eitaa logo
صوفی پژوهی
287 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
451 ویدیو
75 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶دیدگاه امام خمینی در مورد تفسیر آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» قوله تعالى: ايّاكَ‏ نَعْبُدُ وَ ايّاكَ نَسْتَعين‏ بدان اى عزيز كه چون بنده سالك در طريق معرفت تمام محامد و مدايح را مختص به ذات مقدّس حق دانست و قبض و بسط وجود را از او دانست و ازمّه امور را در اول و آخر و مبدأ و منتهى به يد مالكيّت او دانست و توحيد ذات و افعال در قلبش تجلّى نمود، حصر عبادت و استعانت را به حق كند و جميع دار تحقّق را طوعا و كرها خاضع ذات مقدّس بيند و در دار تحقّق قادرى نبيند تا اعانت را به او نسبت دهد. 📖خمينى، روح‏الله، رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، آداب الصلاة، 1جلد، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) - ايران - تهران، چاپ: 7، 1378 ه.ش، ؛ ص276. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤 🥀 ما عاشق بے قرار یاریم همہ بر درد فراق او دچاریم همہ از پاے بہ جان او نخواهیم نشسٺ تا سر بہ قدومش بسپاریم همہ سلام صبحت بخیرهمه ے دنیاے من🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 📎 📎 📎
📌 پنجشنبه ☀️ ۲۱ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 5 محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 11 جولای 2024 میلادی 📎
☑️ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ◾️ [حتی] دنیای بهتر هم با امام حسین علیه‌السلام بود، نه با یزید! ولی انسان، خوشی و راحتی می‌خواهد و به هر چه می‌رسد، بالاتر از آن را طالب است و آرامش ندارد تا به نفس مطمئنه برسد؛ ⚠️🔻اما جهل و یا غفلت دارد که داشتن وسایل راحتی و رفاه، غیر از راحتی و رفاه و آرامش دل است: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢١٣ (مجموعه فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت پیرامون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
شاهد_بازی_در_ادبیات_فارسی.pdf
5.1M
📗شاهدبازی در ادبیات فارسی(معشوق مذکر) 📝مولف:سیروس شمسیا(دکترای ادبیات و استاد دانشگاه علامه طباطبایی) تعدادصفحات:۲۶۹ زبان:فارسی 🔹توضیح: شاهدبازی در ادبیات فارسی کتابی است که به موضوع هم‌جنس‌گرایی مردانه در ادبیات فارسی (به ویژه شعر) از دوره غزنویان تا اوایلِ دوره پهلوی می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۳۸۱ در ایران منتشر ولی چون به مذاق برخی صوفیان خوش در نیامد چاپ آن را متوقف کردند و فروشش ممنوع شد. این کتاب نخستین (و تا به امروز، تنها) کتابی است که به چنین پژوهشی دست زده است. مؤلف، بر اساس شواهد بسیار زیادی که از نظم و نثر برگزیده، نظریه خود را به اثبات می‌رساند که «معشوق شعر فارسی غالباً و عمدتاً مرد است نه زن؛ و فقط بخش کمی از اشعار قدماست که می‌توان در آن‌ها به ضرس قاطع معشوق را مؤنث قلمداد کرد. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
❌ارتباط شیخ احمد احسائی(مؤسس فرقه شیخیه) با قطب‌الدین نیریزی(قطب فرقه ذهبیه) 🔻اسدالله خاوری ( از اساتید و پژوهشگران ادبیات و عرفان) در کتاب «ذهبیه تصوف علمی-آثار ادبی» در مورد اولین دیدار شیخ احمد احسائی با سید قطب الدین نیریزی (سی‌ودُومین قطب سلسله ذهبیه در دوره صفوی) می‌نویسد: 🔴«در این مسافرت چون جناب سید قطب الدين باحساء وارد شد شیخ احمد احسانی که خود از علمای مبرز وصاحب محراب و منبر بوده وارد شدن سید صوفی مشربی که صاحب کمالات ظاهر و باطن است می‌شنود و اقبال مردم را بوی اطلاع می‌یابد. برای آزمایش و استحان و چه بسا برای تحقیر و تخطئه سید سه ساله مشکل علمی در نظر گرفت و برای بحث و جدل بحضور سید رفت. چون در اولین ملاقات سئوالات خویشتن را پاسخی مناسب شنید دوم وسومین دیدار را بلافاصله تجدید نمود تا سرانجام در حلقه درویشان درآمد و بدستور دانشمند ذهبی سیروسلوك را آغاز واولین اربعین را در غار کوهی از احساء بسر آورد وفتوحات غیبی یافت. از آن پس در خدمت پیرش مسافرتها نمود.»[1] ❇️پ.ن: البته جای تعجب نیست که آقای خاوری در مورد قدرت علمی و معنوی نیریزی غلو کند؛ زیرا خود او گرایشات ذهبی داشته و وابستگان نزدیک «مجدالاشراف قطب ذهبی» بوده است. ⬅️این گزارش حاوی ارتباط سران فرقه شیخیه و صوفیه است. البته سایت‌های وابسته به شیخیه کرمانیه این ادعا را تکذیب کرده‌اند. 📖پی‌نوشت: [1]. خاورى اسدالله، ذهبيه تصوف علمى - آثار ادبى، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1362ش، ص 310. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
‌ 🏴 یا حسین ای روضه‌های مجسّم در مصحف پیکر تو سوزانده دل‌های ما را داغ تن بی‌سر تو شد پیکرت اربًا اربا، گشتی تو سردار دل‌ها ای روضۀ آخر ما انگشت و انگشتر تو ✍️، ۱۴۰۳/۰۴/۲۲ ساعت به وقت ۰۱:۲۰ 💔 هدیه به ارواح ملکوتی و بلندپرواز حاج‌قاسم سلیمانی و سیدابراهیم رئیسی صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤سلام امام زمانم🖤 رضایت تو... همہ آرزوے من است لبخند تو... تنہا شاخہ گلے است ڪہ تمام زمین را بہ یڪ اشاره، گلبــاران مے ڪند... سلام محبوب قلبم صبحت بخیر آقاے دو عالم🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 📎 📎 📎
🏴 سلام بر پدر مهربانمان؛ امام زمان (عج الله) 🔳 بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ▪️السَّلامُ عَلَيْكَ ياحُجَّةَ الله فِي أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياعَيْنَ الله فِي خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يانُورَ الله الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ المُهتَدونَ ويُفَرَّجُ بِهِ عَنِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها المُهَذَّبُ الخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الوَليُّ النّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياسَفِينَةَ النَّجاةِ ▪️السَّلامُ عَلَيْكَ ياعَيْنَ الحَياةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلّى الله عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ الله لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ أَنا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِاُولاكَ واُخْراكَ. أَتَقَرَّبُ إِلى الله تَعالى بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الحَقِّ عَلى يَدَيْكَ... 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 استوری ششم محرم ◼️ روضه حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 نماهنگ | دعای امام زمان(عج) 🎥 قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای ✏️ رهبر انقلاب: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرموده‌اند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم. 📽 مطلب مرتبط: اینگونه دعای فرج بخوانید 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤 🥀ای آخرین سلاله ی زهرا تبارها ای وارث شکسته دلِ ذوالفقارها... بی تو چهار فصلِ دلِ من، خزانی است چشم انتظارِ آمدنِ تو بهارها... آقا فدای شال عزای محرمت چشم تو خون شده ز غمِ روزگارها...🥀🌿 🌿🥀السّلامُ عَلی الحُسَین وَ عَلی علی اِبن الحُسَین وَ عَلی اَولاد الحُسَین وَ عَلی اَصحاب الحُسَین🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎 📎
📌 شنبه ☀️ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۷ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 13 جولای 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 بستن آب به روی امام حسین علیه‌السلام و یارانش به‌دستور عمربن‌سعد؛ ۶١ق. 🔹 گشایش نخستین مجلس خبرگان رهبری؛ ١٣۶٢ش. 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰لاابالى چه کند دفتر دانایى را؟5️⃣6️⃣ ❇️ادیب زاده: لابد شنیده اید که شخصى در شب
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰از عشق جوانى خرقه تهى کرد6️⃣6️⃣ به هر حال باز در نفحات(1) مى خواندم که روزى ابوعلى رودبارى (از مشایخ صوفیّه) در جامه خانه گرمابه مرقعى(2) دید، با خود گفت: این جامه از درویشان است. داخل شد دید درویشى در مقابل جوانى «امرد» به خدمت ایستاده، چون جوان برخاست آب بر سرش ریخت، لنگ و اِزار آورد، گلاب افشاند، عود سوزاند، آیینه آورد و حقّ خدمت ادا کرد، ولى آن جوان اصلاً نگاهش نکرد. برخاست برود که صبر درویش تمام شد و گفت: اى پسر چه کنم تا به من بنگرى؟ جواب داد: بمیر تا برهى و من به تو بنگرم! درویش که به قول بقراط حکیم به «حبس غریزه» مبتلا شده بود افتاد و مرد، ابوعلى دستور داد جنازه درویش را به خانقاه و به قول مولوى عزبخانه(3) بردند و کفن و دفن کردند. 💢ریاضعلى که هیچ دفاعى دیگر نداشت ناچار مبهوت ماند!... و عرق خجلت بر جبینش نشست. (1). نفحات الانس، ص 202. (2). لباس درویشان است که از پاره لباس هاى مردم درست مى شود ـ استوارنامه. (3). مولوى در مثنوى، صفحه 624، خانقاه را «عزبخانه» نامیده است. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢مشترکات تصوف و عرفان حلقه / تقدیس ابلیس (قسمت دوم) 📛بعضی از بزرگان متصوفه ابلیس را سیدالموحّدین نامیده و برای نافرمانی او نسبت به فرمان سجده بر حضرت آدم علیه‌السلام، توجیهاتی ذکر کرده‌اند؛ یکی از این توجیهات این بوده که ابلیس دارای فرمان اختصاصی بر عدم سجده بوده است. ⛔️محمدعلی طاهری(مؤسس فرقه عرفان حلقه) برای توجیه سجده نکردن ابلیس برای حضرت آدم علیه‌السلام تلاش کرده و همان توجیهات صوفیه را در کتاب‌هایش تکرار کرده است. 🔶این توجیهات ذکر شده توسط متصوفه خلاف مبانی قرآن و روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام است. در قرآن کریم ۱۱ بار کلمه ابلیس به کار رفته است که در بعضی از این آیات، خداوند به علت سجده نکردن ابلیس از فرمانش اشاره کرده و تنها علت سجده نکردن ابلیس را تکبر و استکبار او معرفی کرده است و عدم سجده او مرتبط به عشق او به خداوند یا مأموریتی مخفی بر عدم سجده بر حضرت آدم علیه‌السلام نبوده و این‌گونه مطالب ساخته فکر متوهمانه متصوفه است. ✍️طالب الحق 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/44778 مشترکات تصوف و عرفان حلقه 1️⃣مشترکات تصوف و عرفان حلقه/ صلح کُل https://www.adyannet.com/fa/news/44796 2️⃣مشترکات تصوف و عرفان حلقه / تقدیس ابلیس https://www.adyannet.com/fa/news/44722 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حساب و کتاب عجیب امام حسین 🎙 قائنی (از دوستان و ارادتمندان آقای دولابی بودند) : ❌حتی اگر با ریا برای امام حسین کاری کنید، آن عمل نوشته می شود. ❓❓آیا برای حکم حرمت ریا و بطلان آن عملی که ریائی انجام شده؛ در شریعت اسلامی استثنائی وجود دارد که این آقایان عارف مسلک، به آن دستور می‌دهند؟ 📱لطفادیدگاه‌های خود را به ادمین کانال ارسال بفرمایید. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢ریا در مراسم عزاداری ❓❓آیا ریا در عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) جایز است؟ 🔰🔰پاسخ: 👌🏻ریا در هر عبادتى حرام محسوب می‌شود ⬅️ولى تظاهر به عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) و تعظیم شعائر دین به‌قصد قربت جایز بلکه مستحب است. ⬅️مثل‌اینکه پرداختن صدقه آشکار قربت الى الله براى تشویق دیگران، همان‌طور که در قرآن آمده، مستحب است. 🖊دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 👌🏻پ.ن: منظور آیت الله مکارم از تظاهر، همان تباکی کردن است که به قصد قربت انجام شده؛ انسان در این حالت به خاطر اینکه آمادگی گریه کردن را ندارد؛ خود را به حالت گریه می‌زند و این عمل ریا نبوده؛ زیرا این عمل برای رضای خدا انجام می شود نه تظاهر برای مردم . 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❓❓پرسش آيا عزاداري هر چند كه از روي ريا باشد پذيرفته است؟ 🔰🔰پاسخ: 🔶براي عزاي امام حسين(ع) حداقل كاري كه مي توان كرد، تباكي است، يعني خود را به گريه زدن. تباكي مي تواند به قصد ريا و خود نمايي باشد و مي تواند براي خدا باشد، همان طوري كه گريه چنين است. تباكي يك عمل است. ريا و اخلاص مربوط به دل است. 👌🏻اين عمل بستگي به نيت شخص دارد. ⬅️ اگر بلند گريه كردن به نيت خودنمايي باشد، ❌ ريا و گناه است. عمل را باطل مي كند. 💢ريا در هر عبادتي حرام محسوب مي‌شود چه در عزاداري امام حسين باشد يا در عبادات ديگر فرقي نمي كند و هيچ روايتي نداريم كه ريا در جائي جايز باشد و آنچه در روايات است عكس اين است و تاكيد مي كند كه ارزش اعمال به نيت و به ميزان اخلاص آن است؛ ولي تظاهر به عزاداري امام حسين(ع) و تعظيم شعائر دين به قصد قربت جايز بلكه مستحب است، مثل اين كه پرداختن صدقه آشكار قربه الي الله براي تشويق ديگران همان طور كه در قرآن آمده، مستحب است. ⬅️پس اگر در شام دادن قصدش فقط مردم باشد هيچ بهره اي نمي برد. اما اگر قصدش لله باشد؛اما اين كار را علني و به منظور تشويق ديگران انجام دهد ثواب مي برد. 📖پی‌نوشت: [1]. شيرازي، ناصر مكارم، استفتاءات جديد(مكارم)، انتشارات مدرسه امام علي بن ابي طالب(ع)، قم، دوم، 1427 ه‍ق، ج‌، ص 503. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا