بسم الله الرحمن الرحیم
لینک گروه سبک زندگی اسلامی
لطفاً سوالات خود را در زمینه مزاج شناسی اسلامی در گروه به صورت گفت و گو و پرسش و پاسخ مطرح کرده و دوستان به همدیگر پاسخ دهند، در ضمن پاسخ ها مطالعه و در صورت اشکال، پاسخ کامل و صحیح آن در گروه قرار داده می شود.
دوستان عنایت داشته باشید که سوالات فقط پیرامون جلسات صادقیان و با موضوعات مورد بحث و گفتگو در کلاس بوده و از مطرح کردن بحث های خارج از موضوع کلاس بپرهیزید، موضوع جلسات مزاج شناسی از جلسه اول تا حالا جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام است.
ضمنا از گذاشتن بحث های سیاسی و کلیپ های نامرتبط در گروه بپرهیزید البته گذاشتن احادیث و کلیپ های مرتبط با مزاج شناسی و سبک زندگی اسلامی و توحیدی بلامانع است.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
بخش پرسش و پاسخ
در این بخش هر هفته یک سوال مطرح ميشود، دوستان لطفا جواب آنرا در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید، جواب صحیح دوستان در گروه مشخص می گردد.
سؤال هفته اول
1_پنج نکته از سفارشات حضرت آیت الله مهدوی در دیدار اخیر با ایشان خطاب به کادر و وظیفه ناحیه را بنویسید و بیان کنید که کدامیک از فرمایشات ایشان ارتباط مستقیم با طب اهل بيت علیهم السلام دارد؟ به چه دلیل؟!
سلام لطفاً پاسخ سوالات را در گروه زیر قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
سلام علیکم همگی🤗
مبحثِ "آب"
امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:
1⃣ زیاد آب نخورید که ریشه همه دردهاست .
2⃣ اگر مردم کمتر آب میخوردند، بدن هایشان مقاوم میشد .
3⃣ تا زمانی که تشنه نشدید، آب ننوشید و وقتی هم که تشنه شدید، آب کم بنوشید .
✅تنها مسألهای که تو روایات به عنوان ریشه همه بیماریها مطرح شده، زیاد آب خوردنه❗️⚠️
حشره کش طبیعی💎
🔸سوزاندن چوب انار و استنشاق دود آن انگل ها را از بین میبرد. بلکه دود چوب انار کل حشرات و جنبنده ها را میکشد. این خود یک نوع سم پاشی طبیعی است. برای درختان هم خوب است مثلا باغ ها را با دود چوب انار دود بدهند چون حشرات و آفت ها را میکشد.
دُخَانُ شَجَرِ الرُّمَّانِ يَنْفِي الْهَوَام
📚الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6، ص355.
یعنی دود درخت انار جنبنده ها و حشرات را از بین میبرد.
این خود یک ابتکاری در راستای آفت کشی و حشره کسی است. به جای استفاده از سم های خطرناک، از دود چوب انار استفاده بشود.
بنابراین بعید نیست که چون انگل ها در سینوس قرار دارند دود چوب انار آن ها را از بین میبرد.
دود انار موجب از بین رفتن موریانه، مگس، پشه، زنبور، سوسک، ساس، شپش، کک، شته، مورچه، ملخ، عنکبوت و...از محیط خانه و کار می شود.
استفاده از دود و جوشانده ی اسفند، آویشن، سیاهدانه و سرکه، آب نمک غلیظ
#حشره_کش
⁉️ سوال هفته 🧏♂
2⃣ بر اساس حدیث قدسی بدن انسان از چند عنصر تشکیل شده است؟
نشانی منبع: علل الشرایع شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۱۱۰، حدیث ۹
سلام لطفاً پاسخ سوال را در گروه زیر قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
📖 طب و شعر 📚
سعدی. امزجه. 1⃣
چار طبع مخالف سرکش
چند روزی برند با هم خوش
چون یکی زین چهار شد غالب
جان شیرین برآید از قالب
💘💝
لطفاً معنی و مفهوم دو بیتی سعدی را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 1️⃣
مقدمه
راز اهمیت مزاج شناسی در طب اهل بیت علیه السلام از این جهت است که در فرهنگ طبی اهل بیت علیهم السلام مبحث مزاج شناسی، هم راز سلامتی و هم راز بیمار شدن انسان محسوب می شود. اگر کسی دچار اختلال در مزاج شود، چنین فردی در فرهنگ طبی اهل بیت بیمار به حساب میآید. و اگر از تعادل مزاج برخوردار باشد، چنین انسانی، انسان معتدل و بهرمند از سلامتی خواهد بود. خداوند متعال بر اساس قدرت بی کرانی که دارد در بدن انسان امور متضاد را جمع کرده است. گرمی را در کنار سردی، سردی را در کنار گرمی. خشکی را در کنار تری و تری را در کنار خشکی مقارن هم قرار داده است و این یکی از جنبه های اعجازی است که خداوند متعال در موجودات مادی و موجوداتی که دارای جسم هستند و مخصوصاَ در انسان که بهرمند از روح است قرارداده است. در فرهنگ طبی اهل بیت علیهم السلام اگر یکی از مزاج ها دچار فزونی و یا نقصان شود، بعنوان مثال اگر گرمی بدن انسان بیش از حد متعارف شود، چنین فردی دچار غلبه گرمی شده و این نشان دهنده آن است که سردی در بدن کمتر شده است. و همین باعث میگردد، عوارض گرمی در بدن او غالب شود. و یا مثلاً کسی که خشکی بدن او زیاد شده، نشان دهنده آن است که رطوبت بدن او کم شده و در نتیجه عوارض خشکی غالب، بر بدن او ظاهر شده است. بر این اساس مزاج شناسی را در طب اهل و بیت علیهم السلام در نوشتار بعدی یک کم بسط و شرح می دهیم.
📖 طب و شعر 📚
امید مجد. 2⃣
خدائی که دادست من را طعام
دهد آب شیرین مرا، او بکام
چو بیمار گردم یگانه خدا
به لطفش ببخشد به جانم شفا
خدایی که من را بمیراند او
دگر باره زنده نماید نکو
مرا چشم امید بر کردگار
که جرمم ببخشد به روز شمار
💘💝
کدام بیت از اشعار فوق مربوط به ترجمه منظوم آیه ۸۰ سوره مبارکه شعرا است؟ آیه مربوطه را توضیح دهید.
لطفاً ترجمه و مفاهیم آیه ۸۰ سوره مبارکه شعرا را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
🍚🍯🥣 آشپزی هفته ♨️👨🍳
🥘 دستور غذا با کدو 1⃣
🔻 کوکوی کدوحلوایی
🔸 مواد لازم:
🔹کدو حلوایی رنده شده (رنده ریز)
🔹تخم مرغ محلی
🔹نمک دریا
🔹فلفل سیاه
🔹زرشک
🔹زردچوبه
🔹دارچین
🔹سبزی جعفری ساطوری
🔹روغن زیتون یا ارده
🔻دستور پخت:
🔹کدو را با رندهی ریز رنده میکنیم، بعد تخم مرغ و ادویهها و جعفری و (زرشک اختیاری است) و مقداری نمک؛
🔹 مقدار نمک نباید کم باشد تا کوکو شیرین نشود.
♨️ همه را مخلوط کرده و در روغن سرخ میکنیم.
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 2️⃣
بنام خدا
شرح و بسط روایت اول از سری روایات پایه مزاج شناسی
اولین روایت از کتاب تورات نقل شده، اگر چه این روایت به امام معصوم نمی رسد، ولی مرحوم شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع آن را بعنوان روایت نقل می کند و از منظر ایشان روایت تلقی شده و از طرفی دیگر محتوای این روایت در بقیه روایات اهل بیت ذکر شده است، یاد می کنیم.
در کتاب تورات از زبان خداوند این چنین نقل شده، خداوند متعال می فرماید من آدم را خلق و بدن او را از چهار چیز ترکیب کردم و سپس این چهار چیز در بدن فرزند انسان به ارث گذاستم. تمام این چهار چیز در بدن فرزند آدم وجود دارد و تا زمانی که انسان برخوردار از جسم است این چهار چیز در بدن او وجود دارد.
خداوند می فرماید: بدن او را هنگامیکه خلقش کردم از رطوبت و خشکی و گرمی و سردی ترکیب نمودم. به این صورت که من بدن اورا از خاک و آب آفریدم و در آن نفس و باد قرار دادم. خشکی هر کسی از ناحیه خاک است. اگر بدن انسان دچار خشکی می شود. خشکی بدن او از ناحیه همان خاکی است که خداوند در ابتدا در بدن انسان قرار داده است. رطوبت و انعطافی که بدن دارد ناشی از آبی است که که خداوند در بدن انسان قرار داده است. و گرمی بدن انسان به خاطر وجود نفس نباتی، نفس حیوانی و نفس ناطقی ای است که خداوند در وجود انسان قرار داده است و اما سردی این بدن به خاطر وجود بادی است که در این بدن نواخته شده و یا قرار گرفته است. بعد از یک مدتی و بعد از یک ترتیبی چهار نوع را در درون این قالب و در درون این کالبد اولین قرار دادم. این جهار نوع در حقیقت مالکان جسد و قوام بخش بدن انسان هستند. هیچ جسدی قوام پیدا نمی کند، مگر به سبب وجود این جهار نوع. هیچ کدام از اینها قوام پیدا نمی کند مگر اینکه در کنار دیگری باشد. هریک از اینها به دیگری مربوط و محتاج است، و بدون وجود همدیگر نمی توانند کار کرده و به وظایف خود عمل نمایند. حتماً باید خشکی در کنار تری و گرمی در کنار سردی قرار بگیرد، تا بدن به این شکلی که هست واقع بشود. اما این چهار نوع چه چیزهایی هست؟ می فرمایند: یکی از آنها تلخی سودا و دیگر تلخی صفرا و همچنین خون و بلغم است. سپس آن کالبد اولیه را در این چهار نوع قرار دادم و اینها را در هم ادغام نمودم و سکنی دادم. در نتیجه مسکن و قرارگاه پبوست را در سودا قرار دادم. به این معنا که شاخص میزان غلبه سودا دربدن انسان، خشکی بدن است. اگر می خواهیم بفهمیم فرد چه میزان سودا دارد، می توان به خشکی بدن او توجه کرد. به هر میزان که خشکی بدن او و یا مثلاً یبوست او زیاد باشد، این نشان دهنده این است که غلبه سودا در این فرد زیاد شده. محل قرار رطوبت را در مزاج صفرا قرار دادم.. این جمله به این معنا است که در حقیقت میزان رطوبت بدن انسان را می توانیم با توجه به مزاج صفرا تعیین نماییم یا بالعکس. میزان گرمی بدن انسان، میزان رطوبت را هم نشان می دهد. به این معنا که هر چی گرمی بدن انسان و گر گرفتگی درونی انسان بیشتر باشد. میل انسان به نوشیدن آب و رطوبت بیشتر می شود. خداوند مسکن گرمی را در خون قرارداده، این خون است که مایه گرمی بدن است و می تواند شاخص میزان حرارت بدن باشد. اگر خون بیش از اندازه در بدن انسان باشد، گرمی بدن انسان بیش از اندازه خواهد شد، اگر خون کمتر از میزان طبیعی باشد گرمی در بدن انسان کمتر می شود. مسکن سردی را خداوند در بلغم قرار داده است. افراد برای اینکه میزان غلبه بلغم را در بدن خود تشخیص دهند. می توانند به میزان سردی که در بدنشان است، توجه کند. هر چه سردی در بدن انسان بیشتر شود، غلبه بلغم در بدن بیشتر می شود، هر انسانی، اگر از این چهار نوع مزاج که قوام بخش بدن است، به مقدار متعادل برخوردار باشد، وی بدنی متعادل دارد، بدنی تعادل دارد که (سودا یک چهارم، بلغم یک جهارم ، دم یک چهارم و صفرا یک چهارم) هر کدام از اینها اگر به شکل متعادل و به صورت یک چهارم در بدن انسان باشد، چنین بدنی از صحت و سلامتی برخواردار است، و بدن چنین فردی از اعتدال برخوردار خواهد بود. خداوند متعال در ادمه می فرماید: اگر یکی از این مزاج ها یا یکی از این انواعی که گفته شد،؛ مثل بلغم، سودا، صفرا، و دم، اگر هر کدام از اینها بیش از یک چهارم و بیش از حد طبیعی خودش غلبه پیدا کند، فرد از ناحیه آن مزاج غالب، دچار بیماری می شود، به همان میزان که غلبه بیشتر باشد، بیماری بیشتر خواهد داشت. نکاتی که ذیل این روایت لازم است. بیان شود:
این است که واژه نفس که در روایت آمده نفس نباتی است، نفسی که در ابتدا در انسان بوجود آمده و این نفس نباتی است که موجب رشد و نمو بدن انسان می شود، بعد از اینکه نفس نباتی به صورت تدریجی رشد و نمو کرد، تبدیل به نفس حیوانی می شود و طالب غضب و شهوت می گردد. باز اگر سیر خودش را ادامه دهد، به نفس ناطقه و نفس انسانی تبدیل می شود. در حدی که می تواند فکر و اندیشه کند و دچار تجرد روحانی شود.
واژه روح که در روایت آمده به معنای باد است، در برخی روایات باد را یک مزاج به حساب می آورند. باد را هم در برخی روایات در کنار بلغم ذکر کردند و در حقیقت هم حکم با بلغم قرار داده اند. در اینکه باد بعنوان یک مزاج می تواند بیاید، یک امر مسلم هست. نکته دیگری که اشاره می شود، این است که سیر خلقت انسان به صورت تدریجی بوده است. در ابتدا خداوند قالب اولیه انسان را درست می کند و در ادامه در درون این قالب چهار نوع و چهار طبیعت یعنی صفرا و سودا و بلغم و خون و یا پنج نوع که باد هم باشد، را در بدن قرار داده است، نکته بعدی این است که فزونی و افزایش یک مزاج مراتب دارد، ممکن است که یک مزاج کمی افزایش پیدا کند، که به همان اندازه ای که افزایش پیدا می کند فرد از ناحیه آن مزاج دچار بیماری می شود. مثلاَ فرض بفرمایید اگر کسی خشکی در بدن او غالب شد این خشکی در ابتدا ممکن است موجب خشکی لب انسان و یا یبوست فرد بشود و اگر این خشکی در بدن او باز فزونی پیدا کند، ممکن است که این فرد عوارض دیگر سودا را نیز پیدا کند. مثلاً دچار ترس و هول و اضطراب شود، و یا دچار وسواس شود، اگر این خشکی و غلبه سودا باز بیش از اندازه در فرد تحقق پیدا کرد، فرد علاوه بر موارد ذکر شده دچار غم و غصه سودایی خواهد شد، امکان دارد آب دهان او دچار تلخی هم بشود.
این فزونی مرتبه بردار است و مراتب دارد و بستگی دارد که به چه اندازه آن مزاج دچار غلبه شده باشد. گاهی وقت ها یک مزاج دچار نقصان می شود، البته گرچه اگر یک مزاجی دچارفزونی شد، ضد آن دچار نقص و کمی شده. لذا باید به هر دو قسمت اشاره شود. هم فزونی که عامل بیماری است و هم نقصان. مثلاً به این شکل بگوییم، فردی که دچار غلبه خشکی شده معنایش این است که رطوبت بدن او کم شده، خشکی بدن او زیاد شده، یعنی مثلاً آب بدن او کم شده است.
انشاء الله به شر ط حیات و توفیق ادامه دارد. 🌺