صوفی پژوهی
🔰دیدگاه آیت الله خویی در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی 🔷آیتالله خوئی در اثر ارزشم
🔰دیدگاه شیخ حر عاملی در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی
- [المولى الأجل الأكمل] أحمد بن محمد الأردبيلي
كان عالما فاضلا مدققا عابدا ثقة ورعا عظيم الشأن جليل القدر معاصرا لشيخنا البهائي، له كتب منها: شرح الإرشاد كبير لم يتم، و تفسير آيات الأحكام، و حديقة الشيعة، و غير ذلك و ذكره السيد مصطفى بن الحسين التفرشي في كتاب الرجال فقال: أمره في الجلالة و الثقة و الأمانة أشهر من أن يذكر [و فوق ما يحوم حوله عبارة]، كان متكلما فقيها عظيم الشأن جليل القدر رفيع المنزلة، أورع أهل زمانه و أعبدهم و أتقاهم، له مصنفات منها كتاب آيات الأحكام [جيد حسن]، توفي [في] [شهر صفر] سنة 993- انتهى نروي بأسانيدنا السابقة عن الشيخ حسن و السيد محمد عنه
📖حر عاملى، محمد بن حسن، أمل الآمل في علماء جبل عامل، مكتبة الأندلس، عراق - بغداد، چ 1، ج2 ؛ ص23.
#حدیقة_الشیعه
#شیخ_حر_عاملی
#کتابهای_نقد_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔰دیدگاه شیخ حر عاملی در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی - [المولى الأجل الأكمل] أحمد
🔰دیدگاه افندى در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی
المولى الاجل الاكمل أحمد بن محمد الاردبيلى.
كان عالما فاضلا مدققا عابدا ثقة ورعا عظيم الشأن جليل القدر معاصرا لشيخنا البهائي، له كتب منها: شرح الارشاد كبير لم يتم، و تفسير آيات الاحكام ، و حديقة الشيعة ، و غير ذلك.
📖افندى، عبدالله بن عيسىبيگ، رياض العلماء و حياض الفضلاء، 7جلد، مؤسسة التاريخ العربي - لبنان - بيروت، چاپ: 1، 1431 ه.ق ج1 ؛ ص56، .
#حدیقة_الشیعه
#افندی
#کتابهای_نقد_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔰دیدگاه افندى در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی المولى الاجل الاكمل أحمد بن محمد ال
🔰دیدگاه افندى در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی
الشيخ نصير الدين ابو طالب عبد اللّه بن حمزة بن عبد اللّه بن حمزة بن الحسن بن علي بن النصير الطوسي الشارحي المشهدي المعروف بنصير الدين الطوسي.
و من مؤلفات هذا الشيخ كتاب ايجاز المطالب فى ابراز المذاهب، نسبه اليه السيد جلال الدين محمد بن غياث محمد في تلخيص كتاب حديقة الشيعة للمولى احمد الاردبيلي و ينقل عنه.
📖افندى، عبدالله بن عيسىبيگ، رياض العلماء و حياض الفضلاء، 7جلد، مؤسسة التاريخ العربي - لبنان - بيروت، چاپ: 1، 1431 ه.ق، ج3 ؛ ص214 .
#حدیقة_الشیعه
#افندی
#کتابهای_نقد_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید مبارزه بافرقه های ضاله (شهید محمد حسین حدادیان)
📌شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل
مظلوم ناجا درتاریخ یکم اسفند سال ۹۶مصادف با سحر شهادت خانم حضرت زهرا س درخیابان پاسداران توسط دراویش داعشی صفت بشهادت رسیدن وبیش از ۸۰نفر مجروح شدن.
|
📌لطفا نشر حداکثری باتوجه به اهمیت موضوع کتاب.
#دراویش_سلطانعلیشاهی
#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🖤 سلام امام زمانم🖤
🥀🌿 گفتم که بیقرار تو باشم ولی نشد
تنهادر انتظار تو باشم ولی نشد
گفتم به دل که جلب رضایت کند نکرد
گفتم که جان نثار تو باشم ولی نشد
گفتم دعا کنم که بیایی ببینمت
مانند مهزیار تو باشم ولی نشد 🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📌 پنجشنبه
☀️ ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۰ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 15 آگوست 2024 میلادی
📎 #تقویم
✨ #فوق_کلام_مخلوق_دون_کلام_خالق 🌿
🔻هر هفته، کلامی از امام سجاد علیهالسلام برگرفته از کتاب #صحیفه_سجادیه
🔸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ…،
🔹خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست...،
🔸و اجْعَلْنَا مِنْ أَرْضَى مَنْ مَرَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ مِنْ جُمْلَةِ خَلْقِكَ،
🔹و ما را از میان همۀ آفریدههایت، از خشنودترین کسانی که شب و روز بر آنها گذشته،
🔸أشْكَرَهُمْ لِمَا أَوْلَيْتَ مِنْ نِعَمِكَ،
🔹و شاکرترین کسانی که نعمتهایت را به آنان دادهای،
🔸و أَقْوَمَهُمْ بِمَا شَرَعْتَ مِنْ شرَائِعِكَ،
🔹و مستقیمترین آنان، در عرصهگاه قوانینی که وضع کردهای،
🔸و أَوْقَفَهُمْ عَمَّا حَذَّرْتَ مِنْ نَهْيِكَ.
🔹و خویشتندارترین مردمی که از نافرمانیات بیمشان دادهای، قرار ده.
📚صحیفه کامله سجادیه، دعای ششم، فراز ٢٠
#عرفان_اسلامی
#ذکر_مأثور
#صحیفه_کامله_سجادیه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰آیا درد دین است؟9️⃣7️⃣
❇️ادیب زاده: عجب این است که نوعاً جوانانى که تا حدّى پایبند دین اند سوراخ دعا را گم کرده و آنها هم طور دیگر به بیراهه مى روند. اینها یا واقعاً دین را کوچک انگاشته، از روى جهالت هر روز به مذهب و مرامى مى چسبند، یا دین را بازیچه دنیایشان قرار داده و هر جا آب و نانى یافتند بار ارادت را همان جا فرود مى آورند.
✳️جوان محصّل: واقع مطلب چنین است که مى گویید. مثلا آن روز که من هنوز در جرگه درویشان نرفته بودم از رفقاى نودرویشم مى پرسیدم چه اصرارى است که شما این قدر به خانقاه مى چسبید؟ مى گفتند: بابا مگر ما درد دین داریم؟ امروز کار ما گیر است باید از اینها استفاده کرد. مگر نمى بینى بسیارى از پست هاى ادارى را به دست اینها داده اند؟
◀️راستش این است که خود من در این سه سال اصلا نمى دانستم چرا به خانقاه مى روم. صدها مانند من هستند که اگر از آنها بپرسید خانقاه چه لغتى است نمى دانند. اینها هوس کرده اند براى تنوّع چند صباحى با اهل ذوق دمساز شوند.
◀️شیوخ خانقاه هم اصرار دارند که مریدانشان با علما و دانشمندان و آدم هاى چیزفهم و غیرصوفى تماس نگیرند و دانشمندان غیرصوفى را مانند شیطان و غول رهزن معرّفى کرده اند، ولى من افتخار دارم که در بین رفقایم قلاّده این تقلید ناپسند را از هم گسسته، تصمیم دارم عقاید این فرقه را تا حدّ ممکن بررسى کنم، سپس اگر اظهاراتشان مورد پسند اسلام و قرآن افتاد بپذیرم وگرنه طومارش را پیچیده، پیش خودشان بیندازم. اگرچه به من سفارش کرده اند در این باره با دانشمندان مصاحبه نکنم، انگیزه وجدان مرا به این کار واداشته است.
چون سخن جوان محصّل به اینجا رسید درویش ریاضعلى رو به او کرد و گفت: برادر تنها نیستى، من هم در پى این کار آمدم.
«بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم...».
✳️آقاى فاضل رو به جوان محصّل کرد و گفت: از سخنان شما به یاد خاطره اى افتادم. دو سال پیش از شاهرود مى آمدم اتّفاقاً در قطار یک مرشد با مریدانش با ما همسفر بودند. بعد از یک ساعتى که هر دو ساکت نشسته بودیم به مناسبتى سخنانى پیش آمد مرشد که خود را در برابر دو سه نفر مرید عوام دید، با بى اعتنایى رو به من کرد و گفت هنوز وقت آن نرسیده که شما ملاّها دست از این جمود بردارید، مریدها خود را جمع کردند و با قیافه مرعوبانه چشمانشان به سوى من برگشت، با کمال خونسردى گفتم شما که طرف مبارزه ندارید چرا عصبانى شدید و رکاب مى کشید؟ او در حالى که چشمانش از حدقه بیرون دویده بود گفت: امروز روزى نیست که شما از عالم عرفان و تصوّف بتوانید بى بهره بمانید.
«قدح بردار مردانه، بیا با ما به میخانه، ببین هوهوى مستانه...».
بعد از این همه گمراهى ها به خود بیایید و سر به آستانه پیران بگذارید و از باطن ولایت آنان استمداد کنید، آخر چرا هر روز به این کتاب و آن کتاب مى چسبید؟ گویا مى خواهید از لابه لاى اوراق و سطور، حقایق را بجویید در صورتى که از این کتاب ها چیزى ساخته نیست.
مگر نشنیده اى صفى علیشاه گفته:(1)
آنان که به راه عقل و برهان رفتند *** وآنان که به راه علم و ایمان رفتند
آگاه نگشتند زاسرار وجود *** حیران به جهان شدند و حیران رفتند
آرى کسانى از حیرت جهل رهیدند که سر به آستانه پیران نهادند و به صاحب دلى دل سپردند.
گفتم خوب علم و ایمان، حدیث و قرآن، عقل و برهان را کنار گذاشتیم، حالا شما گوشه اى از علومتان را بنمایانید تا ما هم آشنا شویم.
گفت: علم ولایت و طریقت راجع به قلب است نه جوارح، بسته به سر است نه به سینه، در کتاب ها نوشته نشده و از پیامبر و امام سینه به سینه رسیده است.(2)
گفتم: کدام امر است که از پیامبر و امام رسیده باشد و در قرآن و حدیث اثرى نداشته باشد؟
(1). عرفان الحق، ص 113.
(2). پند صالح، ص 42.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110