30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩 ایمان به ایمان
و دوری از فلسفه و عرفان
🎙بیانات آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دامظله
🔹در جمع طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم
🗒 ۲۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
مراتب سلوک در نظر خاکساریه
🔹لسان: در این مرحله یکی از پیران، طالب خاکساری را توبه میدهد. طالب غسل کرده، پیر از سر و ابرو و سبیل و ریش او موی برمی چیند و طالب در مجلسی خاص تعهد میکند اصول طریقت را رعایت کند. لسان در طریقت خاکسار یادآور قول دادنِ جوانمردانِ قولی در آیین فتوت است
🔸پیاله: در این مرحله در مجلسی خاص چندین درویش به قطار میایستند و با لنگی مشهور به لنگ ۴۰ تن، به همدیگر وصل میشوند و از دست پیر یا قطب، شربتی خاص میگیرند و به نوبت مینوشند. این رسم نیز یادآور شُرب در آیین فتوت است.
🔹کسوت: در عهد قاجار ظاهراً بازوی درویشانی را که به این مرحله میرسیدند، با سکه ای داغ میکردند تا نشانی برای آنان باشد. این رسم امروزه منسوخ شده است.
🔸گل سپردن: در گذشته رسمی در دنباله مراسم داغ کردن در مرحله کسوت بوده که در آن، مرید پس از چندین روز داغ خود را به پیر نشان میداده است.
🔹جوز شکستن: در این مرحله، درویش خاکسار نزدِ یکی از پیران اهل حق سر میسپارد و آن پیر میوهای معطر و جنگلی به نام جوز را در مراسمی خاص با کارد خُرد میکند.
🔸چراغی گرفتن: در این مرحله، مرید طی مراسمی خاص، چراغی که چند شمع روشن داشت از پیر میگرفت.
🔹ارشاد: در این مرحله، مرید لُنگی خاص از پیر میگیرد. برای همین در رسالههای آنان به جای سَنَد خرقه از لنگ و جاری شدن لنگ سخن گفته شده است. با وجود رسم ارشاد در این طریقت، خاکساریه را جزو طریقههای بی سلسله محسوب کردهاند.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
دستور قتل معصوم علی شاه 🖊طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔶شاه طاهر دکنی مرشد معصوم علیشاه
🔰دیدگاه سیدمحمدحسین طهرانی در مورد کشته شدن معصومعلیشاه به دست فقیه بزرگ شیخ محمدعلی کرمانشاهی(صاحب کتاب خیراتیه)
🔶سیدمحمدحسین طهرانی در کتاب «روح مجرد»، مینویسد: «در زمان ایشان درویش كشى رائج بود. عوامّ كالانعام هر جا مسكینى دل سوخته را كه شعار درویشى داشت مىیافتند، خانهاش را غارت میكردند و خودش را مىكشتند...آقا محمّد على سه نفر از أولیاى خدا را كشت. سوّمى آنها بُدَلا بود كه فرمان قتل او را صادر كرده بود. بُدلا به او گفت: اگر مرا بكشى، تو قبل از من خاك خواهى رفت!
آقا محمّد على به وى گفت: مظفّر على شاه و سید معصوم على شاه كه از تو مهمتر بودند چنین معجزهاى نكردند، تو حالا میخواهى بكنى؟! بدلا گفت: همینطور است. چون آنها كامل بودند، مرگ و حیات در نزدشان تفاوت نداشت؛ ولى من هنوز كامل نشدهام و نارس هستم. اگر مرا بكشى به من ظلم كردهاى!»
🔷سید محمدحسین طهرانی، امثال معصوم علیشاه را جزء اولیای الهی دانسته، این درحالیست که فتوای قتل او به وسیله مرحوم بحرالعلوم تأیید شده است.
🔷طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری، محمد علی کرمانشاهی برای این کار خویش از علمای کربلا استفتاء کرده و ایشان طبق استشهاد امثال سید مهدی یحرالعلوم و... اقدام به این کار کرده است»
🔷خوانندگان قضاوت کنند که چه کسی بر حق است.
#کتاب_روح_مجرد
#سید_محمد_حسین_طهرانی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
پوستر : تصور صورت قطب در تصوف
🖊ملاسلطان گنابادی، موسس فرقه گنابادیه می گوید :
چون طالب و مرید اراده حضور نماید، چنین داند که به خدمت پادشاه مقتدری می رود و به بخشش او امیدوار باشد که به یک آن ، دو عالم را بی سبب به او بخشد و خیال را مشغول صورت شیخ دارد …
📖سعادت نامه، ص۱۶۲
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️ یا فاطمه المظلومه...
آسمان چادری سرش کرد و
برد نور دو ماه را با خود
یک به یک خانه خانه می رفت و
حجت روشن حقیقت شد
بسته بودند چشم را افسوس
آسمان گرچه روشنی می داد
حق علی بود و ذوالفقارش که
گوشه ی خانه بی پناه افتاد
سوره سوره برای زن آمد
حجم سجاده اش چراغان بود
دین ولی راه را نشان می داد
با علی بودن اصل ایمان بود
با علی بود و خوب می دانست
بی ولایت نبوتی هم نیست
موریانه سقیفه را می خورد
پایه های دروغ محکم نیست
راست قامت چو نخل های فدک
ایستاد و مناره بر پا شد
از گلویش ستاره جوشید و
یکتنه، زن، سپاه مولا شد
واژه ها ذوالفقار حیدر بود
خطبه اش سر برید ظلمت را
فاطمه بضعةالنبی آموخت
از علی شیوه ی سیاست را
دست حق را دروغ ها بستند
کوچه های مدینه چون کوفه ست
رد خون را اگر چه پاک کنند
روضه ی میخ در که مکشوفه ست
دست زخمی فاطمه یعنی
عشق همواره دردسر دارد
می رود تا شهادت این عرفان
هرکه عاشق شود جگر دارد
از طریقت نبرده بویی هم
خانقاه و سماع و رکن و مقام
گر به دنبال عشق می گردی
راه آن فاطمه ست، ختم کلام.
✍ زهرا آراستهنیا
#فاطمیه
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
#تصوف در فرق صوفیه چنین حالاتی مشاهده می شود. #جن_گیری 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
البته محققین فرقه شناسی در باره این گونه رفتار ها تحلیلهایی را ارائه داده اند.
👈اولین احتمال ساختگی بودن چنین رفتارهایی است که از جانب بعضی مریدان با هماهنگی مراد و قطب خویش انجام شده، تا به مخاطبین این نکته را القا کنند که قطب دارای نیروهای ماورایی بوده و به عالم غیب و خداوند متصل است.
👈احتمال دیگر که در این زمینه به ذهن می رسد، ارتباط اقطاب فرقه های صوفیه با جن و شیاطین بوده و توسط آن موجودات کارهایی را انجام می دهند.
👌اما آنچه که یقینا می توان به آن اشاره کرد این است که آنها قدرت انجام امور خارقالعاده و .... را از منشأئی الهی دریافت نکرده اند.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
Kashani-14020906-www.ebnearabi.com.mp3
4.33M
⭕️ بخشی از سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی درباره جسارت شمس تبریزی به حضرت زهرا علیها سلام
🔺 خلاصه ای از برخی مباحث مطروحه در این فایل صوتی:
▪️ حکومت طاغوت زمان اهل بیت علیهم السلام با دروغ و دغل واقعیت را وارونه میکرد
▪️ بعضی از تهمتهایی که به حضرت زهرا سلام الله علیها زده اند امروز در کتب بعضی از صوفیه باقی مانده است
▪️ شمس در دو جای کتاب مقالات به حضرت زهرا سلام الله علیها اهانت کرده است که دقیقا ریشه در سقیفه دارد
▪️ می گوید انسان ها سه دستند بعضی بالاترین درجه ایمان رو دارند اینها عبادت احرار دارند بهشت و جهنم برایشان مهم نیست، یک مرحله پایینتر عبادت تجار است که خداوند را برای ثواب و بهشت و این قبیل مسائل عبادت میکنند. از همه اینها پایین تر و سخیف تر کسانی هستند که مثل برده ها فقط میترسند و از ترس عبادت میکنند. شمس که میخواهد برای دسته سوم مثال بزند میگوید مثالش فاطمه است (سلام الله علیها)
▪️ شمس می گوید وقتی پیغمبر صلی الله علیه و آله از معراج آمد یکی سوال می کرد یا رسول الله حقیقت رب چیست؟ یا رسول الله بهشت چگونه بود؟ و سپس شمس به دروغ میگوید فاطمه میپرسید جهنم چطور بود؟ این اهانت صریحی است که شمس تبریزی به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نموده است.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110