eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1هزار دنبال‌کننده
183 عکس
50 ویدیو
12 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 چه بخوانیم ؟ محتوی علمی در نگاه اسلام 📚 ‍ آیت الله جوادی آملی: اون دینی که به ما گفته: طلب العلم فریضة ... اون دینی که به ما گفته: اطلب العلم ولو بالصین گفته چی بخون یا نگفته؟ گفتن چی بخون (انّما) برای حصر است دیگر ... انّما العلم ثلاثة آیة محکمة فریضة عادلة سنّة قائمة ما متاسفانه تو حوزه گفتیم: آیه محکمه؛ فقه و اصول فریضه عادله؛ فقه و اصول سنه قائمه؛ فقه و اصول اما علامه طباطبایی فرمود: آیه محکمه = تفسیر و فلسفه فریضه عادله = فقه و اصول سنه قائمه= اخلاق و حقوق 🔻تا فلسفه در حوزه زندانی است، بسیاری از سوالات بی جواب می ماند. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🛑حوزه از نظر عقلانیت و علم دستش خالی است. فقه دارد اما فلسفه و کلام و تفسیر ... آیت الله جوادی آملی: اين نكته را عزيزان حوزوی و دانشگاهی بايد بيشتر توجه كنند. حوزه از نظر عقلانيّت و علم الآن دستش خالی است. فقه دارد كه فقه احكام فرعی را دارد، کلام در آن نيست، فلسفه در آن نيست، تفسیر در آن نيست، نهج البلاغه نيست، صحيفه سجاديه نيست. ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابی باشيد، آقايان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حلّ نمی شود. انقلابی بودن مثل درس‌ های مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوی غنی می خواهد؛ مثل نهج ‌البلاغه. اين نهج ‌البلاغه هم بايد در دو سطح: يك عده كسانی كه رسائل و مكاسب می ‌خوانند، بخشی از نهج‌ البلاغه را بخوانند، يك عده كسانی كه كفايه و قسمت دوم نهج‌ البلاغه، اين گروه دوم يقيناً نهج‌ البلاغه بفهم نمی شوند. نهج ‌البلاغه يك علم جان ‌گيری دارد؛ ولی آن مقداری كه برای اداره كشور كافي باشد، اين مقدار را می توانند بفهمند، وگرنه نهج‌البلاغه بدون علوم عقلی، بدون كلام غنی و قوی قابل حلّ نيست. وقتي در نهج ‌البلاغه شما می ‌خوانيد «وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُول» طرفِ شما يكی است يكی است، اين دارد عليّت را ثابت مي‌كند. حضرت امير در اين خطبه می فرمايد چيزی كه هستیِ او عين ذات او نيست، الاّ ولابد علّت می ‌خواهد، شانس و بخت و اتفاق و طبيعت و اينها همه باطل است. اگر كسی بخواهد اين بخش از نهج‌البلاغه را بفهمد اين با كفايه و مكاسب و اينها حلّ نمی ‌شود. اين طرف مقابلش مستقيم با دكارت درگير است و كانْت است و مانند آن. در بخش‌ های اصولی انسان شبهه كعبی را نقل می ‌كند، گذشت آن زمانی كه شبهه رسمی حوزه، شبهه عبائيه بود، الآن شبهه كانْت و دكارت است. 🍃 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔻انتقام هدفمند و جریان ساز 🌷 حاج قاسم سلیمانی: انتقام ما شلیک یک موشک نیست. 🔻 قصاص این خون‌ها برچیده شدن رژیم کودک‌کش صهیونیستی است. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
آیت الله جوادی آملی: حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💡سیستم سنتی و فقه محور حوزه نمی تواند پاسخگو باشد ... لازم است تحولی عظیم رخ دهد علامه مصباح یزدی (رحمه الله): امروز مسائل پیچیده تر شده، مسائل جدیدی در جامعه به وجود آمده که نیازمند تغییر در روش ها و نحوه برخوردها است. سیستم سنتی حوزه توانایی پاسخگویی در قبال این گونه مسائل را ندارد و لازم است تحولی عظیم در شیوه آموزش ها را در پیش بگیریم امروز یک کودک می تواند با ابزار تکنولوژی به هر نوع فکر و مسلکی دسترسی پیدا کند، آیا با این سیستم فقه محور حوزه ها می توان مقابل این هجمه های گوناگون ایستاد و به همه این شبهات پاسخ داد؟! 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
⚠️اگر اولویت ها تغییر کند باعث سر نگونی دین و حوزه می شود 🔻 سیاست هارون الرشید آیت الله احمد عابدی : یك استعمار قدیم داریم، یك استعمار نو و یك استعمار فرانو. استعمار فرانو : این است كه می گوید یک كاری بكنیم كه مردم آن طور كه ما می خواهیم فكر بكنند. یا مثلا زمانی كه كمونیست ها بودند، رئیس جمهور رومانی كه كمونیست بود ... روس ها به ایشان گفتند معاون اول شما جاسوس آمریكائی هاست. وقتی معاون اول را دستگیر كردند به او گفتند تو چه اطلاعاتی به آمریكائی ها می دادی؟ گفت هیچ، آمریكائی ها فلان قدر پول به من داده و گفتند هیچ اطلاعاتی نمی خواهد به ما بدهی كه یک وقت گیر نیفتی. فقط دو كار برای ما بكن، كار اول اینكه همیشه اولویت های كشور رومانی را عوض كن. كار دوم هم اینكه همیشه مسئولین ضعیف سر كارها بگذار، همین كار را برای ما بكن خودبخود رومانی عوض می شود. حالا این در عرصه سیاسی است و من و شما در كار حوزوی و آخوندی و كار علمی و فرهنگی، اولین كاری كه خدمت به آمریكائی ها و خدای نكرده باعث سرنگونی دین یا حوزه این است كه اولویت ها را عوض كنیم، یعنی آن كارهایی كه ضرورت دارد انجام بدهیم را انجام ندهیم و یك كارهایی كه ضرورت ندارد را انجام دهیم. 🛑 كاری كه هارون الرشید می كرد علما را جمع كرد و می گفت بنشینید تحقیق كنید كه ریشه فلان كلمه چه بوده و جایزه هم تعیین می كرد و ماه ها و سال ها علما می نشستند بحث می كردند كه ریشه این كلمه چیست. 🔸 اولین كار برای ما اگر می خواهیم به دین مان خدمت كنیم شناخت اولویت هاست. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔴 روحانیت هادیان جامعه هستند ⚠️با روحانیت عوام زده کار به جایی ختم نمی شود شهید علامه مطهری : 🔻روحانیت ما در اثر آفت عوام‌زدگی نمی‌تواند چنان که باید، پیشرو باشد و از جلو قافله حرکت کند و به معنی صحیح کلمه هادی قافله باشد، مجبور است در عقب قافله حرکت کند. خاصیت عوام این است که همیشه با گذشته و آنچه به آن خو گرفته پیمان بسته است، حق و باطل را تمیز نمی‌دهد. عوام هر تازه‌ای را بدعت یا هوا و هوس می‌خواند، ناموس خلقت و مقتضای فطرت و طبیعت را نمی‌شناسد، از این رو با هر نویی مخالفت می‌کند و همیشه طرفدار حفظ وضع موجود است. 🔸روحانیت عوام‌زده ما چاره‌ا‌ی ندارد از این که همواره سکوت را بر منطق، سکون را بر تحرّک، نفی را بر اثبات ترجیح دهد، زیرا موافق طبیعت عوام است. 💢حکومت عوام، منشأ رواج فراوان ریا و مجامله و تظاهر و کتمان حقایق و آرایش قیافه و پرداختن به هیکل و شیوع عناوین و القاب بالابلند در جامعه روحانیت ما شده که در دنیا بی‌نظیر است. 📗 ده‌گفتار 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
📣 خبر فوری؛ به مرحله چاپ رسید👌📚 🔴🟡 پیش فروش ویژه کتاب "میراث علمی سلف" (تحصیل علوم حوزوی به روش علمای مطرح جهان اسلام) 👈 با تخفیف ویژه، مخصوص خرید اولی ها👌 🔶🔹حاوی: 🔺توصیه های بی نظیر و استثنائی ۷۵ تن از علما و دانشمندان شاخص در خصوص روش تحصیل حوزوی 🔺 آشنایی با روش سنتی در تحصیل علوم حوزوی 🔺نقد علمی شیوه کنونی تحصیل در حوزه (دانشگاهی شدن محیط حوزه) 🔺سیر تحصیلی در هر علم، به تفکیک کتب اصیل و ممتاز 👌 🔺پاسخ به شبهات و سوالات در خصوص روش تحصیل سنتی 📖 ۲۸۷ صفحه، قطع رقعی، نشر نصائح قم 🟢🟡 سفارش کتاب 🔰🔰 🆔 @hm1370 ☝️☝️☝️ 💠 کانال میراث علمی سلف: 🌐http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
💢توجّه به تمامی‌رشته‌ها در حوزه‌علمیه💢 🔰مقام معظّم رهبری (مدّظلّه‌العالی): 🔸«رشته‌های اصلی در حوزه‌های علمیه، به ترتیب، اول، فقه است. دوم کلام است؛ و سپس، فلسفه است.فقه، ستون فقرات حوزه‌های علمیه است؛ • علم کلام، جزء پایه‌های حوزه‌های علمیه است؛ • فلسفه، جزء لوازم حتمی حوزه‌های علمیه است. بایستی مدرّسین خوب و کارآمد و طلاب علاقمند و جوینده، این سه علم را بیاموزند و حوزه‌ها در این زمینه، گرم و پوینده و فعّال و بانشاط حرکت کنند. 🔸در عین حال، به اینها نمی‌شود اکتفا کرد؛ اینها فنون اصلی است؛ در کنار اینها، علوم دیگری هست که باید با آنها آشنا شد: • باید با تفسیر آشنا شد؛ • علم اصول که در کنار فقه، به عنوان مقدّمه لازم، به‌جای خود، محفوظ است. • باید با علوم گوناگونی مثل حدیث و رجال و آنچه مربوط به مقدّمات کتاب و سنّت است، آشنا شد؛ • علاوه بر اینها، باید با فنون تبلیغ دین، آشنا شد.» ۱۳۷۸/۰۶/۲۸ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢کریمانه درس خواندن💢 🔰آیت الله العظمی جوادی آملی ‌: «وقتی فرمود: «اقرأ وربّک‌الأکرم‏؛ الّذی علَّم بالقلم» یعنی "کلاس درس الهی" را خدا، با اسم اکرم اداره می‌کند... اگر گفتند "خدای اکرم" تدریس می‌کند و تعلیم می‌دهد، یعنی "درس کرامت" می‌دهد. کرامت از راه علم صحیح و عمل صالح به دست می‌آید... وقتی انسان وارد حوزه علمیه شد، می‌داند که باید کریمانه درس بخواند. و درس کریمانه عبارت از آن است که: • تا مطلبی برای او روشن نشد، از آن نگذرد... • تا مطلبی به طور تحقیق برای او مشخص نشد، نه بنویسد و نه بگوید... • تا مطلبی به طور تحقیق برای او حل نشد، از استاد بخواهد که آن را تببین کند.» (بخشی از پیام به همایش اساتید و طلاب حوزه علمیه استان تهران ۱۳۹۱/۹/۲۸) 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢واجب‌عینی بر همهٔ طلاب و روحانیون💢 🔰امام خمینی (رحمه‌الله): «یک تکلیف الهی بزرگ معیّناً بر هر یک از ماست. نه منِ تنها؛ نه آقایِ تنها؛ نه شما تنها؛ یک تکلیف الهی به طور وجوب عینی بر همه افراد ما طلبه ‏ها و روحانیین است؛ و آن حفظ خودمان؛ که یکوقت قدم خلاف نگذاریم؛ و حفظ کسانی که با ما رابطه دارند. هر کس به اندازه خودش؛ یکی امام جماعت است آن جمعیت را، یعنی آقای یک شهر است به همان مقداری که هست. یکی طلبه است و توی مدرسه است، با آنهایی که تماس دارد. همه ما الآن موظفیم در این‏ زمانی که ما مدعی هستیم که می ‏خواهیم آن رژیم نباشد و یک رژیم روحانی، یک رژیم انسانی، یک رژیم اسلامی باشد... اگر در یک همچو مقطع از زمانی، خدای نخواسته ملت از ما یک چیزی دید که نباید ببیند، یک مسائلی دید که نباید باشد، این اسباب این می‏ شود که روحانیت شکست بخورد. با شکست روحانیت، اسلام شکست خورده است.» [صحیفه امام خمینی؛ جلد ۱۰؛ صفحه ۲۴ ] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢نجاست خواری💢 🔰آیت الله حائری شیرازی (رضوان‌الله‌تعالی‌ٰعلیه): «علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، نجاست‌خواری است. نباید آن‌ را اینقدر با ولع مصرف کنیم! چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما می‌دهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این است؟! اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونه‌ای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایده‌ای دارد؟ » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
آیا اسلام نظری درباره علوم انسانی دارد؟ 🔰علّامه مصباح یزدی (رضوان‌الله‌تعالی‌ٰعلیه) : 🔸️«وقتی اسلام دینی است که درباره مسائل اقتصادی قوانینی دارد، چگونه می ‎تواند نسبت به سیستم ‌های اقتصادی بی ‎نظر باشد؟! وقتی اسلام دینی است که حقوقی برای فرد، برای جامعه، حقوقی برای خدا بر انسان، برای حکومت بر مردم و برای مردم بر حکومت تعیین فرموده آیا می ‎توانیم بگوییم که اسلام ارتباطی با علوم انسانی ندارد؟! اگر این ‎ارتباط نیست پس ارتباط به چه معناست؟» 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
. 💢منبع علوم انسانی💢 چون جای اشیا را خودشان تأمین می‌کنند، دنیا آشوب شده است... 🔰 آیت‌الله‌العظمیٰ جوادی آملی: ♦️« هر علمی، هر قانونی، هر اخلاقی، این سه تا عنصر اصلی را دارد؛ آنها که اهل این معارف الهی نیستند، تمام تحقیقات این‌ها ابتر است، [زیرا] آن عنصر اصلی را ندارند : 1⃣ یکیِ آن، موادِ جزئیِ موردِ عمل است که مجلس قوانین عادی را تصویب می‌کند و آن مواد قانونی را عمل می‌کنند؛ یک معلم اخلاق، مواد اخلاقی را بررسی می‌کند؛ یک معلم حقوق، مواد حقوقی را بررسی می‌کند. 2⃣ این مواد را از یک مبانی می‌گیرند. اخلاقیات، سیاسیات، اجتماعیات، فرهنگ، عادات وآداب خود را از این مبانی می‌گیرند، مثل مساوات، مواسات، استقلال، امنیت، امانت، صداقت، آزادی و مهم‌تر از همه عدالت... 🔸در بین همه این مبانی، کلید همه این‌ها عدالت است؛ یعنی درست است که صدق لازم است، امنیت لازم است امانت لازم است، اما همه این‌ها باید بر محور عدل باشد. در بین مبانی، عدل حرف اول را می‌زند؛ تا اینجا ما با آن‌ها شریک هستیم. اما «عدل» که یک کلمه سه حرفی «عین و دال و لام» است، معنای آن خیلی روشن است؛ مفهوم عدل این است که «وضعُ کلّ شیء فی موضعه»، هر چیزی سر جایش باشد، این را هم ما قبول داریم، هم آن‌ها قبول دارند.اما جای اشیا کجاست، جای اشخاص کجاست؟ 🔸در اینجا دست مسلمان ها پر است، دست آن‌ها خالی است. جای اشیا را اشیا آفرین می‌داند، جای اشخاص را اشخاص آفرین می‌داند، جای زن کجاست، جای مرد کجاست، جای حقوق کجاست، جای بیت المال کجاست، جای حجاب کجاست، جای عفاف کجاست، جای امنیت کجاست، این‌ها جایش کجاست؟ 🔸غرض این است که دست این‌ها خالی است؛ حقوق بشر هم همین طور است، این‌ها صبغه علمی ندارد، عدل را خودشان معنا می‌کنند، تروریستِ بد و خوب را خودش معلوم می‌کند، یک روز تروریست می‌داند، یک روز محور شرارت می‌داند، یک روز آزادی‌طلب می‌داند؛ چون عدل که «وضع کلُّ شیء فی موضعها» است، این به دست «الله» است و این را قبول ندارند، چون جای اشیا را خودشان تأمین می‌کنند، دنیا آشوب شده است. بنابراین علم هم همین طور است، همه موادِ جزئی علم را مبانی تعیین می‌کند؛ علوم انسانی، روان‌شناسی، روان‌کاوی، جامعه‌شناسی و ...، همه این‌ها موادی دارد که در جامعه باید پیاده و عمل شود؛ این مواد را از مبانی می‌گیرند... 3⃣ این مبانی را باید از آن عنصر سوم به نام منابع بگیرند که منبع همه این‌ها وحی است. آنکه اشیا و اشخاص را آفرید، باید بگوید حکم چیست؛ ما که نه از اول خبر داریم، نه از آخر خبر داریم، چگونه می‌توانیم جای اشیا را معین کنیم؟ لذا اگر دست آن‌ها به منابع اصلی نرسد، همه این علوم می‌شود ابتر. از مبنا شروع می‌کنند به ماده می‌رسند؛ این‌ها فقط بین مبنا و ماده دور می‌زنند؛ در حالی که باید از مواد به مبانی، از مبانی به منابع و از منابع باید شروع ‌کنند تا دست آن‌ها پر باشد.» 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
از وقتی که طلبه می‌شویم، تا چه زمانی باید تلاش کنیم تا به نتیجه و مقصد برسیم؟ 🔸آیت‌الله‌العظمیٰ بروجردی (رضوان‌الله‌تعالیٰ‌علیه): «همه محصّلین علوم دینی و همه مبلّغین و مروّجین شریعت نبوی، باید بدانند که اگر برای دنیا و رسیدن به زخارف مادی دنیا، به حوزه و سلک روحانیت آمده‌اند، هیچگاه به مقصد نمی‌رسند و از اول اشتباه کرده‌اند و باید تغییر مسیر دهند. این راه، راهی نیست که انسان را به مادیات دنیا برساند؛ مادیات هم انسان را به رشد و پیشرفت واقعی نمی‌رساند. اگر برای خدا و انجام وظیفه و رسیدن به مقام قرب ربوبی به این مسیر آمده‌اند، بدانند که از روز اول که وارد شده‌اند به مقصد رسیده‌اند و هر روزی که می‌گذرد، در مقصد سپری می‌شود.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
روزی طلبه.mp3
729.1K
🔹 آیت‌الله مؤیدی: «اینی که به شما عرض می‌کنم، ماها که سنی ازمان گذشته، با پوست و خون و دانه دانه سلول‌هامان...لمس کردیم...» 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
♦️آیت‌الله میلانی (رضوان‌الله‌تعالیٰ‌علیه): «هر روز بنشینید یک مقدار با امام زمان درد و دل کنید. خوب نیست شیعه‌ روزش شب شود و شَبش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد. بنشینید چند دقیقه ولو آدم حال هم نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبانِ خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد و دلی کند. در زمان حضرت امام‌ هادی(ع) شخصی از یکی از شهرهای دور نامه‌ای نوشت که آقا من دور از شما هستم، گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم؛ به هر حال چه کنم؟ حضرت در جواب ایشان نوشتند: "إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّکْ شَفَتَیْک" لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو. ما از شما دور نیستیم.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢 🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیت‌الله بنابی 📌 قسمت پنجم 🔹آیت‌الله بنابی: « به نظر من لباس، نصف شخصیت یک طلبه است... حال طلبه‌ای می‌گوید: من از عمامه گذاشتن خجالت می‌کشم و نمی‌توانم ملبّس بشوم! این طلبه باید به این بیندیشد: اگر کسی نتواند عمامه‌ای پنج یا شش متری را در سرش نگه دارد و در فرودگاه یا در ایستگاه قطار یا در فلان خیابان تهران، تبریز، شیراز و... نمی‌تواند با این لباس، ظاهر شود، فردا اگر این فرد از ریش و محاسن خویش خجالت بکشد، آن را خواهد تراشید؟! معلوم است که اگر از نماز هم خجالت بکشد، دیگر نماز هم نخواهد خواند و یا مخفیانه خواهد خواند؟! کسی که اینقدر ظرفیت و شخصیت ندارد که عمامه را در سر نگه دارد، فردا چگونه می‌تواند به خودش بگوید: من عالم مبارزم؟! من تابع حسینم (علیه‌السلام)، من تابع قرآنم؟! قرآنی که فریاد می‌زند: " یجاهدون في سبیل الله و لایخافون لومة لائم" آنان که در راه خدا جهاد می‌کنند و از ملامت و سرزنش ملامت‌گر، هراسی ندارند. » 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
♦️ما بی‎صاحب نیستیم! 🔰علّامه مصباح یزدی (رضوان‌الله‌تعالی‌ٰعلیه) : « ما كیمیایى در دست داریم كه اگر از آن استفاده كنیم، هم مشكلات دنیایمان حل می شود و هم آخرتمان؛ هم توفیق انجام وظایفمان زیاد می شود، هم نعمت هایی كه خدا به ما داده باقى می ماند و رشد می كند و هم موجب آرامش خاطر و آسایش می شود. یک کیمیا! همه می دانید و آن کیمیا این است كه همیشه به یاد داشته باشیم كه ما نوكر امام زمان‌ (عجل الله فرجه الشریف) هستیم. آقا داریم، مشكلى داشته باشیم آقایمان حل می كنند، ما بی صاحب نیستیم؛ كدام مشكلى بوده كه از سر صدق در خانه ایشان ببریم و ایشان حل نكنند؟! آن كسانى كه بیگانه هستند و در عمرشان ارتباطى با آن حضرت نداشتند، وقتى گرفتار می شوند، می گویند السلام علیك یا اباصالح، ادركنى! و ایشان به فریادشان می رسند. ما كه عمرى دم از نوكرى ایشان می زنیم، جوابمان را نمی دهند؟! چنین چیزى می شود؟! افسوس كه بعضى از ما، این منصبِ افتخارآمیز را فراموش كرده ایم! » 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بیماری ترس و خستگی از درس💢 🔰علّامه حسن‌زاده‌آملی (رضوان‌الله‌تعالیٰ‌علیه): « در یک جای شفا شیخ عنوان می‌کند که کسانی که از تحصیل می‌ترسند و می‌گویند:‌ بس‌مان است و نمی‌خواهد ما همه چیز را بدانیم. این مزاج معتدل ندارد؛‌ یعنی مریض است، یک بیماری روانی و روحی یا بیماری دنیازدگی. این باید خودش را معالجه کند. انسان نباید از تحصیل خسته بشود، بخصوص کسی که می‌خواهد با منطق وحی و زبان ولایت آشنا بشود. زبان طلبه باید این باشد: مرا تا جان بود در تن بکوشم مگر از جام او یک قطره نوشم» 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔹من دارم می‌نویسم در حالی که یک ساعت قبلش هجوم آوردند... 🔰آیت الله مظاهری: صاحب رياض در يك جاىِ از رياض مى‏گويد كه: « "من دارم مى‏نويسم در حالى كه يك ساعت قبلش هجوم آوردند [كه مرادش وهابى‏هاست خدا لعنتشان بكند كه چقدر اين‏ها هم اذيت كردند به شيعه] هجوم آوردند در نجف، خانه‏ها را غارت مى‏كردند مردم را مى‏كشتند و ريختند در خانه من. الحمدللّه‏ خانمم نبود بچّه‏ها نبودند. يك بچّه شيرخوار در گهواره بود. من ديدم اين بچّه شيرخوار اگر بماند سرش را مى‏بُرند. بچّه را برداشتم رفتم زير هيزم‏ها و اينها دو سه مرتبه آمدند در همان جا كه هيزم بود امّا از الطاف خدا اين بچّه گريه نكرد و رفتند. حالا آمده‏ام بيرون، بچّه تو گهواره است. خودم اينجا نشستم دارم رياض مى‏نويسم." » 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢تنگۀ اُحدِ جمهوری اسلامی💢 🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمة‌الله‌علیه) : « پاسداری، در حقیقت پاسداری از علوم انسانی است و جنگ بر سر علوم انسانی است. این بحث امروز هم نیست. در سال ۱۳۵۹ سمیناری تحت عنوان انتقال به تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد و ما در آن سمینار این مسأله را مطرح کردیم که علوم انسانی در دانشگاه‌های ما به منزله تنگه احد است. در جنگ احد حضرت به نگهبانان تنگه فرموده بود که اگر ما مشرکین را شکست دادیم و آنها را تا مکه تعقیب کردیم، شما از جای خودتان نباید تکان بخورید و اگر آنها ما را تا مدینه تعقیب کردند، باز شما در جای خودتان استوار باشید. در باب علوم انسانی هم ماجرا از این قرار است. اگر ما همه پیروزی‌ها را از دست بدهیم اما کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها به دست اسلام بیافتد، ما همۀ عقب ماندگی‌ها و ناکامی‌های خودمان را جبران می‌کنیم. اما اگر پیروزی‌هایی در سطوح مختلف بدست بیاوریم، درحالیکه اسلام نتواند کرسی علوم انسانی را در دانشگاه‌ها تسخیر کند، تمام پیروزی‌ها موقتی است و ما همۀ آنها را در فاصله زمانی کمی از دست خواهیم داد. ملاحظه می‌کنید خطر، همان خطر تنگۀ احد است. مسأله تهاجم فرهنگی، ریشه در مسایل علوم انسانی دارد. » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
‍ 🔴 تحصیل کردگان غرب، منتظر ره توشه فلسفی بزرگان حوزه اند علامه جوادی آملی: 💢 علما و فضلاى حوزه، فلسفه را تريبون دين قرار دهند. اين تريبون را به دست دين داده و فلسفه اسلامی را در جهان گسترش دهيد. 🔻 اگر افرادی سياست زده به مقدسات اسلامی اهانت مى کنند، دنیا اين ها نيستند و همواره از این افراد بوده و هست. 🔸 بر مبلغان دين لازم است که اين افراد را به حساب نياورده، بلکه بدانند تحصیل کردگان غرب، منتظر ره توشه فلسفی بزرگان حوزه هستند. 🍀 همایش دين و فلسفه- ۱۵ مهر ۸۹ ‌ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
هدایت شده از کارگروه علمی إحیاء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌فرآیند حذف متفکرین از حوزه علمیه❌ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110