eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2هزار دنبال‌کننده
457 عکس
125 ویدیو
306 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ گروه و کانال مطالعات اسلامی و شیعی در غرب 🔹بررسی و شناسایی جریان های شیعه پژوه و اسلام شناس غربی 🔸آشنایی با مراکز علمی، پژوهشی و تخصصی در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی 🔹آشنایی با شخصیت های متخصص و صاحبنظر در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی 🔸آشنایی با منابع مختلف حدیث پژوهی، قرآن پژوهی، تاریخ پژوهی، فقه پژوهی، کلام پژوهی، و ... 🔹دسترسی به منابع مختلف (کتاب، مقاله، صوت، فیلم و ...) در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی 🔸معرفی کنفرانس ها، نشست ها، بورسیه و فرصت های تحصیلی و مطالعاتی مرتبط و ... لینک عضویت در پیام رسان 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2211905547C370ff5c5b6 http://eitaa.com/joinchat/3054698501Cb9da6a795f 🍀☘🍃🍃🌺🌺🌺🍃🍃☘🍀
با عرض سلام، ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات کانال #مطالعات_اسلامی_و_شیعی_در_غرب در #ایتا به زودی با فرارسیدن عید سعید فطر به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد. جهت عضویت به لینک زیر مراجعه نمایید. http://eitaa.com/joinchat/3054698501Cb9da6a795f
✳️ در موسسه مطالعات عالی (آمریکا/ نیوجرسی) ۷ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ بخش اول در این سمینار اندیشمندان و اساتید دانشگاههای آمریکا، اروپا و آسیا که در حوزه شیعه به انجام تحقیقات مشغولند گردهم آمده اند تا در کنار گفتگوهای علمی نتایج تحقیقات خود را به اشتراک بگذارند. این اولین سمینار شیعه پژوهی مرکز مطالعات عالی پرینستون است و طبق گفته برگزار کنندگان: دکتر سابینا اشمیتکه و دکتر حسن انصاری امید تداوم آن نیز هست. مطالعات شیعی برخلاف مطالعات اسلامی در وجه عام آن، گرایشی به نسبت جدید الوجود است. از همین روست که هنوز کرسی های مستقل این مطالعات در دانشگاههای اروپا و آمریکا جز تعداد معدودی وجود ندارند. شرکت کنندگان در این سمینار تحقیقات خود را در حوزه های متفاوتی از قبیل: مطالعات زیدی، نصیری، اسماعیلیه و شیعه و در موضوعات تاریخی، فقهی، فلسفی-عرفانی، اسنادی و مانند آن ارایه می دهند. مشتاق آساتریان از دانشگاه کلگری کانادا نخستین ارایه دهنده ای بود که پس از سخنان برگزار کنندگان سخنان خود را از طریق ویدیو کنفرانس ارایه داد. عنوان گفتار وی مباحثات شیخی نصیری در دوره میانه و مطالعات غربی نصیریه بود. وی در این سخنان با اشاره به متن به تنوع اندیشه های درون نصیری اشاره کرد. سمر ترابلسی از دانشگاه کارولینای شمالی به گذشته، حال و أینده مطالعات دروزی پرداخت. پس از وی دکتر شفیق ویرانی استاد برجسته مطالعات اسماعیلیه در دانشگاه تورنتو مطالعه میدانی خود با عنوان «پیرسبزعلی و منابع از دست رفته تاریخ اسماعیلی» پرداخت. خانم دکتر جو-آن گراس از کالج نیوجرسی منابع اسنادی اسماعیله در بدخشان را مورد بررسی قرار داد. سخنران بعدی جلسه اول این سمینار دکتر متیو ملوین کوشکی از دانشگاه کارولینای جنوبی بود که با موضوع «امام دوستی صاحبان علوم غریبه در دوران تیموری/ صفوی ایران» به موضوع علوم غریبه و نقش آن در ساختار و شکل دهی به دولت و قدرت های شیعی پرداخت. در نظر وی علوم غریبه اساسا با امام دوستی ربط دارد. امام علی ع به عنوان مظهر علم مخصوصا علم ریاضی است و استاد مسلط علوم غریبه با «علوم» کار می کند. قدرت امام را در ساحت های مختلف به کار می گیرد. حتی در نظر وی شیعه شدن ایران در دوران صفوی محصول علوم غریبه و استفاده از همین قدرت معنوی امام توسط صاحبان این علوم بوده است. وی احتمالا جزو معدود افرادی است که در آکادمی غربی به طور تخصصی به این حوزه از مطالعات می پردازد. یاکوف لو از دانشگاه بارالان سخنران بعدی نشست نخست بود که گفتار خود را با عنوان «بی نظیری دولت فاطمی» ارایه داد. او در این سخنان به نحوه متقاعد و همراه ساختن مسیحیان، یهودیان و سنیان در مصر توسط دولت فاطمی پرداخت. در پایان ارایه های نشست نخست حاضران و ارایه کنندگان حدود دو ساعت به بحث درباره مباحث ارایه شده پرداختند و این برنامه در پایان هر پنل به همین نحو برگزار شد. *** جلسه بعد از ظهر روز نخست با سخنان سروش دباغ از دانشگاه تورنتو با عنوان «اصلاح دینی در ایران معاصر: میراث شیعی» آغاز شد. سخنران در این گفتار به بررسی گفتمان عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری در اصلاح دینی در ایران معاصر پرداخت و به آینده این مقولات نیز نظری افکند. پس از وی آن رگوغ از دانشگاه کپنهاک مطالعات و یافته های خود درباره کاغذهای نسخ خطی با عنوان «میانه خط ها: درباره تاریخ برگه های نسخ خطی قدیمی در مجموعه گلاسر برلین» را ارایه کرد و با بررسی های آماری نشان داد که نحوه حرکت و تولید کاغذ در قرون ۱۵ میلادی به بعد چگونه بوده است. وی در این کار نشان های درون کاغذ ها را مورد مطالعه قرار داده بود. برینکلی مسیک Brinkley Messick از دانشگاه کلمبیا پس از وی با موضوع «حکومت امامان و قضاوت شرعی در یمن قرن بیستم» پرداخت. وی در این گفتار با مطالعه احکام برجای مانده از محاکم سنتی همچنین به مقوله نوع ارتباط قاضی با امام در سنت زیدی قرن بیستم پرداخت. وی که سالها در یمن به مطالعه میدانی پرداخته بود از وضعیت کنونی این کشور و حمله همسایگانش بدان ابراز ناخشنودی کرد. «از کوفه تا یمن و بغداد: تکامل مجادلات زیدی درباب امامت» عنوان گفتار بعدی این نشست بود که توسط نبیل حسین از دانشگاه میامی ارایه شد. دبورا تور از دانشگاه نوتردام (آمریکا) سخنران بعدی بود که گفتاری مجادله آمیز با عنوان «جدایی راههای میان شیعه علی و شیعه عباسی در نهضت عباسی » پرداخت. سخنرانی اولریش مارزوخ از آکادمی علوم و انسانیات گوتینگن آلمان در موضوع فرهنگ بصری شیعیان دوازده امامی ایران در دوران قاجار آخرین سخنرانی بخش دوم روز نخست بود که وی در آن نمادهای دینی شیعیان و مقولات هنری نمونه های نقاشی های بر روی کاشی را مورد تدقیق قرار داد. سیدامیرحسین اصغری ✅🔹عضویت در 👈👈👈 @studiesofshia
✳️ در موسسه مطالعات عالی (آمریکا/ نیوجرسی) ۷ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ بخش دوم @studiesofshia دومین روز از سمینار بین المللی شیعه پژوهی در موسسه مطالعات عالی پرینستون هم با دو نشست صبح و بعد از ظهر با عناوین و سخنرانان زیر برگزار شد: دنیس هافت از دانشگاه بن گورین Dennis Halft با عنوان "یافته های تازه از یهودیان ایرانی و ارتباطات یهودی شیعی بر اساس منابع خطی" در مجموعه های ایرانی سخنرانی نخست این نشست را برگزار کرد. ایهود کرینیس از دانشگاه بن گورین نیز «مشارکت گذشته و دورانداز آینده مطالعات شیعی - یهودی نظر افکند. لوی ویلوزنی از دانشگاه حیفا نیز نظری به مطالعات یک شیعه پژوه یهودی انگلیسی با نام لوی بیلینگ (۱۸۹۷-۱۹۳۶) پرداخت و وی را اپیزودی تحت مطالعه از تاریخ مطالعات شیعی دانست. بیلینگ در ۳۹ سالگی در فلسطین اشغالی در حالی که در دانشگاه مشغول مطالعات بود به ضرب گلوله کشته شد. وی در برهه ای شاگرد نیکلسون هم بوده است. امین احتشامی از دانشگاه برکلی مقاله خود را با عنوان: «مترجمان مامون: دودمان فرقه ای نهضت ترجمه یونانی- عربی» ارایه داد و در آن میان برداشتهای مکتب تفکیک از این مقوله تاریخی را مورد بررسی قرار داد. در نظر وی تعبیر نهضت ترجمه به دشمنی با اهل بیت ع تعبیری متاخر است و در منابع اولیه از آن چنین تعبیر نشده است. متیو تغیغ از کالج CNRS پاریس، پس از امین احتشامی به کربن و مطالعات شیعی پس از وی پرداخت. عنوان سخن وی « تاریخی کردن تشیع و شیعی کردن تاریخ: چهل سال مطالعات امامی از کربن تا امیرمعزی» بود. وی گرچه اعتراض به کربن به عنوان باطنی کردن تشیع را می پذیرفت اما از سوی دیگر اظهار می داشت که تعریف تشیع تنها به نهضتی عقلی یا سیاسی و اجتماعی هم برابر با تحویل گرایی تشیع است. سخنران پایانی نشست نخست سیدامیرحسین اصغری از دانشگاه ایندیانا بود که مقاله خود را با عنوان «حوزه معاصر شیعی در ایران: موافقان و مخالفان فلسفه و عرفان» ارایه داد و به زمینه های تاریخی پدیدآمدن مکتب معرفت النفس و مکتب معارف خراسان / مکتب تفکیک و نیز نوع مباحثات و تعارضات و استدلالات این دو گروه پرداخت. @studiesofshia نشست بعد از ظهر روز دوم هم به شرح زیر برگزار شد: 1. تورستن هیلن Torsten Hylénاز دانشگاه دالارنا سوئد با عنوان: تاریخ گزاری ویراستهای داستان کربلا 2. علیرضا ریزک از دانشگاه Georg‐August‐Universität Göttingen با عنوان « شاگردان شیخ: مباحث حقوقی امامی پس از شیخ طوسی. 3. عون حسن علی از دانشگاه بولدر کلرادو : «اجازه علامه حلی به بنو زهره: منابع تاریخی مکتب حله» 4. دوین استوارت Devin Stewart از کالج ایموری: «یادداشتهایی در باب زندگی و میراث شهید ثانی» 5. ادموند هایس Edmund Hayes از دانشگاه لیدن: «چگونه با حدیث امامی مواجه شویم؟ مساله تکامل تاریخی بیانات امامان درباره خمس» 6. رابرت گلیف Robert Gleave از دانشگاه اکستر با عنوان: «فقه آغازین تشیع: فرصتها و تهدیدهای مطالعات کنونی» سیدامیرحسین اصغری ✅🔹عضویت در 👈👈👈 @studiesofshia
با عرض سلام، ادب و احترام کانال در به طور رسمی آغاز به کار کرد. جهت عضویت به لینک زیر مراجعه نمایید. http://eitaa.com/joinchat/3054698501Cb9da6a795f
✳️ سمینار فشرده دانشگاه پادربرن با موضوع "مسائل اصلی گفتگوی شیعی-مسیحی" 🔹5 تا 13 سپتامبر 2018: انگلیسی 🔸11 تا 12 ژانویه 2019: آلمانی ✅ مطالب بیشتر 👈👈👈 @studiesofshia @islam_studien
#اطلاعیه ✳️ هفتمین دوره بین المللی شیعه شناسی به زبان انگلیسی ✅ با حضور اساتید شیعه‌شناس بین‌المللی از دانشگاههای معتبر دنیا 🏬 دانشگاه ادیان و مذاهب ✅ مطالب بیشتر 👈👈👈 @studiesofshia
✳️ در چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ 🔹حمیدرضا تمدن «فقه‌پژوهی» افزون بر آنکه در یک چارچوب عام به‌عنوان شاخه‌ای از مطالعات اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، دست کم در شروع خود نیز به ‌گونه‌ای خاص دارای ارتباط تنگاتنگ با مبحث تاریخ‌گذاری حدیث است. قدس آنلاین- آنچه نگارنده طی پژوهش‌های خود بدان دست یافته، این است که «فقه‌پژوهی» افزون بر آنکه در یک چارچوب عام به‌عنوان شاخه‌ای از مطالعات اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، دست کم در شروع خود نیز به ‌گونه‌ای خاص دارای ارتباط تنگاتنگ با مبحث تاریخ‌گذاری حدیث است. بدین‌سان «گلدزیهر» یا «شاخت» که بیشتر تلاش‌هایشان معطوف به بررسی اصالت روایات بوده، هنگام تاریخ‌گذاری احادیث بناچار با روایات فقهی نیز روبه رو شده و آن‌ها را مورد گفت‌وگو و دقت‌نظر قرار داده‌اند. به‌طورکلی، در مورد فقه اسلامی در غرب و تعیین خاستگاه و اصالت آن، کار به‌طور عمده با «زاخائو» و «گلدزیهر» آغاز شد و سپس با کسانی چون شاخت، موتسکی، شولر، کلبرگ، کرون، گیلیو و... ادامه یافت. در همین راستا، آنچه بیشتر مورد اهتمام اسلام‌شناسان غربی بوده، متون فقهی اهل‌سنت است و فقه شیعه بسیار کمتر مورد توجه بوده است. البته در دوران معاصر از افراد بارزی که در عرصه فقه شیعی تحقیقاتی را انجام داده‌اند، می‌توان از «اتان کلبرگ» نام برد که به‌طورمثال در مقاله‌ای به بررسی مفهوم و ماهیت جهاد از منظر فقه امامیه پرداخته و طی آن منابع شیعی گوناگون در این زمینه را واکاوی کرده است. شاید برخی خوانندگان این‌گونه تصور نمایند که بسیار بعید به نظر می‌رسد که آثار غربیان در عرصه فقه‌ -که خود دربردارنده دریایی از مسائل متنوع و پیچیده است- دارای قوت لازم باشد؛ گویا چنین تصوری به ابتنای نوعی قیاس اولویت در ذهنشان نقش بسته است. به دیگر بیان، ممکن است این‌چنین استدلال نمایند که آثار بسیاری در دانشگاه‌ها و فراتر از آن در حوزه‌ها پیرامون فقه و اصول و حقوق اسلامی تألیف شده و با آنکه همگی در محیطی با غلبه مباحث فقهی و اصولی نوشته شده‌اند، دارای اشکالات فراوانی هستند، چه رسد به آنکه این متون در فضایی بیگانه و در سرزمین‌های فرنگی تألیف شوند. این تصور گرچه از یک زاویه صحیح بوده و نمود واضحی در برخی آثار عده‌ای از فقه‌پژوهان غربی نیز دارد، اما باید اشاره کنم که در برخی زمینه‌ها همچون تاریخ فقه (بخصوص در مورد تاریخ فقه شیعی اثنی‌عشری، زیدی و...) و اسلام سیاسی، فعالیت‌های علمی ارزشمندی در زمینه‌های فقهی توسط آن‌ها انجام پذیرفته است و متأسفانه باید اشاره کنم که در این‌سو پیرامون بسیاری از زمینه‌ها اثر محققانه و شایسته توجهی در خود سرزمین‌های اسلامی نوشته نشده است. این را نه از سر ناامیدی یا خودباختگی در برابر فعالیت‌های علمی در غرب بیان می‌کنم، بلکه امیدوارم تنها تلنگری باشد برای کسانی که قلبشان برای تراث علمی‌مان و زحمات فراوان پیشینیان می‌تپد. به‌طورمثال، در عرصه تاریخ فقه زیدی و شیعی و همچنین تاریخچه مسائلی همچون اجماع، «ویلفرد مادلونگ» کتابی مفید را درباره مذاهبی که در قرون اولیه اسلام به ایران نفوذ کرده و گسترش یافته‌اند، به نگارش درآورده است؛ (۱) (که ترجمه بخشی از آن توسط رسول جعفریان نیز منتشر شده و در دسترس است) یا آنکه در زمینه اسلام سیاسی (که با فقه سیاسی پیوند دارد) «پاتریشیا کرون» کتاب‌های مفصل و قابل ستایشی را نوشته که در نوع خود بی‌نظیر بوده و دارای نظم مطالب بسیار قابل توجهی است که بر سراسر کتاب به‌صورت یک زنجیره حاکم است. (۲) به‌عنوان یک نمونۀ دیگر ابتدا مقدمه‌ای را می‌آورم که خود تا حدی تصویری از موج فقه‌پژوهی در غرب را نیز به دست می‌دهد: «در میان خاورشناسان، برخی همچون گلدزیهر معتقد بودند فقه اسلامی در بیشتر مسائل خود متأثر از فقه رومی و عهدین است و اساساً در قرون اولیۀ اسلامی متون مدونی وجود نداشته که بتواند به‌منزله قوانینی برای اداره جامعه اسلامی به شمار رود. »(۳) 👇👇👇
👆👆👆 در همین راستا وی یکی از خاستگاه‌های گسترش استفاده از «رأی» را همین کمبود احادیث مورد نیاز می‌داند. همچنین معتقد است، کمبود متون حدیثی افزون بر استفاده از رأی، کار را به اقتباس از نظام‌های حقوقی سرزمین‌های دیگر بویژه رومیان کشانید. به همین منظور او، جوزف شاخت و برخی دیگر به تاریخ‌گذاری برخی نمونه‌های فقهی مبتنی بر احادیث همت گماردند و بسیاری از آن‌ها را جعلی دانستند که به باور آن‌ها وضع و انتساب آن متون به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز تنها برآمده از نیاز و کسب مقبولیت و توجیه اعمال حاکمان در جامعه مسلمین بود. علاقه‌مندان می‌توانند مسائلی همچون قاعده فراش، وصیت (مانند وصیت سعدبن‌ابی‌وقاص) و نکاح و... را در آثار اسلام‌شناسانی چون شاخت، اسپیت و موتسکی پی‌جویی کنند. در ادامه این مطالعات «هارالد موتسکی» که آثار فراوانی در زمینه فقه به تحریر درآورده است، در کتاب خود با نام مبانی فقه اسلامی، نظری کاملاً مخالف با شاخت و گلدزیهر دارد و این نظر را تنها یک ادعای غیرقابل‌اثبات می‌داند که حتی معتقد است شواهد تاریخی خلاف آن را اثبات می‌کند. در سرزمین‌های اسلامی، اقدام قابل توجهی در مورد تراث فقهی و مسائل مطرح‌شده در آن صورت نپذیرفته است. در عصر اخیر مرحوم بروجردی(ره) به ریشه‌یابی و تعیین اصالت مسائلی همچون اجماع، تعارض، شهرت و... پرداختند و این امر توسط برخی شاگردان ایشان تا حدی دنبال شد، اما متأسفانه همچنان مورد توجه محافل علمی شیعی (اعم از حوزوی و دانشگاهی) نیست. به‌عبارت‌دیگر، گرچه حالت آرمان‌گرایانه آن است که محققان مسلمان پیشدستی نمایند و پیش از آنکه شبهه‌افکنی‌هایی ازاین‌قبیل مطرح گردد آثار و یافته‌های علمی‌شان را عرضه نمایند؛ اما حتی در مقام پاسخگویی نیز هیچ‌گونه فعالیت قابل توجهی مشاهده نمی‌شود. جالب آنکه برخی از معدود نگاشته‌هایی که حاصل سال‌ها رنج و زحمت فراوان محققان وطنی هستند هم مورد اهمال و غفلت و بی‌مهری واقع می‌شود؛ به‌طورمثال، با توجه به مسئله پیش‌گفته، مرحوم محمدتقی دانش‌پژوه فهرست‌واره‌ای از آثار فقهی را تهیه کرد که تمام آن حاصل جستارهای فراوان وی در میان نسخ خطی است. او در این مسیر حتی به کشورهای گوناگون نیز سفر کرده و افزون بر آثار و نسخ موجود در فقه اسلامی، منابع فقه رومی را نیز مشاهده کرده و خود وی هم در جای‌جای کتاب و ازجمله در مقدمه، یکی از اهدافش را همین تعیین نسبت فقه اسلامی با رومی معرفی کرده است. این فهرست‌واره گرچه محتاج به‌روزرسانی است، اما در نوع خود واقعاً بی‌نظیر بوده و می‌تواند الگوی مناسبی برای محققان داخلی باشد تا تلاش ایشان را تکمیل کنند و زحمات این استاد گرانقدر نیز به هدر نرود. آنچه تا اینجا بیان شد، بیشتر تصویری از فعالیت‌هایی با رویکرد اصالت متون را به دست می‌دهد، در مقابل، رویکرد دیگری وجود دارد که فارغ از متون و منابع فقه، بیشتر ناظر به مسائل نوظهور است؛ به‌طورمثال، آنچه در مورد پرداختن «اتان کلبرگ» به مسئله جهاد و شهادت در فقه امامیه یا اهتمام «پاتریشیا کرون» به اسلام سیاسی (که اکنون در غرب به‌صورت یک رشته در آمده است) ذکر شد را می‌توان در این زمره طبقه‌بندی کرد، زیرا در دوره‌های اخیر، این مباحث (جهاد و نسبت آن با تروریسم) همواره مورد گفت‌وگو بوده‌اند؛ یا آنکه کتاب مفصلی همچون «امر به معروف و نهی از منکر» اثر «مایکل کوک» همچنان‌که خودش نیز در مقدمه ذکر کرده، بیشتر ناظر به اوضاع حاکم بر ایالات متحده و مطالعات خاص وی است، بدون آنکه در آن بحثی از اصالت متون به میان آمده باشد. در این میان شایسته است، برای علاقه‌مندان و پژوهشگران به یکی از زمینه‌های مناسب فقهی (به تعبیر بهتر، فلسفه فقه و اصول) که بتازگی مورد توجه اسلام‌شناسان غربی هم قرار گرفته است و توجه به آن‌ها می‌تواند فقه شیعه را به حرکت و پویایی وادارد، اشاره نمایم. توجه به مطالعات فقهی در غرب دیگر همچون سابق به کلیات و خاستگاه‌ها محدود نیست؛ این پژوهش‌ها به شکل قابل توجهی به برخی مباحث مهم همچون مقاصد شریعت و روح قانون نیز گسترش و تعمیم یافته است، مباحثی که البته مشابهت‌های فراوانی با رشته فلسفه حقوق در دانشگاه‌های کشورهای غربی بویژه فرانسه و آلمان نیز دارد. اما باز هم متأسفانه جای آن‌ها در میان محافل علمی شیعی اعم از حوزوی و دانشگاهی شیعی بشدت خالی است، درحالی‌که توجه به آن‌ها -همچون مطالبی که مرحوم شمس‌الدین و شهید صدر مبنی بر مقصد داشتن شریعت یا آنچه امام خمینی(ره) در مورد خطابات قانونیه و فضای قانونی بیان کرده‌اند در سطح بسیار پایینی است- و ضابطه‌مند کردن آن‌ها می‌تواند بر نگرش ما نسبت به برداشت از بیانات و خطابات در متون دینی اثرگذار باشد و تفسیری اجتماعی و کاربردی و متفاوت‌تر از آنچه را تا به امروز مورد تصور بوده است، به دست دهد. منبع: روزنامه قدس ✅🔹عضویت در 👇👇👇 @studiesofshia
✳️ کنفرانس یک روزه «غرب و شیوه زندگی اسلامی» در سوئد 🔹 مرکز اسلامی امام علی(ع) سوئد 🔸دهم شهریور (اول سپتامبر ۲۰۱۸) ✅ مطالب بیشتر👇👇👇 t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A
#معرفی_کتاب ✳️ ترجمه قرآن کریم به زبان آلمانی 🔹رودی پارت @studiesofshia @islam_studien ✅ مطالب بیشتر👇👇👇 t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A
#معرفی_کتاب ✳️ روش‌شناسی و تحلیل آثار محمد ارکون 🔹مهدی رجبی، مسلم طاهری، حسن توسلی http://mtif.ir/book/72107 ✅ مطالب بیشتر👇👇👇 t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A
#معرفی_کتاب ✳️ کتاب خدای متعال 🔹یان ریچارد نتون 🔺ترجمه: سیده لیلا اصغری 🔸موضوع: مطالعاتی درباره ساختار و نشانه شناسی فلسفه، کلام و جهان شناسی اسلامی ✅ مطالب بیشتر 👈👈👈 @studiesofshia