eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
226 عکس
60 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 أسعدالله ایامکم یا صاحب الزمان (عج) اُحبّ الذی مَن مات مِن اَهل وُدِّه تَلقّاه بالبُشری لَدی الموتِ یَضحَکُ (دلداده آن كسی هستم که هنگام احتضارِ هر یک از دلدادگانش، با لبخند و بشارت به بهشت، به بالین او می‌رود) و مَن مات یَهوي غیرَه مِن عدوه فلیس له الّا الی النار مسلکٌ (و هر آن کس که هوای دشمنان او را در سر دارد، راهی جز به سوی جهنم ندارد) اباحسنٍ اُفدیک نفسي و أسرتي و مالي و ما اصبحت في الارض اَملكُ (یا علی! جانم و خانواده ام و هر آنچه که دارم فدای تو باد) ابا حسنٍ انّي بفضلِك عارفٌ و انّي بحبلٍ مِن هواك لمُمسِّك (یا اباالحسن من به برتری تو بر دیگران آگاهم و به ریسمان محبت تو چنگ زده ام) و انت وصيُّ المصطفى و ابنُ عمّه فانّا نُعادي مُبغضيك و نترُك* (و تو جانشین مصطفی و پسر عم اویی و ما با دشمنان تو دشمنیم و از آنان بیزاریم) 🔰 الحمدلله که خداوند منت بر سر ما گذارد و توفیق درک مجدد روز سیزدهم رجب، روز پا نهادن جلوه ذات الهی، مولی الموالی، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به عالم اَدنی و زمین خاکی را به ما عطا فرمود. *قصیده‌ی سید اسماعیل حِمیَری 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده یازدهم 🔴 اجتهاد اول کار است 🔶 توضیح: با بررسی سیره علمی مدارس اسلامی، این قضیه برای ما آشکار میشود که اجتهاد ابتدای راه و شروع مسیر برای تک تک عالمان و دانشمندان اسلامی در علوم مختلف بوده است. 🔸 به این شکل که ابتدا طالب علم، با فراگرفتن فقه و اصول و اکتساب ، توانایی بدست آوردن نظر اسلام در تمام حوادث و وقایع را در خود ایجاد میکند؛ سپس به تحقیق در علوم دیگر اعم از علوم انسانی، طب، ریاضی، هیئت و نجوم و... میپردازد. 🔸 مزیت این روش آن است که طالب علم، ابتدا نظر صحیح اسلام را بدست آورده و سپس وارد علوم دیگر میشود و با دید اسلامی و به آن علوم نگاه میکند که نتیجه آن، ختم به اسلامی سازی علوم میشود. 🔰 به عنوان نمونه: در سیره مرحوم ، که امروزه ایشان را به عنوان پزشکی حاذق و فیلسوفی خبیر میشناسند؛ میبنیم که ابتدا ایشان در سن ۱۹ سالگی به مقام و فتوی در شیعه و چهار مذهب اهل سنت میرسد و سپس وارد سائر علوم شده و انقلابی علمی به پا میکنند که تا امروزه خیل طالبان علم بر سر سفره ایشان نشسته اند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
۲۵+ژانویه،_+۱۰.۱۱_+استاد+اشرفی+اجتهاد_out.mp3
6M
❇️ وجوب عینی اجتهاد در کلام آیت الله اشرفی شاهرودی حفظه‌الله 🔺 (ره) تحصیل اجتهاد را برای طلبه های مستعد واجب عینی می دانستند آن هم در زمان خودشان که امثال نراقی ها در ایران زیاد بودند پس به طریق اولی در زمان ما واجب است. 🔺 مرحوم و آیت الله حکیم نیز تحصیل اجتهاد را برای طلبه مستعد می دانستند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🚫ساده‌سازی متون و محرومیت از تراث تشیع 🔸دکتر محمد حسنین هیکل : چه کتابهایی- بجز قرآن- در شما اثر گذاشته است؟ 🔸امام خمینی (س): ... کتابهای زیادی ما داریم؛ شاید بتوان گفت در فلسفه: ملا صدرا (اسفار)، از کتب اخبار: کافی، از فقه: جواهر . علوم اسلامی ما خیلی غنی هستند؛ خیلی کتب داریم. نمی‌توانم برای شما احصا کنم. امام خمینی (ره)؛ ۰۲ دی ۱۳۵۷ 🔸امام خامنه‌ای در توضیح شخصیت امام خمینی میفرمایند: شکّی نیست که امام بزرگوار ما از ابعاد مختلف، یک شخصیت برجسته و ممتاز، یک بزرگ، یک صاحب مکتب، یک برجسته، یک ، یک بزرگ اجتماعی و از لحاظ روحیّات، صاحب خصلتها و خصوصیات ممتاز و کم‌نظیر بود. ۱۴ خرداد ۱۳۸۱ 🔸و در جایی دیگر ایشان میفرمایند: انقلاب ما خلاصه ای از هویت فلسفی، فقهی و عرفانی امام بود. 🔰حال سوالی که مطرح میشود : طلاب نسل حاضر، برای دست یابی به قله فلسفه و حکمت( اسفار) و فقه(جواهر) چه مقدار قوت علمی، برای فحص در این متون نیاز دارند؟ آیا با این وضع علمی ناکارآمد امروزی، توانایی خواندن اسفار وجود دارد؟ یا بایستی اسفار و جواهر را نیز ساده سازی، تلخیص و ترجمه کنیم؟ 🔴 با ضعیف کردن بنیه علمی طلاب، آن ها از دسترسی به اصیل تشیع که منبع اکتساب تفکر ناب تشیع است، محروم میشوند. تا در نتیجه در حوزه علمیه امثال امام تربیت نشوند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده دوازدهم 🔴 متن دارای لایه های متعدد است 🔶 توضیح: متون کتب درسی متداول حوزوی دارای خاصی است. به عبارتی متن کتاب طوری به رشته تحریر درآمده که دارای لایه های متعدد است که طلابِ با استعداد های مختلف را مخاطب خود قرار میدهد. در این مدلِ نوشتار کتب درسی، مصنف با نگاهی دقیق کلمات را متناسب با پارادایم ذهنی خود انتخاب کرده و طوری آنرا طراحی میکند که مخاطب با سطح عادی، صرفا قاعده و مطلب مد نظر را برداشت میکند اما طلبه با استعداد بالا علاوه بر برداشت مطلب، با کنکاش در متن، به مصنف در آن کتاب دست پیدا میکند. 🔰 به عنوان نمونه: کتاب ، که صرفا برداشت مطلب از آن در ظرف کمتر از ۲۰ جلسه مقدور است اما برای طلبه محقق، ظرفیت متن به نحوی است که کتابی همچون «الحدائق الندیة» که سطح عالی تحقیق در ادبیات عربی است، از دل آن متن بیرون می‌آید. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 از دید دشمن: هر طلبه، یک خمینی(ره) بالقوه است... 🔶 مقام معظم رهبری (دامت برکاته): 🔸شما طلبه جوانی هستید در مدرسه‌ی آقای آخوند یا مدرسه‌ی زنگنه یا مدرسه‌ی مرحوم آقا‌شیخ‌علی‌دامغانی؛ و دارید در همدان، در ملایر، در فامنین و در هر جایی دیگر درس می خوانید. ❌ اگر بحث سیاست های جهانی و استکبار جهانی و آمریکای با آن عظمت ظاهری بشود و بگوییم اینها با شما مخالفند، شما نباید بگویید: «مگر من چه کسی هستم که با من مخالفند؟!» من یک طلبه گوشه مدرسه آقای آخوند در همدان هستم. 🔸 من می خواهم بگویم این فکر اشتباه است. اینها با یک‌یک شما نه تنها مخالفند، بلکه «دشمن‌اند». ✅ به هر کدام از شما به چشم منبعی برای و نگاه می‌کنند که اگر این منبع فعال شود و کار بکند و باطن و استعداد و ظرفیت خودش را بروز دهد، کار بر استکبارِ دشمن دشوار خواهد شد. 🔴 از نظر آنها هر یک از شما بالقوه یک هستید. بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
کتاب درسی، در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان: 🔻بخش اول: یک کتاب عادی و معمولی نیست که هرکسی با روخوانی بتواند آن را بفهمد بلکه یک کتاب تخصصی است؛ یعنی کسی آن را می فهمد که در مستوای فهم آن کتاب درسی باشد، مراتب قبلی آن کتاب را به خوبی فهمیده و گذرانده باشد. کسی که به این مستوی(سطح) رسیده، به استادی نیاز دارد که خود آن استاد در این درس متخصص باشد. در چنین شرایطی طلبه باید مقابل استاد زانو زده و کتاب را سطر به سطر فرا بگیرد. اگر دانش پژوه ما مستوای علمی یادگیری آن کتاب را داشته باشد و استاد خوبی نیز کتاب را برای او تبیین کند، مشکلی در فهم کتاب نخواهد داشت. ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان: 🔻بخش دوم: اینکه چهارتا کتاب را بیاوریم که طلبه بتواند آن را بدون استاد بخواند و امتحان بدهد کار درستی نیست. این کار پایه‌های علمی حوزه علمیه را سست می کند. دانش پژوه باید به مستوای فهم کتاب رسانده شود و سپس برای او استاد متبحر و متخصص قرار دهیم. طبیعی است در این شرایط دانش پژوه کتاب را متوجه می شود. این کتاب‌ها کتاب‌های خوبی است و «الی الیوم» هم جایگزین ندارد؛ لکن این کتاب‌ها قرآن نیست. کتابی که قابلیت تبدیل به کتاب دیگری را ندارد قرآن است. اگر روزی و روزگاری متنی بهتر از کفایه آخوند خراسانی آمد آن را می پذیریم. ما با آخوند پیمان نامه نبسته‌ایم که تا قیامت کتاب او مدار درس حوزه باشد. اگر کتاب بهتری آمد، خود به خود حوزه آن کتاب را جایگزین خواهد کرد و احتیاجی به بخشنامه و دستور ندارد. اگر کتابی باب معاملات را بهتر از مکاسب مطرح کرد، خود به خود جایگزین مکاسب شیخ خواهد شد ولکن الی الیوم چنین کتاب‌هایی تدوین نشده است. نمی گوییم کسی برای تدوین کتاب‌های درسی بهتر تلاش نکند. اساتید فن هستند و ما بزرگانی داریم که کلامشان نسبت به دانش مورد نیاز، حجت است. اگر آنها کتابی را نوشته و تایید کنند می‌پذیریم. اما تا کتاب‌های مورد تایید اهل فن تدوین نشده از ما نخواهید که دست از کتاب‌هایی که امتحان خود را بارها پس داده دست برداریم. ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان: 🔻بخش سوم: کسانی معتقدند سنگینی متن کفایه سبب عدم انتقال معنا می‌شود، این انتقاد را قبول ندارم. کفایه آقای آخوند متن موجزی است. متن آن قدر موجز است که نیاز به استاد دارد و غیر از اصول هم چیزی در آن نیست. فقط در چند مورد آقای آخوند از بحث خارج شده است. کتاب، هم درسی است و هم برای پایه علمی تدوین شده است. بچه دبستانی که قرار نیست کتاب هندسه دانشگاه را بفهمد! باید این کتاب برای کسی تدریس شود که در رشته ریاضی تحصیل کرده و پیش نیازهای لازم را طی کرده است. فهم کتاب برای طلبه‌ای که درست پایه‌های علمی را طی کرده و استاد متخصصی دارد کار سختی نیست. اینکه استاد کتاب را بخواند و معنا کند به فهم مطلب کمک نمی‌کند. نمی دانم چرا برخی از دوستان عزیز ما مشکل را از کتاب می دانند. کتاب مشکل ندارد. وقتی استاد مطلب را گرفته باشد و طلبه نیز پیش نیازهای لازم را آموخته باشد، شفای ابن سینا را نیز فهم می کند. ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان: 🔻بخش چهارم: من بیست سال است که مکاسب را تدریس می کنم(درس خارج). از اول مکاسب محرمه شروع کرده و الان بحث شروط را می‌گویم. این کتاب دو سه سال دیگر تمام می‌شود. چه کتابی دارید که یک مدرس بیست سال از آن بگوید و بیست سال پیرامون آن کتاب مطلب باشد؟ این نشان می دهد که کتاب، دقیق است. دور اول درس خارج اصول ما بر اساس کفایه بود. این بحث 9 سال طول کشید. کدام کتاب اینقدر مطلب دارد که بشود 9 سال پیرامون آن بحث کرد؟ رسائل و مکاسب و کفایه قرآن نیست اما کتابی در حد آنها هنوز نیامده است. ما نباید مانند قوم بنی اسرائیل باشیم که با نزول مَنّ و سلوی دنبال سیر و عدس باشیم. ما نباید چیزی را که برتر است به آن چیزی که پایین‌تر است عوض کنیم. در مقابل رفع ید کردن کتاب مکاسب و کفایه چه چیزی داریم؟ این کار، کار عاقلانه ای نیست. بنده فی الجمله از کتاب‌هایی که در حوزه علمیه نجف و قم منتشر می شود مطلع هستم، برای کفایه، مکاسب و رسائل جانشینی نمی شناسم. از قدیم گفته‌اند «ثلاثه لیس لها النهایه؛ رسائل، مکاسب، کفایه» همچنان صحیح و برقرار است. کسانی می توانند قرآن را خوب بفهمند و تبیین کنند که به اجتهاد رسیده باشند. اگر تفسیر المیزان دریایی از دانش است، بدین جهت است که نویسنده به مراتب علمی رسیده است. اگر البیان مرحوم آیت الله خوئی در همان یک جلد تفسیر حمد، مطالبی چنین زیبا دارد، بدان جهت است که مرجع الطائفه موقع تالیف آن به مراتب بلندی از دانش رسیده بوده است. آیا تفسیری که یک طلبه مانند من بنویسد مانند تفسیر علامه مطلب دارد؟ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 مدرسه سیار 🔶 (ره) در رکاب سلطان محمد خدابنده، مدرسه سیار داشت. ایشان برای حفظ شریعت و تا آخر عمر، هر جا که سلطان می‌رفت، دنبالش می‌رفت؛ هر جا که چادر ها پیاده و گسترده می‌شد، طلاب در آن چادر های فراوان جا می‌گرفتند، شترها کتاب‌ها را زمین می‌گذاشتند؛ یک مدرسه می‌شد، و این مدرسه و تعلیمش بود. 🔸 آخر هم در کرمانشاه از دنیا رفت و این مدرسه به پایان رسید. انسان در بعضی از کتاب های علامه می‌بیند که مثلا :« این کتاب در کرمانشاه، مدرسه سلطانیه(سلطنتی) سیار به پایان رسید.» ♦️ برای چه اینکار را میکرد؟ برای اینکه خون دل خورده است، حالا که سلطان محمد خدابنده(مغول) را مسلمان کرده، اگر رهایش کند، می‌برندش. 🔸 ایشان با هزار مرارت بیاید و برای حفظ شریعت، طلاب را این طرف و آن طرف ببرد، در جنگ ها و حضر و سفر؛ برای اینکه این مرد را حفظ کند و حفظ هم کرد. علامه طهرانی(ره)، کتاب سالک آگاه،ص۶۱ 🛑 : اگر علامه حلی رضوان الله علیه نظام اسلامی را درک می‌کرد، با چه همت بالایی در حفظ و اعتلای آن کوشش می‌کرد؟ 🔸 حقیقت آن است که امروزه، وظیفه طلاب در حفاظت و اعتلای نظام اسلامی، که میراث و ثمره زحمات علمای مجاهد است، سنگین تر از هر زمانی است و تلاشی مضاعف را طلب میکند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110