eitaa logo
صوفی پژوهی
313 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
632 ویدیو
100 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌سه‌شنبه ☀️ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۵ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 19 دسامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره هوکشیدن در هیئات 🔰با توجه به این که امروزه این کار به عنوان شعار دراویش و صوفیه مطرح است از این کار اجتناب کنید.‌ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره هوکشیدن در هیئات 🔰با توجه به این که امروزه این کار به عنوان شعار دراویش و صوفیه مطرح است از این کار اجتناب کنید.‌ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف3️⃣1️⃣ 🔰تحلیل و بررسى 🔷آقاى فاضل: اکنون که نقش عشق را در تصوّف دانستیم وقت آن است روى اظهاراتشان از نظر وجدان و عقل قضاوت کنیم. جناب درویش توجّه کنید که همه قدم ها از همین جا لغزیده و به جاهاى باریک کشیده است. اوّلا معناى عشق را باید فهمید. غرض از عشق همان محبّت فوق العاده است و به قول عطّار، چنان محبّتى که «غرق آتش شد کسى کانجا رسید» آنجا دیگر محبّت چنان غلبه مى کند که به قول آنها براى عقل و دین محلّى نمى ماند، یعنى حاکم مطلق او مى شود. ثانیاً باید بررسى کرد که عشق در جهان هستى چه نقشى دارد و اظهارات متصوّفه در این باره چه اندازه قابل قبول است. 🔹ریاضعلى: گرچه در اینجا من حقّ سخن گفتن ندارم، اجازه دهید جملاتى چند عرض کنم. حکما مى گویند: یکى از خواص عمومى موجودات «عشق به کمال» است، یعنى هر موجودى در مسیر خود دیوانهوار به سوى مقصد تکامل مى شتابد. در نظام شریعت هم مى دانیم که بندگان خدا باید به عشق خدا وادى عبودیّت را طى کنند تا هم آغوش وصل جانان گردند. 🔷آقاى فاضل: بى تردید هر موجودى روى یک خاصّه تکوینى که آفریدگار جهان در نهاد او قرار داده است به سوى کمال سیر مى کند. دانه گندم که در زمین افشانده مى شود به همان خاصّه تکوینى متوجّه مرحله کمال، یعنى خوشه گندم است و همچنین یک هسته زردآلو و نطفه انسان هر کدام به سوى سر منزل تکامل مى شتابند. نام این خاصّه تکوینى را (به اصطلاح حکما) توجّه به کمال یا عشق به کمال مى گذاریم. همچنین بى تردید هر موجودى داراى تجهیزات خاصّى است که در صورت اختلال و عدم تعادل آن تجهیزات، محال است آن موجود به سرحدّ تکامل برسد، همین انسانى که الان مورد گفتوگوست یک سلسله خصایص و غرایز و تجهیزات دارد که همه دست به دست هم داده و در تکمیل نوع انسان مى کوشند. باید توجّه داشت خصایص و غرایز انسانى در مثَل به یک دستگاه مجهّز کشورى مى ماند که اگر فرمانده توانایى بر سر این دستگاه نظارت نکند چیزى جز هرج و مرج نخواهد آمد. انسان داراى محبّت و عداوت است، میل به خوراک و جنس مخالف دارد، خودخواهى (حبّ ذات) از خواصّ مسلّم اوست. همه چیز را براى خود مى خواهد، میل دارد همه خدمتکار او باشند، تمام افراد انسان طبعاً چنین اند. اکنون ملاحظه کنید اگر این خصایص و غرایز روى همان اقتضاى طبیعى ـ بدون کنترل ـ به فعّالیّت بپردازند، در آن هنگام چه غوغایى در کشور تن و در اجتماع انسانیّت برپا خواهد شد؟... دامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌چهارشنبه ☀️ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۶ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 دسامبر 2023 میلادی 📎
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف4️⃣1️⃣ 🔰یک فرمانده و مدبّر باطنى خداوندى که انسان را آفرید و وسایل تکامل را در اختیار او نهاد، کمال او را در بى قید و شرطى قرار نداد، بلکه در این کشور پرقیل و قال فرماندهى را گماشت تا با مهارت و بصیرت زمام حکومت را به دست گرفته، از هرگونه اختلال و کشمکش جلو گیرد. نام این فرمانفرماى باطنى «عقل» است، عقلى که فصل ممیّز انسان از موجودات دیگر و نقش دیدبانى را در جادّه تکامل بازى مى کند. عقل است که بین خصایص و غرایز متضاد و گوناگون، تعادل و نظم برقرار مى کند، عقل است که در راه مصالح دو جهانى انسان، رهبر کل و به اصطلاح شریعت، «حجّت باطن» است. پس عقل اساس هر فضیلت و حقیقتى است. پیامبران الهى دعوت خود را که جز فضیلت و حقیقت چیزى نبود روى اساس خلل ناپذیر عقل بنا نهادند. مهم ترین مسأله حیاتى انسان که منشأ همه فضایل و سرمقاله دعوت انبیاست، مسأله خداشناسى و عبودیّت است. ملاحظه مى کنیم که پیامبران در اینجا نیز از عقل هاى مردم کمک گرفته و قضاوت را به محکمه تعقّل و وجدان مى بردند. جملات خطابى: «(أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ); آیا نمى اندیشید؟»(1) «(أَفَلاَ تَعْقِلُونَ); آیا خرد نمىورزید؟»(2) از آیات قرآن است. (1). سوره انعام، آیه 50 . (2). سوره بقره، آیه 44 . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
پوستر: تبعیت از اقطاب، شرط قبولی طاعات! 🖊سلطان محمد گنابادی ، موسس فرقه گنابادی می گوید: پس بدان که اعتقاد و طریقه اهل الله از زمان حضرت آدم در هر دین و هر ملت که بودند، این بوده که بدون ارادت و انقیاد اولیاء، چه انبیاء باشند و چه اوصیاء ، که قبول دعوت ولایتی و احکام طریقتی باشد ، هیچ عمل و عبادت ، مقبول و موثر نخواهد بود و نه مجاهده را ثمری و نه ریاضت و رهبانیت را اثری . 📖سعادت نامه ، ص ۱۲۷ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
نقد سخن نورعلی تابنده در مورد اویس قرنی 🔶وقتی از مدعیان دروغین، سخن به میان می‌آید، بزرگان صوفیه از پرادعاترین آنها هستند، به گونه‌ای که اقطاب، در نوشته‌های گنابادیه، مظهر تام خداوند، خلیفه الهی، نایبان امام و محل نزول وحی و الهام الهی معرفی شده‌اند؛[1] پس نباید در هیچ مسئله علمی، دچار خطا شوند. 🔶نورعلی تابنده در مورد شخصیتی همچون اویس قرنی که او را جزو بزرگان صوفیه می‌دانند، مدعی شده که او به مرگ طبیعی رحلت کرده است؛ 🔷این در حالی است که منابع تاریخی شیعه و اهل‌سنت، شهادت او را در جنگ صفین ثبت کرده‌اند. شیخ طوسی، عالم بزرگ شیعه نحوه جریان حضور أویس قرنی را در جنگ صفین، در کتاب رجالی «اختیار معرفةالرجال» نقل کرده و می‌نویسد: «...علی علیه‌السلام به وی گفت: «تو کیستی؟» او گفت: من اُویس قَرَنی هستم. آنگاه با علی علیه‌السلام بیعت کرد و پیشاپیشِ او جنگید تا کشته شد». 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43547 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110