💠 اجتناب از رذائل اخلاقی بر آراستن به فضائل اخلاقی مقدمتر است
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: تاثیر مبانی فکری و اعتقادی بر معنویت جامعه را بیان فرمایید؟
🔹 همانگونه که از استاد بزرگوار خود حضرت آیتالله مصباح یزدی فرا گرفتیم باید در هر مسئلهای به صورت بنیادین برخورد کرد. در این موضوع نیز باید برخوردی بنیادین داشت. اگر کسی در بخش معرفتشناسی اصل شناخت را انکار کند و معتقد باشد که نمیشود یقین پیدا کرد و شناخت ما نسبت به هر مسئله قابل تشکیک است، این فرد اولاً نمیتواند اهل ایمان باشد.
🔻 چون ایمان با شک جمع نمیشود و فردی که امکان معرفت برای او منتفی است و نسبت به همه چیز مشکوک است، هرگز نمیتواند اهل ایمان باشد. چون او نسبت به هر نکتهای تردید دارد.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام میرسپاه
#معارف
#شماره_40
#معنویت_جامعه
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: هر مبنای فکری، مجموعهای از قواعد و بایدها را برای مخاطبین خود تعریف میکند؛ چقدر بین این بایدها و واقعیتهای جامعه تطابق وجود دارد؟
❇️ اتفاقاً در بحث معرفتشناسی موضوع ارتباط بین هستها و بایدها مطرح میشود. باید بین یک نظام ارزشی و واقعیتهای جامعه، یک ارتباط منطقی وجود داشته باشد. ما نباید به حرفهای دیگران دل ببندیم و مطمئن باشیم که بین باید و هست ارتباط منطقی وجود دارد.
✅ اگر ما این ارتباط منطقی را نفی کنیم، در واقع این انقلاب فرهنگی ما نابود میشود. افرادی که در این زمینه کار کردهاند با سرافرازی اعلام میکنند که نظام ارزشی اسلام در سطح جهانی قابل طرح است و برای تمامی آن برهان وجود دارد.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام میرسپاه
#معارف
#شماره_40
#معنویت_جامعه
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: نقش تعلیم و تربیت و تاثیر آن در اخلاق و معنویت را توضیح بفرمایید.
🔹 تعلیم و تربیت در اخلاق و معنویت نقش قابل توجهی دارد؛ مهمترین عاملی که میتواند به رشد اخلاق و معنویت در جامعه کمک کند، اصلاح نظام تعلیم و تربیت است. قرآن کریم رسالت اصلی انبیا را تعلیم و تربیت ذکر میکند.
🔸 وجود دین که محصول تلاش انبیا الهی در جامعه است، برای رشد اخلاق و معنویت است. چنین رسالتی به عهده دین قرار داده شده و قرآن نیز هدف انبیا را تعلیم و تربیت ذکر میکند.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام دکتر ساجدی
#جامعه
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
❗️دو رسالت مهم نظام آموزش و پرورش
🖌 حجتالاسلام دکتر ساجدی:
💯 اگر بخواهیم این روند محقق شود، یعنی تعلیم و تربیت داشته باشیم که به تعالی اخلاق و معنویت منتهی شود، باید نظام آموزش و پرورش به معنای عام کلمه به گونهای باشد که بستر ساز رشد اخلاقی باشد. این نظام دور رسالت #تعلیم و #تربیت را بر دوش دارد. در مقایسه میان این دو رسالت، هدف تربیت، بسیار مشکلتر از هدف تعلیم قابل دستیابی است.
📚 ما برای این کار باید ابتدا نگاه عالمانهای به ساز و کارهایی داشته باشیم که میتواند مقدمات علمی لازم را در اخلاق و معنویت جامعه فراهم کند. سپس توجه به ساز و کارهای لازم برای تحقق بخشیدن عملی به اخلاق و معنویت در جامعه داشته باشیم.
#جامعه
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: با چه مکانیسم و ساز و کاری رشد اخلاقی در جامعه اتفاق خواهد افتاد؟
🔺 در آغاز باید وضعیت فعلی جامعه را بشناسیم و ببینیم مردم و جوانان جامعه ما از لحاظ اخلاقی و معنویت در چه وضعیتی هستند. همانگونه که برای درمان یک بیماری ابتدا باید وضعیت فعلی بیمار را ارزیابی کرد و دید که او در چه وضعیتی است.
🔻 ما نیز باید گروههای مختلف جامعه را در گروههای مختلف سنی فرهنگی و اجتماعی طبقهبندی کنیم و وضعیت آنها را از جهت اخلاق و معنویت بررسی کنیم. چون تحقق اخلاق و معنویت در افراد مختلف تفاوت دارد، در واقع مخاطبین و متربیان متفاوتاند.
🎙 گفتگو با حجتالاسلام دکتر ساجدی
#جامعه
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: آیا تهاجم فرهنگی غرب توانسته است بر رشد معنوی جامعه اثری داشته باشد؟
💢 غرب خیلی تلاش میکند جلو این رشد را بگیرد. حتی عدهای تحت تاثیر قرار گرفته و غربزده و متاسفانه تابع کفر شدند و نسبت به دین دیگر مشتری نیستند!
♨️ اگر یادتان باشد حضرت آقا (دامت برکاته) نسبت به کار دشمن علیه ارزشها و رویکرد جامعه به معنویت هشدارهای جدی دادند و فرمودند: «تهاجم فرهنگی غرب جدی است!» مدتی بعد آقا این هجمه دشمن را تذکر دادند و از تعبیر شبیخون فرهنگی استفاده کردند و در زمان دیگر فرمودند: «#نفوذ_فرهنگی».
💥 به هرحال حضرت آقا هر دفعه این حمله دشمنان به ارزشهای دینی و انقلابی را با عبارات و کلماتی معناداری بیان فرمودند. کأنه مشخص است که دشمن دارد وارد خانه میشود و آنها با ما یک جنگ جدی فرهنگی دارند!
🎙 گفتگو با حجتالاسلام دکتر آقاتهرانی
#جامعه
#معنویت_جامعه
#جنگ_فرهنگی
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: تاثیر تعلیم و تربیت اقتصادی و اخلاق و معنویت در جامعه را توضیح بفرمایید
💰 در بحثهای اقتصادی به عنوان تاثیر تعلیم و تربیت اقتصادی بر عملکرد نظام اقتصادی مطرح است. این بحث به بیانیهای در سال ۱۹۸۳ در آمریکا به عنوان «یک ملت در خطر» بر میگیردد. گروهی از محققان اقتصادی برای دولت ریگان مطالعهای را انجام دادند و گفتند:
📰 «نظام اقتصادی آمریکا با محصولات ضعیف در مواجهه با نظام اقتصادی و مستحکم آلمان و نظام اقتصادی ژاپنی در معرض خطر است. اگر اقتصاد آمریکا نتواند با این اقتصاد مقابله کند، اقتصاد آمریکا هژمونی و هویت خود را از دست خواهد داد».
🔰 در آن مطالعه دلیل برتری ژاپن و آلمان را در برخی از #صنایع و #نظام_آموزشی این دو کشور بیان کردند.
🎙 گفتگو با دکتر محمدجواد توکلی
#اقتصاد
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
💠 انقلاب اسلامی مبتنی بر تعالیم وحیانی
🖌 محمد جعفری:
🔆 بدیهی است که انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر تعالیم وحیانی مترقی الهی است، اندیشه اصیل معنوی در دنیای حاضر باشد. رواج و رشد دیانت ناب و جنبشهای انقلابی عدالتمحور همه از برکات این نظام اسلامی در چند دهه اخیر است.
✅ انقلاب اسلامی نهتنها داعیهدار معنویت الهی و رشد ارزشهای اخلاقی در آحاد انسانهاست، بلکه مدعی بسط و امتداد این ارزشها به زندگی اجتماعی و نهادهای مدنی جامعه است.
#انقلاب_اسلامی
#معنویت_جامعه
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
📌 راه حل قرآن برای مشکلات
💠 حضرت آیتالله جوادی آملی:
📖 راه حلی که قرآن میدهد یکی «مراقبت از خود» و دیگری «یاد خدا» است. انسان باید مواظب جلسات، خواندنیها، شنیدنیها، خوردنیها و پوشیدنیهای خود باشد. مواظب باشد چه سخنی را میشنود و چه میگوید.
❗️دقت کند که در کنار سفره غذای حلال یا حرام مینشیند؟ لباسی را که بر تن میکند باید گذشته از حلال بودن، لباس شهرت نباشد. گاهی شخص لباسی میپوشد تا مشهور شود و هنگامی که از کوی و برزنی میگذرد، لباسش جلب توجه کند. این نشان میدهد که او گرفتار #خودبینی است.
⚠️ اگر انسان مواظب جلسات علمی خود باشد و سخنی جز برای رضای خدا و به سود جامعه اسلامی نگوید، به تدریج زمینه فراهم میشود تا به یاد خدا دل ببندد.
#اخلاق
#اساتید_اخلاق
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
🔍 بررسی ابعاد «نسبتداری» در انقلاب
(بخش اول)
❇️ انقلاب اسلامی ایران در ذات خود حرکتی انتقادی، اصلاحی، اکتشافی و تبیینی بود که در تمام سطوح خود موضعی عالمانه و فعالانه در برابر وضع موجود داشت. یکی از مهمترین وجوههای انقلاب اسلامی ایدهی مسئولانهی «نسبت داری» است.
🌐 ایدهی «نسبت داری»؛ یعنی انقلاب اسلامی در میان جمع است. جمع برای انقلاب و امام از سادهترین مردم در حاشیهایترین نقاط ایران تا بزرگترین قدرتهای فکری، دینی و سیاسی جهان را شامل میشود.
🔰 ایدهی «نسبتداری» میگوید: انقلاب اسلامی قرار است وارد یک گفت و گوی جهانی شود و موضع خود را پیدا و سپس آن را معرفی کند.
📝 الهام عباسی
#شماره_39
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🚫 خودباختگی همهجانبه
🔺 از منظر خواص و بزرگان غیرمذهبی ایران آن روزگار [دوران مشروطه]، کرامت انسانی در گروی برخورداری از آزادی مطلق و عدم التزام به قوانین ماورای عقل ابزاری و حسابگر دنیوی قرار داشت؛
⭕️ از اینرو احکام و قیود شریعت، مخالف مقتضای انسانیت و شرافت آدمی تلقی شد و اندک اندک رفتار و کنشهای آنان به قشر عوام منتقل شده، روحیهی کرنش در مقابل فرنگ و فرنگی بر جامعه مستولی گشت.
♨️ به قول مرحوم کربلایی: «کار [فرنگی] و فرنگیمآبی به طوری در ایران اوج گرفته که بزرگان و کارفرمایان ایران، جمیع حرکات و عادات شبانه روزی خودشان را نقشه و سرمشق از روش و رفتار فرنگیان بر گرفتند... .¹»
📚 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه»، تألیف جواد سلیمانی امیری؛ تاریخ دخانیه، ص۵۲
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⭕️ تحقیر علما و معارف دینی در پس غربزدگی
⚠️ سر و کار داشتن و مأنوس شدن فرهنگیان، سیاستمداران و نخبگان کشور با اروپا موجب شد که آنها علمای اسلامی را به تمسخر گرفته، علوم دینی را اموری پوچ، بیفایده و لاطائل و در برابر،
❌ علوم غربی را به دلیل محسوس بودن آثار دنیایی آن، علوم نافع و پرفایده تلقی نمایند و از این بالاتر به این نتیجه رسیدند که اساساً علوم غربی، علوم انسانی بوده و علوم اسلامی، غیر انسانی میباشند و تنها ملاک در این قضاوت، نگاه به آثار مادی و دنیوی هر یک از آنها است؛... .
📚 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه»، تألیف جواد سلیمانی
#تاریخی
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
⭕️ غرب از درون تهی است!
⛔️ - رفتار و شیوههای اِعمال لیبرال دموکراسی که به آن افتخار میکردند، امروز در دنیا به صورت مفتضح مورد انتقاد صاحب نظران دنیا است - به خاطر همین هم هست که شما ملاحظه میکنید آمریکای دارای قدرت اتمی، دارای تکنولوژی پیشرفته، دارای پول فراوان، در بسیاری از مناطق عالم شکست خورده است؛
💢 در عراق شکست خورد، در سوریه شکست خورد، در لبنان شکست خورد، در افغانستان شکست خورد، در مواجههی با قدرتهای دنیا شکست خورده است و میخورد و امروز شکستهای دیگری هم آنطور که انسان مشاهده میکند در انتظار آمریکا است. این تصویرسازی آنها از خودشان است که یک تصویرسازی غلط و دروغین است.
📝 محسن مؤمنی
#استکبار_ستیزی
#افول_آمریکا
🆔 @farhang_puya
🖇 رابطه پوسته و مغز
✍ حجتالاسلام علی مصباح:
📌 آیتالله مصباح (ره) ریشه توجه به فضائل معنوی و کمالات روحی را در دین و تعالیم وحیانی میداند و شهید مطهری (ره) رابطه این جهان و زندگی انسان با معنایشان رابطه پوسته و مغز تشبیه میکند:
📝 «اسلام معنی را در ماده، باطن را در ظاهر، آخرت را در دنیا و بالاخره مغز را در پوست و هسته را در پوسته نگهداری میکند.»
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
⚠️ علوم غربی را جای علوم اسلامی_انسانی به خورد مردم دادند
🔺 «بالجمله آمیزش با فرنگی، بدین حدها نیز از مسلمانان قناعت نداشته، کار مسلمانان را به جایی رسانید که در ضمن تعریضات به علمای اسلام، افکار و خیالات فرنگستان که جز تعمیر آخور نتواند نمود، علوم و معارف حقیقی خواندند و
🔶 علوم و معارف اسلامی را که سرچشمهی هرچیز و فیض و سرمایه هر سعادت و نیکبختی و سبب پیوستن به عالم قدس و سرای انس و زندگانی به حیات مقدسهی عقلیه است، اوهام جزئیه گفتند و
🔻 بحث و تحقیق [مسائل] علوم متعالیه را مشاجرت لاطائل ابحاث معکوس النتیجه نامیدند و بالعکس، تصوّر گرفتن خیالات فرنگیان را خروج از تنگنای مشاعر حیوانیت، به فضای باز عالم انسانیت و اکمال غایات حرکات جوهری دانستند.»
📚 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه»، تألیف جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
💢 حیات معنوی و معادشناسی بر اساس اصالت عالم معنی
🖌 دکتر علی مصباح:
🔖 مقامات معنوی واقعیتها و موقعیتهای حیاتی اصیلی برای انسان هستند و هرگز از قبیل مفاهیم تشریحی و مقامات و مناسب و عناوین وضعی و قراردادی اجتماعی نیستند... . رابطه میان اعمال و افعال انسانی و میان حالات و ملکات که در نفس او به وجود میآورند.
↙️ همچنین رابطه میان این حالات و ملکات و میان مقامات و مدارج باطنی که انسان طی میکند، همچنین خود این مقامات و مراحل باطنی و عالمی که این مراحل را در بر دارد، همه از قبیل موجودات اصیل و واقعی و بیرون از سلطه و حکومت ماده و طبیعت هستند.
🔰 خلاصه حیات معنوی و معادشناسی (به هر شکل میخواهد باشد) بر اساس اصالت عالم معنی استوار است.
#معارف
#معنویت
#شماره_40
🆔 @farhang_puya
❓چرا از عباداتمان خسته میشویم؟
✅ اگر شما خدا را پيدا كرديد، ديگر نمیتوانيد بیخدا زندگی كنيد. اگر رابطهی حضوری با حقايق پيدا کنيد، به چيز بزرگی رسيدهايد؛ در حالی که میشود سالها خدادان بود، ولی از خدا بهرهمند نشد و او را بهعنوان محبوب دل خود احساس نکرد.
⚡️ آری اگر او را پيدا كنيم، ديگر نمیتوان بدون او زندگی کرد. اين که ما در عباداتمان #خسته میشويم بهجهت آن است كه #غائبانه خدا را عبادت میکنيم و در محضر حضرت حق حاضر نيستيم.
✍ اصغر طاهرزاده
📖 خویشتن پنهان
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او میتوانند بر روی زمین حکمرانی کنند
(بخش اول)
🔷 کسی حق ندارد از پیش خودش حکومت و امر و نهی کند. امروزه آخرین نظریهای که بشر برای ادارهی جامعه به آن رسیده است، نظریهی دموکراسی است؛ به این معنا که کسانی حق خودشان را به یک نفر واگذار کنند تا او حکومت کند.
🔶 ولی از منظر مکتب اسلام انسانها حق ندارند در مورد خود و دیگران قانونگذاری نمایند؛ زیر عالم و آدم ملک خداست و غیرخدا حق ندارد در ملک او تصرف کرده و برای ملک خدا قانون وضع کند مگر اینکه به اذن الهی این قانون را وضع نماید؛ لذا نظریهی دموکراسی از منظر اسلام باطل است.
📝 دکتر جواد سلیمانی امیری
#شماره_38
#جامعه
#جامعه_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او میتوانند بر روی زمین حکمرانی کنند
(بخش دوم)
🌐 در فرهنگ غرب انسانها حق دارند هر آسیبی را به خود برسانند، حتی میتوانند خودکشی کنند؛ ولی در فرهنگ اسلام که مبتنی بر براهین عقلی است ضرر رساندن به خود حرام است.
⁉️ حال باید گفت وقتی انسان حق ندارد خودش را مجازات کند، چگونه میتواند حقی را که ندارد به شخص دیگری مانند رئیس جمهور یا قاضی یا استاندار و فرماندار تفویض کند که برایش قانون گذاری نموده بر او حکمرانی کرده یا او را مجازات کند.
🚫 بنابراین آنچه در نظریهی دموکراسی گفته میشود که مردم، حق خویش را به نمایندهی مجلس یا رئیس جمهور واگذار میکنند از ریشه باطل است؛ زیرا حقی ندارند تا به دیگری واگذار کنند.
📝 جواد سلیمانی امیری
#شماره_38
#جامعه
#جامعه_غربی
🆔 @farhang_puya
💠 تنها خدا و اوامر او میتوانند بر روی زمین حکمرانی کنند
(بخش آخر)
❇️ ...بر این اساس، زمانی که ما به امام معصوم (ع) دسترسی نداریم، آن کسی که به نیابت عامه، جانشین امام معصوم است، از طرف خدا مأذون است که احکام الهی را اجرا کند و بر ما هم واجب است که از او اطاعت کنیم، این شخص در عصر غیبت معصوم همان ولیفقیه است.
🔰 چرا که امام معصوم او را به نصب عام نه نصب خاص به عنوان جانشین خود تعیین کرده است؛ زیرا طبق روایات امامان معصوم در زمانی که مسلمانان به امام معصوم دسترسی ندارند، باید از کسی که معدل عدالت و فقاهت و سیاست را بیشتر از سایران دارد اطاعت نمایند و رأی او حجت است. چنین شخصی در فقه سیاسی و نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت ولیفقیه نامیده میشود¹.
🗃 جواد سلیمانی امیری؛ علامه مصباح یزدی، ۱۳۸۸/۰۷/۲۲ قم، یازدهمین همایش رابطین دفتر پژوهشهای فرهنگی
#شماره_38
#جامعه
#جامعه_اسلامی
🆔 @farhang_puya