eitaa logo
سخنرانی کوتاه نمازی
589 دنبال‌کننده
0 عکس
72 ویدیو
79 فایل
کانال اصلی @navb110 بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 ارسال مطالب بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 40 بسم الله الرحمن الرحیم یکی از سؤالاتِ پرتکرار نوجوانان و جوانان سؤال درباره فلسفه احکام است. می خواهند بدانند علت وضو ، روزه ، نماز چه چیزی است؟ پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان علیهم السلام با یافتنِ فلسفه احکام موافق بودند. اینکه انسان با مطالعه آیات و روایات دلیل احکام را یاد بگیرد. خود اهل بیت علیهم السلام هم ، فلسفه بعضی از احکام را بیان کرده‌اند ؛ ولی با بافتن فلسفه احکام مخالف بودند. امام سجاد علیه السلام فرمودند : « إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُصَابُ بِالْعُقُولِ‏ النَّاقِصَةِ » فلسفه دستورهای خدا ، با این عقل‌های ناقص ما فهمیده نمی‌شود. همان طور که کودک دو ساله با عقل خودش نمی‌تواند فلسفه دستورات پزشک را بفهمد ، که چرا این آمپول ، کپسول و یا قرص را نوشته ، ما هم در مقابل دستوراتِ خدا مثل آن کودک می‌مانیم در مقابل پزشک. یک مثال بزنم ! بعضی‌ها فلسفه می‌بافند که خدا گفته وضو بگیر ، تا وقتی در نماز می‌آیی با من صحبت کنی بدنت تمیز باشد در حالی که ما سه تا مثال نقضی می‌زنیم : ۱ - کسی که از حمام بیرون آمده ، کیسه و لیف هم زده ، بدنش تمیز است. با این حال مراجع می‌فرمایند : این تمیزی کافی نیست. باید برای نماز وضو بگیرد. ۲ - کسی که وضویش را گرفت و بعد از وضو ، دو سه ساعت فوتبال بازی می‌کند ، تمام بدنش پر از آلودگی و عرق می‌شود و بدنش دیگر تمیز نیست در حالی که مراجع می‌فرمایند : اگر وضوی قبلی را دارد در همان حال می‌تواند بایستد و نماز بخواند. ۳ - کارگری که تا زانو توی گِل رفته است و گِل لگد کرده است ، اگر یک وضو بگیرد که بدنش تمیز نمی‌شود ! در حالی که همه مراجع می‌فرمایند : اگر وضو بگیرد با همان بدنش حتی اگر به زانویش گِل باشد ، می‌تواند نماز بخواند. پس فلسفه وضو تمیزی و نظافتِ جسم ما نیست. در روایات آمده فلسفه‌اش طهارت و پاکی روح ماست. بیاییم به دانش آموزانمان بیاموزیم ؛ فلسفه یافتن کاری درست است و فلسفه بافتن کاری اشتباه !
جلسه 41 بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : در دستورات دین اگر راه را نشناختید از اهلش بپرسید یعنی از اهل بیتم بپرسید . « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏ » برای دستوراتِ دین مواظب باشید دلیل تراشی نکنید که این یک چاهِ خطرناک است. برای اینکه خطرِ دلیل تراشی را درک کنیم می خواهم یک مثال بزنم : از یک جوان پرسیدم : آیا می دانی چرا نماز صبح دو رکعت است؟ در حالی که نمازهای دیگری روزانه سه رکعت یا چهار رکعت است؟ ! گفت : خُب معلوم است. خدا می‌دانسته که آدم‌ها آن ساعت خوابشان می‌آید دو رکعت قرار داد تا زود بخوانند و بخوابند. گفتم این را از قرآن و حدیث می‌گویی؟ گفت : معلوم است دیگر ! نیازی به قرآن و حدیث نیست. گفتم ببین ؛ خداوند سفارش می‌کند که مسلمان‌ها شب زود بخوابند و قبل از اذان صبح برای نماز شب بلند شوند. فرموده‌اند این بیداری ثواب بسیار زیادی دارد. حالا اگر مسلمانی بخواهد قبل از اذان صبح ، تمام یازده رکعت با مستحبات را بخواند حدود نیم ساعت زودتر باید از خواب بلند شود. اگر هم بخوابد ، می‌فرماید ، حداقل باید برای اذان صبح بلند شود و اذان و اقامه را بگوید که مستحب است و دستور می دهد قبل از اینکه نمازِ صبح را بخوانی مستحب است دو رکعت نافله صبح بخوانی. بعد که نمازِ صبح را خواندی خداوند می‌فرمایند ؛ حیف است بخوابی ! این ساعت ، ساعت بهشتی است. نخواب ! ذکر و قرآن و دعا داشته باش. حتی در روایات ما آمده است مستحب است انسان بیدار بماند و مطالعه کند. آقا امام رضا علیه السلام فرمودند از اذان صبح تا طلوع آفتاب فرشته‌ها روزی‌ها را تقسیم می‌کنند. « فَمَنْ يَنَامُ فِيمَا بَيْنَهُمَا يَنَامُ‏ عَنْ‏ رِزْقِهِ » هر کس بخوابد از رزق و روزی‌اش جامانده است. خواب مانده است ! توجه داشته باش که شما گفتی خدا نماز را دو رکعت قرار داده تا انسان‌ها بخوابند. من برایت اثبات کردم که خداوند دوست دارد قبل از اذانِ صبح تا طلوع آفتاب مسلمان‌ها بیدار باشند. این نسبتی که به خدا دادی یعنی ، خدا دوست دارد آدم‌ها بخوابند به همین خاطر نماز صبح دو رکعت است ! اگر در ماه رمضان ، این نسبت را داده بودی به خدا دروغ بسته بودی و روزه‌ات باطل می‌شد. به او پیشنهاد دادم مطالعات دینی‌اش را افزایش بدهد و از قرآن و حدیث دلایل و فلسفه احکام را یاد بگیرد.
جلسه 42 بسم الله الرحمن الرحیم همان طور که می‌دانید ما مسلمان‌ها در نمازمان ـ در شبانه روز ـ بارها و بارها یاد آقای خلقت می‌افتیم یعنی حضرت محمد صلی الله علیه و آله . در اذان و تشهد نامش را می‌بریم و برایش صلوات می‌فرستیم. امّا آیا یاد بانوی خلقت هم می‌افتیم؟ من می خواهم یکی از جاهایی که در نماز خوب است یاد بانوی خلقت یعنی حضرت زهراء سلام الله علیها بیفتیم را با هم دوره کنیم : همه ی مسلمان‌ها در شبانه روز حداقل ده بار در نمازهایشان می‌گویند : « صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِم‏ » ؛ خدایا ما دوست داریم توی راه کسانی باشیم که به آنها نعمت دادی نه کسانی که به آنها غضب کردی ! خدا به چه کسانی خشم کرده است؟ شیعه و سنی هر دو قبول دارند که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند « إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِ‏ فَاطِمَةَ » ؛ ملاکِ خشم خدا ، خشم فاطمه سلام الله علیها است. خشم خدا و خشم فاطمه ی طاهره یکی است این نکته را رسول خدا گفته بارها وقتی تاریخ را می‌خوانیم ، می‌فهمیم کسانی که خودشان را امت پیامبر می‌دانستند ، فدک حضرت زهراء سلام الله علیها را غصب کردند ، پشت خانه حضرت زهراء هیزم آوردند ، به زور وارد خانه ایشان شدند. کدام خانه؟ خانه‌ای که پیامبر بدون اجازه وارد نمی‌شد. پهلوی حضرت را شکستند ، بازوی حضرت را ضربه زدند ، سینه ی حضرت را زخمی کردند ، محسن او را کشتند. بعد بدون اینکه فدکش را پس بدهند ، بین مسلمان‌ها بگویند اشتباه کردیم برای ظاهرسازی آمدند به خانه‌اش ، برای دلجویی. حضرت هم نقشه‌شان را فهمید. فرمودند : خدا و فرشته‌ها را شاهد می‌گیرم « أَنَّكُمَا أَسْخَطْتُمَانِي وَ مَا أَرْضَيْتُمَانِي‏ » من از دستتان خشمگینم و راضی نشدم. بعد برای اینکه اعلام کنند و همه ی مسلمان‌ها بفهمند که حضرت زهراء از دست آنها خشمگین اند به امیرالمؤمنین علیه السلام وصیت کرد که مرا شبانه غسل بده و کفن و دفن کن. دوست ندارم آنها در تشییع جنازه من ، در نماز میت بر من حاضر شوند. حتی فرمودند قبر من را مخفی قرار بده ، من دوست ندارم آنها بر سر مزار من حاضر شوند. ما مسلمان‌ها خوب است که در نمازمان وقتی این جمله را می‌خوانیم به فکر فرو برویم و تاریخ را مطالعه کنیم ببینیم چه کسانی بودند که حضرت زهراء سلام الله علیها را آزردند ؛ ما هم مثل حضرت زهراء از آنها خشمگین باشیم.
جلسه 43 بسم الله الرحمن الرحیم آیا می‌دانید که یکی از فایده‌های نماز این است که ما به یاد خدا می‌افتیم و یاد بندگان خوبش مثل حضرت محمد صلی الله علیه و آله و مثل حضرت فاطمه سلام الله علیها ؟ ! یاد پیامبرمان در نماز مشخص است اما یاد حضرت زهراء سلام الله علیها کمی مخفی است ! من می خواهم سه جایی را که با کمی دقت و فکر در نماز می‌توانیم یاد حضرت زهراء بیفتیم را با هم دوره کنیم : ۱ - در سوره حمد دعا می‌کنیم ، خدایا ما را به راه راست هدایت کن ، راه کسانی که به آنها نعمت دادی. « صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ » در سوره نساء آیه ۶۹ خداوند می‌فرماید : من به صدیقین و شهداء نعمت دادم. ما هم در زیارتنامه حضرت زهراء می‌گوییم : خانم جان ! سلام می‌دهیم به شما که هم صدیق هستی و هم شهید. « السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَة » ؛ یعنی چه؟ ما در نمازمان از خداوند می‌خواهیم به راه کسانی که به آنها نعمت داده ، برویم و یکی از آنها حضرت زهراست. یعنی از خدا می‌خواهیم همان راهی را طی کنیم که حضرت زهراء سلام الله علیها در زندگی‌اش طی کرد. ۲ - در قنوت نمازمان دعا می‌کنیم و می‌گوییم : « وَ قِنا عَذابَ النَّارِ » ؛ خدایا ما را از آتش جهنم حفظ کن. خدا چه کسانی را حفظ می‌کند؟ پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند روز قیامت که می‌شود خطاب می‌کند به حضرت زهراء می‌فرماید : از من بخواه تا به تو عطا کنم. آن قدر به تو ببخشم تا راضی شوی ! حضرت هم دست به دعا برمی‌دارد : « أَنْ‏ لَا تُعَذِّبَ‏ مُحِبِّي‏ وَ مُحِبَّ عِتْرَتِي بِالنَّارِ » ؛ خدایا دوستداران من و دوستداران خانواده‌ام را به آتش نسوزان. خدا هم این دعا را مستجاب می‌کند. وقتی قنوت نمازمان را می‌گیریم یاد حضرت زهراء بیفتیم و از خداوند بخواهیم ما هم جزء دوستدارانِ حضرت زهراء باشیم تا به آتش جهنم نسوزیم. ۳ - در تشهد صلوات می‌فرستیم بر آل محمد. « آلِ محمَّد » چه کسانی هستند؟ تمام سادات مؤمن صدها هزار نفرند جزء آل محمدند اما شریف‌ترینشان چه کسانی هستند؟ شیعه و سنی اعتقاد دارند که ام سلمه گفت : من شنیدم که پیامبر به حضرت زهراء سلام الله علیها فرمود : شوهرت و دو پسرت را پیش من بیاور. وقتی علی ، حسن ، حسین و حضرت زهراء آمدند ، پیامبر عزیزمان عبای خودشان را روی این‌ها انداختند و فرمودند : « اللَّهُمَ‏ إِنَ‏ هَؤُلَاءِ آلُ‏ مُحَمَّدٍ » ؛ خدایا این‌ها آل من هستند. رحمت و برکات و صلواتت را بر این‌ها نازل کن. پس وقتی در تشهد نمازمان بر آل محمد صلوات می‌فرستیم در ذهنمان خوب است بیاوریم شریف‌ترین آل محمد حضرت زهراء سلام الله علیها است.
جلسه 44 بسم الله الرحمن الرحیم می‌دانیم که مهمترین موجودِ عالم خداست و مهم‌ترین عِلم در دنیا شناختِ خداست. مهم ‌ترین دعوت پیامبران هم به خدا بوده است ، به توحید بوده است. آیا می دانید کار ما در نماز چیست؟ بله ، ارتباط با مهم‌ترین موجود عالم. تکرار نماز تکرار مهم‌ترین درسِ عالم ، یعنی درس توحید است. ما در نمازمان بارها و بارها جملات توحیدی را تکرار می‌کنیم. می خواهم سه جمله توحیدی که در نمازمان مرور می‌کنیم را با هم دوره کنیم : ۱ - توحیدِ ذاتی : می گوییم : « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد » ؛ اَحَد یعنی ذات خدا یکتاست و خدای دومی وجود ندارد. نه در عالمِ امکان ( عالم واقع ) ، نه در فکر و خیالِ مان. ما نمی‌توانیم خدای دوم را در خیالمان تصور کنیم ، چون خدا بی‌نهایت است و تصور دو تا بی‌نهایت ، حتی در ذهنِ مان هم محال است. ۲ - توحید عبادی : می گوییم : « إِيَّاكَ نَعْبُد » خدایا فقط و فقط تو را عبادت و اطاعت می‌کنم نه هیچ کس دیگر را. اگر تو افرادی را تعیین کردی و فرمودی از دستورات آنها هم پیروی کن می‌گویم ؛ چشم و اگر دستورات آنها را گوش می‌کنم باز هم در حقیقت فقط تو را اطاعت کردم. در نمازمان بارها می‌گوییم « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏ » یعنی هیچ موجودی لیاقت اطاعت ، پرستش و عبادت را ندارد مگر الله. من از نفسِ امّاره ، از شیاطین ، از طاغوت‌ها مثل نمرود و فرعون‌ها ، اطاعت نمی‌کنم. فقط دستورِ « الله » را اطاعت می‌کنم. ۳ - توحید استعانتی : می گوییم « إِيَّاكَ نَسْتَعِين‏ » خدایا من فقط و فقط امیدم به تو است. تویی که می‌توانی گِره گشایی کنی. به همین خاطر فقط از تو یاری می‌جویم. تو اسباب مادی را قرار دادی ، فرمودی ؛ سراغ اسباب مادی هم بروید. می روم ولی تکیه‌گاه اصلی‌ام تویی. می‌دانم تویی که مُسبِّب الاَسبابی. به آنها تکیه نمی‌کنم چون تکیه‌گاه آنها هم تو هستی. فقط از تو کمک می خواهم چون تو‌یی که می‌توانی سبب‌ها را بی اثر کنی. مثل آتش که بر حضرت ابراهیم علیه السلام ، بی‌اثر کردی. تو می‌توانی حتّی بدونِ سبب ، کارت را پیش ببری مثل حضرت مریم سلام الله علیها که بدون داشتن همسر به او فرزند دادی. یادمان باشد نماز تکرار مهم‌ترین درس عالم یعنی « درس توحید » است.
جلسه 45 بسم الله الرحمن الرحیم یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود این است که چه سوره‌ای را در نمازهایمان بخوانیم ، فضیلتش بیشتر است و ثوابش زیادتر؟ جواب را با یک داستان بگویم. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله وقتی به سفر معراج رفتند کنار عرش الهی قرار گرفتند خدا فرمودند ؛ نماز بخوان چون می‌خواستند آخرین وِرژن نماز را آنجا رونمایی کنند. حضرت « اللَّهُ‏ أَكْبَر » را گفتند سوره حمدشان که تمام شد ندا آمد که شناسنامه من را بخوان « اقْرَأْ يَا مُحَمَّدُ نِسْبَةَ رَبِّكَ » ؛ حضرت سوره توحید را خواندند. این سوره آن قدر مهم است که روایت داریم اگر کسی در یک شبانه روز در نمازهای پنجگانه‌اش این سوره را نخواند به او ندا می‌شود « لَسْتَ‏ مِنَ‏ الْمُصَلِّينَ » تو جزء نمازگزاران واقعی نیستی. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله رکعت اول نمازشان تمام شد. در رکعت دوم ، بعد از سوره حمد ، خدا به او ندا کرد ، که شناسنامه خودت و اهل بیتت را بخوان که « سوره قدر » است. « فَإِنَّهَا نِسْبَتُكَ‏ وَ نِسْبَةُ أَهْلِ بَيْتِكَ » من توضیح بدهم که چرا به سوره قدر می‌گویند شناسنامه پیامبر و اهل بیت؟ در این سوره آمده که فرشتگان هر سال شب قدر نازل می‌شوند. بر چه کسی؟ بر کسی که ولیّ و سرپرستِ مردم باشد. تا وقتی پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله زنده بودند بر ایشان نازل می‌شدند. از حضرت پرسیدند : بعد از شما بر چه کسی نازل می‌شود؟ حضرت دست روی سر امیرالمؤمنین گذاشتند و فرمودند بر این شخص. تا روز قیامت روایت دارد که فرشتگان بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا امامان علیهم السلام در هر سال نازل می‌شوند. امام باقر علیه السلام فرمودند : شب قدر ، هیچ گاه بر ما مخفی نمی‌ماند ، چون ما می‌بینیم که آن شب فرشتگان دورِ ما طواف می‌کنند. این سوره آن قدر مهم است که روایت دارد هر کسی در نمازش این سوره را بخواند به او ندا می‌شود : « گناهان حق الله از نامه عمل تو پاک شده. « فَاسْتَأْنِفِ‏ الْعَمَلَ‏ » ؛ اعمالت را از نو شروع کن. امام رضا علیه السلام در تمام نمازهای پنجگانه‌شان ، در رکعت اول سوره « إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ‏ » را می‌خواندند و در رکعت دوم سوره توحید را می‌خواندند. امام هادی علیه السلام فرمودند با فضیلت‌ترین سوره‌ها در نماز سوره قدر و سوره توحید است.
جلسه 46 بسم الله الرحمن الرحیم یک سؤال بپرسم؟ نمره تحمل ما در دست‌اندازهای زندگی چند است؟ یک مقاله‌ای را خواندم چندتا پزشک غربی چندین سال ، زحمت کشیدند ، بیست تا از بالاترین استرس و فشارهای روانی را که بر انسان‌ها وارد می‌شود را پیدا کردند. اسیر شدن در دست دشمن بی‌رحم ، زنی که چند تا فرزند دارد و شوهرش فوت شده ـ یعنی حامیِ مالی و عاطفیِ خانواده‌اش را از دست داده ـ فوتِ تک فرزند برای پدر و مادر ، محکومیتِ زندان ، طلاق ، بیماری سخت اعضای خانواده و.... بعد گفتند : ما متوجه شدیم فشارِ روانی واحد ، در آدم‌های مختلف ، اثر متفاوت دارد. مثلاً فوت فرزند ، روحِ یک نفر را مچاله می‌کند ، یک نفر دیگر را خمیده می‌کند ، یک نفر هم خَم به ابرو نمی‌آورد. چقدر تحقیق کردیم کشف کردیم به میزانِ معنویت و ارتباط روحی که انسان‌ها با خدا دارند ، مقاومت پذیری روح آنها در سختی‌ها بالاتر می‌رود. با خودم گفتم نتیجه تحقیق شما را هزار و چهارصد سال قبل خداوند در قرآن بیان فرمودند : « إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً » ؛ انسان‌ها حریص و کم طاقتند. « إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً » ؛ هنگامی که سختی به آنها برسد ، جیغ و ناله‌شان بلند می‌شود. بعد فرمودند : « إِلاَّ الْمُصَلِّين‏ » مگر نمازگزاران واقعی ! آنهایی که ارتباطِ خودشان را با منبعِ قدرت عالَم حفظ می‌کنند ، همیشه نمازهای خوبی می‌خوانند. لاستیک که روحشان را ضخیم می‌کنند. ببینید دوچرخه لاستیکش باریک است اگر چهار تا کوچه پر از دست‌انداز برود تاب برمی‌دارد. موتور ، اگر چهار تا خیابان برود تاب برمی‌دارد. پراید اگر چهار تا شهرِ پُر از دست‌انداز برود ، جلوبندی‌اش به هم می‌ریزد. اما تراکتور لاستیکش ضخیم است چهل سال روی دست اندازها می‌رود ، آخ نمی‌گوید. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله هر وقت خانواده‌اش در سختی می‌افتادند به آنها می‌فرمودند ؛ بلند شوید نماز بخوانید. امام صادق علیه السلام از ما گلایه کردند که وقتی غمی از غم‌های دنیا به شما هجوم می‌آورد ، چرا لاستیکِ روحتان را ضخیم نمی‌کنید؟ چرا نمی‌روید وضو بگیرید و دو رکعت نماز بخوانید؟ ! یادمان باشد در دست‌اندزهای زندگی ، هر وقت احساس کردیم ، داریم کم می‌آوریم ، با نماز لاستیک روحمان را ضخیم کنیم.
جلسه 47 بسم الله الرحمن الرحیم معلمی پرسید ؛ که دوست دارم اهل نماز شب باشم ولی نمی‌شود ! مگر شب قدر باشد یا حرم امام رضا علیه السلام رفته باشم که نماز شب بخوانم. راهکار شما برای اینکه اهل نماز شب شوم چیست؟ گفتم : سه تا پیشنهاد دارم : ۱ - حکایات و روایاتی که درباره ی نماز شب است را مطالعه کن. اگر می‌دانی ، باز هم دوره کن ؛ چون مطالعه آثار و فواید یک کارِ خوب ، انگیزه ما را برای انجام دادن آن بالا می‌برد. هشتگِ نماز شب را در فضای مجازی جستجو کن و کانال هایی که با موضوع نماز شب است عضو شو ، و روزانه مطالبی را که می‌گذارند مطالعه کن. ۲ - در طول روز مواظب چشمِ مان ، گوشِ مان ، ( مخصوصاً ما معلم‌ها مواظب زبانمان ) باشیم. دلِ دانش آموزمان را نشکنیم. در صحبت‌هایمان تحقیر و توهین نباشد. چون امام صادق علیه السلام فرمودند : هر کس گناه کند ، « فیحرم صلاة الیل » خداوند در آن شب ، به نماز شب موفقش نمی‌کند ! ۳ - یک وزنه برداری را شما فرض کنید فوق سنگین ، 260 کیلوگرم را دو ضرب ، بالای سرش برده ! ایشان روز اول چند کیلو را بالای سرش برده است؟ شاید ده کیلو ! یادمون باشه « سنگِ بزرگ نشانه نزدن است ». من می خواهم نماز شب بخوانم. یازده رکعت نماز با سیصد مرتبه «اَلعَفو» و هفتاد مرتبه « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْه‏ » و دعا به چهل مؤمن ، اگر شبِ اول دوام بیاورم، شبِ دوم سنگ کوب می‌کنم ! کار را از جای کم شروع کنم به جای یازده رکعت ، یک رکعت نماز وتر بخوانم. به جای نصف شب ، قبل از خواب بخوانم. « اللَّهُ‏ أَكْبَر » را می‌گویم ، سوره حمد که تمام شد ، لازم نیست سوره دیگری بخوانم ، قنوت هم لازم نیست. رکوع می‌روم و دو تا سجده ، تشهد و سلام می‌دهم. و السلام. من نماز این گونه را امتحان کردم ۴۵ ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد. حتی نماز شب را به ما اجازه دادند قضایش را در روز بخوانیم مثلاً سوار ماشینم شدم که به مدرسه بروم. « اللَّهُ‏ أَكْبَر » را می‌گویم ، پشت فرمان نماز شب را شروع می‌کنم. سوره حمد را می‌خوانم ، رکوع و سجده را با مختصرِ حرکت سر انجام می‌دهم. رعایتِ قبله هم لازم نیست. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : « قَلِيلٌ‏ يَدُومُ‏ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ » ؛ یعنی یک رکعت نماز شبی که هر شب باشد و مختصر باشد بهتر است از ۱۱ رکعت نماز شبِ مفصلی که بعد از یک مدتی قطع شود. امیدوارم که همه ما اهل نماز شب شویم.
جلسه 48 بسم الله الرحمن الرحیم می خوام یه خاطره از خودم براتون تعریف کنم. در مسجدی بودم بعد از نماز ، نمازگزاران شعار می‌دادند ؛ « مرگ بر آمریکا ». یک آقایی با آرنجش زد به کناریش و گفت : چه کار به این کارها داری تعقیباتت را بخوان. در مسجد دیگری بودم ، یک نفر با عصبانیت بلند شد و گفت : « ما آمده‌ایم مسجد نماز بخوانیم ، نیامده‌ایم به این و آن مرگ بفرستیم ». می خواهم به دو تا سؤال جواب دهم. ۱ - آیا اسلام با شعار مرگ موافق است؟ جواب : بله. شعار مرگ شعار قرآنی است در سوره محمد می‌خوانیم « وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ » کافرانی که با اسلام مبارزه می‌کنند خدا نابودشان کند ، یعنی مرگ بر آنها. حضرت محمد صلی الله علیه و آله قرآن تلاوت می‌کردند و می‌فرمودند : « تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَب‏ » یعنی دو دستانِ ابولهب بریده باد و نابود باد ، یعنی مرگ بر او. ۲ - حالا که شعار مرگ کار خوبی است درست است که در تعقیبات نمازمان به جای ذکر و دعا مرگ بر آمریکا بگوییم؟ همان طور که ذکر و دعا یکی از تعقیبات نماز است یکی از تعقیبات نماز هم اعلامِ برائت و بیزاری از دشمنان خداست و لعنِ فرستادن بر آنها. در زمان امام باقر علیه السلام طاغوتِ زمانشان بنی امیه بود ، که تمام تلاشش را می‌کرد برای نابودی مکتب اهل بیت. حضرت به شاگردشان فرمودند : بعد از نمازت از جایت برنخیز « إِلَّا بِانْصِرَافِ‏ لَعْنِ‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ » مگر اینکه به آنها لعن بفرستی. یکی از معانی « لعن » این است که خدا آنها را نابود کند مرگ بر آنها باد. الان ما در زمان امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف هستیم طاغوت زمان ایشان چه کسی است؟ چه کسی تمام تلاشش را می‌کند برای نابودی مکتب اهل بیت؟ مثلِ روز ، روشن است. آمریکا ، انگلیس ، اسرائیل. پس ما هم مرگ آنها را از خدا می‌خواهیم. بالاتر از این‌ها آقا امیرالمؤمنین علیه السلام داخلِ قنوت نماز صبحِ شان ، معاویه و عمرو عاص را لعن می‌کردند یعنی از خدا نابودیشان را می‌خواستند. نکته بعد این است که قرآن می‌فرماید : یاران واقعی پیامبر در کنار رکوع و سجده‌ای که دارند ، دو تا ویژگی دیگر دارند : « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ » هستند ، در مقابل کفار سرسختند. « رُحَماءُ بَيْنَهُم‏ » هستند ؛ بین خودشان مهربان هستند. ما وقتی شعار می‌دهیم مرگ بر آمریکا با گفتارمان « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ » می شویم. و وقتی شعار می‌دهیم « درود بر رزمندگان اسلام » ، یعنی با زبانِ مان اعلام مهربانی می‌کنیم با دوستان خدا. نکته آخر اینکه وقتی می‌گوییم مرگ بر آمریکا منظورمان ملت آمریکا نیست ، منظورمان حاکمان آمریکا هستند ؛ که سراسر رذالت ، خباثت و شرارتند.
جلسه 49 بسم الله الرحمن الرحیم همان طور که می‌دانید مردم خیلی علاقه دارند به طولِ عمر. این همه بیمارستان ساخته می‌شود ، پزشک‌ها و پرستارها زحمت می‌کشند ، مردم حاضرند تمام دارایی‌شان را خرج کنند تا عزیزانشان یک هفته بیشتر عمر کنند. اهل بیت ما هم موافق با طولِ عمر بودند. آقا امام سجاد علیه السلام دعا می‌کردند خدایا ! « وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِك‏ » ؛ تا زمانی که عمر من در اطاعت تو است به من طول عُمر بده ، تا با سرمایه عمر ، بتوانم آخرتم را بهتر بسازم. می خواهم چند تا از عوامل معنوی افزایش عمر را که در روایات آمده با هم دوره کنیم : ۱ - پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : « أَكْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ » زیاد با وضو باش تا خدا عمرت را طولانی کند. علمای ما مشهورند به دائم الوضو بودن. مثلاً از علامه طباطبایی پرسیدند : سخت‌ترین لحظات شما در شبانه روز چه لحظه‌ای است؟ ایشان فرمودند : فاصله بین دو تا وضو. یعنی همان دقایقی که وضویم باطل شده حرکت می‌کنم برای گرفتن وضوی جدید. یعنی همیشه علاقه داشتند با وضو باشند. ۲ - آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : رکوع و سجده طولانی عُمر را طولانی می‌کند. « تطویله رکوعه و سجوده » ، خود حضرت این چنین بودند ذکر رکوع و سجده را هفت بار تکرار می‌کردند. خوب است که من و شما هم در غیر از نمازِ جماعت در نمازهای مستحبی و در نماز فُرادا ، ذکر رکوع و سجده را بیشتر تکرار کنیم ، تا از فوایدش مثل عمر طولانی بهره‌مند شویم. ۳ - آقا امام رضا علیه السلام فرمودند : کسی که سحرها بیدار باشد مشغول نماز شب شود و در نماز وترش ، یک رکعتِ آخر نماز شبش ، هفتاد مرتبه « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْه‏ » بگوید ، دو فایده دارد : یکی عمرش طولانی می‌شود یکی هم « وُسِّعَ‏ عَلَيْهِ‏ فِي‏ مَعِيشَتِهِ » خدا به زندگیش وسعت می‌دهد به معیشت او وسعت می‌دهد. ۴ - آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : اگر دوست داری خدا عمرت را طولانی کند ، « فَسُرَّ أَبَوَيْكَ‏ » پدر و مادرت را خوشحال کن. اگر کسی پدر و مادرش از دنیا رفته‌اند چطوری آنها را خوشحال کند؟ اگر نمازِ قضا دارند ، بخوان. اگر روزه قضا دارند ، برایشان بگیر. اگر نمی‌توانی هزینه‌اش را بده به دیگران که برای پدر و مادرت این کار را انجام بدهند. چون واجبی بر گردن آنهاست و با انجام دادن تو از گردن آنها ساقط می‌شود. خیلی خوشحال می‌شوند و تو را دعا می‌کنند. ۵ - آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : صله ی رحم ـ یعنی دید و بازدید اقوام و خوشحال کردنشان ـ عمر را طولانی می‌کند. آن قدر تأثیرگذار است که ممکن است عمر سه ساله را تبدیل کند به عمر ۳۳ ساله ! و فرمودند ؛ حتی اگر کسانی که صله رحم می‌کنند ، انسان‌های خوبی هم نباشند ، باز هم به خاطر این کار خوبشان خداوند عُمر آنها را طولانی می‌کند.
جلسه 50 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز شمایی که معارفِ دین را با داستان به دانش آموزانِ تان منتقل می‌کنید و می‌دانید این طور هم خوب گوش می‌کنند و هم خوب در ذهنشان ماندگار می‌شود. می‌خواهیم یک داستان را با هم دوره کنیم : حضرت صدیقه سلام الله علیها کار داخل خانه‌شان خیلی زیاد بود خسته می‌شدند ؛ نظافت خانه ، نگهداری و بازی با بچه‌ها ، پختن غذا ، مثلاً یک نان را می‌خواستند بپزند گندم را آرد می‌کردند ، با آسیاب آرد را خمیر می‌کردند ، با خمیر باید نان می‌پختند. محضر پدرشون مشرف شدند و درخواست خدمتکار کردند. حضرت چون فقرای مدینه زیاد بود نمی‌خواستند امتیاز ویژه‌ای به دختر خودشون داده باشند ، فرمودند : جای آن هدیه‌ای به تو می‌دهم ( خیر لک من خادم ) از خدمتکار برایت بهتر باشد. ۳۴ مرتبه بگو « اللَّهُ أَكْبَر » ۳۳ بار (اَلحَمدُلله ) ۳۳ بار (سُبحانَ الله) این تسبیحات در تعقیبات نماز بسیار سفارش شده. می خواهیم چهار فایده این تسبیحات را با هم دوره کنیم تا همیشه بعد از نمازمان بر این تسبیحات مداومت داشته باشیم : ۱ - امام صادق علیه السلام فرمودند : اگر بعد از نماز قبل از اینکه حالت نمازگزار را از دست بدهی مثلاً از جایت بلند شوی ، این تسبیحات را بگویی ، خدا گناهان تو را می‌بخشد. گناهانِ حق الله تو ریخته می‌شود. ۲ - باز هم حضرت فرمودند : هیچ بنده‌ای نیست که بر این تسبیحات مداومت کند و بدبخت شود. آیا دوست داریم عاقبت بخیر شویم؟ حتماً دوست داریم ! پس این تسبیحات را مداومت کنیم. ۳ - باز حضرت فرمودند من در یک شبانه روز اگر بعد از نمازهایم تسبیحات حضرت زهراء سلام الله علیها را بگویم برایم دوست داشتنی تر است از (أَلْفِ‏ رَكْعَةٍ فِي‏ كُلِ‏ يَوْمٍ ) اینکه در یک شبانه روز هزار رکعت نماز بخوانم. ۴ - آیا دوست داریم شیطان را از خودمان دور کنیم و خدا را خشنود؟ حتماً می گوییم بله. آقا امام باقر علیه السلام فرمودند : فایده تسبیحات این است که (تَطرُدُ الشَّيطانَ، و تُرضِي الرَّحمنَ ) شیطان را فراری می‌دهد و خدا را از ما راضی می‌کند. اگر احساس کردیم در حوزه نفوذ شیطان واقع شدیم ، تسبیح دستمان بگیریم و این تسبیحات را بگوییم. و نکته آخر اینکه برای اینکه از فواید این ذکر بهره‌مند شویم دو کار انجام دهیم : ۱ - هنگام گفتن این ذکرها توجه قلبی داشته باشیم به خدا. ۲ - اینکه شمرده شمرده و آرام آرام این ذکرها را بگوییم. « اللَّهُ أَكْبَر ، اللَّهُ أَكْبَر ، اللَّهُ‏ أَكْبَر »
جلسه 51 بسم الله الرحمن الرحیم اگر سجده مخصوص خداست چرا برادران بر یوسف و فرشتگان بر آدم سجده کردند؟ سلام به شما معلم عزیز ، شمایی که تلاش می‌کنید به پرسش‌های مذهبی پاسخ کوتاه و گویا بدهی. می‌خواهیم با هم به یک پرسشِ مهم پاسخ بدهیم ؛ اگر سجده مخصوص خداست چرا فرشتگان بر آدم علیه السلام و یعقوب و پسرانش بر یوسف علیه السلام سجده کردند؟ جواب : ما دو نوع سجده داریم : 1 - به قصد پرستش. این مخصوص خداست. سجده پرستشِ غیر خدا ـ حتی سجده پرستش بر پیامبران ـ فحشاست ، و در قرآن آمده ( إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاء) خدا هرگز دستور به فحشا نمی‌دهد ، خدا هرگز به فرشته‌ها دستور نمی‌دهد که بر آدم سجده پرستش کنند. حضرت یوسف هم که پیامبر خداست و به زندانی‌های دیگر می‌گوید ما نباید مشرک باشیم ( ما كانَ لَنا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَيْ‏ء) چنین کسی هرگز اجازه نمی‌دهد بر او سجده پرستش شود. حضرت یعقوب هم پیامبر خداست. در سوره صاد آیه ۴۶ آمده که او بنده مخلص خداست چنین کسی بر غیر خدا سجده پرستش نمی‌کند. ۲ - سجده به قصد احترام و اکرام : ما در نمازمان سجده می‌کنیم بر خدا و به سوی کعبه ، یعنی همزمان با پرستش خدا به کعبه هم احترام می‌گذاریم. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : سجده ی فرشتگان بر آدم (كَانَ‏ سُجُودُهُمْ‏ لِلَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ عُبُودِيَّةً وَ لآِدَمَ إِكْرَاماً ) هدفشان و قصدشان پرستش خدا بود و همزمان احترام به حضرت آدم. گر فرشته سجده بر آدم نمود سجده بهر حق و آدم قبله بود در روایات ما هم آمده ، که حضرت یعقوب و پسرانش که بر یوسف سجده کردند (طَاعَةً لِلَّهِ وَ تَحِيَّةً لِيُوسُفَ‏) هدفشان پرستش خدا بود و همزمان احترام گذاشتن بر یوسف. پس ما یک « مسجودٌ لَه » داریم ، یعنی هدف سجده که همیشه باید پرستش خدا باشد. یک « مسجودٌ الیه » داریم ، یعنی سمت سجده که الان ما مسلمان‌ها به سمت کعبه سجده می‌کنیم در زمان خلقت حضرت آدم یک بار قبله خودِ حضرت آدم شد و در زمان حضرت یعقوب یک بار به سوی یوسف سجده کردند. پس : هیچ گاه در زمان این دو پیامبر الهی یعنی حضرت آدم و یوسف علیهما السلام سجده ی پرستشی برای آنها اتفاق نیفتاد.
جلسه 52 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز دعا می‌کنم که نمازهایتان مقبول درگاه خدا باشد. می‌خواهیم با هم به یک پرسش پاسخ بدهیم ! اینکه بعد از نماز ، نمازگزاران با هم دست می‌دهند و می‌گویند : « تقبل الله » قبول باشه ؛ این کار درستی است؟ جواب : روایات بخصوصی نیامده که این کار را در تعقیبات نمازتان انجام دهید ، ولی مراجع عزیزمان فرمودند : « انجام دادن این کار به قصد ثواب ، کار پسندیده و خوبی است ». چون دست دادن دو مؤمن در زمان‌ها و مکان‌های مختلف مستحب است. اصلاً وقتی دو تا مؤمن ارتباطشان با هم قطع می‌شود ، دوباره به هم وصل می‌شوند ، خوب است با هم دست بدهند. و برخی علماء فرمودند : ما در نماز که وارد می‌شویم با خدا گفتگو می‌کنیم ارتباطِمان با نفر کناری قطع می‌شود ، سلام نماز که می‌دهیم دوباره ارتباطمان با آن وصل می‌شود. دست دادن آن قدر ثواب دارد که در روایت دارد ، که تا وقتی که دستِ تان در دست هم باشد خدابا نظر رحمت به شما نگاه می‌کند ، گناهانتان ریخته می‌شود ، مانند ریختن برگ درختان پاییز و اگر کینه و کدورتی داشته با این دست دادن جایش را به صفا و صمیمیت می‌دهد. بنده دیده‌ام در نماز جماعت بعضی‌ها وقتی دستی به سمتِ شان دراز می‌شود بی‌محلی می‌کنند یا با سردی و ناراحتی با او دست می‌دهند ـ چون تعقیباتِ نمازشان قطع شده ـ این‌ها توجه ندارند حرمت و احترام مؤمن خیلی زیاد است از عمل مستحبی بالاتر است حتی خداوند می‌فرماید : وقتی با من گفتگو می‌کنید وسط نماز هستید مؤمنی به تو سلام کرد چند ثانیه گفتگو با من را قطع کن جواب سلامش را بده. امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند ؛ اگر روزه مستحبی گرفتی مؤمنی به تو خوردنی و نوشیدنی تعارف کرد بخور نوش جانت ، خدا ثواب روزه مستحبی را به تو می‌دهم و بیشتر از آن هم می دهد ، چون حرمت مؤمن خیلی بالاست. حالا اگر من با لبخند با آن برخورد کنم با او دست بدهم و او خوشحال شود خدا بیشتر دوست دارد تا اینکه به او بی‌محلی کنم و تعقیباتِ نمازم را ادامه دهم. او دعا می‌کند که « تقبل الله » خدا نماز تو را قبول کند. خوب من هم با روی باز چنین دعایی را در حق او کنم و بگویم « تقبل الله » خدا نماز تو را هم بپذیرد. این چنین نمازهایمان به مرز قبولی نزدیک‌تر می‌شود.
جلسه 53 بسم الله الرحمن الرحیم سلام به شما معلم عزیز. دعا می‌کنم که قلب من و شما همیشه سرشار از یاد خدا باشد. این شعر را گوش کنید تا بحثم را مطرح کنم. طلوعِ صبح سِتادم به محضر دادار که با نماز بشویم زِ لوح دل زنگار شروعِ حمد نمودم که در همان آغاز به فکرِ خانه خریدن زدم به شهر و دیار به « نَسْتَعِين‏ » که رسیدم به هر محله و کوی هر آنچه خانه ی نو بود کردمی دیدار به « مُسْتَقيم‏ » یکی خانه را پسندیدم ولیک بود برایم خرید آن دشوار هنوز بود « صِراطَ الَّذين‏ » در دهنم که پول قرض گرفتم ز دوستان بسیار پس از ادای « وَ لاَ الضَّالِّين‏ » به پول کلان شدم به محضر شصت و چهار راه سپار به لفظ « قُل » که رسیدم نوشتم این جمله که ثبت با سند برابر آمد آخر کار همین که لفظ « اَحَد » گشت بر لبم جاری اتاق‌ها همه شد رنگ از در و دیوار هنوز لفظ « صَمَد » را نگفته بودم من که شد اثاث کشی بر فرازِ دوشم بار به « لم یَلِد » که رسیدم اثاث را چیدم به هر اتاق منظم چو طلعتِ دلدار چو در رکوع شدم خم به فکر اوفتادم که چند قالی کاشان بیارم از بازار به سجده فرش خریدم به خانه آوردم که بود هر گُل آن همچون باغ عارض یار چو گفتم « اَشهَدُ اَن لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏ » به فکر دادن سور افتادمی یک بار به « عَبدُهُ وَ رسولُه » تمامی فامیل شدند وارد کاشانه‌ام ز خورد و کبار هنوز بر دهنم بود نغمه ی « صلوات » که گشت سینه‌ام از شادی و خوشی سرشار پس از « سلام » به یاد نماز اوفتادم عجب نمازی مقبول حضرت دادار ! اِله من ، صَمد من ، خدای من اَلعَفو هزار مرتبه از این نماز استغفار از این نماز که خواندم روا بود که کنم به دادگاه تو بر بی‌نمازیم اقرار چه شود که دلم را به خود کنی مشغول که غرق مِهر تو باشد نه درهم و دینار. این شعر حال و روز نماز بعضی از ماها بود. ببینید یک معلم از دانش آموزش دو نوع حضور در کلاس را می‌خواهد : ۱ - حضور قالبی ؛ یعنی جسمش در کلاس باشد ، در این صورت توبیخ و تنبیه نمی‌شود که چرا نیامدی؟ ۲ - حضور قلبی ؛ یعنی روحش داخل کلاس باشد که در این صورت از آثار و فواید کلاس مثل درس یاد گرفتن بهره‌مند می‌شود. خداوند هم از ما می‌خواهد در داخل نماز دو تا حضور داشته باشیم ۱ - حضور قالبی ؛ که در این صورت روز قیامت توبیخ و تنبیه نمی‌شویم که چرا نماز نخواندیم. ۲ - حضور قلبی ؛ که در این صورت روحِ مان داخل نماز باشد از آثار و فواید نماز بهره‌مند شویم. ما اگر می‌گوییم نماز آرامش می‌آورد (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏) . اگر می‌گوییم گناهانِ قلبی پاک می‌شود (إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات). اگر می‌گوییم سبب می‌شود که در آینده گناه نکنیم (إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر ). از این آثار و فواید در صورتی بهره‌مند می‌شویم که حضور قلب در نماز داشته باشیم. هر چه حضور قلب مان در نماز بالاتر باشداز این آثار و فواید بیشتر بهره‌مند می‌شویم. حضور قالبی مثل پوستِ میوه می‌ماند. حضور قلبی مثل مغزِ میوه می‌ماند. سعی کنیم نمازمان پر مغز‌تر باشد.
1.12M
سلام علیکم چند سال است که داخل نماز دچار لکنت می‌شوم و نمی‌توانم کلمات حمد و سوره و رکوع و سجده را درست بگویم به همین خاطر کاهل نماز شده‌ام ... فکر می‌کنم که خدا من را دوست ندارد پس برای چه نماز بخوانم، اضطراب من زیاد شده است ... لطفاً مرا راهنمایی کنید
2.12M
سلام. استاد یه سوال پرسیدن. لطفا راهنمایی کنید. 👇👇👇 من خیلی وقته نماز نمیخونم و این قضیه خیلی از درون منو ناراحت میکنه، راهی هست به سمت نماز کشیده بشم و دیگه ترکش نکنم؟
1.03M
چه کنم از غریزه جنسی و شهوت در امان بمانم؟ آیا دعایی در این زمینه وجود دارد؟ 🌹 اَللَّهم طَهِّرْ قَلْبَی وَ اغْفِرْ ذَنْبَی وَ حَصِّنْ فَرْجَی 🌹
1.26M
سه نکته درباره دانش آموزانی که بدون وضو در صف نماز جماعت مدرسه حاضر می‌شوند
2.83M
راه های شلوغ شدن نماز جماعت در اداره و پادگان و زندان
1.44M
مدارس متوسطه اول بهترین تشویق چیه؟ خوبه حضور و غیاب کنیم و بعد جایزه بدهیم؟
746.8K
چرا در آخر نماز سلام می دهیم؟ در حالی که به ما گفته‌اند هنگام شروع ملاقات با یک نفر به او سلام بدهید
838.9K
داستان عجیب از پیرمرد عابد بنی اسرائیل عبادتی که هرگز قبول نمی‌شود ...
نشست اثر معنویت بر سلامت جسم و روان ؛ دکتر اسماعیل اکبری حراج و رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی.pdf
495K
اثر معنویت و نماز بر سلامت جسم و روان دکتر اسماعیل اکبری جراح و رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی
1.54M
دوستی دارم که میگه مواظب حق الناس باش مال مردم نخور آبروی مردم نریز نماز هم نخوندی خدا می‌بخشه چی بهش بگم؟
هفت فایده دائم الوضو بودن در روایات .mp3
3.05M
🌹 هفت فایده دائم الوضو بودن در روایات 🌹 👌 توصیه مهم آیت الله شاه آبادی به امام خمینی برای دوری از وسوسه شیطان