🔰نقد روایات جعلی در مثنوی مولوی(کلمینی یا حمیرا)
🔶یکی از شیوههای قرآن این است که برای هدایت انسانها از داستانها و سخن راست استفاده میکند و هیچ گاه برای هدفی مقدس، به دروغ متوسل نمیشود.
🔺مولوی در کتاب مثنوی خویش، در صدد بیان اندرز و نکات اخلاقی است، اما مواردی در این کتاب پیدا میشود که از احادیث جعلی (که در منابع اهلسنت وجود دارد) نقل کرده است.
🔻یکی از عباراتی که مولوی به رسولخدا صلیاللهعلیهوآله نسبت میدهد، کلام مشهور«كَلّمِينِى یا حمیرا» است، که در مثنوی، ضمن ابیاتی منعکس شده است.
🔷اولین منبعی که به عبارت «كَلّمِينِى یا حمیرا» اشاره کرده است، کتاب «احیاءالعلوم» ابوحامد غزالی است.
🔹علمای اهلسنت نیز در کتابهای متعددی به جعلی بودن این کلام اشاره کردهاند.
🔻ملاعلی قاری نقل کرد که در مورد کلام «کلمینی یا حمیراء»، آورده است: «این حدیث، مشهور است، اما نزد علما برای آن، اصلی وجود ندارد»
◽️در نتیجه باید توجه کرد کلامی که مولوی در مثنوی به رسولخدا صلیاللهعلیهوآله نسبت داده، خبری جعلی و دروغ است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42916
#مثنوی
#مولوی
#حدیث
#روایت_جعلی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
انکار صوفیه، جهاد در راه خدا
▪️به سند صحيح از بزنطى و اسماعيل بن بزيع از حضرت رضا عليهالسلام روايت كردهاند: من ذكر عنده الصوفيه و لم ينكرهم بلسانه و قلبه فليس منا و من انكرهم فكانما جاهد الكفار بين يدى رسولاللّه
▪️هركس در نزد او از صوفيه ذكرى بشود، و به زبان و دل انكار ايشان ننمايد؛ چنين كسى از ما نيست و هر كس «صوفيه» را انكار كند مانند آن كسى است كه در راه خدا و در حضور رسول خدا صلىاللهعليهوآله جهاد كرده باشد
📚 منبع: حديقةالشيعة، مقدس اردبيلی، مصحح: حسنزاده، جلد ۲، صفحه ۷۴۷
#اهل_بیت_و_تصوف
#امام_رضا_علیه_السلام
#حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰 تصوف و حکومت پهلوی
🔶آیا می دانید حکومت پهلوی بزرگترین مروج «تصوف» و «باستان گرایی» بوده است؟ ! هیات وزیران پهلوی در سال ۱۳۳۵ ه ش معافیت مالیاتی و حق الثبت موقوفات و املاک فرقه گنابادی در سراسر کشور را تصوییب می کند .
🔸آیا می دانید اکثر کتابهای صوفیــه و زرتشتــیان که می رفت به تاریخ بپیوندد، توسط شرق شناسانی مانند لویی ماسینیون ، هنری کربن ، بویس ، اشپیگل و … مجدداً احیاء و تحقیق و چاپ شده است ؟!
#دراویش_سلطانعلیشاهی
#دراویش_گنابادی
#تصوف_حکومت_پهلوی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد دیدگاه غزالی در مورد مِطلاق بودن امام حسن(ع)
🔻 طلاق به عنوان یکی از مبغوضترین حلالهای الهی، بخاطر وجود مصلحتهای اجتماعی، در احکام دینی تشریع شده است.
🔺دشمنان اهلبیت علیهمالسلام، همیشه در تلاش برای تضعیف چهره ایشان بوده و به همین منظور، دست به جعل روایاتی بر ضد اهلبیت علیهمالسلام زدهاند.
🔸محمد غزالی، یکی از بزرگان متصوفه، نیز در کتاب «إحياء علوم الدين» مطلاق بودن امام حسن را که تهمتی تاریخی بوده، را نقل کرده است.
🔷این جریان به خاطر دلائلی قابل پذیرش نیست:
🔹معارض با واقعیات تاریخی
🔹 تعارض با احادیثی که افراد مِطلاق را مبغوض و ملعون خدا دانسته است.
◽️در نتیجه باید گفت ادعایی که محمد غزالی در کتاب «إحياءعلومالدين»، در مورد مِطلاق بودن امام حسن مجتبی علیهالسلام نقل کرده، با قرائن تاریخی و روایات اهلبیت علیهمالسلام سازگار نیست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42929
📎#تصوف
📎#محمد_غزالی
📎#گزارش_های_جعلی_تاریخی
📎#امام_حسن_علیه_السلام
📎#حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 سهشنبه
☀️ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۳ ربیع الاوّل ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄19 سپتامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔻خانقاه مهدویه اشراقیه.دزفول
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#خانقاه
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔻خانقاه مهدویه اشراقیه.دزفول
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#خانقاه
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰🔰مدعی که حدیث را اشتباه میخواند
🔷حجتهای الهی به صفت علم الهی آراسته باشند. علم به لغات هر قومی، یکی از ویژگیهای حجتهای الهی است.
🔺بعضی از این مدعیان از کمترین سواد علمی بیبهره هستند.
🔻صلاحی، درویش فرقه صوفیه گنابادی در گذشته ادعای مقام امامت و ولایت داشته، ماه محرم امسال در سخنرانی خود، حدیث امام جعفر صادق علیهالسلام را با اعراب اشتباه تلفظ کرد.
🔰صلاحی که خود را حامل و امانتدار ودایع الهی میداند، باید همانند اهلبیت علیهمالسلام علوم آنها را نز دارا باشند؛ ولی نشان داده است که از ساده ترین علم های حوزوی بی بهره است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42597
📎#تصوف
📎#صلاحی
📎#حدیث
📎#اشتباه_در_خواندن_حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد کلام مشهور «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه»
🔶یکی از آسیب هایی که مباحث حدیثی را تهدید می کند، پذیرش مشهورات به عنوان احادیث معتبر است، 👈بنابراین برای پیشگیری از این آسیب، راهی جز پژوهش در داشتهها و مواریثی که به صورت مشهور در بین ما هستند، نداریم.
🔺اما مانع بر سر این کار، ترس عدهای است که
🔸توهم کرده اند که پژوهش در مواریث، باعث حذف بسیاری از داشته های حدیثی خواهد شد،
👈به این خاطر در مقابل این پژوهش ها ایستادگی کرده و اجازه پژوهش نمی دهند،
👌 در صورتی که این اندیشه توهمی بیش نیست و منابع حدیثی شیعه بسیار غنی تر از آنچیزی است که آنها توهم کرده اند.
👌برای رسیدن به مواریث حقیقی اهل بیت علیهم السلام چاره ای جز این گونه پژوهش ها نیست.
🔸یک مانع دیگر بر سر راه پژوهش های حدیثی، مشهور بودن بعضی از گزاره هاست که باعث شده،
👈 صدور آنها را از معصومین علیهم السلام حتمی انگاشته شود.
🔻 اما با اندکی پژوهش تردید جدیدی در صدور این گونه مشهورات از معصومین علیهم السلام برای محقق، حاصل می شود و برای او روشن می شود که آن مشهورات بدون هیچ گونه اصلی بوده و مصداق بارز جمله مشهور «رُب مشهوررٍ لا اصلَ له» میباشند.
👈یکی از این مشهورات کلام «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» است که در ضمن پژوهشی مختصر ثابت شد،
🔺این کلام از معصومین علیهم السلام صادر نشده است؛
👈 به این خاطر نمیتواند از آن به عنوان راهبردی در مقابل جریانهای انحرافی استفاده کرد.
🔶منابع حدیثی شیعه
👈یکی از این جملهها که در لسان طلاب و حتی عالمان دینی به وفور در نقد فِرَق دیده میشود کلام «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» است
👌 که با کنکاشی مختصر روشن میشود که این کلام، در هیچ یک از منابع حدیثی شیعه، نقل نشده است و فقط در ترجمهای که جناب علی دوانی بر جلد 51 کتاب بحارالانوار [1]داشته بودند، به مناسبت این کلام که «آنچه موجب پيدايش بهائيگرى و بقاء و تقويت آنها شده است» ، گزاره مورد نظر را بدون انتساب به معصوم ذکر کرده است.
✅پس گزاره مورد نظر، در هیچ یک از منابع حدیثی متقدم و متاخر، نقل نشده است❌
🔶دیدگاه عالمان شیعه:
1⃣بعضی از عالمان دینی، گزاره «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» ، حدیث شمرده و در کلام خویش، این گزاره را به عنوان حدیث شریف تعبیر کردهاند «این حرفها از مصادیق این حدیث شریف است که «الباطل یموت بترک ذکره.» تکرار که نشد، به خودىِ خود زایل میشود و از بین میرود.»
2⃣اما بعضی عالمان دینی، این کلام را در آثار خویش آوردهاند و از نحوه استفاده آنها مشخص است که این کلام را بدون انتساب به معصوم علیهالسلام نقل کرده اند.
آیت الله مصباح یزدی در کتاب رستگاران[2]،از این کلام تعبیر به شعار کرده است .
👌 باید توجه کرد، این کلام از جمله اصلهای مشهوری است، که در زمینه های مختلف مورد استفاده عالمان دینی واقع شده است،
👈بخصوص بعضی از عالمان دینی با استفاده از این اصل مشهور، در مقابل جریانات انحرافی مواضع منفعالانه گرفته و مانع افراد نقاد جریانات انحرافی میشوند.
🔶منابع اهلسنت:
👈باید توجه کرد که در منابع اهل سنت، کلامی نزدیک به این مضمون در کتاب «حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» أبو نعيم اصفهانی از ابن زبیر نقل شده و در روایت، ابن زبیر از خلیفه دوم نقل کرده است: «إِنَّ لِلَّهِ عِبَادًا يُمِيتُونَ الْبَاطِلَ بِهَجْرِهِ، وَيُحْيُونَ الْحَقَّ بِذِكْرِهِ»؛[3] «به راستی برای خدا بندگانی است که باطل را با بی توجهی به آن از بین میبرند و حق را با ذکر و انتشار آن ، زنده نگه میدارند»
🔸پس کلام «الباطل یموت بترک ذکره.» دقیقا با همین الفاظ در منابع شیعه و اهلسنت نقل نشده است،
👈 ولی مضمون آن در کتاب حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» أبو نعيم اصفهانی از زبان خلیفه دوم مکتب خلفاء نقل شده است.
👌این کلام با مبانی مختلف اسلامی از جمله
👈با فلسفه ارسال رُسل و جانشینان آنها
👈و همچنین سیره پیامبران الهی و اهلبیت علیهمالسلام در مقابله با جریان ها انحرافی که به شکل مختلفی مانند احتجاجات و مناظراتی و شیوههای دیگر، در کتابهای حدیثی و تاریخی نقل شده است، منافات دارد.
🔰در نتیجه باید گفت که کلام «الباطل یموت بترک ذکره.» را نمیتوان به معصوم علیهالسلام نسبت داد و به خاطر تنافی با مبانی دینی قابل پذیرش نیست.
📖پینوشت:
[1]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، 1جلد، اسلاميه، تهران، بيست و هشتم، 1378ش، ص172.
[2]. یزدی، مصباح، رستگاران، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چهارم، 1391ش، ص 195.
[3]. أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهاني، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، السعادة - بجوار محافظة مصر، 1394هـ ، ج۱، ص۵۵
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه) 🔺اقطاب ◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺آثار اقطاب(دیوان مبدأ)
◾️سیدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری) پیر معاصر سلسله مهدویه اشراقیه
◾️بهاهتمام محمدحسین حکمتفر - فریده عالمشاه
▪️چاپ اول ۱۴۰۰، انتشارات دارالمؤمنین
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه
🔰🔰جایگاه خواب در فرقه ذهبیه
🔳مدرس چهاردهی، به وسیله جعل خواب و ارسال آنها برای قطب ذهبی، به درجه ارشاد در این فرقه، رسیده بود.
👈🏻این ناچیز برای آشنایی بذکر خفی و بقیه دستورات،
🔸شش ماه خوابهائی جعل و بوسیله نامه برای قطب ذهبیه فرستاده
👈🏻و در طول این مدت تا مرتبه ارشاد دستور دادند!
🔸و برای جانشین وی، خوابی جعل و طی نامهای به تبریز فرستاده،
👈🏻 تأیید گفتارم نمودند!
📖مدرسی چهاردهی نورالدین، سلسله های صوفیه ایران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1382، ص 177.
#ذهبیه
#خواب
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۵ ربیع الاوّل ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄21 سپتامبر 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. وفات حضرت سکینه خاتون، دختر امام حسین علیهالسّلام (۱۱۷ هـ.ق)
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻معرفی کتاب در نقد جریان تصوف
🔺خاکسار و اهل حق
🖊نورالدین مدرسی چهاردهی
🔶نگارنده این سطور کلیه آداب و سلاسل چهار فرقه خاکسار و یازده تیره اهل حق را در کتاب (خاکسار و اهل حق) بطبع رسانده و خواننده را به این کتاب دلالت مى نماید.
◾️خاکساریه صوفیانی هستند که با شکل و شمایل درویشی که در کوچه و بازار و خیابان کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی که تاجش می خوانند و به امر رئیس فرقه آن را بر سر می گذارند و پرسه می زنند.
▪️ آغازی برای پیدایش زمانی این سلسله به طور یقینی موجود نیست اما پیوستگی و قرابت آن با مسلک اهل حق، گویای ارتباط این دو با یکدیگر است.
👈🏻این شباهت، عده ای را به این تفکر سوق داده است که خاکساریه گروهی از اهل حق هستند.
👈🏻برخی آنرا ادامه قلندریه می دانند
👈🏻و برخی دیگر معتقدند پدر شاه عباس صفوی آن را تأسیس نمود...
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد کلام مصطفی آزمایش در مورد مشروعیت حاکم جامعه
🔶ولایت از منظر اسلام دارای اهمیت بسیار زیادی بوده است.
🔻«سیدمصطفی آزمایش» درویش خارجنشین فرقه صوفیه گنابادی در گفتگو با شبکه دارای تفکر وهابیت، مشروعیت حاکم اسلامی را بیعت مردم میداند.
🔺سیدمصطفی آزمایش، باید این نکته را بیان داشت که او به تازگی، چهره جدیدی از خویش بروز داده و با وجود اینکه از سلسله صوفیه گنابادی است و طبیعتاً صوفیان این سلسله اظهار تشیع میکنند، اما مدتی است که اظهاراتش (در مباحث مختلفی مثل توسل، تقیه و...)، رنگ و بوی گرایشات اهلسنت داشته و از مواضع شیعی، فاصله گرفته است.
▪️در نظام سیاسی شیعه، بین مشروعیت و مقبولیت تفاوت قائل شده و مشروعیت حاکم دینی را امری الهی و شرعی بشمار میآید.
🔳در نتیجه با بررسی ملاک مشروعیت در سه نظام سیاسی مد نظر مشخص میشود، آن چیزی که سیدمصطفی آزمایش به عنوان آموزه قرآنی مطرح میکند، همان دیدگاه باطل اهلسنت است که با سیره مکتب اهلبیت علیهمالسلام ناسازگار است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42923
📎#تصوف
📎#سید_مصطفی_آزمایش
📎#تصوف_و_وهابیت
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 جمعه
☀️ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۶ ربیع الاوّل ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄22 سپتامبر 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. آغاز جنگ تحمیلی (۱۳۵۹ هـ.ش)
. آغاز هفته دفاع مقدّس
📎 #تقویم
🔴 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#امام_زمان
💢💢معرفی بزرگان متصوفه
🔻بزرگان متصوفه معاصر
🔻حجت هاشمی خراسانی
💢مقبره یکی از مشایخ فرقه خاکساریه
🔸ضرغامعلیشاه بجنوردی.
#خاکساریه
#حجت_هاشمی_خراسانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(احمدیه)
🔺اقطاب
◾️میرزا احمد مرتضوی تبریزی، ملقب به «وحیدالاولیاء»
7️⃣3️⃣ سی و هفتمین قطب سلسله ذهبیه
#ذهبیه
#وحید_الاولیاء
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️راه ارتقا سلوکی در ذهبیه(خواب)
👈🏻«وحیدالاولیاء»، بعد از دوسال که در اردبیل وارد فقر و درویشی گردید، نزد مجدالاشراف رفته و در این سفر ملقب به «مؤيد الفقراء» شد. او پس از هشت ماه توقف در شیراز، به اردبیل مراجعت نمود و دوباره در سال ۱۳۱۸ ق، به همراه آقا محمدکریم تاج الفقراء عازم شیراز شدند و در این سفر، مجد الاشراف او را به «نايب الولايه» ملقب کرد. «وحیدالاولیاء» بعد از یکسال توقف در شیراز، به اردبیل مراجعت نمود و برای بار سوم و در سال ۱۳۲۶ ق، به نیت اقامت دائمی به شیراز رفت و در این سفر، برای تنظیم امر معیشت خود، چاپخانه احمدی را در شیراز تأسیس کرد و کتُب بسیاری از بزرگان صوفیه را در چاپخانه خود به طبع رسانید. «وحیدالاولیاء» در این سفر نیز، به «مزین الحرم» ملقب شد. [1]
👈🏻باید دانست که ارتقای رتبه و مقام در فرقه صوفیه، همیشه دلالت بر ارتقای روحی آنها نیست، زیرا یکی از راههای تشخیص ارتقای اشخاص در فرقه ذهبیه، خوابهایی است که مرید دیده و برای قطب بیان میکند که در صورت تشخیص قطب، برای مرید دستورات جدید تجویز میشود و او به همین شکل، وراد مراحل بالاتر میشود. در این مسیر ممکن است مرید با بیان خوابهای ساختگی، بر سر قطب کلاه گذاشته و بدون اینکه ارتقای روحی پیدا کرده باشد، به درجه بالاتر فرقهای ارتقا پیدا کند.
👌🏻داستان جعل خواب توسط مدرس چهاردهی، و ارسال آن برای قطب ذهبی، برای پی بردن به اذکار آنها، که به این وسیله تا درجه ارشاد در این فرقه ارتقا پیدا کرده؛ مؤید این نکته میباشد که راه ارتقا رتبه سلوکی در این فرقه، خواب است: «این ناچیز برای آشنایی به ذکر خفی و بقیه دستورات، شش ماه خوابهایی جعل و بوسیله نامه برای قطب ذهبیه فرستاده و در طول این مدت تا مرتبه ارشاد دستور دادند و برای جانشین وی، خوابی جعل و طی نامهای به تبریز فرستاده، تأیید گفتارم نمودند!...»[2]
📖پینوشت:
[1]. ر.ک: حافظ الکتب، میرزا ابوالحسن، مختصری در شرح حال حضرت وحید الاولیا و اسامی اقطاب سلسله مبارکه ذهبیه، مردم شناسی و فرهنگ عامه ایران، ۱۳۳۸، شماره ۱، ص 79.
[2]. مدرسی چهاردهی نورالدین، سلسله های صوفیه ایران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1382، ص 177.
#ذهبیه
#وحید_الاولیاء
#خواب
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110