عنوان: امام زمان و ترس از شهادت 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🌸🍃
🍃
🌸
⚠️[بازنشر]
📝 شبهه:
با توجه به برخی روایات که علت غیبت امام زمان عج را ترس از کشته شدن دانسته اند، آن حضرت از جان خویش در هراس است. چنین امامی چگونه متصور است که جهان را از ستم نجات دهد؟!
🌺 پاسخ
1⃣ بر اساس روایت های متعدد، علّت اصلي غيبت جزء اسرار الهي است و جز ائمه اطهار ع که خزانه داران اسرار الهي هستند کسي آن را نمي داند و ذکر بعضي از حکمت هاي آن در برخی روایات، مثل آزمايش و امتحان[1] ، بيعت نکردن با ستمکاران[2]، نجات از قتل و فراهم شدن ياران و ... به خاطر پاسخ به سئوالات مکرّري بوده که از امامان معصوم مي شده است؛ اما اين هرگز به معناي انحصار علّت و حکمت غيبت در اين امور نيست.
2⃣ بدون شك تا زماني كه آمادگي براي پذيرش برنامههاي حضرت حجت پديد نيايد و مردم دنيا از آن استقبال ننمايند ظهور تحقق نمييابد و غيبت همچنان به طول خواهد انجاميد از اين نظر ميتوان گفت آماده نبودن مردم برای پذیرش برنامه های اصلاحی حضرت، يكي از اصلی ترین عوامل تحقق غيبت و تداوم آن به شمار ميرود و ترس از گزند دشمنان، از عوامل دیگر است. زرارة بن اعين از امام صادق ع روايت ميكند كه حضرت فرمود: اي زراره قائم ما ناچار است كه از ديده ها پنهان شود و غيبت نمايد. عرض كردم براي چه؟ فرمود: چون از جان خود بيم و ترس دارد[3].
3⃣ امام هرگز از کشته شدن و شهادت در راه دين، باکي نداشته و ندارد، ولی شهادت او، به صلاح جامعه و دين نيست. زيرا هر يک از ائمه پس از شهادت جانشيني داشتند، ولي امام زمان اگر کشته شود، جانشيني ندارد و زمين نه تنها از حجت خدا خالي مي گردد[4]، بلکه رسالت احياء دين الهي و برپايي حکومت جهاني صالحان در آخر الزمان نیز ناتمام می ماند.
✍پی نوشت:
[1]مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، لبنان. مؤسسة الوفاء ، ج 51، ص 113.
[2]همان، ص 152.
[3]شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمه،. ص 342.
[4]امینی، ابراهیم، دادگستر جهان ، ص149.
#امام_زمان
#فلسفه_غیبت
#امام_زمان_و_شهادت
#امام_زمان_و_ترس_از_کشته_شدن
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951771/
🆔 @spasokh
عنوان: شک در اصل تولد امام مهدی (عج) 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🌸🍃
🍃
🌸
⚠️ [بازنشر]
📝شبهه
از نظر تاريخي تولد فرزندي از امام حسن عسگري (علیه السلام) با نام مهدي مشکوک است. اسناد و مدارک معتبر تاريخي مقبول در نزد اهلسنت، تولد چنين فرزندي را تأييد نميکند. به عبارت ديگر هيچ سند محکم تاريخي، که با موازين و معيارهاي اهلسنت (در قبول روايات تاريخي) تأييد شود، در اين خصوص تولد و حیات مهدی وجود ندارد و از این رو راه اثبات وجود و حیات چنان فردی براي اهلسنت بسته است!
🌺 پاسخ
1⃣ بیان عقیده شیعیان درباره دوازده امام و نام بردن از امام دوازدهم (ع) توسط ابوالحسن اشعری نشانگر این است که عقیده شیعه درباره ائمه، تولد و حیات امام زمان (ع) در آن عصر از شهرت جامعی در میان شیعیان برخوردار بوده است؛ آنچنان که حتّی مخالفان شیعه هم کاملاً از این مطلب آگاهی یافته بودند.
2⃣ عدادي زيادي از دانشمندان حقيقتبين اهلسنت، با توجه به استحكام اخبار شيعه درباره تولد امام زمان (ع)، آن را پذيرفتهاند؛ در ميان آنها کسانی هستند كه هرچند حيات فعلي و طول عمر آن حضرت را قبول نكردهاند، ولي اخبار تولد ايشان را پذيرفتهاند؛ بنابر تحقيق یکی از محققان، تعداد اين افراد به 68 نفر ميرسد.
3⃣ بسیاری از عالمان اهلسنت علاوه بر پذیرش اخبار تولد امام مهدی، بر این واقعیت که او فرزند امام عسگری است، تصریح کردهاند. این گروه معتقدند امام مهدی(ع)، همانکه ظهورش در آخرالزمان وعده داده شده است، کسی جز محمد بن حسن العسکری (ع) امام دوازدهم از ائمه اهل البیت (علیهم السلام) نیست و تصریحات متعددی را بیان نمودهاند.
4⃣ بیشک یکی از بهترین گواهانی که تولد امام مهدی (ع) را میتواند اثبات کند، نقل این خبر توسط متخصصان و خبرگان فن نسبشناسی است؛ چرا که در این زمینه علمای انساب بهتر از دیگران میتوانند اظهار نظر کنند. در این مورد میتوان به نسبشناسانی معروفی از جمله سهل بن داود بن سلیمان بخاری، معاصر دوره غیبت صغری، سید عمری، نسابه مشهور قرن پنجم هجری، فخر رازی شافعی، نسابه قرن پنجم هجری اشاره نمود.
5⃣ از هنگام تولد امام مهدی (ع) و در طول غيبت صغري، تعداد زيادي از خواص شيعيان و حتی برخی از بزرگان اهل سنت مثل ابن عربی و شیخ حسن العراقی به سعادت ديدار آن حضرت نائل شدهاند. اين ديدارها يا در عصر امام عسكري (ع) بوده و ايشان فرزندشان را به برخی از دوستان و یاران خود نشان داده است.
#شک_در_اصل_تولد_امام_مهدی_عج
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951747/
🆔@spasokh
🍃🌸🍃🌸 عنوان: امام زمان و اهل کتاب 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🌸🍃
🍃
🌸
📝شبهه شماره 151
در روایات شیعی آمده که در عصر ظهور، هيچ كافري باقي نميماند، جز اينكه مؤمن ميشود، این در حالی است که بر طبق آیات 14 و 64 مائده، یهود و نصاری تا روز قیامت وجود داشته و تمام مردم پیرو یک دین نخواهند بود.
پاسخ
1⃣ تردیدی نیست در اینکه بعد از تشکیل حکومت جهانی مهدی ع هرگونه شرک از روی زمین برچیده می شود و این وعده قطعی خداوند است .
2⃣ در باره اهل کتاب در عصر ظهور دو دسته روایات نقل شده است:
✅ الف. رواياتی كه می گویند در عصر ظهور كسي جز مسلمان روي زمين باقي نميماند. اسلام بر يهود و نصارا عرضه مي شود، هر كس مسلمان شد زنده ميماند و هر كس امتناع ورزيد، كشته خواهد شد.
✅ ب. رواياتی كه می گویند اهل كتاب در عصر ظهور باقي مي مانند ولي دست از شرک و تثلیث برداشته و استقلال و حاكميتي ندارند؛ با توجه به موافقت دسته دوم با ظاهرقرآن، دسته اول از اعتبار ساقط مي گردد.
3⃣ انسان موجودی مختار است و اجبار او به یک عقیده و مذهب تاثیری در رستگاری او نخواهد داشت و به همین دلیل حضرت مهدی عج نیز دین اسلام را برای اهل کتاب بیان می کند، ولی آنان را مجبور به پذیرش آن نمیکند. قرآن کریم در آیه 256 سوره بقره اکراه و اجبار در دین را رد می کند و امام زمان عج هم که مجری قرآن است به همین شیوه عمل خواهد کرد.
♦️نتیجه:
بنابراين می توان گفت که يهود و نصارا در عصر دولت مهدوي باقي خواهند ماند، ولي از شرك دست برداشته، خداپرست ميشوند و در حمايت دولت اسلامي به زندگي خويش ادامه ميدهند. در عين حال دولتهاي باطل سقوط مي كنند و قدرت جهان در دست مسلمانان و مؤمنان شايسته قرار مي گيرد. لذا بقای اهل كتاب در سايه حكومت جهاني مهدوي، هيچگونه منافات و تضادي با حاكميت و جهاني بودن حكومت اسلامي به رهبري حضرت ولي عصر عج ندارد، زيرا مراد از يكپارچگي و تحقق حقانيت شيعه در آخر الزمان، مي تواند يكپارچگي قدرت و حاكميت اسلام بر عالم باشد ولو اينكه برخي از اديان به عنوان تابع وجود داشته باشند.
#امام_زمان
#اهل_کتاب
#امام_زمان_و_اهل_کتاب
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951819/
🆔 @spasokh
🌸🍃🌸🍃🌸عنوان: شبهات روایات ولادت امام زمان🌸🍃🌸🍃🌸
📝شبهه شماره 152
روایات مربوط به نحوه رشد امام زمان از یک سو با هم متناقضند و از سوی دیگر خلاف عقل و کتب آسمانی است؛ در یکی از این روایات امام عسکری می گوید: رشد یک روزه ما به مانند رشد یک ساله دیگران است و در دیگری می فرماید: رشد یک ماهه ما به مانند یک ساله است، از طرفی در تورات آمده که موسی پس از انداخته شدن به آب، به خواست خدا دوباره به خودش بازگردانیده شد تا دوباره شیر بخورد و این نشانگر رشد طبیعی در انبیاست.
✍ پاسخ
1⃣ تناقضی در روایات مربوط به رشد امام زمان (ع) نیست. گاهی اعداد به معنای واقعی خود به کار نرفته و معنای کثرت می دهند. در اینجا یک روز یا یک ماه معادل یک سال، نشان از سرعت رشد است. در دو روایتي كه بدان اشاره شده، بر فرض صحت سند، سخن امام عسکری (ع) کنایه از سرعت بیشتر رشد جسمی فرزندشان است به گونه ای که امام به لحاظ جسمی و روحی از سنش بزرگتر دیده می شود. طبق این دو روایت امام در کودکی، تا یک سنی نه بیشتر، سرعت رشد بیشتری نسبت به دیگران داشته است.
2⃣ رشد سریع تر امامان در یک برهه ای از زمان و نیز رشد روحی و عقلی عجیب آنان خلاف قرآن هم نیست، به عنوان نمونه خداوند در قرآن اشاره به اعطای مقام نبوت به حضرت یحیی و عیسی در کودکی می کند.
3⃣ این نحوه رشد منع عقلی هم ندارد چرا که عقل منعی نمی بیند که خداوند کودکی را از سر فضل و حکمتش تا برهه ای از زمان رشد بیشتری بخشد و محالی پیش نمی آید؛ چنانکه در طول تاریخ رشد همه کودکان به یک شیوه نبوده و گاه پیش آمده که کودکی نسبت به دیگر کودکان به لحاظ جسمی یا ذهنی رشد بیشتری پیدا کرده و تعجب همگان را برانگیخته است.
4⃣ امام زمان یا دیگر ائمه در رشد مراحل مختلف را طی کرده اند. اگر چه امامان طبق روایات تا مدتی، رشد بیشتری از باقی مردم داشتند، ولی این منافاتی با این نداشته که آنان نیز مثل سایر انسانها مرحله به مرحله رشد یافته باشند. در برخی روایات شیر خوردن امامان آمده و نیز در روایات سیره، مراحل رشد تدریجی آنان آمده است.
#تولد_امام_زمان
#شبهات_روایات_ولادت_امام_زمان
#شبهه_رشد_امام_زمان
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951820/
🆔 @spasokh
عنوان: آگاهی خداوند در بیان خلقت زمین و آسمان در قرآن
📝شبهه شماره 153
ادعای مسلمانان این است که قرآن از جانب خدای دانای مطلق است اما در قرآن اشنباهاتی وجود دارد. از جمله در آیات 9-12/ فصلت تصریح شده است که خلقت آسمان پس از خلقت زمین روی داده، در حالی که علم به صورت قطعی اثبات کرده که زمین پس از آسمان پدید آمده است. اين تناقضگويي قرآن دليلي بر ناآگاهي خداوند است.
🌺پاسخ
1⃣ قرآن در سوره فصلت و در مقام تفصيل نعمتهاي الهي بر مردم، از خلقت آسمانها و زمين سخن ميگويد. از اين رو هيچ اشکالي ندارد که در مقام بيان نعمتها، ابتدا از نعمتهايي که محسوس تمام انسانهاست و براي آنها ملموستر است، سخن بگويد. از طرفی کلمه ثم در عربی یکی از حروف عطف است و برای ترتیب در زمان یا در بیان می آید. در ترتیب بیانی ممکن است امری از حیث زمانی موخر باشد ولی به دلیلی، مثلا اهمیت آن، در مقام بیان مقدم شود که در آیات سوره فصلت چنین اتفاقی رخ داده است.
2⃣ خود قرآن در آيات ديگري (سوره نازعات) با صراحت، خلقت آسمانها را قبل از زمين ميداند.
ءَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَیهَا ... وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَیهَا. (نازعات/28 - 31) آيا آفرينش شما دشوارتر است يا آسمانى كه (او) آن را برپا كرده است ... و پس از آن، زمين را گسترد.
#تناقض_در_قرآن
#علم_خداوند
#علم_خداوند_در_خلقت_زمین_و_آسمان
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951821/
🆔@spasokh
🌸🍃🌸🍃🌸عنوان: دولت در اسلام🌸🍃🌸🍃🌸
📝شبهه شماره 154
با توجه به اینکه در قرآن، واژه دولت، به معنای سیاسی آن وجود نداشته و در دوران پیامبر ص و پس از آن نیز، دولت، به مفهوم امروزین آن، تشکیل نشده است، پس دلیلی بر وجود دولت در اسلام نداریم.
📚پاسخ
1⃣ اصل ضرورت حکومت، یک اصل عقلی است، چرا که انسان موجودی اجتماعی است و به دلیل محدودیت امکانات جامعه، برای بهره مندی بدون تزاحم از مواهب الهی، نیازمند برنامه و مجریانی است که همان حکومت می باشد، با توجه به این حقیقت اسلام هم که کامل ترین دین الهی می باشد ضرورت حکومت را تایید می کند و لو اینکه دلیل تعبدی بر آن نباشد.
2⃣ دولت، در مفهوم مدرن، مجموعه مرکب از چهار عنصر جمعيت، سرزمين، حكومت و حاكميت و اعم از حکومت می باشد، با این حال در تعریفی دیگر، دولت، به قدرت سیاسی سازمان یافته ای که امر و نهی می کند نیز اطلاق می شود و در نتیجه مترادف با حکومت می شود. از این روی یکی از معانی دولت، مجموعه ای است که وظیفه ساماندهی امور اجتماعی را بر عهده دارد.
3⃣ در قرآن کریم، اگر چه واژه دولت، به مفهوم سیاسی آن به کار نرفته است، اما الفاظي همچون حكم كردن، قضاوت كردن و به خصوص واژه ولايت و اطاعت، فراوان وجود دارد(احزاب/6، نساء/105و65و59) که همه آنها بار سیاسی داشته و دلالت بر وجود حکومت در اسلام دارد، چنانکه اموری نیز بيان شده كه بدون وجود حكومت امكان عمل كردن به آنها وجود ندارد مثلا قضاوت، بدون دستور العمل و حکومت، امکان پذیر نیست.
4⃣ شواهد تاریخی حاکی از آن است که جزیره العرب، تا پیش از پیامبر، فاقد هر گونه حکومت و قالب سیاسی به شکل ملل متمدن بود، ولی پیامبر اسلام ص، اقدام به تاسیس نظام سیاسی واحدی نمود که معادل حکومت های مصطلح بود، چنانکه جلوه های وجود حکومت در رفتارهایی از این قبیل مشهود بود:
🔹 وحدت قبایل پراکنده عرب
🔹 اعلام مرکزیت مدینه
🔹 ارسال حکام و والیان به مناطق اطراف
🔹 ارسال بخش نامه های حکومتی به فرستادگان خود در مناطق
🔹 وضع کیفر جزائی برای متخلفان که از شئونات حکومتی است.
5⃣ علاوه بر سیره نبی اکرم ص در تشکیل حکومت و تعیین جانشین، حضرت علی ع هم اقدام به تشکیل حکومت نموده و ضمن ارسال والی به مناطق مختلف، طی نامه های متعدد توصیه های حکومتی به آنها داشتند که در نهج البلاغه موجود می باشد.
#دولت_در_اسلام
#اسلام_و_سیاست
#حکومت_در_اسلام
#اسلام_و_حکومت
#پیامبر_و_حکومت
#حکومت_پیامبر
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951822/
🆔@spasokh
عنوان: وجوب اطاعت از ولی فقیه غیر معصوم
📝شبهه شماره 155
از آنجایی که ولی فقیه معصوم نیست اطاعت از او هم واجب نیست.
🌸پاسخ
1⃣ برای اجرای احکام اسلامی شایسته ترین فرد کسی است که از نظر تفسیر، تطبیق و اجرای قانون اسلام در عالی ترین مرحله باشد که از آن به «عصمت» یاد شده و مصداق آن پیامبر و امامان معصوم ع هستند و با حضور آنها نوبت به غیر معصوم نمی رسد.
2⃣ در دوران غیبت معصوم، دو راهکار قابل تصور است؛ یا پذیرش حکام جور و عدم تفاوت گذاری بین حاکم عادل، زاهد و اسلام شناس با دیگران که بطلان آن مشخص است و یا اینکه به دنبال کسی باشیم که از نظر شرایط نزدیک ترین فرد به معصوم باشد که بهترین راهکار است، چون اگر چه به دلیل عصمت احتمال انحراف همچنان وجود دارد، اما این خطا با وجود نظارت های درونی همچون عدالت و بیرونی همچون مجلس خبرگان رهبری به حداقل می رسد.
✅ نتیجه: وقتی امکان حکومت ایده آل به دلیل غیبت میسر نباشد، عقلا باید نزدیک ترین مرتبه به حد مطلوب را تامین کرد که این اقربیت در سه جهت تجلی پیدا می کند: فقاهت، تقوا و کارآمدی در اداره جامعه که همان ویژگی های ولی فقیه می باشد و در نتیجه همانطور که اطاعت از امام معصوم واجب است اطاعت از ولی فقیه نیز واجب می گردد.
#ولی_فقیه
#ولایت_فقیه
#عصمت_ولی_فقیه
#اطاعت_از_ولی_فقیه_غیر_معصوم
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951823/
🆔@spasokh
عنوان: حکمت و فایده روزه داری
📝(بازنشر)
روزه داری که با هدف درک وضعیت گرسنگان جامعه تشریع شده، جز اذیت و آزار به خود هیچ حکمت و فایده ای نداشته و این هدف هم حاصل نمی شود چون روزه دار به امید افطار شب، گرسنگی را تحمل می کند.
پاسخ:
روزه علاوه بر درک وضعیت گرسنگان جامعه، دارای فواید جسمی، روحی، فردی واجتماعی فراوانی است که توجه به آنها حکیمانه بودن آن را اثبات می کند از جمله:
1⃣تقویت صبر و اراده از طریق نه گفتن به خواهش های نفسانی و عادات روزمره غذایی، لذت جویی و ... .
2⃣تقویت قدرت مقابله با وسوسه های نفسانی و شیطانی که نتیجه آن تقواست.
3⃣نزدیک شدن هر چه بیشتر به معبود و معشوق حقیقی عالم،
4⃣آرامش روانی وخوشبختی با یاد خدا،
5⃣کاهش آسیب های اجتماعی وبزهکاری،
6⃣تقویت اراده عمومی،
7⃣تقویت روحیه همدلی واتحاد،
8⃣تقویت معاشرت نیکو،
9⃣درمان بسیاری از امراض از طریق روزه درمانی که مورد توصیه پزشکی مدرن نیز می باشد.
🔟درک حال گرسنگان و عطوفت به آنها از طریق فهم مستقیم درد و رنج آنها،
و ... .
⚠️ چند نکته:
✅اگرچه اغنیا هر زمان اراده کنند با امکانات خود، نیازهایشان از جمله گرسنگی و تشنگی را به هر کم و کیفی که بخواهند برطرف می کنند، اما در حالت روزه امکانات آنها کمکی نمی کند و مجبورند سختی و فشار گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند و با تجربه عملی گرسنگی و تشنگی موقت، عاطفه شان شکوفا شده و وضعیت گرسنگان و مستمندان را بهتر درک کنند.
✅اگر حکمت روزه فقط تحمل گرسنگي و تشنگي و همراهي با محرومين بود لزومي نداشت خود فقرا هم روزه بگيرند.
✅حتی اگر گفته شود امید به افطار در تحمل گرسنگی تاثیر دارد، همینکه روزه داران توانگر، بخشی از گرسنگی و تشنگی فقرا را درک کنند، تاثیر اخلاقی، تربیتی و اجتماعی خود را خواهد گذاشت و باعث عطوفت و نرمش آنها نسبت به نیازمندان و مستمندان خواهد شد.
#روزه
#حکمت_روزه
#فایده_روزه
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951769/
🆔@spasokh
عنوان: برخورد با روزه خواری
📝شبهه شماره 156
دلیل برخورد با روزه خواری علنی به ویژه نسبت به غیر مسلمان ها چیست؟
🌸 پاسخ
1️⃣ احکام اسلامی به دو دسته تقسیم می شوند: احکامی که صرفا فردی هستند، مانند نماز فرادا و احکامی که جنبه اجتماعی پیدا می کنند همچون حرمت بدحجابی، شرب خمر و روزهخواری علنی.
2️⃣ در احکام فردی، اگر چه حکومت اسلامی خود را موظف میبیند که زمینههای عمل به این احکام را فراهم نماید، اما برای عمل به آنها، به طور معمول اجباری صورت نمیگیرد، اما در احکامی که جلوه اجتماعی نیز دارند، اگر ارتکاب معصیت در خفا انجام شود، باز هم حکومت اسلامی دخالت نمیکند، اما اگر این اقدام در منظر مردم صورت گیرد، اقدام او به معنای شکستن حرمت احکام شرعی و بیارزش ساختن آن میباشد، از این رو در چنین مواردی حکومت اسلامی برای حفظ حرمت احکام دینی ضمانتهایی در نظر میگیرد مانند تعزیر کسانی که آشکارا معصیت می کنند. همین حکم نسبت به غیر مسلمانان نیز وجود داشته و آنها اگر مطابق با شریعت خود، عملی که نزد مسلمانان حرام است را مخفیانه مرتکب شوند، اشکالی ندارد، اما اگر آن را علنی مرتکب شوند به دلیل هنجارشکنی با آنها برخورد صورت میگیرد.
3️⃣ یکی از حکمتهای برخورد با فردی که آشکارا معصیتی مرتکب میشود این است که از نظر اسلام، انسان موجودی مقدس است که باید به کمال نهایی مطلوب خود برسد و در این مسیر غرایز مختلف، ممکن است مسیر زندگی او را تغییر دهند و به همین دلیل حد و تعزیر نسبت به برخی گناهان آشکار، نوعی اقدام پیشگیرانه برای ممانعت از افتادن فرد در مسیر انحطاط است.
4️⃣ فردی که آشکارا مرتکب گناهی میشود، با این عمل در حقیقت قبح ارتکاب گناه و زیرپا گذاشتن محرمات را در جامعه شکسته، باعث تشویق دیگران به این گناه شده و جامعه را نیز به ورطه فساد و بیدینی سوق میدهد. نتیجه اینکه دین برای حفاظت از سلامت جامعه، با ریشههای فساد جامعه که در واقع عمل هنجارشکنانه چنین افرادی است مقابله میکند؛ از این رو، هم در روایات اسلامی و هم قانون مجازات اسلامی برای کسی که تظاهر به عمل حرام میکند مجازاتهایی در نظر گرفته شده است.
#روزه_خواری
#حکومت_اسلامی_و_روزه_خواری_علنی
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951824/
🆔@spasokh
عنوان: خواستگاری حضرت خدیجه (س) از پیامبر (ص)
📝شبهه شماره 157
با توجه به پیشنهاد ازدواج خدیجه به پیامبر ص، آیا اين کار درست است که زن به مرد پيشنهاد ازدواج دهد؟
🌸پاسخ
1️⃣ روال طبیعی خواستگاری با توجه به تمایلات درونی انسان ها و ویژگی های روانی زن و مرد، خواستگاری مرد از زن است، چرا که مرد مظهر نیاز و زن مظهر ناز است و به همین دلیل اصل عقلایی بر این است که ابراز نیاز از طرف زن نباشد، به ویژه اینکه بر خلاف پسر، برای دختر به لحاظ اجتماعی و عاطفی سخت است که نسبت به ازدواج با پسری ابراز تمایل کرده و پسر آن را رد کند.
2️⃣ در اسلام هم اصل بر خواستگاری مرد از زن است، چنانکه حضرت علی ع از حضرت زهرا س خواستگاری نمود، با این حال، این کار، یک قانون دائمی نبوده و به تناسب برخی شرایط ممکن است تغییر نماید، همچون شرایط ویژه ای که برای پیامبر ص و حضرت خدیجه س پیش آمد، در این ماجرا؛
🔹 پیامبر ص به منظور فراهم کردن مقدمات ازدواج، با حضرت خدیجه س اعلام همکاری نمود و این به معنای اعلام آمادگی برای تشکیل خانواده بود.
🔹 پیامبر ص در تمام قریش به حسن صورت و سیرت و امانتداری و صداقت مشهور بود، کرامتهایی هم که غلام او در مسیر تجارتی شام برای خدیجه تعریف کرده بود باعث جلب توجه حضرت خدیجه س شده بود.
🔹 از طرف سوم، خود حضرت خدیجه س نیز به پاکدامنی و فضیلت مشهور بود و در نتیجه میتوانست یکی از گزینه های پیامبر ص برای ازدواج باشد.
⬅️ در چنین شرایطی حضرت خدیجه س برخی آشنایان خود را واسطه کرد تا تمایل خود برای ازدواج با پیامبر ص را به اطلاع وی برسانند و با توجه به آنچه گذشت، پیامبر ص نیز این درخواست را اجابت کرده و این ازدواج صورت گرفت.
✅ نتیجه: با توجه به اين که هم خديجه زن با کمالاتی بوده و هم پيامبر داراي امتيازات فراواني بوده و اين جريان نيز با واسطه اتفاق افتاده، ميتوان گفت که چنین کاری مطلوب است، به طور کلی در برخی شرايط خاص ابراز تمايل به ازدواج از جانب دختر و یا خانواده او نه تنها ایرادی ندارد، بلکه امر پسندیدهای است؛ مانند داستان دختران شعيب و حضرت موسي که شعيب، موسي را براي يکي از دخترانش برگزيده و پيشنهاد ازدواج آن ها را مطرح کرد.
#خدیجه
#خواستگاری_خدیجه
#خواستگاری_دختر_از_پسر
پاسخ کامل:
http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951825/
🆔@spasokh