eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.2هزار دنبال‌کننده
464 عکس
132 ویدیو
315 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ وبینار زمستانه در حوزه تاریخ سکه‌شناسی اسلامی، دانشگاه هامبورگ، آلمان 🔹دانشگاه هامبورگ با همکاری دانشگاه‌های بُن، مونیخ و نیوریورک وبیناری را در حوزه سکه‌های اسلامی به صورت هفتگی از نوامبر سال جاری میلادی تا فوریه سال آتی میلادی برگزار خواهد کرد. این وبینار بعد از ظهر روزهای چهارشنبه ترم زمستانه با عنوان دقیق «سکه‌های اسلامی به مثابه منبعی برای تاریخ سیاسی، شهری، حقوقی و اقتصادی» برگزار خواهد شد. 🔸علاقمندان تا ۲ آبان ماه جهت ثبت نام در این وبینار فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید. مرجع تخصصی @studiesofshia
✳️ پسا اسلام گرایی: چهره های متغیر اسلام سیاسی ✳️ Post-Islamism: The Changing Faces Of Political Islam 🔹گردآوری: آصف بیات 🔹Asef Bayat At least since the Islamic revolution of 1979 in Iran, political Islam or Islamism has been the focus of attention among scholars, policymakers, and the general public. Much has been said about Islamism as a political and moral/ethical trend, but scant attention is paid to its ongoing development. There is now a growing acknowledgment within the scholarly and policy communities that Islamism is in the throes of transformation, but little is known about the nature and direction of these changes. The essays of Post-Islamism bring together young and established scholars and activists from different parts of the Muslim World and the West to discuss their research on the changing discourses and practices of Islamist movements and Islamic states largely in the Muslim majority countries... 🔸لینک دانلود مرجع تخصصی @studiesofshia
4_5798810469326129384.pdf
3.54M
✳️ پسا اسلام گرایی: چهره های متغیر اسلام سیاسی ✳️ Post-Islamism: The Changing Faces Of Political Islam 🔹آصف بیات 🔹Asef Bayat 🔸لینک معرفی کتاب مرجع تخصصی @studiesofshia
🔺 Imam Hasan al-Askari (A.S.) said, regarding his son Imam Mahdi (AJTFS): "And know that! Those who are obedient...." ◾️ sends its condolences to Imam Mahdi (AJTFS) and the believers on the martyrdom anniversary of Imam Hasan al-Askari (A.S.). @ThrillOfPeace 🏴🏴🏴
@studiesofshia_زندگی_نامه_حضرت_محمد.pdf
2.25M
@studiesofshia ✳️ زندگی نامه محمد (ص) 🔹مجموعه پژوهش های غربی درباره سیره پیامبر ص 🔸زیر نظر هارالد موتسکی 🔺ترجمه فارسی 🔻 انتشارات به نشر - 1386 مرجع تخصصی @studiesofshia
@Allah4all_زندگینامه_پیامبر_اسلام.pdf
2.36M
@studiesofshia ✳️ محمّد، زندگینامه پیامبر اسلام (ص) ✳️ Muhammad: a biography of the prophet 🔹کارن آرمسترانگ 🔸مترجم: کیانوش حشمتی 🔹کارن آرمسترانگ در رابطه با انفعال مسلمانان نسبت به هجمه رسانه‌ای غرب میگوید: «در حیرتم که چرا مسلمانان تصویر واقعی پیامبر_اسلام را به دنیای غرب نشان نمیدهند؟!»# 🔸کارن (متولد ۱۹۴۴) نویسنده و پژوهشگر انگلیسی است که تاکنون دوازده کتاب درباره دین‌شناسی تطبیقی تألیف کرده‌است. 🔺کتاب «کارن آرمسترانگ» درباره حضرت محمد (ص)، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال آمریکا بوده است. 🔻توضیحات بیشتر مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
✳️ محمد(ص)؛ قهرمان ضد دستگاه کلیسای خرافی برای اروپای دوره روشنگری @studiesofshia 🔹جان و. تولان «محمد (ص): یک قهرمان ضددستگاه روحانیت برای اروپای دوره روشنگری»، این عنوان مقاله زیر است که به تازگی در سایت aeon منتشر شده است. نویسنده آن جان تولن استاد تاریخ دانشگاه نانت است. اسم آخرین کتاب او هست: «چهره‌های محمد: نگرشهای غربی به پیامبر اسلام از قرون وسطی تا امروز» اما در این مقاله روی تصاویری که از پیامبر اسلام از قرن ۱۶ تا ۲۰ در اروپا وجود داشته، متمرکز شده است. ابتدای مقاله می‌گوید ترجمه و انتشار قرآن تا قرن ۱۶ در اروپا ممنوع بود و برخی را به خاطر انتشار آن زندانی می‌کردند، اما مارتین لوتر گفت باید قرآن را منتشر کنیم چون بهترین راه برای مبارزه با ترک‌ها این است که دروغ‌های محمد را همگان ببینند! لذا قرآن ترجمه و منتشر شد، ولی نتیجه عکس داد و به سرعت در جهت زیرسوال بردن باورهای مسیحیت و القائات کلیسا، به خصوص عقیده تثلیث، مورد استفاده قرار گرفت. پیامبر اسلام به عنوان یک اصلاحگر اجتماعی که باورهای غیرعقلانی مسیحیان را به چالش می‌کشد، شناخته شد. در ۱۷۳۴ یک ترجمه انگلیسی جدید از قرآن منتشر شد و مترجم آن، جرج سیل، یک مقدمه در مورد شخصیت پیامبر به عنوان اصلاحگری که مقابل عقاید خرافی کلیسا می‌ایستد، نوشت. پیامبر در نگاه خوانندگان این کتاب به «سمبل جمهوری خواهی ضدروحانیت» تبدیل شده بود. این تصاویر اصلاح گرایانه از پیامبر اسلام در آمریکا و آلمان هم به وجود آمد. در فرانسه، ول‌تر ترجمه قرآن را خواند و تصویر مشابهی از پیامبر اسلام را ارائه کرد. در انگلیس ادوارد گیبون درمورد پیامبر نوشت: «عقاید محمد عاری از تردید و ابهام است و قرآن یک شاهد باشکوه از وحدانیت خداوند است. پیامبر مکه، پرستش بت‌ها و انسان‌ها و ستارگان را رد کرد؛ با این اصل عقلانی که هرچیزی که ظهور و بعد افول و مرگ دارد، شایسته پرستش نیست […]» @studiesofshia تصویری که این مقاله از نبی مکرم اسلام ایجاد می‌کند از این حیث جالب توجه است که رسول الله را چهره‌ای انقلابی و مصلح معرفی می‌کند و اساساً پیامبرِ بعثت، یعنی پیامبر انقلاب و این پیامبر به یک اصلاح گر اجتماعی و مردمی که ضد دستگاه قدرت و ثروت و کج اندیشی است، بسیار نزدیک تر است تا… ✳️ Faces of Muhammad Western Perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to Today 🔹John V. Tolan 🔸Heretic and impostor or reformer and statesman? The contradictory Western visions of Muhammad In European culture, Muhammad has been vilified as a heretic, an impostor, and a pagan idol. But these aren’t the only images of the Prophet of Islam that emerge from Western history. Commentators have also portrayed Muhammad as a visionary reformer and an inspirational leader, statesman, and lawgiver. In Faces of Muhammad, John Tolan provides a comprehensive history of these changing, complex, and contradictory visions. Starting from the earliest calls to the faithful to join the Crusades against the “Saracens,” he traces the evolution of Western conceptions of Muhammad through the Reformation, the Enlightenment, and the nineteenth and twentieth centuries, and up to the present day. Faces of Muhammad reveals a lengthy tradition of positive portrayals of Muhammad that many will find surprising. To Reformation polemicists, the spread of Islam attested to the corruption of the established Church, and prompted them to depict Muhammad as a champion of reform. In revolutionary England, writers on both sides of the conflict drew parallels between Muhammad and Oliver Cromwell, asking whether the prophet was a rebel against legitimate authority or the bringer of a new and just order. Voltaire first saw Muhammad as an archetypal religious fanatic but later claimed him as an enemy of superstition. To Napoleon, he was simply a role model: a brilliant general, orator, and leader. telegram.me/bayeganitabligh/1346 The book shows that Muhammad wears so many faces in the West because he has always acted as a mirror for its writers, their portrayals revealing more about their own concerns than the historical realities of the founder of Islam. John Tolan is professor of history at the University of Nantes and a member of the Academia Europaea. His previous books include Saracens: Islam in the Medieval European Imagination and Saint Francis and the Sultan. 💠 لینک دانلود کتاب 👈👈👈 t.me/studiesofshia/961 @studiesofshia
4_6041738286353876211.pdf
1.64M
@ThrillofPeace ✳️ مطالعات اسلامی: کتابشناسی ✳️ Islamic Studies: A Bibliography (2016) 🔹Patrick S. O’Donnell 1. General 2. Muhammad 3. The Qur’an 4. Shi‘ism 5. Sufism 6. Theology & Philosophy 7. Jurisprudence 8. The Arts 9. History 10. Geographic Regions and Nation States 11. Culture, Economics and Politics 12. Miscellany 🔸مطالب بیشتر در "انجمن ترنم صلح" 👇👇👇 @ThrillofPeace @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia_Notes_about_censorship_and_self-censorsh.pdf
2.2M
@studiesofshia ✳️ نکاتی درباره مساله‌ی سانسور و خودسانسوری در تدوین سیره پیامبر (ص) ✳️ Notes about Censorship and Self-Censorship in the Biography of the Prophet Muhammad (s) 🔹مایکل لکر 🔹Michael Lecker 🔸نشریه Al-Qantara - سال ۲۰۱۴ مرجع تخصصی @studiesofshia
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣ Mohamed Tarek & Ehsan Yasin - Habibina Al-Mustafa ❇️ محمد طارق وإحسان ياسين - حبيبنا المصطفى (ص) 💯 تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح @ThrillofPeace
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 Prophet Muhammad (PBUH) was a living example for -not only Muslims- but all humanity to follow. 🔸 #TOP_Association sincerely congratulates Imam Mahdi (AJTFS) and the believers on the birthday of Prophet Muhammad (PBUH). The day that the greatest and most noble of all role models entered this world and suffered the hardships that no prophet before him had to face to this degree. 🔺 HQ: https://t.me/HQTOP/35 @ThrillOfPeace 🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@studiesofshia ✳️ بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی محمد ارکون محمد ارکون (زادهٔ ۱ فوریه ۱۹۲۸ در بنی ینی – درگذشتهٔ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰ در پاریس) از بزرگترین اسلام‌شناسان فرانسه و استاد ممتاز دانشگاه سوربن و از اندیشمندان اسلامی بود. او از طرفداران نوین‌گرایی و انسان‌گرایی اسلامی بود. وی خود را ناقد رادیکالِ سنت اسلامی، ایدئولوژی اسلامی و گفتارِ خاورشناختی سنتی تعریف می‌کرد. مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia_ترجمه و نقد بخش مربوط به جهاد اسلامی از مقاله «دین، خشونت و جنگ های مقدس» نوشته هانس کونگ.pdf
294.3K
@studiesofshia ✳️ ترجمه و نقد بخش مربوط به جهاد اسلامی از مقاله «دین، خشونت و جنگ های مقدس» نوشته هانس کونگ 🔹محمد رضا اسدی / دانشجوی دکتری ادیان و عرفان مؤسسه امام خمینی ره 🔸چکیده ارتباط دین با جنگ های رخ داده یا در حال وقوع در جهان، مسئله ای است که امروزه به موضوع مورد گفتگو میان افراد تبدیل شده و بعضی از اندیشمندان حوزه دین را به اظهار نظر در این باره واداشته است. مقاله ای از هانس کونگ، استاد برجسته الهیات کلیسایی، منتشر شده که همین مسئله با محوریت سه دین توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام در آن مورد بررسی قرار گرفته است. اما از آنجا که بخش زیادی مقاله، مربوط به بحث جهاد در اسلام می شود و او به عنوان فردی غیر مسلمان، در این زمینه اظهار نظرهایی کرده است، به نظر می رسد ارزیابی سخنان او ضروری باشد. نوشته پیش رو، با هدف حفاظ حقیقت اسلام و ارائه سیمای اصیل آموزه های آن، به بازنگری مقاله کونگ با روش تحلیلی - انتقادی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مقاله او به رغم داشتن جنبه هایی مثبت، با نکات منفی قابل توجهی در معرفی این آموزه مهم اسلامی درآمیخته است. مرجع تخصصی @studiesofshia
🔸عنوان کتاب: How to Read the Qur’an: A New Guide with Select Translations 🔹نویسنده: Carl w. Ernest 🔸انتشارات و سال نشر: The University of North Carolina Press 2011 🔹درباره نویسنده: آقای کارل ارنست عضو برگزیده شورای مرکزی دانشکده امریکایی علوم و هنر است. او متخصص مطالعات اسلامی است و تمرکزش بر غرب و جنوب آسیا است و در زمینه‌هایی همچون موضوعات عمومی و انتقادی در زمینه مطالعات اسلامی، تصوف در دوره پیشامدرن و معاصر و نیز مطالعات مسلمانان و هندوان تحقیق کرده است. 🔸درباره کتاب: نویسنده این کتاب مدعی است که این کتاب، ... 🔹برای آشنایی بیشتر با کتاب و دانلود آن به لینک زیر مراجعه نمایید. 🔗 http://thrillofpeace.net/post/86 🆔 @DiLibrary |کتابخانه تخصصی اسلامی ترنم صلح
@studiesofshia ✳️ مجله مطالعات اسلامی استرالیا ✳️ Australian Journal of Islamic Studies (AJIS) 🔹جلد5، شماره 2، 2020 🔹Volume 5, No 2 (2020) 🔸انتشارات: آکادمی علوم و تحقیقات اسلامی استرالیا2020 🔸Publisher: Islamic Sciences and Research Academy of Australia مجله مطالعات اسلامی استرالیا مجله‌ای است با دسترسی آزاد و علمی که به مطالعه علمی اسلام اختصاص دارد. این مجله با هدف ترویج جریان فکری و بحث و تبادل نظر در مورد یافته‌های تحقیقات، به انتشار مقالات اصیل پژوهشی و معرفی و نقد کتب مربوط به علوم اسلامی می‌پردازد. مجله مطالعات اسلامی استرالیا(AJIS) می‌کوشد تا با قرار دادن علوم اسلامی به عنوان محور اصلی خود و تشویق محققین به بررسی جامع وجوه مختلف اسلام، در تحقیقات دانشگاهی سهیم باشد. مشارکت دانشگاهیان استرالیایی و بین‌المللی در حوزه‌هایی همچون الهیات اسلامی، فلسفه، جامعه شناسی، فقه، مطالعات معاصر، مطالعات تطبیقی دین، معنویت، مطالعات قرآن و سنت، تاریخ و هنر مورد تشویق و استقبال این مجله‌ی علمی می‌باشد. ⁣Read more مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ فرصت مطالعات اسلامی و روابط مسیحی- مسلمان ✳️ Islamic Studies and Christian-Muslim Relations 🔹دانشگاه ادینبرو 🔹 University of Edinburgh 🔸مدرک دوره: PhD, MPhil, MScR 🔸Awards: PhD, MPhil, MScR 🔺به صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت 🔺Study Modes: Full-time, Part-time 🔹این فرصت تحقیقاتی، بستر و انگیزه‌ی لازم را برای دانشجو فراهم می‌کند تا بتواند به مطالعه‌ی بین رشته‌ای اندیشه و عمل اسلامی و برخوردهای تاریخی ، کلامی ، اخلاقی و سیاسی بین مسیحیت و اسلام بپردازد. موضوعات تحقیقاتی مورد نظر در این دوره عبارتند از: الهیات اسلامی (کلام)، قانون (شرع و فقه)، فلسفه، قرآن، حدیث و تفسیر، دیدگاه های مسلمانان درباره مسیحیت و یهودیت، تعاملات الهیات مسیحی با اسلام، الهیات و اخلاق سازنده از دیدگاه مسیحی یا مسلمان، مسیحیت عرب، کلاسیک و معاصر، اسلام سیاسی، الهیات سیاسی، الهیات تطبیقی، مهاجرت، دین، سیاست و ... . ⁣Read more مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ بررسی و نقد آرای مستشرقان معاصر در زمینه مهدویت 🔹زهیر دهقانی آرانی مهدویت از جمله باورهای اسلامی است که در دهه های اخیر بیش از گذشته مورد توجه مستشرقان قرار گرفته است. محققان معاصر غربی با اتخاذ شیوه های پژوهشی جدید، مبانی متفاوت و بهره گیری از منابع کهن، آموزه مهدویت را مورد مطالعه خود قرار داده و نظرات جدیدی ابراز داشته اند. این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی، به معرفی شخصیت، آثار و دیدگاه های تعدادی از مستشرقان معاصر که در موضوع مهدویت نظرات شاخصی ارائه داده اند، پرداخته و مهمترین نظرات ایشان در موضوع مهدویت و منجی گرایی اسلامی را مورد نقد قرار داده است. این افراد عبارتند از: آندره نیومن، دیوید کوک، ژان پیر فیلیو، تیموتی فرنیش و جوئل ریچاردسون. رجوع به منابع کهن اسلامی-شیعی، طرح موضوعات جدید در حوزه مهدویت، بررسی جلوه های منجی باوری در میان مسلمانان و نیز طرح نظرات تطبیقی از مهمترین رویکردهای مستشرقان مذکور در زمینه مهدویت است. مرجع تخصصی @studiesofshia
4_5861668170401581162.pdf
232.2K
@studiesofshia ✳️ ملاصدرا به روایت هانری کربن 🔹کریم مجتهدی 🔸خردنامه صدرا 1376 شماره 8 و 9 مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ دوره کوتاه مدت: اسلام از طریق کتاب مقدسش ✳️ Course: Islam Through Its Scriptures 🔸برگزارکننده: دانشگاه هاروارد 🔸 By Harvard University 🔹زمان: از ابتدای اکتبر 2020 تا دوم آوریل 2021 🔹Date: October 1, 2020 – April 2, 2021 🔸طول دوره: 4 هفته 🔸Duration: 4 weeks 🔺تعهد زمانی: 5-10 ساعت در هفته 🔺Time Commitment: 5-10 hours per week 🔸استاد: پروفسور علی سلطان آسانی، دانشگاه هاروارد 🔸Instructor: Prof. Ali S. Asani, Harvard 🔹با وجود بررسی‌های متنوع و غنی پیرامون نقش تفسیرهای قرآن در جوامع مسلمان، این دوره بر آنست تا آموزه‌های این کتاب مقدس را با تکیه بر متن اصلی آن آموزش دهد. رئوس مطالب این دوره‌ی کوتاه مدت عبارتست از: - مقدمه ای بر جایگاه قرآن در فرهنگ‌های مسلمان - مضامین اصلی قرآن - زمینه های تاریخی و فرهنگی قرآن - مهارت های تفسیری که امکان خواندن ماهرانه تر قرآن را فراهم می کند - رویکردهای متنوعی که مسلمانان برای تعامل با متون قرآنی بکار گرفته اند از جمله موضوعات در تفسیر معاصر شرح دوره: . چگونه می‌توان درک از اسلام و مهمترین متن مقدس آن یعنی قرآن را بهبود بخشید؟ . چگونه می‌توان سنت و متنی را درک کرد که برای تقریباً هزار و چهارصد سال در فضاهای وسیع جغرافیایی به روش‌های مختلف تفسیر شده است؟ . این دوره دینی با استفاده از رویکرد چندرسانه‌ای و دانشجو محور، ابزارها و چشم اندازهایی برای درک نقش قرآن در سنت اسلامی فراهم می‌کند. . فراگیران مهارت‌ها و زمینه‌های مطالعاتی خود را برای خوانش متن توسعه می‌دهند و در عین حال با برخی از مباحث مفسران کلاسیک و معاصر نیز آشنا می‌شوند. . این دوره دانشجویان را قادر می‌سازد تا به تأثیر قرآن بر درک مسلمانان از اسلام پی ببرند ... 🔹Learn about the Quran, the central sacred text of Islam, through an exploration of the rich diversity of roles and interpretations in Muslim societies. • An introduction to the place of the Quran in Muslim cultures • Major themes of the Quran • The historical and cultural contexts of the Quran... ⁣Read more مرجع تخصصی @studiesofshia
4_5845878255713782372.pdf
59.5K
@studiesofshia ✳️ فراخوان مقاله برای کنفرانس اندیشه ها و آثار گلدزیهر ✳️ Islamic and Jewish Studies around the Turn of the Twentieth Century: Ignaz Goldziher and his Correspondents 🔹Type: Call for Papers 🔸Date: January 31, 2021 to November 12, 2021 🔺Location: New Jersey, United States مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ کنفرانس تحصیلات تکمیلی مطالعات اسلامی 2020 CILIS 💠 2020 CILIS Islamic Studies Postgraduate Conference 🔹زمان: 25 نوامبر 2020 / آنلاین 🔹November 25, 2020 / Online 🔸این کنفرانس با هدف گردآوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سراسر استرالیا و خارج از این کشور، که در موضوعات مربوط به اسلام تحقیق می‌کنند، به صورت آنلاین تشکیل می‌شود. در سال جاری میلادی این کنفرانس از طریق نرم افزار زوم برگزار خواهد شد. جلساتی ویژه نیز جهت آموزش شیوه‌ی نوشتن پایان‌نامه و کارگاه‌هایی با موضوع روش تحقیق آکادمیک نیز در این برنامه گنجانده خواهد شد. رئوس مطالب پیشنهادی و موضوعات احتمالی این کنفرانس به شرح زیر است: اسلام و آموزش، تفکر اسلامی، مسلمانان و جنسیتف مسلمانان و تجدد، اسلام و هویت... 🔸This conference aims to bring together postgraduate students, from around Australia and overseas, who are researching topics relating to Islam. In 2020, the conference will be held online, via Zoom... ⁣Read more مرجع تخصصی @studiesofshia
4_5861668170401581159.pdf
359K
@studiesofshia ✳️ قرآن پژوهی در غرب (گفت و گو) 🔹آنگلیکا نویورت آنگلیکا نویورت متولد آلمان (1943) استاد مطالعات قرآنی و ادبیات عرب در دانشگاه برلین و رئیس دانشکده ادبیات عرب در این دانشگاه است. وی عمده تحصیلات خود را در دانشگاه‏های برلین، تهران، گوتینگن، بیت المقدس، و مونیخ در رشته ‏هایی چون ادبیات عرب، زبان‏های سامی، و فقه اللغه زبان‏های باستانی انجام داده است. معروف‏ترین استاد وی در مطالعات قرآنی، آنتوان اشپیتالر در دانشگاه مونیخ بوده است که خود از شاگردان پِرِتْسِل به شمار می‏رود. وی فوق لیسانس خود را در سال 1970، دکتری تخصصی را در سال 1972 و رتبه استادی (Dr. Phil. Habilitation) خود را در سال 1977 از دانشگاه مونیخ دریافت کرده است. عنوان رساله استادی وی تحقیق در ساختار سوره‏های مکی قرآن است که شهرت بسیاری در میان قرآن ‏پژوهان غرب دارد. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
✳️ تاریخ انگارۀ تحریف بایبل در جهان اسلام @studiesofshia 🔹محمد علی طباطبایی / پژوهشکده قرآن و حدیث قم - پژوهشکده تفسیر امروزه محرّف بودن کتاب‌های مقدس یهودی و مسیحی چنان بدیهی تلقی می‌شود که حتی بسیاری از عالمان سنتی این ادیان هم بدان باور دارند؛ اما آیا این موضوع همیشه همین قدر واضح بوده است؟ روشن است که نه. اما یک نکته مسلم است. قرن‌ها پیش از آنکه محققان غربی به نتایج امروز برسند، عالمان مسلمان با قاطعیت معتقد به تحریف تورات و انجیل بوده‌اند و در واقع این انگاره از متون اسلامی بود که کم‌کم به متون روشنفکرانۀ غربی راه پیدا کرد تا سرانجام از حوالی قرن هجدهم به بعد برای خودش تبدیل به یک رشتۀ علمی مستقل و گسترده (تحت عنوان نقد بایبل) شد. اما در عالم اسلام این ایده از چه زمانی مطرح شد؟ معمول‌ترین پاسخی که چه از جانب عالمان مسلمان و چه حتی از جانب بسیاری از محققان غربی مطرح می‌شود این است که آغاز این بحث دقیقا از صدر اسلام بوده که ایدۀ «یحرفون الکلم» در قرآن مطرح شد. البته برخی محققان نقطۀ آغاز این انگاره را حتی به پیش از اسلام می‌برند و این فرضیه را مطرح می‌کنند که خود قرآن هم در این زمینه متأثر از تحریف‌باوران پیشااسلامی بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر شمار قابل توجهی از محققان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، در کل این ادعاها تردید افکنده و نشان داده‌اند که بسیاری از آیات مورد استناد در این بحث، اساسا به آنچه ما امروز با عنوان «تحریف» می‌شناسیم، ارتباطی ندارند. بنابراین، چه‌بسا اصلا نتوان قرآن را آغازکنندۀ این بحث در اسلام دانست. اگر این گونه باشد، این پرسش مطرح می‌شود که پس نخستین بار این ایده را چه کسی در جهان اسلام مطرح کرد؟ من در رسالۀ دکتری خود، که سال گذشته در دانشگاه تهران (پردیس فارابی) از آن دفاع کردم، بر مبنای روش تحقیق در «تاریخ انگاره‌ها» (the history of ideas) به بررسی این موضوع پرداختم و تاریخ انگارۀ تحریف بایبل را به ترتیب تاریخی در سه دورۀ متفاوت پیشاقرآنی، قرآنی و پساقرآنی پژوهیدم. @studiesofshia خلاصه‌ترین بیان از یافته‌های من در این پژوهش جذاب چنین است: ۱- هرچند افراد و گروه‌هایی از قرن‌ها پیش از اسلام، دربارۀ بایبل قائل به تحریف (به معانی مختلف آن) بوده‌اند، بر اساس اصول «تاریخ انگاره‌ها» نمی‌توان قرآن را را متأثر از آن افراد و گروه‌ها دانست؛ چون هم «تحریف» قرآنی متفاوت از «تحریف» مورد نظر آنها بوده، و هم دستگاه اعتقادی قرآن به قدری متفاوت از آنهاست که اساسا نمی‌توان ریشۀ مشترکی میان نگاه قرآن به این مسئله با نگاه هیچ یک از آن افراد و گروه‌ها یافت. ۲- بررسی‌های ریشه‌شناسی، معناشناختی و کاربردشناختی در تمام آیات قرآنی مرتبط با کُراسه‌ها (متون مقدس یا scriptures) نشان می‌دهد که از نگاه قرآن، بدرفتاری‌های اهل کتاب با کتاب‌هایشان در درجۀ اول کتمان، و در درجۀ بعد بدخوانی و معناگردانی است که هیچ کدام ارتباطی با دستکاری در متنِ مکتوبِ تورات و انجیل ندارند. در مقابل، قرآن با صراحت تمام از تصدیق تورات و انجیل و لزوم ایمان به آنها سخن می‌گوید، و در این قبیل آیات موضوع سخن دقیقا همان تورات و انجیل موجود در دست یهودیان و مسیحیان بوده است. https://telegram.me/bayeganitabligh/1952 ۳- بررسی‌های گستردۀ من در تمام متون در دسترس از قرون اولیۀ اسلامی، اعم از مجادلات مسیحی-اسلامی، احادیث کهن و تفاسیر متقدم نشان داد که می‌توان سه دورۀ متفاوت از ظهور ایدۀ تحریف را در جهان اسلام شناسایی کرد: دوران سکوت (قرن اول هجری) که هیچ نشانی از این ایده در جهان اسلام یافت نمی‌شود؛ دوران زمزمه (قرن دوم هجری) که ایدۀ غالب در میان مسلمانان اعتبارِ تورات و انجیل است و تنها گه‌گاه زمزمه‌هایی خفیف بر خلاف این شنیده می‌شود؛ و دوران همهمه (قرن سوم) که برای نخستین بار ایدۀ وقوع تحریف در بایبل با صراحت از طرف برخی متکلمان معتزلی در مناظرات بیناادیانیِ دربارِ مأمون عباسی، و در واکنش به طرح ایدۀ محرف بودنِ قرآن از طرف متکلمان مسیحی، مطرح شد؛ اما تبدیل شدن این ایده به گفتمان غالب در جهان اسلام دو قرن دیگر زمان برد. به این ترتیب، از قرن پنجم هجری و با نگارش کتاب الفصل توسط ابن حزم اندلسی بود که ایدۀ محرف بودن تورات و انجیل به ایدۀ غالب در سراسر جهان اسلام تبدیل شد. @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین ✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible 🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی) 🔹Abdulla Galadari 🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند. ادامه مطلب 🔺Download the PDF مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین ✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible 🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی) 🔹Abdulla Galadari 🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند. او در فصل نخست پیرامون نحوه پیدایش قرآن سخن می گوید و معتقد است این کتاب شرح و بیان جنبه های بشری تجربه و عمل پیامبر اکرم (ص) است. او به هیچ وجه جایگاه الهی قرآن را نفی نمی کند اما توضیح می دهد که در کتابش درصدد بیان این جنبه نیست. سپس می افزاید که در نگاه وی، قرآن باید به عنوان اثری فهمیده شود که به عهدین می‌پردازد و تلاش می کند آن را تفسیر کند. او به بحث پیرامون وضعیت روحی پیامبر (ص) می پردازد و پیامبر دارای تجربه های عرفانی می داند و البته چندین بار اذعان می کند که ایشان فاقد هرگونه بیماری روانی بوده اند. گلدری در فصل دوم به تفسیر قرآن پرداخته و معتقد است قرآن فقط دو روش تفسیر را مجاز دانسته است: اول اینکه خداوند معانی قرآن را تعلیم دهد و دوم رویکرد زبانی. وی می‌گوید روش‌های سنتی تفسیر، محلّ بحث و مناقشه قرار گرفته‌اند و ماهیت چندمعناییِ بسیاری از کلمات عربی در قرآن، تفسیر قطعی را دشوار نموده است. وی در ادامه به روش کتاب خود پرداخته و آن را «چندمعنایی بینا‌متنی» عنوان کرده است، روشی که در اصل شامل تحلیل زبانی مقایسه‌ای مفصل، به عنوان ابزاری برای فرضیه‌سازی حالت‌های ذهنی پیامبر اکرمدر طی تجربه عرفانی اوست؛ گلدری تکرار می‌کند که هیچ قصد جدلی ندارد. گلدری در فصل سوم نمونه‌هایی از چندمعنایی میان‌متنی از منظر قرآنی و زبان عربی را ارائه کرده که بر نخستین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) تمرکز دارد. گلدری استدلال می‌کند که در قرآن کریم، دانش به انسانی آموخته شده است که همانند اتصال جنین در رحم مادر، به خدا متمسک باشد. این استعاره گلدری را قادر می‌سازد تا این آیات قرآنی را با بحث بین نیکودموس(Nicodemus) و عیسی در فصل سوم انجیل یوحنا مقایسه کند. دو مقایسه دیگر بعدی، یکی مربوط به طلاق و دیگری مربوط به زکریا و پسرش می باشد. @studiesofshia فصل چهارم رابطه میان قرآن کریم و کتاب مقدس را با تمرکز بر این پرسش بررسی می‌کند که چرا قرآن کریم از مسیحیان می‌خواهد که از انجیل پیروی کنند، آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد قرآن مخالف الهیات مسیحی است. استدلال اساسی گلدری این است که پیامبر اکرم(ص) می‌خواست خود را به عنوان یک پیامبر از جانب همان خدای کتاب مقدس اثبات کند و در این جهت، ارتباط و تفسیر متون کتاب مقدس برای پشتیبانی از ادعای ایشان مطرح گردید. بحث گلدری این است که از منظر قرآن، تورات و انجیل تحریف نشده اما معنا و تفسیر آن از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، توسط یهودیان و مسیحیان معاصر ایشان تحریف شده است. از نظر گلدری، انحصار نجات (salvific exclusivism) هیچ مبنایی در قرآن ندارد. در فصل‌های پنجم تا هفتم کتاب، گلدری نمونه‌هایی از چندمعنایی بینا‌متنی در قرآن و کتاب مقدس ارائه کرده است. فصل پنجم به تعامل میان اصطلاحات قرآنی و مسیحی می‌پردازد و به طور خاص، مفاهیم پسر خدا، خدای پدر و تولد روحانی مورد نظر بوده است. در فصل ششم این دیدگاه مطرح می‌شود که قرآن لزوماً با اعتقاد عهد جدید مبنی بر اینکه عیسی از خدا متولد شده است، مغایرت ندارد بلکه سعی در تفسیر انجیل یوحنا دارد. در فصل هفتم، به تجسم کلمه (word) در انجیل یوحنا و پیوند درون‌متنی میان داستان خلقت در سفر پیدایش، انجیل یوحنا و قرآن کریم توجه شده است. طبق دیدگاه گلدری که در فصل ششم آمده، این متون متناقض یکدیگر نیست اما تفاسیری از این متون وجود دارد که در رقابت با یکدیگر هستند و با هم تنش دارند. فصل هشتم، آخرین فصل اصلی است و گلدری در این قسمت از روش چندمعنایی میان‌متنی خود برای بحث پیرامون کنایه‌‌ها و تمثیلات قرآن بهره می‌گیرد. او منع از ربا را به عنوان مثال اصلی خود مطرح می‌کند و این پیشنهاد را ارائه نموده که منع، در درجه اول یک درس معنوی است و می‌خواهد به مخاطبان این نکته را یادآور شود که خداوند جان‌های مردم را به عنوان یک قرض برای مدتی مشخص به آن‌ها داده و لازم است آن را بازگردانند و تسویه کنند. @studiesofshia 👇👇👇