eitaa logo
سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
3.2هزار دنبال‌کننده
95 عکس
39 ویدیو
8 فایل
کانال کلاسهای درس حضرت آیت الله یزدانپناه با عنوان سلوک و عرفان در وادی عمل در شهرستان آمل ارتباط با مدیرکانال : @seyyedahmadian آدرس کانال تلگرام: https://t.me/kelaseostadyazdanpanah آدرس صفحه اینستاگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
فایلهای صوتی درس سلوک اجتماعی استاد یزدانپناه در تهران ☝️☝️☝️☝️☝️ (هر چهارشنبه ساعت ۲۰ مسجد خیر تهران)
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت دوم: مفهوم بهجت 🔹در مفهوم بهجت، سرور و شادمانی به همراه ➕ شادابی و خرّمی و شکفتگی مطرح است که این دو به دلیلِ نیلِ به نعمت و خوشی و راحتی و دست یابی به امور لذّت بخش پدید می آید. پس در بهجت دو تا مسئله باید باشد: 1️⃣ هم "سرور" و "شادمانی" باشد 2️⃣و از طرفی هم باید "شادابی" هم باشد. شادابی ⬅️ یعنی تر و تازه ☑️گاهی هست بعضی انسان ها از سرمستیِ نعمتی که دارند از چهره شان نشاط و سرحالی می بارد. ✅این نشاط و سرحالی را می گویند شادابی. از چهره اش نور نعمت می بارد ⬅️ یعنی آدم احساس می کند تر و تازه و شکفته و خرّم است. ✅در زبان عربی تعبیر میکند به "نضرة" این دو یعنی 1️⃣سرور و شادمانی 2️⃣ شادابی و خرّمی و شکفتگی به دلیل چیست؟ به دلیل دستیابی و نیل به نعمت است. ⬅️آن نعمتی که به او داده می شود، ⬅️خوشحالی و راحتی و خوشی ای که به او داده می شود؛ لذّت می برد ⬅️ و این لذّت او را شاداب می کند؛ لذّت باعث می شود که خوشحال شود. گاهی امیرالمؤمنین (ع) تعبیر می کنند به "سَکرةُ المال" ⬅️ یعنی مستی مال، یعنی این نعمت مال که به او دادند اصلاً یک نوع سکرة برایش آورده است. 🗂 جلسه دوم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | عرفان اجتماعی 💬 نسبت میان عرفان و اجتماع از نگاه اسلام چگونه است؟ 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موجودی ملکوتی 💬 فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها موجودی ملکوتی است که در عالم دنیا به صورت یک زن ظاهر شده است. 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. سلام‌الله‌علیها https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت سوم: سعادت بدنی و عقلی 🔹بحث سعادت علاوه بر کتاب اشارات، در شفا هم آمده است. بوعلی در کتاب شفا سعادت در دین را این گونه مطرح کرده است که: شریعت، سعادت اخروی را دو گونه ترسیم کرده است: ⬅️سعادت بدنی ⬅️سعادت عقلی انسان در اخرت به سعادت می رسد. ❓این سعادت چیست؟ ✅به بهشت می‌رود. ❓در بهشت چه سعادتی نصیبش شده است؟ دو نوع سعادت نصیبش شده است: 1️⃣ یکی سعادت بدنی که ما از آن به معاد جسمانی تعبیر می‌کنیم. آنچه را که در قرآن کریم می‌بینید: ☑️ "جنّات تجری من تحتها الانهار" هست. ☑️ مساکن طیّبه هست ⬅️ خانه های خیلی خوبی دارند. ☑️و مؤمنین را زیارت می کنند. ☑️بر روی اَرائک نشسته اند. ☑️فاکهة و از میوه های بهشتی تناول می‌کنند. ☑️هر چه را اشتها و میل داشته باشند و ازش لذّت می برند ⬅️ تا اشتها می‌کند، به او می دهند. ☑️حور و غلمان و شراب بهشتی و.. همه این‌ها از یک جهت، نعمت های بهشتی است که داده می شود. ✅ از این ها به عنوان معاد صوری یا معاد جسمانی یاد می کنند ⬅️ یعنی سعادت، خوشی و راحتی برای بدن اخروی است . این سعادت در متن دینی آمده و این را صادق مصَدَّق و شریعت حقّه گفته است. در کنارش، سعادت عقلی را هم گفته است. 🗂 جلسه سوم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🔹وهم و برداشت بعضی ها این است: هر چه لذّت هست، فقط لذّت حسی است و لا غیر؛ ☑️ مثلاً انسان غذا را می‌خورد چقدر کیف می‌کنیم؟ بعضی اوقات ما در این ساحت مادّی، امکاناتی داریم که خیلی احساس لذّت می‌کنیم. ✅به این لذّت حسّی می‌گویند. ❗️لفظ "کِیف" را به کار می برم به دلیل اینکه الان در زبان عرف عموم، لفظ "کِیف" خیلی واضح تر از لذّت است. بوعلی به آن عنوان لذّت حسی داد. لذت حسی ⬅️ یعنی آنکه در سطح حس و به وسیلۀ لمسمان، چشممان و .... داریم. ✅به این ها لذت مادی، بدنی و حسی می گویند. بعضی‌ها برداشت می‌کنند که لذّتِ قوی که آدم واقعاً کیف می‌کند همین لذّات حسی است؛ ❌ لذت های دیگر، لذّت قوی نیستند؛ خیلی ضعیف است؛ اصلاً نباید حسابش کرد؛ ولو از غیرِ حسّی، یک کیف مختصر ایجاد شد، این چیز ضعیفی است؛ و لذّت حسی، لذت چیره و غالب است ⬅️ یعنی هر وقت دائر بین این لذّت حسی و لذّت غیر حسی بود، آدم می گوید من، دنبال این لذت غیرحسی نمی گردم، اصلاً به درد نمی خورد! ◀️لذّت های خیالی ◀️لذّت های وهمی ⬅️و چیزهای دیگر هم داریم ولی آن لذّت ها هیچ کدام به پای این لذّت های حسی نمی رسد. ❗️تقریباً یک منطق خاکیِ در او وجود دارد. ⚠️ نکته:خیلی ها به لحاظ واقعیّتِ وجودی، چیزهایی (لذت‌های بالاتری) را یافته اند، ولی بعضی موقع در اندیشه هایشان همین لذت‌های حسی می‌گذرد. برخی هم هستند که فقط با همین منطق زندگی می کنند! 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal