eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️سلسله : 🔸 طهارت باطنی با توجه ویژه خدا به انسان حاصل می‌شود و طهارت ظاهری مقدمه این توجه خاص است ؛ دلیل این مطلب آن است که خداوند طاهر و مطهَر است و توجه او نیز به هر چیزی است که با او سنخیت داشته باشد؛ یعنی او به چیزی روی می‌کند که طاهر و مطهَر باشد. لذا کسی که می‌خواهد مورد این توجه خاص قرار بگیرد باید در مرتبه بدن خود را پاک گرداند. به این ترتیب طهارت روح نیز برای او حاصل می‌شود. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "آیت الله عبدالله جوادی آملی" 👈 ایشان فرمودند: دائما با وضو باشید روزی شما زیاد می‌شود؛ و بدانید روزی تنها نان و آب نیست. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 و تکلیف جمعی مشترک جمع در عین تفاوت نقش افراد ▫️در عهد جمعی صرفا با جمع عهدهای فردی و اعمال فردی مواجه نیستیم و چون عهد جمعی تکلیفی جمعی است، تکالیف افراد علاوه بر تکلیف فردی، به اندازه توان و وسع آنها در تشکیلات وسعت می‌یابد. ۱. بر اساس آیه شریفه: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ" (آل عمران: ۲۰۰) اگر امر به (صابروا) همان و در است، بر اساس اینکه قرآن می فرماید: "لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَاۚ" (بقره: ۲۸۶) برای افراد یک به اندازه وسع فردی و تشکیلاتی آنها تکلیف متفاوت می شود. ۲. بر این اساس تکلیف افراد مختلف در عهد جمعی در عین اشتراک، تفاوت‌هایی به قدر وسع ایشان دارد. چنانچه وسع امام و با یک فرد عادی متفاوت است. ۳. بعنوان نمونه، خداوند متعال خطاب به نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید؛ "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ" (هود؛ ۱۱۲) در امری که به تو شد -که منظور همان عهد الهی خداوند است- استقامت کن و کسانی که با تو هستند نیز استقامت کنند. ▫️امام خمینی (ره) می فرمایند: روایت شده است از پیغمبر اکرم (ص) که: "شَیَّبَتْنِی سورةُ «هودٍ» لِمَکَانِ هذه الآیةِ" (سوره هود مرا پیر کرد به خاطر این آیه) "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ" در سوره «شورا» هم هست. نفرمود سوره «شورا»؛ فرمود سوره «هود؛» برای اینکه در سوره «هود» "وَ مَنْ تابَ مَعَکَ" است؛ یعنی چون استقامت ملت را هم به عهده من گذاشته است، که مستقیم باش و هر که با توست مستقیم باشد، این من را پیر کرد. (صحیفه امام، ج ۹، ص ۴۷۹) پس عهد امام یک امت و رهبر تشکیلات به این است که دیگرانی که تابع او هستند را هم مستقیم ‌و پایدار کند! ۴. عهد جمعی چنین معنایی دارد! در عهد جمعی رهبر تشکیلات عهد می‌بندد که دیگران را با خود همراه کند و عمل جمع را از او طلب می کنند. ۵. در مورد عهد جمعی طهارت، رهبر تشکیلات به متعهد می شود که دیگران را همراه کند لذا را از او طلب می کنند. ۶. همین نسبت با سایر اعضای تشکیلات هم هست. کسی که توان معرفتی دارد عهد می بندد این معرفت را به دیگران تسری دهد تا آنها با معرفت به طهارت به آن پایبند شوند، کسی که ظرفیت فعالیت رسانه ای دارد عهد می‌بندد که برای فضاسازی تشکیلات در عهد جمعی طهارت نقش ایفا کند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : طهارت اعتقادی یعنی دور کردن توجه از هرآنچه غیر از اوست.. 🔸آنچنان که ذکر شد طهارت مراتبی دارد که این مراتب در طول یکدیگر قرار دارند و لذا دستیابی به هر مرتبه مستلزم تحقق مرتبه قبلی است. بعنوان مثال، نیل به طهارت اخلاقی نیازمند طی کردن طهارت ظاهری و نیل به طهارت اعتقادی [که از مراتب توحید است و در آن هر توجهی به ماسوا شرک است]، نیازمند طی کردن طهارت اخلاقی است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: "شهید والامقام، شهید رضا عامری" 👈 از ایشان چنین درس بگیریم: و در محیط علمی حتی در سنین دانش آموزی بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 توجه به آیات خاص "یا ایها الذین آمنوا" در از جمله یک مسیر ویژه برای و جامعه سازی ▫️ خطاب های "یا ایها الذین آمنوا" در قرآن ناظر به عهدهای جمعی است. به این معنا که: اولاً این آیات شریفه در قرآن خطاب به مومنین است. ثانیاً این آیات به جمع مومنین خطاب کرده است نه فرد. (ایها الذین آمنوا). ثالثاً این آیات در سور مدنی و در دوران تشکیل جامعه مدنی و تشکیلات حکومت اسلامی پیامبر (ص) در مدینه نازل شده است. رابعاً عمده این آیات بیان اوامر و تکالیف جمع مومنین است. خامساً فحوای عمده این آیات، بیان احکام اسلامی از حیث اثر آن در جامعه سازی است. ▫️بر اساس آیه شریفه "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ" (آل عمران:۲۰۰) می‌توان منطق عهد و عمل فردی و تواصی مومنین برای تحقق عهد و عمل جمعی در مسیر جامعه‌سازی را ذیل این آیات دنبال کرد. ▫️در عهد جمعی طهارت باید به آیاتی که چنین خطاب "یا ایها الذین امنوا" را در موضوع طهارت در خود دارند توجه ویژه نمود تا نسبت طهارت و تشکیلات سازی و جامعه سازی بیشتر فهم شود. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️ سلسله : 🔸 طهارت جمع ایمانی، مداومت در راه خدا و استقامت است. تا زمانی که افراد مجموعه فرهنگی ثبات قدم و استقامت داشته باشند و سختی‌های مسیر فرهنگ‌سازی آنها را از جهاد فی سبیل الله مأیوس نکند، طاهرند. اما لحظه‌ای سستی در جهاد و فاصله از استقامت، موجب خروج از جرگه طاهرین خواهد شد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" 👈 از ایشان چنین درس بگیریم: با طهارت و حضور قلب در محضر پروردگار عالمیان حاضر شویم. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |
✍ دلالت تشکیلاتی عهد طهارت 💠 طهارت بعنوان یک مقدمه تحقق میثاق ولایت برای در بیان کریم ▫️مهمترین آیه شریفه در جعل آیه شریفه: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَكُمۡ وَأَيۡدِيَكُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِكُمۡ وَأَرۡجُلَكُمۡ إِلَى ٱلۡكَعۡبَيۡنِۚ.." (مائده:۶) است که از جمله آیات عهد جمعی یعنی امر برای با خطاب "یا ایها الذین آمنوا" است. ▫️در این آیه شریفه پایه‌های اصلی احکام طهارت (وضو، تیمم، غسل) به صورت یکجا و منسجم در یک آیه بیان شده است که نشان دهنده نظام بودن عهد طهارت از منظر الهی است. به این معنا که طهارت یک حقیقتی است که برای تحقق آن اعمال متعدد در شرایط مختلفی لازم است. ▫️در انتهای این آیه شریفه، غایت عهد جمعی طهارت بیان شده است که: "مَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيَجۡعَلَ عَلَيۡكُم مِّنۡ حَرَجٖ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمۡ وَلِيُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَيۡكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ" (مائده: ۶). یعنی اولا: خداند متعال از جعل طهارت به عنوان یک حکم اسلامی برای جمع مومنین به دنبال ایجاد حرج و سخت گیری نیست و یک غایت حقیقی را در باطن این حکم طهارت دنبال می کند. ثانیا: این غایت حقیقی این است که نعمت بر جامعه مومنین تمام شود. ▫️این اتمام نعمت، بر اساس آیه: "ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِي" در همین سوره (مائده: ۳) همان نعمت است و جعل به عنوان یک برای تحقق غایت جعل ولایت در غدیر یعنی با یکدیگر و اتصال به امام و رسیدن به فلاح و رستگاری و توحید است. ▫️در آیه شریفه بعد از آیه طهارت می فرماید: "وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ وَمِيثَٰقَهُ ٱلَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ" (مائده: ۷). در این آیه شریفه تصریح می کند بر ارتباط این آیات احکام به میثاق و عهد الهی بودن این احکام الهی در ذیل عهد و میثاق ولایت (اتمام نعمت). به این معنا که از آنجا که مومنان عهد و میثاق بر تحقق ولایت دارند، مقدمات تحقق این ولایت که همان تحقق جمعی احکام الهی در جامعه است، عهد جمعی و در دامنه میثاق بر ولایت است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : فلسفه و علت تشریع بر بنی آدم 🔸در باب وضو باید بگوییم که این تشریع از یک حقیقت وجودی نشأت گرفته است، اعتبار نیست که فکر کنیم خداوند می‌خواست امری کند و شما اطاعت کنید! نه؛ حکمت و مصالح دارد که این شستن‌ها نازله آن حقیقت است که در صعودش هم آن را می‌خواهد ایجاد کند. از آن‌جا نازل شده و دوباره می‌خواهد به آنجا برساند. لذا در روایتی شریف از نبی اکرم صلوات الله علیه، اصل دلیل وضو و فلسفه آن بیان شده است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
🔸 ؛ هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "استاد محمدرضا عابدینی" 👈 از ایشان چنین درس بگیریم: انسانی که و وضویی ندارد و می‌خواهد با دیگران رابطه برقرار کند، برکتی در رابطه او نیست و رشدی ایجاد نمی‌کند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام 🌐 Karavani.ir |