مراقبه ،تفکر و حضور قلب :
دلی کز معرفت نور و صفا دید
به هر چیزی که دید اوّل خدا دید
عمده و اصل در مراقبه، مراقبة قلب است. همة اعضا و جوارح تابع آنند و مشکل اکثر اهل سلوک در همین است. چه آنکه تفرقه، خطورات و یورش اغیار و احجاب، موجب به وحشت انداختن سالک میشود و با عدم استقامت،لرزش و ارتداد و یا رکود دامن گیر سالک میشود.
پس همّت در خلوت و جلوت از ذکر و فکر حتماً باید با دائم الحضور بودن همراه باشد.
شخصی به سیدالعارفین، مرحوم سید علی آقا قاضی (رحمت الله علیه) عرض کرد مرا نصیحتی کنید. ایشان فرمود:« دائماً در حضور خدا باشید.».
سالک باید با اسلحة مراقبه، اغیار را دفع، نقوش نفسانی و خواطر مشوّش را رد نماید. به تحصیل فضایل و اکتساب طاعات بکوشد و اشتغال به ذکر و فکر کند تا طریق الی الحق برایش منوّر شود و به تجلیّات نایل آید.
چون قلب صفا پیدا کند، انوار تجلیّات و حقایق بر او وارد شود یعنی با مکاشفه و معاینه ببیند آنچه دیگران از دیدن آن به کلّی محرومند. البته هر کسی به حسب استعداد ذاتی و تحصیل ریاضت و مجاهدت قلبش نورانیّت پیدا میکند. شاید سالکی بعد از پنج سال دربهای حقایق بر او باز شود و دیگری پنجاه سال زحمت بکشد و بعدها برایش منکشف شود. ریاضت ها به توان، همّت و استقامت سالک و دستور استادی حاذق و راه رفته نیاز دارند.
یکی با بیداریِ سحر، دیگری به ذکر، کسی با تفکّر، عدّه ای با جمع بین اینها و دستهای به جذبه انشراح قلب، برایشان پیدا میشود.
« الطّرقُ الی الله بعدد انفاس الخلایق». چه آنکه مسیرها به سوی خدا یک جور و یک نوع و مساوی نیستند.
مراقبه سالکین
#مراقبه
#تفکر
#حضور_قلب
@sserfani
عشق و عرفان
(قسمت دویست وهشتاد و یکم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سی و یکم : ذکر و یاد حق
نقش ذکر درپدید آمدن حالات عرفانی
حالت ششم : انس به خدا
مرحله مقدماتی بندگی ،انجام واجبات و ترک گناهان است .
با انجام مراقبه بصورت مستمر و دائم الذکر بودن ، سالک به وادی اخلاص میرسد و از آنجا می باید با سعی و ریاضت تمام ،در خود اخلاص را پیاده نماید و همه بت های ظاهری و باطنی و اغیار را از دل بیرون کند.
در صورتیکه سالک در این میدان نیز پیروز شود به وادی بعدی که" انس با پروردگار" است می رسد .
اين مرحله از «مراقبه» به اين صورت است كه به وسيله ذکر و تمرين، توجه قلبى به خداوند را در خود ايجاد كند و آن را به حد ملكه برساند. اگر اين ملكه را در خود به وجود آورد، كمكم حالتى برايش ايجاد مىشود كه گويا خدا را مىبيند. پس از آن به تدريج به جايى مىرسد كه نهتنها خداوند را بر اعمال خود ناظر مىبيند بلكه دريچهاى به سوى قلبش باز مىشود و از طريق دل با خدا سخن مىگويد. همه ما احتمالا كم و بيش اين حالت را، هرچند به صورتى كوتاه و گذرا، درك كردهايم. شايد براى همه ما اين حالت پيش آمده باشد كه در هنگام خواندن دعا يا نماز، گاهى حالت توجه و انسى به ما دست مىدهد كه براى يك لحظه احساس مىكنيم كه خدا را در مقابل خود مىبينيم و مستقيم و بىپرده با او سخن مىگوييم.
مراقبه اوليا و انبيا
با ايجاد حالت انس و پس از آن، شدت يافتن محبت و اشتياق، كمكم حجابهاى ميان انسان و خداوند يك به يك از بين مىروند. از اين پس انسان با شوق و لذتى خاص به خداوند توجه پيدا مىكند و از اينكه حضور او را احساس مىكند مسرور مىگردد و اگر لحظهاى از خدا غافل شود مانند آن است كه از معشوقش جدا گرديده است. در چنين حال و مرتبهاى، جدايى براى سالك بسيار سنگين و غير قابل تحمل مىشود و اساساً غفلت از خداى متعال را براى خود گناه مىداند و براى آن استغفار مىكند.
آرى، استغفار اولياى خدا و كسانى نظير پيامبر(صلى الله عليه وآله) و حضرات ائمه معصومين(عليهم السلام)
استغفار از گناه نيست، حتى استغفار از مكروهات هم نيست، بلكه استغفار آنان به اين جهت است كه احساس مىكنند با آنكه در حضور خداى متعال هستند آن مرتبه از توجه را كه بايد و شايد، به مقام ربوبى نداشتهاند. اولياى خدا اين ضعف توجّه را بزرگترين گناه مىدانند. گرچه انسان به مقتضاى بعد مادى و زندگى در اين دنيا، خواه ناخواه مجبور است مقدارى از توجه خود را به امور مادى و غير خدا معطوف نمايد؛ ولى اولياى الهى از همين مقدار عدم توجه به خدا نيز احساس گناه و شرمندگى مىكنند. آنان هيچگاه توجهشان به طور كامل به غير خداى متعال معطوف نمىشود؛ ولى همين توجه جزئى به غير را نيز براى خود گناه تلقى مىكنند و ناراحتاند از اينكه چرا نبايد تمام توجهشان متمركز در مقام ربوبى و ذات اقدس اله باشد.
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
#ذکر_و_یاد_خدا
@sserfani
درجات و اهداف سلوک:
اول درجه از سير به عوام تعلق دارد كه اين گروه شامل عموم مردم است كه معمولا از سير خود اطلاعي ندارند و نسبت به آن بيخبر هستند و حتي ممكن است آن را انكار كنند. درجه دوم از سير كه اختصاص به خواص از مردم دارد، آنها خود آگاهانه اين سير را انتخاب ميكنند و حتي براي آن قواعد و اصول نيز بنا ميكنند.
اما نكتهاي كه قابل تعمق و تأمل است اين است كه روندگان سير كمال نفس همه به الي الله ختم نميشوند، كه اين وابسته به دو دليل است، يكي نيت و علت حركت آنها و دوم هدف و مقصد آنها است.
همه اين گروهها در حال انجام امور باطني هستند و تهذيب نفس را پيش ميگيرند و نام آن را هم سير و سلوك يا سفر باطني و يا تجربه شخصي ميگذارند. اما نكته مهم اين است كه نتيجه اين سير براي همه يكسان نيست. نتيجه حركت معنوي براي هر دسته و گروهي فرق دارد، عدهاي به كرامات ميرسند و گروهي به معجزه نايل ميآيند و دستهاي به جادو و بعضي به خراق العادات و عدهاي چشم برزخي آنها باز ميشود و از اين جمله كساني هستند كه ضمير خوان و آينه بين و آينده بين و... .
اما براي سائرين الي الله نتيجه سير معنوي، اكتشاف و استشهاد و اشراق و ظهور انوار مقدس رباني است كه در قلب پاك آنها شكل ميگيرد و عرفان حق، مظهر آن است.
سير عامه همراه با شرك خفي است و سير خواص توام با شرك اخفي است و خاصه الخاصه در مرز توحيد قرار دارند.
منبع :مقامات معنوی _استاد محسن بینا
#درجات_و_اهداف_سلوک
@sserfani
با سلام
مجموعه قسمت های عشق و عرفان رو در کانال زیر دنبال بفرمایید:
@sserfan
🔴 برنامه ئ مراقبه :
"هو المقصود "
🔸هدفِ راهرو در عرفان مراقبین ، عبور از کلیهٔ تعلقات و تعینات مادی و معنوی ،فانیشدن از صفات خویش ،متّصف گشتن به صفات الهی و ذوب شدن در ذات ِ احدیت میباشد.
🔸به عبارت ساده تر ،سلوک : سفریست از خود به خدا، حرکت از پایین ترین مراتب خود تا عالیترین مراتب ِخود که خداست.
🔸و باز به بیان ساده تر: دل کندن از آنچه داری، برای رسیدن به آنچه نداری .
🌷هر چه در این ره نشانت دهند
گر نستانی ، به از آنت دهند
🔸ترک گناه و تزکیه نفس، اساسی ترین محور و مهم ترین عامل در سیر و سلوک و بنیان ِ همه ی ادیان و مکاتب عرفانی بوده و بدون آن هر حرکتی جز خود فریبی و دیگر فریبی چیز دیگری بیش نیست .
✅«قَد أَفلَحَ مَن تَزَکّی- هر که خود را پاک کرد، رستگار شد."
📗در همین راستا برنامهٔ علمی _کاربردی زیر ارائه میگردد:
این برنامه بر اساس اصول عملی ِ مهمی ، که همگی مبنا و زیربنای سلوک هستند بنا گردیده که به شرح زیر میباشد :
1️⃣: ترک گناه
2️⃣: استقامت
3️⃣: خلوت
4️⃣: تفکر
5️⃣: محاسبه
6️⃣: معاتبه
7️⃣:مشارطه
🔸هر شب و هر سحر (حداقل در دو موقع از شبانه روز)، قبل یا بعد از انجام عبادات ،از نیم ساعت به بالا در خلوت بنشینید و خود را با آنچه در ذهن درحال جریان است روبرو کنید، افکار را نگاه و دنبال کنید و با حوصله ی تمام به تجزیه و تحلیل آنها بپردازید.
🔸 با افکار نجنگید و خودتان را با آنها درگیر نکنید ، بلکه برعکس از افکار و احساسات با روی باز استقبال کنید و تجزیه و تحلیل کنید که هر فکر و احساسی ریشهاش از کجاست.
🔸از این موضوع نگران و مأیوس نباشید که چرا اینقدر دل و جان شما را افکار و خیالات ِ دنیوی و خصوصا "دیگران" به خود مشغول کرده، از ذهن شلوغ و پر از سر و صدای خود مأیوس نباشید و از آن آگاه باشید.
🔸اگر در انجام این برنامه مداومت کردید، به شهود خواهید دانست که :
⏪ اولا شما جز فکر و خیال چیز دیگری نیستید.
🌷ای برادر تو همه اندیشه ای
مابقی خود استخوان و ریشه ای
⏪ثانیا اگر خوب این خیالات و افکار را تجزیه و تحلیل کردید، خواهید دانست که ریشهٔ هر فکر و خیالی، در گناه یا گناهانی است که در طول روز و یا در گذشته انجام دادهاید.
⏪ثالثا منشاء همگی آنان هم برمیگردد به یکی از رذائل نفسانی، و یا حب و توجه به دنیا.
✅حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ
⏪ و رابعا کلِ وجود و هویت روانی و یا" من ِ"شما نیز جز گناه نیست:
✅"وُجُودُکَ ذَنبٌ لا یُقاسُ بِهِ ذَنب» وجود تو گناهی است که هیچ گناهی با آن مقایسه نمیشود.
🔸اثر تخریبی هر گناه جدا از هر نوع حلال و حرام ،عقاب و ثواب ، حساب و کتاب و میزان ،تولید فکر و خیال و یا تشکیل مرکزی بنام " من و خود " در درون آدمی است ؛
به عنوان مثال
♦️در سطح مبتدی:
_یاس و ناامیدی
_ضعف اراده و تنبلی
_غیبت
_حسادت
_دروغ
_حرف لغو
_دلخوش شدن به هر گناه صغیره و کبیره
♦️و در سطح متوسطه :
_ریا
_شرک
_خودنمایی
_دلخوش و قانع شدن به اعمال نیک
♦️و در سطح عالیه :
_غفلت از یاد حق
_خواطر دنیوی و یا حتی افکار معرفتی
_دید غیر توحیدی و استقلالی به عالم و عالمیان
_دلخوش و قانع شدن به کشف و شهود و کرامات
🔸اینها در بیست و چهار ساعت از شبانه روز حتی در خواب و خصوصا در هنگام سحر و مراقبه در قالب فکر و خیال بر شما ظهور میکند و روح و جان شما را به خود مشغول میکند:
🌷جان همه روزه لگد کوب خیال
وز زوال وز زیان و خوف مال
🌷نی صفا میماندش نی بال و پر
نی به سوی آسمان راه سفر
🔸 با تفکر،توجه و تجزیه و تحلیل ِ افکار خواهید دانست که چگونه فلان گناهِ شما:
⏪ اول شد فکر،
⏪بعد شد هستی ذهنی و مجازی شما
⏪بعد شد "منِ" شما
⏪و این "من" شد حجاب بینِ شما و خدا (تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز).
✅در دعای ابوحمزه می خوانیم : " و تو از خلق خود پوشیده نیستى جز آن که اعمال زشتشان آنان را از تو پوشیده داشته است ."
🔸روزانه با به همراه داشتن یک دفترچه یادداشت ،هر خطا و یا گناهی که از شما سر زد را یادداشت کنید و شب به مراقبه بپردازید.
🔸برای پاک شدن از اثرات گناهان گذشته نیز هر سحر و یا درخلوت به انجام ذکر توبه بپردازید و با یادآوری گناهان گذشته به ازای هر گناه با توجه ِکامل یک "استغفرالله " بگویید.
🔸لازم است کلیه ی حقوق اعم از حق الله و حق الناس که بر گردن شما است را به شرحی که به تفضیل درجای خود گفته شده ادا و جبران نمایید.
🔸 با انجام این برنامه به تدریج و در طول سالیانی بر خود شناخت و آگاهی پیدا میکنید و از گناهان یکی پس از دیگری توبه میکنید و زمینه ی محو افکار فراهم می شود.
✅️حضرت علی (ع) چه جالب میفرماید:
"محو الموهوم"
یعنی هستی مجازی و خیالی خود را محو کن.
🌷وصالِ این جایگاه رفع خیالست
چو غیر از پیش برخیزد وصالست
✅️و در حدیث دیگری: "عرفت الله تعالی به ترک الافکار"( یعنی خداوند را با ترک کردن افکار شناختم.)
@sserfan
↕️ادامه در پست بعد:
🔸در صورت موفقیت در⏪ مرحله ی اول ِ مراقبه که "تجزیه و تحلیل افکار" بود به⏪ مرحله ی دوم ِمراقبه که "مشاهده ی افکار" است صعود می کنید و ادامه ی مسیر را با "نفی خواطر" طی می کنید:
🌷چون که از اندیشه ها بگذشته ام
فارغ از اندیشه پویان گشته ام
🔸 سپس با حفظ "حضور دائمی" ،افکار و خیالات بطور کامل محو و جای آنها را مشهودات و مسموعات غیبی و ملکوتی خواهند گرفت:
🌷از درون خویش این آوازها
ترک کن تا کشف گردد رازها
🌷عجائب نقشها بینی، خلاف رومی و چینی
اگر با دوست بنشینی ز دنیا و آخرت غافل
🔸و بلاخره کار به جایی میرسد که نه تنها در هنگام سحر و در نماز، بلکه هنگامی هم که در جمع هستید در جای دیگر و در ملکوت سیر میکنید:
🌷هرگز وجود ِ غائب و حاضر شنیدهای؟!
من در میان ِ جمع و دلم جای دیگر است
🔸و در نهایت با "انقطاع ِکامل الی الله" از کلیه ی مراتب و شئونات "خود " فانی و به دوست باقی و به مقام شامخ توحید می رسید .
🌷با "من" بودی تو را نمی دانستم
یا "من" بودی تو را نمی دانستم
🌷رفتم ز میان "من" و تو را دانستم
تا "من" بودی تو را نمی دانستم
✅فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ (پس به هرسو روكنيد، آنجا روى خداست.)
@sserfa
May 11
با سلام
مجموعه قسمت های عشق و عرفان رو در کانال زیر دنبال بفرمایید:
@sserfan
🔴صدور مجوز چاپ کتاب
❇️ با سلام خدمت رهروان و همراهان گرامی
♦️مجوز چاپ کتاب ِ #رهروان_تنها، تالیف مدیر کانال ، در ۸۴۸ صفحه ، از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صادر گردید.
✅ جهت اطلاع از جزییات کتاب و سوابق نویسنده و نحوه ی تهیه آن به کانال زیر مراجعه فرمایید :👇
https://eitaa.com/sserfanbook