قسمت هایی از فیلم eyes wide shut
تام کروز برای ورود به مراسم ایلومیناتی ها نقاب بر چهره می زند.
رسم نقاب زدن جزئی از رسومات میترائیسم رومی بوده است .
@soltannasir
☝️غار افسانه ای کلماکره در شهرستان پلدختر استان لرستان . یکی از بزرگترین گنجینه های کشف شده در جهان
خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستندی دربارهٔ غار کلماکره شهرستان پلدختر لرستان -قسمت اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستندی دربارهٔ غار کلماکره شهرستان پلدختر لرستان -قسمت دوم
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 87}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 9}
ادامه...👇
نکته 5: صورت فلکی کلاغ همراه با مار آبی و جام در کنار یکدیگر در بین صورت فلکی اسد و سنبله قرار دارند. که داستان آن را از کتاب اساطیر یونانی و صور فلکی صفحه 81 و 82 برایتان نقل می نمایم : 👇
{صورت فلکی کلاغ_مار آبی_جام
این سه نقش آسمانی به فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت تعلق دارند.
صورت فلکی هیدرا به مار پیچ و خمی شباهت دارد. در اسطوره های یونانی آپولون، ایزد خورشید، یک روز که با ارابهٔ چهار اسبی خود از میان آسمان ها عبور می کرد ناگهان تشنه شد و خدمتکار خود کلاغ را فرستاد تا جام او را پر از آب کند. کلاغ از سوی ایزد جوان، آپولون، روانهٔ مأموریتی شد تا جامی از آب برای او بیاورد. اما او در این سفر مرتکب اهمال و سستی شد و نسبت به مأموریتش کوتاهی کرد و برای توجیه این قصور، درون جام، ماری برای آپولون آورد.
کلاغ سپید زیبا از ابتدا قصد کوتاهی نداشت، اما او در نزدیکی چشمه، درخت انجیری دید و به قصد استراحت در سایه برگ هایش روی آن نشست، در آن زمان میوه های درخت هنوز نرسیده بودند. به همین علت کلاغ تصمیم گرفت تا زمانی که میوه ها برسند منتظر بماند!!!
در بازگشت، کلاغ دچار عذاب وجدان شد به همین خاطر یک مار آبی را به وسیله ناخن هایش گرفت تا ادعا کند که این حیوان خزنده به او حمله کرده و مانع انجام مسئولیتش شده است. بنابراین او مار را مسئول تاخیرش معرفی کرد. اما آپولون همه چیز را می دانست و برای تنبیه او، رنگ سپید_نقره ای او را مشکی و صدای زیبایش را گوشخراش کرد. سپس هر سه را به آسمان در میان ستاره ها فرستاد. هر سه این صورت های فلکی در سمت جنوب آسمان، در نزدیکی صورت های فلکی اسد و سنبله قرار گرفته اند.
بنابر اسطوره ای دیگر، آپولون کلاغ سپید_نقره ای بسیار زیبایش را فرستاد تا پنهانی مراقب معشوقه او، کورونیس، باشد؛ اما پرنده به مسئولیتش بی اعتنا بود و کورونیس بی وفا...
آپولون بسیار خشمگین شد و کلاغ را به پرنده ای سیاه با صدایی دلخراش تبدیل کرد. اما در اسطوره مشخص نشده است که آپولون با معشوقه اش بعد از آن چگونه رفتار کرد. ... }
نکته 1 از 5: عزیزان همانگونه که ملاحظه می نمایید در پله اول منزل سلوکی در آیین میترائیسم رومی کلاغ و جام همراه با عصای مرکوری وجود دارد. که تا حدی شبیه صورت فلکی کلاغ و جام و مارآبی است .
همچنین دقت نمایید که آیین میترائیسم رومی ترکیبی از آیین مهری ایرانی با آیین های پاگانی اروپایی می باشد.
نکته 6: گفته شد که کلاغ پیک خورشید است و صفت عطارد دارد. در کتاب سرالمستتر صفحات 207 و 208 در باره تفأل(فال نیک زدن) وتطیر (شگون) به آواز کلاغ آمده :👇
{ اهل هند از قدیم به آواز کلاغ شگون گیرند و تجربه رسانیده اند اگر در اوّل پاس روز کلاغ رو به مشرق آواز کند دلیل بر آنست که نفعی به بیننده رسد و حاجتش روا گردد.
و اگر رو به مشرق و جنوب آواز کند خبر خوشی به بیننده رسد_ و اگر به جنوب آواز کند نفع یابد_ و اگر رو به میان جنوب و مغرب آواز کند با زنی ملاقات افتد. و اگر رو به مغرب بود باران نازل شود_ و اگر رو به میان مغرب و شمال باشد خبر خوشی شنود_ و اگر رو به شمال بود حاجتی را که در دل داشته روا گردد. و اگر رو به میان مشرق و شمال بود مهمّی که در پیش باشد به نتیجه مطلوبه رسد.
و اگر در پاس دوّم رو به مشرق آواز کند با قوم وخویشی صحبت افتد یا مهمانی می رسد . و اگر رو به مشرق و جنوب باشد زنی یابد و اگر رو بجنوب بود نفعی رسد و اگر رو به جنوب و مغرب باشد طعام لذیذ و خوشگواری میخورد و اگر رو به مغرب بود و شنونده عزم جنگ با کسی و قومی داشته باشد ظفر یابد و اگر رو به میان مغرب و شمال باشد از مخدوم و رئیس خود خبر بدی می شنود و اگر رو به شمال بود باران ببارد و اگر رو به میان مشرق و شمال بود به جايی آتش افتد حریقی ایجاد گردد.
و اگر از بالای سر آواز کند مهمان رسد. و اگر در پاس سوّم رو به مشرق آواز کند دزدی به خانه شنونده آید و یا از سارق خبری می شنود و اگر رو به کسی بود با کسی جنگ و گفتگو افتد و اگر رو به جنوب بود زخم و کوفتی عارض گردد.
و اگر رو به مشرق بود دشمنی از جایی آید . و اگر رو به مغرب بود مهمانی رسد و اگر رو به پایین بود دوستی آید و اگر رو به شمال بود با استاد ملاقات افتاد و اگر رو به نیرت (میان جنوب و مغرب) بود بد باشد و اگر از بالای سر باشد شخص متهم گردد.
در پاس چهارم رو به مشرق باشد زنی خوب نصیبش گردد و اگر به صورت شخص باشد دوستی خبر خوش شنود رو به جنوب باشد مرض جسمی یابد رو به مغرب باشد زن حامله دختر زاید رو به پایین با کسی جنگ افتد یا کسی از راه دور میرسد رو به شمال بود آن شب و آن روز به گرسنگی گذرد و رو به انسان باشد خبر خوشی میرسد بالای سر باشد شادمان گردد. }
ادامه دارد...
@soltannasir
🌞
عزیزان اخیراً عده ای از دانشمندان جوان اهل مراغه به سرپرستی دکتر یوسف بیگ باباپور، و با کوشش جناب دکتر منصور پور موذن و حسین شادمان اقدام به چاپ دوره میراث نجومی ایران و اسلام نموده اند. که تاکنون 25 جلد از این دوره چاپ شده است. با قیمت استثنایی 500000 تومان که در این زمانه ای که کتاب کالای لوکس ( به دلیل گرانی) محسوب می شود . این قیمت واقعاً مناسب است . و کتاب های این دوره به شکل تکی نیز به فروش می رسد .
فقیر به هنگام شنیدن این خبر ذوق زده شدم . و وظیفه خویش دانستم که از این کار ارزشمند حمایت نمایم.
به علاقه مندان به نجوم اسلامی توصیه می نمایم که با تهیه نمودن این دوره از آن حمایت نمایند .
می دانم که علاقه مندان به علم هیئت و نجوم و تنجیم و علوم غریبه و ماوراء و حتی طرفداران نظریه زمین تخت در کانال حضور دارند .
مطمئناً این دوره برای این عزیزان مفید خواهد بود.
برای تهیه اثر می توانید به آیدی زیر پیام دهید: 👇👇👇👇👇👇👇👇
@malmir63
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 88}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 10}
ادامه..👇
اما حال به سراغ قرآن مجید و عزیز می رویم. در قرآن حکیم در آیه 31 سورهٔ مبارک مائده به کلاغ در داستان قابیل و هابیل اشاره شده است :👇
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴿۲۷﴾لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ ﴿۲۸﴾إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ ﴿۲۹﴾فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۳۰﴾👈فَبَعَثَ اللَّهُ 👈غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ ﴿۳۱﴾=داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان هنگامى كه [هر يك از آن دو] قربانيى پيش داشتند پس از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد [قابيل] گفت حتما تو را خواهم كشت [هابيل] گفت خدا فقط از تقواپيشگان مى پذيرد (۲۷)اگر دست خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى من دستم را به سوى تو دراز نمى كنم تا تو را بكشم چرا كه من از خداوند پروردگار جهانيان مى ترسم (۲۸)من مى خواهم تو با گناه من و گناه خودت [به سوى خدا] بازگردى و در نتيجه از اهل آتش باشى و اين است سزاى ستمگران (۲۹)پس نفس [اماره]اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد و وى را كشت و از زيانكاران شد (۳۰)پس خدا زاغى را برانگيخت كه زمين را مى كاويد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان كند [قابيل] گفت واى بر من آيا عاجزم كه مثل اين زاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان كنم پس از [زمره] پشيمانان گرديد (۳۱) }
نکته1 : عزیزان دقت نمایید در آیه 31 سوره مبارکه مائده ، برای غراب (کلاغ) از فعل بعث استفاده می نماید « فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا..» که بعث در لغت به معنای برانگیختن و در اصطلاح فرستادن کسی برای امری می باشد. چنانچه در آیه 103 سورهٔ مبارکهٔ اعراف خداوند از فعل بعثنا برای فرستادن موسی (ع) به سوی فرعون استفاده نموده است :👈«ثُمَّ بَعَثْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسَى بِآيَاتِنَا إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَظَلَمُوا بِهَا فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ ﴿۱۰۳﴾= آنگاه بعد از آنان موسى را با آيات خود به سوى فرعون و سران قومش فرستاديم ولى آنها به آن [آيات] كفر ورزيدند پس ببين فرجام مفسدان چگونه بود (۱۰۳)»
پس نتیجه می گیریم فرستادن کلاغ به سوی فرزند آدم (ع) قابیل ، برای یاد دادن کندن زمین و دفن نمودن برادر ، کار خداوند بوده و کلاغ چه دانسته و چه ندانسته فرستادهٔ خداوند بوده است.
عزیزان به یاد بیاورید که کلاغ صفت عطارد دارد و پیک ایزد مهر، که ایزد عهد و پیمان است. که در دروس اشاره نمودیم همان فرشته حجرالاسود در احادیث اسلامی است.
نکته 2: در تفسیر روایی البرهان در حدیث شماره 3094 /6) به نقل از کتاب علل الشرایع شیخ صدوق آمده است : 👇
{ حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ، به نقل از پدران بزرگوارش (ع) ، حدیث نمود که امام حسین(ع) فرمود: حضرت علی بن ابی طالب (ع) در مسجد کوفه نشسته بود که مردی از اهالی شام برخاست و عرض کرد : ای امیرالمومنین ! می خواهم از چند چیز سوال و پرسش کنم ?
حضرت فرمود : سؤال کن ولی قصدت از سؤال کردن، فهمیدن باشد، نه ( آزمایش و) رسوا کردن طرف مقابل و به مشقّت انداختن او باشد.
تمام مردم و حاضران چشم دوختند تا ببینند که او چه چیز سؤال می کند _ حدیث ادامه یافت تا جایی که _ آن مرد سؤال کرد : آدم (ع) چند سال عمر کرد ?
فرمود : نهصد و سی سال
.....
سپس مردی دیگر برخاست و عرض کرد : ای امیرالمومنین! خبر دهید مرا از روز چهارشنبه و این که چرا فال بد می زنیم و چرا این روز سخت و سنگینی بوده و بفرمایید که این روز کدام چهارشنبه می باشد ?
فرمود: 👈 آخرین چهارشنبه در هر ماهی است که محاق می باشد_ یعنی قمر در شب ناپدید است_، در روز چهارشنبه قابیل برادرش هابیل را کشت . }
نکته1 از 2: کشته شدن هابیل توسط قابیل در روز چهارشنبه رخ داده است . و پس از گذشت چندین ساعت که قابیل سرگردان بوده که با جسد برادرش چه کند ! حق تبارک تعالی کلاغی را بر می انگیزاند که دفن نمودن برادر را به قابیل بیاموزد.
در نظر داشته باشید که چهارشنبه روز عطارد است و کلاغ نیز پیک ایزد مهر است و صفت عطارد دارد.
ادامه دارد...
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 89}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 11}
ادامه...👇
همانگونه که ملاحظه نمودید در سورهٔ مبارکه مائده، به کلاغ اشاره شده است. و کلاغ پیک ایزد مهر بود و با عطارد ارتباط دارد. و ایزد مهر، یا فرشتهٔ حجرالاسود، ایزد عهد و پیمان است. و بر اساس احادیث اسلامی نخستین شیعهٔ امیرالمومنین (ع) در صف فرشتگان بوده است.
حال نگاهی به مضمون سورهٔ مبارکهٔ مائده و آیات آن می نماییم. تا ببینیم که آیا نشانه های ایزد مهر در این سوره وجود دارد ?
آیا نشانه های مرحلهٔ اول سلوک مهری یعنی مقام کلاغ در این سوره وجود دارد ? آیا نشانه های کوکب عطارد در این سوره وجود دارد ?
علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان در بیان آیات سورهٔ #مائده می فرماید : 👇
{ اگر در آیات این سوره، آیات اول و آخر و وسطش دقت کنیم و در مواعظ و داستانهائی که این سوره متضمن آنها است تدبّر کنیم، خواهیم دریافت که غرض جامع از این سوره دعوت به 👈وفای به عهدها، و 👈پایداری در پیمانها، و تهدید و تحذیر شدید از شکستن آن و بی اعتنائی نکردن به امر آن است و اینکه عادت خدای تعالی به رحمت و آسان کردن تکلیف بندگان و تخفیف دادن به کسی که تقوا پیشه کند و ایمان آورد و باز از خدا بترسد و احسان کند جاری شده، و نیز بر این معنا جاری شده که نسبت به کسی که پیمان با امام خویش را بشکند، و گردن کشی و تجاوز آغاز نموده از بند عهد و پیمان در آید، و طاعت امام را ترک گوید، و حدود و میثاقهائی که در دین گرفته شده بشکند، سخت گیری کند.
و به همین جهت است که می بینی بسیاری از احکام حدود و قصاص، و داستان مائده زمان عیسی (ع) ، که از خدا خواست مائده ای از آسمان برای او و یارانش بیاید، و داستان دو پسر آدم (ع) ، و اشاره به بسیاری از ظلمهای بنی اسرائیل و 👈پیمان شکنی های آنان در این سوره آمده است، و در آیاتی بر مردم منّت می گذارد که 👈دینشان را کامل و نعمتشان را تمام کرد، و طیّبات را برایشان حلال، و خباثت را برایشان حرام کرد، و احکام و دستوراتی برایشان تشریع کرد که مایه طهارت آنان است، و در عین حال عسر و حرجی هم نمی آورد.
مناسب با زمان نزول این سوره نیز تذکر این مطالب بوده، برای اینکه اهل حدیث و تاریخ اتفاق دارند بر اینکه سورهٔ مائده آخرین سوره از سوره های مفصل قرآن است، که در اوخر ایّام حیات رسول خدا (ص) بر آن جناب نازل شده، در روایات شیعه و سنّی هم آمده، که در مائده ناسخ هست ولی منسوخ نیست، چون بعد از مائده چیزی نازل نشد تا آن را نسخ کند، و مناسب با این وضع همین بود که در این سوره با 👈حفظ پیمانهائی که خدای تعالی از بندگانش گرفته، و خویشتن داری در حفظ آنها سفارش کند. } (ترجمه تفسیر المیزان جلد 5 صفحات 256 و 257)
نکته 1: عزیزان همانگونه که ملاحظه می نمایید مضمون سورهٔ مبارکه مائده وفای به عهد و پیمان هاست که مهم ترین این عهدها، عهد ولایت امیرالمومنین علی (ع) می باشد. و ایزد مهر یا فرشتهٔ حجرالاسود، ایزد موکل بر عهد و پیمان هاست. و اولین فرشته ای که به ولایت امیرالمومنین (ع) ایمان آورد.
نکتهٔ بسیار مهم 2 : دقت نمایید در سوره ای از قرآن مجید و عزیز به نام کلاغ اشاره شده که نامش مائده می باشد. که علت این نام گذاری وجود داستان نزول مائده(سفره) آسمانی برای عیسی بن مریم (ع) و حواریون وی است.
به آیات 112 سورهٔ مبارکه مائده توجه نمایید :👇
{ إِذْ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَنْ يُنَزِّلَ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۲}=و [ياد كن] هنگامى را كه حواريون گفتند اى عيسى پسر مريم آيا پروردگارت مى تواند از آسمان خوانى براى ما فرود آورد [عيسى] گفت اگر ايمان داريد از خدا پروا داريد (۱۱۲) }
اما ماجرا زمانی جالب تر می شود که به یاد بیاوریم که در منزل اول سلوکی آیین مهری یعنی منزل کلاغ، کلاغ خدمتکار میز غذا است.
در کتاب میترا آیین و تاریخ آمده : 👇
{ رازورزان نخستین مقام نقاب کلاغ داشتند و خدمتکار میز بودند.1
ادامه در پانویس 👇
1: فرفریوس «کلاغ» را «خدمتکار» می نامد . تندیس آسیب دیده، مرد برهنه ای را نشان می دهد که ظرف شرابی در دست دارد. سر و یک پای آن شکسته است. به احتمال، تصویر، تشرف به مقام کلاغ را نشان می دهد. }
و جالب است بدانیم که ....
ادامه ...👇
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 90}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 12}
ادامه...👇
و جالب است بدانیم که مائده در لغت عرب علاوه بر سفره ، به معنی 👈میز غذا خوری هم می باشد.
برای اینکه دریابیم که مائدهٔ آسمانی که بر عیسی بن مریم (ع) و حواریون نازل شده، سفره بوده و یا میز ?! به ادامه آیات سورهٔ مبارکه مائده نگاه می نماییم: 👇
{قَالُوا نُرِيدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّاهِدِينَ ﴿۱۱۳﴾قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿۱۱۴﴾قَالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لَا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ ﴿۱۱۵﴾=گفتند مى خواهيم از آن بخوريم و دلهاى ما آرامش يابد و بدانيم كه به ما راست گفته اى و بر آن از گواهان باشيم (۱۱۳)عيسى پسر مريم گفت بار الها پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه اى از جانب تو و ما را روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى (۱۱۴)خدا فرمود من آن را بر شما فرو خواهم فرستاد و[لى] هر كس از شما پس از آن انكار ورزد وى را [چنان] عذابى كنم كه هيچ يك از جهانيان را [آن چنان] عذاب نكرده باشم (۱۱۵) }
دقت در آیات بالا نشان می دهد که مائدهٔ آسمانی علی الظاهر باید سفره بوده باشد نه میز !
اما این تمام ماجرا نیست !
علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان در باب این آیات می آورد : 👇
{ این آیات، داستان نزول مائده را بر مسیح و یارانش یادآوری می کند، گر چه تصریح ندارد به اینکه چنین مائده ای نازل شده، لیکن از اینکه آیه آخری مشتمل است بر وعده قطعی و بدون قید به اینکه نازل خواهد کرد، و از اینکه خدای متعال همانطوری که خودش خود راوصف کرده، تخلف در وعده نمی کند، استفاده می شود که چنین مائده ای نازل کرده است، و اینکه بعضی گفته اند: حواریین بعد از اینکه آن تهدید شدید را از خداوند نسبت به کسی که بعد از این معجزه کفر بورزد شنیدند حرف خود را از عیسی (ع) پس گرفتند، گفتاری است که از قرآن و احادیث دلیل قابل اعتمادی بر آن یافت نمی شود، این سخن از عده ای از مفسرین از آن جمله مجاهد و حسن نقل شده است و دلیلی بر گفتار خود نیاورده اند، و اگر هم کسی بگوید گفتار مجاهد و حسن خود به منزله روایت است و روایت موقوفه خواهد بود، علاوه بر اینکه معارضند با روایات دیگری که دلالت بر نزول مائده دارند، بر فرض اینکه اگر گفتار اینان به منزله روایت هم باشد تازه خبر واحدی بیش نیست ، و در جای خود مسلّم است که خبر واحد در غیر احکام حجت نیست.
پس به گفته اینان نمی توان استناد جست به اینکه چنین مائده ای نازل نشده، و چه بسا استدلال شود بر نازل نشدن مائده به اینکه اگر چنین بود نصارا خبردار می شدند و در کتبشان اثری از آن دیده می شد، چون داعی آنها بر حفظ شعائر و مقدسات دینیشان زیاد بوده، کما اینکه عشای ربّانی را به سیره مستمره دست به دست گردانیده و تاکنون حفظ کرده اند و از داستان مائده در کلمات خود آنها و نه در کتابهای مقدسشان اثری دیده نمی شود. این استدلال نیز صحیح نیست، برای اینکه اگر کسی خبرهٔ در تاریخ و مطلع از مسأله شیوع نصرانیت و ظهور انجیل ها باشد، به امثال این حرفها اعتنایی نمی کند. زیرا نه کتابهای مقدس نصارا به طور تواتر به زمان مسیح (ع) مستند می شود و نه این نصرانیت فعلی به زمان آن جناب متصل می گردد، بلی البته این هست که در بعضی از انجیل ها این معنا دیده می شود که مسیح (علیه السّلام) شاگردان خود و جماعتی از مردم را به نان و ماهی مختصری بطور اعجاز اطعام کرده، لیکن این حکایت با داستانی که قرآن راجع به مائده دارد در هیچیک از خصوصیات تطبیق نمی شود، در انجیل یوحنّا، اصحاح ششم داستان نان و ماهی را چنین نقل می کند : 👇
1_بعد از آن مسیح گذشت به پل دریای جلیل ( و آن دریای طبریه است) 2_ جمع کثیری هم به دنبالش رفتند، چون معجزاتی را که در خصوص بیماران انجام می داد از او دیده بودند 3_ مسیح بر فراز کوهی صعود نمود و با شاگردانش در آنجا نشست 4_ و این داستان در ایامی بود که عید فصح یهود (روزی که یهود از مصر بیرون شدند) نزدیک بود 5_ مسیح چشم انداخت و دید که جمع کثیری به سویش می آیند، رو به فیلبس کرد و گفت : از کجا نانی تهیه کنیم که این جمعیت بخورند? 6_ این را برای این گفت فیلبس را بیازماید، برای اینکه مسیح می دانست که وی تصمیم چه عملی را گرفته 7_ فیلبس پاسخش داد با دویست دینار هم نمی توان این جمعیت را نان داد ولو اینکه سیر هم نشوند و هر کدام جز مختصری نخورند }
ادامه ...👇
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 91}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 13}
ادامه...👇
{ 8_یکی از شاگردانش که همان اندراوس برادر سمعان بطرس بود گفت 9_در اینجا جوانی است که همراهش پنج گردهٔ نان جو و دو عدد ماهی هست، و لیکن این غذای مختصر کجا کفاف این همه جمعیت را می دهد 10_مسیح گفت بگوئید مردم تکیه کنند، اتفاقاً در آن مکان علف سبز فراوان بود، مردم که عده شان به پنج هزار نفر بالغ می شد همه تکیه دادند 11_ مسیح نان ها را به مردمی که تکیه داده بودند دادند، و هچنین دو عدد ماهی را تقسیم کرد و هر کسی هر چه خواست گرفت 12_ پس از آنکه همه سیر شدند مسیح به شاگردانش گفت پاره نان ها را جمع کنید تا چیزی از آن ضایع نشود 13_ پس آنها را جمع کردند و دوازده زنبیل را از آن پاره هائی که از پنج گرده نان زیاد آمده بود پر کردند 14_وقتی مردم این معجزه را از مسیح دیدند، گفتند این مرد در حقیقت همان پیغمبری است که بنا بود به عالم بیاید 15_و اما مسیح چون دانست که آنها بنا دارند بیایند و او را ببرند و به پادشاهی خود منصوبش کنند، از آنجا هم برگشت و به تنهاىی بر فراز کوه رفت .
این بود داستان نان و ماهی که انجیل یوحنّا آن را نقل کرده، و همان طوری که می بینید با داستان مائده قرآن 👈 مطابقت ندارد ، و به هر حال دقت در داستان و سیاق آیات قرآن که متضمن نقل آن است انسان را به یک بحث دیگری راهنمایی می کند، ....}(ترجمه تفسیر المیزان جلد 6 صفحات 234 و 235)
نکته : همانگونه که ملاحظه می نمایید علامه طباطبایی بخوبی به این نکته اشاره می نماید که آیات قرآن مطابقتی با داستان غذا دادن عیسی (ع) به 5000 نفر را ندارد. اما علامه طباطبایی به بررسی کامل اصل داستان مائده نیز نمی پردازند. بلکه آیات مورد نظر را مورد واکاوی ژرف قرار می دهند و نکات جالبی از آن بیرون می کشند که هر کسی طالب آن نکات است به تفسیر ایشان مراجعه نماید .
اما حال به بررسی این آیات می پردازیم در آیات 112 الی 115 سورهٔ مبارکه مائده جز حواریون سخن از کسی دیگر نیست. در نتیجه مسلماً این آیات به داستان غذا دادن عیسی (ع) به 5000نفر اشاره ندارد و سخن از حقیقت دیگری دارد.
در آیهٔ 114 سورهٔ مبارکه مائده سخن از عید شده است 👈 {قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا 👈عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿۱۱۴﴾=عيسى پسر مريم گفت بار الها پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه اى از جانب تو و ما را روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى (۱۱۴) }
می دانیم که مسیحیان قائل به این هستند که حضرت عیسی (ع) پیش از به صلیب کشیده شدن (در اعتقاد ما مسلمانان حضرتش به صلیب کشیده نشده) با حواریون بر سر 👈میزی شام آخر را صرف می نماید و آخرین آموزه های خویش را به حواریون می آموزد. و مسیحیان بزرگداشت این واقعه را با عنوان مراسم عشای ربانی در تقویم دینی سالیانه خویش دارند.
به نظر می آید که آیات 112 الی 115 سورهٔ مائده مربوط به این داستان باشد.
هر چند در اناجیل اربعه به آسمانی بودن این سفره اشاره نشده است . امّا این سبک و سیاق خداوند در قرآن مجید است که در بعضی موارد دقیقاً به نکاتی در داستان ها اشاره می نماید که با داستان های کتب عهدین اختلاف داشته باشد. و یا به آن نکات در عهدین اشاره نشده باشد .
این چنین آیاتی گویی چهره دیگری از حقیقت آن ماجرا را آشکار می نماید.
دلیل دیگری بر اینکه این آیات مربوط به واقعه شام آخر می باشند این است که در آیهٔ 115 سورهٔ مبارکه مائده سخن از انکار نمودن معجزه مائده آمده است 👈 «قَالَ اللَّهُ إِنِّي مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ فَمَنْ يَكْفُرْ بَعْدُ مِنْكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لَا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِنَ {115}=خدا فرمود من آن را بر شما فرو خواهم فرستاد و[لى] هر كس از شما پس از آن انكار ورزد وى را [چنان] عذابى كنم كه هيچ يك از جهانيان را [آن چنان] عذاب نكرده باشم (۱۱۵) }
در داستان شام آخر به نقل اناجیل نیز یهودا پسر شمعون اسخریوطی که از حواریون حضرت مسیح (ع) بوده است. به وی خیانت می نماید و مکان حضرتش را به سربازان رومی نشان می دهد.
گویی این تهدید حق تبارک تعالی اشاره به همین داستان خیانت یهودای حواری دارد.
دلیل دیگر بر اشاره داشتن این آیات به ماجرای شام آخر این است که کلمه مائده هم به معنای سفره است و هم میز غذا که بکار بردن این کلمه از سوی حق تبارک تعالی بسیار ظریف است.
که هم اشاره به از آسمان آمدن غذا برای عیسی (ع) و حواریون دارد و هم اینکه غذا بر روی میز غذا خوری صرف شده و یا به عبارتی دیگر مائده آسمانی بر روی میز غذا قرار گرفته است .
ادامه دارد...
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 92}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 14}
ادامه...👇
دلیل دیگر بر تطبیق ماجرای شام آخر با داستان مائدهٔ قرآنی این است که در آیات بعدی این سورهٔ مبارکه یعنی آیات 116 الی 118 مائده، به پرسش و پاسخ اللّه تبارک تعالی از حضرت عیسی (ع) پس از صعود وی به آسمان اشاره شده است .
به این آیات (116الی 118 مائده) توجه نمایید :👇
{وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ﴿۱۱۶﴾ مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿۱۱۷﴾إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۱۱۸﴾=و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى دانستى آنچه در نفس من است تو مى دانى و آنچه در ذات توست من نمى دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى (۱۱۶)جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷)
اگر عذابشان كنى آنان بندگان تواند و اگر بر ايشان ببخشايى تو خود توانا و حكيمى (۱۱۸) }
همانگونه که ملاحظه می نمایید آیات نشان از پرسش و پاسخ از حضرت عیسی بن مریم مسیح موعود روح اللّه دارد. بنابراین این خود دلیل دیگری است که ثابت می کند ماجرای مائده آسمانی مربوط به شام آخر بوده است .
اما دلیل دیگر بر اشاره داشتن آیات به داستان شام آخر عیسی (ع) این است که در قرآن مجید پیش از داستان مائده (شام آخر) به معجزات حضرت عیسی بن مریم (ع) اشاره می نماید : 👇
{إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَى وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ ﴿۱۱۰﴾وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بِي وَبِرَسُولِي قَالُوا آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ ﴿۱۱۱﴾=[ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم نعمت مرا بر خود و بر مادرت به ياد آور آنگاه كه تو را به روح القدس تاييد كردم كه در گهواره [به اعجاز] و در ميانسالى [به وحى] با مردم سخن گفتى و آنگاه كه تو را كتاب و حكمت و تورات و انجيل آموختم و آنگاه كه به اذن من از گل [چيزى] به شكل پرنده مى ساختى پس در آن مى دميدى و به اذن من پرنده اى مى شد و كور مادرزاد و پيس را به اذن من شفا مى دادى و آنگاه كه مردگان را به اذن من [زنده از قبر] بيرون مى آوردى و آنگاه كه [آسيب] بنى اسرائيل را هنگامى كه براى آنان حجتهاى آشكار آورده بودى از تو باز داشتم پس كسانى از آنان كه كافر شده بودند گفتند اين[ها چيزى] جز افسونى آشكار نيست (۱۱۰)و [ياد كن] هنگامى را كه به حواريون وحى كردم كه به من و فرستاده ام ايمان آوريد گفتند ايمان آورديم و گواه باش كه ما مسلمانيم (۱۱۱) }
در اناجیل امروزی داستان شفا دادن کور مادر زاد و زنده کردن مرده توسط حضرت عیسی مسیح (ع) پیش از ماجرای شام آخر آمده است. در حالی که ماجرای غذا دادن به پنج هزار نفر توسط حضرتش پیش از داستان شفا دادن و زنده کردن مردگان آمده است.
یعنی حضرت عیسی (ع) ابتدا به پنج هزار نفر غذا می دهد سپس کور را شفا می دهد و سپس مرده ای را زنده می نماید سپس با حواریون خویش شام آخر را میل می نماید. هنگامی که ترتیب آیات قرآن را با انجیل مقایسه می نماییم در کنار سایر دلایلی که پیشتر ذکر کردیم به این نتیجه می رسیم که آیات مائده دربارهٔ حقیقت شام آخر بوده است.
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 93}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 15}
ادامه...👇
اما ماجرا زمانی جالب تر می شود که
بدانیم ایزد مهر نیز علی الظاهر مراسم شام آخر داشته است.
{ «مراسم هم سفرگی نان و شراب»
مراسم نان و شراب : کسی که مراسم تشرّف را سرپرستی می کرد، هنگام اجرای آداب ویژه، نان مقدس [را که به احتمال همان فطیر «ذرون» یا «درانه» ی drun_draona مزدایی بود ] را با شربت مستی آور هوم می خورد. این رسمی بسیار کهن ایرانی بود که در مراسم آیینی میترایی نیز به اجرا در می آمد. اما هوم مقدس [ هوم_هئومه Haoma در اوستا و «سئومه » Saoma در وداها» _فرهنگ نام های اوستا_جلد سوم، ذیل همین واژه ] در مغرب زمین شناخته نبود، به همین جهت از نان و شراب ، به جای شیره هوم استفاده می شد.
هنگام اجرای مراسم، در برابر مهریار یا روحانی و مغ میترایی، بر یک میز یا سکو_یک گرده ی نان درون و جامی از آب _ یا شراب قرار داشت. مهریار نیایش های مقدس را تلاوت می کرد.
پس نان و جام را در برابر سالکی که مراسم تشرف را می گذرانید قرار می داد. چنین آدابی قابل مقایسه است با مراسم شام خداوند [ شام آخر، عشاء ربانی ، نان و شراب، ولیمه، سرّ مقدس / رساله ی اول پولس به قرنتیان Corenthians 20/11 _کتاب قاموس مقدس ، صص 508]
میان مسیحیان چنین مراسمی پس از آنکه رهرو و سالک دوران خاص آموزش را می گذراند برگزار می شد. به احتمال سالکانی که به مرحله ی شیر مردی تشرف می یافتند در چنین مراسمی شرکت کرده و به همین جهت نیز «یاران_همراهان، انبازان» Participants نامیده می شدند (تصویر 38)
نقش بر جسته ی بسیار ارزشمندی که پیدا شده ، نمایشی است از یک شام مقدس یا بگماز و میهمانی آیینی، به روی میزی با سه پایه ، چهار گرده ی نان به صورت نقش مقدس میترایی چلیپا یا صلیب در بشقابی قرار دارد. دو تن به شکل شاخص بر سکو یا نیمکتی بر پشتی تکیه کرده اند. در دو طرف آنان سالکان هفت مرحله در سلوک آیینی مشاهده می شوند.
یکی پارس است که دو جام، یکی در دست خود و یکی در دست همراهش دارد که دیده می شود.
این جشن میترایی در واقع نمایش و تجسّمی به عنوان یک رسم مقدس از بگماز میترا، یا شام خداوند است به همراه میترا، که پس از آن به آسمان عروج می کند [ هر چند رسم و شریعه «شام مقدس» نزد مسیحیان به وضوح تکرار این رسم میترایی است ، اما کومن تردید کرده و آن را تفسیر می کند. بخش : آیین ها و مراسم و راز و رمزها ] به احتمال راز و رمز و بیان استعاره و کنایه آمیز چنین مراسمی با باورهای نجومی و آسمانی و ماورای طبیعی وابستگی داشته است. نوشابه ی مستی آور نه تنها نیروی جسمانی را می افزود ، بلکه توانایی های فکری را نیز کار آمدتر می کرد و نو آموز و سالک را برای پیکار با ارواح زیانکار و دیوان دلیر می ساخت و این مائده نوعی جاودانگی و شکوه ایزدی به وی منتقل می کرد [همان مفهومی است که مسیح نیز در شام آخر بیان می کند ] } ( کتاب آیین پر رمز و راز میترایی اثر فرانتس کومن ترجمه هاشم رضی صفحات 161 و 162)
همانگونه که ملاحظه می نمایید ایزد مهر پیش از صعود به آسمان مراسم شام آخر داشته است و حضرت عیسی (ع) نیز که به ایزد مهر شباهت دارد هزاران سال بعد در دور دیگری از عالم پیش از صعود به آسمان مراسمی نظیر شام آخر مهر را برگزار می نماید.
همچنین توجه داشته باشید که در آیین میترایی در مرحله اول که کلاغ نام دارد کلاغ پیشکار میز است.
و در سوره ای از قرآن، به داستان مائدهٔ آسمانی و مراسم شام آخر حضرت عیسی بن مریم (ع) _که بر روی 👈میز غذا خوری صرف شده_ اشاره شده است که در آیاتی دیگر (داستان هابیل و قابیل) از آن سوره به کلاغ اشاره شده و کلاغ در اینجا توسط حق تعالی فرستاده می شود.
آیا این شباهت ها تصادفی است ???!!!😊
و جالب اینکه در آیات متعدد این سوره سخن از میثاق و عهد است. و ایزد مهر ، فرشته موکل بر 👈پیمان و عهد است.
ادامه دارد...
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 94}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 16}
ادامه...👇
حال به بررسی بعضی از آیات سورهٔ مبارکه مائده می پردازیم. و ولایت امیرالمومنین (ع) وصفت عطارد و نشانه های ایزد مهر را در آن نشان می دهیم: 👇
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا 👈 أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ ﴿۱﴾= اى كسانى كه ايمان آورده ايد به قراردادها[ى خود] وفا كنيد براى شما [گوشت] چارپايان حلال گرديده جز آنچه [حكمش] بر شما خوانده مى شود در حالى كه نبايد شكار را در حال احرام حلال بشمريد خدا هر چه بخواهد فرمان مى دهد(۱) }
در کتاب تفسیر روایی البرهان در ذیل تفسیر قسمت اول این آیه یعنی «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» آمده است : 👇
{ 2992/4) ونیز از عکرمه روایت کرده است که گفت : ابن عباس گفته است : آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» (در قرآن) نازل نشده است مگر آن که علی (ع) شریف ترین و امیر آنان بوده است. و در بسیاری از (آیات قرآن) اصحاب حضرت محمد (ص) مورد عتاب و سرزنش قرار گرفته اند ولی علی (ع) در موردی مطرح نگشته مگر با تعریف و تمجید. (به نقل از تفسیر عیاشی)
2923/5). و از طریق مخالفین (برادران اهل سنّت) موفّق بن احمد خوارزمی با سند خود از عکرمه روایت کرده است، که گفت : ابن عباس گفته است : خداوند در قرآن آیه ای را نازل ننموده که در آن «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» بوده باشد مگر آن که علی بن ابی طالب (ع) شریف ترین و امیر آنان بوده است. (به نقل از مناقب خوارزمی)
2927/9) همچنین با سند خود از ابن ابی عُمیر روایت کرده است ، که گفت : امام جواد (ع) فرمود در مورد فرمایش خداوند متعال «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» را نازل نمود، که منظور همان عهدها و 👈میثاق ها برای امیرالمومنین امام علی (ع) خواهد بود. (به نقل از تفسیر قمی) }
نکته 1: در آیهٔ 1 سورهٔ مائده سخن از وفای به عقود آمده است. و در اینجا منظور از عقود در این آیه شامل همه پیمان ها و عهد ها و عقود می باشد.
اما با اینحال مهمترین پیمان و عهدی که از پیش از زمان خلقت آدم صفی اللّه وجود داشته است. اقرار به ربوبیت پروردگار و نبوت حضرت رسول (ص) و وصایت حضرت علی (ع) و فرزندان بزرگوارشان بوده است.
و اولین فرشته ای که در صف فرشتگان به این عهد و پیمان اقرار کرد. فرشته حجرالاسود یا ایزد مهر بوده است.
چنانچه در حدیث آمده بود که مهمترین میثاق برای امیرالمومنین علی (ع) است. و ایزد مهر فرشتهٔ موکل بر میثاق ها.
نکته مهم : حق تعالی در آیه 1 سورهٔ مبارکه مائده می فرماید که نباید شکار را در حال احرام حلال بشمارید.
همچنین حق تبارک تعالی در ادامه آیات این سورهٔ مبارکه می فرماید : 👇
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 95}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 17}
ادامه...👇
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿۲﴾حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۳﴾يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۴﴾=ای كسانى كه ايمان آورده ايد حرمت شعاير خدا و ماه حرام و قربانى بى نشان و قربانيهاى گردنبنددار و راهيان بيت الحرام را كه فضل و خشنودى پروردگار خود را مىطلبند نگه داريد و چون از احرام بيرون آمديد [مى توانيد] شكار كنيد و البته نبايد كينه توزى گروهى كه شما را از مسجد الحرام باز داشتند شما را به تعدى وادارد و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت كيفر است (۲)
بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشت خوك و آنچه به نام غير خدا كشته شده باشد و [حيوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندى افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه درنده از آن خورده باشد مگر آنچه را [كه زنده دريافته و خود] سر ببريد و [همچنين] آنچه براى بتان سربريده شده و [نيز] قسمت كردن شما [چيزى را] به وسيله تيرهاى قرعه اين [كارها همه] نافرمانى [خدا]ست امروز كسانى كه كافر شده اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم و هر كس دچار گرسنگى شود بىآنكه به گناه متمايل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد] بى ترديد خدا آمرزنده مهربان است (۳)از تو مى پرسند چه چيزى براى آنان حلال شده است بگو چيزهاى پاكيزه براى شما حلال گرديده و [نيز صيد] حيوانات شكارگر كه شما بعنوان مربيان سگهاى شكارى از آنچه خدايتان آموخته به آنها تعليم داده ايد [براى شما حلال شده است] پس از آنچه آنها براى شما گرفته و نگاه داشته اند بخوريد و نام خدا را بر آن ببريد و پرواى خدا بداريد كه خدا زودشمار است (۴) }
همانگونه که ملاحظه می نمایید اللّه تبارک تعالی در آیات 1 الی 4 سورهٔ مبارکه مائده ، سخن از حُرمت شکار نمودن در ایام حج می نماید. از طرف دیگر می دانیم که در ایام حج قربانی نمودن چهارپایانی نظیر گوسفند و گاو و شتر واجب است .
نکته جالب ماجرا اینجاست که در آیین مهری نیز در مرحله اول یعنی کلاغ قربانی نمودن قوچ وجود دارد.
به فقرات زیر توجه نمایید : 👇
{ نشانه های عطارد چنین اند : کلاغ، چوبدستی قدرت، قوچ و لاک پشت و به بیانی دیگر سازی که از لاک پشت ساخته شده است. از این میان چوبدستی قدرت نیازی به توضیح ندارد. 👈قوچ به احتمال در ارتباط با قربانی قرار دارد که در زیر به آن خواهیم پرداخت و کلاغ به عنوان پرنده نشانگر هوا است. } (کتاب میترا آیین و تاریخ صفحه 103)
بنابریان قربانی نمودن قوچ احتمالاً جزوی از مراسم تشرف به آیین مهری بوده است. و سپس با توجه به آنکه کلاغ پیشکار میز بوده و پیشتر گفته شد که در مرحله کلاغ شام بر سر میز وجود دارد.
احتمالاً سالک مهری به هنگام تشرف قوچی را قربانی می نموده و گوشت قربانی پخته میشده و پیر مغان و سایر سالکین در ضیافت شام مرید تازه مشرف شده شرکت می نمودند.
چنین مناسک مشابهی را ما با عنوان دیگ جوش در میان بعضی سلاسل صوفیه شیعه نظیر خاکسار و نعمت اللهیه مشاهده می نماییم.
ادامه ..👇
@soltannasir
🌞
@soltannasir
{پیوند اسطوره با دین 96}
{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 18}
ادامه..👇
بنابراین در سوره ای از قرآن که در آن به کلاغ اشاره شده است. نام آن سوره مائده است که اشاره به داستان شام آخر عیسی (ع) با حواریون بر سر 👈میز دارد.
و در مرحله کلاغ (اولین منزل) آیین میترایی، کلاغ پیشکار میز است.
و ایزد مهر نیز مراسمی شبیه شام آخر داشته است.
و در هنگام تشرف به آیین مهری گوسفندی قربانی می شود. و در ضیافتی سالکین قدیمی با مهر دین تازه مشرف شده گوشت قربانی را میل می کنند.
و در همین سورهٔ مائده اشاره ای هر چند غیر مستقیم به قربانی نمودن در هنگام مراسم حج شده است .
و از سوی دیگر از شکار کردن در هنگام مراسم حج نهی شده است !
نکته جالب ماجرا اینجا است . که ایزد مهر شکارچی نیز بوده است. و در بعضی نگاره های سنگی سگی نیز به همراه خویش دارد. اما👈 شکار نمودن جزو نمادهای 👈مقام پنجم در سلوک مهری است . یعنی در منزل کلاغ شکار نیست بلکه قربانی وجود دارد.
به فقرات زیر توجه نمایید : 👇
{ میترای شکارچی : 👈 شهر دورل _اوروپوس (Dura _Europos ) در کنار فرات ، بین سال های 165 و 256 میلادی ، مرز پایدار روم در برابر پارت ها بود . این شهر با اعزام دو گروه لژیون و نیروی کمکی ، و پیش از همه ، تیراندازان سوری ، تسخیر شده بود . در کاوش های یک مهرکده ، نقاشی هایی به نسبت سالم یافت شد . در دو نقاشی ، ایزد میترا در جامه ی ایرانی و به صورت👈 سواری تیرانداز تصویر شده است که در حال تیراندازی به جانورانی است که از برابرش می گریزند . تیرهای رها شده ایزد ، بی آنکه خطا بروند ، بر پشت شکارها نشسته اند . دو جانور شکارچی را همراهی می کنند ، ماری که زیر اسب به جلو می خزد و شیری که همچون سگ بزرگ شکاری میترا پیشاپیش او می دود. } ( کتاب میترا آیین و تاریخ صفحه 13)
همچنین : 👇
{ جنگ افزار ویژه ایرانی کمان بود و در آیین راز ورزی میترا نیز به مقام پارسی (مقام پنجم آیین میترا ) تعلق داشت . شکار در نوع بزرگ خود در ابتدا با کمان امکان پذیر شده است . } (کتاب میترا آیین و تاریخ صفحه 130 و 131)
در سورهٔ مائده نیز که از کلاغ سخن گفته شده است. در آیات مربوط به حج از شکار منع شده است.
اما بد نیست که بدانیم در داستان هابیل و قابیل که کلاغ با عنوان پیک خداوندی می آید. علت کشته شدن هابیل توسط برادرش قابیل به این ماجرا بر می گردد که قربانی هابیل که یک 👈قوچ بوده از طرف خداوند پذیرفته شد. اما پیشکشی قابیل پذیرفته نشد.
نکته جالب دیگر نیز استفاده از کلمهٔ مکلّبین تعلّمونهُنّ (سگ های تعلیم دیده) در آیهٔ 4 سورهٔ مائده برای شکار است.
و همانگونه که گفته شد ایزد مهر نیز دارای سگ شکاری است .
همچنین در نظر داشته باشید که در مراسم حج ابراهیمی ، قربانی نمودن گوسفند و یا گاو و یا شتر واجب است و انجام می شود. آن هم در مکانی که خانه خداوند و سنگ حجرالاسود در آن قرار دارد . سنگی که مربوط به فرشتهٔ موکل بر میثاق و عهدها (ایزد مهر) است .
و از طرف دیگر ایزد مهر نیز که ایزد عهد و پیمان است پس از تولد از صخره یا سنگ آسمانی گاوی را قربانی می نماید . و روند آفرینش تکمیل می شود.
ادامه دارد...
@soltannasir
🌞