eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
488 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
به سوی سماء
امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَا بَینَ قَبرِ الحُسَین علیه السلام إلی السَّماءِ السَّابعةِ مُخْت
نکاتی پیرامون حدیث شریف: ۱- ملائکه، زوایای فعل الهی، و قوای وجودی حق تعالی هستند که در عالم انتشار یافته و ربوبیت الهی را به جریان می‌اندازند. چنانکه نفس آدمی، قوایی دارد که هریک، مدبر امر ویژه‌ای است. البته قوای نفس، موجوداتی غیر از نفس، نیستند. بلکه شؤون وجودی همان نفس‌اند که در حیطه‌های گوناگون امتداد یافته‌اند؛ برای نمونه قوه خیال امتداد نفس در وادی مخیّلات است، و قوه عقل امتداد نفس در وادی معقولات. همچنین، فیض الهی به منزله نفس و جان عالم است. و ملائکه شؤون و قوای مختلف این نفس‌اند که پهنه عالم را پر نموده‌اند. ۲- عالم دارای طبقاتی هفتگانه است که هریک، بطن و ملکوت دیگری است. و خداوند، مالک همه این ملکوت‌های تو در تو است؛ «بیده ملکوت کل شئ». هر طبقه‌ای از عالم را ملائکی مناسب و مناسخ اوست. در نتیجه انبوه ملائکه از عالم ماده تا مثال، عقل و بالاتر را شامل می‌شوند. قوای مادی و طبیعی (مانند نیروی جاذبه) همان ملائک ارضی‌اند. و قوای مجرد عالم، همان ملائکه سماوی خواهند بود. قوای مجرد (=ملائکه سماوی)، دارای حیات، علم و قدرت‌اند و می‌توانند به صور گوناگون متمثل شوند. ۳- هر ملکی، مَظهر اسمی از اسماء الهی است و چنانکه اسماء الهی نامحدودند، شمار ملائکه نیز نامتناهی است؛ «و ما یعلم جنود ربک الا هو»؛ «و بأسمائک التی ملأت ارکان کل شئ». ۴- نور وجودی انسان کامل (=امام)، همان فیض منبسط الهی است که در نکته اول اشاره شد. فیض منبسط تجلیِ یکتا و نامتناهی‌ای است که با پیدایش‌اش، عالم، نمودار می‌شود. در واقع پدیده‌های عالم، تعینات گوناگون همان تجلی واحدِ نامحدود است. لذا ملائکه قوای وجودی این فیض منبسط هستند که در هر جایگاه، به فراخور آن، نمودار می‌شوند. ۵- نور انسان کامل، قلب و جان عالم است، و همچون عالم هفت ساحت وجودی را شامل می‌شود که هر ساحتی از او، طبقه‌ای از عالم را نمودار می‌کند. که آن طبقه، توسط قوای وجودی انسان کامل (=ملائکة)، ادراه می‌شود باذن الله. بنابراین هر گروهی از ملائکه که در عالم خاصی مستقر هستند، در واقع تجلیات نور انسان کامل (امام) در آن طبقه از هستی می‌باشند. ۶- نور امام در عالم، چون قلب در بدن است که هرلحظه خون را به تمام بدن ارسال نموده و حیات بدن را نگاه می‌دارد. نور امام ع نیز با ارسال قوای وجودی خویش، به نشئات هستی، حیات مناسب آنها را افاضه می‌نماید. و امام محل آمد و شد این قوا (ملائکه) است. ۷- نور امام (فیض منبسط) مظهر اسم جامع «الله» است که همه اسماء را داراست. و ملائکه مظاهر اسماء جزئی‌ترند که در اسم الله مکنون است. لذا، امام، منشأ و مآل ملائکه است و نور وجودی امام، جایگاه آمد و شد ملایکه می‌باشد. ۸- در بین اهل بیت ع، امام حسین ع به جهت واقعه عاشورا، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا تجلیاتی که از تحمل این مصائب نمودار شد، همچون خود مصائب، بی‌سابقه بود. لذا همه شؤون امامت در ایشان، نمود ویژه‌تری دارد؛ «کلنا سفینة النجاة و سفینة الحسین اسرع». هذا... فلنَرجعْ الی الحدیث الشریف، ولنتأمَّل فیه، حتی یتبینَ لنا هذا المشهد، و نریٰه بعین العقل و القلب، بعون الله تبارک و تعالی... @sooyesama
به سوی سماء
نکاتی پیرامون حدیث شریف: ۱- ملائکه، زوایای فعل الهی، و قوای وجودی حق تعالی هستند که در عالم انتشار
تکمیل: در نکته هشتم گفته شد: «تجلیاتی که بر امام حسین ع رخ داد، بی سابقه بود». این مطلب منافاتی با مقام خاتمیت پیامبر اسلام ص، ندارد؛ زیرا اولا: اصول و کلیات تجلیات توحیدی بوسیله پیامبر اسلام ص ختم شد، اما فروع و ریزش‌های آن به فراخور اوقات، امکنه و اتفاقات تکثیر می‌شود. و وقت اباعبدالله ع، چنان بود که بیشترین ریزش‌ها و فروعات را هویدا کرد. ثانیاً: سیدالشهدا ع، ثمره وجودی خاتم الانبیا ص، است. و هر خاصیتی در ثمره نمودار شود، شجره را نیز پدیدار آید. @sooyesama
ببین! هر میوه شیرین که می‌بینی روزگاری تلخ یا ترش بوده است. می‌خواهم بگویم: اگر روزگارت تلخ و نامراد است، دل خوش دار که روزهای شیرینی در پیش داری. @sooyesama
شیطان در بسياري اوقات براي اينکه مؤمن را از هدف باز دارد از نزديکترين و موثق‌ترین دهان‌ها استفاده مي‌کند و از طريق آنها مؤمن را موردهجوم قرار مي‌دهد. لذا در بعض روايات هست که عالم و فقيه «مُسْتَوْحِشاً مِنْ أَوْثَقِ إِخْوَانِه» است؛ يعني از رفيق خودش هم وحشت دارد؛ دليلش اين است که گاهي اوقات شيطان زبان رفيق را وسيله مي‌کند تا انسان را از خدا دور کند؛ يعني نگراني از حيث غيرايماني او بايد داشت. اين امر که شيطان با دست و زبان ديگران کار مي‌کند امر مهمي است. یکی از خوبان روزگار گفته بود در همين وضوخانه امام رضا (ع) شيطان در سيماي بسيار زيبايي ظاهر شد و من نفهميدم شيطان است، خيلي فريبنده بود و گفت حاجتي از تو دارم. گفتم چيست؟ گفت مي‌خواهم يک دلي را زير گنبد امام رضا (ع) متوجه من کني! اين را که گفت متوجه شدم شيطان است. چون خودش زير گنبد امام رضا(ع) راه ندارد، مي‌خواسته اين آقا را واسطه کند. لذا خيلي بايد مواظب باشيم که وقتي مي‌خواهيم نصيحت کنيم باطن اين نصيحت ما غش نباشد. پدر به فرزندش که اهل عبادت است و ساعاتى را به نافله شب مي‌گذراند نصيحت مي‌کند که بخواب، از درس‌هايت مي ماني! حال اگر مشغول به کار دنيا باشد نصيحتش نمي‌کند! @sooyesama
شاگردی به استادش گفت: مدتی است چشم برزخی من باز شده و افراد را بر اساس چهره برزخی‌شان می‌بینم. لذا بسیار معذب و مستوحش هستم و از دوستان و اقوام فراری شده‌ام. استاد گفت: آدم مگس نیست که روی زخم بنشیند. سعی کنید چشم قیامتی باز کنید و کمالات وجودی خلائق را ببینید و از دیدن نواقص چشم بپوشید. انبیاء علیهم السلام نیز همین روش را داشتند که آنگونه با محبت و دلسوزی با مردم رفتار می‌نمودند. یعنی به اصل وجود و کمالات وجودی مخلوق می‌نگریستند، نه محدودیت و نواقص آن. @sooyesama
ببین! نهال را به چوب صاف می‌بندند تا صاف بالا برود. چون همنشینی اثر دارد. همنشین تو از تو به باید @sooyesama
محبت، ابتدا و انتهای عالم و بلكه سرّ عالم است... بنا به تعبير عرفا قوس نزول و قوس صعود داریم؛ كه هر دو براساس محبت اند. "بسم الله الرّحمن الرّحيم"، قوس صعود و نزول را بیان می‌کند. اسم "الرّحمن" قوس نزول است كه بيانگر رحمت و محبت عامّه خداوند است كه با آن ملك، ملكوت و خلقت ايجاد شده است. مؤمن، كافر و تمام موجودات عالم سر اين سفره نشسته‌اند. اسم "الرّحيم" بيانگر قوس صعود است كه انسان می‌خواهد به سوی خدا برگردد. برخی‌ها خود را در چارچوب عالم طبيعت حدّ زده‌اند و نمی‌خواهند برگردند! اينها صعود ندارند و لذا از نام "الرّحيم" بهره‌ای نمی‌برند. "الرّحيم" محبت خاصّ ذات ربوبی است، در سر اين سفره، اهل توحيد و ولايت نشسته‌اند. با "الرّحمن" بيا با "الرّحيم" برو تا تمام اسرار به تو داده شود! "الرّحمن" برای همه است ولی در "الرّحيم" توجه لازم است و فضل و عنايت ويژه‌ای از جانب خدا می‌طلبد. @sooyesama
الهی! دنیا، بسیار پست‌تر از آن است که بتوان حقیقت را در آن آشکار کرد. پس سکوت می‌کنم، تا شیطنتها با پندار پیروزی، خاموش شوند. سکوت می‌کنم، گرچه آگاهم از مکر دشمنان و تردید دوستان. سکوت، یعنی این رفتار، حتی لایق اعتراض هم نیست. سکوت، یعنی این نزاع، دیگر سزاوار ادامه نیست. سکوت، یعنی فهم این ماجرا، در توان مخاطب نیست. و سکوت یعنی دنیا پست است، آنقدر که شایسته اثبات حقیقت نیست؛ چراکه دنیا زاییده وهم ماست. عاقبت، قیامتی هم هست، پس سکوت می‌کنم. @sooyesama
جناب محی‌الدین بارها به محضر امام زمان عج مشرف شده است. ایشان در چند جای کتاب فتوحات، به این تشرفات اشاره نموده است. او می‌گوید: «در یکی از این تشرفات، حضرت حجت عج، مهر ولایت و امامتشان را نیز به جناب محی‌الدین نشان داده‌اند». ایشان می‌گویند: «قبل از این تشرفات، خداوند در خواب مرا از وجود ایشان مطلع نمود و او را به من شناساند». این نکات، نشان می‌دهد که سالک حقیقی، در مراحل نهایی سیر، ناگزیر از آشنایی و پذیرش ولایت اهل بیت ع است. مرحوم آیت‌الله قاضی فرموده‌اند: عرفای اهل سنت که مدعی وصول به توحیدند، از دو حال خارج نیستند: یا واقعا منکر ولایت‌اند و به توحید نرسیده‌اند. و یا مومن به ولایت و واصل به توحیدند، اما در ابراز ولایت تقیه می‌نموده‌اند. @sooyesama
هــــيـــچ مدرسه‌ای بهتر از تــجــربـه نیست افسوس که شهریه آن به گرانی عــــمـــر است @sooyesama
در زمان قدیم که ناخن‌گیر نبود، ناخن‌ها را با قیچی کوتاه می‌کردند. این، کار سختی بود. خصوصا اگر مادری می‌خواست ناخن کودکی را کوتاه کند. زیرا کودک دستش را می‌کشید و گاها بخشی از پوست زیر ناخن آسیب می‌دید. آنگاه کودک از مادر خود دلگیر می‌شد و با مادرش دعوا می‌کرد. انبیاء علیهم السلام نیز همینگونه‌اند. وقتی می‌خواهند ما را تطهیر کنند، ما درست تن نمی‌دهیم، لذا آسیب می‌بینیم. و دلگیر می‌شویم. در حالیکه هدف آنها تطهیر ماست. و ما به جهت نواقصی که داشتیم، آسیب دیده‌ایم. @sooyesama
یکی شاگرد اَحوَل داشت استاد مگر شاگرد را جایی فرستاد که ما را یک قَرابه روغن آنجاست بیاور زود، آن شاگرد برخاست چو آنجا شد که گفت و دیده بگماشت قرابه چون دو دید احول عجب داشت بَرِ استاد آمد گفت ای پیر دو می‌بینم قرابه من، چه تدبیر؟ ز خشم استاد گفتش ای بد اختر یکی بشکن دگر یک را بیاور چو او در دیدن خود شک نمی‌دید بشد این شکست آن یک نمی‌دید اگر چیزی همی بینی تو جز خویش توهم آن احول خویشی بیندیش تو هر چیزی که می‌بینی تو آنی ولی چون در غلط ماندی چه دانی (اسرار نامه) @sooyesama