eitaa logo
صوفی پژوهی
318 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
641 ویدیو
100 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چهارشنبه ☀️ ۴ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۲ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 24 ژانویه 2024 میلادی ✳️مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت جناب عباس‌بن‌عبدالمطلب، عموی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛ ٣٢ق. 🔹 درگذشت آیت‌الله سید محسن امین عاملی، مؤلف «اعیان‌الشیعه»؛ ١٣٧١ق. 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰درویش5️⃣2️⃣ 💢یکى از عقل مى لافد یکى از عشق مى بافد *** بیا کاین داروى ها را به پیش داور اندازیم البتّه کسانى که درباره عقل و عشق قضاوت هایى کرده اند مصون از خطا نبوده اند و لذا ما داورى صحیح را نزد داور مى بریم. 🔶آقاى فاضل: حالا که داورى را پیش داور بردید، قرآن را باز کنید و حقیقت را دریابید. 🔷خداوند حکیم در قرآن عقل را به بهترین تعبیرات ستوده و مزایاى انسانیّت از فهم و تشخیص، معرفت و بندگى و... همه را به صاحبان خرد و دانش اختصاص داده و به عکس از مردمان نادان شدیداً مذمّت فرموده است: 🔹«(إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ); بدترین جنبندگان نزد خداوند کر و لالانى اند که خرد نمىورزند».(1) و این حقیقت آشکارتر از آن است که لازم باشد از قرآن آیاتى بیاوریم، زیرا براى کسى که مختصر آشنایى با قرآن دارد تصدیق این حقیقت آسان است. 🔷روایاتى که از پیامبر و ائمّه(علیهم السلام) رسیده و به صدها بالغ مى شود به این حقیقت صراحت دارد. 🔹رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى فرمود: «قِوامُ المَرءِ عَقلُهُ وَلا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ; پایدارى آدمى به عقل اوست، کسى که عقل ندارد دین ندارد».(2) 🔹در حدیثى امام باقر(علیه السلام) فرمود: «چون خداوند عقل را آفرید فرمود: به عزّت و جلال خودم سوگند، مخلوقى بهتر از تو نیافریدم تکلیف ثواب و عقاب من متوجّه تو است».(3) 🔹و در روایتى امام صادق(علیه السلام) فرمود: «عقل آن است که سبب بندگى خدا و به دست آوردن بهشت باشد. کسى گفت: پس آنچه در معاویه بود چه بود؟ فرمود: نَکرى و شیطنت بود، شبیه عقل بود و نه عقل».(4) 👈🏻باز هم انعکاس این حقیقت در روایات معصومین(علیهم السلام) با یک مراجعه سطحى به کتاب هاى روایى روشن مى شود و اگر طرفداران عشق یک نظر اجمالى در آیات و روایات مى کردند و معنى عقل و امتیاز آن را از نکرى و شیطنت مى فهمیدند حلّ اشتباه خود را از امام صادق(علیه السلام) دریافت مى کردند، آنجا که فرمود: عمل معاویه ها را عاقلانه نپندارید، اینها شیطنت است نه عقل «عقل چراغ راه هدایت است نه وسیله مکر و فریب»، آن وقت دیگر عقل را به شیطان و ابوجهل و نظایرشان نسبت نمى دادند; پس همه گناهان ناشى از عدم اطّلاع صحیح از معارف والاى دین است. (1). سوره انفال، آیه 22 . (2). بحارالانوار، ج 1، ص 94. (3). کافى، ج 1، ص 10 و بحارالانوار، ج 1، ص 109. (4). کافى، ج 1، ص 11. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه1️⃣ 🔶برخی معتقدند که "خطبه البیان" را نمی‌توان از لحاظ محتوا منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دانست، زیرا این خطبه به شطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقه‌های باطنیه واقع شده است. 🔶شاید نکته آنجا باشد که لاهیجی هم به آن اشاره کرده است و آن این است که صوفیه برای توجیه شطحیات خود دست به دامان این خطبه شده‌اند. 🔶لاهیجی «عبارات خطبه البیان و برخی از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را همراه با شطحیات مشهور اهل تصوف ذکر می‌کند، بی آنکه تمایزی بین آنها قائل شود و جملگی را از احوال کاملانی بر می‌شمرد که در مراتب کشف و شهود برایشان ظاهر شده است.» [1] 👈🏻و این البته دون شان مقام ولایت امام علی (علیه السلام) است. در هر صورت می‌توان نتیجه گرفت که از نظر لاهیجی خطبه البیان و شطحیات عارفان جزو یک مجموعه‌اند. 👈🏻البته تمام این موارد افزون بر ضعف سندی این خطبه است که قدیمی‌ترین نسخه‌ای که این خطبه در آن پیدا شده است مربوط به 724 هجری قمری است. پی‌نوشت: [1]. لاهیجی شمس‌الدین محمد، مفتاح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، زوار، 1373، ص 529 💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه2️⃣ 🔶برخی که "خطبه البیان" را منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌دانند در توضیح آن گفتند امام علی (علیه السلام) وقتی در کوفه در ضمن خطبه‌ای به مناسبت حوادث و مصائبی که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای امت روی می‌دهد، اشاره‌هایی فرمودند. 👈🏻در این حین منکری از بزرگان خوارج سخن امام را قطع کرد و پرسید که وی این چیزها را از کجا می‌داند؟ 💢 حضرت به دیده خشم به او نگاه کرد و در باب اوصاف حال و احاطه علم خویش عبارت‌هایی مسجع بر زبان آورد که بیان احوال ایشان بود. 🔶اما گروهی دیگر عقیده دارند: «خطبه البیان با سه نقل متفاوت و با متن‌های گوناگون در کتاب "الزام الناصب" آمده است که هیچ یک از آنها سند معتبر و قابل توجهی ندارد.» [1] 👌🏻بنابر اینکه سند خطبه البیان ضعیف بوده و در کتاب‌های متقدم هم نقل نشده است، انتساب این خطبه به حضرت علی (علیه السلام) درست نیست و عده‌ای آن را از جعلیات صوفیه می‌دانند.[2] پی‌نوشت: [1]. يزدى حائرى على بن زين العابدين‏، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب( عليه السلام)، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏، بیروت، 1422 قمری، ج 2، ص 178 [2]. اسدپور رضا، مقاله خطبه البیان و شطحیات عارفان، پژوهشنامه ادیان، شماره سوم، 1387، ص 1 💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 استوری ویژه میلاد امام علی علیه السلام 💢 پیشوای تمام مومنان 📎 📎
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویژه ولادت امیرالمومنین 💢 مولای ما نمونه دیگر نداشته است 🎤 سیدحمیدرضا برقعی 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پنجشنبه ☀️ ۵ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۳ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 25 ژانویه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا