هدایت شده از اعراف
مطلب حقیر با عنوان تحمیل بی حجابی با تبلیغات.
در روزنامه ی ایران به چاپ شنبه
۱۴۰۲/۵/۲۱
اینبار با رویکردی کمال گرایانه، اصطلاح بی حجابی اجباری را مورد بررسی قرار داده ام.
https://irannewspaper.ir/8253/6/65234
@araf11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»
اين خلق خداست، به من نشان دهيد كسانى كه غير از اويند چه آفريدهاند...
@srdrgm
#آزادی
چرا بحث از آزادی مهم است؟!
الف
بحث از آزادی به گونهای بحث از هویت انسان است. بازگشت انسان به خویشتن است. چه بُعدی از وجود انسان است که در صورت رهایی، آزادی مطلق حاصل میشود؟! و چه نوعی از رهایی مساوی با اسارت است؟
ب
اسارتهای پنهان با شناخت از آزادی مشخص میشود. چه بسیار ملتهایی که با اسم آزادی اسیر شدند و هنوز که هنوز است، خوشحال «اسم آزادی» را فریاد میزنند؛ چه بسیار انسانها که ادعای آزادی دارند ولی اسیرند و محصور.
ج
آزادی مفهومی پایهای است که مکاتب را از هم متمایز میکند. هرکدام راهی برای رهایی پیشنهاد میکنند؛ ما برای رهایی کدام را انتخاب میکنیم؟
اگر شناخت دقیقی داشته باشیم تلاش هایمان در جهت رسیدن به قلهی رهایی هدر نخواهد رفت و با نقشهی راه حرکت خواهیم کرد.
"مصطفی حاجیوند"
@srdrgm
#حجاب
آیا در حجاب شکست خوردهایم؟!
بخش اول
این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که جمهوریاسلامی در بحث حجاب شکست خورده است و استنادشان هم به افزایش مکشفهها و بدحجابها است و شاید خودمان هم با دیدن این افراد بیاندیشیم که آری، واقعا حجاب را باختهایم!
بهطور کلی، برای تحلیل صحیح و ناظر به میدان مسائل، باید مدنظر داشت که به قضایا بایستی کلان نگریست و روند تاریخی و ابعاد آن را دخیل در تحلیل کرد وگرنه نگاهکردن جزئی به مسائل محکوم به خطاست و قابل تطبیق بر جامعه نیست. زیرا نگاه کلی در بردارندهی مجموع نقاط قوت و ضعف است و با درنظر گرفتن برآیند حرکات میتواند تحلیل خوبی از مسائل ارائه دهد؛ ولی نگاه جزئی فقط بخشی را میبیند و آن بخش را به کل تعمیم میدهد، خواه آن جزء خوب باشد، خواه بد. مثال معروفی که در اینباره میزنند، آن است که فیلی در اتاقی تاریک بود و هر کسی به قسمتی از بدن آن دست زده بود و میگفت فلان چیز است. این کوردیدن و جزئینگریستن سبب خطا و اشتباه آنها شده بود.
در بحث حجاب نیز این کلی صادق است. بررسی عقبهی حجاب در تاریخ معاصر و کشف حجاب رضاخانی و سعی او در بیحیاسازی و عریانسازی زن ایرانی و تبدیل آن به زن غربی بهعنوان وسیلهای برای لذتجوییهای مردها، به ما این را میفهماند که حجاب و عفاف درحالی بهعنوان ارزش نزد جامعهی باایمان و موحد ایران شناخته میشود و از ارزش والایی برخوردار است، که تا قبل از انقلاب اسلامی حکومت وقت تمام همت و ارادهی خود را بهکار برده بود که زن ایرانی را از عفت و حیاء تهی کند. اینکه الآن حجاب و حیاء نزد عموم مردم ایران باارزش است و مردم به اصل آن ملتزم هستند، بهدلیل هنر جمهوری اسلامی و اندیشمندان آن و متفکرین اسلامی است. بهدلیل برقراری حکومت الله است که محصول آن تربیت انسان الهی است و در زمانهای که خروجی دستگاه شیطان و تمدن غرب دینستیزی و دینگریزی و انحطاط جوامع مختلف است، انسان مسلمان ایرانی در صدد تعالی و رشد جمعی است و آرمانش اقامهی عدل در سطح و گسترهی جهانی است و این اثر نظام ولایی و امام و امت است.
باید بدانیم که جریان زن، زندگی، آزادی در سال گذشته در خوشبینانهترین حالت برای برچیدن حجاب و عفاف طراحی شده بود و آمده بود تا ما را تسلیم کند که از قانون حجاب کوتاه بیاییم و به خواست آنها تن دهیم. حال آنکه میبینیم طرح و پروژهی اندلسسازی ایران شکست خورده و نه تنها حجاب نزد مردم مؤمن و متدین ایران کمرنگ نشده است، بلکه مهمتر هم شده است و اگر تا قبل از این اینطور فکر میکردند که حجاب هم مانند برخی از دستورات اسلام، یک فرع دینی است، اکنون به حجاب بهدید یک امر سیاسی و تمدنی مینگرند و این را متوجه شدهاند که وقتی دشمنان ایران و نظام به یک امری بسیار میپردازند و سعی در تسلیمکردن ما در آن زمینه دارند، یعنی آن مسأله از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل حساسیت مردم فهیم و مؤمن ما روی آن بیشتر میشود و نزدشان ارزش بیشتری پیدا میکند. وقتی آقا از حجاب تعبیر به حرام سیاسی کردند، این مسأله نزد مردم آگاه ما روشن شد که حجاب به امری راهبردی و تعیینکننده تبدیل شده است و میبینیم که بعد از جریان اخیر حساسیت و مطالبات مردم در این زمینه هم بیشتر شده است و خواستار طرحی جدی برای حل و رفع این معضل هستند.
@srdrgm
ادامه از فرستهی بالا
بخش دوم
نیز توجه به این نکته ضروری است که برخی از جهل و برخی از قصد خلط میکنند و برای آنکه اثبات کنند نظام در حجاب شکسته خورده است دوگانهای غلط را ترسیم میکنند و هر غیرچادریای را بیحجاب قلمداد میکنند و طوری القاء میکنند که گویی نظام قصد چادری ساختن بانوان را داشته؛ درصورتی که چنین چیزی از اساس غلط است. بالاتر عرض کردیم که باید کلان نگریست که با نگرشی کلی در مییابیم که صورت مسألهی واقعی مکشفه-غیرمکشفه است و هرکسی که مکشفه نباشد در قسم باحجاب قرار میگیرد البته با عنایت به ضعف پوشش او. زیرا دعوا بین چادر و غیرچادر نیست؛ دعوا بین برهنگی و پوشیدگی است، بین کشف و ستر است. بین حیای اجتماعی و بیحیایی اجتماعی است. از اول تصویب و اجرای قانون حجاب هم مصوبان و طراحان این قانون هیچگاه ادعای این را نداشتند که با اجرای آن قصد دارند جامعهی ایران را چادری کنند، بلکه برای جلوگیری از برهنگی و هرزگی که آن روزگار در بین ملتهای مختلف و حتی جامعهی مسلمان ایران شایع بود آن را طراحی کردند. با این نکته متوجه میشویم که اتفاقا برعکس تصورات ما و القائات دشمنان، جمهوری اسلامی در امر حجاب موفق بوده است و برآیند آن مثبت بوده؛ البته که ضعفها و اشتباهاتی هم بوده که در خطای اجرایی در حکمرانی امری طبیعی است و فقط دیکتهی نانوشته است که غلط ندارد.
سوای از این مسائل، دادههای آماری موجود که محصول نظرسنجیهای مراکز مختلف است گواه بر این مطلب است که عموم مردم ایران باور به رعایت حجاب دارند و آن را بهعنوان یک امر دینی میشناسند و به آن علم دارند ولی بعضا بهدلایل متعددی در عمل دچار ضعف و غفلت هستند که ذکر آنها از رسالت این یادداشت خارج است و خود بحثی مجزا میطلبد.
@srdrgm
ما را به غمزه کشت و قضا را بهانه ساخت
بر ما نظر نکرد و حیا را بهانه ساخت
رفتم به مسجد از پی نظاره رخش
دستی به رخ کشيد و دعا را بهانه ساخت
زاهد نداشت تاب جمال پری رخان
کنجی گرفت و ترس خدا را بهانه ساخت...
@srdrgm
هنوز هم قائل به آن هستید که اغتشاشات پارسال صرفا بهخاطر خونخواهی آن دختر بود؟!
هنوز بر این باورید که خواستهی عملههای ززآ لغو قانون حجاب است؟!
صفکشی رسانهای و میدانی این خبیثان را نمیبینید؟
جنگ ترکیبی و همه جانبهی استکبار علیه این ملت را نمیبینید؟
وقایع تروریستی شاهچراغ بهخاطر حجاب است یا درگیریهای مرزی با مرزبانان؟!
نفهمیدهاید حجاب بهانه است و اصل نظام و اسلام نشانه است؟
بفهمید کجای این جریان ایستادهاید!
اینها را میبینید بعد هنوز همصدا با این هرزههای معاند شعار من محجبهام ولی با فلان مخالفم سر میدهید؟!
هنوز دم از همزیستی مسالمتآمیز با قاتلین و ساکتین در قتل آرمان و عجمیان و شهدای شاهچراغ میزنید؟
تماما در خون اینها شریکاید.
ناقهی صالح را یکنفر کشت اما فعقروها؛ همگی شریک بودند و همگی عذاب شدند.
قتلالله من قتلک بالایدی و الالسن...
#شاه_چراغ
@srdrgm
چه دلها که امشب نگران نشد...
چه چشمها که امشب نبارید...
@srdrgm
تحلیلگران عرصهی امنیت!
این چیزهایی که به ذهن شما که ته ارتباطتون با مسائل امنیتی و نظامی میدون تیر دبیرستان بوده میرسه، صدها برابرش کیفی و کمی به ذهن دستگاهها و نیروهای امنیتی هم میرسه و ابعاد قضایا رو بررسی میکنن.
پس محض رضای خدا یکبار هم که شده سکوت کن و کار رو به اهلش بسپار=)
@srdrgm
ما را کسی نخواست فدای سرت نخواست
تا با توایم منت همدم نمیکشیم...
#ابیعبدالله
@srdrgm
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 پیش به سوی درگیری مستقیم!🔸
«تحلیلی از روند اغتشاشات گذشته و ناآرامی های پیش رو»
🔻با توجه به روند اغتشاشات از ابتدا تا اینجا، تصور میشود از این به بعد اغتشاش ها و اقدامات مخل امنیت، اولا در فواصل زمانی کوتاه تر و ثانیا با شدت و خشونت بیشتر پیگیری شود.
🔹در واقع از سال 78 که نظام دیگر کاملا تثبیت شده و سال های اولِ پرشور خود را گذرانده بود، مشخصا اقدامات دشمنان جمهوری اسلامی به سمت تلاش برای اقدام علیه حاکمیت، به وسیله خود مردم متوجه شد. در سال 88 این سیاست اوج گرفت و جریان فتنه صاحب یک پایگاه مردمی محدود شد و این خطرناک ترین مولفه ی فتنه بود. اما در همین سال و پس از مدیریت فتنه ی بزرگ با عنایت حضرت حجت ع و مدیریت حضرت آقا، مردم ایران جنسِ این قبیل اقدامات را شناختند و پایگاه مردمیِ جریان براندازی رو به افول گذاشت و این روند کاهشی در سال های 96، 98 و خصوصا 401 به وضوح خود را نشان داد. تا جایی که bbc تعداد کل اغتشاشگران 401 از روز اول تا آخر را نهایتا 500 هزار نفر بیان کرد(حدودا شش دهمِ کل جمعیت ایران!)، که بدیهی است آمار واقعی بسیار کمتر است. پس جریان براندازی، بازوی کثیف نظام سلطه در ایران، رفته رفته مهمترین مولفه ی قدرت خود یعنی پایگاه مردمی خود را کاملا از دست داد.
🔻حالا که در میدان واقعی دیگر مردم همراهی نمیکنند،
اولا،
نبرد باید به میدانی دیگر از حیات، یعنی فضای مجازی، که تحت نفوذ و کنترل جدیِ نظام سلطه قرار دارد کشیده شده و اغتشاش اصلی در شکلی بسیار پیچیده در آنجا پیگیری شود(#جنگ_شناختی) تا هنوز امیدی به تغییر اراده مردم باقی بماند،
و ثانیا و به موازات مورد اول،
در کف زمین باید به اندازه کافی التهاب و خشونت به وجود بیاید، تا هم خوراکی لذیذ برای رسانه ها فراهم شود و هم واقعا بر روی زمینِ ایران، حس ناامنی و التهاب جدی به وجود آید.
🔺به نظر میرسد ملت ایران از جنگ شناختی نیز عبور خواهد کرد و در این لایه نیز بیمه خواهد شد و تنها نسخه ای که برای دشمنان باقی خواهد ماند، اقدامات مستقیم مانند بمب گذاری، ترور های هدفمند و کور و... خواهد بود و این یعنی عبور ما از مرحله سختِ آمیختگی حق و باطل!
پس طبیعی است که در ادامه مسیر مبارزه نظام اسلامی با نظام سلطه، شاهد کمتر شدن فواصل چالش های امنیتی، پی در پی آمدن چالش ها و همچنین شدت گرفتن آن ها باشیم.
و این روند کلیِ منفعلانه دشمنان تنها تصویرگرِ یک چیز است:
دست و پا زدن های یک حیوان به مسلخ رفته!
"محمدامین شرافت"
@srdrgm
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه و تحلیل •
#الگوی_ویرایش_نهادهای_اجتماعی
#آموزش_و_پرورش
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ راه بیراه
٣
اینجا یک بحث پیش می آید و آن این که اگر این قیام بخواهد شکل بگیرد جریانی به موازات دولت تشکیل خواهد شد. در آن صورت چرا دولت تشکیل دادیم و چرا داریم اینقدر برای آن تره خرد می کنیم؟
ابتدا به یک بحث مهم اشاره کنیم :
حضرت آقا به یک الگو برای ویرایش نهادهایی که منطبق بر نیازهای انقلاب نیستند اشاره می کنند، ولی باید با دقت دربارۀ آن الگو سخن گفت.
اول انقلاب صحبت این بود که ارتش ایران با عشق به شاه و آمریکا و غرب تربیت شده است، لذا باید ارتش تعطیل شود.
حضرت امام سفت جلوی این سخن ایستاد. طوایف مختلفی این پیشنهاد را می دادند، ولی حریف امام نشدند.
حضرت آقا از این رویکرد امام بسیار به بزرگی یاد میکنند و آن را یک الهام الهی میخوانند. میگویند ارتش باید ویرایش می شد، ولی تعطیل نمیشد. ارتش طی این سالها ویرایش شد و الآن یک ارگان مذهبی و نورانی است و همگی سربازان اسلام هستند.
اما برای ویرایش ارتش، حضرت امام میدان داد تا سپاه شکل بگیرد. سپاه نهادی است که محضاً برای انقلاب تشکیل شده است. هر انقلابی به نهادهای متناسب با خود احتیاج دارد تا بتواند حامل، بلکه تقویت کنندۀ اندیشه و ارادۀ انقلابی باشد و ابزاری برای اعمال این اراده در اختیار نیروهای انقلاب بگذارد.
این بحث فوقالعاده کلیدی است. در واقع بحثی در حوزه دولتسازی اسلامی است.
در مکتب امام و رهبری اراده تعیین کننده است و اساساً کشمکش اصلی در حیات اجتماعی بشر بین ارادهها است. هر حرکت انقلابیای باید مراقب تولد، رویش یا مرگ ارادههای انقلابی باشد. باید در طرح اجتماعی خود الگویی و سازکار و سازهای ارائه کند که محمل حفظ و تقویت این اراده باشد. ما اگر ارادۀ انقلابی را از دست بدهیم دیگر هیچ سرمایهای برای پیمودن مسیر انقلاب نداریم.
┄┅••؛••┅┄
ما مشکلی که در نظامهای اداری داریم این است که یا فاقد ارادههای انقلابی هستند یا ظرف مناسبی برای حفظ و شوراندن ارادۀ انقلابی نیستند.
وقتی سپاه شکل گرفت ما توانستیم ارتش را ویرایش انقلابی بزنیم و بدون آن نمیشد.
«وقتى یك انقلاب و یك حركت تحقق پیدا میكند، بایستى دستگاههاى مجرى خود را ـ آن مجموعههائى كه آن هدفها را باید دنبال كنند ـ به وجود بیاورد. یكى از كارها این است كه دستگاههاى موجود جامعه را متحول كند، یكى دیگر این است كه دستگاه متناسب با خواست خود را به وجود بیاورد.
هر دو سخت است، هر دو جزو كارهاى دشوار است. انقلاب اسلامى هر دو را انجام داد.
فرض كنید در مقولۀ نظامى، ارتش كه ساخته و پرداختۀ فرهنگ دیگرى و نظام دیگرى و كسان دیگرى بود، تبدیل شد به یك ارتش انقلابى، به یك ارتش متدین و مؤمن؛ ساختهایش هم تغییر پیدا كرد، روشهایش هم تغییر پیدا كرد، شعارهایش هم تغییر پیدا كرد؛ در آن، تحول به وجود آمد.
در كنار این، نهاد نوپا و تازهاى از خود انقلاب روئید و آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى بود؛ كه اگر این دومى نمیشد، اوّلى هم امكانپذیر نبود.
اینها هنرهاى انقلاب است كه امام بزرگوار ما مظهر اعمال این هنرها و فهم دقیق از نیاز جامعه و نیاز آینده بود و این را با قدرت، با قاطعیت و با پیگیرى انجام داد.»(٢٢/ ٧/ ١٣٩٠)
┄┅••؛••┅┄
اینجا دو بحث است :
١. بحث کلی دربارۀ نحوۀ «دولتسازی» در ایران اسلامی؛
٢. بحث خاص آموزش و پرورش.
بحث کلی این است که اگر نهادی انقلابی نیست باید نوسازی انقلابی شود. مطابق این الگو ما به یک جریان متنی احتیاج داریم که مثل سپاه در کنار ارتش بروید و بالا بیاید و «محضاً» انقلابی(یعنی تحول خواه و تحولپذیر و آموزنده و بانشاط و در حال رشد دائمی) باشد.
آیا نهاد رسمی آموزش تامین کننده مطلوبیتهای اسلامی، انقلابی است؟
روشن است که چنین نیست. پس «نهاد آموزش و پرورش باید ویرایش شود و متحول شود»
هرچند این نکته روشن است، ولی ویرایش و تحول آن به معنای تضعیف و نابود کردن آن نیست.
این هم روشن است.
متابعت از آن الگو به معنای آن است که باید حرکتهای «محضا» انقلابی به موازات آ. و. پ شکل بگیرد تا اراده و پیشرفتهای انقلابی آن را سرمایه ویرایش نهاد موجود کنیم؟
این یک بحث فنی و حساس است.
بحث ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه.
☘️@faslefarhang
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
ارائه تصویر فانتزی از متفکرین انقلاب ممنوع!
بسیار دیده میشود که تکصحبتهایی از متفکرین انقلاب نظیر بهشتی و مطهری و حتی چمران و آوینی منتشر میشود که حقیقت آن شخصیت نیست.
لازم است بدانیم که تحریف صرفا کذبگفتن و خلاف واقعگفتن نیست.
اینکه بخشی از یک مکتب، بخشی از یک شخصیت و تفکر را برجسته کنی و بخش عمدهی دیگر را مکتوم بگذاری تحریف است؛ زیرا این ارائهی اشتباهی است که منجر به شناخت غلط آن شخصیت و تفکر میشود.
مثلا اگر مدام از رأفت و مهرورزی امیرالمؤمنین بگویی و جنگاوریها و قتال ایشان را کمرنگ کنی، تداعی میشود کأنه حضرت اهل تساهل بودند؛ همینطور عکس این مسأله.
اینکه میبینیم حتی ضدانقلاب هم از جملات بهشتی و مطهری توییت میزند و میگوید او با اینها فرق داشت و ما نیز به نوعی تأیید میکنیم، به این دلیل است که تصور غلطی از این اشخاص دارند.
تصوری که بهدلیل سادهانگاری حزباللهیها و زیرکی ضدانقلابها ایجاد شده است.
اشتباهی که کار را به آنجا رسانده که باید داد بزنیم که بهشتی ضدانقلاب نبود، که از هرانقلابیای انقلابیتر بود؛ مطهری ضد اسلام و حجاب نبود، که از هرکسی بیشتر به این امور اهتماد داشت.
که باید داد بزنیم اینها شهید راه اسلام و انقلاب و نظام هستند.
بهشتی همان بود که گفت اگر شخص بیحجابی علیرغم روشنگریها باز اصرار بر بیحجابی داشت، نظام اسلامی موظف است جلوی او را بگیرد و آزادیاش را محدود کند(مضمون).
ضروری است که این اشخاص را بشناسیم و شناخت نیز با دیدن کلیپهای اینستاگرامی حاصل نمیشود؛ با خواندن اینسایت و آنسایت را دیدن حاصل نمیشود.
تفکرات شخصیتها در لابهلای کتابهایشان است؛ برای شناختشان کتابهایشان را بخوانیم.
مصادرهای اشخاص انقلابی هنر ضدانقلاب است. هنری که اگر هوشیار نباشیم، بر جامعهی انقلابی گران تمام خواهد شد...
تم.
@srdrgm
هدایت شده از قدمگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#برای_خواهرم_خواهرت_خواهرامون!
قهرمان حادثه شاهچراغ:
"وقتی فرد تروریست به سمت یک زائر خواهر تیراندازی کرد، خونم به جوش آمد"
دارم به این فکر میکنم که این #خادم_فداکار وقتی میخواد از یک زن غریبه زائر یادکنه میگه: #خواهر!
توی این خواهر گفتن یه دنیا حرف هست...
و یه دنیا روضه!
┏━━━ 🦶🏻━━━┓
🆔️ @qadam_gah
┗━━━ ❤️━━━┛
هدایت شده از قدمگاه
4_5976783971223080988.mp3
9.63M
﷽
السلام ارباب
اسمتو میبرم با احترام ارباب
.
تو شبهای تار، مهتاب منه
آی مردم حسین ارباب منه!
.
بی نظیر ارباب
ما رو مثل وهب گردن بگیر ارباب...!
قُفْـ🔒ـلي
┏━━━ 🦶🏻━━━┓
🆔️ @qadam_gah
┗━━━ ❤️━━━┛