فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت الله مصباح یزدی (رحمهالله):
📽 | «هر چه میتوانید یاد آقا امام زمان (عجّلٱللّٰهتعالیٰفرجه) باشید؛
ضرر نمیکنید...»
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢ابزار پیشرفت در تحصیل علوم💢
🔰کتاب و کتابداری🔰
🔸 هر کار و پیشهای را ابزاری است و ابزار کار عالم، کتاب و دفتر است.
متأسفانه بارها دیدهایم که طلبه جز کتابهای امتحانی ندارد، و بعد ناراحت است که درس خواندن من چرا نتیجهای در پی نداشته است؟
در جواب او باید همان گفت که به نجّار افسردهٔ بدون ارّه و چوب میگوییم.
🔸 جاحظ در رسالهای به نام "مدح الکتب و الحثّ علی جمعها" ، از محمد بن جهم چنین نقل میکند:
« آدمی چیزی نمیآموزد، مگر آنکه بسیار بشنود و ناگزیر است بیش از آنچه میشنود، به شمار کتابهایش بیفزاید؛ اما به گردآوری کتاب نمیپردازد، مگر آنکه هزینه کردن برای کتاب، برای او از هزینه کردن برای ساز و برگ زندگیاش گواراتر باشد و هرکه هزینه کردن برای او از هزینه کردن به دلباختگان و کنیزان و شیفتگان به ساختمان گواراتر نباشد، هرگز در دانش به آنجا که خشنودش کند، نمیرسد.»
🔸 البته نمیتوان به آنچه در کتابخانههای فعلی موجود است، اکتفا کرد. زیرا گاهی برخی کتب به امانت داده نمیشود، گاهی محدودیتهایی دارد؛ افزون بر اینها، ساعات کاری محدود دارند. و اینها با یک کتابخانهٔ شخصی که جامع منابع اصلی باشد، نه هر کتابی، قابل مقایسه نیست.
کتابخانه، مهمترین ابزار تحصیل است، باید همّت کنیم و ابزار خود را فراهم آوریم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔻قرض گرفتن پول از دیگران برای خرید کتاب
علّامه حسنزاده آملی:
«در سالهای تحصیلی تهران، قبل از سال ۱۳۴۲ بود که به کتابفروشی شمس رفتم. او مشتری من بود!(نشان از میزان اشتیاق علامه به کتاب)؛ کتاب تحریر خواجه طوسی بر مجسطی را نشان داد و گفت: من این کتاب را خریدم.
گفتم: چند؟ گفت: شصت تومان خریدهام و ده تومان هم برای خودم میخواهم.
من به. جیب خودم مراجعه کردم و دیدم پنج ریال پول دارم. کتاب را خریدم و به رسم امانت، به قفسهٔ دیگری منتقل کردم و فوراً به مدرسهٔ مروی برگشتم و از دوستان گدایی را شروع کردم؛ یک تومان، پانزده ریال... تا آن مبلغ را جمع کردم و کتاب را گرفتم.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلب نگاه امام💢
🔰آيت الله العظمی جوادی آملی :
«ما اصرار نكنيم امام (عجّل الله تعالی فرجه) را ببينيم بلکه تمام تلاش و كوشش ما اين باشد كه امام (عجّل الله تعالی فرجه) ما را ببيند...
اينكه در دعای «ندبه» میگوییم: «وَ انظُر إِلَينَا نَظرَةً رَحِيمَةً»؛ يعني همين! خدايا آن توفيق را بده كه ولیّ ات به ما يك نگاه لطف آميز بكند؛ ما آن را میخواهیم وگرنه همه را میبیند...»
[ درس اخلاق ؛ ٩٣/٣/٢٢ ]
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نوزدهم
🔴 تراثشناسی و تراثداری
🔸قسمت اول: مرجعخوانی
"ملّا دست میبَرد به کتابهای علمی اساسی..."
🔻 شناخت کتابهای منبع و مرجع علوم و نیز انس با آنها، دو اصل ضروری تحصیل است.
ناآگاهی و قطع ارتباط با منابع اصلی علوم، باعث استفاده کردن از کتابهای ردهٔ دوم و سوم میشود که معمولا از بیانضباطی در امان نیستند. از این رو سرمایهگذاری بر آنها موفّقیتی در پی نخواهد داشت.
از ویژگیهای علّامه شعرانی این بود که از هر کتابی استفاده نمیکردند، به گونهای که حتی المنجد در میان کتابهایشان نبود و صریحاً میفرمودند: " این کتاب المنجد را برای دانشجوهای مدارس نوشتهاند، نه برای عالم روحانی. ملّا دست میبرد به کتابهای علمی اساسی لغت".
زیست با کتابهای اساسی علوم، ضروری است تا به استفاده و پالایش آنها بپردازد و همین پالایشها و ثبت حاشیهها که به قلم میآید، در زمرهٔ میراث گرانبهایی است که باید حفظ شود. از این رو باید در محضر کتابهای مرجع باشیم و تیزبینانه در جمعآوری و نگهداری آنها بکوشیم و در ابعاد مختلف آنها را امانت داری کنیم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نوزدهم
🔴 تراثشناسی و تراثداری
🔸قسمت دوم: إحیاء تراث
بخشی از تألیفات در حوزهٔ علمیه، شرحها و حاشیهها است. و این، نشاندهندهٔ نگاه تیزبینانهٔ علما و توجهشان به آثار قدما است.
زیرا اگرچه که شارح و محشّي، قادر به تألیف جدیدی در آن زمینه بودند، اما کتابهای علمی اساسیِ بهجای مانده از گذشتگان را محور قرار میدادند و بر آنها شرح یا حاشیه مینگاشتند که ثمرهٔ این اقدام، حفظ و زندهنگهداشتن آثار قدما بوده است، هرچند که آن حاشیه یا شرح، ممکن بوده که انتقادی باشد.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نوزدهم
🔴 تراثشناسی و تراثداری
🔸قسمت سوم: إحیاء تراث
تراث ما گنجهایی هستند که در طول تاریخ، مورد طمع مستکبرین بوده و بزرگان ما برای حفظ این آثار تلاش بسیار کردهاند؛ اما بهرغم این مجاهدتها، آثار از دسترفته ما کم نیست.
استعمارگران، به یک کتابخانه و چپاول مؤلفههای فرهنگی یک شهر قانع نبوده و نیستند؛ آنها که قدر این منابع را بهتر میدانستند، هزینههای زیادی صرف نموده و مأمورین خود را با عناوین مستشرق، طبیب، خاورشناس و جهانگرد، به اکثر نقاط ایران فرستاده و کتابهای بینظیر، کمیاب و گرانبها را به هر شکل ممکن، از دست مردم بیرون میکشیدند.
با وجود این همه، هنوز هم منابع و میراث گرانبهایی برای دانشطلبان بجای مانده است که همّت میطلبد تا این مواریث، احیاء گشته و با تصحیح و چاپ مرغوب، به دست اهل علم برسد.
جناب ملّاصدرا درباره این ضرورت انکار ناپذیر میفرمایند:
«چرا باید در علومی که خود ما مؤسس و مبتکر و یا زندهکننده آن بودهایم، و دنیای متمدن اقبال تام و تمامی نسبت به این معارف دارد، خود را بیطرف نشان دهیم و دیگران این قبیل مراکز را رهبری نمایند؟
باید سربسته گفت و گذشت. واقعا تأسفبار است که دیگران، بهترین آثار علمی ما را در اکثر شعبههای علمی مرسوم در قرون گذشته احیا نمایند و ما نسبت به آن، بیاطلاع و چه بسا بیگانه باشیم و أحیاناً از اهمیت آن، بیخبر.
هیچ ملتی در عرصه پهناور جهان محو و نابود نشد، مگر آنکه قبلاً موجبات افتخار خود را از دست داد، که گفت: "اول شمعت را خاموش میکنم، بعد خودت را میکشم" ».
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔹بههرحال با هر حیله و نیرنگی بود، کتاب را از دست آنان بیرون کشیدم...
🔻ادوارد براون، مستشرق انگلیسی:
« همهٔ مردم کرمان میدانستند من به خرید یک نسخه کتاب خطی قدیمی علاقهمند هستم. در خلال این احوال، استاد اکبر، شخصی را پیدا کرد که دارای یک نسخه از آن کتاب بود و میخواست آن را بفروشد.
استاد اکبر، این موضوع را فوراً به آقا محمدحسن یزدی گفت. او هم فوراً کتاب را از آن شخص خرید و به وسیلهٔ پست به روستای خود فرستاد...من همچنان درصدد بیرون آوردن آن کتاب از دست آنان بودم. به همین جهت، به روستای آقا محمدحسن یزدی رفتم. پس از چندی، هنگام بازگشت من فرارسید، چون من برای خرید آن کتاب خطی آمده بودم، موضوع را مطرح کردم.
میزبان به من گفت: "بگذار این کتاب، یک هفته یا پنج روز نزد ما باشد تا یک نسخه از روی آن برداریم. سپس به وسیلهٔ پست به یزد بفرستیم و شما آن را دریافت کنید."
گفتم: افسوس که من خیلی سریع باید خودم را به شمال ایران برسانم و با کشتی به روسیه بروم. در این صورت، هرچه شما در نوشتن کتاب عجله کنید و به وسیلهٔ پست برای من بفرستید، باز هم به دست من نخواهد رسید.
البته این اظهارات من بهانه بود؛ چون نمیخواستم آن کتاب در دست آنان بماند؛ زیرا متوجه بودم اینگونه کتاب برای آنان بهقدری عزیز است که از آن دل نمیبُرند.
به هر حال، با هر حیله و نیرنگی بود، کتاب را از دست آنان بیرون کشیدم.
من برای ارسال کتابهای خود (که همه آنها خطی و کمیاب بود و اگر مفقود میشد، ضرر غیرقابل جبران بر من وارد میآمد)، فکر خوبی کردم و آن اینکه تمام کتابهای خطی را در یک جعبهٔ حلبی جا دادم و اطرافش را به وسیلهٔ حلبی، لحیم کردم؛ سپس جعبهٔ حلبی را در یک جعبهٔ چوبی جا دادم؛ آنگاه به وسیلهٔ پست رسمی سفارت انگلستان که مطمئنترین وسیلهٔ حمل و نقل بود، به انگلستان فرستادم.»
نکتهٔ قابل توجه در این خاطره اینست که با وجود اینکه چند صفحه درباره این کتاب مینویسد، اما نام آن را ذکر نمیکند و برای ارسال آن، بسیار دقت و ظرافت بهخرج میدهد.
حال باید مقایسه کرد، همّت و توجّه یک بیگانه را با توجهی که ما به مواریثمان داریم.
صد افسوس، اگر ما کمتر از یک بیگانه، قدر شناس کتب قدما باشیم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جدیّت در تحصیل؛در بیانوسیرهٔعلماء💢
📌قسمت پنجم
🔰چنان سرگرم درس و بحث بودم که بیستوهشت روز، از پولی که همراهم بوده فراموش کرده بودم...
خاطرهای از آیتالله خوئی(رحمهالله)
🔹آیتالله حسینی همدانی:
«هنگامی که آیتالله خوئی در نجف، مشغول تحصیل بودند، برادر خانم ایشان، مرحوم میرزا آقا _که مرد بسیار محترمی بود_ سالی دو مرتبه، هردفعه مبلغ ششصد روپیه، برای ایشان حواله میفرستاد. با این مبلغ، اصول اولیه زندگی ایشان روبراه میشد.
یک روز من در نجف، به ایشان برخوردم، به من فرمودند:
"مدت زیادی بود که دستتنگ بودیم و خیلی در فشار و ناراحتی بهسر میبردیم. امروز من برای شستشو، لباسم را تعویض کردم، خانواده در جیب لباس من، نامهای را از برادرش میبیند. نامه را به من نشان داد. یادم آمد که حدود بیست و هشت روز قبل، این نامه رسیده و در آن حواله ششصد روپیه است. این مدت با وجود این حواله و آن همه فشار و ناراحتی اقتصادی، من چنان سرگرم درس و بحث بودم که بهکلی موضوع نامه را فراموش کرده بودم."»
#منش_طلبگی
#سیره_علماء
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رهبر انقلاب (مدّظلّهالعالی):
«اگر بتوانید در درون جامعهى خودتان تقوا و فضیلت و اخلاق و دیندارى و زهد و نزدیکى معنوى به خدا را در خود و دیگران تأمین کنید، پایه و قاعدهى ظهور ولىّعصر (صلواتاللهوسلامهعلیه) را مستحکمتر کردهاید.»
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢 چه بخوانیم ؟
محتوی علمی در نگاه اسلام 📚
آیت الله جوادی آملی:
اون دینی که به ما گفته: طلب العلم فریضة ...
اون دینی که به ما گفته: اطلب العلم ولو بالصین
گفته چی بخون یا نگفته؟
گفتن چی بخون
(انّما) برای حصر است دیگر ...
انّما العلم ثلاثة
آیة محکمة
فریضة عادلة
سنّة قائمة
ما متاسفانه تو حوزه گفتیم:
آیه محکمه؛ فقه و اصول
فریضه عادله؛ فقه و اصول
سنه قائمه؛ فقه و اصول
اما علامه طباطبایی فرمود:
آیه محکمه = تفسیر و فلسفه
فریضه عادله = فقه و اصول
سنه قائمه= اخلاق و حقوق
🔻تا فلسفه در حوزه زندانی است، بسیاری از سوالات بی جواب می ماند.
#محتوی_علمی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🛑حوزه از نظر عقلانیت و علم دستش خالی است. فقه دارد اما فلسفه و کلام و تفسیر ...
آیت الله جوادی آملی:
اين نكته را عزيزان حوزوی و دانشگاهی بايد بيشتر توجه كنند. حوزه از نظر عقلانيّت و علم الآن دستش خالی است.
فقه دارد كه فقه احكام فرعی را دارد، کلام در آن نيست، فلسفه در آن نيست، تفسیر در آن نيست، نهج البلاغه نيست، صحيفه سجاديه نيست.
ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابی باشيد، آقايان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حلّ نمی شود. انقلابی بودن مثل درس های مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوی غنی می خواهد؛ مثل نهج البلاغه.
اين نهج البلاغه هم بايد در دو سطح: يك عده كسانی كه رسائل و مكاسب می خوانند، بخشی از نهج البلاغه را بخوانند، يك عده كسانی كه كفايه و قسمت دوم نهج البلاغه، اين گروه دوم يقيناً نهج البلاغه بفهم نمی شوند. نهج البلاغه يك علم جان گيری دارد؛ ولی آن مقداری كه برای اداره كشور كافي باشد، اين مقدار را می توانند بفهمند،
وگرنه نهجالبلاغه بدون علوم عقلی، بدون كلام غنی و قوی قابل حلّ نيست.
وقتي در نهج البلاغه شما می خوانيد «وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُول» طرفِ شما يكی #دکارت است يكی #کانت است، اين دارد عليّت را ثابت ميكند. حضرت امير در اين خطبه می فرمايد چيزی كه هستیِ او عين ذات او نيست، الاّ ولابد علّت می خواهد، شانس و بخت و اتفاق و طبيعت و اينها همه باطل است.
اگر كسی بخواهد اين بخش از نهجالبلاغه را بفهمد اين با كفايه و مكاسب و اينها حلّ نمی شود. اين طرف مقابلش مستقيم با دكارت درگير است و كانْت است و مانند آن. در بخش های اصولی انسان شبهه كعبی را نقل می كند،
گذشت آن زمانی كه شبهه رسمی حوزه، شبهه عبائيه بود،
الآن شبهه كانْت و دكارت است.
🍃 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔻انتقام هدفمند و جریان ساز
🌷 حاج قاسم سلیمانی:
انتقام ما شلیک یک موشک نیست.
🔻 قصاص این خونها برچیده شدن رژیم کودککش صهیونیستی است.
#تسلیت_کرمان
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
آیت الله جوادی آملی:
حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد.
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💡سیستم سنتی و فقه محور حوزه نمی تواند پاسخگو باشد ... لازم است تحولی عظیم رخ دهد
علامه مصباح یزدی (رحمه الله):
امروز مسائل پیچیده تر شده، مسائل جدیدی در جامعه به وجود آمده که نیازمند تغییر در روش ها و نحوه برخوردها است.
سیستم سنتی حوزه توانایی پاسخگویی در قبال این گونه مسائل را ندارد
و لازم است تحولی عظیم در شیوه آموزش ها را در پیش بگیریم
امروز یک کودک می تواند با ابزار تکنولوژی به هر نوع فکر و مسلکی دسترسی پیدا کند،
آیا با این سیستم فقه محور حوزه ها می توان مقابل این هجمه های گوناگون ایستاد و به همه این شبهات پاسخ داد؟!
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
⚠️اگر اولویت ها تغییر کند باعث سر نگونی دین و حوزه می شود
🔻 سیاست هارون الرشید
آیت الله احمد عابدی :
یك استعمار قدیم داریم، یك استعمار نو و یك استعمار فرانو.
استعمار فرانو : این است كه می گوید یک كاری بكنیم كه مردم آن طور كه ما می خواهیم فكر بكنند. یا مثلا زمانی كه كمونیست ها بودند، رئیس جمهور رومانی كه كمونیست بود ... روس ها به ایشان گفتند معاون اول شما جاسوس آمریكائی هاست.
وقتی معاون اول را دستگیر كردند به او گفتند تو چه اطلاعاتی به آمریكائی ها می دادی؟ گفت هیچ، آمریكائی ها فلان قدر پول به من داده و گفتند هیچ اطلاعاتی نمی خواهد به ما بدهی كه یک وقت گیر نیفتی. فقط دو كار برای ما بكن،
كار اول اینكه همیشه اولویت های كشور رومانی را عوض كن.
كار دوم هم اینكه همیشه مسئولین ضعیف سر كارها بگذار، همین كار را برای ما بكن خودبخود رومانی عوض می شود.
حالا این در عرصه سیاسی است و من و شما در كار حوزوی و آخوندی و كار علمی و فرهنگی، اولین كاری كه خدمت به آمریكائی ها و خدای نكرده باعث سرنگونی دین یا حوزه این است كه اولویت ها را عوض كنیم، یعنی آن كارهایی كه ضرورت دارد انجام بدهیم را انجام ندهیم و یك كارهایی كه ضرورت ندارد را انجام دهیم.
🛑 كاری كه هارون الرشید می كرد علما را جمع كرد و می گفت بنشینید تحقیق كنید كه ریشه فلان كلمه چه بوده و جایزه هم تعیین می كرد و ماه ها و سال ها علما می نشستند بحث می كردند كه ریشه این كلمه چیست.
🔸 اولین كار برای ما اگر می خواهیم به دین مان خدمت كنیم شناخت اولویت هاست.
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔴 روحانیت هادیان جامعه هستند
⚠️با روحانیت عوام زده کار به جایی ختم نمی شود
شهید علامه مطهری :
🔻روحانیت ما در اثر آفت عوامزدگی نمیتواند چنان که باید، پیشرو باشد و از جلو قافله حرکت کند و به معنی صحیح کلمه هادی قافله باشد، مجبور است در عقب قافله حرکت کند.
خاصیت عوام این است که همیشه با گذشته و آنچه به آن خو گرفته پیمان بسته است، حق و باطل را تمیز نمیدهد. عوام هر تازهای را بدعت یا هوا و هوس میخواند، ناموس خلقت و مقتضای فطرت و طبیعت را نمیشناسد، از این رو با هر نویی مخالفت میکند و همیشه طرفدار حفظ وضع موجود است.
🔸روحانیت عوامزده ما چارهای ندارد از این که همواره سکوت را بر منطق، سکون را بر تحرّک، نفی را بر اثبات ترجیح دهد، زیرا موافق طبیعت عوام است.
💢حکومت عوام، منشأ رواج فراوان ریا و مجامله و تظاهر و کتمان حقایق و آرایش قیافه و پرداختن به هیکل و شیوع عناوین و القاب بالابلند در جامعه روحانیت ما شده که در دنیا بینظیر است.
📗 دهگفتار
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
📣 خبر فوری؛ به مرحله چاپ رسید👌📚
🔴🟡 پیش فروش ویژه کتاب "میراث علمی سلف" (تحصیل علوم حوزوی به روش علمای مطرح جهان اسلام)
👈 با تخفیف ویژه، مخصوص خرید اولی ها👌
🔶🔹حاوی:
🔺توصیه های بی نظیر و استثنائی ۷۵ تن از علما و دانشمندان شاخص در خصوص روش تحصیل حوزوی
🔺 آشنایی با روش سنتی در تحصیل علوم حوزوی
🔺نقد علمی شیوه کنونی تحصیل در حوزه (دانشگاهی شدن محیط حوزه)
🔺سیر تحصیلی در هر علم، به تفکیک کتب اصیل و ممتاز 👌
🔺پاسخ به شبهات و سوالات در خصوص روش تحصیل سنتی
📖 ۲۸۷ صفحه، قطع رقعی، نشر نصائح قم
🟢🟡 سفارش کتاب 🔰🔰
🆔 @hm1370
☝️☝️☝️
💠 کانال میراث علمی سلف:
🌐http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
💢توجّه به تمامیرشتهها در حوزهعلمیه💢
🔰مقام معظّم رهبری (مدّظلّهالعالی):
🔸«رشتههای اصلی در حوزههای علمیه، به ترتیب، اول، فقه است. دوم کلام است؛ و سپس، فلسفه است.
• فقه، ستون فقرات حوزههای علمیه است؛
• علم کلام، جزء پایههای حوزههای علمیه است؛
• فلسفه، جزء لوازم حتمی حوزههای علمیه است.
بایستی مدرّسین خوب و کارآمد و طلاب علاقمند و جوینده، این سه علم را بیاموزند و حوزهها در این زمینه، گرم و پوینده و فعّال و بانشاط حرکت کنند.
🔸در عین حال، به اینها نمیشود اکتفا کرد؛ اینها فنون اصلی است؛ در کنار اینها، علوم دیگری هست که باید با آنها آشنا شد:
• باید با تفسیر آشنا شد؛
• علم اصول که در کنار فقه، به عنوان مقدّمه لازم، بهجای خود، محفوظ است.
• باید با علوم گوناگونی مثل حدیث و رجال و آنچه مربوط به مقدّمات کتاب و سنّت است، آشنا شد؛
• علاوه بر اینها، باید با فنون تبلیغ دین، آشنا شد.»
۱۳۷۸/۰۶/۲۸
#هدایت_تحصیلی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢کریمانه درس خواندن💢
🔰آیت الله العظمی جوادی آملی :
«وقتی فرمود: «اقرأ وربّکالأکرم؛ الّذی علَّم بالقلم» یعنی "کلاس درس الهی" را خدا، با اسم اکرم اداره میکند...
اگر گفتند "خدای اکرم" تدریس میکند و تعلیم میدهد، یعنی "درس کرامت" میدهد.
کرامت از راه علم صحیح و عمل صالح به دست میآید...
وقتی انسان وارد حوزه علمیه شد، میداند که باید کریمانه درس بخواند.
و درس کریمانه عبارت از آن است که:
• تا مطلبی برای او روشن نشد، از آن نگذرد...
• تا مطلبی به طور تحقیق برای او مشخص نشد، نه بنویسد و نه بگوید...
• تا مطلبی به طور تحقیق برای او حل نشد، از استاد بخواهد که آن را تببین کند.»
(بخشی از پیام به همایش اساتید و طلاب حوزه علمیه استان تهران ۱۳۹۱/۹/۲۸)
#هدایت_تحصیلی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢واجبعینی بر همهٔ طلاب و روحانیون💢
🔰امام خمینی (رحمهالله):
«یک تکلیف الهی بزرگ معیّناً بر هر یک از ماست. نه منِ تنها؛ نه آقایِ تنها؛ نه شما تنها؛ یک تکلیف الهی به طور وجوب عینی بر همه افراد ما طلبه ها و روحانیین است؛
و آن حفظ خودمان؛ که یکوقت قدم خلاف نگذاریم؛ و حفظ کسانی که با ما رابطه دارند. هر کس به اندازه خودش؛
یکی امام جماعت است آن جمعیت را، یعنی آقای یک شهر است به همان مقداری که هست. یکی طلبه است و توی مدرسه است، با آنهایی که تماس دارد.
همه ما الآن موظفیم در این زمانی که ما مدعی هستیم که می خواهیم آن رژیم نباشد و یک رژیم روحانی، یک رژیم انسانی، یک رژیم اسلامی باشد...
اگر در یک همچو مقطع از زمانی، خدای نخواسته ملت از ما یک چیزی دید که نباید ببیند، یک مسائلی دید که نباید باشد، این اسباب این می شود که روحانیت شکست بخورد. با شکست روحانیت، اسلام شکست خورده است.»
[صحیفه امام خمینی؛ جلد ۱۰؛ صفحه ۲۴ ]
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢نجاست خواری💢
🔰آیت الله حائری شیرازی (رضواناللهتعالیٰعلیه):
«علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، نجاستخواری است.
نباید آن را اینقدر با ولع مصرف کنیم!
چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما میدهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟!
آیا این #طلبگی است؟!
اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونهای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایدهای دارد؟ »
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
❓آیا اسلام نظری درباره علوم انسانی دارد؟
🔰علّامه مصباح یزدی (رضواناللهتعالیٰعلیه) :
🔸️«وقتی اسلام دینی است که درباره مسائل اقتصادی قوانینی دارد، چگونه می تواند نسبت به سیستم های اقتصادی بی نظر باشد؟! وقتی اسلام دینی است که حقوقی برای فرد، برای جامعه، حقوقی برای خدا بر انسان، برای حکومت بر مردم و برای مردم بر حکومت تعیین فرموده آیا می توانیم بگوییم که اسلام ارتباطی با علوم انسانی ندارد؟! اگر این ارتباط نیست پس ارتباط به چه معناست؟»
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
.
💢منبع علوم انسانی💢
چون جای اشیا را خودشان تأمین میکنند، دنیا آشوب شده است...
🔰 آیتاللهالعظمیٰ جوادی آملی:
♦️« هر علمی، هر قانونی، هر اخلاقی، این سه تا عنصر اصلی را دارد؛ آنها که اهل این معارف الهی نیستند، تمام تحقیقات اینها ابتر است، [زیرا] آن عنصر اصلی را ندارند :
1⃣ یکیِ آن، موادِ جزئیِ موردِ عمل است که مجلس قوانین عادی را تصویب میکند و آن مواد قانونی را عمل میکنند؛ یک معلم اخلاق، مواد اخلاقی را بررسی میکند؛ یک معلم حقوق، مواد حقوقی را بررسی میکند.
2⃣ این مواد را از یک مبانی میگیرند. اخلاقیات، سیاسیات، اجتماعیات، فرهنگ، عادات وآداب خود را از این مبانی میگیرند، مثل مساوات، مواسات، استقلال، امنیت، امانت، صداقت، آزادی و مهمتر از همه عدالت...
🔸در بین همه این مبانی، کلید همه اینها عدالت است؛ یعنی درست است که صدق لازم است، امنیت لازم است امانت لازم است، اما همه اینها باید بر محور عدل باشد.
در بین مبانی، عدل حرف اول را میزند؛ تا اینجا ما با آنها شریک هستیم.
اما «عدل» که یک کلمه سه حرفی «عین و دال و لام» است، معنای آن خیلی روشن است؛ مفهوم عدل این است که «وضعُ کلّ شیء فی موضعه»، هر چیزی سر جایش باشد، این را هم ما قبول داریم، هم آنها قبول دارند.
❓ اما جای اشیا کجاست، جای اشخاص کجاست؟
🔸در اینجا دست مسلمان ها پر است، دست آنها خالی است.
جای اشیا را اشیا آفرین میداند، جای اشخاص را اشخاص آفرین میداند، جای زن کجاست، جای مرد کجاست، جای حقوق کجاست، جای بیت المال کجاست، جای حجاب کجاست، جای عفاف کجاست، جای امنیت کجاست، اینها جایش کجاست؟
🔸غرض این است که دست اینها خالی است؛ حقوق بشر هم همین طور است، اینها صبغه علمی ندارد، عدل را خودشان معنا میکنند، تروریستِ بد و خوب را خودش معلوم میکند، یک روز تروریست میداند، یک روز محور شرارت میداند، یک روز آزادیطلب میداند؛ چون عدل که «وضع کلُّ شیء فی موضعها» است، این به دست «الله» است و این را قبول ندارند، چون جای اشیا را خودشان تأمین میکنند، دنیا آشوب شده است.
بنابراین علم هم همین طور است، همه موادِ جزئی علم را مبانی تعیین میکند؛ علوم انسانی، روانشناسی، روانکاوی، جامعهشناسی و ...، همه اینها موادی دارد که در جامعه باید پیاده و عمل شود؛ این مواد را از مبانی میگیرند...
3⃣ این مبانی را باید از آن عنصر سوم به نام منابع بگیرند که منبع همه اینها وحی است.
آنکه اشیا و اشخاص را آفرید، باید بگوید حکم چیست؛ ما که نه از اول خبر داریم، نه از آخر خبر داریم، چگونه میتوانیم جای اشیا را معین کنیم؟
لذا اگر دست آنها به منابع اصلی نرسد، همه این علوم میشود ابتر.
از مبنا شروع میکنند به ماده میرسند؛ اینها فقط بین مبنا و ماده دور میزنند؛ در حالی که باید از مواد به مبانی، از مبانی به منابع و از منابع باید شروع کنند تا دست آنها پر باشد.»
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110