eitaa logo
سلطان نصیر
3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
436 ویدیو
245 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
@soltannasir                             { ایلی ۱ } به مناسبت سالروز تولد مولی الموحدین اسدالله الغالب مظهر العجائب علی بن ابی طالب علیه السلام این تحفه  به شیعیان و محبان اهل دل حضرتش تقدیم می شود. خطبه ای که نگارش می شود از جناب سید میراحمد میرسور از هفتوانه اهل حق که به همراه سایر بزرگان این طایفه در عالم شاهو تا کنون زنده هستند. پ ن: عالم شاهو و عالم هو دو عالم مجزا هستند که در جغرافیای مادنشین و نیمه غربی ایران زمین در محدوده کرمانشاهان و شاید اندکی از آن در استان همدان قرار دارد. عبارت درست تر این است که دریچه های آن در این مناطق قرار دارد. این‌ دو عالم لطیف و هورقلیایی هستند که بسیاری از مغان شیعه از مسالک گوناگون در آن تاکنون به حیات خویش ادامه می دهند و روزی که مرزها باز شود اینان نیز مرئی خواهند شد و به اصطلاح رجعت خواهند کرد و آنگاه زمام امور را در عالم ظاهر بدست خواهند گرفت و هیچ قدرتی را یارای مقاومت در برابر آنان نخواهد بود. نکته ۱: مطالب داخل {} از جناب سیدمیراحمد میرسور پاسبان و نگهدار آتش و سایر مطالبی که پس از بستن {} نگارش می شود از فقیر است. {عوبدیا در... زیر قصر داوود در ... که در آنجا... قرار دارد. کتاب عوبدیا  دفن است. کتابی بدون تحریف از جنگ ها و پیشگویی ها که از سینه ی علی (علیه السلام) به ایلیا و از ایلیا به عوبدیا نازل شد. کتابی با شش فصل و شش دوره کتابی که بعدها شفاهی گفتند و نوشتند و تحریف شد و بخش اندکی از آن اکنون در دستان قبالیست های جهود وجود دارد اصل کتاب در آنجاست که آنها بدنبالش می باشند. عوبدیا با روح مولی علی علیه السلام پیش از خلقت جسمانی ایشان (حضرت علی) در ارتباط بوده است. دنبال نشانه هایی از عوبدیا باشید (صدایی مانند و یا خود صدای مریم سلام الله علیها) ادامه از سید میراحمد میرسور👇 ایلی بزرگترین تجلی ایل ها بر فرشته ای بود که از علی (علیه السلام) تجلی می یافت گاه در فردی زنده و گاه بر قدیسان و ناویان مسیحی و یهودی (ناویان: انبیا) تجلی می یافت که مستقیم از علی سخن می گفت. ایلی ایلیا هر دوران بر پیکری انسانی و روحانی مانند رجال الغیبی بر افراد ظاهر می شد و گاها برای آنها شرابی از بهشت می آورد. ایلی تجلی علی در دوران موسی کلیم الله از عالم های بالا بوده. عرش و ملخوت و فراتر. برای همین نام اکثر موجودات ایل دارد. ایل علی است نه ال خدا. ادوم همراه با گوگ و مگوگ در آخرالزمان می آید. از چهار راه و چهار جهت می آیند جنگ سرخ به سمت کوه سرخ و سیاه رخ می دهد. پادشاهی در آخرالزمان از آن ایلی هاست. ایلی ها در آخرالزمان شمع ها را می آورند. شمعدان های اصلی دست ایلی هاست. آن شمع ها در شروع دوره آخرالزمان توسط فرشتگان ایلی آتشگاه ها را روشن می کنند. در آن هنگام نور حقیقت ایلی ها و مغان ایران فراگیر خواهد شد. و تمام صفوف و قوا گرد آتش مقدس (آتش تجلی) جمع خواهند شد. عاموس ناوی مستقیم به چشمه رستگاری رفت در آنجا با ایلیا برخورد کرد از ایلیا درس آموخت و اسرار چهار عنصر و قدرت آن را از مغان آنجا فراگرفت و با خودش برد و سالها ایلی ها در غاری به وی درس دادند وی در تکوا هر چه آموخته بود را  بر پوست بز نوشت و دفن کرد.  بعدها بخشی از آن دست افرادی افتاد که امروزه می توانند با آن جداول دست به پیشگویی هایی در دو سطح از شش سطح بزنند. هفتمین مکان بالا و غیب فقط مال خود ایلیا است. گذر روح از عالم های هفتوانه است جم اهفت جم منفت جم قهبت سه عالم جم و چهار عالم شاهو شاه آتش اصل آن در کرمانشاهان و قله شاهو بود. اما در خراسان نیز اسراری دارد. } ادامه...👇 @soltannasir
@soltannasir                            { ایلی ۲ } ادامه...👇 { 🔥ایلی بر هوشنگ تابید آذران آمدند هفت آذر را آوردند. ایلی بر هوشیا (هوشع نبی) تابید دیوان صهیون را به لرزه در آورد. دیوان از موطن خود گریختند آنان که با طلسمی به زبان هوسه ای در ایران در بند شدند. بار دیگر ایلی در فرشگرد (رستاخیز= یوم الحشر) بر هوشنگ تجلی یافته با دیوان آزاد شده در آن هنگام خواهد جنگید و پیروز خواهد گشت. 🧙‍♂مغان نسایا که اعظم آنان در انجمن های مخفی غربی راه دارد و مغان هند و تمام مغان باکتریا (بلخ) در منطقه ای بین کوه شاهو و هاتشگاه هر سه ماه یکبار جمع می شوند. 👈اول هر فصل تا راه به عالم شاهو در کوه شاه هو بیابند. 0⃣1⃣1⃣ وقتی یک از تکثر صد و ده ایلی می رود دست به چشمه بیت حسدا می کشد عیسی قادر است که شفا بدهد. عین یا چشمه عین (چشم) علی است در تجلی یعنی عین از علی چشمه است حاکم بر تمام چشمه ها علیست و یک از او ایلی است پس ما هزار و یک چشمه ایلی (چشمه علی) داریم که یکصد و ده آن بر زمین متجلی شده است. آنچه صفر و یک است خود علی است.  مابقی چشمه ها در چهار طبقه عالم ملکوت تا [مرز] جبروت پهن شده اند. همه آنها ایلی اند و همه انوارش ایلی است. حسین خود یک ایلی است. حسن خود یک ایلی است. (حسنین در مجموع یک ایلی هستند)  همه ایلی می باشند. حسن 118 می شود ده ۱۰ و حسین ۱۲۸ می شود هو (یازده). ده در یازده می شود صد و ده (علی) (10)(01)1001                    (هر کدام از 01 به مثابه یک چشم در صورت می باشند.) همه انوار ایلی اند در بهشت دو چشمه است که اشک عالمیان در آنجاست چشمه ی یمین و چشمه یسار چشمه ی یمین متعلق به چشم راست و چشمه ی یسار متعلق به چشم چپ است. هر چه از چشم راست (مومن) جاری شود جمال علی و هر چه از چشم چپ وی جاری شود جلال علی است. حور العین جمال علیست. هر چه عین (چشمه و چشم) از علیست. 🌊ایلی ها بر جوشش چشمه ی گیلاس از چهار طرف حرم مطهر مقدس رضوی دست می کشند. چشمه در اعماق  زیرین حرم مطهر به نقاطی وصل گشته و ایلی ها آنجا حاضر می شوند و دست میکشند و آب را مقدس می سازند. یود (י حرف دهم الفبای عبرانی ) همان ید علی است. و [حرف] عین عبرانی چشم علی است. بیت حسدا در یروشالیم ساخته شد نخست شفاخانه بود حوضچه هایی درون زمینش قرار داشت که در مکانی نزدیک جوشش یا عبور چشمه ای ساخته شده بود. گودال هایی کنده شده بود. ایلی هایی در مسیر عبور آن چشمه دست می کشیدند آب آنجا را مقدس می ساختند آب تقدیس شده وارد کانال هایی می شد و سپس وارد مکان تطهیر میشد انواع شفا و رفع نحسی و دفع جن و حلول و باطل نمودن طلاسم در آن مکان صورت می گرفت تا که این اماکن پس از عیسی بن مریم به دست قبالیست ها افتاد و آنان شیطان را بر بیت حسدا حاکم نمودند تا به جادو و کارهای عجیب و القائات شیطانی بپردازد. دو عین علی (عینیم) تبدیل به سه چشم یعنی دو چشم فاقد دید و دارای تک چشمی در وسط شد. علی (علیه السلام) سه چشم داشت.  اما شیطان از دو چشم جمال و جلال محروم است و یک چشم دارد چشمی در وسط به نام عین ایلوو و بیت حسدا در طول زمان تبدیل به انجمن مخفی ایلومیناتی گشت. انجمنی به درازای تاریخ. همه چی علیست چشمه و خاک و دست و دو چشم و دو گوش و زفان علیست. عالم مُلک و مِلِخ که دو عالم مجزاست هر دو ایلی است. ایلی همان ایلی گبورا (ال گبورا، گابریل، جبرائیل) است که پهلوان می شد گاه نقش رزمنده دارد که سودوم را نابود می کند گاه به نزد محمد صلی الله می رود گاه نزد فرعون گاه سلیمان حشمت الله را تنبیه می کند گبرا بر زبان حکم دارد و کلام  و وحی و سخن و دانش و مکاشفات و بینایی. او ایلی صاحب آتش است. و حاکم کل سوره بقره است. (معادل اردیبهشت در آیین مزدیسنا) اسرافیل بر دم و حی و نفس و شفا حکومت دارد. وی ایلی سراف و ایلی هواست.  و میکاییل بر گوش و شنیدن و فهم  و فرشته خلقت و رزق است و ایلی آب است(معادل وهومن یا بهمن در آیین مزدیسنا) عزرائیل فرشته ی جهان های زیرین ایلی عزر که  ایلی موت (ملک الموت) است. خواب و رویا و بردن و مسئول آوردن روح به همه ی عوالم است. عزر ایلی، ایلی خاک هاست. هر چه هست ایلی است. } پایان @soltannasir
سلطان نصیر
@soltannasir                              { توصیه هایی برای ایام حنوکا } شروع حنوکا جشن ملی (غی
@soltannasir                      {مواضع نجومی}      پیشتر در لابه لای گفتگو با استاد سلوکی ما شیخ محمدصابر اهل لرستان، ایشان به این نکته اشاره داشتند که برای یک سالک نباید مهم باشد که یک دستور را من باب مثال از قمر در عقرب شروع نکند. از فحوای سخنان ایشان اینگونه برای بنده مشخص شد که ایشان نه اینکه قائل به قمر در عقرب نیستند اما تاثیر آنچنانی برای آن بخصوص برای یک سالک قائل نیستند. و از منظر ایشان نباید خود را در قید و بند چنین اموری قرار داد. در روایات هم به عدم انعقاد عقد و سفر در این زمان اشاره شده است. در مورد سفر هم می توان گفت که اگر سفر ضروری باشد یا حتی زیارتی باشد. هیچ منعی برای سفر وجود ندارد. عمده فقهای پیشین نیز با توجه به روایات قمر در عقرب سفر کردن و عقد نمودن در این زمان را مکروه دانسته اند نه حرام. اما حال سخنان استاد سمنانی ما درباره احکام نجومی و اعمال جادوی آیینی و سیاه مجامع مخفی و قبالیست ها : 👇 احکام نجومی برای شیعه و محبان مولا علی علیه السلام و حتی برای دینداران حقیقی ادیان دیگر مانند یک مسیحی مومن حقیقی یا یک یهودی مومن حقیقی در اکثر مواقع آنگونه که عده ای فکر می کنند نتیجه بخش نیست. یعنی یک شیعه حقیقی حتی اگر در نحوست ماه مانند محاق یا قمر در عقرب یا حتی ماه صفر  دست به هر کاری بزند برایش نتیجه بخش هست و اگر احیانا نتیجه نیافت. لزوما ربطی به مواضع نجومی در آسمان ندارد. هر چقدر 👈حلقه دایره قبالیست ها و مجامع مخفی برای شیعیان امام زمانی راستین تنگ تر شود. 👈احکام نجومی در زندگیشان پر رنگ تر می شود و هنگامی که موازنه قدرت از سمت اولیای الله شیعه و یاوران معنوی اهل باطن غیر شیعی امام زمانی که در وقت مقرر اسلام ظاهری هم خواهند آورد به سمت کافران و قبالیست ها و ایادی شیطان تنگ تر گردد. احکام نجومی و حتی تاریکی و تاثیر مناسک شان در زمان های خاص چون پوریم و حنوکا و اعیاد خون باری و خون خواریشان کم تاثیر تر و کم سوتر است. با این سنگ محک می شود دریافت که چه وقت دو طرف این مصاف در جنگ های باطنی موفق تر عمل می کنند. آن هنگام که صدها مناسک در مواقع نجومی یا اعیاد خاص مانند حنوکا و پوریم و... بر پا میکنند اما شیعیان شادند و مومنین متوجه هیچ قبض یا گرفتگی نیستند. کفه ترازو به نفع ما و احکام نجومی هم با همه قربانی ها و مناسک بی تاثیر یا کم تاثیر است. اما هنگامی که دل ها تنگ، 👈تنفس ها تنگ، 👈عروق تنگ و حال و اتصالات معنوی سخت می شود کفه ترازو به نفع آنان در جریان است. و هر چه تجلی انوار خالص‌ شیعی در کسی بیشتر باشد از تیر و ترکش های  انرژی مراسمشان و مواضع نجومی مصون تر خواهد بود. @soltannasir
Occult_Encyclopedia_of_Magic_Squares_Planetary_Angels_and_Spirits.pdf
9.81M
کتاب دایره المعارف مربع های جادویی (اوفاق) زبان انگلیسی @soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جناب شیخ شمس الدین نهرو کسنزانی پیر طریقت قادریه کسنزانی در عید قربان سال گذشته ۱۴۴۳ قمری 《سپاهیان تاریکی و مبارزه پیش رو》 🔶...و من بیش از یک سال است که به شما و سایر فرزندان این امت هشدار دادم زیرا سربازان شیطان به سوی شما آمده اند و تحرکات خود را آغاز کرده و در تلاش هستند که در خلقت دست ببرند و تغییر ایجاد کنند. من به عنوان سرباز تحت امر شیخمان تا رسول الله و به دستور امیرالمومنین و سرورم عبدالقادر گیلانی به شما گفتم با ذکر و اوراد خود را ایمن سازید. 🔹بنابراین نبرد ما، نبرد محبان آل بیت نبوت با پیروان شیطان است! با گونه ها و پیروان کسانی است که مردم را گمراه و از نور به سوی تاریکی ها خارج می کنند. 🔸این جنگ با سلاح های متعارف نیست. این نبرد با سلاح روح است و با ارزش های روحی بر این سپاهیان تاریکی پیروز خواهید شد. 🔹در آثار [اسلامی آمده] است پس از آنکه دجال ظهور می کند و هنگامی که سرورمان قائم آل محمد را می بیند ذوب می شود همانگونه که نمک در آب ذوب می شود. @soltannasir
سلطان نصیر
سخنان جناب شیخ شمس الدین نهرو کسنزانی پیر طریقت قادریه کسنزانی در عید قربان سال گذشته ۱۴۴۳ قمری 《سپا
بسم الله الرحمن الرحیم مطالبی که از جناب شیخ نهرو کسنزانی نقل شد به معنای تایید کامل تمامی سخنان ایشان یا حتی خود ایشان یا طریقتشان نیست. بلکه برای این خاطر نقل شد. که خوانندگان گرامی خود ببینند که سررشته دار یک طریقت عرفانی که به هر حال مراتبی را در سیر و سلوک پشت سر گذارده است نیز سخن از جنگ باطنی نیروهای اهریمنی بر علیه نورانیت تمامی ادیان و مذاهب علی الخصوص دین مبین اسلام می نمایند. در چند سال اخیر مشاهده شده است که این اهریمن منشان پا را از گلیم خویش فراتر گذاشته اند و اساسا نورانیت اسلام و علی الخصوص شیعه را  هدف گرفته اند. بسیاری از صفحات مجازی منتسب به طریقت های عرفانی در محیط مجاز تعطیل شدند. مشایخ دست به عصا تر عمل می کنند. زیرا اینها هر گروه یا طریقه ای اعم از اینکه جز صوفیه باشد یا جز علمای ربانی شیعه یا ... اگر ببینند در آنجا جرقه ای در حال رخ دادن است که ممکن است در آینده کار را برایشان مشکل کند سعی می کنند به طرق مختلف نور آن جریان را خاموش کنند. این اهریمن منشان هم در محیط مجازی پیاده نظام دارند. هم در دستگاه های امنیتی کشور آدم دارند. هم پرستو مجازی و هم حقیقی دارند هم نیروهای میدانی ای دارند که آنها را به عنوان مرید وارد یک جریان عرفانی کنند. تا به مرور بر روی آن جریان و افرادش از طریق باطنی و ظاهری اثر بگذارند و آن را به انحراف بکشانند. شما مطمئن باشید که اگر بارها و بارها درگیری باطنی و مسائل و مشکلاتی توسط این اهریمن منشان برای طریقه قادریه کسنزانی پیش نیامده بود هیچ گاه جناب نهرو کسنزانی اینگونه بی پروا از این مسائل سخن نمی گفتند @soltannasir
@soltannasir                          {پوریم} بسم الله الرحمن الرحیم در ایام عید منحوس پوریم هستیم. مجامع مخفی نهان روش و بخشی از قبالیست ها در این ایام منحوس مراسم های جادوی سیاه آیینی همراه با قربانی انسانی و حیوانی برگذار می کنند. در مورد پوریم پیشتر نوشته ام که نقل داستان آن تنها در کتاب مجعول استر آمده است. و هیچ سند و مدرک تاریخی قوی ای ندارد. حادثه پوریم اگر بالفرض مثال اتفاق افتاده باشد بدون شک کشته شدن ۷۷ هزار ایرانی بدست جهودان از عنصر غلو خالی نیست و کشته شدن این تعداد از هم میهنان ما امری دروغ است. اما آنچه برای ما مهم است این است که جهودان بدان اعتقاد دارند و در سرتاسر جهان این جنایت آبا و اجدادشان را در حق مردم ایران جشن می گیرند. پوریم به مانند حنوکا یک عید ملی  است و عید دینی توراتی نیست. این عید توسط خاخام های یهودی وضع شده است. و در کتب خویش دارند که پوریم تنها عیدی است که پس از ظهور ماشیح داود (دجال) باقی می ماند. یعنی تمامی اعیاد دینی موسوی نسخ اما عید ملی پوریم هم چنان پس از ظهور ماشیح آنان (دجال) جشن گرفته خواهد شد. با توجه به اینکه این ایام همزمان شده با میلاد با سعادت حضرت ولی عصر امام مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف هیچ توصیه خاصی برای عزیزان ندارم. میلاد آقایمان را هر چه با شکوه تر جشن بگیریم و آنچه در کتب و یا از بزرگان برای این ایام توصیه شده است را انجام  دهیم. و برای فرج ایشان و همچنین آینده ایران عزیزمان دعا نماییم که خداوند آن را از شر دشمنان داخلی و خارجی و مسئولین خائن و نفوذی و فاسد و جاهل حفظ نماید. @soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نتانیاهو: 📍رافائل گروسی آدم شایسته‌ای است که حرف ناشایستی در تهران زده است/ما در آستانه جشن پوریم هستیم، 2500 سال پیش، دشمنی در ایران به پا خاست که می‌خواست یهودیان را نابود کند/آنها آن موقع موفق نشدند، امروز هم موفق نخواهند شد... 🆔 @Kavoshmedia @soltannasir
کتاب 《ربی ها، ساحران، پادشاهان، و موبدان》(فرهنگ تلمود در ایران باستان) نشر فرهامه نویسنده : جیسون مختاریان مترجم : وحید سلیمانی قطع :رقعی تعداد صفحه :356 سال انتشار شمسی :1401 سال انتشار میلادی :2015 نوع جلد :شومیز سری چاپ :1 قیمت : ۱۷۰ هزار تومان کتابی بسیار خوب برای رشته های تاریخ باستان، فرهنگ و زبان های باستانی، انسان شناسی ، ادیان و همچنین یهودشناسان و حتی علاقه مندان به علوم خفیه @soltannasir
فهرست اولیه کتاب @soltannasir
میلاد با سعادت ختم ولایت خاصه محمدیه، صاحب مقام قطبیت کبری، سلطان نصیر، ولی عصر، قائم آل محمد، بقیه الله الاعظم، امام منصور، صاحب الامر، صاحب الزمان، حجت الله، حضرت اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه شریف بر همه محبین و شیعیان  حضرتش مبارک باد. پ ن : از استاد علی اکبر صداقت نقل است که حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری در شب نیمه شعبان به خواندن سه مرتبه سوره یاسین؛ یکی به نیت وسعت رزق،  یکی به نیت طول عمر و یکی به نیت سلامتی تاکید داشتند و خودشان هم می خواندند. @soltannasir
✡️ آنچه خواندید خلاصه‌ای بود از یادداشت «مأموریت و رسالت موعود عهد عتیق». 💥 برای شناخت بهتر و موعودی که یهودیان منتظر او هستند (که هیچ ربطی به موعود ادیان ندارد و تنها موعود یک قوم و قبیلهٔ خاص است و وظیفه‌اش استقرار حاکمیت یهود بر سایر انسان‌ها است نه حاکمیت صالحان!)، متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/messianism-and-apocalypse/572 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter @soltannasir
کنون که در چمن آمد گُل از عَدَم به وجود بنفشه در قدمِ او نهاد سر به سجود بنوش جامِ صبوحی به نالهٔ دَف و چنگ ببوس غَبغَب ساقی به نغمهٔ نی و عود به دورِ گُل منشین بی شراب و شاهد و چنگ که همچو روزِ بقا هفته‌ای بُوَد معدود شد از خروجِ رِیاحین چو آسمان روشن زمین به اخترِ میمون و طالعِ مسعود ز دستِ شاهدِ نازک عِذار عیسی دَم شراب نوش و رها کن حدیثِ عاد و ثمود جهان چو خُلدِ بَرین شد به دورِ سوسن و گل ولی چه سود که در وِی نه ممکن است خُلُود چو گل سوار شَوَد بر هوا سلیمان وار سحر که مرغ درآید به نغمهٔ داوود به باغ تازه کن آیینِ دینِ زردشتی کنون که لاله برافروخت آتشِ نمرود بخواه جامِ صَبوحی به یادِ آصفِ عهد وزیرِ مُلکِ سلیمان عمادِ دین محمود بُوَد که مجلس حافظ به یمن تربیتش هر آنچه می‌طلبد جمله باشدش موجود سال نو بر همه شما گرامیان مبارک باد. دعا کنید ان شاالله بتوانم در سال جدید جبران کم کاری سال گذشته را بنمایم. @soltannasir
این تحلیل منصوب به مرکز تحلیلی «نگاه به شرق» است که نزدیک به دولت الهام علی اف می باشد. متن ترجمه شده است. با دیدار دیروز سوناک و مکرون، دشمنان مهربان انگلیس و فرانسه رسماً آشتی کردند. عادی سازی روابط ایران و عربستان و انگلیس و فرانسه برای آذربایجان خوب نبود. آذربایجان سعی کرد از این دو درگیری بزرگ در چارچوب منافع خود بهره مند شود. واضح است که عادی سازی با عربستان باعث افزایش قدرت مانور ایران در قفقاز جنوبی خواهد شد. این تاثیری بر درگیری آذربایجان و ارمنستان نخواهد داشت. یکی از مهم‌ترین عوامل در تعارض این است که زمان چگونه کار می‌کند. در این زمینه، پاییز گذشته بحث کردیم که زمان از نظر شرایط بین المللی به نفع آذربایجان کار می کند، اما موقتی است. با وجود فشارهای مختلف، در آن دوره نتوانستیم ارمنستان را مجبور به امضای معاهده صلح کنیم. اگر به وضعیت بین‌المللی ابتدای تابستان نگاه کنیم، می‌توان گفت زمان علیه آذربایجان کار می‌کند. زمین لرزه ها به اقتصاد و جاه طلبی های سیاست خارجی کشور برادر ما، متحد اصلی ما، ترکیه ضربه زد. دیگر متحدان ما، پاکستان و اسرائیل نیز در حال تجربه بحران های سیاسی داخلی هستند. وضعیت گرجستان که ثبات آن برای ما بسیار مهم است نیز بسیار پیچیده است. شورش ها در ایران فروکش کرده است. ما بر عادی سازی روابط ایران-عربستان و انگلیس-فرانسه تاکید کردیم. اتحادیه اروپا نیز تحت عنوان یک ماموریت نظارتی به سمت مرزهای ما با ارمنستان حرکت کرده است. همکاری نظامی هند و ارمنستان نیز در حال افزایش است. استراتژی ایالات متحده در قفقاز جنوبی هنوز نامشخص است. می توان گفت استراتژی پاشینیان در بازی با زمان نتیجه داد. تنها موضوع امیدوارکننده، ادامه جنگ روسیه و اوکراین است. هر دو طرف درگیری روسیه و غرب، به ویژه تضعیف روسیه، به نفع آذربایجان است. مهمتر از آن، همه موازنه های دیگر را می توان با ادامه درگیری اوکراین موقتی در نظر گرفت. نظم جدید هنوز شکل نگرفته است، بنابراین توازن موجود مرتباً تغییر خواهد کرد… https://t.me/mutaliatazerb @soltannasir
یک فرد نزدیک به دولت الهام علی اف آینده را چه جور می بیند؟ الچین آلی اوغلو که یک فرد یهودی تبار و نزدیک به دولت الهام علی اف می باشد در این باره می نویسد: 🆘 سناریوی احتمالی جنگ بزرگ 🔴 ضربه ای به ایران از لحاظ محروم کردن کشورهای پشت سر روسیه از توانایی ارائه کمک نظامی عملیاتی به نیروهایش در اوکراین و ساختن یک شاخه موازی از کریدور حمل و نقل ماوراء قفقاز ضروری است. 🔴 احتمال اینکه کریدور زنگزور مانند شرکت هند شرقی به یک شرکت انگلیسی چینی تبدیل شود بیشتر است. سهامداران این مسیر کشورهایی خواهند بود که از آنها عبور خواهد کرد. 🔴 اگر عربستان سعودی روابط خود را با ایران احیا کند و در جنگ علیه ایران موضع بی طرفی بگیرد، در این صورت یا کودتای کاخ یا جنگ داخلی در ریاض آغاز خواهد شد. این موجی را ایجاد خواهد کرد که ممکن است منجر به فروپاشی سلسله حاکم شود. 🔴 تلاش چین برای جلوگیری از تضعیف بیش از حد روسیه و کمک به ادامه جنگ است. بلکه یک حرکت ژئوپلیتیکی است که با آمریکا و انگلیس هماهنگ شده است. اما پکن می خواهد چیزهای بیشتری به دست آورد، بنابراین به چانه زنی سیاسی ادامه می دهد و نرخ ارز را افزایش می دهد. 🔴 پس از انجام حملات هوایی گسترده به زیرساخت های حیاتی ایران، قرار است نیروهای ویژه از جهات مختلف نفوذ کنند. نقش تعیین کننده در اینجا بر عهده «طالبان» خواهد بود که نیروهای آن استان های شرقی ایران - خراسان و بلوچستان - را اشغال خواهند کرد. نیروهای ویژه انگلیسی و آمریکایی با حمایت نیروهای «پیشمرگه» کرد وارد مناطق کردستان ایران، کرمانشاه و عیلام خواهند شد. اعراب خوزستان و دیگر اقلیت های ملی قیام خواهند کرد. 🔴 جبهه قفقاز حساس ترین جبهه خواهد بود. به جز اسرائیل، روسیه و ترکیه در اینجا هستند. به همین دلیل، اگرچه قدرت مانور نیروهای ایرانی کاملاً محدود است، اهداف چندین برابر بیشتر در قفقاز وجود دارد. 🔴 سه ارتش ایران «لشکری خراسان»، «لشکری اصفهان» و «لشکری-تبریز» (حمزه) و نیروهای سپاه علاوه بر سرکوب شورش‌های مسلحانه در داخل مرزهای ایران، مجبور به نبرد در سراسر مرز ایران خواهند شد. کشور. ; 🔴 نقش ترکیه که یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه به رهبری اردوغان است در تمامی این فرآیندها همچنان یک راز بزرگ است. شاید او تا پایان «طرح بزرگ» برای اصلاح کل منطقه به مأموریت خود در منطقه ادامه دهد. 🔴 بر اساس این سناریو، احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، که باید در جنگ با اوکراین شکست بخورد و در نهایت سقوط کند، همچنان یک راز باقی مانده است. 🔴 دوره پنج ساله آینده بحرانی ترین مرحله در زندگی کل جهان خواهد بود https://t.me/mutaliatazerb @soltannasir
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک بابت فرارسیدن ماه مبارک رمضان خدمت همه مومنین و مومنات این دو تحلیل، چند روز پیش در کانال مطالعات آذربایجان وابسته به جبهه حسینیون بارگذاری شده است. مطالعه آن در شرایط کنونی و حساس منطقه خالی از لطف نیست. در این ایام دعا نماییم که  خداوند شر دشمنان خارجی و نفوذیان داخلیشان را از این آب و خاک کم نماید. @soltannasir
شهادت قرآن ناطق، شمس المشارق و المغارب اسدالله الغالب امام العوالم، حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام بر فرزند بزرگوارش حضرت صاحب الامر عجلّ الله  و همه شیعیان و محبین حضرتش تسلیت و تعزیت باد. 🖤ان شاالله بزودی با مبحثی در مورد حضرت الیاس در خدمت شما خواهم بود. 🔶ای فقیر  اسرار مغان را در سوَر طه و طواسین (شعرا نمل قصص) و کهف و یس و نور و شمس و ضحی و حج بجوی 🔹ای فقیر اسرار بسط زمان را از سوَر کهف و شمس و قمر و مزمل بجوی 🔸ای فقیر علم رمل را از سوره نحل و واقعه علم حروف را سوره فتح و عادیات علم اوفاق را از سوره عنکبوت علم کیمیا را از سوره رعد ارتباط با پریان را از سور مسبحات شش گانه و انبیا و احقاف و جن بجوی علم الالحان را از آیات داودی سوره صاد و مفتاحش را از الاسرا بجوی و بدان که جملگی این علوم قطره ای از دریای علم امیرالمومنین علی علیه السلام است. چون وی را به حقیقت نورانیت بشناسی واصلی و اگر عالم باشی اما وی را به حقیقت نشناسی خاسری @soltannasir 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
سلطان نصیر
@soltannasir                             { ایلی ۱ } به مناسبت سالروز تولد مولی الموحدین اسدالله ال
@soltannasir           { نگاهی به نام واژه الیاس ۱ } نام واژه الیاس در تنخ به شکل الیاهو אֵלִיָּהוּ آمده است. بنابراین صورت عبرانی نام حضرتش الیاهو است که معرب آن در قرآن مجید به شکل الیاس در آمده است. الیاهو متشکل از سه جز《ال=אֵלִ》 و《ی=י》و《یاهو=יָּהוּ》است. معنای تحت اللفظی نام واژه الیاهو می شود. خداوند من یاهو است. (الِ من یاهو است.) نام واژه《یاهو》که در بعضی اسامی عبرانی [نظیر الیاهو و نتانیاهو و پده یاهو و ملکی یاهو و.. ] به کرات یافت می شود. صورت دیگری از نام واژه یهوه نام خاص خداوند در میان بنی اسرائیل است. پ ن ۱ : نام واژه نتان یاهو متشکل از دو جز نتان و یاهو در زبان عبرانی به معنای 《یاهو داد》. معادل نام واژه خداداد در زبان فارسی است. نکته : نام واژه יָּהוּ  (یهو) یاهو اگر الف آن به نگارش در بیاید چنانچه در عربی به نگارش در می آید به حساب جمل کبیر ۲۲ می شود. تعداد حروف الفبای کهن اوگاریت و عبرانی ها نیز ۲۲ بوده است. به نظر ما این اینهمانی معنادار است.  اما صورت دیگر یاهو یعنی نام واژه یهوه (יהוה) که تتراگراماتون نیز نامیده می شود به حساب جمل کبیر _در عربی و عبری_ ۲۶ می شود. اگر دقت کنید الفبای آنگلاساکسون ها و فرانسوی ها نیز ۲۶ حرف دارد. که باز به نظر ما این اینهمانی نیز معنادار است. و هنگامی که چند قرن پیش الفبای فعلی این دو کشور توسط روشن ضمیران(تاریک ضمیران) ساخته می شد تعمدا تعداد حروف را معادل ۲۶ حرف در نظر گرفتند. 🔶بر اساس اسناد و کتیبه های کهن نام واژه یاهو نام خدای بزرگ قوم آموری(عموری) بوده است. در کتاب کم نظیر دانشنامه کاشان روانشاد دکتر جهانشاه درخشانی مطلبی با این مضمون می آورند: 👇 {رخنه دیرین عنصرهای آریایی به فرهنگ سامی، تبدیل ایزد 👈آریایی یاهو، ایزد آموریان (آریاییان باختری)، به یاهو و یهوه، خدای قوم اسراییل، و نیز اینکه اورشلیم از آغاز شهری آموری بوده است. و همچنین فراوانی نام های جغرافیایی آریایی در سوریه و فلسطین و حتی آریایی بودن نام این سرزمین ها همراه این واقعیت که واژگان گسترده ای از زبان آریایی در زبان های سامی وجود دارد نشانه های آشکاری از آمیختگی دیرین این دو فرهنگ به شمار می روند. گمان رفته است که کهن ترین بزرگان تورات از تیره آموریان یعنی آریاییان باختری بوده اند.(دانشنامه کاشان جهانشاه درخشانی جلد سوم ص ۷۴۳) و 👇 {یهوه خدای قوم اسرائیل است که در اصل خدای قوم آموریان بوده و سده های پیش از کوچ اسرائیلیان به فلسطین، در خاور نزدیک ستایش می شده است. این واقعیت در تورات نیز آشکار است که اسرائیلیان خدایان دیگر را می پرستیدند. ۱ باید دانست که یهوه در خاک اسراییل تازه از دوران فرمانروایی پارس ها مستند است، یعنی از زمانی که کوروش بزرگ قوم یهود را از بند بابلیان آزاد کرد و به اورشلیم آورد. ۲ پیوند یهوه که در نمای آغازینش یاهو در نام های خاور نزدیک نهفته است؛...} (دانشنامه کاشان جلد ۳ صفحه ۴۵۵ ) نکته: این مطلب از کتاب دانشنامه کاشان بدین خاطر نقل شد که نشان داده شود نام واژه یاهو نامی کهن است که پیش از ظهور حضرت موسی کلیم الله در میان اقوام آموری رایج بوده است. دکتر جهانشاه درخشانی در این کتاب نظر بدیعی مبنی بر آریایی بودن قوم آموری ارائه می نمایند و شواهدی را نیز برای نظریه خویش نشان می دهند. مع الوصف در دانش رسمی تاریخ همچنان قوم آموری به عنوان یک قوم سامی شناخته می شود و مجامع آکادمیک غربی به اثر ایشان چندان توجهی نشان ندادند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که آموری ها بنیان گذاران امپرتوری بابل(به اکدی باب ایلی = درب ایلی، درب خدا) در میان رودان هستند که در متون پهلوی و اساطیری ایرانیان، همواره به عنوان دشمن سرزمین ایران بوده اند. همچنین بنا به گاهشمار تطبیقی حضرت ابراهیم خلیل به احتمال بسیار قوی از همین قوم آموری بوده اند و نمرود پادشاه هم عصر حضرت نیز احتمالا یکی از پادشاهان کهن بابل بوده است.    پ ن۱: اینکه جناب درخشانی می گویند که در تورات آمده یهودیان خدایان دیگر را می پرستیدند. به نظر در عین درست بودن نوعی تحریف واقعیت است زیرا عبرانیان در اثر برخورد با تمدن های مشرک دیگر و زندگی در دنیای سرتاسر شرک آمیز کهن که اتفاقا از نظر تمدنی بسیار پیشرفته تر از عبرانیان کوچ نشین بوده اند. تحت تاثیر قرار می گرفته اند و فرهنگ غالب شرک آمیز به عنوان فرهنگی برتر توسط آنها مورد توجه قرار می گرفته است و خدایان دیگر را نیز پرستش می نمودند. و در جای جای تنخ(عهد عتیق) همواره بخاطر چنین اعمالی توسط یهوه مورد مواخذه قرار گرفته اند. پ ن ۲: جناب درخشانی می فرمایند که کهن ترین اسناد وجود اسم یهوه در اسراییل به دوران کوروش کبیر بر می گردد. ظاهرا این داده ایشان قدیمی است و اسناد کنونی نام یهوه در اسراییل را به ۹۰۰ پیش از میلاد باز می گرداند. ادامه...👇 @soltannasir
@soltannasir           { نگاهی به نام واژه الیاس ۲ } ادامه...👇 🔶همانگونه که ملاحظه نمودید واژه یاهو و یهوه هر دو یکی است و این را از نام واژه الیاهو می توان بدست آورد. زیرا معنای آن می شود خدای من یاهو است. از اینجا می توان این نظریه را مطرح کرد که یاهو که عمدتا در ذکر درویشان علوی ( خاکسار و فتیان و حروفی و ...) بسیار مرسوم است و اکثرا آن را به گونه یا(ای) هو (او، هویت مطلقه عامه) ترجمه می نمایند متفاوت از نام هو (او، هویت مطلقه عامه) است. هر چند امروزه آن را به همانگونه یا (ای) هو (او) ترجمه می کنند. اما به نظر ما نام واژه ای کهن است که از گذشته های دور موجود بوده و در دوره اسلامی که صورت کهن آن گم گشته بود آن را به صورت دو واژه یا و هو ترجمه کردند. یاهو اسم خاص خداوند است که شاید به مانند هو اشاره به مقام ذات هم داشته باشد. منتهی غیر از هو است.  یهودیان بر اساس شریعت خویش از بردن نام یهوه (معادل عبرانی یاهوی آموری) منع شده اند و تنها کُهِن اعظم که از فرزندان هارون نبی الله است. می توانست در روز عید یوم کیپور این نام را در هیکل بکار ببرد. علامه طباطبایی در دستورات و مواعظی که به علامه طهرانی در یازدهم ربیع الاول در شهر طهران هنگامی که علامه طهرانی خدمتشان رسیده بودند می فرمایند : 👇 { ۱: مراقبه به تمام معنی ۲: ذکر توحید 《لا اله الا الله》یا لفظ جلاله 《الله》 یا ذکر مبارک 《هو》 و 《یا هو》 (علامه طباطبایی) فرمودند: ذکر 《یا هو》 خیلی ذکر حادی است و لذا مشایخ و اساتید اخلاق این ذکر را بسیار با احتیاط و در موارد بسیار نادری می دهند و با تعداد کم مثلا ذکر جلاله یا توحید یا 《لا هو الا هو》را سه هزار مرتبه یا پنج هزار مرتبه می دهند، ولی ذکر 《یا هو》را پانصد یا هفتصد مرتبه می دهند.} (مطلع انوار جلد سوم صص ۲۱۲ و ۲۱۳) نکته : اگر ذکر یاهو آنگونه که علامه طهرانی می نویسند. یا هو یعنی متشکل از دو جز یا و هو باشد. چرا ذکر 《هو》 یا 《لا هو الا هو》 آنگونه که استادشان علامه طباطبایی نقل می نمایند. حاد نیست؟! چرا یاهو حاد است؟! اما  دو ذکر دیگر خیر ؟! همانگونه که گفته شد یاهو صورت کهن تری از اسم یهوه است. که اسم خاص خداوند است. این اسم آنقدر بزرگ است که در یهودیت تنها کُهِن اعظم اجازه داشت آن را در روز یوم کیپور به زبان آورد. این ذکر بقدری عظیم است که زیاد بر زبان آوردن بخصوص بر دل کوبیدنش اثرات وضعی بر جسم و جان می گذارد و نیاز به علو روحی و تلطیف جسم و جان دارد. در احوالات بزرگی آورده اند که وی به یکی از مریدان ذکر یاهو را به عددی نسبتا کثیر دستور داده بود و مرید پس از انجام عمل بخشی از صورتش کج می شود. چون به پیش ایشان می آید شیخ مربوطه با یکی سیلی صورت وی را به حالت اولیه باز می گرداند. اینکه چرا نام یهوه در یهودیت منع شده و ذکر یاهو به عدد کثیر عوارض دارد. شاید علتش این باشد که این‌ ذکر نوعی زجر برای روحانیون و گروه خاصی از ملائکه و کروبیان ملکوت اعلی باشد. و یا شاید حق تبارک تعالی گروه خاصی از ملائکه موکل را بر این اسم موکل نموده است که بر زبان راننده این ذکر را اگر طهارت ظاهر و باطن نداشته باشد؛ تنبیه نماید ! پ ن: خواننده گرامی توجه نماید فقیر احتمالی را مطرح کرده ام و حکم کلی نداده ام. یکی از شواهد  ما بر درست بودن یکی از دو فرض بالا وجود فرشته یاهوئیل یا همان متاترون در ادبیات عرفانی و قبالایی یهود است که در علوم غریبه اسلامی میططرون نامیده می شود و بعضی محققین غربی وی را همتای میترای ایرانی و نامش میتاترون را شکل تغییر یافته میترای ایرانی دانسته اند. در ادبیات عرفانی یهود متاترون یهوه کوچک نامیده می شود. نام دیگر وی در عالم فرشتگان یاهوئیل است. اما کلمه یاهو در احادیث و روایات اسلامی ظاهرا تنها در یک جا بکار رفته است که به نظر فقیر  بسیار قابل تامل است. زیرا در روایت از آن با عنوان اسم اعظم‌ یاد شده است. به فقرات زیر توجه نمایید: 👇 {شیخ صدوق در توحید، ص ۸۹ روایت می‌کند از حضرت امام صادق از حضرت امام باقر علیهما السلام که فرمودند: حَدَّثَنِی أَبِی‌ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام قَالَ: رَأَیْتُ الْخَضِرَ علیهالسلام فِی الْمَنَامِ قَبْلَ بَدْرٍ بِلَیْلَةٍ فَقُلْتُ لَهُ عَلِّمْنِی شَیْئاً أُنْصَرْ بِهِ عَلَى الْأَعْدَاءِ فَقَالَ قُلْ 👈یَا هُوَ یَا مَنْ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ 👉فَلَمَّا أَصْبَحْتُ قَصَصْتُهَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم فَقَالَ لِی یَا عَلىُ عُلِّمْتَ الِاسْمَ الْأَعْظَمَ فَکَانَ عَلَى لِسَانِی یَوْمَ بَدْرٍ وَ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام } ادامه...👇 @soltannasir
@soltannasir             { نگاهی به نام واژه الیاس ۳ } ادامه...👇 {قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَلَمَّا فَرَغَ قَالَ یَا هُوَ یَا مَنْ لا هُوَ إِلَّا هُوَ اغْفِرْ لِی وَ انْصُرْنِی عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ وَ کَانَ عَلِیٌّ علیهالسلام یَقُولُ ذَلِکَ یَوْمَ صِفِّینَ وَ هُوَ یُطَارِدُ فَقَالَ لَهُ عَمَّارُ بْنُ یَاسِرٍ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَا هَذِهِ الْکِنَایَاتُ قَالَ اسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ وَ عِمَادُ التَّوْحِیدِ لِلَّهِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ثُمَّ قَرَأَ شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ آخِرَ الْحَشْرِ ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ قَبْلَ الزَّوَالِ (= حدیث کرد مرا پدرم از پدرش از امیر المؤمنین علیه السلام که فرمود یک شب پیش از جنگ بدر خضر علیه السلام را در خواب دیدم و باو گفتم که مرا چیزى تعلیم کن که بآن بر دشمنان نصرت یابم گفت که بگو: یا هو یا من لا هو الا هو «اى او اى کسى که اوئى نیست مگر او» و چون صبح کردم این خواب را بر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم باز گفتم بمن فرمود که یا على اسم اعظم بتو تعلیم شده و در روز بدر این بر زبانم جارى بود و به درستى که امیر المؤمنین علیه السلام سوره‌ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را خواند و چون فارغ شد فرمود که: یا هو یا من لا هو الا هو اغفر لى و انصرنى على القوم الکافرین‌ «اى او اى کسى که اوئى نیست مگر او بیامرز مرا و یارى کن مرا بر گروه کافران» و على علیه السلام در روز جنگ صفین این را می فرمود و حمله می برد عمار بن یاسر بآن حضرت علیهالسلام عرض‌ کرد که یا امیر المؤمنین این کنایه‌ها چیست (کنایه یعنی پوشیده و ناصریح سخن گفتن) حضرت فرمود که اسم اعظم خدا و عماد توحید از براى خدا است که خدائى نیست مگر او و بعد از آن‌ آیة شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ و آخر سوره حشر را خواند پس فرود آمد و پیش از زوال چهار رکعت نماز بجا آورد‌. } همانگونه که ملاحظه می نمایید در روایت بالا رسول خدا صلوات الله علیه ذکر یاهو یا من لاهو الاهو را ذکر اعظم می دانند. طبیعتا مترجمین این ذکر را همانگونه که ملاحظه می نمایید. ای او ای کسی که نیست او غیر او ترجمه نموده اند. اما فقیر ترجیح می دهم آن را اینگونه ترجمه بنمایم. یاهو (یهوه) ای کسی که نیست او غیر او ترجمه بنمایم که با مضمون تورات نیز همخوانی دارد. در تورات کنونی خداوند در پاسخ موسی کلیم الله در هنگام تجلی در آتش خود را به صورت אהיה אשר אהיה اهیه اشر اهیه معرفی می نماید. معنی دقیقش می شود  {آن خواهم بود که خواهم بود.} و معنی تحت اللفظیش می شود 《هستم آنکه هستم》 می باشد. بنابراین یهوه (خدای بنی اسراییل) هست آنکه هست.  به شباهت این جمله با ذکر آموخته شده توسط حضرت خضر توجه نمایید! یاهو(اسم خاص معادل یهوه) ای که نیست او غیر او ! انتخاب اینکه کدام یک از دو ترجمه این ذکر درست است با خوانندگان خبیر و آگاه 🔷 יָהּ‎ یاه (که‌ با دو حرف به صورت یه کتابت می شود) یکی از اسامی مخفف یهوه در کتاب مقدس است که در تهیلیم (زبور) بسیار بکار رفته است. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jah می دانیم که در علم زبان شناسی واک ه و س به یکدیگر تبدیل می شوند. برای مثال در زبان های آریایی نمونه آن را در دو کلمه هند و سند و یا آهن و آسن (کُردی) می توان نشان داد. این قاعده در زبان های سامی نیز بکار می رود. و در قرآن مجید و عزیز نیز بکار رفته است. چنانچه نام واژه יונה یوناه نبی به یونس مبدل شده است. و اما نام واژه الیاهو به الیاس و الیاسین تبدیل شده است. در نام  یوناه ما می بینیم که شکل نگارشی این واژه در رسم الخط عبری یونه است اما یوناه تلفظ می شود. در قرآن مجید واک ه در صورت نگارشی کلمه به س تبدیل شده و یونه (تلفظ یوناه) به یونس تبدیل شده است. اما در مورد الیاهو به نظر فقیر ابتدا نام واژه یاهو  که اسم خاص خداوند است به اسم יָהּ‎ یاه تغییر و تقلیل یافته که همانگونه که بالاتر گفته شد مخفف یهوه است. آنگاه یاه (صورت لفظی) به یاس تبدیل شده است. الیاهو اینگونه به الیاس تغییر یافته است.  ادامه...👇 @soltannasir