eitaa logo
سخنرانی کوتاه نمازی
586 دنبال‌کننده
0 عکس
72 ویدیو
79 فایل
کانال اصلی @navb110 بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 ارسال مطالب بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
526.1K
داستان تشرف یک سرهنگ شاهنشاهی خدمت امام زمان علیه السلام
573.5K
ثواب ذکر صلوات بیشتر است یا ذکر لا اله الا الله؟ نظر امام رضا علیه السلام
جلسه 1 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز گِلی خوشبوی در حمّام روزی * رسید از دست مَحبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی یا عَبیری * که‌ از بویِ دلاویز تو مَستم بگفتا من گِلی ناچیز بودم * ولیکن مدتی با گُل نشستم کمالِ همنشین در من اثر کرد * وگرنه من همان خاکم که هستم خدمت توم عرض کنم که اون خاک و گِل من و شماییم و گُلِ خوشبویِ عالم خداست. خدا فرمودند : « أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي‏ » . من همنشین میشم با کسی که من رو یاد کند. بالاترین یاد خدا چیه ؟ نماز است که روزانه ۵ بار بر ما واجب شده است. در نماز سه نوع ذکر و یاد خدا در آن است. 1. ذکرِ قلبی : قلب مون به یاد خداست. 2. ذکرِ زبانی : با زبان مون نام او را می بریم. 3. ذکرِ عملی : با بدنمون در حال قنوت و رکوع و سجده یاد خدا می کنیم. توجه داشته باشیم که هر چی بیشتر با خدا همنشین بشیم ، بیشتر عطر و بوی خدا می گیریم : خدا «رحیم» هست. ما هم مهربون می شیم. خدا «طاهر» است. ما هم پاک می شیم. از چی پاک می شیم؟ از عیب ها ، حرص ، حسادت ، تکبر. از چی پاک می شیم؟ از گناهان مان. خدا «نور» است. که «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ما هم نورانی می شیم به این نور در قبر قیامت و بهشت خیلی نیاز داریم. خدا «صبور» هست ما هم صبر و تحمل مون بالا میره در برابر مشکلات زندگی. خدا «قوی» هست شیاطین از او می ترسند. ما هم قوی می شویم ، شیاطینِ جنّ و انس می ترسند به ما نزدیک بشوند. یادمون باشه هر چی بیشتر و بهتر نماز بخونیم ، بیشتر کمالِ همنشین بیشتر در ما اثر می کند و بیشتر رنگ و بوی خدا می گیریم.
جلسه 2 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز شمایی که با گفتارت خوبی ها رو آموزش میدی و با رفتارت دانش آموزان را به انجام خوبی ها دعوت می کنی. می خواهم دو تا آیه برایت بخوانم از قرآن از دو تا دشمنِ که به شدت با هم دشمنی می کنند. ۱_سوره نور آیه ۲۱ : « فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ » شیطان شما رو دعوت می کند و امر می کند به فحشا و منکر. «فحشا» یعنی گناهانِ بزرگ که مخفیانه انجام می شود و «منکر» یعنی گناهان بزرگی که آشکار انجام بشه. ۲_سوره عنکبوت آیه ی ۴۵ : « إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر » نماز نهی می کند از فحشا و منکر. پس نماز و شیطان با هم دشمن هستند. مثلاً شیطان از سمت چپ ما رو می کشاند به سمت درّه ی گناه و نماز از سمت راست ما رو نگه می دارد که وارد چاه گناه نشویم. شیطان چهار تا نقشه داره برای دوری ما از نماز. ۱_ تعطیل : شیطان وسوسه می کند که دلت پاک باشه ، نماز نخوندی نخوندی! اون خدایی که من می شناسم هر چی هم نماز نخونی می بخشه! عبادت بجز خدمت خلق نیست! به جای اینکه نماز بخوانی برو به مردم خدمت کن. هزاران نقشه می کشد تا نمازمان رو تعطیل کند. ۲_تأخیر : اگر نتونست جلوی اقامه ی نماز رو بگیره، میگه خُب حالا چه عجله ای داری؟ غذایت رو بخور ، کارت رو انجام بده ، استراحتت رو بکن .... سرِ فرصت نماز هم می خونی! یعنی تلاش می کنه نمازِ اول وقت رو به تأخیر بیندازه. ۳_تخفیف : به محضِ اینکه «الله اکبر» نماز رو گفتیم کارهای دیگه مون رو به ما یادآوری می کنه و اون ها رو مهم و فوری نشون میدهد. و میگه : «عجله کن! زود باش! به اون کارها نمی رسی! حالا دیگه تعقیبات نمی خواد بخونی ! بلند شو برو به اون کارت برس». در حالی که خودمون می دونیم بسیاری از اون کارها آن قدر هم مهم و فوری نیست ، یعنی اگر بیست دقیقه بعد هم اون کارها رو انجام بدیم هیچ ضرری نمی کنیم. ۴_ تخریب : بعد از نماز کاری می کنه که آثارِ نماز کم بشه. قدرتِ نماز در بازدارندگی از فحشا و مُنکر کاهش پیدا کند. با چشم چرانی، با غیبت ، با تُندی و بداخلاقی که نسبت به دیگران ممکن داشته باشیم. شیخ رجبعلی خیاط یه عارف بزرگ هست. میگه : تو مسجد دیدم جوانی درحال نماز هست و نور همه ی بدن او رو گرفته مثل حاله ای نورانی شده». بعد از نمازش گفتم پشت سرش حرکت کنم و باهاش رفیق بشم ببینم چه عملی انجام داده که این قدر نمازش نورانی هست. یادمون باشه نماز نورانی بهتر می تونه انسان را از فحشا و منکر انسان رو باز داره. میگه جلوی مسجد دیدم با خادم مسجد بگو مگو کرد و به او پرخاش کرد بعد از عصبانیت و تندی که انجام داد دیدم حاله ی نور از او جدا شد و محو شد. من و شما هم مواظب باشیم اگر بد اخلاقی با دانش آموز مون کنیم قدرتِ نمازمون کاهش پیدا میکنه نمازِ ما یه جور هایی تخریب می شود. مواظب این چهار نقشه ی شیطان باشیم. 💠 eitaa.com/navb110 💠
جلسه 3 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز یه داستانِ عجیب و عبرت آموز می خوام براتون تعریف کنم. در زمان پیامبر عزیز مون، مردها که سفر تجاری می‌رفتند. دو ماه ، شش ماه و حتی یک سال این سفرشون ممکن بود طول بکشد. زنی با اضطراب و استرس، با دلهره و تپش قلبِ بالا ، درحالی که شب قبل نخوابیده بود. خودش رو در پرتگاهِ جهنم می دید محضر رسول خدا آمد و گفت گفتگوی محرمانه دارم لطفاً به یارانت بگو کنار برود. وقتی یاران از کنار رسول خدا جدا شدند گفت : چهار گناه بزرگ انجام دادم با اینکه زنِ شوهر دار هستم. یک : خلوت با نامحرم. دو : زنا و انعقاد نطفه حرام. سه : وقتی نوزاد بدنیا آمد سر دو راهی ماندم که نوزاد بماند و آبرو برود یا آبرو بماند و نوزاد برود به جای اینکه نوزاد رو شیر بدم، دست گذاشتم او رو خفه کردم. چهارم : ترسیدم اگر بخواهم برم و دفنش کنم ، لو برم این بدن نوزاد مُرده را داخل خمره ی سرکه انداختم و این سر که ی نجس شده را فروختم. یا رسول الله چه کنم؟ راه توبه ای هست؟ آیا خدا من رو می بخشه؟ پیامبر عزیزمان فرمودند که رحمتِ خدا از گناهِ تو بزرگتره. به رحمت خدا امیدوار باش. بعد پیامبر که بالاترین تخصصِ مشاوره رو دارند فرمودند : « أنّى ظَنَنتُ أنَكِ تَرَكتِ صَلاَةَ العَصر » من گمان می‌کنم اون روز که گناهِ اول رو انجام داده بودی، نمازت رو ترک کرده بودی. یعنی در حقیقت چهار گناه انجام نداده بود. پنج گناه انجام داده بود که گناهِ اولش خلوت با نا محرم نبود، ترکِ نماز بود. من و شما هم اگر در رابطه با سیگاری بودن دانش آموزان و ارتباط با نامحرم و بی حجابی و شراب می خواهیم مشاوره بدهیم باید یادمان باشد اولین سوالِ ما از نماز آنها باشد. برای اینکه مشکل ریشه‌ای حل بشه یه دستی به سر و روی نمازشون بکشیم و کمک شون کنیم نمازشون سر و سامون بگیره. دقت کنید ما نمی گیم هر کسی نماز نخونه حتماً این گناهان بزرگ رو انجام میده. می گم احتمالِ انجام این گناهان به شدت بالا میره. خداوند در سوره مریم آیه ۵۹ وقتی گروهی از جهنمی ها رو توصیف میکنه می فرماید : « أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوات‏ » اول نماز رو ضایع کردن و بعد دنبال شهوات و خواسته های حرام شون رفتند. پس ترک نماز مانند بازیِ دو مینو می ماند که حرکت و ضربه ی اولی هست که گناهانِ بعدی رو به دنبال داره. در رابطه با نماز خودمون و دانش آموزانِ مون دقت بیشتری داشته باشیم. 💠 eitaa.com/navb110 💠
جلسه 4 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز به شما که دوستدار آقا رسول الله هستید. می خواهم یه سفارش و سنّت حضرت را به خودم و شما یادآور بشم. وقتی حضرت از مکه هجرت کردند در نزدیکیِ مدینه در روستای قُبا حدود چهارده روز توقف کردند. مسجدی رو بنا کردند که اولین مسجد در اسلام شد به نام مسجد قُبا . خودشون در ساخت مسجد کمک می کردند و خشت ها رو حمل می کردند. وارد مدینه که شدند اولین اقدامِ شون تعیین یک زمین بود برای مسجد. قیمت گذاری کردند و هزینه اش رو پرداختند ، خودشون مشارکت کردند در ساختِ خشت، در حمل و نقل خشت ها و بالا بردن دیوار مسجد. اون مسجد اسمش هست مسجدالنبی، خدا قسمت کنه من و هم شما بریم اونجا نماز اقامه کنیم. بسیار تشویق می کردند به ساخت مسجد، فرموند پنج گروه هستن که در قبرهایشان آرمیده اند ولی حساب شون لحظه به لحظه و سال به سال پر از حَسنات میشه، یکی از اون پنج گروه کسی هست که برای خدا مسجدی بسازد. یعنی ساخت مسجد باقیاتُ الصّالِحات است. کارِ نیک ماندگار است. حتی فُقرا رو هم تشویق می کردند به ساخت مسجد. می فرمودند اگر کسی به اندازه ی لانه ی مرغ سنگ خوار ـ مثلاً لانه ی یک کبوتر ـ مسجدی بسازد خداوند در بهشت برای او خانه‌ای بنا می‌کند. من و شما هم اگر دوست داریم کار خیری برای خودمون پدر و مادران و اموات مون انجام بدیم خوبه تو شهر مون به مساجدی که در حال ساخته کمک مالی کنیم تا در ثواب ساخت مسجد شریک باشیم. خیّرینِ مسجدساز یک مجمعی دارند که در اینترنت می تونید سایت شون را پیدا کنید. کمک های شما رو برای ساخت مساجد در مناطقِ فقیر نشین کشور قبول می کنند، حتی اگر هزار تومن باشه. بیاییم با کمک در ساخت مساجد، هم پیامبر عزیزمان رو خوشحال کنیم، هم ذخیره ی خوبی برای قبر و قیامت خودمون و امواتمون فراهم کنیم. 💠 eitaa.com/navb110 💠
جلسه 5 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز همین جور که دانش‌آموزان وقتی می‌خواهند وارد کلاس شما بشوند باید دو تا آمادگی در خودشون ایجاد کنند (یکی آمادگی جسمی و یکی آمادگی ذهنی) ما هم وقتی می‌خواهیم وارد کلاسِ بندگی خدا بشیم، باید دو تا آمادگی در خودمون ایجاد کنیم. یک. آمادگیِ جسمی مثلاً لباس و بدن مون نجاست نداشته باشه ، پاک و تمیز باشه. وضو بگیریم ، رو به قبله بایستیم. دو. و باید یک آمادگی ذهنی هم داشته باشیم. فرمودند مستحب است قبل از اینکه «تکبیرة الاحرام» نماز رو بگید جملاتی با خودتون و با خدا صحبت کنید. این ها در شما ایجاد آمادگی ذهنی می کند. یعنی اثرِ تلقینی رو خود شما هم داره. من میخوام سه تا از جملاتی که مستحب است قبل از «تکبیرة الاحرام» نماز گفته بشه با هم دوره کنیم. یک. آیه ۷۹ سوره انعام : « وَجَّهْتُ‏ وَجْهِيَ‏ لِلَّذِي‏ فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏» روی خودم رو برمی گردانم به سمت کسی که پدید آورنده ی آسمانها و زمین است. خالصانه رویم را برمی گردانم و من از مشرکان نیستم. « وَجَّهْتُ‏ وَجْهِيَ‏ » یعنی تمام توجهم، یعنی به خودم تلقین می کنم که در طول نماز تمام توجّهم به سوی او باشد، یعنی حضور قلب داشته باشم. دو. سوره ی انعام آیه ۱۶۲ « إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ » نمازِ من، مجموعه ی عبادات من، مجموعه ی زندگی من و مرگِ من فقط برای خداست او که پروردگار جهانیان است. « لِلَّه » یعنی فقط برای او. یعنی دارم به خودم تلقین می کنم نمازم برای شهرت ، ثروت و مقام و... نباشد. یعنی خلوص نیت رو به خودم تلقین می کنم سه. « يَا مُحْسِنُ قَدْ أَتَاكَ الْمُسِي‏ءُ وَ قَدْ أَمَرْتَ الْمُحْسِنَ أَنْ يَتَجَاوَزَ عَنِ الْمُسِي‏ءِ وَ أَنْتَ‏ الْمُحْسِنُ‏ وَ أَنَا الْمُسِي‏ءُ » ای نیکوکار، خطاکار به سمت تو آمد و خودت دستور دادی نیکوکاران از بدیِ خطاکاران بگذرن تو خوبی و من بد هستم، پس از من بگذر. این جمله یعنی تلقین اینکه من به خدا بدهکارم ، طلبکار نیستم. من گنه کارم و گنه کار بدهکار است. همین که کریم در خونه اش رو باز نگه داشت و روی من نبست و اجازه ی گفتگو و ملاقات به منِ گنهکار داد، این نهایت لطف و کَرم اوست. پس تو ذهنم نیارم که حالا من برای خدا نماز خوندم ، پس خدا برای من چه می کند؟ نه! ما به خدا بدهکاریم. سعی کنیم این سه تا جمله رو یاد بگیریم و قبل از نمازمان به خود تلقین کنیم. تلقین اینکه نمازمان خالصانه باشد. تلقینِ حضور قلب در نماز و تلقین این که ما به خدا بدهکاریم. 💠 eitaa.com/navb110 💠
جلسه 6 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز به این سؤال بنده جواب بدهید. گمشده ی بزرگ انسان ها چیه؟ آرزویِ بزرگ آدم ها چیه؟ بله ، رسیدن به آرامش. انسان ها تشنه آرامش هستند. در سوره رعد آیه ۲۸ دارو رو این جوری معرفی می کند که « أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏ » آگاه باشید فقط با یاد خداست که همه یِ همه یِ قلب ها به آرامش می‌رسند. علما یک آیه دیگر رو کنار این آیه قرار می دهند و اون آیه ۱۴ سوره طاها است. « أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري‏ » نماز رو اقامه کن برای اینکه به یاد من خدا باشید. نماز یادِ واجبِ خداست در شبانه‌روز و بالاترین یادِ خدا هم هست و این جوری نتیجه می‌گیرند کسی که نمازِ خوب بخواند به آرامش می رسد. علاوه براین برداشتِ درست که علما دارند بنده می‌خوام یه برداشت جدید خدمتِ تون عرض کنم: خداوند حکیم است یعنی تک‌تک واژه‌هایِ قرآن را از روی حکمت انتخاب کرده خدا بیش از صد نام دارد ؛ «غَفور» است «حَلیم» است «مَجید» است و... در این جا فرمود « أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ ...» بدانید با یاد الله دل آرام می شود، نفرمودند بِذکرِ الرحمان ، بذکرِ الغَفور ، بِذکرِ الوَدود و... یعنی انتخاب واژه ی «الله» در این جا حکیمانه است. یعنی خودِ واژه ی «الله» هم به ما آرامشِ روحی می دهد و هم آرامش جسمی می دهد. حتی همین قلبِ ظاهری صنوبریِ داخلِ بدنِ ما با واژه «الله» به آرامش می رسد. سخنرانِ معروف استاد انصاریان می‌فرمودند: یک دانشمندِ مسیحی تحقیقی انجام داد در رابطه با ارتباط واژه «الله» و ضربان قلب. نتیجه تحقیقش این بود : «کسی که ضربان قلب نامنظمی دارد، اگر شروع کنه آرام آرام «الله الله» بگه ضربانِ قلبش به سمت منظم شدن پیش میره ، یعنی واژه «الله» در آرامشِ جسم ما هم مؤثر است. حالا چی می خوام بهتون بگم ؛ نماز که منبع آرامش است خدا اون رو طوری قرار داد که بیشترین تکرارِ واژه ی «الله» را داشته باشه که این کلمه هم منبع آرامش هست میدونید در شبانه‌روز یک مسلمان چند بار در نمازهاش واژه «الله» رو تکرار می کند؟ ما در سوره حمد دو بار ، در سوره توحید سه بار ، در تشهد دو بار، در تسبیحاتِ اربعه چهار بار ، در رکوع و سجده سه بار می گوییم «سبحان الله». بعد از نمازش تو تسبیحاتِ حضرت زهرا سلام الله علیها صد بار واژه ی «الله» را تکرار می‌کنیم. اگر یک همچین آدمی قرآن نخواند ، نماز مستحبی نخواند، نمازش بدون اذان و اقامه باشه و فقط همین نماز با تسبیحات حضرت زهراء را در شبانه روز انجام بدهد ۸۳۷ بار در شبانه‌روز واژه ی «الله» را تکرار می‌کند یعنی خودش را به منبع آرامش وصل می‌کند. این ذکرِ زبانی، در آرامشِ روحی ما هم مؤثر هست. پس بیاییم این ذکر را در نمازمان با توجه و آرامش تکرار کنیم. 💠 eitaa.com/navb110 💠
جلسه 7 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز با هم درباره ی نماز گفتگو می کردیم. در این جلسه می خواهم به این سؤال پاسخ بدیم : «من شنیدم نماز باید خالصانه باشه یعنی فقط و فقط برای خدا باشه. حتی یک درصدش اگه برای غیر خدا باشه اون نماز خالصانه نخواهد بود و قبول نمیشه » من فهمیدم نمازم تا حالا خالصانه نبوده ، چون به شوق نعمت های بهشتی بوده ، کاخ ها ، نهرها ، درختان ، همسران ، خوردنی ها و نوشیدنی هایی که خدا به نمازگزاران می دهد. من نمازم از ترس جهنم بوده ، اون زنجیرهایی که به دست و پای بی نمازها می بندند چقدر وحشتناک هست. اون مار و افعی ها چقدر ترسناک هستند پس من نمازم خالصانه نبوده است. جواب: قرآن اخلاص رو اینگونه تعریف می کند « لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُورا » نماز ما با دو شرط خالصانه است: ۱_ توقع پاداش فقط و فقط از خدا داشته باشیم نه غیر خدا. ۲_ توقع تشکر فقط و فقط از خدا داشته باشیم نه غیر خدا. پس اگر ما توقع تشکر و پاداش داشته باشیم از خدا. این با اخلاص هیچ منافاتی ندارد. اگر برای مردم باشه ، ضد اخلاص است. با این اوصاف نمازِ شما صد درصد قبول است ، چون به گفته های خدا درباره بهشت و جهنم اعتماد کردی و توقعِ پاداش از خدا داری. حتی اگه کسی نماز بخواند برای آثار و فواید دنیایی نماز ، مثلاً به آرامش برسد یا مال و عمرش با برکت بشود یا شنیده لحظه ی قبض روحِ انسانِ با نماز آسان است و به خاطر این فایده نماز بخواند، این هیچ با اخلاص منافات ندارد. امام صادق فرمودند: عبادت و نماز سه نوع است. ۱_ عبادتِ بردگان که از ترسِ تنبیه است ، از ترس عذاب های جهنم مثلاً نماز می خوانند. ۲_ عبادت تاجران که به شوقِ تشویق و نعمت های بهشتی نماز می خوانند. اینها هم عبادت خالصانه است و خدا می پذیرد امّا سطحش پایین است. سعی کنیم سطح عبادتمون را بالاتر بیاریم. ۳_عبادت آزادگان، یعنی کسانی که به شوق روی دوست نماز می خوانند. در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس هر دو عالم را به دشمن دِه که ما را دوست بس خود امیرالمؤمنین فرمودند : من در نمازم به طمعِ بهشت عبادت نمی کنم ، از ترسِ جهنم هم نماز نمی خوانم، « وَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ » چون تو را شایسته ی پرستیدن دیدم عبادت می کنم ، یعنی اگر بهشت و جهنمی هم نباشه، من کمِ عبادتم نمی گذارم. البته این خیلی درجه ی بالایی هست که خدا توفیقش را بدهد من و شما به این درجه برسیم. گر در طلب منزل جانی، جانی گر در طلب لقمه ی نانی ، نانی این نکته رمز گویمت تا دانی هر چیز که در جستن آنی ،آنی نمازتون مقبول درگاه خدا.
جلسه 8 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلمِ عزیز شمای که دوست داری به خدا نزدیک بشی. به قولِ عُرفا به مقاماتِ عالیِ عرفانی برسی. سیر و سلوکی داشته باشی. در این جلسه می خوام سه تا جمله کلیدی از سه تا عارف براتون تعریف کنم. یک. شخصیتی که امام خمینی از بین ده تا استادشان فقط درباره ایشان فرمودند : «روحی لَهُ الفِدا» منِ خمینی فداش بشم. شخصیتی که امام خمینی فرمود : «اگر سال های سال درس داشته باشد من همیشه سر کلاسش حاضر می شوم» یعنی خودم را از عِلمش و از نفس قدسی اش هیچگاه بی نیاز نمی بینم. ایشون آیت الله محمدعلی شاه آبادی هست. سال‌هایِ سال در مسجد جامع تهران، نماز جماعت و درسِ اخلاق داشت. یه روز بالای منبر گفت : «آی مردم نمی خواهید آدم بشید؟ اگر نمی خواهید آدم بشوید، بگویید من این همه وقت نگذارم برای سخنرانی و درس اخلاق» بعد از منبر چند تا بازاری محضرشون آمدند و گفتن ما می خواهیم آدم بشویم چه کنیم؟ ایشون فرمودند : «من سه تا توصیه به تون میگم انجام بدید اگر اثرش رو دیدید بیایید درس جدید رو بهتون بدم» 1 . هر کجا بودید با شنیدنِ صدای اذان نماز اول وقت بخوانید، اگر به جماعت شد بهتر است. 2. تو فروش جنس تون به مردم به حداقلِ سود قانع باشید، یعنی به فکر خدمت به مردم باشید ، نه جمع آوری ثروت . 3. متدینین سالی یه بار خمس میدهند. ولی شما ماهی یه بار دخل و خرج تون رو از هم کم کنید، سودِ خالصی که براتون می ماند یک پنجمش را به مرجع تقلیدتون بدید. یکی از بازاری ها میگه : «من تصمیمِ قطعی گرفتم این توصیه ها را عمل کنم ، از ماه رجب شروع کردم به عمل به توصیه ایشان. در وسط ماه رمضان بود تو مسجد در حالِ خواندن نماز جماعت بودیم. یه دفعه دیدم چشمم باز شد چیزهای زیبا و عجیبی می بینم که قبلاً نمی دیدم و بارها و بارها باز این اتفاق برام افتاد». دو. استاد اخلاق ، علامه قاضی فرمودند : «اگر کسی نمازهای واجبش را اولِ وقت خواند و به مقاماتِ عالی نرسید مرا لعن کند» سه. استاد اخلاق، آیت الله بهجت فرمودند : «برای رسیدن به مقامات عالی دو تا کار فقط انجام بدید، 1. ترک گناه در فکر و رفتار 2. مقیّد شدن به نمازِ اول وقت این جور که من متوجه شدم محال است کسی پیش خدا به مقامات عالیه برسد بدون مقیّد شدن به نماز اول وقت. بیاییم تلاش کنیم نمازمان به تأخیر نیفتد.
جلسه 9 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز همه میدونیم که هنگامِ مرگ روح از بدن ما خارج می شود. این خروج روح برای بعضی ها مثلِ بوییدن گلِ خوشبو ، شیرین و آسان است و برای بعضی ها ـ طبقِ روایات ما ـ مثل کندن پوست گوسفند زنده سخت و دردناک است. حالا یک سوال بپرسم : «قبضِ روح من و شما چه جوری است؟» چسب رو اگه کف دست بچسبانیم، موقعِ کندن راحت جدا می‌شود. اگر پشتِ دست باشه موقع کَندن چون به مویِ دست دلبستگی پیدا کرده جِز و وِلزش بلند می شود. من و شما هم اگر به دارایی هامون مقامِ مون ، همسرمون، ثروتمون دلبسته باشیم قبض روحمون سخت می شود. امام خمینی در ابتدای تدریسِ شون همیشه این دعا رو می فرمودند: « إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْك‏ » خدایا من رو از هر چه غیر از خودت هست قطع کن و بِبُر. دارایی دنیا داشته باشم ولی دلبسته اش نباشم. خدا دوست داشت ما دلبستگی نداشته باشیم و «انقطاع الی الله» داشته باشیم. به همین خاطر یک تمرینی رو روزانه پنج بار برای «انقطاع الی الله» برای ما در نظر گرفت به نامِ نماز. در نماز ما هم انقطاعِ جسمی داریم ، هم انقطاع روحیِ و قلبی مثلاً تا صدایِ اذان رو شنیدی از دارایی هات دل بِکَن ، قطع کن ارتباطت رو با اون ها و به سمت نماز برو. «تکبیرةُ الاحرام» که می گوییم دست ها را می بریم بالا، عرفا فرمودند : معنای بالا بردن دست ها این است که هر چه دارایی دارم هر چه توجه دارم پشت سر می اندازم ارتباط م رو با آنها قطع می کنم و به خدا متصل می شوم. چرا موقع نماز گفتن سرتون رو این طرف و اون طرف نگردانید؟ چرا گفتند با دیگری سخن نگوید؟ شاید به خاطر اینه که ما داریم تمرین «انقطاع الی الله» می کنیم. چرا گفتن وقتی ایستادید حتی مردمک چشمتون رو این طرف و اون طرف نیندازید؟ چون انقطاعِ ما را کمرنگ می کند. از ما خواستن که نمازمون با «حضور قلب» باشه. «حضور قلب» یعنی انقطاعِ قلب از غیر خدا و اتّصالش به خدا. هر چی نمازمون بیشتر با حضور قلب باشه، این تمرینِ انقطاعِ قلبی بیشتر و بهتر انجام می شود. امام خمینی سال های سال نمازِ خوب خواندند و این تمرین رو انجام دادند ، در آخرِ عُمرشان که نوه هاشون بیشتر شده بود ـ که به ظاهر دلبستگی بیشتر می شود ـ مقام شان بالاتر رفته بود و قوه قضاییه و مقننه و مجریّه زیر دستشان بود و ثروت ایران به ظاهر زیر دست ایشان بود ؛ با این حال در وصیت نامشون نوشتند : «با دلی آرام و روحی شاد و ضمیری امیدوار از خدمت شما مرخّص می شوم» یعنی این تمرین رو بخوبی انجام دادند. ما هم بیایم فرصتِ نمازها رو قدر بدانیم و «انقطاع الی الله» رو در نمازها مون تمرین کنیم.
جلسه 10 بسم الله الرحمن الرحیم دعا می کنم من و شما از امتحانات الهی سربلند بیرون بیاییم. یک سوال بپرسم :« دولت به کسانی که از امتحانِ آموزش و پرورش سربلند بیرون می‌آیند چه می‌دهد؟ حتماً جواب می دهید : مدرک می دهد ! سیکل ، دیپلم ، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا» خداوند هم به کسانی که از امتحانِ تعلیم و تزکیه سربلند بیرون می‌آیند مدرک و مِدال می‌دهد! می‌خواهم پنج تا از این مدال‌ها را با هم دوره کنیم: ۱- عبودیّت: بعضی‌ها به مِدال «بندگی» می‌رسند. ۲- نبوت: ۱۲۴ هزار نفر به مدال «نبوت» رسیدند. ۳- رسالت: از بین آن ۱۲۴ هزار نفر ، ۳۱۳ نفر بودند که مدال «رسالت» به گردن آویختند . ۴-خلّت: از بین آن ۳۱۳ نفر حضرت ابراهیم علیه السلام بود که خَلیل الله شد و به مقام «خُلّت» رسید. یعنی دوستی ویژه با خدا! مقامِ نهایتِ صداقت و دوستی با خدا . ۵-امامت: و حضرت ابراهیم در آخر به مقام «امامت» هم رسید. امامان معصوم علیهم السلام فرمودند: علت اینکه حضرت ابراهیم علیه السلام، خلیلُ الله شد پنج خصلت خوب در ایشان بود! یعنی غیر مستقیم به ما می‌گویند که اگر این خصلت‌ها را در خودمان تقویت کنیم به آن مقام نزدیک می‌شویم! ۱- یک بار نشد کسی از او حاجتی بخواهد و او بتواند و برآورده نکند (کسی از او درخواستی داشته باشد بتواند انجام دهد ولی دست رد به سینه او بزند) ۲- خیلی اهل اطعامِ طعام بود ؛ خیلی سُفره‌دار بود ، و حتی کافر را از سرِ سفره خودش رد نمی‌کرد! ۳- شب که مردم در خواب ناز بودند، بلند می‌شد به قنوت، قیام و سجده مشغول می شد. یعنی اهل نماز شب بود! من و شما هم حداقل دو رکعت قبل از خواب، نماز شب بخوانیم، یا فردایش دو رکعت نمازِ «شَفع» را قضا بخوانیم. ۴- اهل سجده طولانی بود و زیاد سجده می‌کرد به طوری که لحظه قبضِ روحش هم در سجده بود. ما هم سعی کنیم ذکرهای سجده‌های نمازهای فرادا و نمازهای مستحبی‌مان را طولانی کنیم. مستحب است سه بار یا هفت بار ذکرِ سجده را تکرار کنیم. ۵- بر محمد و اهل بیت او زیاد «صلوات» می‌فرستاد. خداوند نمازِ ما را قرینِ با صلوات قرار داده است. در اذان و اقامه نام پیامبر برده می‌شود، «صلوات» می‌فرستیم. در تشهد همین طور، در قنوت یکی از دعاهای خوب «صلوات» است. به ما فرمودند: در رکوع و سجده‌تان «صلوات» بفرستید و یکی از تعقیباتِ سفارش شده بعد از هر نمازی صلوات بر محمد و آل محمد است. توجه کردید از این پنج ویژگی حضرت ابراهیم علیه السلام، سه تای آن ارتباطِ مستقیم با عبادت خدا داشت؟؟! ما هم با تقویت این خصلت‌ها به مقام دوستی خدا نزدیک شویم.
جلسه 11 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلمِ موفق معلمِ موفق اهلِ حساب و کتاب هست مثلاً این کتاب چند تا درس داره؟ چند هفته ای باید تدریس بشود؟ کدوم درس وقتِ بیشتری می طلبد؟ کدام درس سریع تر گفته بشود؟ بازاری موفق هر روز محاسبه می‌کند که امروز چقدر پول به حساب بانکی ام ریخته شده؟ چقدر چک دارم؟ چقدر طلبکارم و چقدر بدهکار؟ خدا در قرآن سوره حشر می‌فرماید : مؤمنِ موفق اهل محاسبه است. « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ » محاسبه می کند که امروز چقدر حسنات برای قیامت فرستادم و چقدر سیئات؟ امیرالمؤمنین فرمودند : حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ‏ قَبْلَ‏ أَنْ تُحَاسَبُوا. «از خودتون حساب بکشید قبل از اینکه روز قیامت ازتون حساب بکشند» یعنی اهل محاسبه ی نفس باشید. حالا یه سوال؟ من دوست دارم اهل محاسبه باشم. شما بگویید محاسبه ی نفس رواز چی شروع کنم؟ جواب : از اون چیزی که خدا روز قیامت محاسبه رو از اون شروع می کند. « أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ » محاسبه ی روزانه ی نماز داشته باشم. قرائتِ نمازم صحیح است یا نه؟ پیش قاریِ قرآن یا امام جماعت چِک کردم؟ از احکامِ نماز چقدر بلدم؟ نمازم اول وقت است یا هر وقت شد؟ نمازم ب افرصت وآرامش یا با سرعت و نوک کلاغی؟ نمره ی حضور قلب من در نماز چند است؟ اهل تعقیبات نماز هستم یا سلام رو دادم فرار می کنم؟ آیا نمازِ من به مرحله ی قبولی می رسد یا موانع قبولی رو انجام می دهم؟ حرام خواری ، حرام گویی مثلِ غیبت ، نگاه بد به پدر و مادر و والدین آزاری، همسر آزاری ، قهرِ با برادر دینی دارم یا ندارم؟ نمازم رو سالم به روز قیامت می رسونم یا نه ؟ پیامبر عزیزمون فرمودند : هر کسی ایستگاه اول رو در روز قیامت راحت طی کند « فَمَنْ أَجَابَ فَقَدْ سَهُلَ عَلَيْهِ مَا بَعْدَهُ » ایستگاه های بعدی روز قیامت رو با سرعت زیادی طی می کند. پس دقت کنیم که اهل محاسبه ی نمازمان باشیم.
جلسه 12 بسم الله الرحمن الرحیم می خواهم یه سوالِ ساده از شما بپرسم تا مقدمه ای بشه یک حدیثی از پیامبر اکرم درباره نماز را بهتر بفهمیم؟ دو دانش آموز هستند که اولی اهلِ مطالعه و دومی بدون مطالعه. آیا پایانِ سال نمره‌ای که به این دو می‌دهید، با هم برابر است؟ حتماً می‌گویید: نه نمره اولی بالاتر است! خداوند در سوره مبارکه زُمر می‌فرماید: « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون‏ » آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند برابرند؟! ببینید مس فلز است، طلا هم فلز است، اما قیمت این کجا و قیمت آن کجا؟! جاهل نماز می‌خواند، عالِم هم نماز می‌خواند؛ اما پاداشِ این کجا و پاداشِ آن کجا؟! یکی از ملاک‌های مهمّ خدا برای دادنِ پاداش ـ مثلاً پاداش نماز ـ عِلم است. پیامبر عزیزمان می‌فرماید: عالمی دو رکعت نماز می‌خواند مثلاً دو دقیقه وقت می‌گذارد ؛ خداوند پاداشی که به ایشان می‌دهد برتر است از هفتاد رکعتی که هفتاد دقیقه جاهل وقت می‌گذارد و آن را می‌خواند. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: « رَكْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَيْرٌ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً مِنْ جَاهِل‏ » از این حدیثِ شریف سه نکته خدمت تان عرض می‌کنم: ۱- منظور از عِلم در اینجا علم ریاضی و فیزیک و علوم متداولِ جامعه نیست. علمِ دین است! علمِ آیات و روایات است؛ اینکه احکامِ الهی را بهتر بفهمیم و روایات را بهتر درک کنیم. ۲- برای دریافتِ این علم لازم نیست حتماً وارد حوزه علمیه شویم یا مثلاً عمامه روی سرمان باشد تا به آن پاداش برسیم. شما در کنار کارهای روزمره تون می‌توانید اطلاعاتِ دینی خود را افزایش بدهید و از این پاداش بهره‌مند شوید. ۳- یکی از مهمترین علومی که ما باید یاد بگیریم و در پاداش نمازمان تاثیر گذار است؛ علمِ به خود نماز است. یادگیری آدابِ نماز، اسرار نماز و احکام نماز است. بفهمیم که این نماز با روحِ ما چه می‌کند و چه تأثیراتی دارد؟! و ما در نماز چه حالت‌هایی باید داشته باشیم ؟ برای اینکه اطلاعات نمازتان افزایش پیدا کند، سه تا کتاب به شما معرفی می‌کنم: ۱- کتاب «تفسیرِ نماز» از استاد قرائتی ۲- کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» از استاد پناهیان ۳- کتاب دو جلدی شناخت نامه ی نماز که آیات و روایات نماز را آیت الله محمدی ری شهری خیلی زیبا و دسته‌بندی شده در این کتاب قرار داده است. سعی کنیم علم ِخودمان را بالا ببریم تا پاداش مان در نزد خدا بالاتر باشد.
جلسه 13 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلّم عزیز. شما بنده ی خوب خدا. همانطور که می‌دانید ما سه جا در نمازمان از بندگی خدا حرف می‌زنیم. در سوره حمد « إِيَّاكَ نَعْبُد » ما فقط بنده تو هستیم. در تشهد نماز « أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُه‏ » ؛ شهادت می‌دهیم که پیامبر عبد و بنده خدا بود. در آخرِ نماز هم سلام می‌دهیم به بندگان نیکوکار خدا. «السَّلَامُ عَلَيْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِين‏ ». یکی از فایده‌های نماز این است که روزانه بارها و بارها به ما یادآوری می‌کند که سعی کن بنده ی خدا باشی. یک سوال: واژه عبد (یعنی بنده) دقیقاً به چه معناست؟ نشانه‌هایش چیست؟ امام صادق علیه السلام به عُنوانِ بصری فرمود: بنده خدا سه تا ویژگی مهم دارد: ۱- اعتقاد دارد تمام دارایی‌اش ـ یعنی جان و مالش ـ برای خداست. خودش را مالک آنها نمی‌داند ، به همین خاطر به خاطر دارایی‌هایش هیچگاه بین مردم فخر فروشی نمی‌کند. همین جور که رئیس بانک از ثروت زیادی که در گاو صندوقش داره فخرفروشی نمی کن ـ چون خودش را مالک نمی‌داند ـ بنده خدا هم به خاطر صورتِ زیبایی که خدا به او داده، و ثروت زیادی که خدا به او داده هیچگاه فخر فروشی نمی‌کند ، چون خودش را مالکِ اصلی نمی‌داند. و از آن مال و از آن جان در راهی که خدا گفته خرج می‌کند چون خودش را مالک نمی‌داند. خدا می‌گوید: صدقه دهید! خمس دهید ! می گوید: چشم! خدا می‌گوید: چشمت را به این منظره نینداز! با گوش‌هایت به این موسیقی گوش نده! با پایت به این مجلس گناه نرو! چون خودش را مالک بدن خودش هم نمی‌داند به راحتی می‌گوید: چشم! ۲- اعتقاد دارد برنامه‌ریز اصلی زندگی‌اش خداست به همین دلیل اگر تقدیرِ خدا، قضا و قدر خدا ، برنامه زندگی ایشان را به هم ریخت ایشان خودش به هم نمی‌ریزد؛ اعصابش خرد نمی‌شود. مثلاً مصیبتی در زندگی اش آمد که برنامه زندگی‌اش را دچار تلاطم کرد، ماشینش بدون اینکه مقصّر باشد آتش گرفت، خانه‌اش خراب شد، همسر یا فرزند یا نزدیک‌ترین افرادش ـ که برنامه‌ریزی داشت مثلاً ۴۰ سال یا ۵۰ سال با او زندگی کند ولی زودتر از دنیا رفت ـ به مصیبتی در مالش یا جانش مبتلا شد، این‌ها را به آسانی صبر و تحمل می‌کند ! چرا ؟؟ چون مدبّر اصلی را او می‌داند. ۳- اعتقاد دارد برای تکِ تکِ لحظاتش و برای تک تک کارهایش باید در نزدِ خدا که مالکِ اوست پاسخگو باشد؛ به همینِ خاطر تمام همت و تمام وقتش را می‌گذارد در انجام دادن وظایفش ـ یعنی واجبات ـ و ترک کردن آنچه خدا نمی‌پسندد ـ یعنی حرام‌ها! ـ به همین دلیل در وقتش بسیار بخیل است و به راحتی وقتِ گرانبهایش را هدر نمی‌دهد. سعی کنیم « إِيَّاكَ نَعْبُد » را با توجه بیشتری در نماز بگوییم. همیشه بنده خوبی برای خدا باشیم.
جلسه 14 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلمِ عزیز میخوام یه مثال فرضی با هم بزنیم برای اینکه یه حدیثِ امیرالمؤمنین رو بهتر درک کنیم. فرض میکنیم رو باجه ی بانک شمش های یک کیلویی طلا گذاشتند و آموزش و پرورش به ما میگه که شصت و سه ثانیه وقت داری هر چی شمش طلا برداشتی مخارج یک سالت باشه! خوشحال می شیم می گیم خیلی خوبه. اگر بگه مخارج ده سال آینده ات باشه می گیم بد نیست! اما اگر بگه حقوقِ تا آخرِ عمرت ـ صد سال آینده ات ـ همین شصت و سه ثانیه طلا جمع کردن باشه اعتراض می کنیم مخارج ما خیلی بیشتر از این است. آقا امیرالمومنین از نوجوانی تا شصت و سه سالگی یک بار هم نماز شبشون ترک نشد حتی در شب سخت و سردِ جنگ صفین یعنی شب لیلة الهریر. طبق آیه ی ۲۰ سوره ی مبارکه مزّمل بعضی شب ها یک دوم بعضی شب ها یک سوم بعضی شب ها دو سوم شب رو به نماز و عبادت می ایستادند. حضرت پانصد تا نخل خرما داشتند عادت شون این بود کنارِ هر نخل خرمایی دو رکعت نماز می خواندند. در آخر عمرشان که حاکمِ مسلمین هم بودن و مشغله شون زیاد بود در شبانه‌روز هزار رکعت نماز می خواندند. فرمودند : حتی یک بار نشد در بین الطلوعین بخوابم. بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب یا ذکر یا استغفار یا قرآن داشتم. در نماز مستحبی گاهی اوقات آنقدر در رکوع می ماندند که « يَرْكَعُ فَيَسِيلُ‏ عَرَقُهُ‏ » عرق از صورت مبارکشون رو زمین می چکید ، نمره ی حضور قلبشون درتمام نمازهای طول عمرشون بیست بود نه نوزده و نود و نه صدم. هنگام راه رفتن ، آبیاری کشاورزی ، لبانشون یا به ذکرِ خدا یا به قرآن مشغول بود. با این حال در محراب عبادت حضرت ایستاد و های های اشک ریخت و با صدای حزین فرمودند : « آهِ‏ مِنْ‏ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ » آه از كمی توشه و درازى راه آخرت و دورى سفر و عظمت جايى كه وارد مى شويم! با شست و سه سال شمشِ طلایِ عبادت جمع کردن آخرتِ بی نهایت خودم رو چگونه اداره کنم؟ اینها رو برای این نگفتم که من و شما نماز و عبادتمون مثل امیرالمومنین بشود. نه خدا چنین عبادتی رو از ما خواسته و نه ما می توانیم چنین عبادتی انجام بدهیم. منظورم دو تا نکته بود : ۱_به چهار تا صدقه دادن و دو تا نمازِ مستحبی، یه مقدار مسجد رفتن برای نماز اول وقت و... یه موقع نکنه غرور ما رو بگیرد اینها عبادتی نیست در مقابل عبادت امیرالمومنین. ۲_اگر نمی توانیم به قلّه ی عبادت امیرالمومنین برسیم ، حداقل بی تفاوت نباشیم. کیفیّت و کمیّت نمازمان رو سعی و تلاش کنیم بهتر بشه ، یعنی اگر فرصتی داریم در طول شبانه روز یه برنامه بریزیم برای نماز مستحبی و برای ذکر و دعا. ان شاءالله جزء شیعیان و دوستداران امیرالمؤمنین محشور بشویم.
جلسه 15 بسم الله الرحمن الرحیم یکی از ویژگی‌های بندگان خوب خدا این است که علاوه بر واجبات به مستحبّات هم اهمیت می‌دهند. دوتا از مستحباتِ سجده که نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود را با هم مرور می‌کنیم: ۱- امام جماعت مسجدی بودم. بعد از نماز جوانی آمد، گفت: چرا مُهر امام جماعت ها بزرگ است و مُهر نمازگراران دیگر کوچک؟! اگر در اینترنت عکس نماز علما را جستجو کنیم مثل آیت الله بهجت و امام خمینی رحمة الله علیهما می‌بینید که مُهرهایشان بزرگ است! به او گفتم: چون مستحب است تمام پیشانی را بر خاک یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذاریم. پیشنهاد من به شما این است که در سجاده ی نمازِ خانه‌تان مُهرِ بزرگ بگذارید. اگر خواستید برای نمازخانه مدرسه یا مسجدی مُهر تهیه کنید، سعی کنید مُهر بزرگ انتخاب کنید. اگر خیلی هم بزرگ نیست حداقل از مُهرهای کوچک یک مقداری بزرگتر باشد تا این مستحب را هم غیر مستقیم به آنها آموزش داده باشیم. ۲- پیامبر عزیزمان فرمودند: « لا صَلاةَ لِمَن لا يُصيبُ أنفُهُ مِنَ الأَرضِ ما يُصيبُ الجَبين‏» کسی که در نماز بینی‌اش را بر خاک یا چیزی که سجده بر آن صحیح است نگذارد، نمازش صحیح است، ولی به عنوان نماز کامل در درگاه خدا پذیرفته نمی‌شود! نمازش یک نقص جزئی دارد! علما و مراجع را اگر دیده باشید می‌بینید به این مستحب اهمیت زیادی می‌دهند. مثلاً امام خمینی رحمت الله در نوفل لوشاتو امام جماعت بود؛ جمعیت زیادی پشت سر ایشان نماز می‌خواندند. مُهرها کم بود! ایشان به علت اینکه مُهر زیاد نبود، مُهر اول را برداشت و جای مُهر دوم از برگ درخت استفاده کردند ، که این مستحب را ترک نکرده باشند! یادمان باشد! گذاشتن بینی بر خاک سنت پیامبر است. سعی کنیم این سنت را ترک نکنیم.
جلسه 16 بسم الله الرحمن الرحیم یک سوال از تون می پرسم؟ اگر آموزش و پرورش اعلام کند هر معلّمی عطر زده وارد کلاس شود حقوقش هفتاد برابر می‌شود آیا آن معلم عطر می‌زند؟ آیا می‌شود روزی فراموش کند عطر بزند ؟ فکر می‌کنید چند درصد از معلمان عطر می‌زنند؟ به نظر بنده صد در صد! چرا؟ چون به دو چیز را مطمئن هست. ۱- هفتاد برابر بودن حقوق را درک می‌کند که چقدر زیاد می‌شود! ۲- به آموزش و پرورش اعتماد دارد. جایی این سخنرانی را انجام دادم یکی از معلمان فرمود هر روز با عطر وضو بگیرم و وارد کلاس بشویم می ارزد. امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند قول داد « صَلَاةُ مُتَطَيِّبٍ» یک نماز با عطر را خدا هفتاد برابر یک نمازی که قبلش عطر نزده باشی پاداش بیشتری به شما می دهد! چرا بعضی از ما کوتاهی می‌کنیم؟! آیا تفاوت هفتاد برابری را درک نمی‌کنیم؟! یا به وعده خدا اطمینان نداریم؟! « إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعاد » خداوند خلاف وعده‌اش عمل نمی‌کند. اسلام با احکامِ نماز دوست داشته ما خوشبو باشیم حداقل روزانه پنج بار عطر بزنیم. امام خمینی قبل از نماز صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا عطر می‌زد. حتی موقعی که در نجف بودند ۱۵ تا ۲۰ تا پله باید می‌رفتند بالای پشت بام آنجا نمازشان را می‌خواندند همراه با خودشان شیشه عطرشان را می‌بردند تا قبل از نماز عطر زده باشند. حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در ساعات آخر عمر شریفشان بسیار بدنشان رنجور و ضعیف شده بود و بسیار درد می‌کشیدند و نمی‌توانستند به راحتی حرکت کنند، به اسما فرمودند: « هَاتِي طِيبِيَ الَّذِي أَتَطَيَّبُ بِهِ » به تطیب به آن عطری را که قبل از نماز با آن خودم را خوشبو می‌کنم بیاور می‌خواهم عطر بزنم و برای نماز خودم را آماده کنم حالا می‌خواهم سه تا نکته خدمتتان عرض کنم: ۱- عطری که استفاده می‌کنیم سعی کنیم ملایم باشد، تند نباشد. چون بعضی‌ها نسبت به این عطرها آلرژی یا حساسیت دارند و اذیت می‌شوند. مؤمنین را اذیت نکنیم! ۲- خانم‌ها در خانه عطر استفاده کنند و بیرون از خانه جایی که نامحرم با آنها در ارتباط است بویِ خوش به مشام آنها می‌رسد، فرمودند این کار را نکنند. ۳- امام صادق علیه السلام به محلِ سجده خود عطر می‌زدند. یعنی اسلام دوست دارد بوی خوش کنار نماز باشد. یعنی یک حس خوشایندی ما از نمازمان داشته باشیم! وقتی به سجده می‌رویم دوست داشته باشیم سجده‌هایمان طولانی‌تر باشد. حالا در نمازخانه‌های مدارس چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی سر را به سجده می‌گذاریم بوی بدِ جوراب دانش آموزان را اذیت می‌کند! پیشنهاد ما این است که به دانش آموزان بگوییم قبل از ورود به نمازخانه پاهایشان را بشویند و جوراب‌هایشان را داخل جیبشان قرار بدهند. اگر بتوانیم عطر یا حداقل گلابی به سر و صورت آنها بپاشیم ،آن حس خوشایند نماز را توانستیم در آنها ایجاد کنیم. پاداش هفتاد برابری استفاده از عطر در نماز را دست کم نگیریم!
672.1K
سه راهکار مهم برای گرفتن حاجت از خداوند تبارک و تعالی
728.8K
اگر نماز جلوی فحشا و منکر را می‌گیرد چرا با نمازها اهل گناه هستند؟ داستان جوان گنهکار در زمان پیامبر اکرم
1.04M
وقتی امیرالمومنین در رکوع به فقیر انگشتر داد حضور قلب داشت یا نداشت؟ اگر نداشت نمازش ناقص بود
جلسه 17 بسم الله الرحمن الرحیم همه ما می‌دانیم که ما مسلمان‌ها در شبانه روز حداقل ده بار می‌گوییم خدایا ما بنده توییم « إِيَّاكَ نَعْبُد » فقط بنده تویم. امیرالمؤمنین علیه السلام مناجات می‌کرند ، اشک می‌ریختند ، می‌فرمودند : « مَوْلَايَ يَا مَوْلَايَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ » من بنده‌ام تو اربابی. اصلاً خدا نماز را قرار داد ، یکی از فایده‌هایش این است که ما به خودمان و به دیگران اعلام کنیم که بنده خدا هستیم. حالا به این سؤال پاسخ بدهیم؟ وقتی وارد نماز می‌شویم چقدر این حس به ما دست می‌دهد که یک سرباز صفری هستیم که در مقابل فرمانده کلِ نیروهای عالم ایستاده ایم؟ بسیاری از مستحبّات و مکروهات کارشان این است به ما یادآوری کنند که تو در ظاهر عبد خدایی . به ما تلقین کنند در باطن سعی کن عبدِ خدا باشی . چند مورد از این مستحبات و مکروهات را با هم دوره می‌کنیم : فرمودند : انگشتانت را نشکن ، با انگشتانت بازی نکن ! وقتی در نماز ایستادی دستت را رها نکن ، مشت نکن ، دستت را آرام و بدونِ حرکت قرار بده ! مثل یک سربازی که در مقابل فرمانده‌اش دستش را رها نمی‌کند. به ما فرمودند : با سر و ریشت بازی نکن ! اصلاً با هیچ چیزی بازی نکن ! با انگشتر ، با دسته کلید ، با موبایل و... بعضی‌ها وقتی موبایلشان زنگ می‌خورد وسط نماز برمی‌دارند جلوی دهان قرار می‌دهند می‌گویند : «مالک یوم الدین ، ایاک نعبد و... » یعنی به او اعلام می کنند من دارم نماز می‌خوانم ! این هم بی‌ادبی است ! به پاسِ حرمتِ حیّ خطاپوش ؛ قبل از نماز ، موبایلت رو بکن خاموش ! چون هیچ سربازی در مقابل فرمانده اش جرأت نمی‌کند موبایلش را از جیبش در بیاورد. فرمودند : « ولا تَتَجَّشَا» آروغ نزن ! این بی‌ادبی است ! فرمودند : اگر نتوانستید جلوی خمیازه‌ات را بگیری دستت را جلوی دهانت قرار بده تا ادب در مقابل پروردگار را حفظ کرده باشی. یکی از مکروهات این است که انسان با پیراهنی که دکمه‌های آن باز است نماز بخواند. قشنگ و مودبانه در مقابل خدا بایستیم. سعی کنیم آداب نماز را با دقت بیشتری انجام بدهیم. نماز مؤدبانه به درگاه خدا به جا بیاوریم.
جلسه 18 بسم الله الرحمن الرحیم دعا می کنم فکر و دل مون از هر آلودگی پاکِ پاک باشد و تمیزِ تمیز باشه. یکی از آداب نماز این است که با تمیزترین لباسمان نماز بخوانیم و نماز خواندن با لباسِ کثیف کراهت دارد. چرا اینقدر سفارش شده لباس‌های تمیزمان را موقع نماز خواندن بپوشیم؟ ۱ - امام سجاد علیه السلام فرمودند : نمازگزار در پیشگاه خدا ایستاده ، در محضر خداست ، به مهمانیِ خدا وارد شده است ! بعضی از آدم‌ها یک مهمانیِ خاص یا یک عروسی دعوت می‌شوند تمیزترین لباس‌هایشان را می‌پوشند ، لباس‌های قَشنگِ شان را می‌پوشند. ولی موقعی که می‌خواهند به مهمانی خدا بروند و نماز بخوانند لباس‌های جَفنگِ شان را می‌پوشند ! خیلی برایشان مهم نیست که لباس تمیز باشد یا نباشد. اما ما می بینیم که حضرت زهراء سلام الله علیها بهترین و تمیزترین لباس شان را مخصوص نماز قرار دادند. در ساعات آخر عمرشان که خیلی درد داشتند و توانِ حرکتی نداشتند به اسما فرمودند : آن لباس مخصوص نمازم را بیاور می خواهم نماز بخوانم. پس معلوم می‌شود توجه داشتند که بهترین و تمیزترین لباسشان برای نماز باشد ! پس نماز ، شرکت در مهم‌ترین مهمانی ِعالم است و انسان ها در مهمانی‌های مهمّ تمیزترین لباسشان را می‌پوشند. ۲ - قرآن می‌فرماید : «یُسَبِّحُ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ و ما فِی الاَرض» ؛ تمام آنچه در آسمان‌ها و زمین است تسبیح خدا را به جا می‌آورند. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : لباسِ نمازگزار تا وقتی او در نمازش باشد همراه با او تسبیح خدا را به جا می‌آورد. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : «وقتی لباس چرک می‌شود ، دیگر تسبیح خداوند را نمی‌گوید» . ما لباسِ تمیز می‌پوشیم تا این لباسمان هم همراه با ما تسبیح خدا را به جا بیاورد و از لحاظِ روحی و از لحاظِ معنوی این خیلی مهم است و در ما هم تأثیرگذار است. علماء نسبت به این مستحب خیلی حساس بودند. دکترِ مخصوص امام می‌گوید : ایشان را در بیمارستان عمل کردیم بعد از عمل لباسشان یک مقداری کثیف شده بود ، فرمودند : لباس تمیز سفیدی بیاورید می خواهم نماز بخوانم. با اینکه ابزار مختلف پزشکی به بدنشان وصل بود ، با همه سختی‌ها لباسشان را عوض کردند و با لباس تمیز « اللَّهُ‏ أَكْبَر » نمازشان را گفتند. من و شما هم دقت کنیم لباس‌های تمیزمان را برای نماز بگذاریم. مثلاً مردها یک پیراهن سفید تمیز مخصوص نماز داشته باشند خیلی از خانم‌ها چادر زیبایی مخصوص نمازشان قرار داده‌اند. موفق باشید.
جلسه 19 بسم الله الرحمن الرحیم از خدا می خواهم بهترین پاداش ها را برای زحمتی که برای تعلیم تربیت دانش آموزان می کشید به شما عطا کند. می خواهم برای بهتر فهمیدن یک حدیث از پیامبر صلی الله علیه و آله یک مثال بزنم : احمد و محمد هر دو معلم هستند یک درس را در یک زنگ تدریس می‌کنند. آموزش و پرورش به احمد در مقابل تدریسش یک کیلو طلا می‌دهد، او خیلی خوشحال می‌شود. وقتی می‌بیند آموزش و پرورش به محمد به اندازه کوه دماوند طلا داده است ، بهت زده نگاه می‌کند ! این همه تفاوت پاداش برای یک کارِ مساوی؟ ! ! پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : دو نفر از امت من نماز می‌خوانند و رکوع و سجده آنها مثل هم هست یعنی ظاهر نمازشان مثل هم است ، تفاوت پاداش این‌ها مانند تفاوتِ زمین با آسمان می‌ماند ! چه چیزی باعث می‌شود این قدر تفاوتِ در پاداشِ عملی که به ظاهر مثل هم است صورت بگیرد؟ دو علتش را بیان می کنم : ۱ - احمد نماز فرادا می‌خواند ، محمد در نماز جماعتی شرکت می‌کند که تعداد نفراتش بیشتر از ده نفرند. جبرئیل به پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله عرض کردند : «چنین نماز جماعتی آن قدر ثواب دارد که اگر تمام دریاها را مرکب کنند تمام درخت‌ها را قلم ، جن و انس و فرشتگان هم نویسنده بشوند ؛ پاداشِ یک رکعتش را هم نمی‌توانند بنویسند ! » از امام صادق علیه السلام پرسیدند : مسجدِ محل ما نماز جماعتش مختصر است ـ مثلاً فقط واجبات را می‌خوانند ـ ولی من توی خانه که نماز می‌خوانم نماز مفصل است مثلاً بعد از حمد یک سوره بلند می‌خوانم ، قنوتم بسیار طولانی است ، ـ مثلاً دعای کمیل را در قنوتم می‌خوانم ! ـ ذکر رکوع و سجده را هفت بار می گویم. حالا به نظر شما کدام نماز را انتخاب کنم بهتر است؟ حضرت فرمودند : در نماز جماعت مسجدتان شرکت کنید. این مختصری است که از مفصّلِ تو پاداشش بیشتر است. ۲ - احمد در صفِ دوم نماز جماعت می‌ایستد و محمد در صف اول. پیامبر عزیزمان فرمودند : فضیلت صف اول بر صف دوم نماز جماعت مانند برتریِ من است بر امتم. خُب مشخص است که پیامبر عزیزمان مثل کوه دماوند است که پر از طلا باشد ، همه امّت با همدیگر به اندازه یک کیلو طلا نمی‌شویم ! حضرت فرمودند : اگر مردم پاداشِ صفِ اول نماز جماعت را می‌دانستند همه هجوم می‌آوردند ؛ چون مؤمنین با هم دعوا نمی‌کنند و حاضر هم نبودند از این پاداش بگذرند کار را به قرعه کشی واگذار می‌کردند. پیشنهاد می‌کنم روایات نماز را مطالعه کنیم و آن کارهایی که پاداش نماز را بالاتر می‌برد یاد بگیریم و انجام دهیم.
جلسه 20 بسم الله الرحمن الرحیم می‌خواهیم یک مثال فرضی با هم بزنیم تا یک بیان نورانی از پیامبرعزیزمان را بهتر بفهمیم : رضا و مرتضی هر دو در خطِ حمله یک تیم نود دقیقه تلاش می‌کنند ، نود دقیقه می‌دوند. بعد از مسابقه مربی به رضا هزار کیلو مس می‌دهد خیلی خوشحال می‌شود ! خیلی ارزشمند است. وقتی می‌بیند به مرتضی هزار کیلو طلا داده است ، بهت زده نگاه می‌کند و می‌گوید : ما کارمان مساوی بوده چرا پاداش مان متفاوت است؟ پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : دو نفر در امت من نماز می‌خوانند و رکوع و سجده آنها مثل هم هست یعنی ظاهر نمازشان مثل هم است اما تفاوت پاداشی که این‌ها دریافت می‌کنند مثل تفاوت زمین با آسمان‌ها می‌ماند ، آن قدر پاداش شان متفاوت است. سه چیز که باعث می‌شود پاداش نماز تفاوت پیدا کند را با هم مرور می کنیم : ۱ - رضا نماز می‌خواند ، آخر وقت ! مرتضی نماز می‌خواند دقیقاً مثل نمازِ رضا ، ولی اوّل وقت ! امام صادق علیه السلام فرمودند : فضیلت نماز اول وقت بر آخر وقت ، مانند برتری آخرتِ نامحدود است بر دنیای محدود و زودگذر. اگر انگیزه ی من و شما نسبت به نمازِ اوّل وقت کم است در اینترنت جستجو کنیم «روایات نماز اول وقت ! » مطالعه ی این روایات می‌تواند انگیزه ما را بالا ببرد. ۲ - رضا نماز می‌خواند در غیرِ ماه رمضان و مرتضی نماز می‌خواند در ماهِ رمضان. در ماه رمضان هر یک آیه از حمد و سوره اش را خدا برایش یک ختم قرآن حساب می‌کند. در شب قدر اگر کسی مثلاً از سر شب تا صبح نماز بخواند برتر است از سی هزار شبانه روز که نماز بخواند و در این سی هزار شبانه روز ، شب قدری وجود نداشته باشد. پس زمان‌ها می‌توانند ارزشِ یک کار را بالا یا پایین بیاورند. ۳ - رضا در نمازش یادِ خدا نیست اما نماز مرتضی سرشار از حضور قلب است ، سرشار از یاد خداست. حضور قلب یک اکسیر است که به هزار کیلو مس بزنی هزار کیلو طلا به تو می‌دهد. امام صادق علیه السلام فرمودند : خداوند به کسی که در نماز دلش غافل از یاد او باشد ، چیزی عطا نمی‌کند. با توجه به روایاتِ دیگری که می‌فرمایند : عبادت هیچ گاه بدون پاداش نخواهد شد منظور روایتِ امام صادق علیه السلام این است که پاداشِ چندانی گیر او نمی‌آید. پس باید سعی کنیم عیار حضور قلبمان را در نماز بالا ببریم تا به آن پاداش بسیار بسیار زیادش برسیم. نمازهایتان سرشار از یاد خدا.