@studiesofshia
🗓فلسفه اسلامی و تصوف
👤گفتگویی آزاد با ویلیام چیتیک
🗓جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
ساعت ۴ بامداد (بهوقت تهران)
🔗از طریق این لینک میتوانید در این جلسه آنلاین شرکت کنید.
در صورت درخواست رمز ورود به جلسه، عدد 816525 را وارد کنید.
#رویداد_علمی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@studiesofshia
🔵 چهارمین مدرسهٔ تابستانی انعکاس | شهریور ۱۴۰۳
🔵«قرآن و عهدین: سنتها، بافتارها و بینامتنها»
👥 با مشارکت دانشگاه اکستر
➕ ۳۸ ساعت ارائۀ علمی با پرسش و پاسخ در ۶ روز
➕ پنجشنبهها و جمعهها، ۸، ۹، ۱۵، ۱۶، ۲۲ و ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ | از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۱۵ به وقت تهران
➕با حضور ۱۹ پژوهشگر از دانشگاههای ۶ کشور: ۵ ارائه به زبان فارسی و ۱۴ ارائه به زبان انگلیسی (با ترجمهٔ همزمان فارسی)
📄 محورهای اصلی برنامه:
◀️تأملات روششناختی
◀️بینامتنیت قرآن و عهدین
◀️قرآن و متون پساعهدینی
◀️زمینههای الهیاتی و تاریخی قرآن و عهدین
◀️ارتباط مسلمانان با مسیحیان و یهودیان
🗓 مهلت ثبتنام: تا ۵ شهریور ۱۴۰۳
⭐ مهلت ثبتنام زودهنگام با تخفیف: ۲۶ مرداد
🎓 تخفیف ویژۀ دانشجویی
📄 اعطای گواهی
🌐 برگزاری جلسات در Zoom
💬 با ترجمهٔ همزمان فارسی
🎁دسترسی به محتوا و ویدئوهای دورۀ «آشنایی با عهدین»
🌐 برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت مدرسه مراجعه کنید
🔵 inekas.org/2024
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
19.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@studiesofshia
⚡️ ادوارد سعید و اثبات نگاه شکسته شرق شناسی غرب
🔹 ادوارد سعید اندیشمند فلسطینی الاصل و استاد دانشگاه «کلمبیا» در منهتن نیویورک و متوفی ۲۰۰۳ بود.
🔸 سعید با انتشار کتاب معروف «شرق شناسی» سعی کرد که نگاه شرق شناسان را غیر واقعی و غیر آکادمیک بداند.
🔹 ادوارد سعید در این کتاب با جعل اصطلاح «ارینتالیزم» معنای این واژه را «شرق شناسی قیم مأبانه استعمار غرب» تعریف کرد.
🔸 به گفته دانشوران غربی، با انتشار این کتاب خط بطلانی بر نظریات شرق شناسانه غرب کشیده شد و فضای جدیدی پیش روی شرق شناسی غرب گشوده شد.
پ. ن:
شاید بتوان مقصود ادوارد سعید را در این شعر جستجو کرد که:
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
13.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خاطرات_بین_الملل #روسیه
@Allah4all
❇️ کتاب حجامت و روایات اهل سنت به زبان روسی در فروشگاه اسلامی اهل سنت
🔹طب سنتی اعم از اعمال یداوی (حجامت، بادکش، ماساژ و...) و داروهای ساده و ترکیبی نیز در روسیه جذابیت دارد و بخشی از جامعه روس به آن علاقه دارند (البته روس ها خود نیز طب سنتی و داروهای سنتی متناسب با بوم خود دارند). در این فروشگاه داروهای مختلف طب سنتی (برخی گیاهان، داروهای گیاهی، روغن ها برای تدهین و...) نیز وجود داشت.
(انتشار فقط بصورت بازارسال (فوروارد) جایز است)
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
@studiesofshia
Nahj al-Balaghah, The Wisdom
and Eloquence of Ali:
Ethics, Aesthetics, Faith, and Politics in Early Islam
نشست علمی دربارۀ نهج البلاغه که امروز توسط دانشگاه هاروارد و با ارائۀ خانم طاهره قطب الدین برگزار می شود.
و البته نکتۀ قابل تامل، برگزاری آن در بخشی از دانشگاه هاروارد است که به ولید بن طلال سعودی منسوب است. نامش را جستجو کنید تا او را بهتر بشناسید.
خانم طاهره قطب الدین اخیرا نهج البلاغه را به انگلیسی ترجمه و انتشارات بریل آن را منتشر کرده است. (لینک دانلود)
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
9789004682603-69007.pdf
6.87M
@studiesofshia
فایل کتاب تصحیح و ترجمه انگلیسی نهجالبلاغه
از طاهره قطبالدین، استاد مطالعات عربی در دانشگاه آکسفورد
Sharīf al-Raḍī, Muḥammad ibn al-Ḥusayn. Nahj al-Balāghah: The Wisdom and Eloquence of ʿAlī: A Parallel English-Arabic Text. Translated and Edited by Tahera Qutbuddin. Leiden: Brill, 2024.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
#خاطرات_بین_الملل #روسیه
@Allah4all
مبلغان جهادی کریشنا در سرزمین تزارها
چند وقتی بود که گروهی از زنان و مردان روس با لباس های هندی را میدیدم که موسیقی ای را با هم تکرار میکنند و در شهر مانند کارناوال خیلی کوچکی حرکت میکنند، تنها واژه کریشنا را متوجه میشدم تا به امروز که دو نفر از آنها را دیدم، با بغلی از کتاب به سوی مردم مختلف میروند و صحبت میکنند.
یکی از آنها به سوی من آمد و ...
ادامه مطلب
(انتشار فقط بصورت بازارسال (فوروارد) جایز است)
مرجع تخصصی محتواهای#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
#مطالعات_اسلامی
@studiesofshia
❇️ نکاتی درباره ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی/ از مطالعات اسلامی روز دنیا عقبیم
🔹سعید طاووسی
جریان شرقشناسی به مثابه بازوی استعمار هنوز هم هست ولی شکل و ظاهرش قدری تغییر کرده و به ظاهر علمیتر میآید در حدی که برخی گفتهاند اگر مستشرقی گفت ماست سفید است شک کنید چون یا ماست اساسا سفید نیست یا اثبات سفیدی ماست مقدمه نفی سیاهی از زغال است. البته در کنار این فضای غالبی که مطرح کردم بنده هم معترفم افرادی در غرب کار میکنند، مثلا شیعهپژوه هستند و در این فضای غالب نیستند یعنی کارشان کار علمی است. برای اینها میشود مثالهایی زد. مثلا خانم آنه ماری شیمل کارهایش در فضای استعماری و رویکرد ضد اسلامی نیست بلکه در آثارش شیفتگی به فرهنگ اسلامی دیده میشود. اگر شما به آثار ایشان مراجعه کنید مثلا کتاب «محمد(ص) رسول خدا» گاهی میبینید ایشان به عنوان یک علاقهمند به پیامبر(ص) یا باورمند به آن حضرت دارد جواب شبهه میدهد، مثلا میگوید تعدد زوجات که درباره پیامبر(ص) میگویند و علتش را مسئله شهوت میدانند اصلا نمیتواند درست باشد. چنین افرادی که دلشیفته فرهنگ اسلامی باشند متعدد بودند.
تاثیر مادلونگ در تثبیت جایگاه قرآن و حدیث در مطالعات غربیان
یک نمونه دیگر از این پژوهشگران مادلونگ است که اخیرا از دنیا رفت. متاسفانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی میخواست مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار کند همان روز که جلسه بود گروههایی جلسه را تعطیل کردند و گفتند عنوان «بزرگداشت» برای ایشان استفاده نشود. وقتی شما آثار مادلونگ را نگاه میکنید روحیه علمی را در او میبینید، حقطلبی را در او میبینید و اتفاقا ایشان تاثیرات جدی بر مطالعات اسلامی غربیان گذاشت. مثلا تا پیش از مادلونگ هر طور میخواستند با قرآن رفتار میکردند، مثلا بخشهایی از قرآن را قابل استناد میدانستند بخشهایی را غیرقابل استناد. در حالی که مادلونگ این مطلب را مطرح میکند که قرآن سند تاریخی است و حتی چینش آن موضوعیت دارد و نمیشود هر کس به میل خودش در قرآن دست ببرد.
در پژوهشهای غربی اساسا به حدیث استناد نمیکردند و رویکردهای بدبینانه به مجموعه احادیث داشتند در حالیکه مادلونگ نشان میدهد حدیث مانند گزارشهای مورخین گزارش تاریخی است و قابل بررسی است و هم قابل رد است و هم قابل استناد و نباید آن را کنار بگذاریم و این کار درستی نیست.
تا اینجا گفتم فضای فعلی بینسبت با فضای قبلی نیست و هنوز نگاه ضداسلامی و ضدشرقی وجود دارد و شاید غالب باشد اما همانطور که توضیح دادم باید بین کسانی که کار علمی و روشمند میکنند و از سر علاقه راجع به جهان اسلام کار میکنند با آن گروه تفکیک کنیم و همه را به یک چوب نرانیم.
پس ما باید در زمینه مستشرقان یک گونهشناسی و جریانشناسی انجام دهیم. مثلا پژوهشهایی که توسط مراکز رژیم صهیونیستی انجام میشود انگیزههای سوء دارد و بعضا این مسئله کاملا در آن مشهود است. مثلا ویلیام تاکر کتابی به نام «مدعیان مهدویت و هزارهگرایان» دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. این کتاب خیلی قابل استفاده است و هر کس ادعای مهدویت کرده است مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی کل کتاب را میخوانید در انتهایش فصلی درباره احمدی نژاد و حزب الله لبنان دارد و کل کتاب را برای همین بخش نوشته که بگوید اینها هزارهگرا و مدعیان دروغین هستند.
جریانشناسی و گونهشناسی کار لازمی است چون در پژوهشهای مربوط به رژیم صهیونیستی چنین فضایی را شاهد هستیم ولی بعضا میبینیم پژوهشگرهای مستقلی هم هستند که وابسته به جای خاصی نیستند. یکی از مسائلی که باید رویش کار شود و در گونهشناسی لحاظ شود مسلمانان و شیعیانی هستند که در فضای غرب کار میکنند.
خطر قلم امیرمعزی در مطالعات تشیع
من یکجا گفتم خطری که قلم محمدعلی امیرمعزی دارد دیگران ندارند چون ایشان به عنوان یک شیعه در غرب شناخته میشود و میگویند این تصویری است که یک پژوهشگر شیعی از تشیع میدهد. همین امیرمعزی با ایتان کلبرگ کتاب «التحریف و القرائات» را تصحیح و تحقیق میکنند و انتشارات بریل آن را منتشر میکند. این کتاب در اثبات تحریف قرآن توسط یکی از غلات بصره نوشته شده و تمام روایات که در زمینه تحریف قرآن داریم یکسومش از همین کتاب است. بعد آقای امیرمعزی این کتاب را منتشر میکند به عنوان اینکه ما آثار شیعیان متقدم را منتشر کردیم در حالی که شیخ صدوق در قرن چهارم میگوید از اعتقادات ما عدم تحریف قرآن است. به این صورت انگاره تحریف قرآن به عنوان باور شیعی در فضای آکادمیک غرب غالب میشود. بنابراین جا دارد روی این افراد هم حساس شویم.
@studiesofshia
#ادامه 👇👇
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
#ادامه 👆👆
@studiesofshia
متاسفانه رویکرد ما به مطالعات غربیان انفعالی است و تا زمانی که شری برای ما درست نکرده دنبالش نیستیم و بعد که برایمان مسئله ایجاد میکند سعی میکنیم جوابی آماده کنیم. ما در این عرصه خیلی کار داریم. خوب است رسالههای دکتری را در این فضا بیاورند.
آنها ما را به چالش کشیدند و ما خیلی پوستمان کلفت است که عین خیالمان نیست. ضمن اینکه پژوهشهایشان خیلی متنوع و در عرصههای مختلف است. به عنوان مثال، در مطالعات قرآنی طرف یک نسخه قرآن را پیدا کرده دو کلمه آن پاک شده دو کلمه دیگر نوشته شده. بعد به استناد همین یک صفحه مدعی میشود این تحریف است و از همین یک صفحه، صد صفحه مطلب درمیآورد. اصلا این پژوهشها دیده نمیشوند تا پاسخ داده شوند ولی اثرشان را میگذارند.
جالب است خیلی از این شبهات و حرفهایی که در میان ما مطرح است در غرب رد شده ولی ما هنوز سرگرم ادعاهای پنجاه سال پیش آنها هستیم چون خیلی از فضای مطالعات روز دنیا عقبتر هستیم و ترکشهای آن به ما میرسد و تا بخواهیم جواب دهیم مطلب جدیدی به ما عرضه میکنند. آنها دارند در مورد همه چیز ما کار میکنند ولی ما غافلیم در صورتی که اگر ما خودمان را روایت نکنیم آنها ما را با رویکرد خودشان روایت میکنند. در یک کلام از نظر گستره مطالعات اسلامی در غرب با میدان وسیعی روبرو هستیم و باید کار کنیم.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@studiesofshia_شرق_شناسی_ادوارد.pdf
9.35M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ شرق شناسی
🔹ادوارد ویلیام سعید
🔸ترجمۀ عبدالرحیم گواهی
معروفترین اثر ادوارد سعید یعنی شرق شناسی در سال 1978 تألیف شد که در آن با نگاهی انتقادی به بررسی چهارچوب فکری مستشرقان غربی در خصوص جهان اسلام می پردازد.
🔸اگر به مطالعات اسلامی علاقه دارید حتما این کتاب را بخوانید.
دانلود نسخه اصلی
مرجع تخصصی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
Said_Orientalism.pdf
15.73M
#معرفی_کتاب
Orientalism
نسخه اصلی
Edward Said
دانلود ترجمه
Orientalism is a 1978 book by Edward W. Said, in which the author establishes the term "Orientalism" as a critical concept to describe the West's commonly contemptuous depiction and portrayal of The East, i.e. the Orient. Societies and peoples of the Orient are those who inhabit the places of Asia, North Africa, and the Middle East. Said argues that Orientalism, in the sense of the Western scholarship about the Eastern World, is inextricably tied to the imperialist societies who produced it, which makes much Orientalist work inherently political and servile to power.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia