eitaa logo
صوفی پژوهی
284 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
471 ویدیو
81 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ درسنامه انتقادی آشنایی با تصوف (ویراست جدید) منتشر شد ✒️ نویسنده: سید علیرضا موسوی 📚 انتشارات خاتم النبیین صلی الله علیه واله 🔺 توضیحی پیرامون محتوای کتاب: جریان تصوف، با بیش از هزار و چهارصد سال قدمت در دین اسلام، از معدود جریاناتی است که هم در میان شیعیان و هم اهل سنت طرفداران بسیاری داشته و دارد و تا عمیق ترین لایه ها و ابعاد زیست دینی و فرهنگ ملی آنها نفوذ کرده است. اما درویشی و صوفی گری به چه معناست و این جریان چه پیشینه ای را از سر گذرانده است؟ آیا تصوف همان عرفان اسلامی است؟ اصول اعتقادی و نظام جهان بینی صوفیان چه بوده و آیا این اصول با باورهای عموم شیعیان و علمای تشیع انطباق دارد؟ در ایران چه فرقه هایی از دراویش بیشتر فعال هستند؟ اینها بخشی از سوالات مهمی است که این نوشتار، در قالب یک درسنامه بدان ها پاسخ می گوید. 📌مخاطبین: طلاب، دانشجویان و عموم علاقه مندان به مباحث عرفان و تصوف 💲قیمت : 130,000 هزار تومان- تهیه کتاب با تخفیف ویژه 30درصدی (91 هزارتومان) تا 1 شعبان 🔗 مشاهده لینک خرید در سایت https://nashrekhatam.com/product/%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%d9%85%db%80-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d8%b5%d9%88%d9%81/ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
درسنامه تصوف سیاه و سفید.pdf
389K
فهرست و مقدمه کتاب {درسنامه انتقادی آشنایی با تصوف (ویراست جدید} 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 رجبیون یا شیعیان امامیه، خوک هستند؟! 🔶 در آثار بعضی از متصوفه همچون «ابن عربی»، سخن از گروهی به نام «رجبیون» آورده شده که در ماه رجب مکاشفاتی برای آنها حاصل می شود؛ در یکی از این مکاشفات، «رجبیون»، روافض (شیعیان) را به شکل خوک دیده اند و «ابن عربی» نیز این مکاشفه را در کتاب «فصوص الحکم» خویش نقل کرده است 🔷 امام خمینی رحمةالله علیه جوابی در خور سخن «ابن عربی» به وی داده است؛ ایشان می فرمایند: بعضی از نفوس از آنجا که صفحه وجودشان در اثر صفای باطنی، همچون آیینه مصقّل می باشد، ممکن است سالک مرتاض، عین ثابت نفوس خویش را در آیینه وجود او مشاهده نماید، نظیر مشاهده شیعیان به صورت خنزیر توسط بعضی مرتاضین اهل سنت که گمان کرده اند آن صورت واقعی شیعیان بود؛ بلکه به واسطه صفای آینه شیعیان، مرتاض صورت خود را که به شکل خوک بوده، در آینه او مشاهده نموده و گمان کرده است که آن صورت رافضی (شیعه) بوده، حال آنکه فقط صورت خود را دیده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.adyannet.com/fa/news/43871 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠
 محضر الله
🔹 وجود مبارک فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ کیفَ تَکون‏»؛ فرمود تو هر جا باشی هستی، در منظر خدا هستی، در مرئای خدا هستی، به این فکر نباش که تو را به جهنم بترسانند، به این فکر باش که حیا داشته باشی! 🔹 قرآن قبل از اینکه ما را بترساند ما را به دعوت کرد؛ در سوره مبارکه «علق» فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ آیا انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! حیا از بهترین نعمت ‌های خداست! ما در حضور اساتیدمان، در حضور بزرگانمان، خلاف نمی‌کنیم، حرم که رفتیم یقیناً خلاف نمی ‌کنیم، حالا در حضور ذات اقدس الهی چطور؟ 🔹 حضرت جواد (سلام الله علیه) فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ‏». همان طوری که از آن طرف ﴿أَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾، از این طرف هم فرمود بدانید ﴿هُوَ مَعَکمْ أَینَ ما کنْتُمْ﴾؛ هر جا باشید او با شماست. شما اگر نتوانستید ببینید، او که می ‌بیند! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1382/11/02 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢اعتبار داستان های مثنوی از منظر استاد مطهری❗️❗️ 🔻مولوى در داستان ابراهيم ادهم- كه البته افسانه است- در اين مورد اشاره‏اى دارد. 🔻او افسانه‌‏ها را ذكر مى‌‏كند به اعتبار اينكه مى‌‏خواهد مطلب خودش را بگويد. هدف او نقل تاريخ نيست؛ 👈🏻افسانه‌‏اى را نقل مى‌‏كند تا مطلبش را بفهماند[1] 💢خیلی از داستان هایی که مولوی به پیامبران خدا علیهم‌السلام نسبت داده است، از همین سنخ می‌باشد؛ 👈🏻داستان «موسی و شبان»، یکی از مهم‌ترین داستان‌هایی که در بین مردم عادی نیز رواج دارد و همچنین مبانی اسلامی است، و از همین سنخ داستان‌های افسانه‌ای است که مولوی در مورد حضرت موسی علیه‌السلام سرایده است. [1]. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏4 ؛ ص719 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❤️معرفی عارفان واقعی ❤️ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى ولادت و ارتحال ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى قدّس اللَه سرّه ولادت: 1247 هـ.ق تبریز ارتحال: 11ذی الحجه 1343 هـ.ق، قم قبرستان شیخان استاد عرفانِ ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى • آخوند ملا حسينقلي درجزینی همداني رضوان اللَه علیه اساتید علمی میرزا جواد آقا ملکی: مرحوم آقا رضا همدانی مرحوم میرزا حسین نوری مرحوم ملا محمد کاظم (آخوند خراسانی) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
تحریم انتخابات توسط جریان دراویش خارج‌نشین! 🔺به تازگی و در یک تقسیم کاری درون فرقه‌ای، شرمان بهشتی (همسر مصطفی آزمایش)، مسئولیت خبرسازی در خصوص تحریم و بایکت‌کردن انتخابات ایران را از سوی تشکیلاتِ فرقه برعهده گرفته و روزانه در صفحه اینستاگرام خود، به لجن‌پراکنی درباره انتخابات ایران مشغول شده است. 🔻وی ۲۹ دی ماه با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود مردم را به بایکوت و عدم شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبراگان که اسفند ماه برگزار خواهد شد دعوت کرد. 🖊فرقه نیوز 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🍃آبادی زندگی کاش باور می‌کردیم، در لحظه‌هایی که به یاد تو نیستیم، مرده‌ایم! و کاش به اندازه‌ای که از انتقال از این دنیا به دنیای دیگر وحشت داریم، از مرگ خفت‌بارِ غفلت از تو هم می‌ترسیدیم! ما وقتی از تو غافل می‌شویم، لحظه‌هایمان یکی یکی خرابه می‌شود و در میان این ویرانه‌ها روزگار طی می‌کنیم و به دنبال رمز و راز آبادانی زندگی هستیم. کاش لحظه‌های زندگی را با یاد تو آباد می‌کردیم تا این قدر تلاش بیهوده نمی‌کردیم! شبت بخیر آبادی زندگی!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سه شنبه ☀️ ۳ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۱ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 23 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️مطالعه هفت باره کتاب روح مجرد‼️ 💢آقای شیخ علی رضایی تهرانی استاد شیخ حسن وکیلی که کتابی بنام (سیر و سلوک) دارد 👈 مدت مدیدی است از قول حاج آقا محمود لولاچیان ابوالزوجه ٔ محترم حجةالاسلام والمسلمین حاج آقا سید میثم خامنه ای نقل می کند که : 🔻مقام معظم رهبری کتاب روح مجرد را هفت بار مطالعه کرده اند. 💢البته غیر از ایشان، سید حسین دعایی که ظاهرا فرزند سید محسن دعایی است نیز ناقل این مطلب خلاف واقع است. 👌در این کلیپ حاج آقا لولاچیان به شدت این نقل را تکذیب می کنند. 💢ای کاش مدعیان عالَم عرفان، صادقانه رفتار کنند و برای پیشبرد اهداف خودشان متوسل به کذب نشوند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رجب ماه ورودی🔸 زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول می‌رسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 چهارشنبه ☀️ ۴ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۲ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 24 ژانویه 2024 میلادی ✳️مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت جناب عباس‌بن‌عبدالمطلب، عموی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛ ٣٢ق. 🔹 درگذشت آیت‌الله سید محسن امین عاملی، مؤلف «اعیان‌الشیعه»؛ ١٣٧١ق. 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰درویش5️⃣2️⃣ 💢یکى از عقل مى لافد یکى از عشق مى بافد *** بیا کاین داروى ها را به پیش داور اندازیم البتّه کسانى که درباره عقل و عشق قضاوت هایى کرده اند مصون از خطا نبوده اند و لذا ما داورى صحیح را نزد داور مى بریم. 🔶آقاى فاضل: حالا که داورى را پیش داور بردید، قرآن را باز کنید و حقیقت را دریابید. 🔷خداوند حکیم در قرآن عقل را به بهترین تعبیرات ستوده و مزایاى انسانیّت از فهم و تشخیص، معرفت و بندگى و... همه را به صاحبان خرد و دانش اختصاص داده و به عکس از مردمان نادان شدیداً مذمّت فرموده است: 🔹«(إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ); بدترین جنبندگان نزد خداوند کر و لالانى اند که خرد نمىورزند».(1) و این حقیقت آشکارتر از آن است که لازم باشد از قرآن آیاتى بیاوریم، زیرا براى کسى که مختصر آشنایى با قرآن دارد تصدیق این حقیقت آسان است. 🔷روایاتى که از پیامبر و ائمّه(علیهم السلام) رسیده و به صدها بالغ مى شود به این حقیقت صراحت دارد. 🔹رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى فرمود: «قِوامُ المَرءِ عَقلُهُ وَلا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ; پایدارى آدمى به عقل اوست، کسى که عقل ندارد دین ندارد».(2) 🔹در حدیثى امام باقر(علیه السلام) فرمود: «چون خداوند عقل را آفرید فرمود: به عزّت و جلال خودم سوگند، مخلوقى بهتر از تو نیافریدم تکلیف ثواب و عقاب من متوجّه تو است».(3) 🔹و در روایتى امام صادق(علیه السلام) فرمود: «عقل آن است که سبب بندگى خدا و به دست آوردن بهشت باشد. کسى گفت: پس آنچه در معاویه بود چه بود؟ فرمود: نَکرى و شیطنت بود، شبیه عقل بود و نه عقل».(4) 👈🏻باز هم انعکاس این حقیقت در روایات معصومین(علیهم السلام) با یک مراجعه سطحى به کتاب هاى روایى روشن مى شود و اگر طرفداران عشق یک نظر اجمالى در آیات و روایات مى کردند و معنى عقل و امتیاز آن را از نکرى و شیطنت مى فهمیدند حلّ اشتباه خود را از امام صادق(علیه السلام) دریافت مى کردند، آنجا که فرمود: عمل معاویه ها را عاقلانه نپندارید، اینها شیطنت است نه عقل «عقل چراغ راه هدایت است نه وسیله مکر و فریب»، آن وقت دیگر عقل را به شیطان و ابوجهل و نظایرشان نسبت نمى دادند; پس همه گناهان ناشى از عدم اطّلاع صحیح از معارف والاى دین است. (1). سوره انفال، آیه 22 . (2). بحارالانوار، ج 1، ص 94. (3). کافى، ج 1، ص 10 و بحارالانوار، ج 1، ص 109. (4). کافى، ج 1، ص 11. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه1️⃣ 🔶برخی معتقدند که "خطبه البیان" را نمی‌توان از لحاظ محتوا منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دانست، زیرا این خطبه به شطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقه‌های باطنیه واقع شده است. 🔶شاید نکته آنجا باشد که لاهیجی هم به آن اشاره کرده است و آن این است که صوفیه برای توجیه شطحیات خود دست به دامان این خطبه شده‌اند. 🔶لاهیجی «عبارات خطبه البیان و برخی از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را همراه با شطحیات مشهور اهل تصوف ذکر می‌کند، بی آنکه تمایزی بین آنها قائل شود و جملگی را از احوال کاملانی بر می‌شمرد که در مراتب کشف و شهود برایشان ظاهر شده است.» [1] 👈🏻و این البته دون شان مقام ولایت امام علی (علیه السلام) است. در هر صورت می‌توان نتیجه گرفت که از نظر لاهیجی خطبه البیان و شطحیات عارفان جزو یک مجموعه‌اند. 👈🏻البته تمام این موارد افزون بر ضعف سندی این خطبه است که قدیمی‌ترین نسخه‌ای که این خطبه در آن پیدا شده است مربوط به 724 هجری قمری است. پی‌نوشت: [1]. لاهیجی شمس‌الدین محمد، مفتاح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، زوار، 1373، ص 529 💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه2️⃣ 🔶برخی که "خطبه البیان" را منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌دانند در توضیح آن گفتند امام علی (علیه السلام) وقتی در کوفه در ضمن خطبه‌ای به مناسبت حوادث و مصائبی که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای امت روی می‌دهد، اشاره‌هایی فرمودند. 👈🏻در این حین منکری از بزرگان خوارج سخن امام را قطع کرد و پرسید که وی این چیزها را از کجا می‌داند؟ 💢 حضرت به دیده خشم به او نگاه کرد و در باب اوصاف حال و احاطه علم خویش عبارت‌هایی مسجع بر زبان آورد که بیان احوال ایشان بود. 🔶اما گروهی دیگر عقیده دارند: «خطبه البیان با سه نقل متفاوت و با متن‌های گوناگون در کتاب "الزام الناصب" آمده است که هیچ یک از آنها سند معتبر و قابل توجهی ندارد.» [1] 👌🏻بنابر اینکه سند خطبه البیان ضعیف بوده و در کتاب‌های متقدم هم نقل نشده است، انتساب این خطبه به حضرت علی (علیه السلام) درست نیست و عده‌ای آن را از جعلیات صوفیه می‌دانند.[2] پی‌نوشت: [1]. يزدى حائرى على بن زين العابدين‏، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب( عليه السلام)، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏، بیروت، 1422 قمری، ج 2، ص 178 [2]. اسدپور رضا، مقاله خطبه البیان و شطحیات عارفان، پژوهشنامه ادیان، شماره سوم، 1387، ص 1 💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استوری ویژه میلاد امام علی علیه السلام 💢 پیشوای تمام مومنان 📎 📎