eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
790 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
203 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🌼 خلوت‌خانهٔ محمد (ص) 🔹همهٔ پیامبران رازِ خود را با حبیبِ خود - ذاتِ مقدّسِ حق تعالی - گفتند، ولی خدا رازِ خود با محمّد (ص) می‌گوید: "فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَىٰ" (نجم، ۱۰)؛ پس خدا به بندهٔ خود وحی فرمود آن‌چه را که هیچ‌کس درکِ آن نتواند کرد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹همسرِ "حمید مصدق" ـ لاله خانم ـ روی دربِ ورودیِ سالنِ خانه با خطّ درشت نوشته بود: "حمید بیماریِ قلبی دارد! پس لطفاً مراعات کنید، بیرون از خانه سیگار بکشید". 🔹خودِ حمید مصدق می‌آمد بیرون و سیگار می‌کشید؛ می‌گفت: "به احترامِ لاله خانم است!" @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹از القابِ استئثاریِ حضرتِ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، "حبیب‌الله" است. حبیب صفتِ مُشبِهه است که معنای محبوب می‌دهد، یعنی آن جناب محبوبِ الله است. 🔹ذاتِ غیبیِ اَحَدی فقط نفسِ اَحَدیِ احمدی را دوست دارد و محبّتِ او فقط به این حقیقت تعلّق می‌گیرد. حق‌متعال در مقامِ ذاتش فقط به خودش می‌نگرد و هیچ حقیقتی را شأنیّتِ آن نیست که خداوند به او بدونِ واسطه نگاه کند، چون همه‌ٔ موجودات در وجود به سببِ قیدشان شأنیّتِ حضور در وادیِ اطلاق را ندارند. 🔹ذات چون به خودش نظر می‌کند، اوّلین حقیقتی را که می‌بیند وحدتِ حقیقیِ خود است که بدان علم پیدا می‌کند و می‌یابد تمامِ کمالاتِ بی‌منتهایش در متنِ این وحدت مندرج هستند، لذا عاشقِ این وحدت و اسماء و کمالاتِ مندرج در آن می‌شود و به سبب همین حُبّ، آن‌ها را در حضرتِ واحدیّت و سپس خارج از صُقعِ ربوبی تحقق می‌دهد. لذا وحدتِ حقیقی که از شئونِ ذاتیّه است، محبوبِ ذات می‌شود. 🔹گنجِ مخفی همان مقامِ وحدتِ حقیقی و اطلاقی است که خدا به این گنج نگاه کرد و عاشقِ جَلَواتِ بی‌منتها و مطلقِ او شد. این گنج در مَکمَنِ غیبِ ذات مندرج است. حق تبارک‌وتعالی اراده فرمود تا این کنزِ مخفی آشکار شود؛ درِ خزینه‌ٔ ذاتش را گشود و پرتوهای بی‌کرانِ حُسنِ ذات را در هستی پخش فرمود. 🔹این کنزِ مخفی، جانِ جانان، فخرِ عالَمیان و آدمیان، حضرتِ مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم است؛ که چون ذاتِ بی‌چون، به خود نگریست، او را در خود دید و خود را دید، و او به خود علم دارد و خود را دوست دارد، و غیری آن‌جا جز او نیست. دیگران از انبیاء و اولیاء چون در مراتبِ تنزّلی و تعیّنی بودند، شدند کلیم‌الله و خلیل‌الله و نبی‌الله و صفوت‌الله و ... . 🔹در همه‌ٔ این القاب، یک نحوه دوئیّت است؛ امّا حبیبِ ذات، جز خودِ ذات به تعیّنِ اعظمِ احدیّش نیست تا محبّت را به او القاء کند بلکه خود محبّت است که بنام رقیقه‌ٔ عشقی در شراشرِ ذات مستکن است و به او حرکتِ حبّی در دلِ هر عاشقی محبّت را القاء و‌ قذف می‌کند. 🌻 🌻 🌻 @sulookmanavi
سلام همراهان گرامی؛ اگر فکر می‌کنید مطالبی که در این کانال به اشتراک گذاشته می‌شود می‌تواند برای دوستان و عزیزانِ شما مفید باشد، لطفاً لینکِ آن را با آن‌ها سهیم شوید. 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌷سلام دعوتنامه: کانال "سلوک‌معنوی" پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/sulookmanavi پیامرسان تلگرام: https://telegram.me/sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🌎 🔸وجودِ مبارکِ پیامبر گرامی علیه‌وعلی‌آله‌آلاف‌التّحیةوالثناء به منزلهٔ جانِ عالَم است؛ یعنی سماوات و أرضین از یک سو، انبیاء و اولیاء از سوی دیگر ـ همهٔ این‌ها ـ كه خلق شدند و زمینه فراهم شد، وجودِ مبارکِ آفریده شد. 🔸خدای سبحان، بدنِ ما، مغز و قلبِ ما را ـ همهٔ این شئونِ ظاهر و باطن را ـ آفرید، بعد فرمود: "ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَر" [مٶمنون، ۱۴] یا فرمود: "فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ" [حجر، ۲۹؛ ص، ۷۲]؛ یعنی اوّل من ابزارِ بدنیِ انسان را فراهم كردم، بعد روحِ منسوب به خودم را به او افاضه كرده‌ام. در ساختارِ انسان این‌طور بود كه اوّل، بدن خلق شد بعد روح به او تعلّق پیدا كرد. 🔸در كلّ جهان هم همین‌طور است؛ كلّ این جهان خلق شد، سماوات و أرضین و هم‌چنین انبیاء و اولیاء، بعد وجودِ مبارك پیامبر را ذاتِ اقدسِ الهی به جهان اعطا كرد؛ که "لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً" [آل‌عمران، ۱۶۴]. 🔸این جهان یک بدنی دارد و یک جانی؛ ما چه كاره‌ایم! اگر ـ معاذالله ـ هیچ ارتباطی با پیامبر نداشته باشیم، معلوم می‌شود که یک عضوِ فلج و یک عضوِ مُرده‌ایم. عضوِ فلج و عضوِ مرده، نه سخنانِ روح را درک می‌كند و نه دستورهای روح را اطاعت می‌كند. 🔸یک فلج همین‌طور است! اگر كسی دستش فلج بود، او نه سرما و گرما را احساس می ‌كند، نه رطوبت و یبوست را احساس می‌كند، نه نرمی و درشتی را احساس می‌كند، نه سایرِ ملموسات را درک می‌كند، و فرمان هم نمی‌برَد؛ یعنی روح اگر فرمان داد ـ مثلاً گفت ـ این ظرف را بَردار، این دستِ فلج نمی‌تواند اطاعت كند؛ نه می‌فهمد و نه كار می‌كند، چون فلج است، در حقیقت مرده است. 🔸آن اعضایی كه سالم‌اَند، هم می‌فهمند كه روح چه اراده كرده است، هم توانِ تدبیر را دارند و اطاعت می‌كنند. چشم می‌فهمد كه روح دستور به دیدن داد، این درک را دارد، بعد هم می‌بیند. سامعه می‌فهمد كه روح دستورِ شنیدن داد، او هم شروع می‌كند به گوش دادن و استماع. اعضا و جوارحِ دیگر هم همین‌طورند؛ دستِ سالم می‌فهمد كه روح دستور داد كه این ظرف را باید بردارد و برمی‌دارد. پس عضوِ مرده نه می‌فهمد و نه امتثال دارد، امّا عضوِ زنده و سالم هم می‌فهمد و هم اطاعت می‌كند. 🔸این پیكرِ جهان یک روحی دارد به‌نامِ وجودِ مبارکِ پیامبرِ گرامی علیه‌وعلی‌آله‌آلاف‌التّحیةوالثّناء. ما عضوی از این جهانیم و باید خودمان را با آن حضرت بسنجیم كه چه اندازه احكام و حِكَم او را چه در بود و نبود، چه در باید و نباید، چه در حكمتِ نظری و چه در حكمتِ عملی، چه در جهان‌بینی و چه در فقه و اخلاق بفهمیم و عمل بكنیم. اگر خدای ناكرده نه فهمیدیم که پیامبرمان چه فرمود، نه این‌که اگر هم فهمیدیم عمل می‌كنیم، معلوم می‌شود یک عضوِ زنده‌ای از این جهان نیستیم! 🔸تعبیرِ قرآن كریم هم دربارهٔ بعضی‌ها این است كه این‌ها مُرده‌اند؛ این‌كه می‌فرماید "مَا یسْتَوِی الأَحْیاءُ وَلاَ الأَمْوَاتُ" [فاطر، ۲۲] آیا زنده و مرده یكسان‌اَند؟ منظور این است كه آن كسی كه معارف را درک نمی‌كند و دستورهای الهی را عمل نمی‌كند مُرده است! به چه دلیل مرده است؟ برای این‌كه با آن ارتباط ندارد، نه می‌فهمد كه پیامبر چه دستور داد و نه دستورش را عمل می‌كند. 🌻 🌻 @sulookmanavi
🌹مبعثِ شریفِ سیّدِ لطیف و عنصرِ عفیف و گزینِ خلائق و تتمّهٔ دوران و رحمت برای عالَمیان و آدمیان، حضرتِ خاتم‌الانبیاء و الرّسولان محمّدِ مصطفی ـ صلوات‌الله‌علیه‌وآله ـ که مبارک‌ترین ایّامِ هستی است، مبارک‌باد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🍎 🔸یکی از کمالات و عظمت‌های بسیار بزرگِ پروردگارِ متعال که دایره‌اَش از همه‌ٔ کمالات و عظمت‌ها وسیع‌تر است، این است که او مبدأ خلقتِ وجودِ اقدسِ خاتم انبیاء (ص) است؛ این کار از همه‌ٔ خلقت‌ها سنگین‌تر است. آفریدنِ این انسان با سایرِ مخلوقات قابلِ مقایسه نیست. 🔸این‌که خدا به ایشان ـ به عنوان یکِ انسان ـ به اندازه‌ای که نیاز و ظرفیّت دارد، علم و معرفت بدهد و بعد آماده کند که وحی دریافت کند، به هیچ موجودِ انسانی این مقدار نداده است. 🔸چنین خلقتی، بزرگ‌ترین نعمتی است که پروردگارِ متعال از اوّل تا آخرِ کارخانهٔ قدرت و علمِ خود ساخته و ارائه کرده است؛ لذا در آن دعایی که در شبِ تولّدِ ایشان وارد شده، این جمله به چشم می‌خورَد که کمتر در دَعَوات دیده شده است: "اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ". 🔸پیغمبرِ اکرم (ص) را قدرتِ پروردگارِ متعال، علمِ پروردگارِ متعال، عظمت و بزرگی‌های او معرفی می‌کند؛ عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین خلقتی که عظیم‌ترین مرتبهٔ قدرت و علمِ پروردگارِ متعال را آشکار می‌کند. 🔸خدا فرمود: "لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ". یکی از معانی "مَنّ"، نعمتِ سنگین و نعمتِ بزرگ است؛ مننِ الهی، یعنی نعمت‌های سنگینِ خدا. لذا خدا در آیه‌ٔ شریفه در بعثتِ خاتمِ انبیا (ص)، کلمهٔ "منّ" آورده است، منّت آورده است. 🔸"مَنَّ عَلَى الْمُؤْمِنینَ"، یعنی نعمتِ سنگینی به آن‌ها داد؛ لذا این بزرگ‌ترین نعمت است. بزرگ‌ترین نعمت، بزرگ‌ترین قدرت و علم و حکمت را می‌خواهد. بنابراین بزرگ‌ترین علم و قدرت و حکمت، بزرگ‌ترین حمد و ستایش را می‌خواهد. 🌻 🌻 @sulookmanavi
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 👆👆👆👆 🖌موضوع: جفای ما به سیرهٔ پیامبر (ص) و ائمه (ع) 🎤شهید آیت‌الله مطهری؛ سیری در سیره نبوی 🌹 ۲۷ رجب، سالروز مبعث خاتم الانبیاء(ص) مبارک باد! @sulookmanavi