🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره
⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیتالله دستغیب
1️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
❓❓سوال : [1].توضیح حدیث فوق را بیان فرمایید.
آنهایى که به وحدت وجود قائلند چه مى گویند و ردّ آنها چیست ؟
جواب : مورد سؤال جمله اى است از حدیثى که در کتاب اصول کافى از حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) نقل نموده و مفاد این حدیث بیان تنزیه حق تعالى از اوصاف و احوال جسم و جسمانیات است و تمام حدیث این است :
#وحدت_وجود
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره
⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیتالله دستغیب
2️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
ترجمه حدیث : سؤ ال گردید از امیرالمؤ منین ( علیه السّلام ) به چه چیز شناختى پروردگارت را؟ فرمود: به آنچه شناسانید به من خودش را. گفته شد: چگونه شناسانید به تو خودش را؟ فرمود: شناسانید مرا به اینکه شبیه نیست هیچ صورتى را و احساس کرده نمى شود به هیچ یک از حواس و قیاس کرده نمى شود به انسان یعنى جسم نیست و از صفات خلق منزه است ، از حیث احاطه علمیه و قدرتش به جمیع خلق نزدیک است با اینکه از حیث ذات و صفات از جمیع ممکنات دور است و از احاطه عقول و اوهام و افهام دور است .
با اینکه نزدیک است به همه چیز؛ چون همه به او قائم هستند، فوق هر چیزى است از حیث قدرت و غلبه و کمال و جمیع صفات و گفته نمى شود که چیزى فوق اوست (فوق به حسب مکان نیست بلکه به رتبه و کمال است ) .[3] یعنى خالى نیست شیئى از اشیا و جزئى از اجزاى عالم از تصرف و تدبیر او و حضور علمى او و افاضه فیض وجودش بر او.
[4] یعنى نه مثل دخول جزء در کل مثل دخول روغن در شیر و نه مثل دخول عارض در معروض و نه مثل دخول متمکن در مکان ، مثل نشستن بر تخت و نه مثل دخول حرارت در آب ؛ زیرا هر یک از این سه قسم ، از اوصاف و حالات جسم و جسمانیات است .یعنى خارج است ذات مقدس او از اینکه مقارن و ملابس با اشیاء باشد و منزه است از اینکه متصف شود به صفات آنها.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره
⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیتالله دستغیب
3️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
و اما سؤال از وحدت وجود: قائلین به وحدت وجود فِرَق مختلفه هستند و بعضى از آنها مى گویند وجود واحد حقیقى است و موجودات مکثره نمایشات و تجلیات اوست و به دریا و موجهاى آن مثال مى زنند و این حرف در نزد عقلا غیرمعقول است . چگونه عاقلى مى تواند باور کند که این همه موجودات مکثره که هر یک منشاء اثر خاص است تمام موهومات باشد و غیر از یک وجود بیش نباشد و تشبیه به دریا و موجهاى آن و مثالهاى دیگرى که زده اند خیلى بى باکى است.
با اینکه علاوه بر این ، امورى که لازمه این مذهب است التزام به آنها موجب خروج از دین است و لذا حضرت آیت اللّه آقاى آقا سید محسن حکیم – رضوان اللّه علیه – که یکى از مراجع تقلید بودند، در شرح عروه الوثقى پس از نقل احوال قائلین به وحدت وجود مى نویسند:
یعنى چون شرعا ماموریم به حسن ظن به هر کس که مسلمان است و نیز ماءموریم که اقوال و افعال هرمسلمانى را حمل بر صحت کنیم ، لذا مى گوییم قائلین به وحدت وجود، مراد آنها ظاهر کلامشان نیست ؛ زیرا مستلزم لوازم فاسده است که از جمله آنها انکار شرایع است بلکه معناى صحیحى قصد نموده اند وگرنه ظاهر این حرف با شرایع منافى است چنانچه قبلا گفته شد: (سُبحَانَ رَبِّکَ رَبِّ العِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ…) (وَ مَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ).
پاک از آنها که عاقلان گفتند*****پاکتر زانکه غافلان گفتند
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌سهشنبه
☀️ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۸ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 12 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت آیتالله میرزا محمدحسن آشتیانی از مبارزان نهضت تنباکو در تهران؛ ١٣١٩ق.
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف9️⃣ 🔰آشناى جدید خادم در را باز کرد «ادیب زاده» همسایه دانشمند آقاى فاضل وارد شد. خاد
🔶رمان نقد تصوف0️⃣1️⃣
🔰این سرگذشت یتیمى من
درویش: امّا نسب من، «گلشن علیشاه» معروف پدر من بود که اکنون آوازه اش گوش جهان را پر کرده، ولى من از همان کودکى یتیم شدم تنها یادگارى که از پدر دارم یکى نام من است که «ریاضعلى» نهاده، دیگرى خاطره تلخ مرگ اوست که مرا در کودکى به دست حوادث روزگار سپرد و تنها چیزى که از او براى من ماند این کشکول و تبرزین است و چند کتاب خطّى که خود پدرم نوشته و در این کوله پارچه همراه دارم، ولى این یتیمى به نفع من تمام شد زیرا از همان روزهاى اوّل از شهرى به شهرى رهسپار شدم و از هر باغى گلى چیدم، از محضر دانشمندان استفاده ها بردم و خوشه چین انجمن هاى علم و فضیلت گشتم... داستان زندگى من شنیدنى است که اکنون مجال گفتن ندارم، من در تمام عمر به گردش و کاوش بوده و با اهل مذاهب بحث ها کرده ام، اغلب شهرها را دیده و مساجد و خانقاه ها را تماشا کرده ام... .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
دستور قتل معصوم علی شاه
🖊طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔶شاه طاهر دکنی مرشد معصوم علیشاه و در دکن هندوستان ساکن بود.
🔸معصوم علیشاه از طرف شاه طاهر به ایران آمده بود تا مردم را به صوفی گری دعوت کند و نور علی شاه از طرف معصوم علی شاه مشغول تبلیغ صوفیه بود.
🔷آقا محمد على قتل معصوم علی شاه را لازم میدانست، ولی برای محکم کاری درباره معصوم علی شاه و عقایدش از علمای عتبات استشهاد کرد.
🖊سید بحرالعلوم و ساير علماء همگی از معصوم علیشاه تبری جستند. متن این استشهاد نیز موجود است.
📖این استشهاد و امضاها برای این بود که آقا محمد علی در کشتن صوفیها مبسوط الید عمل کند.
👌🏻پس از آن آقا محمد علی معصوم علی شاه را کشت.
🖊شیروانی در بستان السياحة درباره کرمانشاه نوشته است:اکنون کسی که قابل نوشتن باشد مشاهده نشد مگر جناب آقا محمد علی مجتهد آن دیار راقم آن را دیده بود و جناب سید معصوم علی شاه را وی شهید نمود، والسلام
👈🏻باید توجه کرده که شیروانی نویسنده کتاب بستان السياحة، دارای گرایشهای صوفیانه بوده، به این خاطر از عنوان «شهید» برای معصوم علیشاه استفاده کرده است.
📖 جرعه ای از دریا، آیتالله العظمی شبیری زنجانی، ج ۳، ص ۲۶۴.
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌چهارشنبه
☀️ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 13 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔻مناسبتها:
🔹 شهادت آیتالله ملا محمدتقی برغانی در فتنه «بابیه»؛ ١٢۶۴ق.
سلوک زاهدانه صوفیان ریاکار
یکی از آدابورسوم فرق تصوف ، عمل خرقهپوشی است. این جماعت گمراه بر این باور هستند که انسان زاهد و سالک بایستی ازلحاظ پوشش و خوراک موردنیاز، به خودش سختی بدهد و لباس سخت و زمخت بپوشد تا بتواند بیشتر در سلوک درویشی غرق شود و از لذات مادی و طبیعی محروم باشد.
▫️ ریشه و علت این آدابورسوم ساختگی غیر اسلامی به دوران امام صادق علیهالسلام در زمان حکومت بنیعباس برمیگردد. شخصیت معلومالحالی همچون سفیان ثوری که فرق تصوف به رفتارها و افکار گمراهکننده وی بهشدت پایبندند، از مخالفین سرشناس امام صادق علیهالسلام بود. به نقل از تفسیر المیزان ، روزی سفیان ثوری از امام صادق علیهالسلام به خاطر پوشیدن لباس نظیف و زیبای حضرت ایراد میگیرد و عمل امام معصوم را برخلاف سیره حضرت امیرالمؤمنین مطرح میکند.
▪️ امام صادق (ع) در جواب او میفرمایند: در زمان حضرت علی (ع) غالب مردم جامعه تهیدست بودند و وضع مناسبی نداشتند و از طرفی، من این لباس را برای حفظ آبرو پوشیدهام، اما لباسزیر من خشن است درواقع، آن حضرت میخواستند بالباس زیبا، حفظ ظاهر کنند و با پوشیدن لباس خشن در زیر لباسهای لطیف و ظریف، خود را به تنپروری عادت ندهند. آنگاه امام به سفیان فرموده: اما تو این لباس رو را که خشن و پشمینه است، برای تظاهر و جلب نظر مردم پوشیدهای؛ ولی لباسزیریم تو نرم و لطیف است.
👈 در کتاب سفینة البحار مرحوم شیخ عباس قمی(ره) آمده است در زمان حضور امام رضا علیهالسلام در خراسان، عده از دراویش صوفیه به شیوه لباس پوشیدن و خوراک حضرت ایراد میگرفتند و میگفتند امت محتاج به امامی است که غذای سخت و غلیظ و خشک بخورد. لباس زبر و خشن بپوشد.
🔻 تفکر انحرافی و غیر اسلامی فرق تصوف در زمان یکایک ائمه معصومین رواج داشته و امروز هم مشاهده میشود اقطاب و مشایخ صوفیه با تأسی از همان اشخاصی که دشمنی امامان معروف و مشهور هستند، این افکار و اعمال باطله را در میان مریدانشان الزامی کردهاند.
رهپویان هدایت
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110