eitaa logo
یادداشتهای شبانه
110 دنبال‌کننده
72 عکس
27 ویدیو
48 فایل
یادداشتهای حجت الاسلام دکتر سلیمانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ضریب اهمیت انتخابات اسفند۴۰۲ 🔸انتخابات اسفند ۴۰۲ مانند دیگر انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مهم است. انتخابات نشان و نماد جمهوریت نظام اسلامی است. تحولات ملی، منطقه ای و جهانی به اهمیت انتخابات ۴۰۲ ضریب می دهد. تحولات مهمی هم اکنون در سه سطح یاد شده در حال رخ دادن است. این تحولات آبستن حوادث مهمی است. 🔹در بعد داخلی، برنامه هفتم توسعه، انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراها، مشکلات اقتصادی، تجربه دو ساله دولت سیزدهم و دو قطبی های احتمالی، انتخابات اسفند را مهم کرده است. نمایندگان منتخب نقش مهمی در استمرار ریل با تغییر ریل گذاری ها دارند. 🔸در بعد منطقه ای درگیری های غزه، عمق راهبردی جبهه مقاومت، تهدیدات رژیم صهیونیستی و نوع نگاه به دیپلماسی با کشورهای منطقه به انتخابات ضریب می دهد. تحولات منطقه در انگیزه رأي دهندگان و رویکرد منتخبان اثر گذار است. 🔸در بعد جهانی، نگاه به شرق یا غرب، دیپلماسی عمومی، اقتصادی و سیاسی با کشورها، چگونگی مواجهه با تهدیدهای جهانی و جنگ اوکراین، به مجلس آینده اهمیت داده است. 🆔@soleimani59
📌 انگیزش های رای دهندگان 🔸دیدگاه ها و تحلیل ها درباره دلایل و زمینه های مشاركت مردم ایران در انتخابات ها پرشمار و گوناگون است. در این یادداشت به برخی انگیزش های رأی دهندگان در انتخابات ۴۰۲می پردازیم: ۱. برخی رأی‌دهندگان شرکت در انتخابات را در نظام جمهوری اسلامی تکلیف می دانند. این طیف فارغ از هر وضعیتی در انتخابات شرکت می کنند. ۲. برخی رای دادن را حق می دانند. این طیف برای مطالبه حق خواهند آمد. ۳. در صورت دوقطبی شدن انتخابات، حضور برخی بر اساس برتری دادن قطب محبوبشان خواهد بود. محتمل‌ترین دوقطبی انتخابات پیشرو، حجاب و بی حجابی است. جلوگیری نکردن از حضور مکشفه ها و احتمال پیروزی نامزد مورد نظر، به این تیپ افراد انگیزه شرکت خواهد داد. ۴. درانتخابات مجلس به ویژه شهرهای کوچک انگیزه برخی رقابت قومی و قبیله ای است. ۵. مطالبه تایید یا تغییر ریل گذاری برنامه های دولت انگیزش برخی برای شرکت در انتخابات پیشرو است. برنامه و شعارهای نامزدهای مجلس متغیر مهمی برای نوع رای دهندگان است. ۶. تحولات منطقه و جهان از جمله غزه و اوکراین نیز موثر در انگیزه بخشی برای شرکت در انتخابات است. رویکرد نامزدها و بیان سیاست اعلامی و حمایتی نیز می تواند برای برخی ایجاد انگیزه کند. 🔺یافتن و رصد انگیزش ها و تمرکز بیشتر و مخاطب شناسی جهادگران تبیین، به مشارکت قوی کمک شایان توجهی خواهد کرد. 🆔@soleimani59
🌴پیام های سالروز تکریم مادران و همسران شهدا 🔹 سالروز رحلت حضرت ام البنین به نام‌ روز تکریم مادران و همسران شهدا نام‌گذاری شده است. این نام گذاری پیام هایی دارد: ✅. نقش تربیتی مادران شهدا در تربیت نسلی که حسین گونه و عباس گونه و در دفاع مقدس حضور یافتند، مهم است. ✅مبارزه با استعمار و استکبار بدون حضور مادران رزمندگان و خاندان شهدا ممکن نیست ✅. صبوری و پایداری خاندان شهدا، نقش آفرین در استمرار این مسیر است‌. ✅.انتقال فرهنگ ایثار و ظلم ستیزی به دختران، مادران و نسل آینده با تجلیل و تکریم در خور شأن مادران و خاندان شهدا میسر است. https://eitaa.com/soleimani59
📌ام البنین علیهاالسلام عباس در زندگی بود مرید  برادرش بذر ایمان کاشت در او مادرش علمداری کربلا افتخار اوست در تربیت، او مرهون مادرش
📌مصداق سازی مفاهیم دینی توسط حضرت ام البنین علیهاالسلام 🔸فاطمه کلابیه معروف به ام البنین، همسر شهید و مادر شهيدان است. او همسر امام علی علیه السلام شهید محراب و مادر چهار جوان شهید رشید در کربلاست. گزارشات تاریخ نویسان از زندگی ایشان کم است. ام البنین را، به شجاعت، ادب ولایت مداری، ولایت دوستی، وفاداری، شاعری، ایثارگری و انقلابی توصیف کردند. این بانو در میان اهل بیت علیهم السلام جایگاه بس رفیعی دارد. در عیدها اهل بیت به دیدن ایشان می رفتند. باقی ماندن قبر ایشان در بقیع نشان از جایگاه معنوی ایشان در تاریخ است. 🔹فاطمه کلابیه با اکتساب فضايل برجسته،  نقش آفرین و الگو در طول تاریخ به ویژه تاریخ تشیع است. حضرت ام البنین، شنیدنی ها را دیدنی کردند. تربیت های نظری را عملی نشان دادند. مفاهیم دینی را اجتماعی سازی کردند. به مفاهیم، مصداق و عینیت بخشیدند. امام را یاری، چشم مادران را بصیر، قلبشان را محکم، کردند. از سفره انقلاب امام حسین علیه السلام برنداشتند. سفره انقلاب حضرت را برای دیگران پر کردند. زبان مبلغان، مربیان، شاعران، و مداحان را گویا و قلم نویسندگان را روان کردند. حضرت ام البنین با جمله «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»؛«از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» آیه، "قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ .(٢٤) را تفسیر عملی کردند. روزی که آمد کاروان غم برایت آن روز شد روز شروع بی‌قراری معلوم شد عباستان در کاروان نیست با این‌همه دیگر چرا چشم انتظاری؟ آن روز پرسیدی ز هر شخصی که دیدی آیا خبر از یوسف زهرا نداری؟ ▫️با آرامش بخشی، مودت و محبت به عنوان‌ همسر، آيه "وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ" را عینیت بخشیدند. 🔸با انتخاب صحیح همسر و تربیت درست فرزندان به آیه«وَالَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً * أُوْلئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فيها تَحِيَّةً وَ سَلاماً»؛ جامه عمل پوشاندند. خانواده ایشان (خودش، همسرش، فرزندانش)، امام متقین هستند. روشنی بخش چشم خود همگان می باشند. نقش ایشان در رسیدن این خانواده به" امام متقین" و "قرّة عين: برجسته است. دریک کلام حضرت ام البنین علیهاالسلام بسیاری از آیات را تفسیر عملی کردند. 🆔@soleimani59
📌ولایت محوری و عناصر هویت ساز در دهه بصیرت۱۴۰۲ 🔹۹ تا ۱۹ دیماه به نام دهه بصیرت و میثاق با ولایت نام گذاری شده است. این دهه با رخدادهای مهمی مقارن است. ۱. ایام ولادت حضرت فاطمه علیها السلام ۲.یوم الله قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم بصیر و ولایت مدار قم، ۳.حماسه حضور و نقش آفرینی مردم در نهم دیماه ۱۳۸۸ در حمایت از انقلاب و ولایت، ۴. شهادت و تشییع با شکوه سرباز ولایت سردار سلیمانی 🔹نقطه محوری هر یک از رخدادهای یاد شده بصیرت و ولایت مداری افراد یا مردم است. در واقع در طول تاریخ از حضرت زهرا تا تشییع با شکوه سردار سلیمانی نقطه محوری، جریان ولایت است که پایه و اساس تشیع می باشد. در این دهه عناصر هویت ساز ملت ایران جمع شده است. مقام معظم رهبری "مسلمانی ما، عمق تاریخی ما، و انقلابی بودن ما را سه‌ عنصر اصلی که هویّت ملّت ما را تشکیل میدهد، می دانند. رخدادهای این دهه عمق تاریخ تشیع، اسلامی و انقلابی بودن مردم را به خوبی نشان می دهد. پاسداشت با شکوه این ایام افزون بر حفظ عناصر هویتی نظام اسلامی، هویت ساز برای نسل آینده خواهد بود. 🆔 @soleimani59
📌مهدویت و قرآن وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ [ ﻧﺒﺎﺗﻲ ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﻢ . ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ .(بقره، ١٥٥) یکی از آیات مرتبط با امام زمان علیه‌السلام آیه فوق است. بر اساس روایات در این آیه به نشانه هایی از آخرالزمان اشاره شده است. آخرالزمان فاصلۀ زمانی روزگار پیغامبر اکرم (ص) تا برپایی قیامت را به‌طور کلی «آخرالزمان» گویند؛ در احادیث و روایت‌های اسلامی به‌طور ویژه آخرالزمان به دو مقطع زمانی اطلاق شده است: آستانۀ ظهور منجی موعود (عج) و آستانۀ برپایی قیامت. ویژگی‌ها و نشانه‌هایی هم که در کلام معصومان(عج) برای آخرالزمان بیان شده، اغلب دربارۀ همین دو مقطع، به‌ویژه جهانِ در آستانۀ ظهور است. آسیب ها و فتنه های آخرالزمان فتنه‌های آخرالزمان را در سه محور می‌توان طبقه بندی کرد. محور اول فتنه‌های اعتقادی است. ضعف اعتقادات و در خطر بودن اعتقادات و معتقدات از فتنه های آخر الزمان است. در روایات این مطلب تاکید شده که " حفظ ایمان در آخرالزمان از اینکه انسان بخواهد آتشی را در دست بگیرد و یا اینکه شعله‌ای را در طوفان از شرق به غرب ببرد سخت‌تر است." آسیب های عقیدتی در آخرالزمان سریع است پیامبر اکرم فرمودند: سَتَکونُ فِتَنٌ یصْبِحُ الرَّجُلُ فیها مُؤمِناً وَ یمْسی کافِراً الّا مَنْ احْیاهُ اللَّهُ تَعالی بِالْعِلْمِ» فتنه هائی بر پا خواهد شد که انسان صبح مؤمن باشد و شب کافر گردد مگر آنان که خداوند متعال آنها را به نور علم زنده کرده باشد. . محور دوم فتنه‌های فرهنگی است. آداب، رسوم و برنامه‌ها دچار اعوجاجات و کج‌روی هایی می‌شود. ارتباطات، ارتباطات درون خانواده، ارتباطات زن و شوهر، ارتباطات برادر با برادر، همسایه با همسایه همچنین سایر مواردی که به فرهنگ مربوط می‌شود دچار تغییرات جدی می شود. مثل پوشش که در روایات پیشگویی شده است. پيامبر صلي الله عليه و آله : وَ نِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِالْمائِلَةِ لايَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلايَجِدْنَ ريحَها وَ اِنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِنْ مَسيرَةِ كَذا وَكَذا؛ (در آينده) زنانى پيدا مى شوند كه در عين پوشيدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما وجوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفريب مى باشند، موهاى خود را طورى آرايشمى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اينان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوىآن را استشمام نمى كنند، با اين كه بوى بهشت از راه بسيار دور استشمام مى شود. محور سوم آسیب‌های اقتصادی است؛ به رخ کشیدن و تبرج، چشم و هم چشمی. حتی در امور معنوی مانند ساخت مساجد(مَساجِدُهُم عامِرَةٌ و هِي خَرابٌ مِن الهُدى). بخشی از آسیب های اقتصادی،ترس،گرسنگی است. «محمد بن مسلم گوید: شنیدم امام صادق، علیه‌السلام، می‌فرمود: همانا پیش از آمدنِ حضرت قائم، علیه‌السلام، از جانب خداوند آزمایشی است. عرض کردم: قربانت گردم، آن [آزمایش] چیست؟ امام علیه‌السلام، این آیه را خواند: وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ [ ﻧﺒﺎﺗﻲ ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﻢ . ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ .(بقره، ١٥٥) آن‌گاه فرمود: ترس، از سلاطینِ بنی‌فلان [است]؛ و گرسنگی، به‌واسطۀ گرانی نرخ‌ها [است]؛ و کاهش مال، به‌وسیلۀ کسادی وضع تجارت و بازار و کمی سود [خواهد بود]؛ و کاهش جان‌ها، به مرگ‌های عمومی و سریع؛ و کاهش محصول، به کمی غلّه و زراعت و بی‌برکتی میوه‌ها [بازمی‌گردد]. سپس فرمود: و مژده ده به صبرکنندگان در آن هنگام به اینکه به‌زودی حضرت قائم، علیه‌السلام، خروج کند». 🔸در این زمان حلال و حرام مشتبه می شود. از فرمایش‌های پیغامبر اکرم (ص) و دیگر معصومان برمی‌آید، اقتصاد جوامعِ آخرالزمانی هر روز بیش از پیش در آلودگی و کثافتِ «ربا» غرق می‌شود؛ و این درحالی است که نیک می‌دانیم که قرآن کریم رباخواری را اعلام جنگ با خدا و رسولش دانسته است.با این‌حال اما شدتِ گسترش گناه ربا در آخرالزمان آن‌چنان است که پیغامبر اکرم (ص) خبر داده‌اند که «روزگاری به مردم رسد که یکی نمانَد، مگر آنکه ربا خورد و اگر نخورد، غبار آن به وی رسد. راهکارهای مقابله با فتنه های آخرالزمان در پایان آیه ۱۵۵ سوره بقره پس از پیشگویی بخشی از آسیب های آخرالزمان راه مقابله با فتنه های آخرالزمان را صبوری و پایداری می داند.⬇️
⬆️ «صبر» به سه شاخه تقسيم شده است: 1. صبر بر اطاعت؛ 2. صبر بر معصيت؛ 3. صبر بر مصيبت از پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) نقل شده است: «اَلصَّبْرُ ثَلاثَةٌ، صَبْرٌ عَلَى الْمُصيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الْمَعْصِيَةِ، فَمَنْ صَبَرَ عَلَى المُصيبَةِ حَتَّى يَرُدَّهَا بِحُسْنِ عَزائِهَا، كَتَبَ اللّهُ لَهُ ثَلاثَ مِأَة دَرَجَة مَا بَينَ الدَّرَجَةِ اِلَى الدَّرَجَةِ كَما بَينَ السَّمَاءِ اِلَى الاَرضِ، وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الطَّاعَةِ كَتَبَ اللّهُ لَهُ سِتَّ مِأَةِ دَرَجَة، مَا بَينَ الدَّرَجَةِ اِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَينَ تُخُومُ الْاَرضِ اِلَى الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الْمَعْصيةِ كَتَبَ اللّهُ لَهُ تِسْعَ مِأَةِ دَرَجَة مَا بَينَ الدَّرَجَةِ اِلىَ الدَّرَجَةِ كَمَا بَينَ تُخُومِ الاَرْضِ اِلَى مُنْتَهَى الْعَرْشِ»؛ (صبر بر سه گونه است: صبر بر مصيبت، صبر بر طاعت و صبر بر معصيت. كسى كه صبر بر مصيبت كند و آن را با شكيبايى و صبر جميل تحمل نمايد، خداوند سيصد درجه برايش مى نويسد كه فاصله ميان هر درجه همانند فاصله آسمان و زمين است و هر كس صبر بر اطاعت كند، خداوند ششصد درجه برايش مى نويسد كه فاصله هر يك با ديگرى همانند فاصله انتهاى زمين تا عرش خداست. و هر كس صبر بر معصيت كند، خداوند نهصد درجه برايش مى نويسد كه فاصله هر يك با ديگرى، همانند فاصله منتهاى زمين تا منتهاى عرش خداست). از تعبيرات اين حديث، استفاده مى شود كه صبر بر معصيت مهم تر از همه است و صبر بر اطاعت در مرحله دوّم و صبر بر مصيبت در مرحله سوّم قرار دارد. 🔹اميرمؤمنان علي(عليه السلام) در حديثى ديگر، بعد از آن كه ايمان را بر چهار ستون قرار داده كه ركن اوّل آن صبر، ركن دوّم آن يقين و ركن سوّم آن، عقل و ركن چهارم آن جهاد است، مى فرمايد: «وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى اَرْبَعِ شُعَبٍ، عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ»؛ (صبر چهار شعبه دارد، اشتياق، ترس، زهد و انتظار). سپس در شرح آن مى فرمايند: «كسى كه اشتياق بهشت داشته باشد، از شهوات و هوس هاى سركش به كنار مى رود و آن كسى كه از آتش دوزخ بترسد، از محرّمات دورى مى گزيند و كسى كه زهد بر دنيا داشته باشد، مصيبت ها را ناچيز مى شمرد و كسى كه در انتظار سرانجام نيك باشد، براى انجام نيكی سرعت مى گيرد». هدف امام(عليه السلام)، در اين بيان، شرح انگيزه هاى صبر و استقامت است نه شاخه هاى آن. نظير حديث فوق كه از پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) نيز نقل شده است. حاصل آنکه: فتنه ها در آخر الزمان سرازیر است. این گفته امامان دین است. آن کس سالم ماند از سوء فتنه که متوسل به اولیای دین است. (موسی_سلیمانی) 🆔 @soleimani59
📌ضرورت بازخوانی حماسه 🔹نهم دیماه به نام بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است. با گذشت چندین سال از حماسه بزرگ 9 دی، بازخوانی این رخداد مهم و تاثیر گذار در روند تکاملی انقلاب و پیش روندگی افتخار آمیز ملت ایران، همچنان یکی از ضرورت‌های انکار ناپذیراست. 🔺بازخوانی به معنای رجوع دوباره برای اصلاح دریافت های سابق یا رجوع مجدد برای کشف ابعاد ناشناخته نهفته در حوادث تاریخی است. 🔹در این فرصت ا به پنج دلیل بر ضرورت باز خوانی حماسه نهم دیماه بسنده می شود؛ 1⃣. اولین دلیل دستور قرآنی بر یاد آوری ایام الله ها است. "وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ(ابراهیم، ۵) 2⃣. طبق تعریفی که از بازخوانی کردیم نهم دی ماه هنوز اسرار و تجارب گرانسنگی برای توسعه سیاسی و اجتماعی درخود نهفته دارد. سکوت بخشی از نخبگان و بزرگان انقلاب در موضع گیری و در مقابل حضور حماسی مردم یکی از همین اسراری است که به واکاوی و بروز شدن نیاز دارد. 3⃣.پس از گذشت بیش یک دهه از این حماسه با نسل‌هایی مواجه هستیم که آن زمان کودک یا نوجوان بودند و نیاز به روایت درست دارند. اگر این حقایق درست تبیین و بازخوانی نشود دشمن آنها را وارونه روایت خواهد کرد. مقام معظم رهبری می فرمایند.«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوانهای ما است». 4⃣.بازخوانی و تبیین درست حماسه ها، تاریخ، فرهنگ و دکترین آینده ما را مشخص می کند. بازخوانی حماسه ها روشن می کند که چه بودیم، تعیین می کند، که هستیم و چگونه باید باشیم. 5⃣. بزرگداشت و بازخوانی حماسه هایی مانند نهم دی از حرکت های هویت ساز است که مقام معظم رهبری بر این حرکت ها تاکید دارند. نهم دی مسلمانی ما، عمق تاریخی ما، و انقلابی بودن _سه‌ عنصر اصلی هویّت ملّت ما_ را نشان می دهد. این هویت نیاز به رسیدگی و نگهداری دارد از جمله مواردی که می تواند عناصر هویت ایران اسلامی را حفظ کند و رشد دهد، حرکت های جمعی هویت ساز است‌. خروش به موقع و انفلابی مردم در نهم دی نقطه عطفی در نقش آفرینی های جمعی و هویت ساز است. 🆔 @soleimani59
📌درسهای بصیرتی و امید آفرینی ۹ دی 🔹نهم دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است. نهم دی پایان کننده فتنه هشت ماهه در سال ۱۳۸۸ بود، فتنه ۸۸ فتنه¬ای با سابقه طراحی ۱۰ ساله عوامل خارجی و نفوذی¬های داخلی بود که حدود 240 روز ایران اسلامی را درگیر خود کرده بود. فتنه ای سهمگین، کم سابقه یا حتی بی سابقه که می توانست هر حکومتی را به زانو در آورد؛ اما این فتنه با حضور مردم خنثی شد. 🔸جدای از خسارت¬های مادی و معنوی که این فتنه مانند فتنه شریعتمداری، قائم مقام رهبری و فتنه 78 کوی دانشگاه داشت. نوع مواجهه نظام و حضور پرشور مردم تجربه گرانسنگی را برای ادامه مسیر انقلاب در اختیار علاقمندان به انقلاب اسلامی قرار داد. باز خوانی فتنه ۸۸ نیاز هر روز انقلاب است. برخی به دورغ بازخوانی فتنه ۸۸ را باعث کاهش انسجام ملی می دانند؛ در حالی که اثبات مجدد جایگاه مردمی نظام و قدرت بسیج گری آن و نوع مواجهه با دشمنان، شاخصه نهم دی است که می تواند انسجام ملی را در برابر دشمنان در پی داشته باشد. از این رو تبیین خوب عوامل حماسه ساز نهم دی برای نسل جدید می تواند بصیرت زا و امیدآفرین باشد. ۱.نقش بی نظیر ولایت فقیه خطبه های مقام معظم رهبری در نماز جمعه 29 خرداد، شیوه مواجهه ایشان با نخبگان و مردم، مدیریت بی بدیلی از ایشان را در مدیریت فتنه ۸۸ به نمایش گذاشت. تجربه تاریخی مواجهه امام جامعه، با فتنه را می توان در فتنه جمل و نهروان مشاهده کرد. حضرت علی علیه السلام در آن دو فتنه با هر گروهی به شیوه ای برخورد کردند. برخی را نصیحت، برخی را حمایت، برخی را حصر و با برخی به شدت برخورد کردند و پس از پایان فتنه نهروان فرمودند: «فانی فقأت عین الفتنه؛ من بودم که چشم فتنه را در آوردم»( نهج البلاغه، خطبه 93). ۲. بیداری، هوشیاری و بصیرت ملت هدف دشمنان در فتنه، جدایی امت از امام جامعه و نظام اسلامی بود. همراهی نکردن مردم با فتنه گران پس از روشنگری های مقام معظم رهبری و نخبگان سیاسی، طراحی دشمنان را شکست داد. حضور کمی و کیفی مردم در نهم دی نشان از پیوند عمیق مردم با نظام اسلامی و امام جامعه داشت. در این فتنه عموم مردم بر خلاف برخی خواص به توصیه حضرت علی که فرمودند: «کن فی الفتنه کابن اللبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب؛همچون بچه شتری باش که نه پشتی برای سواری دادن دارد و نه شیری برای دوشیدن.» عمل کردند. عموم مردم در فتنه ۸۸ با هوشیاری و بصیرت ،بر خلاف برخی خواص، اجازه موج سواری را به دشمنان داخلی و خارجی ندادند. مردم در این حماسه مصداق جمله شریف« لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» بودند. ۳. روح دیانت ناب ملت فتنه گران با استفاده ابزاری از دین و اعتقادات و کشاندن معترضان به نماز جمعه، حسینیه¬ها و محرم الحرام را فرصت مناسبی برای زنده نگه داشتن فتنه سبز می دانستند. اما توده مردم با هوشیاری، اصل را از کاریکاتور تشخیص دادند و با اعتقاد و دیانت ناب و حماسه حسینی اصیل این فتنه را خاموش کردند. موضع گیری صریح مردم در مقابل اهانت به امام حسین علیه السلام نشانه روشن بینی مردم و نقطه مشترک حضور مردم در سال ۵۷ و ۸۸ بود. همانگونه که عاشورا خط تمایز بین حق و باطل است. فتنه ۸۸و حماسه نهم دی نیز معیار و ملاکی برای تشخیص و تمییز دو جبهه و جریان است. جریانی که مدافع انقلاب و مردم و قانون است و جریانی که در مقابل همه این ها می ایستد. تبیین این موضوع در چله دوم انقلاب برای نسل جدید در ادامه مسیر انقلاب بصیرت زا خواهد بود. @soleimani59 https://eitaa.com/soleimani59
📌خون جان فدا چه فتنه ها، خاموش شد به خون قاصم چه مرداب ها، خروشان شد به خون قاسم دشمن خواست نام و رسمش شود خاموش مکتب و نامش را جهانی کرد خون قاسم @soleimani59