eitaa logo
صوفی پژوهی
313 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
632 ویدیو
100 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت3️⃣ 💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) 🔶یکی از تأثیرپذیری‌های تصوف از مسیحیت، پشمينه‌پوشی است که از عادات راهبان مسيحی بوده که بعد در صوفيّه هم، شعار زهد محسوب شده است. 🔹جامی در نفحات الانس می‌نویسد: «پشمینه پوشی (که به احتمال قوی) کلمه صوفی از آن ناشی است از عادات راهبین مسیحی است که بعد در صوفیه شعار زهد محسوب شده است؛ زندگی در صوامع و خانقاه نیز، تا اندازه‌ای تقلید به مسیحیان و راهبین است حتی در کتب تراجم، اولین خانقاهی که برای صوفیه بنا شد، به‌دست یکی از امرای مسیحی بود.[1] 🔶صوفیان نه تنها در پشمینه‌پوشی، بلکه در آداب دیگر مانند ترک ازدواج از این راهبان مسیحی تأثیر پذیرفته‌ و در آن افراط کرده‌اند. 🔹نویسندگان تاریخ فلسفه در جهان اسلامی در این‌باره نوشته‌اند که: «صوفيان مسلمان، لباس پشمينه را از راهبان مسيحى گرفتند، و آنچنان در پيروى از آنها راه مبالغه پيمودند كه برخى از آنها با وجود اينكه برخلاف تعاليم اسلام بود از ازدواج سرباز زدند.»2] 📖پی‌نوشت: [1]. جامی، عبدالرحمن، نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح مهدی توحیدی پور، تهران، انتشارات محمودی، بی تا، ص 31. [2]. فاخوری، حنا _ جر، خليل، تاريخ فلسفه در جهان اسلامی ، مترجم ، عبد المحمد آيتی، تهران، انتشارات علمی فرهنگی،1373، ص252. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت4️⃣ 💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) 🔻ساخت اولین خانقاه توسط امیری مسیحی 🔶وجود خانقاه در بین صوفیان نیز، بی‌تأثیر از مسیحیت نیست، که بنا بر آنچه در آثار و تألیفات صوفیان ذکر شده، به این أمر اشاره کرده‌اند. 🔹چنان‌چه معصوم‌علیشاه در طرائق الحقائق گفته که روزی امیری به شکار رفته بود؛ در راه دو نفر که از این طایفه بودند را دید که وقتی به هم می رسند یکدیگر را در آغوش می گیرند ودر جائی می نشینند. گفت شما را جائی هست که در آن گرد هم آئید گفتند خیر. گفت: من برای شما جائی بنا می‌کنم تا با یکدیگر در آنجا گرد هم آئید سپس خانقاه را ساخت.[1] 📖پی‌نوشت: [1]. شیرازی، محمد معصوم (معصوم علیشاه)، طرائق الحقائق، تصحیح محمد جعفر محجوب، تهران، انتشارات سنائی، بی تا، ص 151. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت5️⃣ 💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) 🔶غسل اسلام در بین صوفیه یکی از انحرافاتی است که بنا بر نظر ابوریحان بیرونی، ظاهراً از مسیحیت گرفته‌شده است.[1] و منظور از غسل اسلام در میان صوفیه، آن است که طالب، زمانی که می خواهد تشرف پیدا کند و رسماً صوفی شود، باید غسلی را انجام دهد که به آن غسل اسلام گفته می‌شود که شبیه به غسل‌ِ تعمید مسیحیان است که اگر کسی بخواهد داخل مسیحیت شود باید غسل‌تعمید را به‌جای آورد. 🔹«غسل تعمید یکی از دستورات الهی برای یهود و مسیحیان است و چنانچه از قاموس کتاب مقدس استفاده می‌شود این غسل برای توبه کردن بوده یعنی افرادی که از گناه پشیمان می‌شدند با غسل توبه، با خود عهد و پیمان می‌بستند که دیگر دور گناه نرفته و خداوند متعال را با انجام دادن واجبات الهی از خود راضی نگه دارند و حضرت یحیی نیز مردم را با این غسل کردن به سوی توبه و بازگشت از گناه تبلیغ می‌نمود.»[2] 📖پی‌نوشت: [1]. ابوریحان بیرونی محمد بن احمد‏، ماللهند، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی‏، تهران، ۱۳۹۱، ج 2، ص 453. [2]. مستر هاکس، قاموس کتاب مقدس، تهران، انتشارات اساطیر، چاپ اول، 1377ش، ص358. 👈🏻برای مطالعه بیشتر به مقاله زیر مراجعه بفرمایید. 🔰نقد غسل اسلام در تصوف https://www.adyannet.com/fa/news/43287 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت6⃣ 💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) یکی دیگر از آداب و مسائلی که صوفیان، از مسیحیت تأثیر گرفته‌اند، فقر است. چنان‌چه گفته شده که: «فقر از فضائل مسيحيت است و در قرآن ذكرى از آن نشده است، و متصوفه اسلام، چنان‌كه ابن تيميه ثابت كرده آن را از مسيحيت گرفته‌اند، و مترادف كلمه‌ی تصوف به كار برده اند.[1] 🔶اگر شکل‌پذیری تصوف را اقتباس از مسیحیت ندانیم، اما از این اقوال و مطالبی که مختصر ذکر شد، تأثیرپذیری تصوف از بعضی از آداب و رسوم مسیحیت به‌خوبی ثابت می‌شود، و این نشان می‌دهد که صوفیان در عقائد و مسلکشان، این امور را از منبع غیر اسلامی اخذ کرده‌اند، چنان‌چه برخی از این اموراز نظر اسلام، جزو بدعت و از انحرافات می‌باشد. 📖پی‌نوشت: [1]. فاخوری، حنا ؛ جر، خليل، تاريخ فلسفه در جهان اسلامی، مترجم: عبد المحمد آيتی، تهران، انتشارات علمی فرهنگی، 1373، ص251. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقویم روز 📌سه‌شنبه ☀️ ۵ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۱۲ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 26 دسامبر 2023 میلادی 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️بدعتی به نام صوفیه! ❓❓پرسش: یک روایتی از امام رضا علیه السَّلام هست که هر کس نام را بشنود و آنها را لعن نکند، ردشان نکند، از ما نیست، این روایت درست است؟ 🔰🔰پاسخ: 👌حالا روایت هم درست نباشد اصل قضیه درست است. 👈صوفیه فرقه بدعتی هستند، اسلام تصوّف نیاورده است، بعد از مدت زیادی، یواش یواش شروع شده و بعد هم انگلستان زیرش را گرفت و تشویق کرد و شد یک مسأله ای و مقابل شیعه قرار گرفتند، 💢بجای مسجد خانقاه می سازند، 💢 بجای مرجع تقلید قُطب و مُرشد درست می کنند، 💢بجای خُمس هم عُشریه می گیرند، ❌یک چیزی مقابل ما گذاشتند، اینجوری دشمنی کردند. 👈ملعون که سهل است، 👈باید سبیل همه را تراشید، این‌ها از نماز واجب تر می دانند سبیل را، نماز نمی خوانند اما سبیل را می گذارند از اول تا آخر بلند شود، بعضی ها اینقدر سبیلشان بلند است بخواهند یک لقمه دهانشان بگذارند باید چقدر عقب و جلو کنند اینها را تا بشود غذا برود آنجا، و الّا نمی شود. اینها بدعت گذار هستند، جلساتشان نمی شود ما برویم. 🖊 آیت الله خوشوقت (ره) 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰عرفان اسلامی 🖊آیت الله العظمی جوادی آملی: «سير تكاملی انسان به سوی خداوند، سير صعودی است، از اين رو قرآن كريم می فرمايد كه به حبل و ريسمان الهی چنگ بزنيد: "واعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَميعًا ولاتَفَرَّقوا" چنان كه كوه نوردان برای صعود بر صخره های بلند، نيازمند طناب و دستگيره محكم اند تا سقوط نكنند. قرآن كريم در آيه ديگر، اعتصام به الله را مطرح كرده و چنين می فرمايد: "ومَن يَعتَصِم بِاللهِ فَقَد هُدِی اِلی صِراطٍ مُستَقيم"؛ هر كس به خداوند اعتصام كند، قطعاً به صراط مستقيم هدايت شده است. 👌حبل الله، همان دين خداست كه دربر دارنده عقايد، اخلاق و احكام است و اعتصام به حبل الله، اعتصام به الله است.» 📖کتاب روابط بین الملل در اسلام ص۹۰ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف6️⃣1️⃣ 🔰عشق و پرستش ریاضعلى: صحیح است ولى نباید فراموش کرد که بندگى و پرستش خدا با عشق و محبّت آمیخته، اگر عشق نباشد کجا انسان شوق عبادت دارد. در قرآن کریم (قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى)(1)و نظایر آن بسیار است. آقاى فاضل: نقش محبّت را در عبودیّت انکار نمى کنیم، ولى در اینجا هم عشق نقش محرّک را بازى مى کند، زیرا پرستش صحیح هنگامى محقّق مى شود که آدمى با قدرت تعقّل و راهنمایى شرع، مقام جلال و جبروت حق را بشناسد آن گاه شوق عبودیّت در او ایجاد شده تا در اداى وظیفه بندگى و شکرگزارى بکوشد. چرا پیامبران و اولیاى خدا بیشتر از دیگران در اداى وظایف بندگى حق مى کوشیدند؟ مگر جز این بود که آنها بهتر از دیگران به مقام ربوبیّت الهى پى برده بودند: «(إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ); فقط دانایان از خدا مى ترسند و بس».(2) در روایت مى خوانیم که «جاهل عابد مانند حیوانى است که سنگ آسیاب را مى گردانَد. به دور خود مى چرخد و از جاى اوّل خود تجاوز نمى کند». بارى عشق و محبّت، چنانکه گفتیم، در راه بندگى نقش مهمّى دارد و آن عبارت است از تحریک به سوى اطاعت و عبادت، آن هم عشق و محبّتى که خرس مآبانه نباشد. (1). سوره آل عمران، آیه 31 . (2). سوره فاطر، آیه 28 . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
آسیب شناسی اقوال و کردار داوود طائی در متون عرفانی.راضیه نسبی.pdf
572.9K
🔰آسیب شناسی اقوال و کردار داود طائی در متون عرفانی 🖊راضیه نسبی 🖊احمد ذاکری 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110