هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
◼️به مناسبت سالروز درگذشت عالم محقق، شیخ آقابزرگ طهرانی رحمةاللهعلیه، ۱۳ ذیالحجه ١٣٨٩ هجری قمری؛
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔰شیخ آقا بزرگ تهرانی رحمهالله هم در وقت تألیف، نشسته میخوابید. ایشان هر روز مقداری مینوشت، حتی روزی که وفات کرده بود، به یک پهلو تکیه نموده و مقداری نوشته بود.
❗️اینها اتمام حجت است برای کسانی که خیال میکنند اگر خوابشان مقدار اندکی از هشت ساعت کم شود، میمیرند.
✨این گونه عاشقِ علم و عاشق عمل بودند! آیا این کمخوابیها و پرکاریها بدون محبت ممکن است؟! البته امکان دارد کسی از ناراحتی نخوابد، اما آن کجا و راه محبت کجا که اصلاً نمیگذارد محب آرام بگیرد!
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۵
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
☀️ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصومینَ عَلَيْهِمُ السَّلَام☀️
🌹عید سعید غدیر بر همه شیعیان و موالیان و دوستداران حضرت امیرالمومنین ع مبارک باد🌹
@yekaye
@souzanchi
14.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیا حجاب میتواند قانون باشد؟
خلاصهای از گفتگوی محسن برهانی و حسین سوزنچی
🔻حسین سوزنچی: حکومت نسبت به حجاب مسئولیت دارد. ذهنیت خیلی از مذهبیها این است که هر طور شده باید احکام شریعت را اجرا کنیم. ولی آنچه در کلمات رهبران جمهوری اسلامی و سیره ائمه وجود دارد، اجرای شریعت در حد امکان است.
🔻محسن برهانی: حجاب از ضروریات دین است ولی بین فقه و حقوق نباید خلط کرد. اینکه حکومت میتواند برای عدم رعایت حجاب مجازات کند، محل اختلاف است و این مطلب غیر از خود حکم حجاب است که اختلافی در آن نیست.
📣فیلم کامل این گفتگو در سایت آزاد (با امکان گفتگو با مهمانان و مخاطبان):
🌐 http://azad.im/table/10
📣فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد:
🎥https://youtu.be/f6nVR8I6p2Y
🆔 @AzadSocial
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۲) الف. روایت شده است که یکبار ابن ام مکتوم [درب خانه پیامبر ص را زد و] از پیامبر اجازه ورود خواست و عایشه و حفصه نزد پیامبر ص بودند. پیامبر ص به آن دو فرمود: بلند شوید و داخل اتاق بروید.
آن دو گفتند: او نابیناست.
فرمود: اگر او شما دو نفر را نمیبیند شما که او را میبینید.
📚الكافي، ج5، ص534
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ:
اسْتَأْذَنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ عِنْدَهُ عَائِشَةُ وَ حَفْصَةُ فَقَالَ لَهُمَا: قُومَا فَادْخُلَا الْبَيْتَ.
فَقَالَتَا: إِنَّهُ أَعْمَى.
فَقَالَ: إِنْ لَمْ يَرَكُمَا فَإِنَّكُمَا تَرَيَانِه.
☀️ب. شبیه این واقعه در منابع شیعه و سنی در خصوص ام سلمه نیز روایت شده است که در جلسه ۵۴۲ حدیث ۳ گذشت:
http://yekaye.ir/al-ahzab-33-53/
☀️ج. از امام صادق ع از پدرانشان از امام حسین ع روایت شده است:
یکبار فاطمه دختر رسول الله ص نزد ایشان بود و نابینایی برای ورود به منزل اجازه خواست؛ و حضرت زهرا در پس پرده رفت.
پیامبر ص فرمود: چرا در پس پرده رفتی، او که تو را نمیبیند؟
فرمود: یا رسول الله ص! اگر او مرا نمیبیند من که او را میبینم؛ و او بو را متوجه میشود [ظاهرا کنایه از اینکه متوجه حضور من در اینجا میشود].
پیامبر ص فرمود: شهادت می دهم که تو را پاره تن من هستی.
📚الجعفريات (الأشعثيات)، ص95
أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِي مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ:
أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص اسْتَأْذَنَ عَلَيْهَا أَعْمَى فَحَجَبَتْهُ. فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ ص: لِمَ حَجَبْتِهِ وَ هُوَ لَا يَرَاكِ؟
فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ يراني [يَرَنِي] فَأَنَا أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ الرِّيحَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي.
#کجفهمی از روایت فوق و تصحیح آن:
بسیاری از متاخران این روایات را از جنس توصیه به رعایت پوشش زن دانستهاند؛ گویی توصیه شده است که زن حتی در مقابل نابینا حجاب بر سر کند❗️
اما قبلا هم ذیل آیه ۵۳ سوره احزاب، تدبر ۴
http://yekaye.ir/al-ahzab-33-53/
و هم مستقلا
https://www.souzanchi.ir/a-mistake-in-understanding-an-hadith-related-to-hijab/
به تفصیل توضیح داده شد که به نظر میرسد عدم دقت در تفاوت کاربرد کلمه «حجاب» در قرآن و روایات با ادبیات عمومی متاخر موجب این سوءبرداشت شده است.
کلمه #حجاب در قرآن و روایات به معنای #پرده است، نه #پوشش زن؛
و در سوره احزاب خداوند درباره زنان پیامبر ص میفرماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ: و هنگامی که از زنان او متاعی میخواهید از پشت پرده درخواستتان از آنها را مطرح کنید که این برای پاک ماندن دلهای شما و دلهای آنها بهتر است».
🤔در واقع، یکی از دستورات اختصاصی پیامبر ص که در اواخر عمر ایشان نازل شد این است که ارتباط مردم با زنان پیامبر ص باید از پشت پرده باشد.
این آیه به خاطر وجود کلمه «حجاب» از همان صدر اسلام، به #آیه_حجاب معروف شده است؛ و حجاب در این آیه قطعا به معنای پرده، دیوار، و هر چیزی است که فاصلهای بین دو کس یا دو چیز بیندازد؛ و با «حجاب» در ادبیات امروز، که به معنای پوشش خاصی است که رعایتش بر زنان واجب است، متفاوت میباشد.
در ادبیات دینی، غالبا به جای کلمه #حجاب که ما امروز به کار میبریم از کلمه #ستر: پوشش استفاده میشود و وقتی در ادبیات امروزی میگوییم #آیه_حجاب، منظورمان آیاتی است مانند: «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ ...: به زنان با ایمان بگو ... زینتهایشان را جز آنچه ظاهر است، آشکار نسازند و با روسریهایشان گریبان را نیز بپوشانند و ...» (نور/۳۱) یا «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِن ...: به همسرانت و دخترانت و زنان مومنین بگو چادرهایشان را به خویش نزدیک کنند ...» (احزاب/۵۹).
@yekaye
👇ادامه مطلب👇
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه حدیث ۲ (کجفهمی از روایت حجاب در برابر نابینا و تصحیح آن)
با این توضیح معلوم میشود که روایات فوق میگویند هنگام ورود شخص نابینا پیامبر ص به زنان خود دستور میدهند که در این مورد هم در پشت پرده قرار بگیرند، نه اینکه چادر بر سر کنند؛ و بر پردهنشینی زنان پیامبر ص و عدم اختلاط آنان با مردان بیگانه اصرار دارد؛
زیرا برخلاف پوشش واجب زن، که هدفش مانع شدن از مشاهده مردان است و اگر مردی نابینا باشد دیگر ضرورتی ندارد، این آیه محدودیت ارتباط را در دو طرف برقرار میکند؛ چنانکه در پایان آیه هم صرفاً نمیفرماید: «این حکم برای نلغزیدن دلهای مردان» بهتر است؛ بلکه میفرماید هم برای دلهای مردان است و هم برای دلهای شما زنان پیامبر ص.
به نظر میرسد این حکم، بیش از اینکه از جنس حکم پوشش ضروری برای زنان باشد، یک نوع حرمت خاص قرار دادن برای زنان پیامبر ص، در عین محدود کردن نقشآفرینی اجتماعی آنان است، که در جریان جنگ جمل، اهمیت این حکم و مضرات تخطی از آن بر همگان آشکار شد؛
و احتمالا این پاک ماندن قلوب طرفین، بیشتر ناظر به پاک ماندن از سوءاستفاده سیاسی است، تا سوءاستفاده شهوانی.
🤔البته اصل اینکه زن حتی در مقابل هر نامحرمی - حتی اگر نابینا باشد ¬- حریم را رعایت کند به لحاظ ذوق و سلیقه دینی، چیز بدی نیست؛ ولی بحث این است که مقصود از این روایات چه بوده است.
حضرت زهرا س هم، چهبسا از باب اینکه به خاطر کلمه «نساءکم» در آیه مباهله (آل عمران/۶۱)، مصداق «نساء النبی» قلمداد میشده، بر چنین اقدامی تاکید ورزیده است؛ و لذا
برخلاف واقعههای نقل شده در خصوص زنان پیامبر ص، خود حضرت زهرا س بدین کار اقدام کرد نه اینکه پیامبر ص به او دستور بدهد؛
به علاوه این را مطرح فرمود که او از بوی من حضورم را متوجه میشود، که همین تعبیر نشان میدهد که مساله، پشت پرده رفتن و فاصله را حفظ کردن بوده، وگرنه صرف رعایت پوشش سر که مانع استشمام بو نمیشود.
@yekaye
هدایت شده از هیات عاشقان مهدی (عج) شاهرود
◾️ عزاداری دهه اول محرم ◾️
سخنران:حجت الاسلام
دکتر حسین سوزنچی
با نوای:
حاج حسین یزدانی
از سه شنبه۲۷ تیرماه ، به مدت
۱۱ شب ، ساعت ۲۰:۱۵
خیابان ۲۲بهمن، مسجد قرآن
محور سخنرانی:ارتباطات اجتماعی
در جامعه دینی و مومن واقعی
(سوره حجرات)
هیات عاشقان مهدی (عج)
✅ @asheghanmahdi_ir
سخنرانی دکتر حسین سوزنچی.mp3
32.42M
سخنرانی #شب_اول
#محرم_۱۴۰۲
شاهرود: #هیأت_عاشقان_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
حجة الاسلام #حسین_سوزنچی
موضوع: ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی (سوره حجرات)
این قسمت: دورنمایی از سوره حجرات و ربط آن با امروز و با عاشورا
@asheghanmahdi_ir
@souzanchi
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری:«اگر مبلغان در برابر نواقص دینی مردم ساکت باشند؛ مسئولند.»
💥بیانات حضرت آیتالله بهجت در باب ضرورت اصلاح انحرافات دینی جامعه توسط اهل علم!
🔹 خدا توفیق بدهد که ایشان(مبلغان) بتوانند، خرابیهای مردم را اصلاح کنند، آباد کنند به نحوی که محذوری نداشته باشد، اشکالی نداشته باشد.
🔸و اگر بخواهند اهل علم از نواقص دینیه مردم چشم پوشی بکنند، گرگها میآیند و به بهترین وجه رفع میکنند نقائص را، [و] با رشوهها و با آن کارهایی که بلدند مردم را بالکلیه منحرف میکنند.
⚠️ آن وقت مسئولیتش برای ما میماند!!
🔻 ما نباید ساکت باشیم؛ در جایی که میتوانستیم ساکت نباشیم، میتوانستیم راه احتیاط را به مردم القاء بکنیم و حال آنکه میدانیم صحبت احتیاط نیست؛ صحبت یقین است...🍂
🛑 و علی هذا اگر ما غافل شدیم و تغافل کردیم از میل مردم به دنیای دانیه فانیهای که هیچ معلوم نیست، آن وقت مسئولیتش برای ما میماند.
📌 ما نباید ساکت باشیم در جایی که میتوانستیم ساکت نباشیم.⚠️
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
شب دوم محرم. جلو افتادن بر دین و بلند کردن صدا بر پیامبر ص.mp3
47.15M
سخنرانی #شب_دوم
#محرم_۱۴۰۲
شاهرود: #هیأت_عاشقان_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
حجة الاسلام #حسین_سوزنچی
موضوع: ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی (سوره حجرات)
این قسمت: جلو افتادن برخی از اصحاب بر پیامبر و بلند کردن صدا بر ایشان و حبط عمل آنها به نص آیه ۲
[متاسفانه ۸ دقیقه اول، کیفیت فایل صوتی چندان مناسب نیست؛ اما در ادامه درست شده است]
@asheghanmahdi_ir
@souzanchi
شب سوم محرم.mp3
33.44M
سخنرانی #شب_سوم
#محرم_۱۴۰۲
شاهرود: #هیأت_عاشقان_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
حجة الاسلام #حسین_سوزنچی
موضوع: ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی (سوره حجرات)
این قسمت: جلو افتادن از امام معصوم ع و افراط در انقلابیگری: جریان زیدیه
@asheghanmahdi_ir
@souzanchi
هدایت شده از هیات عاشقان مهدی (عج) شاهرود
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️(گناه نکن اگر گناه کردی توجیه نکن)
خانم اگر میخوای روسری برداری، بردار ولی نگو گناه نیست 👌
📣 سخنرانی
محرم۱۴۰۲
سخنرانی حجت الاسلام دکتر
#حسین_سوزنچی
هیات عاشقان مهدی (عج)
✅ @asheghanmahdi_ir
سخنرانی حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی.mp3
46.74M
سخنرانی #شب_چهارم
#محرم_۱۴۰۲
شاهرود: #هیأت_عاشقان_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
حجة الاسلام #حسین_سوزنچی
موضوع: ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی (سوره حجرات)
این قسمت: ادامه توضیح جلو افتادن از امام در جریان زیدیه + توضیح تقیه و پیچیدگیهای مذاکره امام حسین ع و عمر سعد
@asheghanmahdi_ir
@souzanchi