eitaa logo
یونس در اقیانوس
238 دنبال‌کننده
39 عکس
58 ویدیو
4 فایل
علی‌‌رضا مکاریان پور پژوهش‌گر فلسفه تکنولوژی و فلسفه توسعه پای‌گاه‌ اینترنتی: Mokarianpour.ir ارسال نظرات و انتقادها: @younnos
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره‌ی فرهنگستان و آیت الله میرباقری - ۲ خودحق‌پنداری را کنار بگذاریم بخش ۲ از ۳ آیت الله میرباقری و جریان فرهنگستان مانند هر جریان فکری دیگری نقاط قوت و ضعفی دارد که باید بدان‌ها پرداخت. این‌که برخی افراد یا جریان‌ها می‌پندارند نحله‌ی خودشان بی‌عیب و نقص است توهمی بیش نیست. ➖ در میان روحانیت، فرهنگستان جزو معدود موسساتی است که درباره مسائل روز می‌اندیشد و ریشه‌ی بحران‌ها یعنی غرب‌زدگی را هدف قرار داده است. خب البته همین ویژگی را که بیان می‌کنیم عده‌ای آشفته می‌شوند! ➖ نمی‌توان متوهمانه گفت روحانیت صرفا مجتهدانی هستند که ما می‌پسندیم و دیگران منحرف‌اند و امثال فرهنگستان بیایند مثل همان روحانیون سنتی فکر کنند. مواجهه با جهان مدرن از عهده‌ی سیستم سنتی کنونی برنمی‌آید. ➖ با بسنده کردن به متفکرانی خاص مانند شهید مطهری، بهشتی، امام خمینی، آیت الله خامنه‌ای و... هم نمی‌توان بر پیچیدگی‌های این جهان فائق آمد و علوم انسانی خلق کرد. این‌که بارقه‌هایی از حکمت در آثار شهید مطهری یا سخن‌رانی‌های آیت الله خامنه‌ای و برخی دیگر وجود دارد یک بحث است، این‌که بتوان با تکیه صرف بر این منابع جامعه‌شناسی و فلسفه و... خلق کرد بحثی دیگر. ➖ در حوزه تخصصی خودم می‌گویم: از آثار شهید مطهری و سخن‌رانی‌های روحانیون مشهور حوزوی مانند بهشتی و باهنر و... چندان بحثی در فلسفه تکنولوژی یا توسعه استخراج نمی‌شود و مدعیان هم جز کلی‌گویی‌هایی که برای بازارگرمی کف فضای مجازی به کار می‌آید حرفی برای گفتن ندارند. ادعا کجا، علم کجا. لذا بر اساس این قبیل آثار نمی‌توان مواجهه‌ای تخصصی و همه‌جانبه با تمدن مدرن را سامان داد. 📎 ادامه دارد @syounnos
✔️ درباره‌ی فرهنگستان و آیت الله میرباقری-۳ چه انتقاداتی به فرهنگستان وارد است؟ بخش ۳ از ۳ ۱- جریان فرهنگستان به‌خوبی به ناتوانی قم و نجف در مواجهه با دنیای مدرن پی برده است. آن‌ها در این هشیاری از پیش‌گامان‌اند و سعی بر درمان دارند. اما همین موضوع پاشنه‌ آشیل آن‌ها هم شد. پنداشتند باید همه‌ی میراث گذشته را کنار گذاشت، کاری بس خطرناک که مسیر را برای خودشان هم دشوار خواهد کرد. علم در جوامع خصلت انباشتی دارد و کسی نمی‌تواند از صفر آغاز کند. البته در حوزه‌ی نقد مدرنیته حقیقتا آن‌ها از صفر شروع نکرده‌اند و عمل‌شان با مدعای‌شان - شروع از صفر- مطابقت ندارد. بدین معنا که رد پای افکار فیلسوفان منتقد مدرنیته کاملا در آثارشان هویداست. ۲- به‌طور خاص، مخالفت با فلسفه و عرفان هم نشان عدم تسلط علمی است و هم کاری است نشد. میراث عظیم فلاسفه و عارفان را، به بهانه ایرادات و اشکالات، به کناری نهادن نه مطلوب است نه ممکن. ۳- نقد مدرنیته گام به گام است و ضمنا نباید با دستاوردهای علمی و تجربی در تضاد باشد. انکار کرونا توسط میرباقری حکایت از آن دارد که در نقد مدرنیته، مباحث ایدئولوژیک‌شان بر واقعیت‌های علمی و تجربی سایه می‌اندازد؛ که البته خود نشان ایرادات دستگاه فلسفی‌شان هم هست. بسط این موضوع مجالی دیگر می‌طلبد. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ نظرات عبدالکریم سروش درباره‌ی هوش مصنوعی. ظاهرا گذر ایام، داوری را سروش کرده و سروش را داوری! تحذیر سروش درباره‌ی موجود فرانکشتاینی که ساخته‌ایم... @syounnos
✔️ به گزارش خبرگزاری ایلنا، نتایج مطالعه گروه محیط‌ زیست دانش‌گاه آزاد اصفهان نشان می‌دهد که گردوغبار در این کلان‌شهر حاوی مقادیر بالایی از عناصر سنگین مانند کادمیم و سرب است که خطر ابتلا به انواع ‌سرطان⁩ و بیماری‌های غیرسرطانی را افزایش می‌دهد. ➖ وقتی از گسترش صنعت بدون عقلانیت می‌گوییم، آن‌گاه که از نقد تکنولوژی بحث می‌کنیم، دلیل‌اش همین تبعات سنگین است. هدف صنعت ایجاد رفاه است، رفاه مردمان. وقتی حاصل کار، مرگ این مردم شده یعنی راه را اشتباه رفته‌ایم. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ یوال نوح هراری می‌گوید نگرانی در خصوص آینده بشر آن است که با پیش‌رفت تکنولوژی، برخی شرکت‌ها یا دولت‌ها به هک کردن انسان- و نه کامپیوتر یا حساب بانکی یا... - روی خواهند آورد. این اتفاق همه‌چیز را دگرگون خواهد کرد. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ این سخنان نوام چامسکی به کار این روزهای ما می‌آید. غزه‌ای ویران شده و نتانیاهویی که در آمریکا برای‌اش فرش قرمز پهن می‌کنند. البته سخن‌رانی مربوط به گذشته است. @syounnos
✔️ ۹ مرداد سال‌گرد به دار کشیدن حضرت شیخ فضل الله نوری است. به جرات می‌توان گفت وی سرسلسله‌ی غرب‌شناسان ایران است، و فرجام‌اش آغاز نزاع جدی غرب‌گرایان با اهلِ حقیقت. از منابع تاریخی، هم‌چون نامه محمد قزوینی، دانش‌مند معروف، به شیخ بر می‌آید که وی از مکاتب فکری و تحولات غرب، به‌نسبت زمانه‌اش، مطلع بوده است. امری غریب در میان روحانیون آن زمان. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ خواندن نماز بر پیکر مبارز سنی‌مذهبِ جبهه‌ی مقاومت توسط رهبر شیعی و تشییع میلیون‌ها شیعه‌مذهب. مطمئنا جبهه‌بندی‌ها و معیارها در حال دگرگونی است. @syounnos
✔️ امام موسی صدر: اسرائیل شرّ مطلق است. اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می‌دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یک‌دیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می‌ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصا در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناک‌تر از اسرائیل نمی‌شناسم. @syounnos
✔️ صدرالمتالهین: معرفت نفس از اموری است که نائل شدن بدان ممکن نیست جز از طریق مکاشفات باطنی و مشاهدات سِرّی؛ و این‌ها نیز حاصل نمی‌شود مگر به ریاضات و مجاهدات در خلوت‌ها و پرهیز بسیار از صحبت و حشر و نشر با مردم و انقطاع از شهوت‌های باطل؛ و در این امر، حفظ کردنِ قواعد بحثی کافی نیست. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ آیت الله جوادی آملی: ما باید حرف مارکس، کانت، دکارت و هایدگر و... را بدانیم تا بتوانیم با دنیا بحث و گفت‌وگو کنیم. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ فلسفه‌های مضاف هر روز تخصصی‌تر می‌شوند و روز به‌روز نیاز به آن‌ها هم آشکارتر می‌گردد. تا در این حوزه‌ها تکلیف خود را با بسیاری از مسائل بنیادین حل نکنیم امور روزمره‌مان به‌سامان نخواهد شد. این سنخ فلسفه، متخصص خود را می‌طلبد و کلی‌گویی‌های مرسومِ اندیش‌مندان دیگر جواب نمی‌دهد. ➖ به‌عنوان مثال، در فایل پیوست، دکتر دینانی درباره تکنولوژی سخن می‌گوید. تلاش‌‌های ایشان در حوزه‌ی فلسفه‌ی اسلامی، مانع از آن نمی‌شود که بگوییم کلی‌گویی‌هایی این‌چنین هیچ ثمری در خصوص فهم تکنولوژی در پی نخواهد داشت. ➖ توجه کنید: متافیزیک می‌تواند در نظرات فرد در فلسفه مضاف موثر واقع شود و بالعکس؛ اما این تاثیر و تاثر متفاوت از آن است که متخصص حوزه مابعدالطبیعه بدون تخصص، به موضوع فلسفه مضاف ورود پیدا کند. @syounnos
✔️ یکی از دردهای مملکت ما این است که حتی تحصیل‌کرده‌های‌مان خیلی با تاریخ میانه خوبی ندارند! مسخره‌تر از این نمی‌شود که یک نفر به اصطلاح مدعی، یک نفر تحصیل کرده نداند که سه نسل قبل پدر و مادرش کیست! ➖ ملتی که تاریخ گذشته‌اش را نمی‌خواند ‌و نمی‌داند همه چیز را باید تجربه کند! آیا فرصت این کار را دارد؟ آیا عمرش به کسب این تجربه‌ها کفاف می‌دهد؟ ➖ ببینید آمریکایی‌ها وقتی از تاریخ دویست و چندساله‌شان صحبت می‌کنند با چه احترام و وقاری از آن سخن می‌گویند! ببینید در مدارس‌شان تاریخ از چه وزنی برخوردار است! ➖ از این دردناک‌تر نمی‌شود که تجربه‌ای را به قیمت گزاف به‌دست آوریم ولی آن را نگاه نمی‌داریم... یکی دو نسل می‌گذرد و همه یادمان می‌رود و آن‌وقت دوباره روز از نو روزی از نو. ▫️جامعه‌شناسی خودمانی، احسان نراقی @syounnos
✔️ ۷۹ سال پیش در هیروشیما و ناگازاکی ➖ روز ۶ آگوست سال
۱۹۴۵
میلادی (۱۵ مرداد
۱۳۲۴
) جنگنده بی ۲۹ ارتش آمریکا اولین بمب اتمی تاریخ بشر به نام «پسر کوچک» (Little Boy) را بر سر مردم شهر هیروشیما ژاپن فرو ریخت؛ انفجار قارچی حاصل از این بمب ۹۰ درصد از این شهر را در یک لحظه نابود کرد. ➖ سه روز بعد، یک بمب هسته‌ای دیگر به نام «مرد چاق» (Fat Man) را این بار بر شهر ناگازاکی فرو ریخت. ➖ در این حملات ۱۲۹ هزار تا ۲۲۶ هزار ژاپنی عمدتاً غیرنظامی کشته شدند. @syounnos
✔️ روایتی از مراسم یادبود جان‌باختگان هیروشیما ۱. در موزه صلح و سرتاسر مراسم، حرفی از هواپیمای آمریکایی نیست، گویی بمب خود به خود منفجر شده است... ‏۲. قصه رودخانه موتویاسوگاوا خیلی غم‌انگیز است. گرمای ناشی از انفجار بمب اتم بیش از چندهزار درجه سانتیگراد بود، گوشت تن مردم از شدت حرارت ذوب شد؛ بسیاری برای رها شدن از رنج سوختگی خود را به رودخانه انداختند. غافل از این‌که آب رودخانه به نقطه جوش رسیده است... مردم تا مدت‌ها گوشت نخوردند. ۳. پرویز پرستویی بی‌مقدمه روی پا می‌ایستد و می‌گوید: "می‌خواهم چیزی شبیه این را برای شما تعریف کنم. وقتی ناو آمریکاییِ وینسس هواپیمای ایرباس ایرانی را با موشک هدف قرار داد، همه ۲۹۰ سرنشین هواپیما جان باختند و به دریا افتادند، پس از حادثه مردم بندرعباس تا یک سال ماهی نخوردند!" ‏۴. هیباکوشا می‌گوید ما به ۳ دلیل از آمریکایی‌ها کینه نداریم و دشمنی نمی‌کنیم. یک این‌که آمریکایی‌ها بعد از انفجار بمب به ما کمک کردند تا افراد مجروح را مداوا کنیم. هر چند که پول کمک‌های‌شان را از ما گرفتند! دوم این‌که ما ژاپنی ها معتقدیم باید گذشته را به رودخانه ریخت و فراموشش کرد! سوم این‌که ما بودایی هستیم و بودایی‌ها به تقدیر اعتقاد دارند. بنابراین با خودمان گفتیم این تقدیر ما بوده که در چنین روزی به این وسیله کشته بشویم! بنابراین دلیلی ندارد که کینه آمریکایی‌ها را در دل داشته باشیم. من به چشم‌های تنگ هیباکوشا دقیق می‌شوم تا شاید بفهمم این حرف‌ها را جدی می‌گوید یا با طنز و کنایه... ! ▫️ کتاب کاهن معبد جینجا، سفرنامه ژاپن، وحید یامین پور @syounnos
✔️ سید مرتضی آوینی: انسان به‌طور معمول گرفتار غفلتی است كه او را از شناخت هویتِ خویش در سیر تاریخ حیات بشری باز می‌دارد، حال آن‌كه بدون این شناخت هرگز نمی‌توان صراط مستقیم را باز یافت. هزارها سال از هبوطِ آدم بر كره‌ی ارض می‌گذرد و همه‌ی آنان كه از آغاز تاریخ تاكنون بر این خاک زیسته‌اند - به‌جز چند تن - مرده‌اند، تا امروز كه نوبت به ما رسیده است. ما نیز خواهیم مُرد و در چشم آیندگان هیچ چیز جز هویتِ تاریخی‌مان باقی نخواهد ماند. ▫️گنجینه‌ی آسمانی، ص ۲۸۳ @syounnos
✔️ این بیت جلال‌الدین رومی بیان شاعرانه حرکت جوهری است: هر زمان نو می‌شود دنیا و ما بی‌خبر از نو شدن اندر بقا @syounnos
✔️ لعنت به "عالَمِ رسانه" که این تصاویر را برای ما عادی‌سازی کرده است. @syounnos
✔️ زندگی بامعنا و اخلاقی زیستن، از منظر دیوید ثورو مصطفی ملکیان: [از دیدگاه ثورو] پشت کردن به اخلاق، محصول غفلت از سه واقعیت است: ➖ ۱. اکتفا نکردن به حداقل ضروریات او تعبیری دارد شبیه مارکس در مورد کالا: کالا تجسد و تبدیل یافته‌ی عمر و روح است. قیمت هر کالا (و نیز خدمات رفاهیِ بیش‌تر از معمول) مقدار عمر و روحی است که می‌دهی تا آن را بدست آوری. ضرورت‌گراییِ (یا اسنشیالیزم) ثورویی به ما می‌گوید عمر و روح‌ات را تا حداقل ممکن برای تامین جسم و کالای ضروری بفروش، چون مجبوری و گزیری از آن نیست. اما باقی را برای استعلای خود (رسیدگی به فریاد کودکِ درون از نگاه یونگ و رایگان‌بخشی) برای خودت باقی بگذار؛ تا هرگز و نیز در دوران ناتوانیِ پیری و احتضار، حسرت از ناکرده‌ها و پشیمانی از جبران نکردن اشتباهات نداشته باشی. چون حسرت و پشیمانی برای کسی که همه‌ی روح و عمرش را برای کسب کالای ناضروری داده، حسی است قطعی (مخصوصا با توجه به ۴۰ سال پژوهش الیزابت کوبلر راس بر روی محتضرین). ➖ ۲. عاریتی و بی‌اصالت شدنِ زندگی‌مان، به دلیل تجاوز از ضروریات حداقلی علت اصلیِ رفتن به سراغ ناضروریات (تجملات و بَرج‌ها)، پشت کردن به خود و روکردن به دیگران است [پارسایانِ روی در مخلوق، پشت بر قبله می‌کنند نماز! (سعدی)]. "بود"ها را رها می‌کنیم و به سراغ "نمود" می‌رویم. بالیدن سرشت‌مان را فراموش می‌کنیم و به شخصیت‌مان یا همان برداشت دیگران از "من" رو می‌کنیم. مارکس، نیچه، فروید، فوکو و ... در پاسخ به انگیزه‌ی ریشه ایِ رفتار آدمی، نظرات متفاوتی داشتند. پاسخ ثورو به این پرسش مهم این است: زیباکردن تصویر خود در ذهن دیگران. او می‌گوید برای این کار باید به خود پشت کنیم، برای تامین هزینه‌ی تجملات به هر رذالت احتمالی تن دهیم و از آن بالاتر رسیدگی به خود را کاملا فراموش کنیم و نحوه ی زندگی و نمود خود را همرنگ خواسته و "مد" تحمیلیِ دیگران و با "چشم وهم چشمی" تنظیم کنیم. کسب درآمد و زندگی برای خوشامد دیگران، طبعاً چیزی نیست جز زندگیِ عاریتی و بی اصالت. ➖ ۳. بی‌صداقتی و ناهم‌خوانی با خود، پیامد پی‌گیریِ ناضروریات است غفلت سوم از رویاهایی است که از کودکی با تو بوده‌اند و همیشه آرزویِ پنهان و آشکارت بوده‌اند. وقتی دنبال پول بیش‌تر، برای کسب و حفظ تجملات و نمایش و نمود و شخصیت و وجاهت باشی، مجبوری به رویاهایت پشت کنی. رویاها ممکن است عوض شوند، اما نکته ی مهم، هم‌عنان بودن و وفاق داشتن انسان با آرمان‌های هر لحظه‌ی زندگی‌مان است. اگر زندگی فاقد این وفاق باشد یعنی با خودمان صداقت نداریم؛ درون و بیرون‌مان هم‌خوانی ندارند. معلمی را دوست داریم، اما به خاطر ماشین مدل بالاتر، شغلی کاملا بی‌ربط با معلمی را دنبال می‌کنیم و در آن غرق می‌شویم. یادمان می رود که پیامد کسب کالای بیش از ضرورت و حتی ابزارهای بیش‌تر، بی‌صداقتی و ناهم‌خوانی با خودمان است. ساحات سرشت‌مان (باورها، احساسات، عواطف و ادراکات)مان با گفتارها و کردارهای‌مان نمی‌خواند. ➖ اگر این سه غفلت را نکنیم، طبعا اخلاقی زیستن و پیکرتراشیِ معنوی‌مان قطعی می‌شود؛ و به انسانی تبدیل می‌شویم که زندگی‌اش اصیل است، با خود صداقت دارد، به رویاها و سرشت‌اش پشت نکرده و نه دچار حسرت و پشیمانیِ دمِ مرگ و نه دچار اضطرابِ دل‌نگرانی، دغدغه‌ی افسردگی و قبض تنفر از خود، ملال و هرگونه احساس و هیجان منفی می‌شود و دنیا را دم به دم و هر روز، نو به نو کشف می‌کند و به معنای واقعی، "زندگی" و "زندگیِ با معنی" می‌کند. @syounnos
✔️ شما ساخته شده‌اید تا کارهای استادانه انجام دهید هدف‌های مهم را تعقیب کنید و روی این سیاره کوچک دست به آفرینش بزنید. سرشت شما چنان است که می‌خواهید در تمدنی که به آشفتگی گراییده، حکومت و استیلای از دست رفته‌تان را بازپس بگیرید. می‌خواهید در جامعه جهانی که اکثریت اعضای آن به دنبال تجملات هستند و برای پرورش خویشتن حتی به اندازه خریدن یک جفت کفش اهمیت قایل نمی‌شوند شان و منزلت خود را احیا کنید. ➖ باید از قالب مُرده متحرکی که بی‌اراده و بی‌اختیار جذب اسباب و وسایل دیجیتالی می‌شود بیرون بیایید و زندگی‌تان را طوری بازسازی کنید که الگوی شایستگی باشد و صفت خودمحوری را که باعث محدودیت شماست به‌کلی از آن حذف کنید. مردان و زنان بزرگ دنیا همگی از بخشندگان هستند و نه گیرندگان. این توهم را که هر کس بیش‌تر بیندوزد برنده است از خود برانید. ➖ در عوض کاری در خور قهرمانان انجام دهید؛ کاری که کیفیت و اصالت کالای وجودتان را نمایان سازد تا جهان از منفعتی که به دیگران می‌رسانید به حیرت بیفتد. ➖ توصیه می‌کنم در زندگی شخصی اخلاقیات را همواره سرلوحه قرار دهید، خود را در زیبایی‌ها غرق کنید و مُجدانه برای حفظ آرامش درونی‌تان بکوشید. بدین ترتیب همراه فرشتگان اوج می‌گیرید و با خدایان همگام می‌شوید. ▫️باشگاه پنجِ صبحی‌ها، رابین شارما @syounnos
✔️ سید مرتضی آوینی: عموم انسان‌ها میان منطق حس و منطق عقل و منطق دین که مبتنی بر فطرت است سرگردانند و این سرگردانی، قلمرو حاکمیتِ لیبرالیسم است. طبیعت انسان در وهله‌ی اول متمایل است به آب و رنگ و تنوع و نیست‌انگاری؛ و حرفه‌ای‌ها تله‌ی خویش را درست در همین‌جا می‌گسترانند، و البته فراتر از هرچیز، این مقتضای تمدن غرب است که بشر امروز از هر کار تلقی سودانگارانه و تاجرمآبانه دارد. ▫️حلزون‌های خانه‌به‌دوش، مقاله ژورنالیسم حرفه‌ای ▫️۲۱ شهریور، سال‌روز تولد سید مرتضی آوینی @syounnos
✔️ نعمت‌الله فاضلی: ‌فرامرز رفیع پور در کتاب «دریغ است ایران که ویران شود» برای هشیارسازی حکومت، شرح مفصلی از ظهور و گسترش «زرنگی» و «زرنگ‌ها» در ایران پساانقلاب می‌دهد. ➖ رفیع‌پور به‌درستی استدلال می‌کند «زرنگ‌ها» لزوما افراد باهوش و خلاقی نیستند، آن‌ها همین «میان‌مایه‌ها» و متوسط‌الحال‌هایی هستند که از قضا فاقد نبوغ، درخشش‌های فردی و قابلیت‌های ممتاز ویژه‌اند. ➖ «زرنگ‌ها» توانسته‌اند زرنگی را به صورت یک ارزش اجتماعی درآورند. آن‌ها فرصت‌طلبی‌ها و سودجویی‌ها و رانت‌خواری‌های‌شان را، و این که توانسته‌اند سیستم را فریب دهند و بر خَرِ مراد سوار شوند، به حساب زرنگی‌شان می‌گذارند. زرنگ‌ها می‌دانند سیستم از آن‌ها «کارآیی موثر» نمی‌خواهد بلکه آن‌ها باید مدام وفاداری‌شان به ایدئولوژی رسمی را نشان دهند. ➖ شیوه خاص مدیریت بدن، طرز سخن گفتن و ارائه کارنامه و تولید آمار و اطلاعات، مهارت‌های زرنگ‌هاست. زرنگ‌ها گاه خوش‌خلق‌اند، حتی زیاده از حد! زرنگ‌ها، گاه میانه‌رو و معتدل می‌شوند و گاه تندرو؛ همه چیز به منطق موقعیت و منافع شخصی‌شان بستگی دارد. ➖ عمل‌گراییِ کور از افراد فعالیت بیش‌تر می‌خواهد نه کیفیت بهتر. زرنگ‌ها، می‌دانند به تعبیر خودشان «چگونه کارها را اول راه بیندازند و بعد جا بیندازند». زرنگ‌ها، خلاقیت ندارند اما می‌کوشند نقابی از هوش و استعداد برای خود بسازند. افراد خلاق و اصیل در سیستم‌های عمل‌گراییِ کور حضور دارند اما اغلب حاشیه و دور از متن روابط قدرت‌اند؛ و گاه با برچسب‌های ایدئولوژیکی که زرنگ‌ها برای‌شان ساخته‌اند کاملاً منزوی شده‌اند. ➖ جمعیت زرنگ‌ها به مرور افزایش یافته و منافع و موقعیت آن‌ها ایجاب می‌کند تا گفتمان عمل‌گراییِ کور تقویت شده و تداوم یابد. زرنگ‌ها، مانع تأثیرگذاری در راه اصلاح سیستم و ظهور گفتمان تازه هستند. زرنگ‌ها نیازمند ظاهرگرایی و نمادگرایی و مناسک‌گرایی‌اند، زیرا این‌ها رویه‌های حافظ منافع زرنگ‌های میان‌مایه و متوسط‌الحال است. @syounnos
یونس در اقیانوس
✔️ نعمت‌الله فاضلی: ‌فرامرز رفیع پور در کتاب «دریغ است ایران که ویران شود» برای هشیارسازی حکومت، شرح
✔️ آن‌هایی که تاریخ معاصر پساانقلاب را مطالعه کرده‌اند می‌دانند خصوصیات گفته شده در متن تا چه حد بر جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب منطبق است. ➖ و البته آن‌چه پروفسور رفیع‌پور به تصویر کشیده، مختص فضای حاکمیتی نیست. کافی‌ست نگاهی بیندازیم به تشیعِ سنتیِ غیراجتماعی که چه‌گونه در مناسک‌گرایی فرو رفته است و چه‌طور زرنگ‌ها در آن فضا هم جولان می‌دهند. @syounnos