eitaa logo
صوفی پژوهی
305 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
588 ویدیو
96 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰این دیوانه را رها کنید8️⃣4️⃣ ❇️آقاى فاضل: باز در تذکره(1) و کشکول شیخ بهایى مى خ
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰بهشت و دوزخ و کعبه را مى سوزانیم9️⃣4️⃣ آقاى فاضل: باز هم بشنوید که شبلى چوبى را به دست گرفته، دو سر آن را آتش زده بود، از وى پرسیدند چه مى خواهى بکنى؟ گفت: مى خواهم با یک سر آن بهشت و با سر دیگر دوزخ را بسوزانم تا خلق را پروا و ترس از خدا پدید آید.(1) ادیب زاده: پس به عقیده شبلى بیخود خدا بهشت و دوزخ را آفریده است! باید به شبلى گفت: فقیر، همه مردم به پایه شما نمى رسند که سه روز به عشق خدا برقصند و «هوهو» بگویند(2)بیشتر مردم به عشق بهشت و فرار از دوزخ خدا را اطاعت مى کنند، براى این گروه ثواب و عقاب در حکم ضامن اجرا براى وظایف دینى است، بلکه قدم فراتر نهاده و مى گوییم: بهشت و دوزخ را خود مردم با اعمالشان فراهم مى سازند، پس شما بیخود چنین خیالى کرده اید... . درویش سرخ و زرد شد و زیرچشمى به ادیب زاده نگاه تند مى کرد. آقاى فاضل: همین شبلى پاره آتش بر کف نهاده، مى دوید گفتند: چه مى خواهى بکنى؟ گفت: مى خواهم کعبه را آتش بزنم تا مردم به خدا مشغول شوند.(3) درویش جنبشى کرد و گفت: جناب شبلى راست گفته!... زیرا... آقاى فاضل: قدرى حوصله کنید نوبت دفاع شما هم مى رسد. (1). همان، ص 136. (2). تذکرة الاولیاء، ج 2، ص 163، طبع لندن. (3). همان، ص 163. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
«مدرسه بهاره تصوف پژوهی» درنگی در نظریه وحدت وجود 👨‍🎓با اعطای گواهی شرکت در دوره ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ✨کاری از پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم‌النبیین صلی الله علیه وآله، پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 📆زمان برگزاری: پنج‌شنبه؛ ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۱۵ الی ۱۹ جمعه؛ ۲۱ اردیبهشت، ساعت ۸ الی ۱۲ و ۱۵ الی ۱۹. ⌛️آخرین مهلت ثبت‌نام: پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ 📌مکان برگزاری: خیابان صفائیه، کوچه ۳۷، مدرسه باقرالعلوم علیه‌السلام، سالن اجتماعات 🔗لینک ثبت‌نام: survey.porsline.ir/s/bP5hfAQr 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❗️❗️رقاصی عارف واصل (!!) در مجلس عزای امام حسین علیه السلام !!! 🎙اسماعیل دولابی گفته است: 🔶حاج هادی ابهری که در محبت اهل بیت علیهم السلام و خصوصاً امام حسین علیه السلام مجنون بود؛ 🔶گاهی اوقات در مجلس روضه‌ی امام حسین چنان عاشقانه روضه می‌خواند و گریه می‌کرد که همه را منقلب می‌کرد. 🔸وقتی همه خوب به گریه می‌افتادند و او مست می‌شد؛ به خودش می‌گفت: ❓چرا گریه می‌کنی؟ ⬅️گریه کار زن‌هاست. 😱بعد دستمال ابریشمی یزدیش را از جیب در می‌آورد و در حالی که همه به شدت گریه می‌کردند، بلند می‌شد و خودش می‌رقصید». 📖مصباح الهدی (مجموعه سخنان دولابی)، تألیف مهدی طیب (شاگرد خاص دولابی)، صفحه ۳۰۵ ❗️❗️رقص حرام با دستمال یزدی، آن هم در مجلس مصیبت خوانی امام حسین علیه السلام !!! ❓❓نظر مخاطبین در این باره چیست؟؟ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌 سه شنبه ☀️ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۱ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 30 آوریل 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰بهشت و دوزخ و کعبه را مى سوزانیم9️⃣4️⃣ آقاى فاضل: باز هم بشنوید که شبلى چوبى را ب
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰بابا بیا کعبه تو همین جاست0️⃣5️⃣ ⬅️باز هم در تذکره(1) نقل کرده که بایزید عازم مکّه بود پیرى را در شام دید و قصد خود را براى او اظهار داشت، پیر گفت: پولت را به من بده و هفت بار به دور من طواف کن حجّ تو همین است! بایزید هم چنین کرد. 💢درویش: آرى، مولانا هم این داستان را به نظم آورده،(2) و رمزى که آن پیر طریقت به بایزید گفته بود این است: چون مرا دیدى خدا را دیده اى *** گرد کعبه صدق برگردیده اى کعبه را یکبار بیتى گفت یار *** گفت یا عبدى مرا هفتاد بار بایزیدا کعبه را دریافتى *** صد بها و عز و صد فر یافتى آمد از وى بایزید اندر مزید *** منتهى در منتهى آخر رسید ❌آرى این پیر ارشاد از کعبه بالاتر بوده، مولانا گوید: ابلهان تعظیم مسجد مى کنند *** در جفاى اهل دل جد مى کنند آن مجاز است این حقیقت اى خران *** نیست مسجد جز درون سروران ❇️ادیب زاده: این پیر کور که حتماً روشنى دلش را هم از دست داده بود، به چه شریعتى فتوا داده که بایزید زیارت بیت اللّه را ترک گوید و به دور او بگردد و ثواب بالاتر از حج را ببرد؟ آیا جز این بود که با همین حقّه و خودستایى، پول بایزید را گرفت و با ریشخند گفت: چون مرا دیدى خدا را دیده اى. ✳️آقاى فاضل: عجب است از مولوى که این داستان هاى مغالطه آمیز را آب و تاب مى دهد. مگر پیامبر نفرمود: «اگر کسى به اندازه کوه ابوقبیس در راه خدا زر انفاق کند جاى حج را نخواهد گرفت».(3) (1). همان، ص 163. (2). مثنوى، ص 160. (3). شیخ بهائى، اربعین. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢ریاضت غیر شرعی 🔶سید محمدصادق طهرانی، در کتاب نورمجرد[1] خویش داستانی از یک عارف نقل کرده که برای مبارزه با نفس خویش، زمینه گناه را برای خویش فراهم کرده است. 🔸جالب این است که در متن و پاورقی هیچ گونه اشاره ای به خلاف شرع بودن این گونه ریاضات نشده و فقط از زبان آیت الله انصاری همدانی نقل شده که این کار اشتباهی بوده؛ ولی به خلاف شرع بودن آن هیچ اشاره ای نکرده است. 🔸حضرت یوسف علیه‌السلام با وجود اینکه به درجه «مخلصین» رسیده و از دسترس اغوای شیطان در امان بوده، وقتی با مکر زلیخا در اتاقی تنها می شود، اقدام به رهایی از آن مکان کرده و حاضر نمیشود در آن صحنه گناه باقی بماند: «وَاسْتَبَقَا الْبَابَ»[2] «و هر دو به سوی در، دویدند (در حالی که همسر عزیز، یوسف را تعقیب می‌کرد)» این عبارت نشان‌دهنده این است که حضرت یوسف علیه‌السلام در حال فرار از آن محل گناه بوده است. 🔸شبخ مفید رحمة‌الله‌علیه در کتاب امالی خویش روایتی رانقل کرده که «در وصیت ابلیس به حضرت موسی (علیه‌السلام) می‌خوانیم: ‌ای موسی با زن بیگانه خلوت مکن؛ زیرا هر که چنین کند، من خود یار او شوم، نه یاران من.»[3] ❓❓ این گونه ریاضات، چه نسبتی با تعالیم مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد؟؟ ❓❓نظر مخاطبین در این باره چیست؟؟ ⬅️لطفاً دیدگاه‌‌های خویش را برای ما ارسال نمایید. پی‌نوشت: [1]. طهرانی،سیدمحمدصادق،نورمجرد،ج1، ص720 و 721. [2]. یوسف/25. [3]. الشيخ المفيد، الأمالي،كنگره شيخ مفيد، قم‌،1413 ق‌،: اول‌، ج 1، ص 157. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اظهار نظر مخاطبین کانال در مورد مطالب کانال
سلام علیکم با عرض تشکر از شما مخاطب عزیز با دقت نظر خویش نسبت به مطالب کانال به ما انگیزه ادامه فعالیت در این عرصه را می دهید. نکته اساسی که در مورد تذکر مهم شده حائز اهمیت می باشد، این نکته است زمانی که کلمه «مولوی» و یا «مولانا» برای جلال‌الدین محمد بلخی به کاربرده می‌شود به این معنا نیست که او معنای لغوی (مولای من یا مولای ما) مد نظر نیست و این کلمه برای او تبدیل به اسم علم شده است. به این خاطر دیگر در زمانی که این کلمات تیدیل به اسم علم شود دیگر معنای آن مد نظر گرفته نمی‌شود. در ادبیات عرب عنوان (محکی از جمله)[1] که برای توضیح آن به کتاب های ادبیات رجوع بفرزمایید پی‌نوشت: [1]. «مقصود از « محكىّ از جمله» آنستكه علم قبل از آنكه در علميّت بكار رود بصورت جمله بوده و سپس عين جمله را براى موجودى علم كردند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از سجادی
📌 چهارشنبه ☀️ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۲ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 1 می 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا