eitaa logo
صوفی پژوهی
312 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
632 ویدیو
100 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نقد تصوف از منظر آیت الله حائری شیرازی، به مناسبت ششمین سال رحلت این عالم ربانی 🔸عرفان و تصوف؛ تکلیف مداری در مقابل حال مداری🔸 🔻«[تصوف یعنی توجه به] 👈حالات، بدون رعایت حدود الهی و خالی از چهارچوب؛ 👌[یعنی] هر چیزی که حال گفت عمل کنیم. [مثلاً] حالش اقتضا کرد که جواب سلام کسی را ندهد و جواب ندهد! این تصوف است. 🔶[اما] عرفان، این طور نیست. 👈[سالک،] حال را باید کنترل کند. باید بنده‌ی حال نباشد. 👌بنده‌ی تکلیف و چهارچوب باشد. 🔶 اگر وظیفه‌ی شرعی این است که جواب سلام بدهد، 👈برخلاف حالات خودش جواب سلام بدهد». 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌پنجشنبه ☀️ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۷ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 دسامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پوستر: شباهت تصوف و عرفان های نوظهور 🖊محمد علی طاهری در کتاب موجودات غیر ارگانیک می گوید : نمی توان این سجده نکردن «ابلیس» را خارج از طراحی الهی دانست و گمان کرد ابلیس، ابر قدرتی است که توانسته است با نافرمانی در برابر خداوند، جهان را دو قطبی کند. برای بوجود آمدن چرخه جهان دو قطبی، وجود عامل تصاد ضرورت داشت و برای این منظور ابلیس به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکرد و این وظیفه را انجام داد ! 📖موجودات غیر ارگانیک صفحه ۱۶ 🖊عین القضات همدانی می گوید : گیرم که خلق را اضلال ابلیس کند، ابلیس را بدین صفت که آفرید! 📖تمهیدات ص ۱۸۸ 🖊احمد غزالی می گوید : کسی که توحید را از ابلیس نیاموزد زندیق است ! ابلیس عاشقی است که بار لعنت معشوق را به دوش می کشد … لذا سید الموحدین بود! 📖سلطان طریقت/ ۴۵-۴۶ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📌وقتی خودت متوهّم باشی، شاگردان متوهّم تولید میکنی. همراهی یک دانشجو با اهل بیت و اعطای قدرت اعجاز به انبیاء !!!! [کتاب غفار عباسی، مدعی عرفان و سلوک] 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه واله با همکاری پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار می کند: موضوع نشست: درنگی در تقریر های مختلف نظریه وحدت وجود ارائه دهنده: دکتر سید محسن هندی (دکترای فلسفه و کلام) دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین محمدعلی پاکدل (مدیرگروه پژوهشی تصوف موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام) ساعت و تاریخ جلسه: 15:30 الی 17 دوشنبه 4 دی ماه 1402 خیابان صفائیه، کوچه 37، مدرسه باقر العلوم، سالن اجتماعات. لینک نشست:b2n.ir/b42397 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌شنبه ☀️ ۲ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۹ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 23 دسامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف5️⃣1️⃣ 🔰نقش محبّت در تکامل 🔶ریاضعلى: ولى نقش محبّت و عشق را در تکامل انسان نباید نادیده گرفت. 🔶آقاى فاضل: ما نقش محبّت را در تکامل انکار نمى کنیم، محبّت در عالم بهویژه نظام حیاتى و ایمانى انسان ها جایگاه بسیار مهمّى دارد و دین نیز به این نقش و موقعیّت عشق و محبّت توجّه خاص دارد، امّا باید توجّه داشت که محبّت جنبه محرّک دارد، یعنى رهرو طریق کمال را به جنبش و حرکت مى آورَد. بنابراین اوّل باید راه تکامل را پیدا کرد و ضرر را از منفعت شناخت، سپس شروع به جنبش و فعّالیّت کرد، تا فعّالیّت ها نقش بر آب نباشد. راننده اى که مقصدى در پیش دارد، اگر بدون مهارت و اطّلاع وارد جادّه شد آیا مى توان ادّعا کرد کوشش او صددرصد به نفعش تمام مى شود؟ ارزش این ادّعا را وقتى درمى یابیم که جادّه گم شده و اتومبیل واژگون شود. امام صادق(علیه السلام) فرمود: العامِلُ عَلى غَیرِ بَصِیرَة کَالسَّائِرِ عَلى غَیرِ الطَّریقِ لا یَزیدُهُ سُرعَةُ السَّیرِ إلاّ بُعداً: «هر که بدون بصیرت کارى را انجام دهد مانند کسى است که از جادّه منحرف شده، در این هنگام سرعت سیر جز دورى از راه نتیجه اى نمى دهد».(1) مردمى که از سعادت دور مانده و به درّه هاى بدبختى سقوط مى کنند روى همین عدم تشخیص است. مسلّم است که هر انسانى به سعادت خود علاقه دارد، امّا در صورتى به این آرمان فطرى مى رسد که در مسیر سعادت قدم نهاده و از قلمرویى که نظام آفرینش و شرع تعیین کرده منحرف نشود. انحراف است که مسیر سعادت را به سوى شقاوت تغییر مى دهد. آیا مضحک نیست بگوییم کسى که به سعادت خود علاقه مند است و از سوى دیگر راه سعادت را گم کرد، ولى چون عشق به کمال خویش داشته تنها همین عشق خوش سودا چاره ساز اوست ـ که در واقع باعث سقوط در درکات شقاوت است ـ خود عین سعادت است. روى این حساب، جاى هیچ گونه تردید نیست که عقل یعنى همان «جرقّه نور الهى» که ممیّز سعادت و شقاوت است، نقش به سزایى در سعادت آدمى دارد و عشق عامل محرّکى است که با کمک عقل، انسان را به پرواز مى آورَد و به مقصد کمال و قرب جوار حق رهبرى مى کند و مى توان تعبیرى را که برخى دانشمندان کرده اند آورد: «عشق و عقل براى انسان همانند چراغ و موتور براى اتومبیل است، اتومبیل بدون موتور توان حرکت ندارد و بدون چراغ در تاریکى شب عاملى براى سقوط و مرگ است» بدین گونه نقش عقل و عشق روشن مى شود. (1). اثنى عشریّه، ص 147، به نقل از کافى، ج 1، ص 43. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110