به مناسبت ۱۲ رمضان سالروز درگذشت سید هاشم حداد نعلبند
⛔️افکار پانتئیستی سید هاشم حداد
✍️«پانتئیسم» ( pantheism ) یا همه خدایی که نوعی برداشتِ انحرافی از وحدت وجود می باشد ، آنچنان در پارادایمِ فکری سید هاشم حداد به عنوان یکی از مشایخ تصوف لاله زاری و سخنان شطح گونه وی مانند : ( آب خداست ، وضو خداست ، مُهر خداست ، .... ) تبلور یافته که مریدان و پیروان او که مدعی عرفان و تصوف فقاهتی هستند را با چالش بزرگی مواجه ساخته است .
🛑آب خداست ، وضو خداست :
آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد بعنوانی یکی از احوالات تجردیه آقای حداد ، آورده :
( آب خداست ، وضو خداست ، جائی نیست که خدا نیست )
تبصره :
سید علی اکبر صداقت در کتاب ( مژده دلدار ص 66 ) در نقد سخنان فوق از قول یکی از اساتید عرفان ، می گوید :
( اين نوع قضايا صدها مرتبه براى بنده اتفاق افتاد و هيچ كدام ربط به مقام فناى فى اللَه ندارد. يا نويسنده اين قضايا مقام فنا را خودش نچشيده ، يا مى خواهد به چند قضيه ، حدّاد را بزرگ كند ... )
🔴مُهر خداست :
آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد می گوید :
(( یکی از همراهان مرحوم حدّاد در صف نماز از ایشان راجع به مسئله توحید سؤال می کند و ایشان دست می گذارند روی مُهر و می گوید : شما اسمِ مُهر را رویش گذاشتید ، این لفظ مُهر را بردار ، خدا می ماند و بس . ))
تبصره :
سید هاشم حداد گویا به ( اسم ) از نظر فلسفی یا عرفانی نیز اعتقادی ندارد ، لذا اشیاء و موجودات را ، خدایی می داند که اشتباهاً اسماء لفظی یا کتبی گوناگونی مانند ( مُهر ، تُربت ، زمین ، آسمان ، آب ، وضو ، زید و بَکر و غیره ) بر روی آنها گذاشته شده لذا تصریح می کند که وقتی به اشیاء اشاره می کنی و می گویی ( آن ) ، این لفظِ ( آن ) ، چشمت را کور کرده ، این لفظِ ( آن ) یا اسم لغوی ( مُهر ، تربت و ... ) را بیانداز ، خدا می می ماند و بس . ( معاذ الله )
🔴این سگ هم خداست : (معاذ الله )
آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد شش عامل را موجبِ اجتنابِ طلاب و مردم از دور و بَرِ سید هاشم حداد می داند که اولین عامل را اینگونه توضیح می دهد :
(( آقاي حدّاد ميگويد : همه چيز خداست . يكی از آن دو نفر طلبه ی اهل نجف نیز گفته بود : روزی با آقا در كاظمين ميرفتيم ، به سگی برخورد كرديم ، ایشان گفت : اين سگ هم خداست . ))
تبصره :
آقای محمد حسین طهرانی ، موضوع فوق را صحیح نمی داند لذا در ادامه از قولِ آقای حداد می گوید :
(( من نگفتم : اين سگ خداست . من گفتم : غير از خدا چيزی نيست . ))
یحتمل آقای محمد حسین طهرانی ، جمله ی فوق را برای توجیه و ماست مالی گافِ سید هاشم حداد به او نسبت داده ، زیرا احدی غیر از آقای محمد حسین طهرانی این تکذیبیه را از قولِ آقای حداد نقل ننموده است . ( و فیه تأمل )
🔴تناقض گویی سید هاشم حداد :
آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد می گوید : سيّد هاشم ، طريقۀ حلاّج را ردّ ميكردند و مي فرمودند :
(( در آنچه از او نقل شده مطالبي است كه دلالت بر نقصان او دارد . ابداً از آقای قاضی و يا احدي از شاگردانشان اينگونه مطالب ( شطحیات ) ديده نشد . چون منصور حلاّج ( با شطحیاتش ) ، خلقي را به فتنه و فساد انداخت . ))
تبصره:
آقای حداد علیرغم ادعای فوق ، عملا با سخنان شطح گونه اش ، از حلاج نیز گوی سبقت را ربوده و لابد به قول خودش ، خلقی را به فتنه و فساد دچار نموده است .
🔴 امام خمینی (ره) درباره شطحیاتِ متصوفه در کتاب مصباح الهدایه می فرماید :
«شطحیاتی که از بعضی صاحبان مکاشفه و سلوک و اهل ریاضت ، شنیده می شود ، به علتِ نُقصانِ سلوکِ آنان و بقایای انانیت در زوایای پنهانِ وجودشان و خصوصا تجلیِّ فرعونیتِ نفس آنها می باشد.»
🔴باطل بودن اعتقاد به پانتئیسم از دیدگاه استاد جوادی آملی:
ایشان در پاسخ به پروفسور مولر آلمانی درباره پانتئیسم می فرماید :
«همه خدایی» است ؛ یک وحدت وجود کاذبی است که از برخی خامها پیدا شده ؛ خدا را نه از سنخ علم حصولی انتزاعی مفهومی میشود شناخت ، چون او مفهوم نیست و نه از سنخ شهودی میشود یافت، چون او نامتناهی است . همه خدایی باطل است و این تفکر ، همیشه از نظر عقل و استدلال و وحی محکوم است.
ر.ن
#عرفان_تصوف
#محمد_حسین_طهرانی
#هاشم_حداد
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
هدایت شده از تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
فریاد جبرئیل علیهالسلام هنگام ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام
ابو الحسن بکری روایت کرده است:
🔸 جبرئیل علیه السلام در هنگام ضربت خوردن حضرت امیر المومنین علیه السلام در میان زمین و آسمان فریادی کرد که هر شخص بیداری شنید و فرمود: «به خدا سوگند ستونهای هدایت در هم شکست و نشانههای تقوا محو شد و ریسمان محکمی که میان خالق و مخلوق بود گسیخته گردید و پسر عموی مصطفی صلی الله علیه و آله کشته شد؛ علی مرتضی به شهادت رسید و بدبختترین اشقیاء وصی برگزیده و سرور اوصیاء را شهید نمود»
«اللهم العن قتلة أميرالمؤمنين علیه السلام»
📚منبع:
بحارالانوار ج۴۲ ص۲۸۲/محمد باقر مجلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت
#امیرالمومنین
#تهدمت_والله_ارکان_الهدی
#شب_قدر
@sonnat_voice
⭕️ پیوند صوفیه گنابادی با جریان اهلسنت مکی زاهدان!
👈 رویدادی که هر چه از آن بگذرد، فراموش نمیشود.
🔹اتحاد فرقههای ضاله و جریانهای انحرافی در مواجهه با تشیّعِ شریعتمدار و اثنی عشری، یکی از نکات قابل تامل در طول تاریخ است. چندی قبل نیز دیدار «محمداسماعیل صلاحی» معروف به محبوبعلیشاه، قطب خود خوانده دراویش گنابادی با مولوی «عبدالحمید اسماعیلزهی» برای ما پرده دیگری از رفتار جریان مکی را به نمایش گذاشت. توجه داشته باشیم که این جریانهای انحرافی علیرغم همه تضادها و عنادهایی که قبلاً با یکدیگر داشتهاند، در یک نقطه متحد هستند و آن هم اشتراک در مخالفت با علمای شیعه و فرهنگ اصیل تشیع است.
🔹همآوایی سران این دو جریان افراطی، نشان میدهد که هدف مشترکی پیش روی آنان قرار دارد و این هدف چنان مهم است که میتوانند با یکدیگر به تقسیم نقش بپردازند و بویژه در برابر نظام قد علم کنند.
🔹و پیام آخر اینکه مومنین مراقب این پیوندهای انحرافی باشند و عبرت گرفته و متحد شوند که شاعر گوید:
الهی دشمنان دادند دست دوستی با هم
چرا ما دوستان پیوسته در پیکار هم باشیم
#عرفان_تصوف
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
@sonnat_voice
توحید صحیح در کلام مولی الموحدین علیه السلام
سپاس مخصوص خدایی است که ستایشگران نمی توانند حق سپاسش را اداء کنند و حسابگران از شمارش نعمتهای بی پایانش عاجز باشند و تلاشگران در ادا کردن حقش فرومانند.
خدایی که افکار بلند به قله عظمتش دست نیابد و افراد ژرف نگر به ذاتش پی نبرند. خدایی که نشانه هایش محدود نیست نه کلام گنجایش تعریفش را دارد و نه وقت فرصت شماره میدهد و نه این کار در وقت هر چند طولانی باشد می گنجد.
با قدرتش موجودات را آفرید. از لطف خود بادها را در اختیار همه قرار داد و با کوههای ریشه دار سرزمینهای گوناگون را استوار و میخکوب ساخت ..... کسی که خدا را نشناخته به او اشاره میکند و کسی که به خدا اشاره کند او را محدود کرده و کسی که خدا را محدود کند او را شمارش کرده است. کسی که بگوید خدا در چیست او را در جای معینی تصور کرده است و کسی که بگوید روی چه چیزی قرار گرفته است بطور حتم جایی را بدون خـــدا
تصور کرده است.
خدا موجودی است که آغازی ندارد و با عدم سازگار نیست. در عین اینکه با تمام موجودات همراه است از آنان جداست خدا که کارگردان جهان است.
کارش نیازی به وسیله ندارد و کارش شبیه به کار بشر نیست ..... خدا که جهان را آغاز کرد نه برای آن فکر کرد و نه تجربه ای داشت و نه به خود حرکتی داد و نه لحظه ای ناراحت گردید.
در دیدگاه اهل بیت علیهم خداوند متعال از هر نوع مجانسه، مشاکله، تصویر، تجسیم، تشبیه و محدودیت کاملا منزه است.
📚منبع:
خطبه اول نهج البلاغه، ترجمه مصطفی زمانی
#حدیث
#توحید_اهل_بیت_علیهم_السلام
@sonnat_voice
هدایت شده از کتابخانه شیعه
✅علامه مجلسی و حفظ تشیع از اسلام مخالفین
🔸 در پایگاه اطلاع رسانی مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی مطلبی تحت عنوان «نقش محدّثان در نجات مردم در عصر غیبت کبری» منتشر شده است.
ایشان با تاکید بر جایگاه والای علامه محمد باقر مجلسی در احیاء علوم و معارف اهلبیت علیهم السلام، حفظ شیعه از تصوف و اسلام مخالفین را مرهون زحمات آن عالم بزرگوار میداند.
🔻تفصیل بیانات ایشان به شرح ذیل است:
«پس از عصر ائمّه (علیهم السلام) همواره حاملان حدیث بودند که میتوانستند سره را از ناسره، و بدعت را از سنّت تشخیص دهند، و مردم را از گمراهیهایی که در نتیجه غور در
فلسفه، و گرایش به عرفان مصطلح، و مکاتبالحادی مطرح میگردید نجات دهند، و بالأخره تا این اواخر، یعنی عصر صفویه (که در آن رسمیت تشیّع تجدید گردید) اعلان میشد بهواسطه عوامل خاصّی که بعد از سلطنت شاهطهماسب اوّل پیش آمد، رفته رفته گرایش به فلسفه، و افکار صوفیانه و مشارب غیر شرعی قوّت گرفت، تا حدی که در اصفهان، خانقاه ها برپا شده، و مثل عالم جلیل آقاحسین خوانساری را به جای القاب اسلامی، به عقل حادیعشر میخواندند، و نهایت ظهور علوم اهلبیت (علیهمالسلام) آن بود که محقق داماد در قالب اصطلاحات فلسفی مطرح میکرد، و خلاصه، زبان اهلبیت (علیهمالسلام)، و احادیث آنها، در غربت افتاده بود،
🔹 که به إذن الله تعالی شخصیتی مثل علامه مجلسی (رحمهالله) ظاهر شد، و حدیث را دوباره چنان احیاء و مطرح کرد که احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) را نه فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شاید خانهای در بلاد ایران نماند که از خواندن کتاب بهره نداشته باشد، مگر آنکه احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) به صورتی و زیر عنوانی، در آن وارد شد.
🔹خانقاههای اصفهان، همه تعطیل شد و افکار متصوفه از میان رفت و زبان حدیث و استدلال به ظواهر قرآن و احادیث و زبان ائمّه معصومین (علیهمالسلام)، زبان علماء و حوزهها شد.
🔹بدون شکّ، باید گفت: ظهور علامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشیع به عصر ائمّه (علیهمالسلام) و اصحاب آنها، امثال زرارة بن اعین ها، و محمد بن مسلم ها، و صاحبان اصول گردید.
🔹نمیخواهم بگویم عصر قبل از آن، همانند عصر ائمّه (علیهمالسلام) نبود، ولی این را هم نمیتوانم بگویم که همانند عصر آنان بود، زیرا اصطلاحات و الفاظ اسلامی کم و بیش عوض شده بود و بحث درس و تألیف و تصنیف چنان که باید، بر محور قرآن و سنت و احادیث اهلبیت (علیهمالسلام) دور نمیزد.
🔹هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی (رحمهالله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزهها به آنگونه که داشت، جلو میرفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابنسینایی و صدرایی و ابنعربی پابرجا میشد، و خدا میداند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده میگشت!
🔹این علامه مجلسی بود که حوزه ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتبها قرار داد. شکر الله سعیه وجزاه الله عن هذا الدّین والکتاب والسنّه خیر جزاء المحسنین.»
منبع: سایت معظم له
#علامه_مجلسی
#فرق_ادیان
https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
ظلم به اهل بیت علیهم السلام به وسیله نقل مکاشفات و کرامات
چرا نقل کرامات و مکاشفات بی دلیل جای روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام را گرفت؟
#عرفان_تصوف
@sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش كرامات و خرافات ساختگی صوفیه توسط علامه همه چیز دان وکیلی در شبکه ملی!!
وقتی دست مدعیان عرفان، از برهان و دلیل خالی باشد، برای اثبات مقامات عالیه اقطاب خودخوانده خود به افسانه ها و خوابها و... رو می آورند تا بتوانند ذهن برخی از توده مردم را با این افسانه ها تخدیر و به خود جلب کنند تا با ترویج فرقه خود به اهداف و مطامع مختلف اعم از ریاست و غیره برسند.
🔺این قبیل ادعاها و کرامات ساختگی، ابزار همه فرق انحرافی از قبیل نواصب و صوفیه است که در کتب این جماعت مشاهده میشود. از قبیل کرامات ابوبکر و عمر و مشایخ و مشاهیر صوفیه همچون عطار و باباطاهر عریان و ... نقل کرده اند.
پ ن:دینی که سرتاسر آن از براهین عقلی و نقلی تشکیل شده است و هرکس متمایل به آن شده به همین دلیل است به لطف صوفیان عمامه بسر باید جای خود را به داغ بودن آقای حداد ، وارونه دشداشه پوشیدن او و مابقی کرامات بی دلیل بدهد.
#عرفان_تصوف
#تصوف_حوزوی
#محمد_حسین_طهرانی
#هاشم_حداد
#محمد_حسن_وکیلی
@sonnat_voice
تاویل قرآن - مرحوم موسوی طهرانی.mp3
2.58M
مرحوم آیت الله موسوی تهرانی:
از معجزات قرآن است که خودش را از دست صوفی ها و عرفا حفظ کرده است
حضرت آیت الله استاد سید رسول موسوی تهرانی اعلی الله مقامه الشریف، از اساتید پیشکسوت سطوح عالی حوزه علمیه قم، چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. وی سالیان سال به تربیت طلاب و روحانیون حوزه اشتغال داشت و شاگردان مبرزی را به جامعه اسلامی تحویل داد. آیت الله موسوی تهرانی متولد سال ۱۳۱۵ بود و از ایشان کتابهایی نظیر «الوسائل الی غوامض الرسائل لاستاذ الفقهاء و المجتهدین الشیخ مرتضی الانصاری قدس سره» و «مجمع الفوائد فی شرح الفرائد» به یادگار مانده است.
فایل بالا قسمتی از صوت ایشان راجع به تأویلات قرآنی عرفا و صوفیه است
#عرفان_تصوف
#ابن_عربی
@sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
پخش كرامات و خرافات ساختگی صوفیه توسط علامه همه چیز دان وکیلی در شبکه ملی!! وقتی دست مدعیان عرفان،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عوام فریبی و کرامت سازی در بین برخی افراد مدعی عرفان ترویج پیدا کرده و به جای ذکر مناقب و فضائل اهل بیت علیهم السلام در صدد بالا بردن اشخاصی غیر معصوم به جای آنها دارند
امام هادی علیه السلام:
به این فریب کاران(صوفیه) و حیله گران توجه نکنید که اینها...
#عرفان_تصوف
#محمد_حسین_طهرانی
#هاشم_حداد
@sonnat_voice
📝لینک کانال «تحقیقی پیرامون فلسفه، عرفان و تصوف» در پیام رسان ها
👈ایتا:
https://eitaa.com/sonnat_voice
👈تلگرام:
http://t.me/sonnat_voice
👈اینستاگرام:
http://instagram.com/sonnat_voice
🔸انتقادات و پیشنهادات
https://harfeto.timefriend.net/16750254869358
لطفا لینک کانال های بالای به دیگر دوستان به خصوص طلاب و دانشجویان گرامی ارسال نمایید🌷
به مناسبت ۱۳ شوال سالروز درگذشت زعیم حوزه علمیه قم آیتالله العظمی سید حسین بروجردی رضوان الله علیه
آیت الله صافی گلپايگانی رحمه الله ميفرمايند :
جمعي از اساتيد دانشگاه به اتفاق مرحوم سيد محمد مشكاة شرفياب محضر ايشان شده بودند
و از جمله افرادي را كه معرفي كرد شخصي بود كه گفت ايشان اسفار را ترجمه كرده است.
اقاي مشكات اساتيد را يكايك معرفي مي نمود؛ از جمله آن اساتيد آقاي شيخ مصلح شيرازی بود كه در ضمن معرفي او گفت:
كتاب اسفار را به فارسي ترجمه كرده است!!
آیت الله بروجردی پس از تعارفات و اظهار لطف مناسب به همه آنها به آقاي شيخ مصلح رو كردند و فرمودند:
شما گمان مي كنيد كار خوبي يا خدمتي كرده ايد?!
📚فخر دوران ص۳۵/لطف الله صافی گلپایگانی/دفتر تنظیم و نشر آثار آیة الله صافی گلپایگانی/قم
#فلسفه_عرفان
@sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غلات بدتر از یهود و نصاری
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اِحْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمُ اَلْغُلاَةَ لاَ يُفْسِدُوهُمْ فَإِنَّ اَلْغُلاَةَ شَرُّ خَلْقٍ يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اَللَّهِ وَ يَدَّعُونَ اَلرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اَللَّهِ وَ اَللَّهِ إِنَّ اَلْغُلاَةَ لَشَرٌّ مِنَ اَلْيَهُودِ وَ اَلنَّصَارَى وَ اَلْمَجُوسِ وَ اَلَّذِينَ أَشْرَكُوا..
امام صادق عليه السّلام فرمود: بر حذر باشيد كه غاليان جوانانتان را گمراه نكنند غاليان شرورترين خلق خدايند. اهانت بمقام عظمت پروردگار مينمايند و ادعاى خدائى براى بندگان خدا ميكنند بخدا قسم غلات از يهود و نصارى و مجوس و مشركان بدترند
#عرفان_تصوف
#غلات
@sonnat_voice
⛔️پرهیز از پیروی کورکورانه از اشخاص در کلام امام صادق علیه السلام
«شیخ صدوق رضوان الله عليه روایت کرده است که ابو حمزه ثمالی رضوان الله عليه گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: از ریاست بپرهیز، و از راه افتادن دنبال رجال و شخصیت ها دوری کن. عرض کردم: قربانت گردم! ریاست و مذموم بودن آن را می دانم اما این که دنبال رجال راه بیفتیم، من دو سوم آنچه [از اخبار و احادیث و دانشی]که در دست دارم، از همین راه افتادن دنبال رجال است. حضرت فرمودند: منظورم را درست متوجه نشده ای؛ مقصود این است که بپرهیز از این که شخصیتی (غیر معصوم) را حجت قرار دهی و هر چه گفت تصدیقش نمایی»1️⃣
و اما آقای محمد صادق طهرانی به نقل از پدرش می نویسد:
«عامل حرکت سالک بعد از رسیدن به استاد خبير، همان محبت خالص و ارادت تام او به استاد بوده و از لوازم این محبت، تبعیت محضه و بدون چون و چراست، سالک در برابر استاد باید اراده و اختیار را از خود سلب کند و عبد محض باشد، چه این محبت و تسلیم سالک در برابر استاد است که راه تصرف در نفس و اصلاح آن را برای مربی باز می کند»2️⃣
📚منبع:
1️⃣الکافی ج۲ ص۲۹۸/محمد بن یعقوب کلینی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۵
2️⃣نور مجرد ج۱ ص۵۴۷/محمد صادق طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد
#احادیث_امام_صادق_علیه_السلام
#عرفان_تصوف
#محمد_حسین_طهرانی
#فرقه_لاله_زاری
@sonnat_voice
شمه ای از سخنان و ادعاهای یاور (حسن) وکیلی.pdf
2.54M
شمه ای از دیدگاه ها و سخنان یاور(محمد حسن)وکیلی
در این نوشتار مفید به نقد و بررسی سخنان و ادعاهای محمد حسن وکیلی پرداخته شده است
👈توهین و دروغ بستن به انبیا ء عظام و علمای شیعه
👈ترویج باورهای صوفیه و دفاع از اندیشه های انحرافی آنها از جمله:
(دفاع از عمل شنیع شاهد بازی صوفیه، باور غلط نسبت به واقعه عاشورا، پلورالیسم دینی، رسیدن به مقامات اهل بیت علیهم السلام، موسیقی سبب قرب الهی است و...)
👈انتساب سلسله اساتید خود به فرقه ذهبیه
👈سرقت علمی و عدم رعایت اخلاق پژوهش و نقد
#عرفان_تصوف
#محمد_حسن_وکیلی
#اختصاصی_کانال
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
@sonnat_voice
اراده خدا تابع اراده هاشم حداد
هاشم حداد در سخنی مدعی است که اراده و مشیت الهی تابع اراده اوست:
«یکی از نوه های آقای حداد به نام سید محمد (پسر سید حسن) در اثر عارضه سرخک فوت نمود ... و چون حقیر با ایشان جنازه را به غسالخانه خیمه گاه بردیم بدون اختیار اشکشان سرازیر بود. عصر آن روز عرض کردم مگر از شما میل به حیات این طفل نبود تا خداوند اراده حیات کند و مرگ را برگرداند؟ فرمودند: آری ! اما بعضی اوقات امر از آن طرف غلبه میکند و میل و اراده را از این طرف می رباید»1⃣
طبق این عبارت، آقای محمد حسین طهرانی اراده خدا را تابع اراده حداد می داند و با این سؤال که «مگر شما حیات را اراده نکردی» اراده هاشم حداد را اصیل و لزوم تبعیت اراده خدا از اراده وی را اصلی پذیرفته شده تلقی می کند. حداد نیز کلام وی را تأیید کرده و اراده خدا را همراه با تبصره ای تابع اراده خود می داند در حالی که براساس آموزه ها و روایات اسلامی تسلیم شدن در برابر خواست و اراده حق تعالی از درجات بالای ایمان مؤمنان شمرده شده است. همچنین اراده معصومین علیهم السلام در اراده خداوند است؛ به این معنا که خدا هر چه را اراده کند آنان نیز همان را اراده میکنند نه آنکه هر چه آنها بخواهند خدا تابع اراده آنها باشد.خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: (وَمَا تَشاءُونَ إلا اَنْ يَشَاءَ اللهُ) انسان/۳۰؛ و تا خدا نخواهد نخواهید خواست.
امام عصر علیه السلام را در این رابطه می فرمایند:
قُلُوبُنَا أَوْعِيَّةٌ لِمَشِيَّةِ اللهِ، فَإذا شاءَ شِنْنا و اللهُ يَقُولُ: (وَمَا تَشاءُونَ إِلا أَنْ يَشَاءَ اللهُ)2⃣قلوب ما ظروفی برای خواست خداوند است اگر خدا چیزی را اراده کند و بخواهد ما نیز اراده کرده و خواهیم خواست.
علاوه بر آن در زیارت امام حسین علیه السلام می خوانیم:«ارادَةُ الرَّبِّ فِي مَقادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ»3⃣
اراده پروردگار در امور مقدرش به سوی شما خاندان فرود می آید.
📚منابع:
1⃣روح مجرد ص۱۴۰/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/ چاپ نهم ۱۴۲۷
2⃣الغیبة ص۲۳۷/محمد بن حسن طوسی/ناشر:دارالمعارف الاسلامیة/قم۱۴۱۱
3⃣الکافی ج۴ ص۵۷۷/محمد بن یعقوب کلینی/ناشر: دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۴۰۷
#عرفان_تصوف
#هاشم_حداد
#محمد_حسین_طهرانی
@sonnat_voice
لرزه بر بدن امام رضا علیهالسلام
حضرت امام رضا علیهالسلام در مجلسی اوصاف خداوند را بر میشمردند مردی به ایشان عرض کرد: يٱبن رسول الله! من با فردی آشنا هستم که موالات شما را به خود میبندد و میپندارد همه اینها، اوصاف علی علیهالسلام است و او همان الله و پرودگار جهانیان است
وقتی امام رضا علیهالسلام این سخن را شنیدند، اعضای بدنشان لرزید و عرقشان جاری شد و فرمودند:
پاک ومنزّه است خداوند متعال وبلندمرتبه از گفتار ستمگران و کافران؛ مگر جز این است که علی علیهالسلام با غذاخورندگان، غذا میخورد و با آشامندگان، میآشامید؟
📚منبع:
الدمعة الساکبة فی احوال النبی و العترة الطاهرة علیهم السلام ج۷ ص۲۸۰/محمد باقر بهبهانی/ناشر:مکتبة العلوم العامة/منامه۱۴۰۹
#احادیث_امام_رضا_علیه_السلام
#عرفان_تصوف
#غلات
#هیئت_خانقاه_نیست
@sonnat_voice
اراده و مشیت حق تعالی حادث و از صفات فعل است
«قال علی بن موسی الرضا علیهالسلام :
يا سليمان ألا تخبرني عن الإرادة فعل هي أم غير فعل؟ قال : بل هي فعل ، قال : فهي محدثة لأن الفعل كله محدث ، قال : ليست بفعل ، قال : فمعه غيره لم يزل....فالإرادة محدثة ، وإلا فمعه غيره»
«امان رضا علیه السلام فرمودند: ای سلیمان ! به من نمیگویی که آیا اراده فعل است یا غیر فعل؟ گفت: اراده فعل است. حضرت فرمود: پس آن محدّث و مخلوق است؛ زیرا که همه فعل محدَث است، سلیمان گفت که آن فعل نیست حضرت فرمود: پس با او غیر او همیشه بوده (اگر فعل نباشد تعدد قدماء لازم می آید) ... حضرت فرمود: پس اراده محدَث و مخلوق است و گرنه با خداوند غیر او خواهد بود.»
🔸توضیح:
فلاسفه معتقدند اراده حق تعالی ازلی، علت تامه و از صفات ذات است ولی آنچه موافق کتاب و سنت است قول متکلمین و فقها می باشد که اراده را از صفات فعل میدانند زیرا اگر اراده از صفات ذات همچون علم باشد تغییر و معدوم شدن اشیاء محال خواهد بود به خاطر اینکه همه اشیاء معلول اراده خداوند هستند پس اشیاء(معالیل) نیز قدیم خواهد بود و به حکم «ما ثبت قدمه امتنع عدمه» نزد فلاسفه هر چیزی که قدیم باشد محال است معدوم شود.
📚منبع:
التوحید ص۴۴۸/محمّد بن علي بن بابويه قمی/ناشر:جماعة المدرّسين في الحوزة العلمية
#توحید_اهل_بیت_علیهم_السلام
#اراده_صفت_فعل_است
@sonnat_voice
مخالفت علما نجف با آقای قاضی و اخراج شاگردان وی
آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی رضوان الله علیه وقتی متوجه میشود که سید حسن مسقطی از شاگردان آقای قاضی در حرم مطهر امیر المؤمنین علیه السلام درس عرفان و تصوف عمومی برگزار کرده و از وحدت وجود و موجود تبلیغ و ترویج میکند که (صوفیان به آن توحید میگویند) درس او را تعطیل کرده و او را از نجف اشرف اخراج میکند این امر چنان بر مدعیان عرفان گران آمده است که برخی همچون آقای طهرانی در روح مجرد جسارت های فراوانی به آن عظیم الشان کرده اند(ر.ک روح مجرد ص۱۰۲)
آقای سید حسن قاضی(فرزند سید علی قاضی)در پاسخ به سؤال از علت اخراج سید حسن مسقطی از نجف می گوید: «در هند مدرسه ای باز شده بود برای اهل تسنن و خیلی بر ضد شیعه تبلیغ می کردند آسید ابوالحسن میخواست کسی را بفرستد برای مقابله با آنها و کی بهتر از آ سید حسن مسقطی؟ هم کلام بلد بود هم فلسفه، هم حديث ...
سؤال: اما گذشته از این قضیه آیا شما صحه میگذارید بر اینکه ایشان توسط آسید ابوالحسن از نجف اخراج شد؟
جواب: بله اخراجش کردند.»(عطش ص۳۷۸)
افراد دیگری نیز از شاگردان آقای قاضی همچون: شیخ ابراهیم شریفی(عطش ص۴۰۴)شیخ حسین محدث خراسانی،(عطش ص۲۳۲) سید محمدحسین طباطبائی و برادرش سید محمدحسن طباطبایی(آیت حق ج۱ ص۳۱۵) به جهت جوّ مخالفت فقها و بزرگان نجف با عرفان عراق را ترک کردند.
«بسیاری از بزرگان و فقهای عصر با ایشان مخالف بودند»(عطش ص۳۹۵)
سید عبدالکریم کشمیری میگوید:
«من روزی در صحن مطهر با آقای قاضی ایستاده بودم یکی از بزرگان و فضلا را دیدم که با دیدن من سرش را به علامت تأسف تکان میداد»(عطش ص۳۹۶)
همو میگوید: «یکی از شاگردان آقای قاضی... میرزاعلی محمد بروجردی بود ... یکی از علمای معروف نجف ایشان را از رفتن به جلسات آقای قاضی منع میکرد و می گفت: به آن مجلس نرو که از اجتهاد باز می مانی. لذا آقای بروجردی مخفیانه به درس آقای قاضی می رفت»(عطش ص۲۳۳-۲۳۴)
سید حسن قاضی میگوید: (پدرم) مکرر می فرمود: «نمیخواهم در تاریخ نوشته شود که قاضی به علت مخالفت با فقهای روزگار خود به قتل رسید»(عطش ص۲۳۲)
سید عبدالکریم کشمیری میگوید:
«به خاطر جوّ حوزه نجف آن روزها به اهل عرفان و به ایشان به دیده بی احترامی نگاه میکردند»(عطش ص۲۳۹)
به همین جهت بوده است که پس از فوت ایشان هیچ یک از علما و مراجع نجف برای وی مجلس ترحیم برگزار نمی کند شیخ عباس قوچانی میگوید:
«پس از رحلت آقای قاضی در نجف از ایشان تجلیلی به عمل نیامد. فقط یک مجلس ختم و فاتحه از طرف آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی طباطبائی گرفته شد»(مهر تابناک ص۳۳۵)
مخفی نماند که آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی از علما و مراجع ساکن کربلا بودند و از عقائد و روش آقای قاضی آگاهی و اطلاع نداشتند و شاید مانند بسیاری با توجه به ظواهر امر، او را به عنوان استاد اخلاق میشناختند به همین جهت از طرف ایشان در نجف مجلس ترحیم برپا کردند. به همین جهت است که ایشان در مجلس ترحیم از آیت الله العظمی خوئی میپرسند آقای قاضی از نظر مقامات معنوی چگونه بود؟!(عطش ص۲۹۶)
روشن است که اگر وی به آقای قاضی ارادت داشت و یا روش او را تأیید میکرد و از این قبیل ادعاها که از طرف مدعیان عرفان مطرح میشود وجهی برای این سؤال و استفهام نبود.
آیت الله قمی ارادت بسیاری به مرحوم سید مرتضی کشمیری داشته که در روش عرفان کاملاً مخالف با روش ملا حسینقلی همدانی و آقای قاضی بوده است.(جرعه ای از دریا ج۲ ص۳۹۷)
📚منابع:
🔸عطش(ناگفتههایی از سیر توحیدی «کامل عظیم» حضرت آیتالله سیدعلی قاضی طباطبایی)/مولف و ناشر:هیئت تحریریه موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس/چاپ اول ۱۳۸۳
🔸مهر تابناک/سید محمد حسین طهرانی/ناشر:مکتب وحی/طهران۱۳۹۲
🔸جرعه ای از دریا/سید موسی شبیری زنجانی/موسسه کتاب شناسی شیعه/قم
آیت حق/محمد حسن قاضی/ناشر:انتشارات حکمت
🔸روح مجرد/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد۱۴۲۵
#عرفان_تصوف
#سید_علی_قاضی
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
@sonnat_voice
آقای قاضی و تصرف در شاگردان
یکی از بدعت های صوفیه خیالی است که بر اثر آن سالک، مرشد خود را دائم الحضور در نزد خود میبیند!(برای مطالعه بیشتر ر.ک بهین سخن ص۱۲۵ نوشته عباسعلی کیوان قزوینی،صوفی تائب)
مشایخ صوفیه نیز همانند مرتاضان غیر مسلمان بر اثر ریاضات شاقه ای که کشیده اند
قدرت بر تأثیرگذاری بر ذهن و فکر شاگردان خود دارند و همچنین از خصوصی ترین اعمال آنها نیز مطلع میشوند. که به نمونه هایی از این نوع تصرفات اشاره می کنیم:
۱- در کتاب آیت حق آمده است:
«آقای قوچانی میگفت بعد از گذشت سالهای اولی و شاید هم پنج یا شش سال... یک زمان متوجه شدم که من در محضر استاد هستم... و او در طول شب و روز مراقب حرکات من است و بر من مستولی شده و در تمام احوال مرا همراهی میکند. با این شدت مراقبت لغزش کجا بود؟ و کوتاهی و تقصیر کجا؟ دیدم که مثلا معاشرت با دیگران و ادای فرائض و نوافل و یا قیام به وظایف شبانه، تمام این اعمال در حضور استاد و جلوی چشم او اتفاق می افتد.
که اگر حرکتی که مناسب سالک نیست از وی سر بزند او را مؤاخذه میکند. وقتی که این را دریافتم، هرچه بیشتر به احتیاط و دقت خود افزودم، به طوری که هیچ عملی از من صادر نشد که مرا به خاطر آن مورد سؤال قرار دهند و مؤاخذه نمایند... مگر اندک مواردی که قابل ذکر نیست... و از این مراقبت و همراهی او با شاگردانش حتی در شدیدترین لحظات بیماریش نیز کاسته نشد.(آیت حق ص۳۷۶)
۲-آقای قوچانی میگوید:« آقای قاضی در دو سال آخر مطالبی را برای من گفتند و من نمیتوانستم آنها را برای کس دیگری نقل کنم و ما همین قدر متوجه شدیم که ایشان از تمام حرکات و سکنات ۲۴ ساعته ما آگاه بودند و کنترل میکردند»(عطش ص۱۲۸)
۳- در مخطوطات آقای محمد حسین طهرانی آمده است که:« و ایشان (آقای قوچانی) ایضا نقل می کردند از آقای سید محمد کلانتر... که در ماههای مبارک رمضان مرحوم قاضی در منزل خود... مجلسی برای رفقای خود داشتند یک شب من هم رفتم ببینم چه خبر است؟! ولی در داخل اطاق نرفتم و در ایوان مجاور نشستم و به فرمایشات ایشان گوش میدادم حالتی در آن شب به من دست داد که چون بیرون آمدم و از کوچه های نجف عبور مینمودم با خود میگفتم: یا من امشب دیوانه شده ام و یا تمام مردم نجف غیر از من همه دیوانه اند»(مهر تابناک ص۱۲۳)
۴- آقای حسن زاده از قول استادش علامه طباطبائی نسبت به حاضرین درست ملاحسینقلی همدانی نقل میکند: «که آیت الله سید علی قاضی فرمود: من که به نجف تشرف حاصل کردم روزی در معبری آخوندی را دیدم شبیه آدمی که اختلال حواس دارد و مشاعر او درست کار نمی کند، راه می رود. از یکی پرسیدم که این آقا اختلال فکر و حواس دارد؟ گفت: نه، الآن از جلسه درس اخلاق آخوند ملاحسینقلی همدانی به در آمده و هر وقت آخوند صحبت می فرماید در حُضار اثری می گذارد که بدین صورت از کثرت تأثیر کلام و تصرف روحی آن جناب از محضر او بیرون می آیند»(هزار و یک کلمه ج۳ ص۹-۱۰)
مخفی نماند که مدعیان عرفان تسلط بر روح شاگردان را شرط استادی میدانند. سید هاشم حداد که مدعی است وصایت باطنی آقای قاضی را دارد میگوید:«وصی باطن آن
است که در باطن خود به کمالات استاد مکمل بوده و دارای معرفت شهودی و قدرت رهبری باطنی و سری! باشد. گرچه استاد وی را معرفی نکرده باشد! زیرا که خواهینخواهی او از باطن بر نفوس سیطره دارد و شاگردان را به امر خدا! هدایت مینماید و به راه و روش آنها نظر میکند و می رسد»(مهر تابناک ج۱ ص۱۹۷)
📝بررسی:
تصرفات روحی در حاضرین در مجالس و محافل صوفیانه باعث می شود که آنها به غیر از استاد و سخن او به چیز دیگری فکر نکنند و از سایر امور زندگی باز بمانند و یا حالتی غیرعادی پیدا کنند؛ و حال آنکه این حالات از شنیدن کلام معصومین علیهمالسلام و حضور در مجالس خاتم الانبیاء و اوصیاء طاهرینش پیدا نمیشده است. و در سیره ائمه معصومین صلوات الله علیهم چنین اعمالی به شکل عام در مجالس وعظ گزارش نشده است.
#عرفان_تصوف
#سید_علی_قاضی
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
@sonnat_voice
✅نفی مجردات در کلام امام جواد علیه السلام
محمد حسن وکیلی نسبت به تجرد نفس می نویسد:
«چیزهایی که در دامنه ی ادراک حسی ما در نمی آید به نوعی مجرد نامیده می شود مجرد یعنی خالی و ندار. کسی که همسر ندارد را مجرد می نامند چون فاقد همسر است و موجودی که از عالم اجسام مادی بیرون بوده و به اصطلاح فلسفی فاقد ماده است مجرد نامیده می شود»1⃣
👈توضیح:
تجرد نفس و روح انسان ادعایی است که فلاسفه و صوفیه مطرح کرده اند در حالی که این مسأله از مسائل غیبی است و اطلاع از آن وابسته به مراجعه به کلام آفریننده روح است. یا منوط به رجوع به معصومین علیهم السلام است زیرا که آنان علمشان را از خالق روح اخذ کرده اند، و واضح است که امور غیبی و توقیفی مانند کیفیت روح و یا خصوصیات بهشت و جهنم و یا وقایع معراج پیامبر علیه و آله السلام و نظایر آن جایگاه عقل نیست زیرا مقدمات علمی لازم در نزدش موجود نیست و عقل نسبت به آنچه که اطلاعات کافی ندارد نمی تواند واقع را کشف نماید و بدون مقدمات علمی تنها به تخمین و گمانه زنی می رسد.
قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓئِكَةِ إِنِّي خَٰلِقُۢ بَشَرٗا مِّن صَلۡصَٰلٖ مِّنۡ حَمَإٖ مَّسۡنُونٖ*فَإِذَا سَوَّيۡتُهُۥ وَنَفَخۡتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُۥ سَٰجِدِينَ(حجر/۲۹-۳۰)
مرحوم طبرسی می نویسد: «نفخ دمیدن باد در چیزی است هنگامی که خدا روح را در بدن انسان وارد ساخت در حقیقت روح را در آن دمید در اینجا روح آدم را اضافه ی به خودش میکند برای شرافت مقام آدم و تکریم ،او و اضافه مذکور برای ملک است»2⃣
جمله دمیدن روح در جسم حضرت آدم علیه السلام حکایت از عدم تجردش میکند زیرا:
👈رفتن روح در قالب بدن به معنای حد خوردن روح و مقداری بودن آن است.
👈رفتن روح در قالب تن حکایت از ترکیب میان آن دو میکند.
👈رفتن روح در قالب بدن حکایت از زمانی و مکانی بودن آن میکند.
👈دخول روح در بدن و خروج آن در هنگام وفات دلالت بر حرکت و انتقال میکند.
در این باب (تغیّر، تجزی و محدودیت ما سوی الله )احادیث فراوانی وجود دارد که دلالت بر حدوث و دارا بودن صفات مادی برای غیر خدا دارد و یا به دلالت مطابقی یا التزامی بر عدم تجرد غیر خداوند اذعان دارد که به اختصار به ذکر حدیث نورانی از آقا جوادالائمه علیه السلام بسنده می کنیم:
أَنَّ مَا سِوَى اَلْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اَللَّهُ وَاحِدٌ لاَ مُتَجَزِّئٌ وَ لاَ مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ اَلْكَثْرَةِ وَ كُلُّ مُتَجَزِّئٍ أَوْ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ اَلْكَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالُّ عَلَى خَالِقٍ
امام جواد علیهالسلام فرمودند:
«غیر از خدای واحد همه چیز(مثل روح) دارای اجزا است و خداوند واحد احد است نه جزء دارد و نه قابل تصور و توهم به کمی و زیادی می باشد . هر چیز متجزی و قابل تصور به کمی و زیادی مخلوق است و دلیل بر وجود خالق خود می باشد.»3⃣
📚منابع:
1⃣هفت روز در بهشت(انسان شناسی جهان شناسی)ص۳۰/محمد حسن وکیلی/ناشر: انتشارات موسسه جوانان آستان قدس رضوی ۱۳۹۷
2⃣مجمع البیان ج۶ ص۵۱۶/فضل بن حسن طبرسی/ناشر:ناصر خسرو/تهران۱۳۷۲
3⃣الکافی ج۱ ص۱۱۶/محمد بن یعقوب کلینی/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران
(برگرفته از کتاب نقدی بر تصوف نوشته استاد سید محمود هاشمی نسب ص۱۳۸/ناشر:خسرو خوبان/تهران۱۴۰۰)
#توحید_اهلبیت_علیهم_السلام
#عرفان_تصوف
#محمد_حسین_طهرانی
#محمد_حسن_وکیلی
#تصوف_حوزوی
@sonnat_voice