eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
791 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
202 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🌎 🔸وجودِ مبارکِ پیامبر گرامی علیه‌وعلی‌آله‌آلاف‌التّحیةوالثناء به منزلهٔ جانِ عالَم است؛ یعنی سماوات و أرضین از یک سو، انبیاء و اولیاء از سوی دیگر ـ همهٔ این‌ها ـ كه خلق شدند و زمینه فراهم شد، وجودِ مبارکِ آفریده شد. 🔸خدای سبحان، بدنِ ما، مغز و قلبِ ما را ـ همهٔ این شئونِ ظاهر و باطن را ـ آفرید، بعد فرمود: "ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَر" [مٶمنون، ۱۴] یا فرمود: "فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ" [حجر، ۲۹؛ ص، ۷۲]؛ یعنی اوّل من ابزارِ بدنیِ انسان را فراهم كردم، بعد روحِ منسوب به خودم را به او افاضه كرده‌ام. در ساختارِ انسان این‌طور بود كه اوّل، بدن خلق شد بعد روح به او تعلّق پیدا كرد. 🔸در كلّ جهان هم همین‌طور است؛ كلّ این جهان خلق شد، سماوات و أرضین و هم‌چنین انبیاء و اولیاء، بعد وجودِ مبارك پیامبر را ذاتِ اقدسِ الهی به جهان اعطا كرد؛ که "لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً" [آل‌عمران، ۱۶۴]. 🔸این جهان یک بدنی دارد و یک جانی؛ ما چه كاره‌ایم! اگر ـ معاذالله ـ هیچ ارتباطی با پیامبر نداشته باشیم، معلوم می‌شود که یک عضوِ فلج و یک عضوِ مُرده‌ایم. عضوِ فلج و عضوِ مرده، نه سخنانِ روح را درک می‌كند و نه دستورهای روح را اطاعت می‌كند. 🔸یک فلج همین‌طور است! اگر كسی دستش فلج بود، او نه سرما و گرما را احساس می ‌كند، نه رطوبت و یبوست را احساس می‌كند، نه نرمی و درشتی را احساس می‌كند، نه سایرِ ملموسات را درک می‌كند، و فرمان هم نمی‌برَد؛ یعنی روح اگر فرمان داد ـ مثلاً گفت ـ این ظرف را بَردار، این دستِ فلج نمی‌تواند اطاعت كند؛ نه می‌فهمد و نه كار می‌كند، چون فلج است، در حقیقت مرده است. 🔸آن اعضایی كه سالم‌اَند، هم می‌فهمند كه روح چه اراده كرده است، هم توانِ تدبیر را دارند و اطاعت می‌كنند. چشم می‌فهمد كه روح دستور به دیدن داد، این درک را دارد، بعد هم می‌بیند. سامعه می‌فهمد كه روح دستورِ شنیدن داد، او هم شروع می‌كند به گوش دادن و استماع. اعضا و جوارحِ دیگر هم همین‌طورند؛ دستِ سالم می‌فهمد كه روح دستور داد كه این ظرف را باید بردارد و برمی‌دارد. پس عضوِ مرده نه می‌فهمد و نه امتثال دارد، امّا عضوِ زنده و سالم هم می‌فهمد و هم اطاعت می‌كند. 🔸این پیكرِ جهان یک روحی دارد به‌نامِ وجودِ مبارکِ پیامبرِ گرامی علیه‌وعلی‌آله‌آلاف‌التّحیةوالثّناء. ما عضوی از این جهانیم و باید خودمان را با آن حضرت بسنجیم كه چه اندازه احكام و حِكَم او را چه در بود و نبود، چه در باید و نباید، چه در حكمتِ نظری و چه در حكمتِ عملی، چه در جهان‌بینی و چه در فقه و اخلاق بفهمیم و عمل بكنیم. اگر خدای ناكرده نه فهمیدیم که پیامبرمان چه فرمود، نه این‌که اگر هم فهمیدیم عمل می‌كنیم، معلوم می‌شود یک عضوِ زنده‌ای از این جهان نیستیم! 🔸تعبیرِ قرآن كریم هم دربارهٔ بعضی‌ها این است كه این‌ها مُرده‌اند؛ این‌كه می‌فرماید "مَا یسْتَوِی الأَحْیاءُ وَلاَ الأَمْوَاتُ" [فاطر، ۲۲] آیا زنده و مرده یكسان‌اَند؟ منظور این است كه آن كسی كه معارف را درک نمی‌كند و دستورهای الهی را عمل نمی‌كند مُرده است! به چه دلیل مرده است؟ برای این‌كه با آن ارتباط ندارد، نه می‌فهمد كه پیامبر چه دستور داد و نه دستورش را عمل می‌كند. 🌻 🌻 @sulookmanavi
🌹مبعثِ شریفِ سیّدِ لطیف و عنصرِ عفیف و گزینِ خلائق و تتمّهٔ دوران و رحمت برای عالَمیان و آدمیان، حضرتِ خاتم‌الانبیاء و الرّسولان محمّدِ مصطفی ـ صلوات‌الله‌علیه‌وآله ـ که مبارک‌ترین ایّامِ هستی است، مبارک‌باد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🍎 🔸یکی از کمالات و عظمت‌های بسیار بزرگِ پروردگارِ متعال که دایره‌اَش از همه‌ٔ کمالات و عظمت‌ها وسیع‌تر است، این است که او مبدأ خلقتِ وجودِ اقدسِ خاتم انبیاء (ص) است؛ این کار از همه‌ٔ خلقت‌ها سنگین‌تر است. آفریدنِ این انسان با سایرِ مخلوقات قابلِ مقایسه نیست. 🔸این‌که خدا به ایشان ـ به عنوان یکِ انسان ـ به اندازه‌ای که نیاز و ظرفیّت دارد، علم و معرفت بدهد و بعد آماده کند که وحی دریافت کند، به هیچ موجودِ انسانی این مقدار نداده است. 🔸چنین خلقتی، بزرگ‌ترین نعمتی است که پروردگارِ متعال از اوّل تا آخرِ کارخانهٔ قدرت و علمِ خود ساخته و ارائه کرده است؛ لذا در آن دعایی که در شبِ تولّدِ ایشان وارد شده، این جمله به چشم می‌خورَد که کمتر در دَعَوات دیده شده است: "اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ". 🔸پیغمبرِ اکرم (ص) را قدرتِ پروردگارِ متعال، علمِ پروردگارِ متعال، عظمت و بزرگی‌های او معرفی می‌کند؛ عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین خلقتی که عظیم‌ترین مرتبهٔ قدرت و علمِ پروردگارِ متعال را آشکار می‌کند. 🔸خدا فرمود: "لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ". یکی از معانی "مَنّ"، نعمتِ سنگین و نعمتِ بزرگ است؛ مننِ الهی، یعنی نعمت‌های سنگینِ خدا. لذا خدا در آیه‌ٔ شریفه در بعثتِ خاتمِ انبیا (ص)، کلمهٔ "منّ" آورده است، منّت آورده است. 🔸"مَنَّ عَلَى الْمُؤْمِنینَ"، یعنی نعمتِ سنگینی به آن‌ها داد؛ لذا این بزرگ‌ترین نعمت است. بزرگ‌ترین نعمت، بزرگ‌ترین قدرت و علم و حکمت را می‌خواهد. بنابراین بزرگ‌ترین علم و قدرت و حکمت، بزرگ‌ترین حمد و ستایش را می‌خواهد. 🌻 🌻 @sulookmanavi
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 👆👆👆👆 🖌موضوع: جفای ما به سیرهٔ پیامبر (ص) و ائمه (ع) 🎤شهید آیت‌الله مطهری؛ سیری در سیره نبوی 🌹 ۲۷ رجب، سالروز مبعث خاتم الانبیاء(ص) مبارک باد! @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹 خود است، و روحِ بلند و جانِ والای حضرتش ریشهٔ همهٔ فیوضاتِ تکوینی است و می‌تواند در جهانِ امکان ـ به اذنِ خداوند ـ اثر بگذارد، زیرا از اسمای فعلی به اسمای ذاتی منتهی می‌شود. 🔹، اسمِ اعظم؛ و مقامِ شامخِ وی، اعظمِ مقام‌هاست؛ و تحمّلِ آن مقام میسّرِ دیگران نیست، و هر یک از مؤمنان به اندازهٔ درجهٔ وجودیِ خود از آن مقام بهره می‌بَرند و به معرفتِ آن مقام نائل گردیده به آن ایمان می‌آورَند. 🔹از نگاهِ قرآن، در پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ تجلّی کرده و او مظهرِ آن شده است؛ خدا با مؤمنان مهربان است: "و کان بالمؤمنين رحیما"، و پیامبر نیز چنین است: "بالمؤمنين رئوف رحیم". 🔹پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ آیینه‌دارِ جمالِ رحمتِ خاصّهٔ خداست. آیینه از خود نوری ندارد؛ رٲفتِ خداست که در آیینهٔ پیامبر منعکس شده و به دیگران می‌رسد؛ پس سایرین، رحمتِ خاصّهٔ حق را از راهِ پیغمبر دریافت می‌کنند . 🌻 🌻 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🍒 ! 🔸خدا، خر را آفرید و گفت: تو بار خواهی بُرد از زمانی که افتاب بِدَمَد تا شب، و ۵۰ سال عمر خواهی کرد. خر گفت: می‌خواهم خر باشم امّا فقط ۲۰ سال عمر کنم ... خدا پذیرفت. 🔸خدا، سگ را آفرید و گفت: تو نگهبانِ خانۀ انسان خواهی شد و هرچه دادند خواهی خورد و ۳۰ سال عمر می‌کنی. سگ گفت: می‌خواهم سگ باشم امّا ۱۵ سال برایم کافی‌ست ... خدا پذیرفت. 🔸خدا، میمون را آفرید و گفت: تو مُدام از شاخه‌ای به شاخه‌ای می‌پَری و ۲۰ سال عمر می‌کنی‌. میمون گفت: می‌خواهم میمون باشم امّا ۱۰ سال عمر کافی‌ست ... خدا پذیرفت. 🔸و ... خدا، انسان را آفرید و گفت: تو اَشرفِ مخلوقاتی! سَروَرِ تمامِ زمین، و ۲۰ سال عمر می‌کنی! انسان گفت: می‌خواهم انسان باشم امّا آن ۳۰ سالی که خر نخواست، ۱۵ سالی که سگ نخواست و ۱۰ سالی که میمون نخواست به من بِده ... 🔸و ... این‌چنین شد که ما فقط ۲۰ سال مثلِ آدم زندگی می‌کنیم، بعد ازدواج می‌کنیم و ۳۰ سال مثلِ خر کار می‌کنیم و ۱۵ سال مثلِ سگ نگهبانِ خانه و بچّه‌هامان می‌شویم و آخرش هم مثلِ میمون برای نوه‌هامان شکلک درمی‌آوریم! @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹پرسید: چگونه است که خداوند در گذشته سخن می‌گفته و اکنون ساکت است؟! 🔸گفت: خداوند "متکلّم" است و متکلّم بودن، عینِ ذاتِ اوست؛ امّا برای آن‌که سخنِ "او" شنیده شود، باید ساکت شد. 🔸انسانی که خاموش نیست، چیزی نمی‌شنود. ذهنِ وِرّاج، قابلیّت شنیدن ندارد، کر است. انسانی که پُر از گفتگوهای درونی است، پُر از شهوتِ گفتن است، کجا سخنِ حق را می‌شنود؟ 🔸انسانِ خاموش، انسانی است که هم زبانش ساکت است، هم ذهنش آرام است، و هم قلبش نرم و پذیرا است. این‌ها را فراهم کن، آن‌گاه سخنِ حق را خواهی شنید. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ✔️ از وسایلی که در یک اتاق هست می‌توان کشف کرد این اتاق برای چیست. از استعدادها و نیروهای انسان هم می‌توان کشف کرد که او برای چیست و برای چه آفریده شده است. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔸در ایدئولوژیِ اسلامی، آن‌چه مبنای ارزش‌سنجی قرار می‌گیرد، تقوای الهی است. اندیشه‌های ناسیونالیستی می‌کوشد عُلقه‌های سرزمینی، زبانی و ملّی، و بازگشت به فرهنگ و آدابِ باستانی را جایگزین و جانشینِ تعلّقاتِ دینی و اندیشه‌های مذهبی کند. 🔸خصوصیّاتِ مشترکِ ملّی‌گراها و جریانِ باستان‌گرایی، احیای سننِ ایرانیِ "پیش از اسلام" و تاکید و پافشاری بر ارزش‌های قومی است. عصرِ حکومتِ منحوسِ پهلوی، اوجِ این ناسیونالیسم بود که ـ با جبر - سعی در بازگشت به فرهنگ و سننِ جاهلیِ باستانی داشته و با برنامه‌هایی مانندِ برگزاریِ جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، تبدیلِ تاریخِ هجری به تاریخِ شاهنشاهی، تغییر دادنِ کلماتِ عربیِ زبانِ فارسی، ترویجِ رسوماتِ بازمانده از دورانِ جاهلیّت (چهارشنبه‌سوری، سیزده‌بدر، و احیای جشن‌های منسوخِ زردشتی مانندِ سده، مهرگان، ...) به‌دنبالِ این هدف بود. 🔸از این‌رو تخت‌جمشید اهمیّتی ویژه یافت و از سوی دیگر، کوروش تبدیل به قهرمانِ ملّیِ ایرانیان شد و افسانه‌هایی درباره او ترویج شد که سندیّتِ تاریخیِ واضحی نداشته، و سخنانی درباره او بیان شد که خلافِ آن نیز در تاریخ منقول است. 🔸رهبرِ معظّمِ انقلاب ، ولي‌مطلق‌الهي حضرت‌ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌‌ امام سيّدعلي‌ حسيني‌ خامنه‌اي [ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته] در اوّلِ فروردینِ ۱۳۷۸ در سخنرانیِ خود در حرمِ امام رضا (ع) فرمودند: خُب!... ، حالا یک‌نفر هم پیدا می‌شود که از سرِ اشتباه و ندانم‌کاری، تخت‌جمشید را زنده می‌کند. البتّه تخت‌جمشید یک اثرِ معماری است؛ انسان اثرِ معماری را تحسین می‌کند و چون متعلّق به ما و مالِ ایرانی‌هاست، به آن افتخار هم می‌کند امّا این غیر از آن است که ما دل‌ها و ذهن‌ها و جان‌های مردم را متوجّه به نقطه‌هایی کنیم که در آن خبری از معنویّت نیست بلکه نشانهٔ طاغوتی‌گری است. در همان ساختمان‌ها - که امروز بعد از گذشتِ یکی دو هزار سال، ویران است - زمانی به مناسبتِ همین روزِ نوروز، خدا داند که چقدر بی‌گناه در مقابلِ تختِ طاغوت‌های زمان به قتل می‌رسیدند و چقدر دل‌ها ناکام می‌شدند؛ این افتخاری ندارد. @sulookmanavi