باشد – مشمول حکم غیبت است و در صورت اشتباه ، مشمول حکم بهتان مى شود که در هر دو صورت کار او حرام است ؛ پس وظیفه انسان حمایت از شخصى است که مورد بهتان و یا تهمت قرار گرفته است و باید آبروى او را از گزند تهمت مصون داشت . پیامبر اکرم مى فرماید: کسى که نزد او مؤ منى او مؤ منى را خوار کنند، در حالى که مى تواند وى را یارى کند و این کار را نکند، خداوند او را روز قیامت در راس تمام آفریده هایش خوار مى کند. کسى که (آسیب ها) را از آبروى برادر (مؤ من ) خود رد کند؛ (همین ) براى او پرده اى در برابر آتش مى شود. در مواردى که انسان توانایى حمایت از آبروى دیگرى را ندارد مى تواند مجلس را ترک کند و اگر نمى تواند چنین کارى کند، باید در دل از حضور در چنین مجلسى ناخشنود باشد. بى تفاوتى درونى نیز در برابر چنین رفتار زشتى ، بد و نازیبا است . اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
✨﷽✨ 🔰قال الامام الهادے - علیه السلام -: لو انک زرت قبر عبد العظیم عندڪم لڪنت ڪمن زار الحسین بن علے - علیه السلام -. (مردی از اهل «ری» با امام هادے - علیه السلام - دیدار ڪرد، امام از او پرسید: ڪجا بودے؟ گفت: در زیارت امام حسین - علیه السلام -)، حضرت به او فرمودند: آگاه باش! اگر قبر حضرت عبد العظیم را ڪه پیش شماست زیارت می‌ڪردے، همچون ڪسے بودے ڪه حسین بن علے - علیه السلام - را زیارت ڪرده است. 🔰«بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۲۶۸» ڪانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 عبدالعظیم حسنی علیه السلام استاد رفیعی 🏴🏴🏴 کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
حسنی علیه السلام ♦️سوال: ✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟ ❇️در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(ع) فرمود: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمی‌توانند». 🔰از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید که مردم و همه بشر نه تنها نمی‌توانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت: 🔺اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد. ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است. امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است. برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 🔷البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد. 🔶جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 🔺ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می¬داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام.pdf
866.1K
📜فیش منبر کوتاه 📩 منبرک علیه السلام ♦️ فیش منبر حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : 🌀ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام ✍1 ـ حمزه، سیّد همه شهدا، جز انبیا و اوصیا است: ✍2ـ حضرت حمزه از سروران اهل بهشت است: ✍3ـ حضرت حمزه، محبوب ترین عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍4ـ حمزه محبوب ترین نامها در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍5ـ حمزه یکی از چهار راکب در قیامت: ✍6ـ حضرت حمزه انجام دهنده نیکی ها و بجا آورنده صله رحم: ✍7ـ حضرت حمزه شفیع در روز قیامت: ✍8ـ در پایه عرش نوشته شده است: «حمزه اسداللّه » و ... ✍9ـ حضرت حمزه در دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍10ـ حضرت حمزه افضل شهدا است: کانال استادرفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت چهارم (بخش اول) تاءثیر تهمت بر شنونده آن از نظر اخلاقى در تهمت ، شنونده ، اخبارى را از تهمت زننده مى شنود که بر حدس تهمت زننده استوار است و از درستى یا نادرستى آن به صورت قطعى آگاه نیست . حال اگر شنونده نفسى ضعیف داشته باشد، چه بسا تحت تاثیر این تهمت قرار گیرد و دیدش درباره متهم عوض شود؛ یعنى حتى اگر شنونده ، به وظیفه شرعى خود عمل ، و با گوینده برخورد کند و تهمت او را برگرداند، این امکان هست که از لحاظ اخلاقى و حالات درونى ، تحت تاثیر قرار گرفته ، از اعتمادش به متهم کاسته شود. دانشمندان علم اخلاق براى شنونده تهمت چهار حالت را در نظر گرفته اند و براى هر یک از این حالات ، راه حل هایى علمى را بیان کرده اند تا به متهم بدبین نشود. ۱ – شنونده مى داند اظهارات گوینده تهمت است . ۲ – شنونده نمى داند اظهارات گوینده تهمت است یا بهتان ؛ چرا که ممکن است این اظهارات برداشت او از رفتار متهم یا نسبتى دروغین به او باشد. ۳ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا غیبت است . ۴ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا بهتان یا غیبت است . اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد رفیعی 1⃣🔺زن می‌خوام 2⃣🔺اولاد می‌خوام 3⃣🔺خانه می‌خوام 4⃣🔺مرکب می‌خوام 5⃣🔺پنجاه حج میخوام کانال استاد رفیعی ‌@ostadrafieii313
💎امام صادق علیه السلام: با احمق مشورت نکن و از دروغگو یاری مجو و به دوستی زمامداران اعتماد مکن. 📖تحف العقول،ص۳۱۶ کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 فواید ذکر 🌸 🍑 عَن أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام أنَّهُ قالَ: لا تَدعُ بِدُعاءٍ إلّا أن تَقولَ في أوَّلِهِ: «صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افعَل بي كَذا و كَذا». 🌷و كانَ عليه السلام يَفعَلُ كَذلِكَ، فَقيلَ لَهُ في ذلِكَ، فَقالَ: الدُّعاءُ مَعَ الصَّلاةِ مَقرونٌ بِالإِجابَةِ، وَ اللّهُ تَعالى يَستَحي أن يَسأَلَ عَنهُ العَبدُ حاجَتَينِ يُجيبُ إحداهُما و يَرُدُّ الاخرى.🌷 عليه السلام: «هيچ دعايى مكن، مگر آن كه در آغازش بگويى:" بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرست و با من، چنين و چنان كن"». خودِ ايشان هم چنين مى‏ كرد. علّت را از ايشان، جويا شدند. فرمود: «دعاى همراه با صلوات، اجابت مى‏ شود. خداوند متعال شرم مى‏كند از اين كه بنده، دو حاجت از او بخواهد و او يكى را بپذيرد و ديگرى را رد كند». 📚 مستدرک الوسائل ، ج ۵ ، ص ۲۲۷. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سایه نشینان عرش الهی هستند 🎙استاد رفیعی 1⃣🔺قبول حق 2⃣🔺بیان حق 3⃣🔺حکم حق ‌کانال استادرفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت چهارم(بخش دوم) در مورد اول که شخص مى داند این اخبار تهمت است ، بدگمانى در مرتبه اى ضعیف به شنونده منتقل شده است ؛ یعنى شخص مى داند که گوینده از روى حدس و بدگمانى ، بر نشانه ها و قرائنى تکیه کرده که موجب برداشت نادرستى از متهم شده است که با توجه به این آگاهى مى تواند بدبینى را از خود دور سازد و اتهام را ناشى از درک نادرست تهمت زننده بداند. در مورد دوم که گفتار گوینده بین تهمت و بهتان مشکوک است ، اگر تهمت باشد، یک طرف احتمال بر محور حدس است و طرف دیگر آن (بهتان ) بر دروغین بودن آن نسبت درباره متهم دلالت دارد؛ از این رو شنونده به آسانى مى تواند بدگمانى را از خود دور سازد. در مورد سوم که بین حکم تهمت یا غیبت اشتباهى پیش آید، چون یک طرف این اخبار بر محور حدس است مى توان آن را رد کرد و مورد چهارم هم ادغامى از این سه مورد است که در هر چهار مورد، این اخبار با شدت و ضعف خود مى تواند بر فرد تاثیر گذار باشد. امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود: اى مردم ! کسى که برادر دینى اش را این گونه شناخت که او در دین محکم و استوار است [= آدم متدینى است ] و کردار و رفتارش در مسیر شرع قرار دارد، دیگر نباید درباره او به حرف این و آن گوش کند. همانا کسى که تیر مى اندازد، گاهى تیرش به خطا مى رود، [= کلامش ریشه ندارد] و آن چه که گفته مى شود و نادرست است ، از بین مى رود و خداوند شنوا و گواه است . هوشیار باشید همانا بین حق و باطل به جز چهار انگشت فاصله نیست . از حضرت پرسیدند: این که فاصله بین حق و باطل چهار انگشت است ، یعنى چه ؟ انگشتان مبارکش را جمع کرد و بین گوش و چشمش گذاشت و فرمود: باطل این است که بگویى شنیدم ، و حق این است که بگویى دیدم . با توجه به این روایت ، اخبارى که بر محور حدس و گمان بوده و ریشه اش ‍ شنیدنى ها و احتمالات است ، از موارد تهمت ، بهتان یا غیبت به شمار مى آید. در غیبت ، احتمال این است که گوینده ، آن چه را مى گوید، دیده است ؛ ولى شنونده فقط یک احتمال را مى شنود؛ پس نباید تحت تاثیر شنیده ها قرار گیرد؛ زیرا به ندرت اتفاق مى افتد که شنیده ها بر مبناى دیده ها و صادقانه باشند. اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313