🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ توحید
اگر نظر برادران عزیز باشد، عرض کردیم توحید را در صورتی که ما به عنوان یک عقیده عمل خیز و تعهد انگیز بدانیم، ناگزیر یک سلسه الزامها و تعهد را این عقیده بر دوش ما می نهد، و گفتیم که باید این الزام ها و تعهد ها را بفهمیم، و البته این تعهد ها مخصوص زندگی فردی انسانها هم نیست، بلکه تکیه بیشتر این تعهدات روی زندگی اجتماعی ست، روی نظام اجتماعی و شکل جامعه است، یعنی توحید وقتی در جامعه ای وارد شد، اول کاری که میکند، بنای آن جامعه را با شکلی که متناسب با این عقیده است، انجام میدهد، بعد از اینکه این کار انجام گرفت، آن وقت نوبت می رسد به اینکه یک انسان موحد چه تکالیفی دارد به عنوان یک فرد.
به هر صورت، این تعهدات را باید شناخت و دانست، ما تعبیر کردیم از مجموعه این تعهدات به قطعنامه توحید، گفتیم توحید یک قطعنامه ای میدهد، یک مجموعه قرار داد و الزام را روی دست ما میگذارد، ما برای اینکه بتوانیم ان شاالله موحد زندگی کنیم، لازم است که این تعهدات را فعلا بدانیم، اولی از این تعهدات، عبارت بود از اینکه عبودیت و اطاعت، منحصرا از آن خداست؛ این اول تعهد توحید است.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۸.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خمینی(ره): هر کس با [ما] مصالحه دارد ما با او هم #روابط داریم، الآن هم اگر شما دولتتان، ملتتان تسلیم بشوید به امریکا، سرشار همه چیز به شما میدهند. اما چی؟ همان چیزی را میدهند که به حیواناتشان میدهند
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ توحید و اختلاف طبقاتی
امروز دومین تعهدی که توحید بر دوش موحد می گذارد، جامعه موحد، فرد موحد، دنیای موحد، با این عنوان مشخص کرد، که اینجا نوشتیم؛ توحید و نفی طبقات اجتماعی...
نفی طبقات اجتماعی؛ و با یک عبارت کوتاه که تفصیلاتش را بعدا عرض میکنیم، جامعه توحیدی طبق این اصطلاحی که به گوش شما آشناست، یک جامعه ی بی طبقه است. یک جامعه ای است که گروه های انسان ها در آن جامعه از یکدیگر بر حسب حقوق و مزایا جدا نشدند، همه انسانها زیر یک سقفِ حقوقی، زندگی میکنند، همه در یک مسیر و با یک نوع حقوق زندگی میکنند و حرکت میکنند، این جامعه ای ست که توحید از لحاظ طبقه بندی اجتماعی، در مقابل دید ذهن ما و تصور ما میگذارد.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۹.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️توحید و اختلاف طبقاتی
به تاریخ که بر می گردیم، می بینیم اختلاف طبقاتی از جمله دردهای مزمن تاریخ است در همه اجتماعات، نه فقط اجتماعات عقب مانده قبایلی، نه فقط اجتماعات سرزمین های دور از تمدن، بلکه در آن کشور و سرزمین هایی که مادر تمدن بشری و گاهواره تمدن بشری هستند، در همان جاها اتفاقا طبقاتی با زشت ترین چهراه ای و کریه ترین صورتی خودش را به ما از لابه لای اوراق تاریخ نشان می دهد، واقعا ستم بزرگ تاریخ و لکه ننگ بزرگ تاریخ بشر از جمله همین است؛ اختلاف طبقاتی، یعنی چه اختلاف طبقاتی؟؟ یعنی اینکه انسانهایی که در این جامعه زندگی میکنند، اینها همه مثل هم نیستند، یک عده محکومند به اینکه محرومیت بکشند، رنج ببرند، خدمت گروه های دیگر را بکنند و باید از این محرومیت و رنج گله ای هم نداشته باشند، یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهره مند باشند، لذت و عیش زندگی برای آنها باشد، از همه ی مزایای آنها بتواند استفاده بکنند و اشکالی هم نداشته باشند، مثلا در هندوستان، که برای مثال، بهترین جایی که میشود مثال زد هندوستان است، و میدانید که هندوستان مهد تمدن آریایی ست و نژاد آریایی از آغاز شهرنشینی، از آغازی که یک ملتی و جمعیت متشکلی را تشکیل داد، در همین هندوستان بود، که میگویند نژاد آریایی از سرزمین های شمالی و سیبریا آمد، وقتی که وارد شدند، دو شقه شدند، یک عده رفتند هندوستان، یک عده طرف ایران، و مردمی که در هندوستان بودند، زودتر به تمدن رسیدند، تا آنهایی که در ایران آمدند مشغول زندگی شدند.
مهد تمدن بشری یا یکی از مهدهای بشری هندوستان است و اختلاف طبقاتی غوغاست. چهار طبقه ی اصلی اینها....
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۳۰.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ اختلاف اسفناک طبقاتی
خب حالا منظورم تشریح اختلاف طبقاتی است، اینها چهار طبقه بودند و همانطور که عرض کردیم در لابه لای طبقات به گفته جان ناس که تاریخ ادیان را نوشته، ده ها بلکه صدها طبقه فرعی، آن وقت، دو نفر آدم از دو طبقه حق ندارند با هم ازدواج کنند، با هم حرف بزنند، با هم دست بدهند، پهلوی هم بنشینند، با هم راه بروند، با هم رقابت کنند و قس علیه فعلل و تفعلل، اصلا اینها از یکدیگر با یک دیوار پولادین جدا میشدند، چرا جدا بشوند؟؟!! بر من مگر چه دارد که من کشاورز ندارم؟؟!! یا فلان سپاهی بزرگ مگر از چه مزیت طبیعی بر خوردار است که منِ عامی معمولی برخوردار نیستم؟؟ اگر این سوال میشد میدانید در جواب چه میگفتند؟؟ میگفتند فضولی موقوف!! برای خاطر اینکه در اصل خلقت، در اصل تکوین شما دو گروه، دو جور آفریده شدید، ارتباط به قانون و قرار داد و جعل زید و عمر ندارد، شما دو جور آفریده شدید، برای خاطر اینکه بَرَهما، خدای بزرگ، وقتی که میخواست موجودات را پدید بیاورد، وقتی میخواست انسان بسازد، برهمن ها از سر خود آفرید، خانها و سپاهیان و شاهزادگان را از دستهای خود، کشاورزان را از بازوهای خود و طبقه ی عامه را از پاهای خود، و طبقات نجس اصلا از برهما نیستند، از آن ریشه پاک نیستند، از این نژاد نیستند، وقتی که طبقه ی چهارم از پای برهما آفریده شده، اصلا شما همه تان در خلقت یکسان نیستید، یک عده ای از اصل شریفتر تری آفریده شدند، شایسته ی احترام بیشتری هستند، موهبت آنها طبیعی ست، برخورداری آنها ذاتی ست، محرومیت طبقات پایین هم ذاتی است، این منطق بود.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۱.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ اختلاف طبقاتی هیچ وقت شکسته نخواهد شد اگر...
شما فکر میکنید که در یک چنین اجتماعی، آیا امکان دارد اختلاف طبقاتی روزی بر افتد؟! چینین چیزی ممکن است؟ چرا ممکن باشد؟ فکر میکنید اختلاف طبقاتی را چه کسی ممکن است بر بیندازد در یک جامعه مختلف الطبقات؟؟ آیا طبقه بهره مند؟ آیا طبقه برخوردار می آید می گوید برای خاطر خدا من از حقوقم گذشتم؟ اینکه خیال خامی ست، لابد اگر اختلاف طبقاتی بخواهد برافتد در اجتماعی، طبقه محروم باید حق خودش را بخواهد، برخورداری ای که برای او هست طلب کند و اعتراض کند به برخوداری زیادی طبقات بالا، طبقه پایین باید اعتراض کند، طبقه پایین در یک چنین اجتماعی که من ترسیم کردم، محال است اعتراض بکند، چرا؟؟ برای خاطر اینکه او معتقد است وضع طبیعی اینجوری است، اصلا ذاتا این جور آفریده شده است، قابل تغییر نیست، نمیشود کاری کرد،...وقتی که انسان معتقد بود که طبیعت و فطرت و سرشت و خلقت خدایی در او، او را به یک صورت خاصی آفریده، محال است که انتظار داشته باشد که غیر آن صورت برای او امید برود، و از مزایا و حقوقی که با وضع ساختمان او و طبیعت او متناسب نیست، برخوردار باشد، میگوید من حقم است، گلیم کسی را که بافتند سیاه، نمیشود کاریش کرد، ما را از اول سیاه جامعه بافتند، ما را از اول از نوع بد رشتند، کاری دیگری نمیشود کرد، شما یک چیز سیاهی را ببرید لب جوی آبی، بنا کنید هی شستن و شستن، وقتی ذاتا سیاه هست، وقتی که از اول، این رنگ طبیعی اش سیاه بود، ممکن است این رنگش از بین برود؟؟!!! بلکه گرد و خاک هایش پاک خواهد شد، سیاهی اش شفافتر خواهد شد، بیشتر سیاهی می زند، بنابراین در طول تاریخ، همانطور که ملاحضه کردید، این اجتماعات، این ستم بزرگ وجود داشت، و وسیله ی علاجی هم برای او نبود.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۳۵.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️قدم اول مصلحین تغییر افکار بود...
البته مصلحینی پیدا میشدند، افکار را عوض میکردند، دقت کنید به این نکته ای که عرض میکنم، تصریح نمیکنم این معنی را، اما این یک نشانه یک فلسفه اختصاصی مخصوص ادیان است، مصلحینی می آمدند، اول فکر را عوض میکردند، اول فرهنگ را دگرگون میکردند، اول میگفتند که این فلسفه غلط است، بر اساس غلط بودن آن فلسفه، مردم را قانع میکردند به اینکه وضع ظالمانه است، برداشت صحیح از تحولات تاریخی این است، این درست نیست که ما بگوئیم اول وضع عوض می شد، اول شکل اجتماعی دگرگون میشد، بعد فلسفه ها و افکار دگرگون می گشت، نه؛ مصلحینی می آمدند، این تاریخ ما ست، تاریخ مشرق زمین است، یعنی آنهایی که آن جور فرض کردند، به نظر ما تاریخ مشرق زمین را نخوانده بودند، تاریخ اروپا را دیده بودند؛ این هندوستان است، این چنین است، این ایران است، این مصر است، مصلحینی که به وجود آمدند، مصلحین مذهبی، اول افکار را عوض کردند، فلسفه ها را دگرگون کردند، بعد که افکار عوض شد، فلسفه ها عوض شد، آن وقت زمینه آماده شد برای اینکه وضع اجتماعی و نظم غلط اجتماعی هم دگرگون بشود، باری، در طول تاریخ این جوری بوده.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۳۵.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ نفی اختلاف طبقاتی به وسیله ی توحید..
ملاحظه کردید اینجا هندوستان است، ایران هم همین جور بود، مصر و چین هم همین جور بود، هر جایی که شما از تمدنی سراغ دارید، وضع بر همین منوال بود، یعنی چه؟؟ یعنی گفته میشد؛ چون انسانها دو گونه آفریده شده اند، چون از دو سرشت و دو فطرت و دو طینت یا بیشتر آفریده شده اند، پس حقوق آنها هم باید با هم برابر نباشد، لازم است که با هم یکسان نباشد، اگر کسی گفت باید یکسان باشد، غلط گفته است، این را اینجوری میگفتند.
اسلام آمد اعلان کرد که خدایانی نیست، خدایان غلط است، خداست، آنهایی که تصور میکردند دو خدا، دو گروه انسان را آفریده اند، با دو گونه تمایزات و مشخصات، اشتباه کرده اند، یک خداست، همه عالم را هم او آفریده، تدبیر جهان و جهانیان یکسره در قبضه قدرت اوست و او همه را برابر آفریده، تدبیر جهان و جهانیان یکسره در قبضه قدرت اوست، و او همه را برابر آفریده، او همه را از یک اصل، از یک طینت، از یک فطرت، از یک ریشه و منشاء مادی درست کرده، آیات قرآن در این زمینه فراوان است؛ *یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم* . حالا آیاتی که اینجا امروز ذکر کردیم، در این نوشته در این تلاوتِ امروز هست، میخونیم.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۶.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌸 حضرت امام خمینی روحیفداه:
تا کى بهجاى مقابله با دشمنان اسلام و براى #نجات_قدس از #اسلحۀ_گرم و #قدرت_نظامى و الهى غفلت نموده و با کارهاى سیاسى و برخوردهاى سازشکارانه با ابرقدرتها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت جنایتهاى بىامان داده و شاهد قتل عامها باید بود؟ (صحیفۀ نور، ج۱۵، ص۷۲).
#امام_خمینی
#مرد_میدان
#روز_قدس
#مرگ_بر_اسرائیل
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ همه ی انسانها میتوانند بزرگ و بزرگتر شوند...
(اسلام)گفت همه ی انسانها از یک اصل و یک منشا و یک ریشه اند، همه ی انسانها با یک نوع تجهیزات به دنیا آمده اند، همه ی انسانها لایق اوج و پرواز به سوی تکامل بی نهایتند، همه ی انسانها میتوانند بزرگ و بزرگتر بشوند، این استعداد در همگان هست، البته توجه کنید، موجودات و انسانهایی که به صورت محسوسی بالاتر از سطح بشرِ معمولی هستند، یعنی پیامبران و امامان، آنها در این کلی حرف من داخل نیستند، اینی که گفتیم هر انسانی میتواند پرواز کند و به بی نهایت برسد، معنایش این نیست که انسان میتواند امام یا پیغمبر بشود، با کوشش و مجاهدتش؛ آن یک بحث دیگری ست؛ پیغمبر و امام چگونه می شود که پیغمبر می شوند؟ یا امام میشوند، این یک مطلب بعدی ست.
در یک صحبت دیگری، اگر بتوانیم، ممکن است که مختصر اشاره ای بکنیم، اجمالا پیغمبران و امامان صلوات الله علیهم اینها از یک امکانات بیشتری برخوردارند، یک ویژگی دارند که اینها در بشر معمولی نیست، البته اینها میدانید عده شان کم است، استثنایی اند، و سخن روی افراد جامعه ی بشری ست، به طور عموم، البته همان پیغمبران و امامان هم از ریشه و در منشا مادی، با انسانها ی معمولی هیچ تفاوتی ندارند، *ابوهم آدم و الان حواء*
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۷.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ آموزش اسلامی در نفر طبقات اجتماعی..
این یک آموزش اسلامی ست؛ در سایه توحید به انسانها تعلیم شد، اثبات شد، مسجل شد، که در متن جامعه اختلاف طبقاتی وجود ندارد، آن جامعه ای که اسلام به وجود می آورد، آن جامعه گروه گروه نیست، طبقه طبقه نیست، ممکن نیست مردمی از حقوقی برخوردار باشند، که دیگران از آن حقوق برخوردار نباشند، در آن جامعه گفته نمیشود که مردم از دو اصل، دو منشاء، دو ریشه یا بیشتر آفریده شده اند، در آن جامعه گفته نمیشود که یک نفر از خاک آفریده شده، آن دیگری فرض بفرمائید که از نور آفریده شده، از لحاظ مادی، منشاء مادی همه یک چیز است، بنابراین توحید به معنای یک خدا قائل بودن، تدبیر و خلق و آفرینش و اداره جهان را از یک خدا دانستن، ضامن نفی طبقات اجتماعی ست.
البته مطلبی در اینجا هست و این است که طبقات اجتماعی، همیشه به صورتی که در هندوستان ذکر کردم، نبوده، این جور نیست که همه جا یک فلسفه ای به آن صورت داشته باشد؛ ای بسا در اجتماعاتی، در میان جمعیت ها و ملت هایی، از لحاظ فلسفه و ادعا و بینش هایی که مطرح می کنند میان مردم، همه در سطح واحدی قرار داشته باشند، اما در عمل اختلافات طبقاتی وجود داشته باشد، همچنانی که در دنیای امروز ما هست.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۸.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia