صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف5️⃣ 🔰قسم دوم) رد نظر شیعه 💢رشیدالدین میبدی: ⬅️«رشیدالدین میبدی»(530ق) در کتاب «
🔻غدیر خم در تصوف6️⃣
💢قسم سوم) ولایت نوعیه و عرفانی
🔻مولوی:
⬅️« جلال الدین محمد بلخی» به حدیث غدیر اینگونه اشاره می کند :
زین سبب پیغامبر با اجتهاد**** نام خود و آن على مولا نهاد
گفت هر کاو را منم مولا و دوست**** ابن عم من على مولاى اوست[1]
❌اما با توجه به دیگر اشعار و کلمات مولوی، می دانیم که ولایت از نگاه او، همان ولایت نوعی/عرفانی است که هرکس می تواند با سیر و سلوک آن را کسب کند. لذا در جای دیگر می گوید:
پس امام حى قایم آن ولى است****خواه از نسل عمر خواه از على است
مهدى و هادى وى است اى راه جو****هم نهان و هم نشسته پیش رو[2]
📖پینوشت:
[1]. مولوی، جلال الدین، مثنوى معنوى، متن، ص986.
[2]. مولوی، جلال الدین، مثنوى معنوى، متن، ص192.
🖊وبلاگ ویکی تصوف
#انحرافات_اعتقادی
#مهدویت_نوعیه
#مولوی
#امامت
#غدیر
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، عبودیت حصر در خداوند شده نه عبادت ، به این خاطر ایشان، عبادت برای غیر خداوند را جایز میداند.
❌زمانی ماجرا بدتر می شود که ایشان مطلب را به گونهای نقل میکند که گویی این مطلب دیدگاه امام خمینی رحمةاللهعلیه است.
⬅️در صورتی که این مطلب خلاف دیدگاه امام خمینی رحمةاللهعلیه بوده،امام عبادت را منحصر در خدا دانسته و عبادت غیر او را جائز نمیداند(مستندات در پیوست ارائه میشود)
❌گویی ایشان تصور درستی از عبادت نداشته به این خاطر چنین مطلبی را بیان کرده وتالی فاسداین گونه سخنان نادرست و سخیف، دادن بهانه به دست وهابیت خبیث تا با این گونه مطالب، شیعیان را مشرک و کافر بدانند.
⬅️علامه طباطبائی رحمةاللهعلیه در کتاب گرانسنگ «المیزان» در تعریف عبادت مینویسند: «عبادت و پرستش از آنجايى كه عبارت است از نشان دادن مملوكيت خويش براى پروردگار»
❌اگر معنای سلوک انقلابی این است که تفکرات نادرست خودتان را به نام امام خمینی رحمةاللهعلیه منتشر کنید، بهتر است که در کارتان تجدید نظر کرده و این مباحث سلوکی خودتان را تعطیل بفرمایید.
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
💢معنای عبادت از منظر علامه طباطبایی
⬅️و بالجملة فكان العبادة هي نصب العبد نفسه في مقام المملوكية لربه و لذلك كانت العبادة منافية للاستكبار و غير منافية للاشتراك فمن الجائز أن يشترك أزيد من الواحد في ملك رقبة أو في عبادة عبد، قال تعالى: «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ»: غافر- 60. و قال تعالى: «وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»: الكهف- 110فعد الإشراك ممكنا و لذلك نهى عنه، و النهي لا يمكن إلا عن ممكن مقدور بخلاف الاستكبار عن العبادة فإنه لا يجامعها.
📖طباطبايى، محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، 20جلد، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - لبنان - بيروت، چاپ: 2، 1390 ه.ق، ج1 24 .
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
صوفی پژوهی
💢معنای عبادت از منظر علامه طباطبایی ⬅️و بالجملة فكان العبادة هي نصب العبد نفسه في مقام المملوكية لر
💢معنای عبادت از منظر علامه طباطبایی
و كوتاه سخن، اينكه: عبادت و پرستش از آنجايى كه عبارت است از نشان دادن مملوكيت خويش براى پروردگار، با استكبار نمىسازد، ولى با شرك مىسازد، چون ممكن است دو نفر در مالكيت من و يا اطاعت من شريك باشند، لذا خداى تعالى از استكبار از عبادت نهى نكرده، ولى از شرك ورزيدن باو نهى كرده، چون اولى ممكن نبوده، ولى دومى ممكن بوده است، لذا در باره استكبار باين عبارت فرموده: (إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ، آنهايى كه از عبادت من سر مىپيچند، و تكبر مىكنند، بزودى با خوارى و ذلت داخل جهنم خواهند شد)، و در باره شرك فرموده: (وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً، واحدى را شريك در عبادت پروردگارش نگيرد) پس معلوم مىشود شرك را امرى ممكن دانسته، از آن نهى فرموده، چون اگر چيزى ممكن و مقدور نباشد، نهى از آن هم لغو و بيهوده است، بخلاف استكبار از عبوديت كه با عبوديت جمع نميشود
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🔶دیدگاه امام خمینی در مورد تفسیر آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»
قوله تعالى: ايّاكَ نَعْبُدُ وَ ايّاكَ نَسْتَعين بدان اى عزيز كه چون بنده سالك در طريق معرفت تمام محامد و مدايح را مختص به ذات مقدّس حق دانست و قبض و بسط وجود را از او دانست و ازمّه امور را در اول و آخر و مبدأ و منتهى به يد مالكيّت او دانست و توحيد ذات و افعال در قلبش تجلّى نمود، حصر عبادت و استعانت را به حق كند و جميع دار تحقّق را طوعا و كرها خاضع ذات مقدّس بيند و در دار تحقّق قادرى نبيند تا اعانت را به او نسبت دهد.
📖خمينى، روحالله، رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، آداب الصلاة، 1جلد، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) - ايران - تهران، چاپ: 7، 1378 ه.ش، ؛ ص276.
#علی_فرحانی
#عبادت
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤
🥀 ما عاشق بے قرار یاریم همہ
بر درد فراق او دچاریم همہ
از پاے بہ جان او نخواهیم نشسٺ
تا سر بہ قدومش بسپاریم همہ
سلام صبحت بخیرهمه ے دنیاے من🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #دهه_محرم
📌 پنجشنبه
☀️ ۲۱ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 5 محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 11 جولای 2024 میلادی
📎 #تقویم
☑️ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
◾️ [حتی] دنیای بهتر هم با امام حسین علیهالسلام بود، نه با یزید!
ولی انسان، خوشی و راحتی میخواهد و به هر چه میرسد، بالاتر از آن را طالب است و آرامش ندارد تا به نفس مطمئنه برسد؛
⚠️🔻اما جهل و یا غفلت دارد که داشتن وسایل راحتی و رفاه، غیر از راحتی و رفاه و آرامش دل است: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢١٣
(مجموعه فرمایشات حضرت آیتالله بهجت پیرامون حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
#عرفان_اسلامی
#ذکر
شاهد_بازی_در_ادبیات_فارسی.pdf
5.1M
📗شاهدبازی در ادبیات فارسی(معشوق مذکر)
📝مولف:سیروس شمسیا(دکترای ادبیات و استاد دانشگاه علامه طباطبایی)
تعدادصفحات:۲۶۹
زبان:فارسی
🔹توضیح:
شاهدبازی در ادبیات فارسی کتابی است که به موضوع همجنسگرایی مردانه در ادبیات فارسی (به ویژه شعر) از دوره غزنویان تا اوایلِ دوره پهلوی میپردازد. این کتاب در سال ۱۳۸۱ در ایران منتشر ولی چون به مذاق برخی صوفیان خوش در نیامد چاپ آن را متوقف کردند و فروشش ممنوع شد.
این کتاب نخستین (و تا به امروز، تنها) کتابی است که به چنین پژوهشی دست زده است. مؤلف، بر اساس شواهد بسیار زیادی که از نظم و نثر برگزیده، نظریه خود را به اثبات میرساند که «معشوق شعر فارسی غالباً و عمدتاً مرد است نه زن؛ و فقط بخش کمی از اشعار قدماست که میتوان در آنها به ضرس قاطع معشوق را مؤنث قلمداد کرد.
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
❌ارتباط شیخ احمد احسائی(مؤسس فرقه شیخیه) با قطبالدین نیریزی(قطب فرقه ذهبیه)
🔻اسدالله خاوری ( از اساتید و پژوهشگران ادبیات و عرفان) در کتاب «ذهبیه تصوف علمی-آثار ادبی» در مورد اولین دیدار شیخ احمد احسائی با سید قطب الدین نیریزی (سیودُومین قطب سلسله ذهبیه در دوره صفوی) مینویسد:
🔴«در این مسافرت چون جناب سید قطب الدين باحساء وارد شد شیخ احمد احسانی که خود از علمای مبرز وصاحب محراب و منبر بوده وارد شدن سید صوفی مشربی که صاحب کمالات ظاهر و باطن است میشنود و اقبال مردم را بوی اطلاع مییابد.
برای آزمایش و استحان و چه بسا برای تحقیر و تخطئه سید سه ساله مشکل علمی در
نظر گرفت و برای بحث و جدل بحضور سید رفت. چون در اولین ملاقات سئوالات خویشتن را پاسخی مناسب شنید دوم وسومین دیدار را بلافاصله تجدید نمود تا سرانجام در حلقه درویشان درآمد و بدستور دانشمند ذهبی سیروسلوك را آغاز واولین اربعین را در غار کوهی از احساء بسر آورد وفتوحات غیبی یافت. از آن پس در خدمت پیرش مسافرتها نمود.»[1]
❇️پ.ن: البته جای تعجب نیست که آقای خاوری در مورد قدرت علمی و معنوی نیریزی غلو کند؛ زیرا خود او گرایشات ذهبی داشته و وابستگان نزدیک «مجدالاشراف قطب ذهبی» بوده است.
⬅️این گزارش حاوی ارتباط سران فرقه شیخیه و صوفیه است. البته سایتهای وابسته به شیخیه کرمانیه این ادعا را تکذیب کردهاند.
📖پینوشت:
[1]. خاورى اسدالله، ذهبيه تصوف علمى - آثار ادبى، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1362ش، ص 310.
#ذهبیه
#شیخ_احمد_احسائی
#قطب_الدین_نیریزی
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🏴 یا حسین
ای روضههای مجسّم در مصحف پیکر تو
سوزانده دلهای ما را داغ تن بیسر تو
شد پیکرت اربًا اربا، گشتی تو سردار دلها
ای روضۀ آخر ما انگشت و انگشتر تو
✍️#محمدتقی_عارفیان، ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
ساعت به وقت #حاجقاسم
۰۱:۲۰ 💔
هدیه به ارواح ملکوتی و بلندپرواز حاجقاسم سلیمانی و سیدابراهیم رئیسی صلوات
#ألّلهُمَّصَلِّعَلىمُحَمَّدٍوآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلْفَرَجَهُم
🖤سلام امام زمانم🖤
رضایت تو...
همہ آرزوے من است
لبخند تو...
تنہا شاخہ گلے است ڪہ
تمام زمین را بہ یڪ اشاره،
گلبــاران مے ڪند...
سلام محبوب قلبم
صبحت بخیر آقاے دو عالم🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #دهه_محرم
🏴 سلام بر پدر مهربانمان؛ امام زمان (عج الله)
🔳 بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ ياحُجَّةَ الله فِي أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياعَيْنَ الله فِي خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يانُورَ الله الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ المُهتَدونَ ويُفَرَّجُ بِهِ عَنِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها المُهَذَّبُ الخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الوَليُّ النّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياسَفِينَةَ النَّجاةِ
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ ياعَيْنَ الحَياةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلّى الله عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ الله لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ أَنا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِاُولاكَ واُخْراكَ. أَتَقَرَّبُ إِلى الله تَعالى بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الحَقِّ عَلى يَدَيْكَ...
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #ماه_محرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 نماهنگ | دعای امام زمان(عج)
🎥 قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) توسط حضرت آیت الله خامنهای
✏️ رهبر انقلاب: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرمودهاند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم.
📽 مطلب مرتبط: اینگونه دعای فرج بخوانید
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤
🥀ای آخرین سلاله ی زهرا تبارها
ای وارث شکسته دلِ ذوالفقارها...
بی تو چهار فصلِ دلِ من، خزانی است
چشم انتظارِ آمدنِ تو بهارها...
آقا فدای شال عزای محرمت
چشم تو خون شده ز غمِ روزگارها...🥀🌿
🌿🥀السّلامُ عَلی الحُسَین وَ عَلی علی اِبن الحُسَین
وَ عَلی اَولاد الحُسَین وَ عَلی اَصحاب الحُسَین🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #دهه_محرم
📌 شنبه
☀️ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۷ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 13 جولای 2024 میلادی
🔻مناسبتها:
🔹 بستن آب به روی امام حسین علیهالسلام و یارانش بهدستور عمربنسعد؛ ۶١ق.
🔹 گشایش نخستین مجلس خبرگان رهبری؛ ١٣۶٢ش.
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰لاابالى چه کند دفتر دانایى را؟5️⃣6️⃣ ❇️ادیب زاده: لابد شنیده اید که شخصى در شب
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰از عشق جوانى خرقه تهى کرد6️⃣6️⃣
به هر حال باز در نفحات(1) مى خواندم که روزى ابوعلى رودبارى (از مشایخ صوفیّه) در جامه خانه گرمابه مرقعى(2) دید، با خود گفت: این جامه از درویشان است. داخل شد دید درویشى در مقابل جوانى «امرد» به خدمت ایستاده، چون جوان برخاست آب بر سرش ریخت، لنگ و اِزار آورد، گلاب افشاند، عود سوزاند، آیینه آورد و حقّ خدمت ادا کرد، ولى آن جوان اصلاً نگاهش نکرد. برخاست برود که صبر درویش تمام شد و گفت: اى پسر چه کنم تا به من بنگرى؟ جواب داد: بمیر تا برهى و من به تو بنگرم! درویش که به قول بقراط حکیم به «حبس غریزه» مبتلا شده بود افتاد و مرد، ابوعلى دستور داد جنازه درویش را به خانقاه و به قول مولوى عزبخانه(3) بردند و کفن و دفن کردند.
💢ریاضعلى که هیچ دفاعى دیگر نداشت ناچار مبهوت ماند!... و عرق خجلت بر جبینش نشست.
(1). نفحات الانس، ص 202.
(2). لباس درویشان است که از پاره لباس هاى مردم درست مى شود ـ استوارنامه.
(3). مولوى در مثنوى، صفحه 624، خانقاه را «عزبخانه» نامیده است.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢مشترکات تصوف و عرفان حلقه / تقدیس ابلیس (قسمت دوم)
📛بعضی از بزرگان متصوفه ابلیس را سیدالموحّدین نامیده و برای نافرمانی او نسبت به فرمان سجده بر حضرت آدم علیهالسلام، توجیهاتی ذکر کردهاند؛ یکی از این توجیهات این بوده که ابلیس دارای فرمان اختصاصی بر عدم سجده بوده است.
⛔️محمدعلی طاهری(مؤسس فرقه عرفان حلقه) برای توجیه سجده نکردن ابلیس برای حضرت آدم علیهالسلام تلاش کرده و همان توجیهات صوفیه را در کتابهایش تکرار کرده است.
🔶این توجیهات ذکر شده توسط متصوفه خلاف مبانی قرآن و روایات حضرات معصومین علیهمالسلام است. در قرآن کریم ۱۱ بار کلمه ابلیس به کار رفته است که در بعضی از این آیات، خداوند به علت سجده نکردن ابلیس از فرمانش اشاره کرده و تنها علت سجده نکردن ابلیس را تکبر و استکبار او معرفی کرده است و عدم سجده او مرتبط به عشق او به خداوند یا مأموریتی مخفی بر عدم سجده بر حضرت آدم علیهالسلام نبوده و اینگونه مطالب ساخته فکر متوهمانه متصوفه است.
✍️طالب الحق
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/44778
مشترکات تصوف و عرفان حلقه
1️⃣مشترکات تصوف و عرفان حلقه/ صلح کُل
https://www.adyannet.com/fa/news/44796
2️⃣مشترکات تصوف و عرفان حلقه / تقدیس ابلیس
https://www.adyannet.com/fa/news/44722
📎 #مشترکات_تصوف_و_عرفان_حلقه
📎 #تقدیس_ابلیس
🔵صوفی پژوهی
@sufi110