eitaa logo
صوفی پژوهی
304 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
582 ویدیو
92 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌پنجشنبه ☀️ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۳ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 7 دسامبر 2023 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 روز دانشجو 🔹 روز جهانی هواپیمایی
🔰نقد سخنان نورعلی تابنده، در مورد علت عیادت خلفا از حضرت زهرا (س) 🔶نورعلی تابنده (قطب سابق دراویش گنابادی) در ضمن سخنرانیش با تحریف حقایق هجوم به خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌‎علیها، تلاش کرده بود که فضای مسالمت‌‌آمیزی بین ابوبکر و عمر در مقابل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نشان داده و در این رابطه گفته است: «... البتّه طبیعی است که زندگی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بعد از پیغمبر به زحمت باشد، ناراحت باشد. ایشان زمان پیغمبر، معزّز و محترم بود، البتّه زمان خلفا هم رعایت احترامات حضرت را می‌کردند. دو تا خلیفه به اصطلاح به تسلیتِ حضرت رفتند. حضرت اجازه ورود نداد، بعد علی علیه‌السلام آنها را دم در دید. «عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو»، ...» 🔷نورعلی تابنده مدعی شده است که رفتن خلفا نزد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای تسلیت گفتن بوده، در صورتی که طبق گزارش ابن‌قتیبه، بعد از هجوم به خانه حضرت، خلفا برای ظاهرسازی، تصمیم گرفتند دیداری با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها داشته و کلام عمر به ابوبکر که به او گفت، «انطلق بنا الی فاطمة فانا قد اغضبناها»، «با هم نزد فاطمه سلام‌الله‌علیها برویم؛ زیرا ما او را به خشم آوردیم»، نشانگر این است که این دیدار برای طلب بخشش و کسب رضایت حضرت، صورت گرفته نه آن چیزی که نورعلی تابنده بیان کرده است. 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43536 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
به گزارش جماران به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید شیعیان فراز آخر دعای عرفه را جزء این دعا ندانسته و گفت: کسی که با لسان ائمه آشنا باشد می داند برخی از متنها برای صوفی هاست و در این دعا برخی کلماتی به کار رفته که در عبارات متصوفه دیده می شود و در روایتها ما نمی بینم. متن کامل سخنان حضرت آیت الله شبیری زنجانی بدین شرح است: " قسمت آخر دعای عرفه برای امام علیه السلام نیست و جالب اینکه چند شرح بر آن قسمت هم نوشته شده است. مرحوم حاج شیخ عباس قمی نوشته است که سید بن طاووس در اقبال آن را نقل کرده است ولی در زادالمعاد نقل نشده است. مرحوم مجلسی اگر نقل نکرده اقبال را دیده و نقل نکرده است. نوشته است که در نسخه های قدیم اقبال این دعا نیست. کسی که با لسان ائمه علیهم السلام آشنا باشد می داند برخی از متنها برای صوفی هاست و در این دعا برخی کلماتی به کار رفته که در عبارات متصوفه دیده می شود و در روایتها ما نمی بینم. تعجب است که مرحوم شیخ عباس با اینکه سفینه البحار نوشته در مفاتیح الجنان چنین نسبتی به اقبال داده است. البته این نشان می دهد که سفینه البحار را بعد از مفاتیح نوشته است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 B2n.ir/y08026 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰دیدگاه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در مورد ذیل دعای عرفه 📖کتاب جرعه‌ای از دریا، ج 3، 256 و 257. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌شنبه ☀️ ۱۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 9 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقد علامه طباطبائی رحمه‌الله به شیوه تفسیری متصوفه 🔶و أما المتصوفة، 🔷فإنهم لاشتغالهم بالسير في باطن الخلقة و اعتنائهم بشأن الآيات الأنفسية دون عالم الظاهر و آياته الآفاقية 👈🏻اقتصروا في بحثهم على التأويل، و رفضوا التنزيل، 👈🏻 فاستلزم ذلك اجتراء الناس على التأويل، و تلفيق جمل شعرية و الاستدلال من كل شي‏ء على كل شي‏ء، حتى آل الأمر إلى تفسير الآيات بحساب الجمل و رد الكلمات إلى الزبر و البينات و الحروف النورانية و الظلمانية إلى غير ذلك. 👈🏻و من الواضح أن القرآن لم ينزل هدى للمتصوفة خاصة، و لا أن المخاطبين به هم أصحاب علم الأعداد و الأوفاق و الحروف، و لا أن معارفه مبنية على أساس حساب الجمل الذي وضعه أهل التنجيم بعد نقل النجوم من اليونانية و غيرها إلى العربية. 👌🏻نعم قد وردت روايات عن النبي ص و أئمة أهل البيت ع كقولهم: إن للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطنا إلى سبعة أبطن أو إلى سبعين بطنا الحديث. 👈🏻لكنهم ع اعتبروا الظهر كما اعتبروا البطن، و اعتنوا بأمر التنزيل كما اعتنوا بشأن التأويل، و سنبين في أوائل سورة آل عمران إن شاء الله: أن التأويل الذي يراد به المعنى المقصود الذي يخالف ظاهر الكلام من اللغات المستحدثة في لسان المسلمين بعد نزول القرآن و انتشار الإسلام، و أن الذي يريده القرآن من لفظ التأويل فيما ورد فيه من الآيات ليس من قبيل المعنى و المفهوم. 📖طباطبايى، محمدحسين‏، الميزان في تفسير القرآن‏، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏، چ 2، بيروت‏، 1390 ه. ق‏. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد علامه طباطبائی رحمه‌الله به شیوه تفسیری متصوفه 🔷ترجمه متن عربی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔶و اما آن دسته ديگر فلاسفه كه متصوفه از آنهايند، 👈🏻بخاطر اشتغالشان به تفكر و سير در باطن خلقت، و اعتنايشان به آيات انفسى، و بى توجهيشان بعالم ظاهر، و آيات آفاقى، بطور كلى باب تنزيل يعنى ظاهر قرآن را رها نموده، تنها به تاويل آن پرداختند، 👈🏻و اين باعث شد كه مردم در تاويل آيات قرآنى، جرأت يافته، ديگر مرز و حدى براى آن نشناسند، و هر كس هر چه دلش خواست بگويد، و مطالب شعرى كه جز در عالم خيال موطنى ندارد، بر هم بافته آيات قرآنى را با آن معنا كنند، و خلاصه بهر چيزى بر هر چيزى استدلال كنند، و اين جنايت خود را به آنجا بكشانند، كه آيات قرآنى را با حساب جمل و باصطلاح بازتر و بيشتر و حروف نورانى و ظلمانى تفسير كنند، حروفى را نورانى و حروفى ديگر را ظلمانى نام گذاشته، حروف هر كلمه از آيات را به اين دو قسم حروف تقسيم نموده، آنچه از احكام كه خودشان براى اين دو قسم حروف تراشيده‏اند، بر آن كلمه و آن آيه مترتب سازند. 🔶و پر واضح است كه قرآن كريم نازل نشد كه تنها اين صوفيان خيالباف را هدايت كند، و مخاطبين در آيات آن، تنها علماى علم اعداد، و ايقوف و حروف نيستند، و معارف آنهم بر پايه حساب جمل كه ساخته و پرداخته منجمين است، پى ريزى نشده، و چگونه شده باشد؟ و حال آنكه نجوم از سوقاتيهاى يونان است، كه به زبان عربى ترجمه شد. ❓خواهيد گفت روايات بسيارى از رسول خدا (ص) و ائمه اهل بيت ع رسيده، كه مثلا فرموده‏اند: براى قرآن ظاهرى و باطنى است، و براى باطن آن باز باطن ديگرى است، تا هفت بطن، و يا هفتاد بطن، (تا آخر حديث). 👌🏻در پاسخ مى‏گوئيم: بله ما نيز منكر باطن قرآن نيستيم، و لكن پيغمبر و ائمه ع هم به ظاهر قرآن پرداختند، و هم به باطن آن، هم به تنزيل آن، و هم به تاويلش، نه چون نامبردگان كه بكلى ظاهر قرآن را رها كنند، آن وقت تازه در باره تاويل حرف داريم، منظور از تاويل در لسان پيامبر و ائمه ع آن تاويلى نيست كه نامبردگان پيش گرفته‏‌اند، چه تاويل باصطلاح آقايان عبارتست از معنايى كه مخالف ظاهر كلام باشد، و با لغات و واژه‌‏هاى مستحدثى كه در زبان مسلمانان و بعد از نزول قرآن و انتشار اسلام رايج گشته جور درآيد، ولى تاويلى كه منظور قرآن كريم است، و در آياتى از قرآن نامش برده شده، اصلا از مقوله معنا و مفهوم نيست، كه انشاء اللَّه در اوائل سوره آل عمران توضيح بيشتر آن خواهد آمد. 📖موسوى همدانى سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏، قم‏، 1374 ش‏،ج1، ص12. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌یکشنبه ☀️ ۱۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 10 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله میرزا محمدحسین نائینی، استاد آیت‌الله بهجت قدس‌سرهما؛ ١٣۵۵ق. 🔹 تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی قدس‌سره؛ ١٣۶٣ش.