صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰آیا درد دین است؟9️⃣7️⃣
❇️ادیب زاده: عجب این است که نوعاً جوانانى که تا حدّى پایبند دین اند سوراخ دعا را گم کرده و آنها هم طور دیگر به بیراهه مى روند. اینها یا واقعاً دین را کوچک انگاشته، از روى جهالت هر روز به مذهب و مرامى مى چسبند، یا دین را بازیچه دنیایشان قرار داده و هر جا آب و نانى یافتند بار ارادت را همان جا فرود مى آورند.
✳️جوان محصّل: واقع مطلب چنین است که مى گویید. مثلا آن روز که من هنوز در جرگه درویشان نرفته بودم از رفقاى نودرویشم مى پرسیدم چه اصرارى است که شما این قدر به خانقاه مى چسبید؟ مى گفتند: بابا مگر ما درد دین داریم؟ امروز کار ما گیر است باید از اینها استفاده کرد. مگر نمى بینى بسیارى از پست هاى ادارى را به دست اینها داده اند؟
◀️راستش این است که خود من در این سه سال اصلا نمى دانستم چرا به خانقاه مى روم. صدها مانند من هستند که اگر از آنها بپرسید خانقاه چه لغتى است نمى دانند. اینها هوس کرده اند براى تنوّع چند صباحى با اهل ذوق دمساز شوند.
◀️شیوخ خانقاه هم اصرار دارند که مریدانشان با علما و دانشمندان و آدم هاى چیزفهم و غیرصوفى تماس نگیرند و دانشمندان غیرصوفى را مانند شیطان و غول رهزن معرّفى کرده اند، ولى من افتخار دارم که در بین رفقایم قلاّده این تقلید ناپسند را از هم گسسته، تصمیم دارم عقاید این فرقه را تا حدّ ممکن بررسى کنم، سپس اگر اظهاراتشان مورد پسند اسلام و قرآن افتاد بپذیرم وگرنه طومارش را پیچیده، پیش خودشان بیندازم. اگرچه به من سفارش کرده اند در این باره با دانشمندان مصاحبه نکنم، انگیزه وجدان مرا به این کار واداشته است.
چون سخن جوان محصّل به اینجا رسید درویش ریاضعلى رو به او کرد و گفت: برادر تنها نیستى، من هم در پى این کار آمدم.
«بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم...».
✳️آقاى فاضل رو به جوان محصّل کرد و گفت: از سخنان شما به یاد خاطره اى افتادم. دو سال پیش از شاهرود مى آمدم اتّفاقاً در قطار یک مرشد با مریدانش با ما همسفر بودند. بعد از یک ساعتى که هر دو ساکت نشسته بودیم به مناسبتى سخنانى پیش آمد مرشد که خود را در برابر دو سه نفر مرید عوام دید، با بى اعتنایى رو به من کرد و گفت هنوز وقت آن نرسیده که شما ملاّها دست از این جمود بردارید، مریدها خود را جمع کردند و با قیافه مرعوبانه چشمانشان به سوى من برگشت، با کمال خونسردى گفتم شما که طرف مبارزه ندارید چرا عصبانى شدید و رکاب مى کشید؟ او در حالى که چشمانش از حدقه بیرون دویده بود گفت: امروز روزى نیست که شما از عالم عرفان و تصوّف بتوانید بى بهره بمانید.
«قدح بردار مردانه، بیا با ما به میخانه، ببین هوهوى مستانه...».
بعد از این همه گمراهى ها به خود بیایید و سر به آستانه پیران بگذارید و از باطن ولایت آنان استمداد کنید، آخر چرا هر روز به این کتاب و آن کتاب مى چسبید؟ گویا مى خواهید از لابه لاى اوراق و سطور، حقایق را بجویید در صورتى که از این کتاب ها چیزى ساخته نیست.
مگر نشنیده اى صفى علیشاه گفته:(1)
آنان که به راه عقل و برهان رفتند *** وآنان که به راه علم و ایمان رفتند
آگاه نگشتند زاسرار وجود *** حیران به جهان شدند و حیران رفتند
آرى کسانى از حیرت جهل رهیدند که سر به آستانه پیران نهادند و به صاحب دلى دل سپردند.
گفتم خوب علم و ایمان، حدیث و قرآن، عقل و برهان را کنار گذاشتیم، حالا شما گوشه اى از علومتان را بنمایانید تا ما هم آشنا شویم.
گفت: علم ولایت و طریقت راجع به قلب است نه جوارح، بسته به سر است نه به سینه، در کتاب ها نوشته نشده و از پیامبر و امام سینه به سینه رسیده است.(2)
گفتم: کدام امر است که از پیامبر و امام رسیده باشد و در قرآن و حدیث اثرى نداشته باشد؟
(1). عرفان الحق، ص 113.
(2). پند صالح، ص 42.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔰دیدگاه افندى در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی الشيخ نصير الدين ابو طالب عبد اللّه
🔰دیدگاه محمدباقر خوانساری در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی
❇️صاحب کتاب روضات الجنات طبق نقل شیخ حر عاملی در کتاب «امل الآمل» کتاب حدیقه الشیعه را تألیف مقدس اردبیلی میداند و در این رابطه مینویسد:
◀️و قال الشّيخ المعاصر فى «امل الآمل» بعد إيراد نسبته قريبا ممّا أوردناه فى صدر الترجمة:
انّه فاضل فقيه صالح، له مؤلّفات يرويها العلّامة عن أبيه عن الحسين بن ردة عنه، إلى أن قال صاحب «الرّياض» و من مؤلّفات هذا الشّيخ كتاب «ايجاز المطالب فى ابراز المذاهب» نسبه إليه السيّد جلال الدين محمّد بن غياث بن محمّد
⬅️ فى «تلخيص كتاب حديقة الشيعة» للمولى أحمد الأردبيلى.
📖خوانسارى، محمد باقر بن زين العابدين، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، 8جلد، دهاقانى (اسماعيليان) - ايران - قم، چاپ: 1، 1390 ه.ق، ج4 ؛ ص322.
#حدیقة_الشیعه
#روضات_الجنات
#کتابهای_نقد_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔰دیدگاه محمدباقر خوانساری در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی ❇️صاحب کتاب روضات الجنات
🔰دیدگاه علامه عبدالله مامقانی در مورد انتساب کتاب حدیقةالشیعة به مقدس اردبیلی
🔶صاحب کتاب تنقیح المقال کتاب حدیقه الشیعه را تألیف مقدس اردبیلی میداند و در این رابطه مینویسد:
[1396] 489- أحمد بن محمّد الأردبيلي الآذربيجاني
و له مصنّفات جيّدة، منها: آيات الأحكام المسمّى: زبدة البيان، و شرحه على الإرشاد المعبّر عنه تارة ب: مجمع البرهان، و أخرى ب: مجمع الفائدة، يشتمل على تمام ما يتعلّق بالعبادات و المتاجر، و كتاب الصيد و الذباحة .. إلى آخر الكتاب، و أمّا ما يتعلّق بالنكاح و توابعه، فلم نقف عليه، و لم نسمع به.
و منها: حديقة الشيعة- باللغة الفارسية-.
📖مامقانى، عبدالله، تنقيح المقال في علم الرجال، 36جلد، موسسة آل البيت (عليهم السلام) لإحياء التراث - ايران - قم، چاپ: 1، 1431 ه.ق، ج7 ؛ ص207 .
#حدیقة_الشیعه
#تنقیح_المقال
#کتابهای_نقد_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بازتابِ مبانیِ طریقتیِ #مولوی در صوفیان معاصر
❌ اهانت به عزاداریِ امام حسین علیه السلام و تکذیب و تمسخرِ مقتل و روایاتِ فضیلتِ جزع و لطم و اشک بر آن امام مظلوم، توسطِ "محجوبی" یکی از مشایخِ فرقهٔ #گنابادی
🎙ما نیز عزاداری میکنیم، اما اگر عزاداری با مبانیِ عرفانی سازگار نباشد غلط است. به سر و صورت زدن و اشک ریختن و امید به ذخیره شدنش برای قبر باطل است❗️
⚠️ این جماعت حاضرند بخاطرِ حفظِ مبانیِ بزرگانِ خود امام حسین علیه السلام را زیر پا بگذارند! با مثنوی گریه میکنند اما اشک بر اهل بیت علیهم السلام را جهل و خرافه میدانند! جاهل کسی است که دین و دنیایش را فدای قطبِ غیرمعصومش میکند که از خواندن چند آیه قرآن عاجز است. (نور علی تابنده)
#شادی_روز_عاشورا
#سلطانعلیشاهی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
32.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر منصوری لاریجانی:
بنده با حضرت علامه حسنزاده آملی خیلی حتی غیر از اینکه حالاتش را لمس کنم خودمان باهم داشتیم مکاشفاتی که برای ما اتفاق افتاد و طی الارضی که باهم انجام دادیم ... احضار ارواح شدیدی داشت ... با ارواح امامزادگان شبها گفتگو میکردند و میپرسیدند پسر کی هستی از کجا آمدهای ... روح سید حیدر آملی، ابن سینا و ملاصدرا را احضار میکردند...
🔰🔰نقدها
💢آقای منصوری لاریجانی، فرمودهاند که در ایام البیض ماه رجب در امامزاده معتکف بودند، آیا ایشان احکام اعتکاف را میدانند؟؟
❓❓آیا ایشان میدانند که در مسجد جامع باید معتکف بود، امامزادهای که ایشان در آن معتکف شده، قطعا شرایط را نداشته است.
❓❓آیا ایشان می دانند که اگر در مسجدی معتکف شدند نباید از مسجد خارج شوند و رفت و برگشت باعث بطلان اعتکاف ایشان می شود؟؟
⬅️قرائنی در کلام هست که نشاندهنده این است که ایشان اعتکاف شرعی را انجام دادهاند.
🔻این سوالات اشکالات فقهی بود که بر عمل ایشان وارد است. منتظر پاسخ ایشان میمانیم.
⬅️نکته دیگر این است که شما با نقل این داستان گویی می خواهید جایگاه خودتان را نزد آیتالله حسن زاده نشان بدهید، از محضر شما سوال داریم
❓❓زمانی که شما بر روی کتاب محمدعلی طاهری تقریظ نوشتید، چرا آیت الله حسن زاده شما را دستگیری نکردند تا شما باعث مشهور شدن طاهری نشوید؟؟
با وجود این قرائن آیا مخاطبین محترم به ما حق نمیدهند که در این کرامات تشکیک کنیم و احتمالی به ذهن ما بیاید که ایشان برای بالا بردن جایگاه خود، دست به جعل کرامت دست زده است؟؟
#منصوری_لاریجانی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
دکتر منصوری لاریجانی: بنده با حضرت علامه حسنزاده آملی خیلی حتی غیر از اینکه حالاتش را لمس کنم خودم
آثار شوم تقریظ جناب منصوری لاریجانی بر کتاب محمد علی طاهری
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
به گزارش روابط عمومی نجات از حلقه، روز دوشنبه چهاردهم مهرماه(۱۶ مهر ۱۳۹۳)در برنامه صبحی دیگر از شبکه آموزش سیما یکی از کتاب های مربوط به عرفان کاذب حلقه تبلیغ شد. پس از این اتفاق که قلب آسیب دیدگان از عرفان حلقه را به درد آورد و نشان داد که هنوز طرفداران عرفان حلقه در رسانه ملی نفوذ دارند، مدیر این شبکه از مخاطبان عذرخواهی کرد و گفت: «مدیر تولید برنامه با توجه به مقدمهای که آقای دکتر منصوری لاریجانی بر کتاب نوشته بودند؛ کتاب را برای معرفی انتخاب کرده بود و آن را تائید شده دانسته بود»
گفته های مدیر شبکه آموزش این حقیقت را نمایان می سازد که تنها اعلان برائت دکتر منصوری لاریجانی کافی نیست و بایستی ایشان در جهت نقد این فرقه گام های مداوم و مستحکمتری بردارد.
در همین زمینه: نامه یک نجات یافته از عرفان حلقه (حضور منصوری لاریجانی در کلاس های عرفان های حلقه)
🖊انجمن نجات از حلقه
#منصوری_لاریجانی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰🔰نارضایتی از پاسخ های منصوری لاریجانی درباره حمایتش از عرفان حلقه
در روز یکشنبه مورخ 22/12/89 به همت «ستاد ملی ساماندهی پاسخ گویی دینی» و همکاری «موسسه بهداشت معنوی» جلسه نقد عرفان حلقه برگزار شد. در این جلسه منصوری لاریجانی به بیان دیدگاه خود نسبت به عرفان حلقه و نقد آن پرداخت. اما اساتید حوزه علمیه این نقدها را نامرتبط با عرفان حلقه دانستند و خواستار آن شدند که همانطور که ایشان با تأییدات مکتوب و سخنرانی هایشان زمینه ساز گسترش این فرقه بوده اند، برای نجات قربانیان، نقدهای واقعی ارائه دهند. در این نشست اساتید حوزه از اظهارات ضد و نقیض و خلاف واقع منصوری لاریجانی ابراز نارضایتی کردند و خواستار برگزاری جلسات علمی و صادقانه شدند.
برای خواندن جزئیات جلسه اینجا را کلیک کنید.
#منصوری_لاریجانی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢تصویر کتاب (عرفان کیهانی) محمدعلی طاهری که جناب منصوری لاریجانی بر آن مقدمه نوشتهاند.
#منصوری_لاریجانی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔺 امام صادق (ع): چقدر جفاکار هستید که قبر امام حسین (ع) را زیارت نمیکنید!
👈 خطاب امام جعفر صادق علیهالسلام به فضیل بن یسار
📚 منبع: کامل الزیارات، ابن قولویه، ترجمه سید محمدجواد ذهنی تهرانی، ص ۸۸۳.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
السَّلامُ علیکَ یا وعدَ اللّهِ فی ارضِه
#سلام_امام_زمانم❣
🌤#صبحت_بخیر_آقای_من
🔹کی شود در ندبه های جمعه پیدایت کنم؟
گوشه ای تنها نشینم تا تماشایت کنم؟
🌼امروز برای تعجیل در فرج و سلامتی مولایمان
💚حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه
🌼 #صلوات ختم کنیم
🌼اللّهُمَّصَلِّعَلي
💚مُحَمَّدوَآلِمُحَمَّد
🌼وَعَجِّلفَرَجَهُــم
📌 جمعه
☀️ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۱ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 16 آگوست 2024 میلادی
📎 #تقویم
✅ حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
📝 قرآن بالاترین کتابی است که در اختیار ماست؛
آیینهای است که حقیقت خود را به ما نشان میدهد؛
به خلاف صفحهی تلویزیون و یا آیینههای معمولی که تنها عکسِ اشیا را به ما نشان میدهند، نه حقیقت آنها را.
منتهی برای دیدن حقیقت قرآن با قرآن و در قرآن، باید باطن ما کدورت و تیرگی، و چشم بصیرت ما آفت نداشته باشد.
☘️ باید هم چشم و عینکمان قوی، و هم مزاج روحیمان سالم باشد، تا بتوانیم از قرآن درست برداشت نماییم!
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴٩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ رسانه ای قادر به انعکاس این صحنه های بدیع وناب نیست
ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤سلام بر قطب عالم امڪان🖤
🌿🥀 نامت بلند و اوج نگاهت همیشہ سبز؛
آبے ترین بهانہ دنیاے من سلام!
🌿🥀 قلبے شڪستہ دارم و شعرے شڪستہ تر،
اما نشستہ در تب غوغاے من سلام!
🌿🥀 ما بے حضور چشم تو این جا غریبہ ایم
دستے،سرے تڪان بده، مولاے من؛ سلام!
تقدیم چشم هاے تو این شعر ناتمام
زیباترین افق بہ تماشاے من سلام!🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📌 شنبه
☀️ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۲ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 17 آگوست 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰دانش هاى زندانى0️⃣8️⃣
💢گفت: حقایق قرآن را شما نمى فهمید، تنها پوست قرآن را به شما داده اند و مغز آن را پیران ما سینه به سینه به ارث برده اند، اینها نه قابل نوشتن است، نه گفتن، در سینه پیران حبس است و به هر کس خواستند مى دهند.
🔶گفتم: آخر چه علومى است که نه مى شود نوشت و نه گفت؟ کتاب هاى مقدّس آسمانى و روایى، تاریخى، اخلاقى، علمى، فلسفى، اجتماعى، همه قابل نگارش است فقط علوم شما باید در حبس بمانَد و نقش خارجى پیدا نکند؟ اگر نقش خارجى داشت اقلاّ اثرى در کردار و اخلاق شما و مریدانتان مى دیدیم. ما که هم خودتان را مى شناسیم و هم مریدانتان را... .
🔶پس چرا با این علوم مقدّس و نامحرم، دردى از دردهاى اجتماع را دوا نکردید و بلکه بهانه «ظاهرى و باطنى» و «طریقت و شریعت» را پیش کشیده و دردى بر دردهاى اجتماع افزودید و آن ایجاد اختلاف بین مسلمین بود. فقط وعده نسیه مى دهید و سر مردم را گرم مى کنید؟ چطور مى شود در عالم حقیقتى باشد و اثر و ثمرى نداشته باشد؟ آیا دانش هاى زندانى همان هاست که از حسن بصرى و حبیب عجمى و حلاّج و بایزید به ارث مى برید؟
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
📚نگرشی بر صوفیه و صوفیها(ترجمهی جلد سیزدهم “منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه”)
✍️علامه محقق مرحوم حاج میرزا حبیب الله هاشمی خویی (قدس سره)
🔷ناشر: سلسله
🔷مترجم: سید حسن حسینی دولت آبادی
زبان: فارسی
🔷سال چاپ: 1387
🔷نوبت چاپ: 1
🔷تعداد صفحات: 512
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
🌐https://t.me/sufIsm110
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
💠 حدیث روز 💠
💎 گلایهکنندگان گرمای هوا در اربعین بخوانند
🔻امام صادق علیهالسلام:
⬅️ أنَّ زَائِرَهُ لَیَخْرُجُ مِنْ رَحْلِهِ فَمَا یَقَعُ فَیْئُهُ عَلَى شَیْءٍ إِلَّا دَعَا لَهُ، فَإِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهِ، أَکَلَتْ ذُنُوبَهُ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب. وَ مَا تُبْقِی الشَّمْسُ عَلَیْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ شَیْئاً، فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْب
🚩 زائرِ حسین(ع) وقتى به قصد زیارت از خانهاش خارج میشود، سایهاش بر چیزى نمیافتد، مگر اینکه آن چیز برایش دعا میکند و هنگامى که آفتاب بر او بتابد، گناهانش را از بین میبرد، همانطور که آتش هیزم را از بین میبرد.
📚 کامل الزیارات، صفحه ۲۷۹
#عرفان_اسلامی
#ریاضت_شرعی
#زیارت_امام_حسین_علبه_السلام
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢روایات جعلی در منابع متصوفه
❌قال النبى صلى اللّه عليه و سلم لعلى رضى اللّه عنه: «هذان سيّدا كهول أهل الجنّة من الأولين و الآخرين إلا النبيين و المرسلين»، يعنى أبا بكر و عمر، فأخبر صلى اللّه عليه و سلم أنهما خير الناس بعد النبيين.
📖ابو بكر محمد بن ابراهيم كلاباذى، التعرف لمذهب التصوف، 1جلد، مطبعة السعادة - مصر، چاپ: اول، 1933 م، ص42 .
#روایات_جعلی
#كهول_أهلالجنة
🔵صوفی پژوهی
@sufi110